quote:Na de kerstvakantie overlegt de bankenvereniging hierover met het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Daarin werken maatschappelijke organisaties zoals ouderenorganisaties en de Consumentenbond, maar ook Betaalvereniging Nederland en belangenverenigingen als Koninklijke Horeca Nederland en MKB-Nederland samen.
,,We komen met een integraal advies over hoe je je financiële zaken het beste kunt regelen, mochten er problemen zijn met de betaalinfrastructuur. Dat kan bijvoorbeeld gaan over cashgeld en hoeveel dat zou moeten zijn. Maar ook over het aanhouden van een extra bankrekening of creditcard”, aldus de NVB-woordvoerder tegen het ANP.
Defensieminister
Defensieminister Ruben Brekelmans zei afgelopen zondag in WNL op Zondag dat Nederland zich op alle mogelijke oorlogsscenario’s moet voorbereiden door de Russische dreiging. Ook adviseerde hij om altijd wat contant geld in huis te hebben.
Of mensen al extra spaargeld hebben opgenomen weet de NVB niet. ,,Wij hebben daar geen inzicht in. Maar als iedereen wat geld opneemt van zijn spaarrekening dan zul je dat niet meteen in enorme cijfers zien terugkomen", aldus de woordvoerder.
Hij benadrukt dat banken 'heel goed voorbereid zijn' op allerlei dreigingen zoals cyberaanvallen, waardoor het spaargeld van klanten altijd veilig is. ,,Cyberweerbaarheid is voor banken al jaren een topprioriteit. Banken informeren elkaar over incidenten, analyseren deze gezamenlijk, en delen effectieve tegenmaatregelen", onderstreept de woordvoerder.
De Nederlandsche Bank
In oktober adviseerde De Nederlandsche Bank (DNB) ook al dat je altijd wat cash geld in huis moet hebben voor het geval er een cyberaanval plaatsvindt.
Het advies van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer wordt naar verwachting in het eerste kwartaal gepubliceerd. Een datum is nog niet bekend.
Eerst doen ze zeggen dat het onveilig is om met contant geld te betalen of in bezit te hebben en dan komen ze met het advies om altijd contact geld in bezit te hebben, omdat de cybercriminelen te machtig zijn.quote:In oktober adviseerde De Nederlandsche Bank (DNB) ook al dat je altijd wat cash geld in huis moet hebben voor het geval er een cyberaanval plaatsvindt.
Vuile hoerenloper!quote:Op woensdag 11 december 2024 10:42 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb sowieso altijd wel wat in mijn portemonnee zitten omdat je nog wel eens op plekken komt waar het nodig is.
Afgelopen jaar in Frankrijk gaven meerdere winkels (de bakker o.a.) toch echt de voorkeur aan contant geld. Pinnen kon wel, maar liever niet. Alleen jammer dat de enige pinautomaat in het dorpje de hele 2 weken dat wij er waren defect wasquote:Op woensdag 11 december 2024 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
In de afgelopen vijf jaar ben ik maar één keer op een plek geweest waar ik contant geld nodig had. Dat was om toegang te krijgen tot een kasteeltuin in Frankrijk.
Ik kijk reikhalzend uit naar het advies.
Ik heb altijd bij Franse bakkers kunnen pinnen. Daar is nooit moeilijk over gedaan. Maar inderdaad, het vinden van een werkende pinautomaat kan een crime zijn.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:51 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Afgelopen jaar in Frankrijk gaven meerdere winkels (de bakker o.a.) toch echt de voorkeur aan contant geld. Pinnen kon wel, maar liever niet. Alleen jammer dat de enige pinautomaat in het dorpje de hele 2 weken dat wij er waren defect was
Tijdje terug nog in Duitsland, in de zomer, kon ik alleen contant betalen bij restaurant.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
In de afgelopen vijf jaar ben ik maar één keer op een plek geweest waar ik contant geld nodig had. Dat was om toegang te krijgen tot een kasteeltuin in Frankrijk.
Ik kijk reikhalzend uit naar het advies.
Was laatst zuipen in Utrecht en daar moest je opeens 50 cent betalen om te mogen pissen. Pinnen kon niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:42 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb sowieso altijd wel wat in mijn portemonnee zitten omdat je nog wel eens op plekken komt waar het nodig is.
Goede maat van mij was ooit zo slim om in een stripclub met zijn kaart te betalen. Kreeg hij later vragen over.quote:
Alsof er nog iemand kan hoofdrekenen als het nodig is.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:05 schreef Aether het volgende:
En werken die kassa's nog wel bij een cyberaanval?
