Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: “Leuk zo’n feestje, maar het geeft altijd zo’n rommel, hè.”
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[..] ABN is het Hollandse dialect, there I said it.
Niets mis met beschaving
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
We zijn vermoedelijk compleet, met een slag om de arm
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
1999 Caro Emerald A Night Like This UIT 1997 Neil Young Harvest UIT 1996 Stevie Wonder Master Blaster (Jammin') UIT 1991 Mumford & Sons Lover Of The Light UIT 1990 Beyoncé Single Ladies (put a ring on it) UIT 1988 Rod Stewart I Don't Want To Talk About It UIT 1986 Counting Crows Accidentally In Love UIT 1982 J.J. Cale Cocaine UIT 1981 Prince Gold UIT 1980 Shirley Bassey This Is My Life UIT 1979 Thomas Acda, Kraantje Pappie & Rolf Sanchez Missen Zou UIT 1978 The Rolling Stones Beast Of Burden UIT 1976 Genesis No Son Of Mine UIT 1974 Ellen Foley We Belong To The Night UIT 1973 Snelle Smoorverliefd UIT 1972 Nina Hagen Unbeschreiblich Weiblich UIT 1971 Plain White T'S Hey There Delilah UIT 1970 Nirvana Polly UIT 1968 The Black Crowes Hard to handle UIT 1963 The Pogues Fiesta UIT 1962 George Michael Kissing a Fool UIT 1961 Golden Earrings I've Just Lost Somebody UIT 1960 Kensington Home Again UIT 1957 Foreigner That Was Yesterday UIT 1956 Eagles Take It To The Limit UIT 1955 J.J. Cale After Midnight UIT 1954 J.J. Cale Call Me The Breeze UIT 1952 Deep Purple Woman From Tokyo UIT 1950 Ed Sheeran Celestial UIT 1949 Queen One Vision UIT 1946 Whitesnake Is This Love UIT 1942 Mr. Probz Waves UIT 1941 George Ezra Green Green Grass UIT 1940 Mumford & Sons Hopeless Wanderer UIT 1935 B.B. King The Thrill Is Gone UIT 1934 Coldplay Politik UIT 1931 The B-52'S Love Shack UIT 1929 Van Dik Hout Meer Dan Een Ander UIT 1925 Danny Vera The Weight UIT 1921 The Who See Me, Feel Me UIT 1919 Pointer Sisters Fire UIT 1913 Q65 The Life I Live UIT 1908 Golden Earring The Devil Made Me Do It UIT 1904 Ed Sheeran & Elton John Merry Christmas UIT 1899 Steve Miller Band Fly Like An Eagle UIT 1898 Bløf Later Als Ik Groter Ben UIT 1896 De Dijk & Solomon Burke Hold On Tight UIT 1895 Mud Dynamite UIT 1894 Smashing Pumpkins Tonight, Tonight UIT 1893 Supertramp It's Raining Again UIT 1892 Eurythmics Here Comes The Rain Again UIT 1888 The Beatles Don't Let Me Down UIT 1885 The Police Don't Stand So Close To Me UIT 1884 Bob Marley & The Wailers One Love - People Get Ready UIT 1883 Doe Maar Een Nacht Alleen UIT 1881 The Shadows Apache UIT 1875 UB40 & Chrissie Hynde I Got You Babe UIT 1873 U2 Gloria (live) UIT 1867 Herman Brood I Love You Like I Love Myself UIT 1864 Roxy Music Love Is The Drug UIT 1863 Wham! Everything She Wants UIT 1850 Chef'Special Nicotine UIT 1849 Son Mieux This Is The Moment UIT 1848 Shania Twain Man I Feel Like A Woman UIT 1845 Golden Earrings Sound Of The Screaming Day UIT 1836 Queen Heaven For Everyone UIT 1818 Queen Made In Heaven UIT 1817 Avicii Waiting For Love UIT 1815 Eurythmics There Must Be An Angel (Playing With My Heart) UIT 1811 Sex Pistols God Save The Queen UIT 1809 The Monkees I'm A Believer UIT 1804 Lionel Richie All Night Long (All Night) UIT 1794 Snelle In M'n Bloed UIT 1787 De Dijk Mijn Van Straat Geredde Roos UIT 1764 Elton John Daniel UIT 1758 Ed Sheeran Afterglow UIT 1754 Coldplay & Buena Vista Social Club Clocks (Rhythms Del Mundo) UIT 1743 Ilse DeLange World Of Hurt UIT 1736 Kensington Bridges UIT 1731 Herman Berkien Utereg me stadje UIT 1727 Rihanna Diamonds UIT 1706 Nick & Simon Kijk Omhoog UIT 1693 The Weeknd ft. Daft Punk I Feel It Coming UIT 1673 The Rolling Stones Lady Jane UIT 1672 Ed Sheeran Overpass Graffiti UIT 1670 The Beatles Yellow Submarine UIT 1660 Chic Le Freak UIT 1643 Frank Sinatra Theme From New York, New York UIT 1620 Suzan & Freek Onderweg Naar Later UIT 1591 Suzan & Freek Weg Van Jou UIT 1580 Suzan & Freek Honderd Keer UIT 1448 Conan Grey Astronomy UIT 1323 Suzan & Freek Kwijt UIT 1224 Rembrandts I'll Be There For You UIT 676 Dorus Twee Motten UIT
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
2001 Boudewijn de Groot Als De Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen IN 2003 Bob Marley & The Wailers Buffalo Soldier IN 2005 Phil Collins Something Happened On The Way To Heaven in 2007 Cher Believe IN 2009 Doe Maar Nachtzuster IN 2011 Niall Horan Nice To Meet Ya IN 2012 James Blunt You're Beautiful IN 2016 A-Ha Hunting High And Low IN 2018 Guus Meeuwis & Vagant Per Spoor (Kedeng Kedeng) IN 2019 Blackstreet ft. Dr. Dre No Diggity IN 2023 The Beatles Ob-La-Di, Ob-La-Da IN 2025 Tim Hardin How Can We Hang On To A Dream IN 2029 Rainbow Catch The Rainbow IN 2030 Rob de Nijs Zondag IN 2031 The Doors Touch Me IN 2033 Michael Jackson Rock With You IN 2040 Billy Joel Honesty IN 2046 The Rolling Stones Little Red Rooster IN 2049 Tom Odell Grow Old With Me IN 2050 Spinvis Ik Wil Alleen Maar Zwemmen IN 2060 George Michael Older IN 2070 U2 Angel Of Harlem IN 2073 Rihanna Love On The Brain IN 2086 Empire Of The Sun Walking On A Dream IN 2089 Racoon Nickel for goodbye IN 2091 2 Unlimited No Limit IN 2099 Hall & Oates Maneater IN 2100 The Sweet Fox On The Run IN 2106 The Doors Break On Through (To The Other Side) IN 2115 Volbeat ft. Sarah Blackwood Lonesome Rider IN 2119 Shania Twain You're Still The One IN 2123 Drukwerk Schijn 'n Lichtje Op Mij IN 2125 Acda & De Munnik Als Je Bij Me Weggaat IN 2137 Lenny Kravitz Always On The Run IN 2147 Queen A Winter's Tale IN 2155 Dire Straits Once Upon A Time In The West IN 2171 Duncan Browne The Wild Places IN 2183 Jeff Buckley Grace IN 2195 The Beatles Here There And Everywhere IN 2199 The Beatles For No One IN AC/DC - Hells Bells IN Benson Boone - Beautiful Things IN Billie Eilish - Birds of a Feather IN Blof - Hier IN Bruce Springsteen - Bobby Jean IN Chappell Roan - Good Luck, Babe IN Chef'Special - Speed of Light IN Chris Stapleton - White Horse IN Claude - Vas-Y (feat. Suzan & Freek) IN Coldplay - A Head Full of Dreams IN Cure - Just Like Heaven IN Dermot Kennedy - Better Days IN Di-rect - OMG It's Happening IN Douwe Bob - This world is our home IN Dua Lipa - Houdini IN Fleetwood Mac - Silver Springs IN Froukje - Als Ik God Was IN Gorillaz - On Melancholy Hill IN Haevn - Where The Heart Is IN Hannah Mae - Waterdicht IN Hozier - Too Sweet IN Joost - Europapa IN Lady Gaga & Bruno Mars - Die With A Smile IN Lana del Rey - Radio IN Lewis Capaldi - Wish You The Best IN Linkin Park - Emptiness Machine IN Linkin Park - One Step Closer IN Luke Combs - Fast Car IN Macklemore - Hind's Hall IN Michael Jackson - Liberian Girl IN Niall Horan - Heaven IN Noah Kahan - Stick Season IN Nothing But Thieves - Welcome to the DCC IN Olivia Rodrigo - Vampire IN One Direction - Night Changes IN Paolo Nutini - Candy IN Pink Floyd - Run Like Hell IN Post Malone - Chemical IN Quincy Jones - Chump Change IN Radiohead - Jigsaw Falling Into Place IN Roxy Dekker - Sugardaddy IN Sabrina Carpenter - Espresso IN Sera - Head Held High IN Sia - Unstoppable IN Sophie Ellis Bextor - Murder on the Dancefloor IN Spinvis - Voor Ik Vergeet IN Stevie Wonder - As IN Taylor Swift - Bad Blood IN Taylor Swift - Karma IN Taylor Swift / National - Coney Island IN Teddy Swims - The Door IN U2 - Elevation IN USA For Africa - We Are The World IN Willie Nelson - On The Road Again IN Yves Berendse - Terug in de Tijd IN
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Zal nog ff overzicht maken welke echt nieuw zijn en welke niet
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze uit de KKD heb ik nog niemand over gehoord.
2100-2200 gecontroleerd.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Is dit nu het 1e jaar dat er 3 nummers van Buckley in de lijst staan?
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
2029 Rainbow Catch The Rainbow IN 2060 George Michael Older IN 2073 Rihanna Love On The Brain IN 2086 Empire Of The Sun Walking On A Dream IN 2089 Racoon Nickel for goodbye IN 2115 Volbeat ft. Sarah Blackwood Lonesome Rider IN 2123 Drukwerk Schijn 'n Lichtje Op Mij IN 2125 Acda & De Munnik Als Je Bij Me Weggaat IN 2155 Dire Straits Once Upon A Time In The West IN AC/DC - Hells Bells IN Benson Boone - Beautiful Things IN Billie Eilish - Birds of a Feather IN Bruce Springsteen - Bobby Jean IN Chappell Roan - Good Luck, Babe IN Chef'Special - Speed of Light IN Chris Stapleton - White Horse IN Claude - Vas-Y (feat. Suzan & Freek) IN Cure - Just Like Heaven IN Dermot Kennedy - Better Days IN Di-rect - OMG It's Happening IN Douwe Bob - This world is our home IN Dua Lipa - Houdini IN Fleetwood Mac - Silver Springs IN Froukje - Als Ik God Was IN Gorillaz - On Melancholy Hill IN Haevn - Where The Heart Is IN Hannah Mae - Waterdicht IN Hozier - Too Sweet IN Joost - Europapa IN Lady Gaga & Bruno Mars - Die With A Smile IN Lana del Rey - Radio IN Lewis Capaldi - Wish You The Best IN Linkin Park - Emptiness Machine IN Linkin Park - One Step Closer IN Luke Combs - Fast Car IN Macklemore - Hind's Hall IN Niall Horan - Heaven IN Noah Kahan - Stick Season IN Nothing But Thieves - Welcome to the DCC IN Olivia Rodrigo - Vampire IN One Direction - Night Changes IN Paolo Nutini - Candy IN Pink Floyd - Run Like Hell IN Post Malone - Chemical IN Quincy Jones - Chump Change IN Radiohead - Jigsaw Falling Into Place IN Roxy Dekker - Sugardaddy IN Sabrina Carpenter - Espresso IN Sera - Head Held High IN Sia - Unstoppable IN Sophie Ellis Bextor - Murder on the Dancefloor IN Taylor Swift - Bad Blood IN Taylor Swift - Karma IN Taylor Swift / National - Coney Island IN Teddy Swims - The Door IN Willie Nelson - On The Road Again IN Yves Berendse - Terug in de Tijd IN
57 volledig nieuwe songs zo snel gezien
2001 Boudewijn de Groot Als De Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen RE 2003 Bob Marley & The Wailers Buffalo Soldier RE 2005 Phil Collins Something Happened On The Way To Heaven RE 2007 Cher Believe RE 2009 Doe Maar Nachtzuster RE 2011 Niall Horan Nice To Meet Ya RE 2012 James Blunt You're Beautiful RE 2016 A-Ha Hunting High And Low RE 2018 Guus Meeuwis & Vagant Per Spoor (Kedeng Kedeng) RE 2019 Blackstreet ft. Dr. Dre No Diggity RE 2023 The Beatles Ob-La-Di, Ob-La-Da RE 2025 Tim Hardin How Can We Hang On To A Dream RE 2030 Rob de Nijs Zondag RE 2031 The Doors Touch Me RE 2033 Michael Jackson Rock With You RE 2040 Billy Joel Honesty RE 2046 The Rolling Stones Little Red Rooster RE 2049 Tom Odell Grow Old With Me RE 2050 Spinvis Ik Wil Alleen Maar Zwemmen RE 2070 U2 Angel Of Harlem RE 2091 2 Unlimited No Limit RE 2099 Hall & Oates Maneater RE 2100 The Sweet Fox On The Run RE 2106 The Doors Break On Through (To The Other Side) RE 2119 Shania Twain You're Still The One RE 2137 Lenny Kravitz Always On The Run RE 2147 Queen A Winter's Tale RE 2171 Duncan Browne The Wild Places RE 2183 Jeff Buckley Grace RE 2184 Keane This Is The Last Time RE 2195 The Beatles Here There And Everywhere RE 2199 The Beatles For No One RE Blof - Hier RE Coldplay - A Head Full of Dreams RE Michael Jackson - Liberian Girl RE Spinvis - Voor Ik Vergeet RE Stevie Wonder - As RE U2 - Elevation RE USA For Africa - We Are The World RE
39 re-entries. Dat lijkt me relatief veel.