quote:NOS Nieuws • gisteren, 17:41AFP
De nationalisatie van de allerlaatste hoogovens in het Verenigd Koninkrijk is een stap dichterbij gekomen. Het Britse parlement heeft in een zeldzame noodzitting een wet aangenomen die de bedrijfsvoering van de hoogovens van British Steel in het Engelse Scunthorpe aan de Britse regering overdraagt.
Het Hogerhuis moet er ook nog mee instemmen maar dat is een formaliteit. Koning Charles zet waarschijnlijk vanavond nog zijn handtekening onder de wet.
Volgens de Labour-regering is de maatregel dringend noodzakelijk, omdat de onderhandelingen met de Jingye Group volledig waren vastgelopen. Jingye is het Chinese concern dat eigenaar is van British Steel. Met het vastlopen van de onderhandelingen dreigden de hoogovens binnen een dag of tien stil te vallen. Als het laatste vuur is gedoofd, is het ontzettend moeilijk de hoogovens opnieuw op te starten. Vandaar dat de regering van premier Starmer een noodwet bij het parlement indiende.
Eerder namen we al een kijkje bij hoogovens in Wales:
(Zie artikel)
De overheid neemt nu de levering van ijzererts en coke over die nodig zijn om de hoogovens draaiende te houden. Dat geeft onderhandelende partijen de tijd op zoek te gaan naar een betere oplossing, al heeft de regering weinig vertrouwen meer in Jingye. Het liefst wil Labour dat andere investeerders de hoogovens overnemen met een flinke zak geld van de overheid. Maar die kans is bijzonder klein gezien de enorme verliezen die het bedrijf lijdt.
Officieel is Jingye nog de eigenaar, maar minister Reynolds van Handel erkende in het debat dat nationalisatie "het meest waarschijnlijke" eindresultaat is. Voor nationalisatie is wel weer een aparte wet nodig.
Diepe problemen
De Britse staalindustrie verkeert al jaren in diepe problemen. De pandemie ontregelde de sector, gevolgd door een scherpe stijging van de energieprijzen, waarmee de kosten voor de energieslurpende hoogovens de pan uit rezen. Bovendien kon de Britse staalindustrie moeilijk opboksen tegen het goedkope importstaal uit China. Dat leidde vorig jaar al tot de sluiting van de hoogovens van Tata Steel in Port Talbot in Wales.
Wat overbleef, waren de hoogovens Scunthorpe, de laatste in het Verenigd Koninkrijk, maar ook die verkeerden in grote problemen. British Steel ging in 2019 al eens over de kop, waarna de Jingye Group de hoogovens in Scunthorpe een jaar later overnam. Ondanks een investering van 1,4 miljard euro slaagden de Chinese eigenaren er niet in de hoogovens winstgevend te maken.
Het waren in maart Trumps importheffingen op staal die het laatste zetje richting de afgrond gaven. De Britse overheid bood Yingye 600 miljoen euro subsidie om de hoogovens overeind te houden, maar dat was niet genoeg. De Chinese eigenaren oordeelden dat de hoogovens "niet langer financieel levensvatbaar zijn" en besloten de stekker eruit te trekken.
Bakermat moderne staalindustrie
Dit was een pijnlijk moment voor de Britten. Niet alleen is het Verenigd Koninkrijk de bakermat van moderne staalindustrie, ook dreigde ze de enige grote economie in de wereld te worden die niet langer hoogwaardig staal op eigen bodem kan produceren.
Het verklaart de urgentie van de noodzitting van het parlement, dat maar zeer zelden wordt teruggeroepen van een reces. Alle partijen stemden voor de noodwet.
Het debat over nationalisatie van de staalindustrie kreeg in het Verenigd Koninkrijk een nieuwe impuls toen Donald Trump in januari het Witte Huis betrad. Hij begon een handelsoorlog, introduceerde importheffingen op staal en maakte duidelijk dat Amerika de handen aftrekt van Europa's veiligheid.
Strategische industrie
In het VK is het besef gegroeid dat ze er steeds meer alleen voor staan. De Britse politiek is de hoogovens gaan zien als een strategisch onmisbaar onderdeel van de economie. "Banen, investeringen, groei en economische en nationale veiligheid staan allemaal op het spel", zei premier Starmer voorafgaand aan het debat.
Niet alleen staan duizenden banen op de tocht in Scunthorpe, ook levert British Steel al het staal voor de rails van het Britse spoor. Bovendien heeft de Britse regering besloten het defensiebudget flink op te krikken en meer wapens op eigen bodem te produceren. Voor wapenproductie is hoogwaardig staal nodig en de Britten willen niet langer afhankelijk zijn van geïmporteerd staal.
Het Conservatieve parlementslid Edward Leigh verwoordde wat veel van zijn collega's in het Lagerhuis, van links tot rechts, denken. "De Chinese eigenaren geven niets om de belangen van onze staalarbeiders en ze geven niets om ons nationale belang. We mogen het nooit meer toestaan dat een strategische industrie als deze in de handen valt van de Chinezen, Russen of andere landen."
© https://nos.nl/artikel/25(...)satie-staalindustrie
TATA moet sluiten van Brussel , vanwege de stikstof dekenquote:Op zondag 13 april 2025 15:19 schreef Scjvb het volgende:
Update over Britse koers aangaande staalindustrie:
Britten koersen aan op nationalisatie staalindustrie
Het is afwachten hoe alles zich zal gaan ontwikkelen bij TATA IJmuiden. Maar gezegd wordt dat de Britten aansturen op nationalisatie van hun hoogovens en zeer wel voor behoud zijn van de aloude staalfabriek(en) Britisch Steel. En helaas voor Wales ziet het plaatje er minder rooskleurig uit!
Echter lijkt het bovendien meer dan ooit wenselijk te zijn deze fabrieken in ere te behouden en waar nodig plichtmatig volgens alle strenge milieueisen van deze tijd te verduurzamen.
Er wordt zelfs al vaker gesproken over oorlogsdreiging, en alle productieve diensten die de staalindustrie daartoe kan bieden zijn dan ook meer dan welkom.
Uiteraard werd in het Verenigd Koninkrijk reeds meermaals achter de oren gekrabt over wat daar nu speelt, wat heel begrijpelijk is vooral nu het voortbestaan de staalindustrie in hun land ook op de tocht ligt door (dreigende) faillissementen en overspannen milieureglementen dezer tijden, mij dunkt.
Op locatie houdt men deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en wacht nieuwe updates omtrent de staalindustrie in binnen- en buitenland geduldig af!
Gegroet,
Scjvb
[..]
De britten gaan dus nu, een al zwaar verliesgevende industrietak subsidieren, terwijl er geen uitzicht is dat, dat gaat eindigen. Die moeten de rapporten van de RSV-enquete maar ff opgestuurd krijgenquote:Op zondag 13 april 2025 15:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
TATA moet sluiten van Brussel , vanwege de stikstof deken
Het is maar de vraag wanneer TATA weigert ijzererts, gas en electra te kopenquote:SEOUL (Reuters) - South Korean steelmaker POSCO is considering joining a project by Hyundai Steel to build a $5.8 billion plant in Louisiana as the country's steel industry tries to respond to U.S. tariffs on the sector, news reports said on Sunday.
Hyundai Steel said it did not have any comment on the matter.
POSCO said the company was considering various strategic options regarding its investment in the United States, but nothing had yet been decided.
n.quote:Chinese eigenaar weigert grondstoffen te kopen
Britse regering: 'Nationalisatie British Steel is waarschijnlijk de volgende stap'
Amsterdam - Als de lords in het Hogerhuis akkoord gaan krijgt de Britse regering zaterdag de controle over British Steel.
De twee hoogovens in Scunthorpe, Lincolnshire vormen de laatste fabriek in het Verenigd Koninkrijk die nieuw staal kan produceren, dat wordt gebruikt in grote bouwprojecten zoals nieuwe gebouwen en spoorwege
Nou ja, ze hebben de staalfabriek alvast gratisquote:Op zondag 13 april 2025 15:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De britten gaan dus nu, een al zwaar verliesgevende industrietak subsidieren, terwijl er geen uitzicht is dat, dat gaat eindigen. Die moeten de rapporten van de RSV-enquete maar ff opgestuurd krijgen
Dus de UK gaat met die gratis staalfabriek met 800 mensen, 800.000 euro verlies per dag makenquote:Jingye beweert dat er elke dag een financieel verlies wordt geleden van ongeveer £700.000 (¤814.000).
Mogelijk verdwijnen er 2.700 van de 3.500 banen.
quote:Brits parlement stemt in spoedoverleg voor redding British Steel
Jippie 13-04-2025 01:40 print
Vanwege de grote verliezen wil de Chinese eigenaar van British Steel de productie verminderen. Premier Starmer riep het parlement terug van het paasreces om de hoogovens van British Steel draaiende te houden.
Het Britse Parlement heeft besloten een staalfabriek van het noodlijdende bedrijf British Steel te redden. Leden van het Lagerhuis en het Hogerhuis, die voor de stemming waren teruggeroepen van hun paasreces, stemden vóór een wetsvoorstel dat de weg vrijmaakt voor de nationalisatie van de hoogovens in Scunthorpe, in het noordoosten van Engeland.
Premier Keir Starmer zei dat de overheid "moest ingrijpen om British Steel te redden".
Het staalbedrijf, dat eigendom is van de Chinese groep Jingye, maakte eind maart bekend dat het zich voorbereidde op de sluiting van zijn hoogovens en andere onderdelen van zijn productie.
Mogelijk verdwijnen er 2.700 van de 3.500 banen.
Minister van Economische Zaken Jonathan Reynolds zei vóór de stemming in het Lagerhuis dat het feit dat het parlement op een zaterdag bijeenkwam, de urgentie van de situatie onderstreepte.
Volgens hem staat de wet niet rechtstreeks toe dat het bedrijf genationaliseerd wordt.
Deze optie blijft echter ‘op tafel liggen’ en is ook ‘de meest waarschijnlijke optie’.
Ondertussen bezocht premier Starmer een dorp in de buurt van de staalfabriek en vertelde de staalarbeiders dat het draaiende houden van de hoogovens "in het nationaal belang" was.
"Het belangrijkste is dat we de controle over de fabriek hebben en kunnen bepalen wat er gebeurt. En dat betekent dat de hoogovens in bedrijf blijven", aldus Starmer.
Het Chinese moederbedrijf Jingye zegt sinds 2020 meer dan £1,2 miljard te hebben geïnvesteerd in British Steel.