Genoeg voor een krat pils natuurlijk. Dan kom je de eerste paar uur wel door.quote:
Fransen en Duitsers hebben een andere historie met inflatie dan Nederlanders.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Tijdje terug nog in Duitsland, in de zomer, kon ik alleen contant betalen bij restaurant.
Geen klein restaurant, goed bekend in een stad waar veel Nederlandse toeristen komen.
Dan zou het advies moeten zijn: zorg dat je minimaal 1 krat Schultenbräu extra buffer aanhoudt.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:07 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Genoeg voor een krat pils natuurlijk. Dan kom je de eerste paar uur wel door.
En dan kun je sowieso al niet meer met pin betalen.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:57 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vraag mij af wat ik met contant zou moeten. Bij de minste verstoring zijn hier de winkels gewoon dicht en daar sta je dan met je papiertjes.
Klopt maar het was echt heel lekker eten daar, beste ice tea er bij die ik ooit heb gehad.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:07 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Fransen en Duitsers hebben een andere historie met inflatie dan Nederlanders.
In Duitsland betaalt men sowieso nog massaal contant, viel me dit jaar ook weer op toen ik daar was.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Tijdje terug nog in Duitsland, in de zomer, kon ik alleen contant betalen bij restaurant.
Geen klein restaurant, goed bekend in een stad waar veel Nederlandse toeristen komen.
Op mijn fietstochten kom ik nog wel eens in cafe's waar je enkel contant kunt betalen. Mijn kapper heeft ook geen pinapparaat.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Was laatst zuipen in Utrecht en daar moest je opeens 50 cent betalen om te mogen pissen. Pinnen kon niet.
In Groningen hadden ze dat jaren geleden al afgeleerd met barzeiken.
Duitsland is nog heel erg van cash, ik weet niet hoe het nu zit, maar het percentage dat daar digitaal bankierde was het laagste ter wereld.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb altijd bij Franse bakkers kunnen pinnen. Daar is nooit moeilijk over gedaan. Maar inderdaad, het vinden van een werkende pinautomaat kan een crime zijn.
"Wil je er vijf cent bij?" 🤯quote:Op woensdag 11 december 2024 11:06 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Alsof er nog iemand kan hoofdrekenen als het nodig is.
Bestaan die 2cent muntjes eigenlijk nog?quote:
Zie post #23.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Duitsland is nog heel erg van het contante geld, ik weet niet hoe het nu zit, maar het percentage dat daar digitaal bankierde was het laagste ter wereld.
In Zuid-Europa wordt er niet afgerond.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bestaan die 2cent muntjes eigenlijk nog?
In Nederland worden ze sinds 2014 niet meer in omloop gebracht.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bestaan die 2cent muntjes eigenlijk nog?
De banken laten hun beleid door (cyber) criminelen bepalen eerst moest alles met contant geld en toen per pin ondanks dat de banken wisten dat (cyber) criminelen toch altijd krijgen wat ze nodig hebben, want slechts eerlijke mensen vervelen en stelen niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:10 schreef suijkerbuijk het volgende:
En lijkt er op dat ze moet willige een crisis aan het veroorzaken zijn.
En de Russen de schuld gaan geven .
Inderdaad, en bij sommige winkels kan je soms niet eens meer met cash betalen. Hallo.quote:Op woensdag 11 december 2024 09:50 schreef Kopiko het volgende:
Ja maar alle pinautomaten zijn óf verwijderd óf geploft
Niet per ongeluk de verkeerde oude sok pakkenquote:Op woensdag 11 december 2024 11:17 schreef Discombobulate het volgende:
Heftig zeg, gelukkig heb ik nog 30k onder m'n bed liggen.
Heb je daar een verklaring voor?quote:Op woensdag 11 december 2024 11:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Duitsland is nog heel erg van cash, ik weet niet hoe het nu zit, maar het percentage dat daar digitaal bankierde was het laagste ter wereld.
Volgens mij erg privacy minded, daarnaast ook deels gewoonte vermoed ik.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je daar een verklaring voor?
Zucht... Lees je onderwerpen wel door voordat je reageert?quote:Op woensdag 11 december 2024 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Moet je daar wekenlang wachten bij de Burger King?quote:Op woensdag 11 december 2024 11:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij erg privacy minded, daarnaast ook deels gewoonte vermoed ik.
Sowieso is Duitsland op sommige zaken nog erg ouderwets, waar wij even burgerzaken binnenlopen voor iets simpels moet je daar weken wachten op een afspraak.
Duitsland, daar gebruiken ze nog geregeld een Fax. Voor zover ik weet, zijn ze daar digitaal redelijk conservatief.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zie post #44 en daarna post #23.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:51 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Duitsland, daar gebruiken ze nog geregeld een Fax. Voor zover ik weet, zijn ze daar digitaal redelijk conservatief.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |