wimderon | vrijdag 6 december 2024 @ 19:04 |
![]() Het degradatiespook is een fenomeen. Af en toe duikt er een copycat op, maar niemand heeft hem ooit in het echt gezien (behalve Cédric Vasseur, die komt hem elke nacht in zijn dromen tegen). Sterker nog, het is niet eens zeker dat hij bestaat. En toch weet het het degradatiespook iedereen de stuipen op het lijf te jagen. Eind 2025 wordt de balans van de huidige driejaarlijkse cyclus weer opgemaakt. De eerste 18 teams uit die ranking krijgen een felbegeerde World Tour-licentie. Waar Lotto Dstny al vanaf moment één bezig is met het sprokkelen van punten is Alexandre Vinokourov er namens Astana schijnbaar pas recent achter gekomen dat wat punten toch wel handig zouden zijn. Twee jaar verspild aan een project met Mark Cavendish en nu in alle paniek allerlei renners bij elkaar verzamelen die voor een wagonlading punten moeten zorgen. Kijkt u dus niet raar op als Astana plots met hun A-team aan de start van The Princess Maha Chakri Sirindhorn's Cup Tour of Thailand staat, of dat Arkea met vier renners meesprint in een sprint om de achtste plaats of dat Cofidis zonder verdere reden achtervolgt op een kopgroep met een renner van Uno-X. De hoofdrolspelers: De top 12 van de huidige degradatierace lijkt wel zeker van een licentie. De nummers 13 tot en met 16 ook wel, maar daar denken ze zelf heel anders over. Dus laten vanaf plek 13 beginnen met het uiteenzetten van de actoren, te beginnen met de bijrollen: ![]() We beginnen met Movistar. De troepen van Eus hebben een behoorlijke marge tot aan de gevarenzone, maar met Alex Aranburu verloor hij wel een van zijn hoofdsprokkelaars. Om dit verlies te compenseren is vriend van de show Orluis Aular gecontracteerd. Tevens denken ze bij Movistar dat het bij Jefferson Cepeda voor het tweede jaar ooit gaat draaien. Vorig jaar zijn Ruben Guerreiro en Nairo Quintana al binnengehaald om voor de nodige punten te zorgen, maar een succes is hun komst tot op dit moment bepaald niet geworden. De druk, voor zover die er al is, zal voornamelijk op de schouders van Enric Mas rusten. Gaan we verder met Israël-Premier Tech. Na degradatie in de vorige cyclus te zijn misgelopen werd de strategie omgegooid. Waar voorheen werd ingezet om grote namen, vaker wel dan niet ver over hun hoogtepunt heen, verschoof de focus meer richting het aantrekken van jongere renners met potentie of het meer uitspelen van het al aanwezige talent binnen de ploeg. Bij fenomeen Stevie Williams draait het vaak niet, maar als het draait is het een heel naar team om tegen te spelen. Corbin Strong, Joe Blackmore, Matthew Riccitello en Derek Gee maken stappen in hun ontwikkeling en hebben ook al voor de nodige punten gezorgd. Ervaren jongens zoals Rusty Woods, Dylan Teuns en Pascal Ackermann maken (of maakten) dit team tot een solide geheel dat met een ruime boven de streep aan dit cruciale seizoen kan beginnen. En met slechts enkele personele wisselingen maakt dit dat de felbegeerde promotie zo goed als zeker is. De volgende in de rij is Jayco AlUla. Hoewel ze gedurende het seizoen 2024 met hun opstellingen wel bewust leken van hun plaats op de ranking lijken de Australianen zich zeker te wanen, als je kijkt naar hun transfers voor het aankomende seizoen. Al staat Ben O'Connor ook als hij geen topseizoen heeft zoals vorig jaar wel garant voor de nodige punten. Koentje Bouwman, Jelte Krijnsen en Pol Dubbel moeten echter nog maar laten zien wat ze waard zijn als ze als kopman op het hoogste niveau uitgespeeld worden. En gokjes als Robert Donaldson en Alan Hatherly zijn natuurlijk geen garantie. Met onder meer Michael Matthews en Dylan Groenewegen aan boord lijken de troepen van Matt White zich inderdaad geen zorgen te hoeven maken over het behouden van hun World Tour-licentie. Komen we met Intermarché bij het eerste team dat zich voorzichtig zorgen mag maken. De marge tot aan de streep lijkt geruststellend, maar een blik op hun rennersbestand is dat een stuk minder. Biniam Girmay moet dat natuurlijk in z'n eentje kunnen regelen, maar mocht daar onverhoopt wat mee gebeuren dan moet je al rekenen op sprintjes van Thijssen en Marit, aanklampklassementen van Meintjes en Goossens of het doorgroeien van een Busatto. Ook op de transfermarkt zijn het barre tijden met Barré, Bonneu, Kamp, Rutsch, Van Boven en onze eigen Huub Artz als 'aanwinsten. Prof. Dr. Aike Visbeek en consorten zijn zich echter wel bewust van het missen van veel zekere puntenpakkers daar er de afgelopen twee seizoenen al voor elk puntje gestreden en gezellig samen gesprint werd. Daardoor is de redelijk veilige marge gecreëerd die ze nu hebben. Bekijk deze YouTube-video Gaan we nu naar de echte hoofdrolspelers! En dan beginnen we met het alom gewaardeerde TEAM dsm-firmenich PostNL. Sekteleider Rudi Kemna en vermaarde secondanten als Roy Curvers, Albert Timmer en Matt Winston roepen in alle kranten dat ze zich geen zorgen maken over de punten en een eventuele degradatie. Dat terwijl vorig seizoen met onder meer Barguil en Liepins al renners aangetrokken waarvan je hun komst op weinig andere manieren kon verklaren dan een zoektocht naar de nodige punten. Dat viel afgelopen seizoen dusdanig tegen dat twee van hun kroonjuwelen, Max Poole en Oscar Onley nog op reis naar Azië mochten. De marge naar veiligheid is 'maar' een kleine 3000 punten en die kan snel verdwijnen in een jaar waarin ploegen alle remmen los gaan gooien op jacht naar handhaving dan wel promotie. Maar dsm zou dsm niet zijn als ze zo lang mogelijk aan hun vooropgestelde plannen vast gaan houden, ook al kunnen we dan bijna dagelijks in hun verslagen lezen dat het TEAM geweldig was, maar dat het in de finale net even mis ging. Op zich is natuurlijk wel voldoende (punten-)potentieel aanwezig met jonge honden als Tobias Lund, Pavel Bittner, Frank van den Broek, Casper van Uden, Kevin Vermaerke en de twee eerder genoemde Britten. De afzwaaiende Romain Bardet kan ook nog een nuttige bijdrage leveren en wie weet volgt er een wederopstanding van Fabio Jakobsen. Zelfs als er een inmiddels traditionele ruzie volgt met één of meerdere kopmannen lijkt dsm, in combinatie met hun huidige marge, goed beslagen ten ijs te komen om zichzelf op het hoogste niveau te handhaven. Wat moet het zwaar zijn om Cedric Vasseur te zijn. Alles en iedereen is tegen hem en tegen zijn Cofidis. Het promotie/degradatiesysteem is niet eerlijk, renners die hij aan wil trekken komen niet, renners die hij wil behouden kiezen voor een sportieve stap omhoog, de renners die hij heeft leveren niet, diezelfde renners kaarten het belabberde materiaal aan en ga zo maar door. Cofidis nam in 2023 een goede start in de huidige cyclus, maar dankzij een matig seizoen zijn de Fransen steeds dieper het degradatiemoeras in aan het zakken. Dit mede dankzij een slecht 2024 van Bryan Coquard, Jesus Herrada, Ion Izagirre en Guillaume Martin. Van deze vier is alleen Guillaume Martin vertrokken, naar Groupama. Daarnaast verloren ze onder meer Axel Zingle aan Visma. Om zichzelf het moeras weer uit te trekken heeft Vasseur de portemonnee maar weer eens voor de dag gehaald en zijn lot in handen gelegd van vooral Dylan Teuns, Alex Aranburu, Emanuel Buchmann, Sylvain Moniquet en Simon Carr. En Jan Maas. Je moet maar durven. Al met al zou je denken dat deze renners op papier goed genoeg zijn voor de benodigde punten, maar misschien had Cedric in plaats van in Buchmann beter in deugdelijk materiaal en dito begeleiding kunnen investeren. Het worden nog een hoop zware nachten voor de heer Vasseur. Met Arkea komen we bij het eerste team dat onder de streep staat. Ruim 2000 punten moeten er goedgemaakt worden. Met het aantrekken van Arnaud Démare, Luca Mozzato, Vincenzo Albanese, Florian Sénéchal, Clement Venturini en Cristian Rodriguez werd duidelijk werk gemaakt van handhaving in de World Tour, maar inmiddels kampt het team van Emanuel Hubert met financiële problemen waardoor Albanese weer van de hand gedaan moest worden en ook Clement Champoussin weggehaald werd (door Astana). De vraag is of het overgeblevene genoeg puntenpakkers kwaliteit bezit om het gat naar Cofidis te overbruggen én de concurrentie achter zich te houden. We kijken hiervoor uit naar gezamenlijke sprints van Capiot, Démare, Sénéchal, Mozzato en Venturini en hun klassementshoop Kevin Vauquelin. Dan gaan we door naar de knakworsten. De knakworsten leken in eerste instantie tevreden met hun plekje binnen het ecosysteem van het wielrennen. Eind 2023 doken echter de eerste berichten op over de jacht op punten en de ambitie om een felbegeerde World Tour-licentie te scoren. Programma's van renners werden aangepast, er werd (samen) gesprint om (verre) ereplaatsen en er werden in 2024 en voor aankomend seizoen nog een aantal scorende Scandinaviërs aangeworven. Ondanks magere seizoenen van Tobias Halland Johannessen en Rasmus Tiller werden er in 2024 toch ruim 9000 punten gescoord. Om de sprong te maken zal er waarschijnlijk nog een stukje hoger gescoord moeten worden in 2025. Heel lastig, maar niet helemaal onmogelijk met de ervaren Kristoff en Cort, de genoemde Johannessen en Tiller, de getalenteerde Waerenskjold, het onuitputtelijke krachtenreservoir van Abrahamsen en de nieuw aangetrokken Andreas Kron. En de begeleiding en de teamgeest lijkt ook wel snor te zitten bij Uno-X. Komen we met Astana bij de laatste serieuze kanshebber. Alhoewel serieus? Alexandre Vinokourov heeft één driekwartjaar besteed aan het project Mark Cavendish en de bijbehorende trein. Maar is daarbij even vergeten dat er ook gedegradeerd kan worden. Als dan ook zekerheidje Lutsenko niet levert is het gat naar veiligheid ineens bijna onoverbrugbaar geworden. Ik zeg bijna omdat Vino de beschikking heeft gekregen over een zak Chinees geld. Zijn eerste stap met die zak geld was als het inzetten op nummertje 16 bij roulette: Alberto Bettiol werd midden in het afgelopen seizoen al weggehaald bij EF. Veel meer dan een tiende plaats in de Renewi Tour heeft die move nog niet opgeleverd. Ook zijn vervolgstappen hebben veel weg van gokken dat het gaat draaien. Diego Ulissi is weliswaar een zekerheid voor punten gebleken, maar voor hem gaan de jaren ook tellen en hij moet het nu zonder de olie van UAE gaan doen. Bij Sergio Higuita is er weinig tot niet voor nodig om het niet te laten draaien. Clément Champoussin is een wisselvallige Fransoos die naar een team zonder enige Franse connectie trekt, veel succes daarmee. En bij Wout Poels draait het al zijn hele carrière vaker niet dan wel. Kopman Mike Teunissen zal vast wat puntjes in het laatje brengen, maar niet genoeg om het enorme gat van een kleine 5000 punten te gaan overbruggen. Aaron Gate en Matteo Malucelli mogen waarschijnlijk het Aziatische circuit af gaan struinen op zoek naar zoveel mogelijk puntjes. Als het draait is dit een heel naar team om tegen te spelen, maar de kans dat het draait is niet heel erg groot. Zijn we er dan? Meer dan waarschijnlijk wel. Arkea gaat met hun team nooit een achterstand van een kleine 8000 punten overbruggen. Tudor heeft inmiddels wel een lekker teampje, maar lijkt op het moment nog tevreden met de Alpecin-rol als uitdager dat nog niet overal startverplichtingen heeft en is te laat gestart met het uitbouwen van hun ploeg om kans te maken op promotie. Het huidige rennersbestand van de Zwitsers is goed genoeg om genoeg punten te scoren over drie seizoenen, maar dat gaan we vanaf 2026 beleven. En Doug Ryder hebben we ook nog. Tja, Doug. De huidige stand, voorafgaand aan 2025: ![]() Handige links: https://www.velofute.com/classement-uci-cyclisme-2024 https://www.procyclingstats.com/rankings/me/ranking-2023-2025 https://x.com/raulbanqueri | |
wimderon | vrijdag 6 december 2024 @ 19:05 |
Altijd tegen Benjamin. En Harrison Wood. | |
VoMy | vrijdag 6 december 2024 @ 19:42 |
Dit is goed. | |
Funzel | zaterdag 7 december 2024 @ 09:46 |
Zou mooi zijn als Uno-X nog over Cofidis heen kan. | |
Idisrom | maandag 9 december 2024 @ 11:58 |
@wimderon Een leuke inleiding heb je gemaakt, en ik hoop dat volgend jaar er genoeg over valt te posten. | |
Halcon | dinsdag 10 december 2024 @ 08:41 |
Leuke openingspost. Zouden alle remmen los gaan? Arkea staat het dichtst bij, maar die gaan waarschijnlijk geen superseizoen draaien. Als ze al doorgaan, mogen ze toch wel starten in de Tour. Weet niet of die hele gekke toeren uit gaan halen om in de WT te blijven. Astana wel, maar die staan op een behoorlijke achterstand, net zoals Uno-x. Denk dat dsm het dus wel redt. Voor Cofidis zou degradatie ook niet zo'n ramp zijn. Klassiekers en Tour mogen ze toch wel starten. | |
wimderon | zaterdag 18 januari 2025 @ 17:41 |
Vasseur is er mee bezig hoor jongens, echt niet. | |
wimderon | zaterdag 25 januari 2025 @ 13:24 |
Astana dat met Higuita en Bettilol afreist naar Australië is wel een unaniem belachelijk groot succes tot nu toe. Israël met Stevie W., Woods, Bennett en Strong ook lekker gewerkt. | |
Halcon | maandag 27 januari 2025 @ 12:07 |
Astana begint lekker. | |
Faraday01 | zaterdag 1 februari 2025 @ 14:25 |
De knakworsten sprokkelen met een 2,3,4 in het Alula-klassement | |
wimderon | dinsdag 4 februari 2025 @ 12:34 |
wimderon | donderdag 6 februari 2025 @ 18:02 |
https://sport.tv2.dk/cykl(...)at-undgaa-vingegaard Vino heeft zelfs een data-analist ingehuurd die het programma samenstelt. Het is ook wel hogere wiskunde om te bedenken dat je niet in de Algarve moet zijn als daar een topveld aan de start staat. | |
wimderon | woensdag 19 februari 2025 @ 01:05 |
wimderon | maandag 24 februari 2025 @ 16:50 |
franklop | maandag 24 februari 2025 @ 16:59 |
Van 5000 naar 3500 achterstand in 5 weken tijd. Astana staat zo nog voor de zomer op een veilige plek ![]() | |
franklop | maandag 3 maart 2025 @ 12:22 |
Weekje later en volgens PCS is het verschil naar Cofidis nu < 3000 | |
Faraday01 | maandag 3 maart 2025 @ 12:38 |
Zouden ze bij Picnic PostNL DSM Firminich enzovoorts ook al zenuwachtig worden? | |
franklop | maandag 17 maart 2025 @ 10:03 |
![]() Astana pakt 2 plekken, ten koste van Uno-X en Arkea. Gat naar de veilige P18 was 4.700 punten bij het begin van seizoen, inmiddeld nog maar 2500, dus bij met name Cofidis en Picnic-PostNL mogen ze zich flink zorgen gaan maken. | |
Halcon | maandag 17 maart 2025 @ 10:29 |
Mwah. Is het zo'n ramp drie jaar geen WT? Zolang je bij de beste PCT-ploegen zit, zit je eigenlijk beter dan onderkant WT. | |
wimderon | maandag 17 maart 2025 @ 17:16 |
Met onder meer Tudor en UnoX gaat dat wel een probleem worden. | |
Halcon | dinsdag 18 maart 2025 @ 13:44 |
Picnic moet UnoX wel onder zich kunnen houden. Vermoedelijk pakken ze ook wel meer punten als ze verplichte nummertjes kunnen schrappen voor wedstrijden waar ze wel punten kunnen pakken. Als je de top 2 niet haalt, is het natuurlijk wel meteen drama idd met twee Franse pro teams. | |
Funzel | dinsdag 18 maart 2025 @ 14:53 |
Arkea kunnen we in elk geval wel afschrijven voor een WT licentie lijkt me. Astana zie ik nog wel over Cofidis én Picnic heen gaan, Uno-X komt wellicht in de buurt maar zie ik het (helaas) niet halen. | |
wimderon | dinsdag 18 maart 2025 @ 17:10 |
UnoX is hun team nog elk jaar aan het versterken met de betere Scandinaviërs die op de markt komen. Zoveel puntenpakkers dat ze zomaar even bij de eerste twee gaan eindigen heeft Picnic niet, waarbij Bardet binnenkort wegvalt en de contracten van Vermaerke en Lund aflopen. | |
Halcon | dinsdag 18 maart 2025 @ 17:21 |
Ja, alleen is enkel Denen en Noren wel een stevige beperkingen. Dit jaar Grondahl (die al jaren vierkant rond rijdt) en Kron (die vorig seizoen ook niet echt geweldig reed). Niet echt indrukwekkend. Maar gezien de beperking die ze zichzelf opleggen, is dat soms wat er mogelijk is. Picnic zal op zich wel iets te besteden hebben waarmee ze normaal gesproken beetje onderkant WT eindigen. Vorig jaar boven Bahrain, UnoX en Cofidis. Denk wel dat ze zich handhaven, maar als ze gewoon een normaal budget hebben en redelijke transferpolitiek voeren, zou ook degradatie niet meteen het einde van de wereld hoeven te betekenen. | |
franklop | maandag 31 maart 2025 @ 09:48 |
![]() Weer 2 weken verder, dus weer een update. Cofidis heeft een plekje gepakt ten opzichte van Picnic PostNL, dat nu op de laatste 'veilige' plaats staat. Voorsprong op Uno-X, dat Astana weer is gepasseerd, is ongeveer 2.000 punten. Uno-X stond 2.800 punten achter op een WT plek aan het begin van het seizoen en daar is dus ook al een forse hap uit. Astana is nog steeds wel op de brommer en heeft het gat naar P18 in de afgelopen 2 weke ook alweer met 300 punten verkleind. Arkéa kunnen we wel definitief afschrijven durf ik te zeggen. Die zullen met hun selectie niet de Astanas van deze wereld bij kunnen houden. | |
Halcon | maandag 31 maart 2025 @ 09:53 |
Arkea probeert het ook niet eens meer. Cofidis zal het uiteindelijk wel moeten redden met al die Franse koersen. Als Girmay in de Tour en Belgische semi-klassiekers tegen valt, zal Intermarché het nog wel benauwd krijgen. | |
Faraday01 | maandag 31 maart 2025 @ 09:57 |
PicNic moet hopen dat Bardet zijn laatste twee maanden nog gas gaat geven want anders kunnen ze flink in de problemen komen. Zeker met het totale debacle van Jakobsen erbij. Als het verder alleen van Onley moet komen, is dat wel heel veel gevraagd. | |
Halcon | maandag 31 maart 2025 @ 10:02 |
Frank VDB kan ook wel punten halen. Bittner, Vermaerke. Programma van Poole wat omgooien eigenlijk. Jakoksen kun je, als er geen aanwijsbare en oplosbare medische oorzaak is, beter gewoon ontbinden. Zou alleen niet weten wat je daar tijdens het seizoen zo snel voor terug kunt halen, in de zin van dat het iemand is die veel punten pakt. Intermarché hangt helemaal van Girmay af. | |
franklop | maandag 31 maart 2025 @ 10:04 |
Marit, Rex Mogen dan ook worden genoemd als je VDB noemt bij Picnic ![]() | |
Marcoss | maandag 31 maart 2025 @ 10:41 |
Onley kunnen ze ook slimmer inzetten bij Picnic. Die rijdt een heel goed jaar met prima klasseringen in TDU en UAE, maar die rijdt enkel WT-koersen waar de concurrentie zowat altijd groot is. Z’n volgende koersen zijn Baskenland en de Waalse klassiekers. Daar zal hij ook wel wat ereplaatsen bij elkaar fietsen, maar dat tikt niet echt aan. | |
Immerdebestebob | maandag 31 maart 2025 @ 11:51 |
Vermaerke en VDB ook totaal uit vorm. Onley en Poole veel te weinig gereden voor een ploeg in nood. En van Uden lekker naar 1.1 wedstrijden laten gaan. Ze kunnen beter in zetten op Lund en Bittner. En ook een Eekhoff maakt een erg sterke indruk. Zie dat Dinham ook klaar staat voor zijn comeback. Benieuwd of dat nog wat wordt. | |
Halcon | maandag 31 maart 2025 @ 12:13 |
Ja, die rijden dit jaar nog wel redelijk voor hun doen. Zal ook wel moeten. Cofidis zal nog wel de nodige punten pakken in Franse koersen. | |
Marcoss | maandag 31 maart 2025 @ 12:21 |
En probleem bij Wanty is dat ze geen renners hebben die een klassement kunnen rijden, dan ligt de druk volledig bij de eendagskoersen. Tenzij ze nog in Meintjes geloven | |
Halcon | maandag 31 maart 2025 @ 12:23 |
Ja, Marit rijdt niet zo heel slecht dit jaar. VDB valt tot nu toe tegen. | |
Funzel | maandag 31 maart 2025 @ 14:49 |
Nou Uno-X, klap er maar overheen dan. PicNic of Cofidis, ja boeie. | |
Halcon | maandag 31 maart 2025 @ 15:48 |
23 ploegen in de grote rondes maakt het weer iets interessanter om te degraderen. | |
franklop | maandag 31 maart 2025 @ 15:59 |
Is alleen voor dit jaar. | |
Halcon | maandag 31 maart 2025 @ 16:07 |
Schept een precedent. Q365.5 en Tudor zijn voorlopig nog geen WT. | |
Marcoss | maandag 31 maart 2025 @ 17:00 |
En ze willen ook al jaren de regels aanpassen dat de 2 beste niet WT-ploegen overal startrecht hebben en geen startplicht.. want dat is inderdaad voor die ploegen een ideale situatie Maar dat komt er blijkbaar ook maar niet door | |
Halcon | maandag 31 maart 2025 @ 17:05 |
Die willen ze een startplicht geven? Wat is dan nog het verschil tussen de WT en de PT ![]() | |
wimderon | maandag 31 maart 2025 @ 17:09 |
Probleem is dat zulke jonge jongens juist grote koersen willen rijden. Onley en Poole zijn vorig jaar op het einde al naar de andere kant van de wereld gestuurd, maar als je dat nu voor de rest van het jaar grotendeels doet zeggen die dadelijk ook: 'De groeten, ik ga ergens anders heen.' | |
Marcoss | maandag 31 maart 2025 @ 17:20 |
Nee, ze willen er juist van af dat die ploegen automatisch overal mogen starten. Dus dat Picnic niet automatisch mag starten in PN, maar afhankelijk zijn van een wildcard. Nu is degraderen geen issue inderdaad | |
Marcoss | maandag 31 maart 2025 @ 17:21 |
Ja: dat is ook wel waar inderdaad | |
Bill_Hillie | maandag 31 maart 2025 @ 17:23 |
Van mij mag Picnic ook wel degraderen hoor, want wat een zaadploeg is dat zeg. | |
Immerdebestebob | maandag 31 maart 2025 @ 17:23 |
Kom kom, die konden best even naar de Figueira Champions Classic bijvoorbeeld. | |
Halcon | maandag 31 maart 2025 @ 17:28 |
Dus wel een extra Wild-card, maar niet meer die "Israel"-regel? In de praktijk zullen de degradanten dan ook bijna overal wel mogen starten. Om helemaal zeker te zijn, zal Picnic misschien nog een Fransman van enig niveau moeten halen. | |
Marcoss | maandag 31 maart 2025 @ 18:56 |
Klopt, maar de zekerheid heb je niet als ploeg en dat maakt het lastiger om een planning te maken wie je waar in wil zetten. En als de Tour volgend jaar bijvoorbeeld wel graag Pidcock aan de start wil hebben , moet er toch een ploeg plaats maken | |
Halcon | maandag 31 maart 2025 @ 20:51 |
Dat wel. En zo'n shitshow als dit jaar, waar je tot vandaag eigenlijk nog weinig wist over de Giro. Lastig om zo een fatsoenlijke seizoensplanning te maken. We zijn pas net bezig, dus het zegt allemaal niet zo veel nog, maar Q365.5 staat wel bij de beste 20 ploegen en bij de beste drie Pro Tour-ploegen. | |
Immerdebestebob | maandag 31 maart 2025 @ 20:53 |
Pidcock zit waarschijnlijk allang op de berg. Dus die was ook al 99% zeker. | |
Faraday01 | woensdag 2 april 2025 @ 11:21 |
Toch hebben ze de memo met de stand wel bekeken want Onley en Vermaerke staan er op voor de GP Indurain [ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 02-04-2025 11:27:35 ] | |
Immerdebestebob | woensdag 2 april 2025 @ 11:32 |
Denk dat het voor een renner geen straf is wat kleinere koersen mee te pakken toch? Zolang het maar gepland is. | |
Faraday01 | woensdag 2 april 2025 @ 11:34 |
Nee, en ze zijn toch in de buurt voor Itzulia | |
Halcon | donderdag 10 april 2025 @ 10:19 |
Astana is nu over Uno-x heen. Gat met Picnic geslonken tot minder dan 1.800 punten. Cofidis loopt wat uit op Picnic. Ranglijst van dit jaar Tettema inmiddels naar de 25e plek. Nog wel ver achter de eventuele WT-degradanten en de betere pro teams uiteraard. Zal toch nog een stap moeten zetten als hij een Wild card wil krijgen voor een grote ronde zonder dat Arkea en Total Energies wegvallen. | |
Funzel | donderdag 10 april 2025 @ 11:57 |
Ik denk dat Astana dit toch wel gaat redden.. Mijn gevoel zegt me dat Cofidis het haalt, Picnic niet. Uno-X die dan als 2e pro team alsnog alles mag rijden. | |
Faraday01 | donderdag 10 april 2025 @ 12:04 |
Het zal voor Picnic heel erg afhangen van de resultaten die Onley en Bardet de komende maanden rijden. Als Bardet weer podium rijdt in Luik en vervolgens top 5 met rituitslagen in de Giro levert dat een enorme sloot punten op. | |
Immerdebestebob | donderdag 10 april 2025 @ 12:16 |
Fretin is een fenomeen. | |
Halcon | donderdag 10 april 2025 @ 12:17 |
Dat denk ik nu ook. Astana haalt veel punten en dat zal wel doorgaan. Ze gaan er vol voor. Zelfs in koersen waar ze moeten rijden, halen ze redelijke resultaten, bijvoorbeeld in Vlaanderen en verder zullen ze gewoon doorgaan met veel punten pakken in kleinere koersen. Ook een bewuste keuze vanaf voor het begin van het seizoen, dus kunnen gewoon doorgaan. Voor Picnic nu alles nog omgooien lijkt me iets ingewikkelder. Cofidis zal in Franse koersen nog wel punten pakken. Dan vliegen Arkea en Picnic eruit. En dan moet Picnic dit jaar nog maar eens boven Tudor, Uno-x en Q365.5 zien te eindigen... Als Arkea en Total Energies dan vervolgens niet omvallen, dan is de Tour ook uiterst onzeker in 2026. | |
Funzel | donderdag 10 april 2025 @ 14:02 |
Tudor en Q36.5 hou je misschien nog wel onder je, maar Uno-X gaat daar zit jaar natuurlijk al gigantisch boven zitten. Die gaan gewoon voor top 3 pro ploegen zoals Lotto en Israel dat de afgelpen jaren gedaan hebben. Dan mist Picnic die gegerandeerde uitnodigingen ook al. | |
wimderon | donderdag 10 april 2025 @ 15:36 |
| |
TargaFlorio | donderdag 10 april 2025 @ 15:44 |
Zeker bij goede uitslagen. | |
Halcon | donderdag 10 april 2025 @ 15:58 |
Moet het nog zien dat ze Tudor en Q36.5 allebei onder zich gaan houden. | |
Halcon | zondag 13 april 2025 @ 22:28 |
Picnic verliest vandaag weer dik op Intermarché en Uno-x. En ook wel wat op Astana. | |
Faraday01 | zondag 13 april 2025 @ 22:46 |
Jakobsen en Eekhoff zijn geblesseerd net als Degenkolb die alleen in Roubaix nog lijkt te kunnen fietsen afgelopen jaren. Onley en Bardet moeten het dan gaan doen komende maand. Dit is karig tegen een armada aan puntenpakkers bij Astana. | |
Halcon | maandag 14 april 2025 @ 13:54 |
Ja, Baskenland pakt Astana ook meer dan Onley. Bardet zal het in LBL en de Giro moeten gaan doen. Die zwaait daarna ook af. Dan heb je er 27 over, waarvan er 5 uit liggen. Dat helpt ook niet echt als je wat extra wedstrijden toe wilt voegen voor de punten. Een ander probleem is dat ze, als ze degraderen, op dit moment na Tudor, Q36.5 en Uno-x het vierde Pro team zijn. Dat moeten ze ook nog maar in zien te halen. | |
Immerdebestebob | maandag 14 april 2025 @ 13:55 |
Pidcock kan ook zomaar hard gaan farmen komende weken. | |
Immerdebestebob | maandag 14 april 2025 @ 13:56 |
In de Ronde van Limburg ook gelijk weer Girmay, Fretin en Moschetti ![]() | |
Halcon | maandag 14 april 2025 @ 13:59 |
Ja, wordt al lastig zat om Q36.5 nog in te halen. Geen idee van wie dat zou moeten komen bij Picnic. VDB valt tegen dit jaar. Poole lag/ligt eruit en is volgende maand pas weer terug. Bardet kapt er mee. | |
Immerdebestebob | maandag 14 april 2025 @ 14:17 |
Van Bittner en Lund, maar dan moeten ze wel even een handig programma samenstellen. VDB zou het ook nog wel aardig kunnen doen zoals in chaotische wedstrijden in de Coupe de France. | |
Halcon | maandag 14 april 2025 @ 14:25 |
Klopt. Ze hebben wel renners die punten kunnen pakken, maar niet in sterk bezette WT-koersen. Dan zullen ze het programma uit moeten breiden. Zoals bv. Astana doet. Maar die hebben 30 renners waarvan er 1 of 2 uit liggen. Picnic had er al maar 27 en dan liggen er nog een stuk of 5 uit. Astana heeft er ook wel echt op "ingekocht" op deze strijd. | |
Halcon | vrijdag 25 april 2025 @ 12:39 |
Picnic staat dit jaar zelfs nog onder Total Energies. Zouden pas het vijfde Pro team zijn. ![]() | |
Halcon | maandag 28 april 2025 @ 11:10 |
Vino pakt ook in LBL veel meer punten dan Picnic. Achterstand is nog 1.000 punten. Picnic gaat eraan. Ook het vijfde Pro Tour op de lijst voor volgend jaar. Benieuwd wat ze dan gaan doen volgend jaar. Lund Andersen en Vermaerke zullen wel weggaan (al rijdt Vermaerke vierkant dit jaar), die contracten lopen af. Onley en Poole zullen ook wel weggaan. En wat moet je dan gaan halen? | |
Faraday01 | zondag 4 mei 2025 @ 20:24 |
Nog maar 160 punten achterstand voor Astana - glow in the dark | |
Immerdebestebob | zondag 4 mei 2025 @ 20:31 |
Scaroni straks op het podium met Roglic en Ayuso? | |
DecoAoreste | zondag 4 mei 2025 @ 22:21 |
Ik heb torenhoge verwachtingen van Fortunato. | |
Halcon | vrijdag 9 mei 2025 @ 18:55 |
120 puntjes nog. Cofidis moet ook nog opletten. Als ze zelfs in Franse 1.1-koersen, zoals vandaag, amper punten pakken... ![]() | |
Faraday01 | zaterdag 10 mei 2025 @ 13:09 |
Vandaag GP du Morbihan. Astana en Cofidis met stevige teams aan de start en geen Picnic. Is toch 1.pro dus lijkt me niet handig niet te starten. | |
TargaFlorio | zaterdag 10 mei 2025 @ 14:05 |
Nu weet ik niet tot wanneer je kunt inschrijven op wedstrijden maar Picnic lijkt me nou geen team dat flexibel is. | |
Faraday01 | zaterdag 10 mei 2025 @ 14:14 |
Ongeveer alle ploegen rondom de streep staan hier aan de start dus het is vooral Picnic dat verzuimt. De knakworsten, intermarche zijn er ook. | |
Dale__Cooper | zaterdag 10 mei 2025 @ 16:14 |
Beide kopmannen gingen er bij liggen in de sprint. | |
Halcon | zaterdag 10 mei 2025 @ 17:32 |
Ze laten vrijwel structureel dat soort wedstrijden links liggen. Zitten ook niet al te ruim in de renners. Dan hebben ze nu nog geluk dat Cofidis en Astana bijna niks pakken aan punten. Dat zal bij andere wedstrijden natuurlijk wel gebeuren. Maar ja, het gaat om het proces en dat zit helemaal goed blijkbaar bij Picnic. | |
Faraday01 | zondag 11 mei 2025 @ 19:32 |
4 puntjes nog | |
Halcon | zondag 11 mei 2025 @ 23:12 |
De wedstrijden in Duinkerken staan zowel Picnic als Astana aan de start. Astana pakt de Ronde van Hongarije mee, Picnic de zwak bezette Rund um Köln... | |
Immerdebestebob | maandag 12 mei 2025 @ 07:47 |
Niemand in de Ronde van Estland ![]() ![]() | |
Steven184 | maandag 12 mei 2025 @ 15:12 |
Picnic is kansloos tegen Astana. Astana gaat Cofidis op deze manier ook nog wel inhalen. | |
franklop | maandag 12 mei 2025 @ 15:12 |
Picnic moet alles op alles zetten om Cofidis te passeren. | |
Steven184 | maandag 12 mei 2025 @ 15:13 |
Maar, ploegleider Matthew Winston liet onlangs in gesprek met WielerFlits weten dat er nog geen reden is tot paniek. “We weten dat de eerste maanden, zoals maart, een beetje tricky zijn voor ons.” | |
TargaFlorio | maandag 12 mei 2025 @ 15:17 |
Maar we zitten inmiddels al bijna half mei. | |
DeeBee | maandag 12 mei 2025 @ 15:23 |
De degraderende dominee, het had een Suske en Wiske kunnen zijn | |
Halcon | maandag 12 mei 2025 @ 16:43 |
Ja, en misschien Intermarché ook nog wel. Picnic zou Cofidis weer in moeten halen, maar dat zal ook nog niet zo meevallen. Ondanks dat Cofidis er de laatste tijd niet veel meer van bakt. Als het zo doorgaat is de kans dat Uno-x Picnic nog inhaalt groter dan dat Picnic nog iemand inhaalt. Contract met Picnic loopt nog tot t/m 2028. Die betalen straks dus voor drie jaar Pro team met best kans dat ze amper interessante wild cards krijgen. Een kans is misschien dat Arkea of zo omvalt en ze uit die boedel een stuk of 8 Fransen kunnen halen. Of Lotto moet geen WT worden. Als die geen geld vinden, zijn die de komende jaren absoluut niet WT-waardig. Maar die zitten dan ook weer met het probleem dat ze het 6e Pro Team of zo zouden zijn en dus ook naast de pot pissen bij het uitdelen van de Wild cards buiten België. [ Bericht 16% gewijzigd door Halcon op 12-05-2025 16:49:00 ] | |
Marcoss | maandag 12 mei 2025 @ 17:32 |
Denk dat Uno-X liever deze positie behoudt dan WT te worden eigenlijk, dan mag je overal starten, maar niet verplicht. (Tenzij er financieel ook nog iets aan gekoppeld is) | |
wimderon | maandag 12 mei 2025 @ 17:40 |
Die willen zelf graag WT worden, evenals Tudor. | |
Dale__Cooper | zondag 25 mei 2025 @ 20:46 |
![]() Picnic is iets ingelopen op Cofidis de laatste weken. | |
Halcon | maandag 26 mei 2025 @ 09:20 |
Best redelijke Giro nog voor Picnic. Lopen ook uit op Uno-x natuurlijk, want die doen niet mee en dat kan ook geen kwaad. Op de lijst van 2025 lopen flink in op Total Energies en Arkea. Zijn ze nog steeds het zesde Pro team als ze degraderen. Als ze Total en Arkea inhalen, is dat dus nog steeds niet genoeg. Polti heeft Medellin ingehaald en staat nu 31e. Dat is nog steeds te weinig voor een wild card volgend jaar in de Giro. Solution Tech doet 'n Astana-tje op lager niveau en zal de top 30 wel halen dus. Dan zal Polti Bardiani in moeten halen. En dan zouden die dus weer de wild card mislopen. | |
Faraday01 | maandag 26 mei 2025 @ 09:26 |
Vandaag in de klimwedstrijd (1.1) in de Alpes Maritmes maar 11 ploegen en 72 renners aan de start, waaronder Cofidis. Lijkt me een kans om te sprokkelen. | |
Immerdebestebob | maandag 26 mei 2025 @ 09:27 |
Cofidis komt wel echt met een waardeloos t team. Zelfs in dat veld. | |
Faraday01 | maandag 26 mei 2025 @ 09:29 |
Een paar renners in de top 15 zou toch moeten kunnen, er rijden godbetert maar 4 WT ploegen mee. | |
Halcon | maandag 26 mei 2025 @ 09:31 |
Behalve voor Herrada zal top 15 halen voor de Cofidis-renners zelfs in dit veld al een behoorlijke uitdaging zijn. | |
Immerdebestebob | maandag 26 mei 2025 @ 09:33 |
Herrada kan er helemaal niks meer van. Enige met wat talent is Maisonobe. Die zal de top-10 wel kunnen halen, maar is geen pure klimmer. Ferron is ook meer voor de heuvels en de rest is echt puur brandhout. | |
Funzel | maandag 26 mei 2025 @ 16:07 |
Ik denk dat Picnic Cofidis nog wel gaat inhalen eigenlijk. | |
Halcon | maandag 26 mei 2025 @ 16:09 |
Herrada scharrelt nog 60 puntjes, verder niks voor Cofidis. Picnic is Cofidis genaderd tot minder dan 300 punten. | |
Halcon | maandag 26 mei 2025 @ 22:02 |
https://www.procyclingsta(...)-tour/2025/startlist Wat een deelnemersveld voor een 2.1 koers zeg. Als er nog een paar Picnic-boys niks te doen hebben de komende dagen... ![]() | |
Immerdebestebob | maandag 26 mei 2025 @ 22:14 |
Ik mis Team Universe een beetje. | |
Funzel | dinsdag 27 mei 2025 @ 16:37 |
Dat gaat nog wel lukken denk ik hoor. | |
Faraday01 | woensdag 28 mei 2025 @ 09:21 |
Nog 20 puntjes en Astana is Cofidis ook voorbij. En eigenlijk zijn ze dat al want Fortunato kan de bergtrui niet meer ontgaan en dat is goed voor 180 punten. | |
Steven184 | woensdag 28 mei 2025 @ 10:15 |
Zelfs Picnic is beter bezig dan Cofidis | |
Slobeend | woensdag 28 mei 2025 @ 11:35 |
Fretin zal nu wel opgesteld worden in alle 1.1 koersjes. | |
Immerdebestebob | woensdag 28 mei 2025 @ 11:47 |
Dat was al zo en dat is ook de reden waarom hij nu niet uitrijdt in de Giro. Al had hij voor de Giro dan weer wat minder gereden om goed aan de start te komen. Dat dan weer wel. | |
Halcon | woensdag 28 mei 2025 @ 14:45 |
Het voordeel voor Cofidis t.o.v. Picnic is wel dat ze goed staat op de ranking van dit jaar. Ze zitten sowieso het eerste jaar dan in de hele fijne positie waar Lotto en Israel in zitten en Alpecin in het verleden in zat. | |
Faraday01 | woensdag 28 mei 2025 @ 14:49 |
Bijna 1000 punten al en het is pas mei, Picnic zou er een moord voor doen als Fabio dat klaar had gespeeld. | |
Halcon | woensdag 28 mei 2025 @ 23:12 |
Ja, zeker nu. Picnic is Cofidis weer genaderd tot een ruime 150 punten. Astana staat daar nog tussen. | |
Halcon | zondag 1 juni 2025 @ 15:01 |
Astana heeft Cofidis dus ingehaald. Picnic gaat hetzelfde doen als de eindklassement puntjes van de Giro bij worden geschreven, Cofidis lijkt het allemaal wel prima te vinden. Staan bij de beste pro teams, als ze degraderen, en ook al staan ze dat niet, dan mogen ze de Tour toch wel rijden. | |
franklop | zondag 1 juni 2025 @ 19:55 |
Rellende_Rotscholier | zondag 1 juni 2025 @ 20:05 |
Intermarche moet echt op gaan passen. | |
franklop | zondag 1 juni 2025 @ 20:21 |
Is er een overzicht van hun puntenpakkers van dit jaar? Alleen Bini die echt nog wat bijdraagt? | |
Faraday01 | zondag 1 juni 2025 @ 20:36 |
https://www.procyclingsta(...)ts/ranking-2023-2025 | |
Rellende_Rotscholier | zondag 1 juni 2025 @ 20:40 |
Bini en Barré, daar komt het op neer. Ik zie Barré op de voorlopige startlijst voor de Dauphine en de Tour staan, ik zou hem daar weghalen en punten laten schrapen in alle heuvelachtige koersen. | |
TheArt | maandag 2 juni 2025 @ 09:32 |
Als je puur naar kwaliteit van de ploeg kijkt, heeft Intermarché ook echt met afstand de slechtste ploeg na Arkea van de ploegen die degradatie proberen te ontlopen. | |
Immerdebestebob | maandag 2 juni 2025 @ 09:53 |
Ze rijden ook nooit voor commissaris Rex, terwijl duidelijk is dat Marit en Thijssen er helemaal niks van kunnen. Ze hebben ook nooit een plan B. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 2 juni 2025 @ 10:08 |
Rex bakt er zelf ook gewoon helemaal niets van. Is hem als loods ook nog geen enkele keer gelukt om de sprint aan te trekken voor Bini, voornamelijk omdat hij al lang voor de sprint begint gelost is. Maar ook een Page bijvoorbeeld haalt geen enkel niveau dit jaar. Waar ze de afgelopen jaren soms boven zichzelf uit wisten te stijgen presteren ze nu collectief onder hun kunnen. Bini is momenteel wel echt goed in vorm, maar in je eentje kom je niet ver. De Tour wordt ook heel lastig als zijn ploeggenoten niet snel beter gaan rijden. | |
Faraday01 | maandag 2 juni 2025 @ 11:42 |
Bij Cofidis zijn ze ook heel erg afhankelijk van 3 renners: Fretin, Aranburu en Coquard. Als Fretin om wat voor reden dan ook uit valt, blijft er al helemaal niets meer over: https://www.procyclingsta(...)ts/ranking-2023-2025 Als je naar de selectie van Cofidis kijkt, hebben die eigenlijk weinig te zoeken in de WT. Bij Picnic rijden dan tenminste nog een aantal talentvolle renners rond waar op termijn muziek in kan zitten. | |
Immerdebestebob | maandag 2 juni 2025 @ 11:44 |
Oldani gaat ook nog wel farmen. | |
Halcon | maandag 2 juni 2025 @ 11:46 |
Cofidis mag als Franse ploeg toch wel de Tour rijden. Degradatie is niet zo'n ramp. Eerste jaar hebben ze ook de wild cards, dus mogen ze starten waar ze willen. Intermarché is zonder Girmay ook niet WT-waardig. En Girmay zou eigenlijk beter andere oorden op kunnen zoeken, want bij Intermarché haalt hij verre van het optimale eruit. Maar ligt nog vast tot 2028. ![]() | |
Faraday01 | maandag 2 juni 2025 @ 11:47 |
Dat was met de Alpecin bonus een prima renner aan het worden maar sinds hij bij Cofidis rijdt is het een stuk minder. | |
Faraday01 | maandag 2 juni 2025 @ 11:49 |
Cofidis heeft inderdaad het voordeel dat ze altijd de Tour mogen rijden. Maar dat neemt niet weg dat die ploeg heel erg weinig toe voegt. Waar ze bij Ag2R blijkbaar wel gekozen hebben professioneler te werken om mee te kunnen, lijkt bij Cofidis de tijd stil te staan. Wat is dan je toekomst? | |
Halcon | maandag 2 juni 2025 @ 11:55 |
AG2R heeft van Decathlon ook wel een zak geld erbij gekregen. Dat heeft Cofidis niet. Het zal behalve de Franse inslag ook wel een geldkwestie zijn. AG2R heeft veel meer te besteden dan Cofidis. Cofidis is ook wel onderkant WT qua budget. Denk dat alleen Intermarché en Arkea minder te makken hebben. Stel dat Total verdwijnt, dan is Cofidis als Frans pro team nog niet zo verkeerd. Arkea heeft het ook moeilijk. En verplicht starten in allerlei WT-koersen heeft Cofidis ook niet veel aan. Hebben ze de renners ook niet voor. Deze Giro had ook best zonder Cofidis door kunnen gaan. | |
Immerdebestebob | maandag 2 juni 2025 @ 12:01 |
Het probleem van Cofidis zit ook wel een beetje in hun transferbeleid. Logisch dat Zingle weg ging, maar Martin hadden ze misschien moeten houden. Aranburu een prima aankoop, maar Teuns en Buchmann zeer zeker niet. Dat geld hadden ze echt anders moeten besteden. Ik geloof in talent Maisonobe voor de komende jaren. | |
TheArt | maandag 2 juni 2025 @ 14:37 |
Franse ploegbazen, en Vasseur in het bijzonder, zijn ook altijd verliefd op renners met een grote naam, die elders weg moeten omdat ze niet meer presteren. Daar betaal je altijd te veel voor en het levert over het algemeen weinig op. Buchmann bijvoorbeeld, hoe verzin je het. Ze pikken zelden een talent op, al komt dat ook omdat ze geen opleidingsteam hebben. Desondanks kan je in de renners die niet bij de andere WT-teams in het junioren- of beloftenteam rijden nog genoeg talent vinden. Zo'n Carboni is last minute nog door Tietema opgevist, maar had ook prima bij Cofidis kunnen rijden. Zelfde geldt voor Kubis als ze een beetje hadden opgelet. | |
wimderon | maandag 2 juni 2025 @ 20:16 |
Martin wilde juist weg omdat hij op een te zware fiets moest rijden en hij de begeleiding onprofessioneel vond. | |
Immerdebestebob | maandag 2 juni 2025 @ 20:18 |
Thanks. Dat was ik vergeten. En groot gelijk. | |
wimderon | maandag 2 juni 2025 @ 20:18 |
Niet dat ze dan naar die kritiek luisteren. Nee, dan zijn ze op hun tenen getrapt en Guillaume krijgt als straf nog een programma waar hij niet blij mee is. | |
Halcon | vrijdag 6 juni 2025 @ 08:01 |
"Giro d’Italia laat zien waarom Picnic PostNL niet kan degraderen" Rare titel van WF. Als Cofidis zo blijft kranten zal het wel niet gebeuren, maar het kan wel. | |
Funzel | vrijdag 6 juni 2025 @ 08:30 |
Ik denk dat ze met 'kan' meer bedoelen dat het niet mag gebeuren. | |
Halcon | vrijdag 6 juni 2025 @ 08:31 |
Ja, de tekst gaat wel over hoe vervelend een degradatie uit zou pakken voor Picnic. | |
TargaFlorio | vrijdag 6 juni 2025 @ 11:44 |
Rare titel inderdaad maar dat is wel vaker bij WF. | |
franklop | maandag 16 juni 2025 @ 16:27 |
Huidige stand. Astana langzaam onderweg naar IWG. Picnic blijft maag nipt voor Cofidis. UNO-X komt er ook aan; die stonden na de Giro nog 2400 achter Cofidis, nu nog 1500. Driestrijd tussen Picnic, Cofidis en UNO-X incoming? Misschien zelfs nog IWG dat moet vrezen? Of wellicht dat de voorraad bij Astana opraakt? | |
Halcon | maandag 16 juni 2025 @ 16:30 |
Astana zal het wel redden. Uno-x zie ik niet Cofidis en Picnic allebei inhalen en Intermarché zal ook wel weer niet zo kut presteren dat Astana, Picnic en Cofidis (en/of Uno-x) er nog overheen gaan. | |
Steven184 | maandag 16 juni 2025 @ 16:47 |
Stond Picnic niet achter Cofidis? | |
franklop | maandag 16 juni 2025 @ 16:48 |
Stond, correct | |
Funzel | dinsdag 17 juni 2025 @ 08:35 |
1500 punten lijkt me wat veel voor Uno-X. Al zou ik het wel mooi vinden. | |
Idisrom | dinsdag 1 juli 2025 @ 10:10 |
Update per 1 juli 2025 Geen mutatie in de plekken, Eerst de mutaties van de laatste twee weken. 16. Intermarché-Wanty + 467 17. Astana + 724 18. PicNic-Post.nl + 789 19. Cofidis + 443 20. Uno-X + 598 21. Arkéa + 1.327 → Met name IWG en Cofidis scoren relatief weinig punten erbij. PIcNic-Post.nl deed het wel aardig goed om bij de eerste 18 te blijven staan. Arkéa is de grote winnaar de laatste twee weken. Totaalstand per 1 juli 2025: 16. 24.643 Intermarché-Wanty 17. 24.177 Astana 18. 23.659 PicNic-Post.nl 19. 23.253 Cofidis 20. 21.899 Uno-X 21. 20.854 Arkéa [ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 01-07-2025 10:18:51 ] | |
hhh38 | dinsdag 1 juli 2025 @ 10:22 |
Als Cofidis een goeie Tour rijdt zouden ze in de buurt kunnen komen van Wanty. Die hebben wel een voorzichtig probleem lijkt me. | |
Funzel | dinsdag 1 juli 2025 @ 14:41 |
Ik zie niet in waarom Cofidis nou een veel betere Tour zou rijden dan Wanty. In de breedte misschien iets meer puntenpakkers maar ik geloof niet dat het veel gaat zijn. | |
Halcon | woensdag 2 juli 2025 @ 08:52 |
Cofidis bakt er inderdaad al een paar maanden bijna niks van. Zelfs in al die Franse koersjes halen ze weinig punten. Picnic zal in de Tour wel voor de punten gaan. Twee sprinters die allebei toch geen massasprint winnen, maar met duo-sprints misschien wel wat kunnen. Onley die in lastige ritten punten kan pakken. Intermarché draait ook vierkant, maar 1.400 punten is gewoon veel voor Cofidis. | |
hhh38 | woensdag 2 juli 2025 @ 08:55 |
Je ziet aan Arkea dat het kan, die bakten er nog veel minder van en hadden maar 1 uitschieter van Vauquelin nodig. | |
Funzel | woensdag 2 juli 2025 @ 12:13 |
Daarom. Bittner en Andresen samen zullen echt wel een aantal leuke ereplaatsen bij elkaar fietsen en Onley zal wellicht ook wel een keer een hoge notering halen. Zou je bij Cofidis ook kunnen zeggen over een Coquard of Aranburu, maarja.. | |
Halcon | woensdag 2 juli 2025 @ 13:55 |
Ja, als iemand een keer wat leuke wedstrijden wint, dan gaat het hard. Alleen heeft Cofidis niet echt zo'n renner. Aranburu, maar die vind ik wel minder dan Vauquelin. Maar goed, denk dat degradatie voor Cofidis niet zo'n ramp is, omdat ze de Tour toch wel mogen rijden. Met het wegvallen van Total, Arkea en de internationalisering van Decathlon kunnen ze toch wel genoeg redelijke Fransen oppikken. | |
Faraday01 | vrijdag 18 juli 2025 @ 19:53 |
Grotendeels met dank aan Onley heeft Picnic inmiddels bijna 1000 punten marge op Cofidis en 1750 punten marge op de knakworsten. Als hij zo door gaat in de Tour komen daar ook nog een hoop etappe en klassementspunten bij. | |
hhh38 | vrijdag 18 juli 2025 @ 19:55 |
Als Lotto en Intermarché gaan fuseren en Arkea stopt ermee is die degradatiestrijd toch gelijk voorbij? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 juli 2025 @ 19:56 |
Intermarche zou de licentie wel willen houden, om 'm dan vervolgens te verkopen aan een andere ploeg. Doug staat als aasgier al in de startblokken. | |
Faraday01 | vrijdag 18 juli 2025 @ 19:57 |
Als die ploegen in de top 18 finishen kunnen ze vermoed ik gewoon een WT licentie aanvragen en vervolgens een lege huls met licentie verkopen aan de hoogste bieder? | |
hhh38 | vrijdag 18 juli 2025 @ 20:00 |
Zit wat in. Daar zijn ze in België niet vies van. Stukje stamnummers. | |
Halcon | vrijdag 18 juli 2025 @ 21:32 |
Ja. Wanty kocht die licentie ooit van CCC trouwens. Beetje raar dat dat kan eigenlijk. | |
hhh38 | vrijdag 18 juli 2025 @ 21:35 |
CCC ![]() Wat een raar project was dat. | |
Immerdebestebob | vrijdag 18 juli 2025 @ 21:46 |
Volgens mij reed Rebellin daar nog een top-10 Amstel mee ![]() Verder natuurlijk fenomenen als Krek, Jonas Koch, Josef Cerny ![]() | |
hhh38 | vrijdag 18 juli 2025 @ 21:53 |
ElTieDie die nog even geld gaat scheppen zonder iets te presteren. | |
Funzel | zaterdag 19 juli 2025 @ 14:28 |
Krijg je zometeen dat lelijke Q36.5 In de WT in plaats van een ploeg als Uno-X die met goed beleid op de grens van een licentie staat. Jammer. | |
Halcon | zaterdag 19 juli 2025 @ 17:54 |
Lekker op kosten van CCC beetje aankloten in de VS onder het mom van "trainen"... Onley gaat Picnic wel veilig rijden. Het zou het eerlijkste zijn als Intermarché er gewoon uit vliegt i.p.v. dat ze hun licentie gaat verpatsen aan Q36.5. | |
Halcon | zondag 27 juli 2025 @ 19:50 |
Picnic naar de 16e plek. Intermarche nu 18e. | |
franklop | maandag 28 juli 2025 @ 10:58 |
![]() De huidige stand in beeld. Indien IW en Soudal fuseren dan zou dus plek 19 interessant kunnen worden. Maar dat is alleen als IW dan zijn licensie niet zelf verkoopt aan de hoogste bieder. Sowieso moet IW zelf nog aan de bak om de licensie te behouden, al lijkt de voorsprong op Cofidis en Uno-X op papier wel geruststellend. Voorsprong op Cofidis was op 1 januari 2100 punten en nu 1500. Uno-X stond bijna 5000 punten achter en nu nog 'slechts' 1800, dus daar zal waarschijnlijk het grote gevaar vandaan kunnen komen. Astana/Picnic zijn normaliter wel veilig nu | |
Idisrom | maandag 28 juli 2025 @ 10:58 |
Update per 28 juli 2025 We zijn vier weken verder, en we hebben de ronden van Qinghai, Oostenrijk en Frankrijk gehad. PicNic-Post.nl is gestegen van plek 18 naar plek 16. Dat komt door Oscar Onley met zijn 2.677 punten in dit jaar. Intermarché-Wanty is gezakt van plek 16 naar plek 18, en de overigen zijn op dezelfde plek gebleven. Eerst de mutaties van de laatste vier weken. 16. PicNic-Post.nl + 1.990 17. Astana + 1.444 18. Intermarché-Wanty + 385 19. Cofidis + 304 20. Uno-X + 1.330 21. Arkéa + 784 Met name IWG en Cofidis scoren relatief heel weinig punten erbij. Gelukkig voor IWG is het gat met Cofidis vrij groot, en ook de runner-up Uno-X staat op grote afstend. Totaalstand per 28 juli 2025: 16. 25.649 PicNic-Post.nl 17. 25.621 Astana 18. 25.028 Intermarché-Wanty 19. 23.557 Cofidis 20. 23.229 Uno-X 21. 21.638 Arkéa Als Uno-X in de Vuelta nog gaat meedoen met een leuke ploeg, dan kan het IWG nog bedreigen om de 18-e plek. | |
franklop | maandag 28 juli 2025 @ 11:08 |
Dat wordt lastig; ze doen niet mee aan de Vuelta | |
Idisrom | maandag 28 juli 2025 @ 11:09 |
Ooh, dan blijft IWG dit jaar wel op die veilige stek staan. | |
Funzel | dinsdag 29 juli 2025 @ 07:22 |
Jammer. | |
Steven184 | dinsdag 29 juli 2025 @ 07:51 |
Is er al duidelijk over de Intermarche vs Lotto licentie? | |
Halcon | dinsdag 29 juli 2025 @ 16:35 |
Niks meer over gehoord. Die fusie zal uiteindelijk wel doorgaan. Beide ploegen zijn eigenlijk al niet WT-waardig meer (qua renners en financieel). Als er bij Lotto nog een paar weggaan en bij Intermarché Girmay zijn het helemaal lachertjes. Vergunning zal dan wel verkocht worden. Best jammer. Ik hoop dat Intermarché alsnog degradeert (zal wel niet), waardoor die vergunning niks meer waard is. |