De fabriek in Scunthorpe, met de laatste twee hoogovens in Engeland, is daardoor niet langer winstgevend.
Jingye beweert dat er elke dag een financieel verlies wordt geleden van ongeveer £700.000 (¤814.000).
Europese staalbedrijven staan onder druk door de hoge energiekosten, goedkope leveringen uit Azië en de Amerikaanse invoerrechten van 25 procent op staal die medio maart zijn ingevoerd.
https://www.telegraaf.nl/(...)e-sluiting-hoogovensquote:Race tegen de klok rond British Steel, strijd om de Engelse hoogovens gaande te houden
author avatar
Joost van Mierlo
8 min geledenin Financieel
Londen - Het redden van de Queen Anne en de Queen Bees, de bijnamen van de twee hoogovens van British Steel in Scunthorpe, is een race tegen de klok. Jingye, de Chinese eigenaar van British Steel, blijkt de cruciale grondstoffen voor de ovens, cokes en ijzererts, de afgelopen weken te hebben doorverkocht
. Met deze ‘sabotage’ wilde Jingye het de sluiting van de hoogovens, die volgens Jingye ruim 700.000 Britse pond (¤800.000) per dag verliezen, hebben willen afdwingen.
quote:Verkoop voorraden
Het vinden van de broodnodige grondstoffen is het meest urgente probleem.
Jingye, de Chinese eigenaar van British Steel, had met het oog op de sluiting van de fabriek de noodzakelijke ijzererts en cokes niet langer aangevuld en was zelfs al begonnen om de nog resterende voorraden te verkopen.
Het aan de gang houden van de hoogovens blijkt cruciaal.
Zodra de hoogovens afkoelen, zou het erg kostbaar zijn, en volgens sommige experts ronduit onmogelijk, om de hoogovens opnieuw op te starten.
Tijdens de zittingen van het parlement werd geopperd om de Britse marine in te schakelen om schepen met de noodzakelijke grondstoffen naar de havens van Hull, nabij de hoogovens in Scunthorpe, te begeleiden.
Helpende hand
Zover is het nog niet gekomen.
Andere bedrijven als Tata Steel en Rainham Steel hebben aangeboden om British Steel te helpen.
Volgens vakbondsbestuur Andy Prendergast van GMB Union is er 'een goede kans' dat er 'binnen 48 uur' voldoende grondstoffen zijn aangevoerd, zo vertelde hij aan de nieuwsdienst PA News.
Op zondag durfde minister van Economische Zaken Reynolds nog geen garanties te geven.
De vergunning intrekken en daarna tot sloop overgaan, dat is de enige rendabele en acceptabele uitkomstquote:Beruchte Tata-fabriek is zo lek als een mandje: problemen bij 9 op de 10 ovens
Het achterstallig onderhoud bij een beruchte fabriek van Tata Steel is veel ernstiger dan tot nu toe bekend. Toezichthouder Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied constateert problemen bij negen op de tien ovens van de kooksgasfabriek 2. De staalfabrikant gedraagt zich volgens de omgevingsdienst "calculerend en opportunistisch".
Barsten in de ovenwanden kunnen zorgen voor meer vervuilende uitstoot uit de vijftig jaar oude kooksgasfabriek, die al jaren vooral in Wijk aan Zee voor overlast zorgt. Kolen worden hier 'afgebakken' tot kooks, waar uiteindelijk staal mee wordt gemaakt. Als er scheuren in de ovenwanden zitten, kunnen giftige stoffen ontsnappen naar de buitenlucht.
De toezichthouder signaleert de problemen bij de fabriek in een brief die afgelopen december aan Tata Steel werd gestuurd. Over de inhoud van die brief wilde de omgevingsdienst tot nu toe niets zeggen, al kwamen enkele hoofdpunten onlangs al naar buiten in een uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland.
Weinig vertrouwen in een oplossing
De toezichthouder heeft weinig vertrouwen in een oplossing. In het reguliere onderhoudsprogramma vervangt Tata Steel vijf ovenwanden per jaar, terwijl het aantal ovens met problemen veel groter is. "Een groter aantal ovenwandvervangingen is door u niet voorzien en kan door u niet worden waargemaakt", luidt de harde conclusie van de toezichthouder.
Tata Steel kreeg in december een jaar de tijd om ervoor te zorgen dat de kooksgasfabriek weer voldoet aan de vergunning. Maar uit de brief blijkt dus dat de omgevingsdienst dit eigenlijk onmogelijk acht. Het zou betekenen dat in december van dit jaar intrekking van de vergunning dreigt.
Dat zou een belangrijke schakel uit het staalproces van Tata Steel weghalen, terwijl de fabriek al te maken heeft met forse verliezen en een aanstaande ontslagronde die een op de vijf medewerkers zal treffen.
en die TATA familie zeer zwaar laten dokken voor de schoonmaak voor er een Dubai achtig aan zee gebouwd kan gaan wordenquote:Op maandag 14 april 2025 18:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De vergunning intrekken en daarna tot sloop overgaan, dat is de enige rendabele en acceptabele uitkomst![]()
Precies. Zeker nu blijkt dat de ellende nog veel groter is dan gedacht:quote:Op maandag 14 april 2025 18:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De vergunning intrekken en daarna tot sloop overgaan, dat is de enige rendabele en acceptabele uitkomst![]()
ja rare linkse ideeën om zelf een staalfabriek te gaan runnen en dan ook nog met waterstof zeker, ze weten niets van het RSV debacle , als de overheid een bedrijf gaat runnenquote:Op dinsdag 15 april 2025 08:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Precies. Zeker nu blijkt dat de ellende nog veel groter is dan gedacht:
NWS / Beruchte Tata-fabriek is zo lek als een mandje: problemen bij 9 op de
quote:Tata Steel weer in opspraak: te veel kankerverwekkende PAK in IJmond
Gert van Harskamp
Aangepast: 36 min geleden49 min geledenin Financieel
IJmuiden - In de omgeving van Tata Steel is te veel kankerverwekkende PAK gevonden, meer dan in gebieden zonder industrie, blijkt uit onderzoek dat Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) dinsdagmiddag presenteert.
Het is daarmee de tweede keer deze week dat Tata Steel in opspraak komt.
Kan je nagaan hoe belangrijk staal dan is. Zoals ik al eerder aangaf.quote:Op zondag 13 april 2025 15:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De britten gaan dus nu, een al zwaar verliesgevende industrietak subsidieren, terwijl er geen uitzicht is dat, dat gaat eindigen. Die moeten de rapporten van de RSV-enquete maar ff opgestuurd krijgen
Nee, kan je nagaan hoe weinig mensen leren, zelfs van de recente geschiedenis en/of van fouten die men elders al eerder begaan heeft. Ook de britten hebben geen eigen kolen en ijzererts dat enigzins rendabel is en moeten dat sowieso importeren en liggen te ver van de evenaar voor rendabele groen staal productie. Hebben ook geen goedkope waterkracht als alternatieve energiebron.quote:Op zaterdag 19 april 2025 09:28 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Kan je nagaan hoe belangrijk staal dan is. Zoals ik al eerder aangaf.
Het zelf staal maken door de Britse overheid dat is een accident waiting to happenquote:Op zaterdag 19 april 2025 09:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, kan je nagaan hoe weinig mensen leren, zelfs van de recente geschiedenis en/of van fouten die men elders al eerder begaan heeft. Ook de britten hebben geen eigen kolen en ijzererts dat enigzins rendabel is en moeten dat sowieso importeren en liggen te ver van de evenaar voor rendabele groen staal productie. Hebben ook geen goedkope waterkracht als alternatieve energiebron.
Nadat de Turkse deal op de valreep niet doorging omdat Chinezen meer beloofden of meer steek penningen betaaldenquote:Chinees bedrijf redt ook Nederlandse tak British Steel
Een productielocatie van British Steel in Scunthorpe, Engeland.
De Chinese Jingye Group neemt British Steel over.
Ook de Nederlandse dochter van British Steel, FN Steel uit Alblasserdam, komt in Chinese handen.
Hans Nauta11 november 2019, 18:20
quote:Het pensioenfonds van het Turkse leger zou het failliete British Steel overnemen
Oyak, het pensioenfonds van het Turkse leger, heeft een voorlopig akkoord bereikt over de overname van het noodlijdende British Steel.
Daardoor zouden duizenden Britse banen gered worden.
Turkije is nu al de belangrijkste leverancier van staal aan de Europese Unie.
Jos De Greef
vr 16 aug 2019 14:23
De overname zou eind dit jaar afgerond moeten zijn. Als alles goed gaat, zou Ataer Holdings, een filiaal van Oyak, British Steel overnemen.
Bij dat bedrijf werken 5.000 mensen, de meesten in de fabriek van Scunthorpe in het noorden van Engeland, waar banen toch al schaars zijn.
Bovendien zouden er nog eens 20.000 banen op het spel staan bij toeleveranciers van British Steel.
Economie
British Steel vraagt faillissement aan, duizenden banen bedreigd
wo 22 mei 2019
12:43
De Britse minister van Industrie Andrea Leadsom is erg positief over de deal.
Ze hoopt dat er een einde komt aan de problemen van British Steel.
Dat voormalige onderdeel van de Indiase groep Tata werd enkele jaren geleden overgenomen door het investeringsfonds Greybull Capital, maar ging toch in mei failliet.
Ook de Britse vakbonden zijn opgelucht.
Toch waarschuwen ze de regering in Londen voor "een rampzalige no deal-brexit" waarna goedkoop staal mogelijk gedumpt zou worden op de Britse markt.
Het Turkse pensioenfonds neemt zo wel een risico, want er is uiteraard geen garantie dat deze overname de definitieve redding betekent voor British Steel.
Oyak is een stevige partner
Turkije bezit na de Verenigde Staten het grootste leger van de NAVO en het pensioenfonds van die militairen is dan misschien weinig bekend, maar is wel een stevige partner.
Vorig jaar zou Oyak een omzet van net geen tien miljard dollar gedraaid hebben en het fonds zou voor bijna 20 miljard activa in portefeuille hebben.
Er zijn niet minder dan 360.000 ex-militairen bij aangesloten.
Onlangs heeft Oyak nog de Portugese cementgroep Cimpor overgenomen en het bezit ook nog de helft van de Turkse staalproducent Erdemir.
Turkije is overigens een belangrijk producent van staal en de grootste invoerder van dat product in de Europese Unie nog voor China.
Daarnaast heeft Oyak een joint venture met de Franse autogroep Renault en bezit het belangen in de bankwereld, de bouw en technologie.
Als zelfs de overheid zich bemoeit met de staalindustrie, gaat er bij jou geen belletje rinkelen? Waarom zouden ze vervuilende fabrieken überhaupt in leven houden?quote:Op zaterdag 19 april 2025 09:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, kan je nagaan hoe weinig mensen leren, zelfs van de recente geschiedenis en/of van fouten die men elders al eerder begaan heeft. Ook de britten hebben geen eigen kolen en ijzererts dat enigzins rendabel is en moeten dat sowieso importeren en liggen te ver van de evenaar voor rendabele groen staal productie. Hebben ook geen goedkope waterkracht als alternatieve energiebron.
Er is geen uitzicht dat deze fabrieken ooit zonder enorme subsidies verder kunnen draaien en men feitelijk nu al weet tegen de 'Sunk cost fallacy' aan te lopen en dus maar goed geld naar kwaad zal blijven gooien. Op korte termijn wint men er wat mee wat werkgelegenheid betreft tegen enorm kosten. Veel minder afhankelijk wordt men niet als het land de kolen en erts al van elders moet importereren. Nederland is vrij snel de mijnen gaan sluiten en de textielfabrieken. De enige zware schuiver is RSV geweest, maar daar kan men hopelijk nog steeds lering uit trekken.quote:Op zondag 20 april 2025 02:56 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Als zelfs de overheid zich bemoeit met de staalindustrie, gaat er bij jou geen belletje rinkelen? Waarom zouden ze vervuilende fabrieken überhaupt in leven houden?
De overheid, ja VVD dus, maar k denk dat er genoeg partijen zijn die hier genoeg van hebbenquote:Op zondag 20 april 2025 02:56 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Als zelfs de overheid zich bemoeit met de staalindustrie, gaat er bij jou geen belletje rinkelen? Waarom zouden ze vervuilende fabrieken überhaupt in leven houden?
Ik vermoed dat de meerderheid van de bevolking er al genoeg van heeft, maar of men daar uberhaupt een oor voor heeft in Den Haag?quote:Op zondag 20 april 2025 08:34 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
De overheid, ja VVD dus, maar k denk dat er genoeg partijen zijn die hier genoeg van hebben
Daarna meteen beginnen met slopen, properen en een betere bestemming gevenquote:
TATA schijnt een heel dikke sterke lobby machine te hebben met tentakels in Den Haag , bij de Provincie zelfs bij RIVM met een voorkeur voor miljarden subsidiesquote:Op zondag 20 april 2025 08:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de meerderheid van de bevolking er al genoeg van heeft, maar of men daar uberhaupt een oor voor heeft in Den Haag?
niks er van, weg die zooiquote:
quote:Dennis Vink, hoogleraar finance en investment aan Nyenrode Universiteit zei eerder dit jaar tijdens een rondetafelbijeenkomst in de Tweede Kamer dat op basis van de 'huidige financiële situatie, juridische risico's en toekomstige duurzaamheidsuitdagingen', Tata Steel wat hem betreft 'niet voldoet aan de vereisten voor substantiële overheidssubsidies of leningen'.
Onafhankelijkheid
Met een subsidie van ¤2 miljard kijkt Tata nog altijd tegen een negatieve marktwaarde van ¤7,5 miljard aan, rekende Vink de Kamerleden voor.
Dat in een Europese staalmarkt die slechts 60% van zijn productiecapaciteit benut, terwijl 80% nodig is om quitte te draaien.
Ik vermoed dat hierbij als uitgangspunt de conclusies van de RSV-enquete zijn meegenomen welke vereist dat de subsidie tijdelijk is en er uitzicht moet zijn op een duidelijk haalbaar toekomstig verdienmodel. Dat alles ontbreekt geheel als het gaat om de staalproductie in Nederland.quote:Op zondag 20 april 2025 08:51 schreef michaelmoore het volgende:
Dennis Vink, hoogleraar finance en investment aan Nyenrode Universiteit zei eerder dit jaar tijdens een rondetafelbijeenkomst in de Tweede Kamer dat op basis van de 'huidige financiële situatie, juridische risico's en toekomstige duurzaamheidsuitdagingen', Tata Steel wat hem betreft 'niet voldoet aan de vereisten voor substantiële overheidssubsidies of leningen'.
Nou ja, zoals voor de meeste dingen kun je hier prima industrie hebben, zolang je alles maar automatiseert. En daar zit hem het probleem: Tata gaat geen miljarden investeren om die oude troep te vervangen door hoogwaardige nieuwe machines.quote:Op zondag 20 april 2025 10:25 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat hierbij als uitgangspunt de conclusies van de RSV-enquete zijn meegenomen welke vereist dat de subsidie tijdelijk is en er uitzicht moet zijn op een duidelijk haalbaar toekomstig verdienmodel. Dat alles ontbreekt geheel als het gaat om de staalproductie in Nederland.
klopt en dat vraagt ook niemand van ze,quote:Op zondag 20 april 2025 10:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou ja, zoals voor de meeste dingen kun je hier prima industrie hebben, zolang je alles maar automatiseert. En daar zit hem het probleem:
Tata gaat geen miljarden investeren om die oude troep te vervangen door hoogwaardige nieuwe machines.
quote:In 2018 werd met financiële steun van het Zweedse Energieagentschap gestart met de bouw van de HYBRIT proeffabriek. De fabriek zal in eerste instantie het gebruik van waterstof in de verschillende productiefasen uitgebreid testen.
De waterstof wordt in de proeffabriek geproduceerd door water te elektrolyseren met fossielvrije elektriciteit.
Tussen 2020 en 2024 zullen testen worden uitgevoerd, eerst met aardgas en daarna met waterstof, om productieresultaten te kunnen vergelijken.
De doelstelling is om in 2035 een volledig fossielvrij productieproces voor staal te hebben.
Het voorbereidende haalbaarheidsonderzoek laat zien dat fossielvrij staal in de toekomst in de markt kan concurreren met traditioneel staal, omdat de hoeveelheid elektriciteit uit fossielvrije bronnen zal afnemen terwijl de aan CO2-uitstoot verbonden kosten zullen toenemen.
quote:* Jaarcijfers Tata Steel in IJmuiden, dat van plan is 1.600 banen te schrappen, maakte het afgelopen boekjaar een winst van 90 miljoen euro. Toch zijn de financiële problemen van het staalbedrijf verre van voorbij.
Milo van Bokkum vanuit Velsen-Noord
12 mei 2025 om 18:58 - Leestijd 2 minuten
Na een aantal jaren met verlies heeft de fabriek van Tata Steel in IJmuiden in de twaalf maanden tot en met maart 2025 een winst behaald van 90 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Tata Steel, het Indiase moederbedrijf van de staalfabriek, maandagmiddag heeft gepubliceerd.
Het positieve resultaat is opvallend. Half april maakte Tata Steel bekend ruim 1.600 van de 9.000 banen te willen schrappen. De financiële prestaties waren volgens het bedrijf zeer slecht. Financieel directeur Hans Turkesteen zei dat in de negen maanden voorafgaand aan 1 januari „na aftrek van financieringslasten en afschrijvingen” sprake was van een „aanzienlijk verlies”.
Het cijfer dat Tata Steel nu heeft gedeeld, betreft de winst voor aftrek van financieringslasten en afschrijvingen. In een verklaring zegt de Nederlandse fabriek dat de resultaten alsnog laten zien dat „onze prestaties structureel en drastisch” omhoog moeten. „Onze winstmarge is uitgekomen op 1,5 procent”, aldus Tata. Concurrenten zouden zitten op 7 á 8 procent.
De fabriek in IJmuiden behaalde in de twaalf betreffende maanden een omzet van ongeveer 6,2 miljard euro. Onder de streep bleef dus 90 miljoen euro over.
Veranderde situatie
Dat er na jaren weer winst is, mag goed nieuws zijn, het relatief lage bedrag laat tegelijkertijd ziend dat de situatie bij het staalbedrijf veranderd is. Jarenlang was de vuistregel dat het bedrijf een winst van ongeveer 300 miljoen euro overhield en dat het daarmee gezonder was dan veel Europese concurrenten. De afgelopen jaren kon de fabriek dit echter vaak niet waarmaken, en bleven verliezen over van soms wel honderden miljoenen euro’s.
Soms had het bedrijf daar zelf schuld aan: Tata Steel kampte vorig jaar bijvoorbeeld met een dramatisch verlopen restauratie van een van de twee hoogovens. Tegelijkertijd is sprake van bredere trends. Zo heeft de Europese staalmarkt last van stevige concurrentie uit China.
De afgelopen maanden probeerde de fabriek hard te bezuinigen, onder meer op dienstreizen. Dat lijkt dus enig resultaat te hebben gehad. Tegelijkertijd benadrukt ook de top in India dat het banen wil blijven schrappen. In het persbericht noemt topman Thachat Viswanath Narendran nog expliciet het aangekondigde „transformatieplan”.
Daarmee stevent de top voorlopig nog af op een conflict met het personeel, bleek maandagochtend. In een tent in Velsen-Noord, voor de deur van de fabriek, kwamen enkele honderden werknemers bijeen op initiatief van verschillende vakbonden (bij Tata Steel ligt de organisatiegraad rond de 50 procent, wat hoog is). Uit een stemming bleek een krappe meerderheid van het personeel de directie nog wat tijd te willen geven om tegemoet te komen aan de eis van het personeel om géén massale ontslagronde door te voeren.
Tegelijkertijd bleek uit de krappe stemming dat veel werknemers al zinnen op steviger stappen, zoals stakingen. Vakbondsvertegenwoordiger Cihan Lacin van FNV maakte nadrukkelijk duidelijk dat dit een optie is als directie en personeel niet nader tot elkaar komen.
Sociale en financiële spanningen
De sociale en financiële spanningen bij Tata Steel zijn maar enkele problemen waar de fabriek op dit moment mee kampt. Een staatssteundeal met de Nederlandse regering om over te gaan op een compleet andere, groene manier van staalmaken komt al maandenlang niet rond. (De fabriek in IJmuiden is verantwoordelijk voor 7 procent van de totale Nederlandse CO2-uitstoot). Intussen maken concurrenten in het buitenland wel afspraken met hun regeringen.
Tegelijkertijd stuurt de omgevingsdienst – die toezicht houdt op de vergunningen van de fabriek – de laatste maanden duidelijk aan op een sluiting van kooksgasfabriek-2. Dit bedrijfsonderdeel is volgens de dienst sterk verouderd en in zeer slechte staat, waardoor gevaarlijke stoffen kunnen vrijkomen. In de complexe en langdurige juridische strijd hierover leed Tata Steel eind april een gevoelige nederlaag, waarmee sluiting een stap dichterbij kwam.
Zoals vrijwel elk jaar het geval is noteerde het Indiase moederbedrijf van de fabriek als geheel zeer goede cijfers. De staalmarkt in India doet het al jarenlang uitzonderlijk goed, in tegenstelling tot die in Europa. Tata Steel noteerde een omzet van 26 miljard dollar, waarvan zo’n 3 miljard dollar aan winst overbleef.
"Offers". Grappig die gasten die doen alsof ze inside info hebben.quote:Op maandag 12 mei 2025 22:23 schreef Scjvb het volgende:
Update Tata Steel:
Na jaren van verliezen maakt Tata Steel in IJmuiden weer winst
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-weer-winst-a4892990
Beste volgers,
Hoewel het staalbedrijf vooral de laatste tijd door 'diepe dalen' gaat schijnt tóch ergens nog de zon, namelijk een recente winst van 90 mln euro. Al met al geen echte reden om de loftrompet te stekengelet op een pas verloren zaak aangaande één van de meest belangrijke onderdelen van de fabriek; namelijk cokes en gassfabriek 2
die naar verluidt de meeste 'overlast geeft' in de regio.
![]()
Onder andere op kleine locatie Haarlem, en de Zuid-as te Amsterdam, waar zoal ik kantoor houd samen met dito professionals binnen een inmiddels tot megagrote organisatie uitgegroeid concern, speelt de kwestie Tata Steel vooralsnog een belangrijke rol.
~
Hierover is regelmatig overleg met politiek Den Haag en enkele andere zakelijke belanghebbenden geweest, en dat zal nog wel vaker geschieden waarbij een hapjeen 'n heerlijk wijntje [ link | afbeelding ] niet mogen ontbreken voor alle aanwezige dames & heren. Doorgaans tiert de handel en wandel, zowel met binnen als buitenlandse giganten en wat kleinere bedrijven, over het algemeen welig.
![]()
Behalve dan verder uitzicht op gewenste gaslevering uit Rusland die door de EU helaas in de ban gewenst wordt.
Maar dit nu even terzijde.![]()
Enfin, ongeacht oplevende winst(en) gaat het Tata IJmuiden helaas nog niet geheel voor de wind, al zou daar mettertijd nog enige verandering in kunnen komen zodat het tij keert.
De overheid was zinnens miljarden aan subsidiegeld uit te trekken om het bedrijf van de ondergang te redden en snel te transformeren volgens de strenge milieueisen van deze tijd en diverse 'angsthazen' in de regio over gezondheidskwesties en -vragen hieromtrent tegemoet te komen.![]()
Zeer begrijpelijk gerezen twijfels over belangrijke mogelijkheden snel om over te switchen![]()
![]()
op waterstof en reeds beoogde Groene transitie te voltooien binnen ca 20 jaar etc. etc., blijven meegenomen worden in onze absoluut niet lichtzinnige overwegingen.
![]()
Helaas moet men op belangrijke locaties helaas ook een zekere nuchterheid betrachten met bepaalde door 'derden' in de wereld gebrachte criteriapunten.~
Wat zal ik zeggen?De fel omstreden en volgens critici giftige cokesfabriek ''waarvan meerdere units zo lek als 'n mandje zijn'' zou naar wens van strijdbare organisaties/bewegingen en omwonenden uiteindelijk kunnen sluiten in 2030 (maar nu dus eigenlijk nog niet).
Hoogstpersoonlijk zou ik pleiten voor meest ouderwetse staalproductie met fossiele brandstof waarmede verse cokes gebakken wordt. Samen met mij huldigen nog 'n aantal personen in de hogere kringen een wens tot deze koers, al zal dit wellicht straks geen toekomst meer hebben.
Als vanzelfsprekend heeft Tata Steel IJmuiden topjuristen en dito briljante vertegenwoordigers aan haar kant die reeds zorgen voor meer bestaanszekerheid voor de toekomst.![]()
Van hogerhand zal men evengoed nooit willen ontkennen dat TATA IJmuiden in de loop van vele decennia verantwoordelijk was voor een bepaald percentage CO2-uitstoot, waaronder PAKS, lood, benzeen en andere zaken, maar dat is inmiddels al voor bijna de helft gereduceerd door het aanbrengen van meerdere voorzieningen op het terrein.Laatste zou betekenen dat bij gebruik van fossiel de overlast op den duur evengoed tot en minimum zal worden gebracht na alle inspanningen vanaf 2018-'19.
![]()
![]()
Het is anders wél triest dat Tata veel werknemers moet ontslaan, en dat raakt ons zeer! Helaas is de ingreep noodzakelijk gebleken en moeten er soms 'offers worden gebracht' hoe erg dat ook is voor hen die daar erg lang in dienst waren.![]()
Tot slot: om uiteindelijk alle puntjes verder op de i te zetten en toch wat meer tevreden gezichten te creëren in de nabije toekomst, zal het staalbedrijf zo snel mogelijk verder doorpakken en trachten sluiting van het concern in de IJmond te voorkomen.~
Scjvb
[..]
Omdat jij het niet voor het zeggen hebt. En je posts op een anoniem forumpje maken toch geen hol uit.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:18 schreef CarbonC het volgende:
Is die compleet verouderde en extreem vervuilende staalfabriek nou nog niet gesloten?
Neen, men gehoorzaamd liever de onnadenkende leiders.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:18 schreef CarbonC het volgende:
Is die compleet verouderde en extreem vervuilende staalfabriek nou nog niet gesloten?
quote:Artikel door Redactie • 1 d •Tonijn in blik op plank supermarkt
© Canned and packaged tuna on supermarket shelves, Daniel Case, via Wikimedia
Tata Steel krijgt met voedselveiligheid te maken. De staalreus uit IJmuiden bouwde op het oude hoogoventerrein een ultramoderne productielijn voor blikjes. Niet voor schroeven of spijkers, maar voor bonen, maïs en makreel.
Voor de voedingsindustrie is inblikken een belangrijke oplossing voor verduurzaming: voedingswaardes blijven behouden en het is een goede manier om voedselverspilling tegen te gaan.
Geen wonder dus dat Tata Steel investeert in een innovatieve productielijn. Het gaat om een ‘droge’ blikjesmachine. Normaal gesproken wordt blikmateriaal loeiheet van het persen en zijn er met het afkoelen liters koelwater gemoeid. Dat kost water, energie en tijd. De nieuwe lijn doet het zonder gespetter. Dankzij een innovatief soort staal met een polymeerlaagje, Protact, blijft alles koel en schoon.
Met de productie van voedselblikken werd Tata ook ineens eindverantwoordelijk voor de voedselveiligheid van zijn product. Dus draagt het personeel op de testlijn tegenwoordig haarnetjes en moest de Amerikaanse FDA zijn zegen geven aan Tata’s blikken.
Tata rekent op stevige groei. De blikjesmachine produceert nu 400 blikjes per minuut, 25% sneller dan gemiddeld. Er ligt al een deal voor de verwerking van 120 miljoen kilo oud blik – blik is immers bij uitstek te recyclen . Er is ook nog eens genoeg ruimte voor een productieuitbreiding van nog eens 200 miljoen kilo.
sluiten die tentquote:Op donderdag 22 mei 2025 14:44 schreef Scjvb het volgende:
Update Tata Steel IJmuiden:
Blikjesmachine leert Tata Steel voedselveiligheid
© https://www.msn.com/nl-nl(...)7b25a8083bbc6a&ei=28
Beste volgers,
Vanwege 'n vrij drukke werkweek ben ik genoopt het kort te houden. Maar ''goed bezig!'' zijn de woorden die men reeds geruime tijd vaker op meerdere en tevens hoge locaties waar onder meer ik kantoor houdover het staalbedrijf in de IJmond.
![]()
Want naast alle beginselen voor duurzamere en meest schone productieprocessen, hetgeen sinds 2019 tot op heden aanzienlijk meer gestalte heeft gekregen, doet de fabriek het op basis van veiligheid eveneens goed middels de blikjesmachine in kwestie.![]()
Leest u geheel naar eigen wens het artikel maar eens goed door en zie wat bedrijven als Tata Steel allemaal doet voor veiligheid en waarborgen van publieke gezondheid, alsook het tegengaan van onnodige verspilling tot uiteindelijk algehele verduurzaming.![]()
Hoewel enige onzekerheid voor de langere termijn om duidelijke en veelbesproken redenen nog steeds actueel blijft, lijkt het einde voor TATA godzijdank nog lang niet in zicht!~
Mooie dag!
Scjvb
[..]
niks ervan sluiten die smerige zooiquote:
quote:Zo bepleit MOB de "gehele dan wel gedeeltelijke sluiting van Tata Steel".
Zo'n sluiting zou volgens MOB gepaard moeten gaan met "nieuwe werkgelegenheid en ruimte voor huizen".
Ook andere industriële uitstoters zouden minder stikstof moeten uitstoten.
Daarnaast moet het aantal vliegbewegingen bij Schiphol fors omlaag, en wordt het vliegveld bij Rotterdam gesloten als het aan MOB ligt.
De maximumsnelheid op snelwegen wordt 's nachts verlaagd naar 100 kilometer per uur.
Elektrificatie van het wegverkeer en invoering van rekeningrijden moeten tot een verdere daling van de stikstofuitstoot leiden.
MOB wil dat de overheid stopt met het verstrekken van nieuwe vergunningen voor de intensieve veehouderij.
Om de acute problemen met de schietbanen van defensie op de Veluwe op te lossen, moet de eenden- en kalversector op de Veluwe worden opgeheven.
quote:Bij Tata-afval krijgen afnemers een flinke smak geld mee, blijkt in rechtszaak
Bouwbedrijven die vervuilende staalslakken van Tata Steel afnemen, kunnen daarbij een flinke som geld meekrijgen. Dat bleek deze week tijdens een rechtszaak tegen een bedrijf en twee onderaannemers die worden verdacht van milieuvervuiling met staalslakken in Hellevoetsluis.
Pelt & Hooykaas, een bedrijf dat door het Openbaar Ministerie (OM) strafrechtelijk wordt onderzocht, brengt de staalslakken namens Tata Steel op de markt. Maar van een echte verkoop blijkt geen sprake: in 2018 kreeg een onderaannemer in Hellevoetsluis juist 6,65 euro per ton staalslakken mee, stelt het OM. Pelt & Hooykaas betaalde ook nog het vervoer per schip; de aannemer hoefde alleen het transport vanaf het schip te betalen.
Uiteindelijk hoopte de onderaannemer een kunstmatige heuvel van 30 meter hoog aan te leggen die toeristen langs de N57 moest aantrekken. De zogeheten 'Landmark' zou 750.000 ton staalslakken bevatten, meer dan de jaarproductie van Tata Steel. Pelt & Hooykaas zou de aannemer in totaal 5 miljoen euro betalen om het grindachtige materiaal af te nemen.
Zover kwam het niet. Nadat er 63.000 ton staalslakken in de polder bij Hellevoetsluis was gestort om een tijdelijke weg en een baggerdepot aan te leggen werden de werkzaamheden gestaakt. Inmiddels hadden veel omwonenden geklaagd: ze kregen gezondheidsklachten door stof van de staalslakken.
Waarom?quote:Op zaterdag 28 juni 2025 13:05 schreef vaarsuvius het volgende:
Gewoon betalen met Rutte's 5% NAVO budget.
Een land moet een eigen staalfabriek houden binnen de grenzen.
je mag het ook opdoeken en een nieuwe bouwen, maar we moeten er wel 1 hebbenquote:Op zaterdag 28 juni 2025 13:08 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Waarom?
Tata Steel is mega-verouderd, mega-vervuilend, verbruikt 100 miljoen-miljard kWh stroom waar ze 0,0000niks voor betalen, neemt veel stikstofruimte weg enz., enz.
Waarom?quote:Op zaterdag 28 juni 2025 13:09 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je mag het ook opdoeken en een nieuwe bouwen, maar we moeten er wel 1 hebben.
strategisch belang.quote:
waarom ?/quote:Op zaterdag 28 juni 2025 13:05 schreef vaarsuvius het volgende:
gewoon betalen met Rutte's 5% navo budget,
een land moet een eigen staalfabriek houden binnen de grenzen
quote:Zo bepleit MOB de "gehele dan wel gedeeltelijke sluiting van Tata Steel".
Zo'n sluiting zou volgens MOB gepaard moeten gaan met "nieuwe werkgelegenheid en ruimte voor huizen".
Ook andere industriële uitstoters zouden minder stikstof moeten uitstoten.
Daarnaast moet het aantal vliegbewegingen bij Schiphol fors omlaag, en wordt het vliegveld bij Rotterdam gesloten als het aan MOB ligt.
De maximumsnelheid op snelwegen wordt 's nachts verlaagd naar 100 kilometer per uur.
Elektrificatie van het wegverkeer en invoering van rekeningrijden moeten tot een verdere daling van de stikstofuitstoot leiden.
MOB wil dat de overheid stopt met het verstrekken van nieuwe vergunningen voor de intensieve veehouderij.
Om de acute problemen met de schietbanen van defensie op de Veluwe op te lossen, moet de eenden- en kalversector op de Veluwe worden opgeheven.
Dan mag ook iedereen die zo'n vervuilende industrie wil hebben, daar dichtbij gaan wonen, en dus niet in de veilige villawijken of paleizen blijven wonen.quote:
nee absoluut niet , voor zo een klein kutlandjequote:Op zaterdag 28 juni 2025 13:09 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
je mag het ook opdoeken en een nieuwe bouwen, maar we moeten er wel 1 hebben
ga jij met je familie maar daarnaast wonen, en iedere dag je boel schoonvegen en je longen ookquote:Op zaterdag 28 juni 2025 13:09 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
je mag het ook opdoeken en een nieuwe bouwen, maar we moeten er wel 1 hebben
quote:Duitse staalindustrie staat op instorten: 'Gevolgen voor half miljoen mensen'
Vraag naar staal bereikt dieptepunt
De vraag naar Duits staal is ingestort en volgens voorspellingen zal de sector pas in 2025 tekenen van herstel vertonen.
Maar ook dat zal niet genoeg zijn om de industrie terug te brengen naar de hoogtijdagen van voor de coronapandemie.
De problemen worden voornamelijk toegeschreven aan de hevige concurrentie uit China en de dalende staalprijzen.
Belang voor de auto-industrie
Brzeski benadrukt hoe belangrijk de staalindustrie is voor Duitsland, vooral voor de auto-industrie. "
Het is een sleutelindustrie voor de auto-industrie en andere maakindustrieën", legt hij uit bij BNR.
Duitsland heeft zijn staalproductie altijd groot gehouden om onafhankelijk te blijven van buitenlandse leveranciers, maar die strategie begint zijn glans te verliezen nu de concurrentie sterker wordt. "
Het heeft te maken met hoge energieprijzen, maar ook gewoon met meer concurrentie.
Door goedkopere productie uit Azië en met name China."
Pieter Immerzeel
dinsdag, 17 september 2024 om 12:32
Tata Steel in IJmuiden is een van de meest verouderde staalfabrieken in Europa die ook nog eens in een dicht bevolkte omgeving staat. En er is overcapaciteit voor de staalproductie. Het is dan verstandig juist Tata Steel in IJmuiden te sluiten.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 13:17 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
strategisch belang.
maar dat mag ook op EU schaal, zolang je maar niet compleet afhankelijk van China en USA wordt
En zelfs dan is men er nog niet. Wat dacht u van bv alleen al het ontmantelen én vervolgens saneren (schoonmaken bodem e.d.) van het immense TATA-terrein.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 13:54 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Tata Steel in IJmuiden is een van de meest verouderde staalfabrieken in Europa die ook nog eens in een dicht bevolkte omgeving staat. En er is overcapaciteit voor de staalproductie. Het is dan verstandig juist Tata Steel in IJmuiden te sluiten.
Dat moet TATA betalenquote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:12 schreef Scjvb het volgende:
[..]
En zelfs dan is men er nog niet. Wat dacht u van bv alleen al het ontmantelen én vervolgens saneren (schoonmaken bodem e.d.) van het immense TATA-terrein.![]()
Voorheen was de fabriek idd stukken vervuilender dan momenteel het geval is, na alle recent aangebrachte milieuvriendelijker voorzieningen in het kader van meer zekerheid op gebied van milieu en publieke gezondheid.![]()
Dus man, dat allemaal gaat dan nog minstens vele jaren duren.![]()
Hoewel het wenselijk is, denk toch maar niet dat het allemaal in no time schoon en smetteloos wordt.
quote:recent aangebrachte milieuvriendelijker voorzieningen in het kader van meer zekerheid op gebied van milieu
Het kan natuurlijk veel sneller, want men hoeft toch slechts de mensen die in veilige en rustige villawijken of paleizen wonen te dwingen om dichtbij tata te gaan wonen?quote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:12 schreef Scjvb het volgende:
Dus man, dat allemaal gaat dan nog minstens vele jaren duren.
Hoewel het wenselijk is, denk toch maar niet dat het allemaal in no time schoon en smetteloos wordt.
Over de bestaanszekerheid van TATA kan ik vanwege de huidige tegenwind die het bedrijf momenteel heeft weinig zeggen.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat moet TATA betalen
de vervuiler betaald, meneer TATA heeft geld zat , rijkste man van India
bloeden zal ie voor die bende
Dat is gebruikelijk he dat een vervuiler de zooi schoonmaakt of minstens voor de kosten opdraait
Ze hebben er een scherm om heen gezet dan zie je die smeerboel niet zo![]()
![]()
![]()
https://www.metaalnieuws.(...)-geperforeerd-staal/
[..]
[ afbeelding ]
U bent een fantast.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk veel sneller, want men hoeft toch slechts de mensen die in veilige en rustige villawijken of paleizen wonen te dwingen om dichtbij tata te gaan wonen?
Zodat hun onderdanen kunnen genieten van de rust in de wijken met rijtjeshuizen.
wat denk jij dat mijn fiets gekost heeft ??/ En die is milieuvriendelijkquote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:28 schreef Scjvb het volgende:
[..]
En over 'betalen' gesproken? Wat denkt men wat dat allemaal wel niet gekost heeft?
Beginnen met het begin: sluiten van die toko. Dan kan de, ongetwijfeld enorme, vervuiling daarna opgeruimd worden.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:12 schreef Scjvb het volgende:
[..]
En zelfs dan is men er nog niet. Wat dacht u van bv alleen al het ontmantelen én vervolgens saneren (schoonmaken bodem e.d.) van het immense TATA-terrein.![]()
Voorheen was de fabriek idd stukken vervuilender dan momenteel het geval is, na alle recent aangebrachte milieuvriendelijker voorzieningen in het kader van meer zekerheid op gebied van milieu en publieke gezondheid.![]()
Dus man, dat allemaal gaat dan nog minstens vele jaren duren.![]()
Hoewel het wenselijk is, denk toch maar niet dat het allemaal in no time schoon en smetteloos wordt.
Hmm..quote:Op zaterdag 28 juni 2025 15:09 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Beginnen met het begin: sluiten van die toko. Dan kan de, ongetwijfeld enorme, vervuiling daarna opgeruimd worden.
Ik ben dus een fantast omdat ik de lasten van de industrieën naar bewoners van de villawijken en van de paleizen wil verplaatsen? Goed dat ik dat weet.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:41 schreef Scjvb het volgende:
[..]
U bent een fantast.
Maar toegegeven, soms wel leuk!![]()
Waar is je fiets van gemaakt?quote:Op zaterdag 28 juni 2025 15:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat denk jij dat mijn fiets gekost heeft ??/ En die is milieuvriendelijk
al sik een brommer koop dan moet ik die vervuiler ook zelf betalen toch >, of gaat er iemand voor bloeden?/
van staal, 100% , tenminste Azie dan, dus kan ook Vietnam, Korea of Taiwan zijnquote:
quote:Thuisbasis Nunspeet
Vandaag de dag werken er rond de zeshonderd mensen bij Stella.
De fietsen worden nog steeds ontworpen in Nunspeet.
De frames worden gefabriceerd in Azië.
In Europese lagelonenlanden worden de fietsen geassembleerd.
In thuisbasis Nunspeet worden de e-bikes naar de specifieke wens van elke klant afgebouwd.
Ondertussen heeft Stella circa 45 winkels in Nederland en sinds 2020 een webshop.
Thuisbezorging gebeurt nog steeds, evenals reparatie en onderhoud, net wat de klant wil.
quote:Op zaterdag 28 juni 2025 17:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
van staal, 100% , tenminste Azie dan, dus kan ook Vietnam, Korea of Taiwan zijn
maar kan wel chinees staal zijn
goede fiets wel,
[..]
[ afbeelding ]
al staat het op 36 , dat kan ik niet helpenquote:Op zaterdag 28 juni 2025 17:21 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]ja in die landen hebben ze milieu op 1 staan.
Goed, laat ik het anders zeggen: dat u streeft naar een 'betere wereld' is uiteraard een prima goed, hetgeen zowel TATA als vele anderen ambieren en nastreven.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 16:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik ben dus een fantast omdat ik de lasten van de industrieën naar bewoners van de villawijken en van de paleizen wil verplaatsen? Goed dat ik dat weet.
Dat ijzerproductie met waterstof in noord-europa, ver van de evenaar niet rendabel is kan niemand verbazen, dat is een open deur die wagenwijd open staat. Hopelijk trekt men ook in Nederland snel de conclusie dat Tata dicht moet en verspilt men er niet langer tijd, aandacht en geld aanquote:Der Wasserstoff-Boom lässt auf sich warten
Ohne "grünen" Wasserstoff kann Deutschland nicht zum klimaneutralen Industrieland werden, sagen Experten. Doch der Wasserstoff-Boom bleibt bisher aus. Für noch mehr Verunsicherung sorgt der Koalitionsvertrag.
Stahlkonzern wendet sich ab
Die wohl meistdiskutierte Branche ist die Stahlindustrie, deren Fortbestand in Deutschland eng an das Versprechen von "grünem" Stahl geknüpft ist, der klimaneutral mit Wasserstoff produziert werden soll.Doch gerade hier gibt es Zweifel. Der Luxemburger Stahlkonzern ArcelorMittal hat in der vergangenen Woche seine Pläne für "grünen" Stahl an den Standorten Bremen und Eisenhüttenstadt gestoppt. Die Produktion sei nicht wirtschaftlich, so die Begründung. Damit verzichtet das Unternehmen auf mehr als eine Milliarde Euro an staatlicher Förderung.
Zolang staal kunstmatig te goedkoop gehouden wordt door verouderde staalfabrieken als Tata Steel zwaar te subsidiëren en volstrekte afwezigheid van handhaving op de enorme uitstoot van schadelijke stoffen enz enz, rem je de vooruitgang en de ontwikkeling van schone alternatieven.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 17:53 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Goed, laat ik het anders zeggen: dat u streeft naar een 'betere wereld' is uiteraard een prima goed, hetgeen zowel TATA als vele anderen ambieren en nastreven.![]()
Waarover u hierboven 'grapt' is echter allesbehalve iets wat toegeschreven kan worden aan de realiteit en waardig voor een serieuze tot soms nóg diepgaandere discussies over dit onderwerp.![]()
De opmerking(en) die u soms plaatst zie ik anders eerder als sarcastisch.
En wmb mag dat hoor. Lolletje moet kunnen!
Daarmee strooit Tata ons al decennia lang zand in de ogen. Trap er niet in.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 15:34 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Hmm..
In plaats daarvan zou wellicht beter zijn: 'niet aankomen'en vol gas doorgaan met vergroenen!
[..]
quote:Artikel door ANP Producties • 2u •Tata Steel: CO2-uitstoot met 5 megaton omlaag door verduurzaming
© ANP
IJMUIDEN (ANP) - Tata Steel Nederland zegt dat de CO2-uitstoot van de staalfabriek in IJmuiden vanaf 2030 jaarlijks met 5 megaton wordt verlaagd door duurzamere productie. Dat is een vermindering van 40 procent vergeleken met het huidige niveau. Dat staat in het Milieu Effect Rapport dat Tata Steel heeft ingediend bij de provincie Noord-Holland en op de eigen website is gepubliceerd.
In het verduurzamingsplan Groen Staal gaat Tata Steel het gebruik van steenkolen fors verlagen door over te stappen op aardgas en duurzaam opgewekte stroom. Volgens het concern is die vermindering van 5 megaton (5 miljard kilo)de grootste CO2-reductie door een bedrijf in Nederland ooit. Dat kan nog groter worden door in de toekomst ook gebruik te gaan maken van waterstof en opslag van CO2.
"Ons Groen Staal-plan, dat mede vorm is gegeven door de vakbonden, wordt volledig gesteund door ons moederbedrijf in India. Het betekent voor ons en voor de omgeving de komende jaren een ongekende verandering", zegt topman Hans van den Berg van Tata Steel Nederland. Volgens hem draagt die CO2-reductie bij aan het halen van de klimaatdoelstellingen van Nederland.
Voorbereidingen in gang
Naast CO2-reductie wil Tata Steel ook de geurbelasting verminderen en de uitstoot van bijvoorbeeld stikstof en andere stoffen aanzienlijk verlagen. "We gaan verder dan wettelijk van ons verwacht wordt. Innovatieve oplossingen maken dat ons bedrijf niet alleen nu ruimschoots aan de eisen voldoet, maar nog meerdere decennia toonaangevend is", zegt Jeroen Klumper. Hij is bij Tata Steel directeur voor de verduurzamingsplannen.
Klumper meldt dat de voorbereidingen van het Groen Staal-plan in volle gang zijn en dat daar iedere dag honderden mensen aan werken. "De bouwtekeningen zijn klaar, we weten waar de nieuwe fabrieken komen en wat dat betekent voor onze site."
Uitstoot fijnstof
Tata Steel wil ook de uitstoot van fijnstof verminderen door ertsvelden te overkappen. "Dit is een van de meest effectieve manieren om het verwaaien van stof van ons terrein terug te dringen. Hiermee wordt gevolg gegeven aan eerdere bevindingen van het RIVM. Hun onderzoek laat zien dat fijnstof van het Tata Steel-terrein, dat vooral afkomstig is van de ertsvelden, de grootste factor is in directe gezondheidseffecten onder omwonenden", aldus het bedrijf.
Andere maatregelen zijn bijvoorbeeld het terugdringen van geluidsoverlast en het overkappen van transportbanden.
Mooiquote:Op maandag 30 juni 2025 14:26 schreef Scjvb het volgende:
Beste @:CarbonC @:Digi2 en verder alle andere volgers,
De bestaanszekerheid in nabije toekomst van giga-staalbedrijf Tata Steel te IJmuiden kan dus inderdaad vooralsnog niet worden gegarandeerd. Laatste zou in het slechtste geval inhouden dat de Nederlandse tak van TATA mettertijd zou moeten stoppen met functioneren.
Had dit reeds aangegeven in één van m'n meest recente posts over dit sinds jaar en dag spraakmakende onderwerp.
ben jij ook zo een zot die even met mijn geld het wereld klimaat gaat redden , flikker op ventquote:Op zaterdag 28 juni 2025 17:21 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]ja in die landen hebben ze milieu op 1 staan.
Elke keer een boel bla-bla, maar een bedrijf dat al decennialang ongestoord zijn gang heeft kunnen gaan claimt nu dat het pas over 5 jaar CO2-uitstoot gaat verminderen?quote:Op maandag 30 juni 2025 14:26 schreef Scjvb het volgende:
Beste @:CarbonC @:Digi2 en verder alle andere volgers,
De bestaanszekerheid in nabije toekomst van giga-staalbedrijf Tata Steel te IJmuiden kan dus inderdaad vooralsnog niet worden gegarandeerd. Laatste zou in het slechtste geval inhouden dat de Nederlandse tak van TATA mettertijd zou moeten stoppen met functioneren.
Had dit reeds aangegeven in één van m'n meest recente posts over dit sinds jaar en dag spraakmakende onderwerp.
Hiermede wordt sinds enkele jaren belangrijk rekening gehouden. Bovendien is het 'iets' waarover zelfs ik op locatie Amsterdam en Haarlem nog niet álle info ter beschikking heb, ongeacht de vele updates aangaande Nederlandse bedrijven welke vrijwel continu gedeeld worden in de hogere kringen.
Maar een vandaag uitgebrachte en tevens gunstige update over vermindering van uitstoot door Tata Steel, hetgeen volgens beschikbare informatie ook wordt gesteund door de overheid en mogelijk alsnog leidt tot subsidiëring middels miljarden, doet echter vermoeden dat het bedrijf in de IJmond nog een lange adem zou kunnen hebben.
Doorgaans zijn er meerderen die het voortbestaan van de staalindustrie in NL een warm hart toedragen. Wij en vele anderen hopen daarbij op voorspoed, en daarbij tussen 2030 en 2045 het ontstaan van algemene tevredenheid. Dat geldt zowel op gebied van milieu als nóg schonere en met name mensvriendelijkere productieprocessen dan nu reeds het geval is!
Scjvb
Lees het artikel maar even door:
Tata Steel: CO2-uitstoot met 5 megaton omlaag door verduurzaming
© https://www.msn.com/nl-nl(...)4978cec3c9571e&ei=48
[..]
Beste volgersquote:Op maandag 30 juni 2025 14:26 schreef Scjvb het volgende:
Beste @:CarbonC @:Digi2 en verder alle andere volgers,
De bestaanszekerheid in nabije toekomst van giga-staalbedrijf Tata Steel te IJmuiden kan dus inderdaad vooralsnog niet worden gegarandeerd. Laatste zou in het slechtste geval inhouden dat de Nederlandse tak van TATA mettertijd zou moeten stoppen met functioneren.
https://www.stichtingmobilisation.nl/tata-steel.htmlquote:Tata Steel Nederland heeft in het boekjaar 2023-2024 (dat liep tot eind maart 2024) een verlies geleden van 556 miljoen euro. Dit verlies werd voornamelijk veroorzaakt door hoge kosten voor energie en grondstoffen, lage mondiale staalprijzen en vertragingen in onderhoudswerkzaamheden. In het daaropvolgende boekjaar (2024-2025) is dit verlies weliswaar gehalveerd tot 205 miljoen euro, maar het bedrijf blijft geconfronteerd met financiële uitdagingen.
.quote:Elk jaar sterven mensen in de ongeving van Tata a.g.v. uitstoot van o.a. kankerverwekkende stoffen door Tata
Uit ons verzoek aan de provincie van 4 februari 2022:
Elk jaar sterven er omwonenden van Tata aan de gevolgen gevolg van kanker en wordt de gezondheid van kinderen geschaad als gevolg van de uitstoot van Tata.
Onze conclusies:
De technologie van het bedrijf is ernstig verouderd. Het is de techniek uit de vorige eeuw.
De door Tata veroorzaakte doden als gevolg van kanker en de gezondheidsschade bij kinderen moet direct stoppen.
Desnoods dient het bedrijf te worden stilgelegd.
Omgevingsdienst NZKG bewezen incompetent op dit dossier.
De procedure loopt nog. Verwacht wordt dat MOB naar de rechter zal moeten stoppen om een grondige revisie en/of stoppen van de kooksfabrieken 1 en 2 af te dwingen.
Zal Tata Steel IJmuiden op de huidige locatie kunnen overleven?
Als er geen 28 miljard euro wordt gevonden om de volledige overgang naar groene waterstof te financieren, zal Tata Steel IJmuiden vrijwel zeker niet overleven. Tata Steel IJmuiden levert maar 0,3% van de totale staalproductie in de wereld. Die 0,3% zal moeiteloos elders extra geproduceerd kunnen worden
We hebben de elektra voor TATA maakt op verliesgevend staal maken voor andere landen hard nodig van de DATA centraquote:Tata steel betaalt 94 keer minder dan huishouden
Maar het verschil kan nog veel groter, met name voor de hele grote bedrijven. Neem een bedrijf als Tata Steel. Volgens recente kerncijfers verbruikt het bedrijf jaarlijks zo'n 2 miljard kWh aan elektriciteit.
Stop je dit getal in de belastingmolen. Dan komt het gemiddelde belastingtarief uit op 0,13 cent per kWh. Dat is 94 keer minder dan wat een huishouden per kWh betaalt.
Btw nog niet meegenomen
En dan te bedenken dat huishoudens ook nog eens 21 procent btw betalen op de energiebelasting én op de kale stroom- en gasprijs. Als we dit meenemen, wordt het verschil zelfs nog wat groter.
Neehoor. Ik ben 'zo'n zot' die het belang van het staalbedrijf inziet en het de kans wil geven om te vergroenen. Het is een beetke hypocriet om de staalfabriek weg te willen hebben, maar wel onderdelen kopen uit het buitenland waar de productie nog viezer en smeriger is dan hier.quote:Op maandag 30 juni 2025 14:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ben jij ook zo een zot die even met mijn geld het wereld klimaat gaat redden , flikker op vent
Staal kost geen drol in Duitsland
sluiten die smeer boel , ga maar lekker dure flats bouwen op Dubai style daar
ook beter dan die fijnstof en stilkstof en benzeen bende
Laat die rijke TATA maar betalen voor de schoonmaak
Nederland de 21 ste eeuw in
[ afbeelding ]
Exact, het is dom om je, alleen vanwege een lagere kostprijs op dit moment, afhankelijk te maken van anderen. Zoveel heeft Trump ons de afgelopen maanden wel duidelijk gemaakt.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 07:22 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Neehoor. Ik ben 'zo'n zot' die het belang van het staalbedrijf inziet en het de kans wil geven om te vergroenen. Het is een beetke hypocriet om de staalfabriek weg te willen hebben, maar wel onderdelen kopen uit het buitenland waar de productie nog viezer en smeriger is dan hier.
Om maar niet te spreken over de financiële fiasco die zal gebeuren in de regio mocht de fabriek wegvallen.
TATA maakt miljarden verlies per jaar, er nog meer miljarden naartoe smijten zal niet helpenquote:Op dinsdag 1 juli 2025 07:47 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Exact, het is dom om je, alleen vanwege een lagere kostprijs op dit moment, afhankelijk te maken van anderen. Zoveel heeft Trump ons de afgelopen maanden wel duidelijk gemaakt.
Daarnaast is het ook peak neokolonialisme om wel materialen te willen gebruiken die nu eenmaal een vervuilend productieproces kennen, maar om de bijbehorende vervuiling over de grens te flikkeren.
Gewoon inzetten op verduurzaming van dat hele proces. Desnoods weer nationaliseren die boel.
quote:Tata steel betaalt 94 keer minder dan huishouden per kwh
Maar het verschil kan nog veel groter, met name voor de hele grote bedrijven. .
Neem een bedrijf als Tata Steel. Volgens recente kerncijfers verbruikt het bedrijf jaarlijks zo'n 2 miljard kWh aan elektriciteit.
Stop je dit getal in de belastingmolen. Dan komt het gemiddelde belastingtarief uit op 0,13 cent per kWh. Dat is 94 keer minder dan wat een huishouden per kWh betaalt.
Btw nog niet meegenomen
En dan te bedenken dat huishoudens ook nog eens 21 procent btw betalen op de energiebelasting én op de kale stroom- en gasprijs. Als we dit meenemen, wordt het verschil zelfs nog wat groter.
quote:Tata Steel IJmuiden levert maar 0,3% van de totale staalproductie in de wereld.
Die 0,3% zal moeiteloos elders extra geproduceerd kunnen worden
opzouten met die zwaar verlies draaiende tent ondanks de bijna gratis elektraquote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:39 schreef Scjvb het volgende:
Dat de bestaanszekerheid helaas (nog) niet kan worden gegarandeerd voor het staalbedrijf neemt niet weg dat allerbeste beentjes voorgezet blijven worden teneinde snel te voldoen aan de zeer strenge milieueisen van deze tijd. Er mag zelfs worden gezegd dat Tata-personeel en technici/experts van externe bedrijven dag en nacht in de weer zijn om hier belangrijk gevolg aan te geven.
quote:AEX zet daling voort onder druk van staal;
De AEX houdt rond de lunch de blik neerwaarts gericht.
Beleggers doen onder meer Arcelor en Besi van de hand.
13 minuten geleden
De AEX zakt rond de lunch wat verder weg naar een min van 0,5% bij 908,9 punten.
Beleggers verwerken daarbij een licht oplopende inflatie in de eurozone.
Bij de hoofdfondsen moet hekkensluiter Arcelor 2,3% afstaan.
.
Iemand met een beetje verstand had toch kunnen weten dat schadelijke uitstoot niet goed is voor de gezondheid en levensduur van mensen?quote:'Helaas lijkt het voor velen een sport om alles gelijk in het extreme te trekken en alles veel erger te maken dan het in werkelijkheid is, hetgeen bar weinig recht doet aan een bedrijf dat hard bezig is de puntjes op de i te zetten'
Je lult een eind weg maar praat vooral bla-bla onzin en suggereert dat het allemaal helemaal prima gaat met Tata. Wat een poep; daar kan menig giertank mee gevuld worden.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:39 schreef Scjvb het volgende:
Beste volgers,
Hoogstpersoonlijk zal ik meest recente berichtgeving over het spraakmakende onderwerp hierbij nog eens posten nu na de koffie op de zaak.Dat er een zeer uiteenlopende kijk op de gang van zaken bij mega-staalbedrijf Tata Steel IJmuiden is, zoal alle voors- en tegens in een breed spectrum, was al geruime tijd bekend.
![]()
Wat kan ik zeggen? Het een en ander neemt doorgaans niet weg dat een situatie, waartegen velen meermaals hun bezwaar lieten blijken en daarin blijven volharden, continue wordt gemonitord terwijl alle reeds aangekondigde veranderingen intussen hard onderweg zijn.![]()
TATA diende gister niet voor niets haar Milieu Effect Rapport in.
© https://www.metaalnieuws.(...)u-effect-rapport-in/
[ afbeelding ]
En wat betreft de vele aantijgingen en soms vrij felle criteria over de gang van zaken tot nu toe, waaronder grondige aanpak van thans nog resterende emissies volgens de visie van het bedrijf en gelieerde organisaties valt, kan thans worden gezegd dat het onderhavige bedrijf de laatste jaren duidelijk meer transparantie en integerheid toont jegens haar omgeving!Dat de bestaanszekerheid helaas (nog) niet kan worden gegarandeerd voor het staalbedrijf neemt niet weg dat allerbeste beentjes voorgezet blijven worden teneinde snel te voldoen aan de zeer strenge milieueisen van deze tijd. Er mag zelfs worden gezegd dat Tata-personeel en technici/experts van externe bedrijven dag en nacht in de weer zijn om hier belangrijk gevolg aan te geven.
![]()
Zowel mij als meerderen die in goede functie verkerenzien alle vorderingen het als 'n groot goed!
![]()
Sinds reeds genoemde en tevens met vlag en wimpelgeslaagde anti-CO2 aanpassingen, welke sinds 2018 op het terrein toegevoegd werden en verreweg het 'allerergste' aan meest denkbaar enge stoffen reduceren, hun werk doen is er sprake van significante afname van eerder ervaren overlast.
Maar dat het allemaal nóg beter kan leidt geen enige twijfel. Daar willen wij, ongeacht enige bedrijfsmatige tegenwind dezer tijden, dan ook naartoe vanaf 2030.![]()
Dat Tata Steel IJmuiden lang niet álle negatieve publiciteit gerechtvaardigd vindt leest u in dit artikel 24 april jl., waar onder meer wordt gesproken over 'stemmingmakerij' en zulks.![]()
Enfin. ''De cokes en gassfabriek zou zo lek zijn als 'n mandje'', en ga zo maar door. Hierop valt immers ook best wat aan te merken. ''Helaas lijkt het voor velen een sport om alles gelijk in het extreme te trekken en alles veel erger te maken dan het in werkelijkheid is, hetgeen bar weinig recht doet aan een bedrijf dat hard bezig is de puntjes op de i te zetten'', kwam men onlangs overeen ten kantore op locatie Amsterdamen tijdens een vrijdagmiddagborrel te Haarlem.
![]()
![]()
Gegroet.
Scjvb
Dat was vroeger ook zo. Toen was daar bijna alleen nog maar de staalfabriek. In de loop der tijd is men daar gaan bouwen, mede voor personeel toendertijd.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Iemand met een beetje verstand had toch kunnen weten dat schadelijke uitstoot niet goed is voor de gezondheid en levensduur van mensen?
En had die fabrieken dan in door mensen verlaten gebieden gebouwd.
Wees daarvan al niet al te zeker, beste heer.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 14:56 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Je lult een eind weg maar praat vooral bla-bla onzin en suggereert dat het allemaal helemaal prima gaat met Tata. Wat een poep; daar kan menig giertank emee gevuld worden.
Toch was er veel mis in de bovenkamers van de oprichters van al die vervuilende industrieën. Dat goedpraten is niet zo netjes.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 19:13 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Dat was vroeger ook zo. Toen was daar bijna alleen nog maar de staalfabriek. In de loop der tijd is men daar gaan bouwen, mede voor personeel toendertijd.
Dat komt omdat mensen in huizen en appartementen willen wonen waarvoor staal, cement en beton in enorme hoeveelheden nodig zijn. Tentbewoning is daarvoor een goede oplossing. Stoppen met deze waanzinnige woningbouw.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Toch was er veel mis in de bovenkamers van de oprichters van al die vervuilende industrieën. Dat goedpraten is niet zo netjes.
Dat waren geheel andere tijden, die zijn haast niet te vergelijken met het heden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Toch was er veel mis in de bovenkamers van de oprichters van al die vervuilende industrieën.
cement en beton is hetzelfdequote:
quote:Hier is een meer gedetailleerde uitleg:
Cement:
Cement is een poederachtig materiaal dat, wanneer gemengd met water, een pasta vormt die als bindmiddel fungeert.
Zand:
Zand, of fijne aggregaat, vult de ruimtes tussen de grovere korrels van het grind en zorgt voor een betere verdeling van de spanningen in het beton.
Grind:
Grind, of grove aggregaat, vormt het grootste deel van het beton en geeft het zijn stevigheid en massa.
Water:
Water zorgt voor de chemische reactie met het cement, waardoor het beton kan uitharden en verstenen.
Stimmt. Gaat om de juiste samenstelling tot beton.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
cement en beton is hetzelfde
cement zand grind water is beton
Nope,quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
cement en beton is hetzelfde
cement zand grind water is beton
quote:Cement
A cement is a binder, a chemical substance used for construction that sets, hardens, and adheres to other materials to bind them together. Cement is seldom used on its own, but rather to bind sand and gravel (aggregate) together.
Maar als TATA zou vertrekken uit Nederland dat zou een goede zaak zijn voor Nederland en voor TATA staalquote:Op woensdag 2 juli 2025 14:01 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat waren geheel andere tijden, die zijn haast niet te vergelijken met het heden.
Natuurlijk doet men het tegenwoordig geheel anders.
Voortbestaan van Tata-fabrieken gegarandeerd of niet, zolang deze nog volledig actief zijn wordt er dus ook naarstig gewerkt aan reeds gewenste schonere condities!
We zullen zien. Had reeds aangegeven dat voortbestaan niet gegarandeerd is, en ga hier verder dan ook niet over.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar als TATA zou vertrekken uit Nederland dat zou een goede zaak zijn voor Nederland en voor TATA staal
Die hebben in ieder geval overal op de wereld voor veel chaos gezorgd met hun gevaarlijke producten zoals wapens. Wapens die zij slechts gunden/gunnen aan labiele leiders.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:01 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat waren geheel andere tijden, die zijn haast niet te vergelijken met het heden.
Natuurlijk doet men het tegenwoordig geheel anders.
Voortbestaan van Tata-fabrieken gegarandeerd of niet, zolang deze nog volledig actief zijn wordt er dus ook naarstig gewerkt aan reeds gewenste schonere condities!
En 'n beetje zelfreflexie is hier misschien best wel op z'n plaats!
Mensenrechten en werkomstandigheden ook.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 17:21 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]ja in die landen hebben ze milieu op 1 staan.
als de overheid miljarden weg wil smijten aan groen staal, dan kan ze beter een aandeel nemen in de Zweedse staalfabricage op basis van waterstof van watervallen en dat staal kopenquote:Op woensdag 2 juli 2025 14:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mensenrechten en werkomstandigheden ook.
Echt hoor!
Wat dat betreft kun je beter investeren in schone staalfabricage. Maar niet verder als TATA, want zulke hoge subsidies naar een private partij zie je niks van terug.
Dus nationaliseren die handel, strategisch belangrijk en omvormen zodat je die investering terug gaat krijgen.
En de manier waarop het gaat kunnen, patenteren en verkopen.
Het is nog niet zeker ,maar er wordt aan gewerkt , in de tussentijd kan je TATA sluitenquote:AI-overzicht
In Zweden wordt gewerkt aan een revolutionaire methode voor staalproductie waarbij waterstof wordt gebruikt in plaats van kolen, met als doel een fossielvrije staalproductie te bereiken.
Dit initiatief, genaamd HYBRIT, is een samenwerking tussen Vattenfall (energie), SSAB (staal) en LKAB (mijnbouw).
De proeffabriek in Luleå is operationeel en er wordt gewerkt aan de uitrol van deze technologie, met als doel een volledig fossielvrije staalproductie in 2035.
quote:De overgang van kolen naar waterstof bij de productie van staal zal op termijn de CO2-uitstoot in Zweden met tien procent en in Finland met 7% terugbrengen, is de verwachting.
Daarnaast draagt het HYBRIT-initiatief ook bij aan het verminderen van de uitstoot van de staalindustrie in Europa en wereldwijd.
Tegenwoordig genereert de staalindustrie 7% van de totale wereldwijde uitstoot van CO2.
Met HYBRIT willen SSAB, LKAB en Vattenfall een volledig fossielvrije waardeketen creëren van de mijn tot het afgewerkte staal.
Dankzij het gebruik van waterstof stoot de HYBRIT fabriek alleen nog water uit in plaats van CO2.
JIj hebt sowieso een baggerhekel aan de Hoogovens, dus hoezo zou ik jouw 'take' serieus nemen?quote:Op woensdag 2 juli 2025 15:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als de overheid miljarden weg wil smijten aan groen staal, dan kan ze beter een aandeel nemen in de Zweedse staalfabricage op basis van waterstof van watervallen en dat staal kopen
Dus TATA sluiten en in zweden groen staal kopen , moet je wel tot 2035 wachten
[..]
Het is nog niet zeker ,maar er wordt aan gewerkt , in de tussentijd kan je TATA sluiten
misschien , misschien , misschien, op termijn
[..]
Hoogovens bestaat al 45 jaar niet meerquote:Op woensdag 2 juli 2025 17:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
JIj hebt sowieso een baggerhekel aan de Hoogovens, dus hoezo zou ik jouw 'take' serieus nemen?
quote:23 juli 2025, 12:10
Minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) verwacht in de komende weken eindelijk met Tata Steel tot een allesomvattend vergroeningsakkoord te komen. De deal moet ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot in Nederland substantieel omlaaggaat, de gezondheidsrisico’s voor omwonenden fors verminderen en duizenden arbeidsplaatsen in de regio IJmuiden behouden blijven.
Duidelijk is dat het akkoord door de omwonenden van Tata Steel met argusogen zal worden bekeken. Want de vraag is of de minister deze mooie droom wel kan realiseren. Bestaat het schaap met de vijf poten wel? Of wordt er weer een akkoord gesloten waarin te weinig harde afspraken staan over de gezondheidsrisico’s voor omwonenden?
Voor demissionair minister Hermans is een akkoord met Tata Steel belangrijk, omdat er nog weinig van haar klimaatambities terecht is gekomen. Met deze deal brengt ze Nederland tenminste een stuk dichter bij het klimaatdoel van 2030. Bij het staalbedrijf, de grootste CO2-uitstoter van Nederland, zal deze emissie met 40 procent dalen.
Giftige pak-stoffen
Het ministerie voert al drie jaar overleg en Tata kan zo’n 3 miljard euro overheidssubsidie krijgen als het voor 2030 gaat verduurzamen. De gezondheid van de IJmondbewoners heeft inmiddels de aandacht van de Kamer, die wil dat het kabinet de gezondheidsrisico’s in het akkoord ‘sterk laat meewegen’.
Maar dat blijkt nog knap lastig. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is er in de IJmond sinds 2020 wel een lagere hoeveelheid giftige pak-stoffen, aluminium, lood, zink en een ‘flinke’ daling van ijzer gemeten. Maar ze noemt het ‘onduidelijk’ of deze dalingen structureel zijn.
Tata diende vorige maand alvast bij de provincie Noord-Holland een milieueffectrapportage in voor zijn groenestaalplannen. Tot schrik van de omwonenden bleek daaruit een tijdelijke toename van de gezondheidsrisico’s, omdat tijdens de bouw van de groene installaties de oude hoogovens gewoon doordraaien. Die nieuwe installaties zorgen wel voor fors minder schadelijke uitstoot, maar de fijnstofuitstoot blijft gelijk en er komt ook meer dioxine vrij omdat er straks schroot wordt verwerkt.
Klimaatdoelen
Het glas is daarmee op zijn best halfvol. Het kabinet wil de staalproductie van Tata in Nederland terecht behouden, om economische redenen en vanwege de grote geopolitieke onzekerheden. Belangrijk is ook dat de klimaatdoelen dichterbij komen.
Maar omwonenden hebben net zoveel recht op een objectief gemeten, substantiële vermindering van de schadelijke uitstoot van Tata, ook voor fijnstof en stikstof. Nul uitstoot zal met de huidige technologie niet realistisch zijn. Maar een akkoord zonder daarin harde afspraken over het minimaliseren van de gezondheidsrisico’s moet ook ondenkbaar zijn.
© https://www.trouw.nl/opin(...)2F%2Fwww.bing.com%2F
De grote groene klus ??????????????quote:Op zondag 27 juli 2025 19:19 schreef Scjvb het volgende:
Een akkoord met Tata Steel zonder gezondheidseisen is ondenkbaar
Beste volgers,
Uiteraard spreekt het een en ander voor zich, zo ook de kop van het artikel!
an de grote wens tot transparantie, oftewel het desgewenst beantwoorden van meest prangende en kritische vragen omtrent milieu en gezondheid en deze met alle beschikbare informatie die voorhanden is te beantwoorden.![]()
Sinds het gesprek in de regio met omwonenden is aangegaan, kan er op dit moment worden gezegd dat significante vooruitgang is geboektwat betreft wederzijds vertrouwen in de toekomst bij zowel Tata Steel als haar meest bezorgde buren, lijkt mij.
~
Goed, wens u allen nog 'n mooie avond verder!
Scjvb
[..]
Neequote:Op zondag 27 juli 2025 20:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De grote groene klus ??????????????
geen benzeen meer, geen stikstof, geen fijnstof , geen verlieslijdend lelijk stink bedrijf meer aan de Noordzeekust en schoon opleveren dan graag
gaan we TATA uitzwaaien met groene vlaggen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |