FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Amsterdam wil hoger parkeertarief voor dikke autos
michaelmoorewoensdag 4 december 2024 @ 18:19
https://www.telegraaf.nl/(...)or-suv-geen-gek-idee

quote:
Wethouder spreekt van ’autobesitas’
Amsterdam vindt hoger parkeertarief voor SUV ’geen gek idee’
31 min geledenin Binnenland

AMSTERDAM - Het is ’geen gek idee’ dat bestuurders van grote auto’s meer parkeergeld betalen dan andere automobilisten.

Dat vindt de Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst. Ze doet dan ook onderzoek naar ’het fenomeen autobesitas’.

„De openbare ruimte is schaars en het is geen gek idee om een grotere bijdrage te vragen aan auto’s die meer ruimte innemen”, stelt de wethouder.

mvdejongwoensdag 4 december 2024 @ 18:21
Waar maar weer bewezen wordt dat linkse politiek grotendeels bestaat uit jaloezie op mensen die wel geslaagd zijn in het leven.
thedeedsterwoensdag 4 december 2024 @ 18:21
Jaloeziebelasting.

Je wordt al gestraft met een grote auto, want al die plekken zijn sowieso aan de kleine kant.
voetbalmanager2woensdag 4 december 2024 @ 18:22
Om te kunnen parkeren in Amsterdam moet je al bijna een extra hypotheek afsluiten _O-
Raw85woensdag 4 december 2024 @ 18:23
Ja of je maakt het voor kleinere, lichtere auto’s goedkoper/aantrekkelijker.
Raw85woensdag 4 december 2024 @ 18:23
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 18:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Om te kunnen parkeren in Amsterdam moet je al bijna een extra hypotheek afsluiten _O-
Als je er woont valt dat wel mee hoor
viagraapwoensdag 4 december 2024 @ 18:23
Terecht, SUV's zijn nergens voor nodig voor 95% van de eigenaren. Neemt alleen maar onnodig veel plek in en onnodig veel milieudruk.

Mensen die dit als jaloezie bestempelen zijn gewoon simpel kutvolk.
#ANONIEMwoensdag 4 december 2024 @ 18:24
Een afgunstentax, je verwacht het niet met die linkse rakkers.
michaelmoorewoensdag 4 december 2024 @ 18:24
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 18:21 schreef mvdejong het volgende:
Waar maar weer bewezen wordt dat linkse politiek grotendeels bestaat uit jaloezie op mensen die wel geslaagd zijn in het leven.
Groen Links is meer voor het fietsen met MOOF fietsen
Cupfighterwoensdag 4 december 2024 @ 18:25
Goed zo Melanie
Hyperdudewoensdag 4 december 2024 @ 18:26
Goed plan.
Krijg ik ook een wat ruimere parkeerplek voor mijn monies? :')
Digi2woensdag 4 december 2024 @ 18:33
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 18:23 schreef Raw85 het volgende:
Ja of je maakt het voor kleinere, lichtere auto’s goedkoper/aantrekkelijker.
Bekijk deze YouTube-video
voetbalmanager2woensdag 4 december 2024 @ 18:33
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 18:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Groen Links is meer voor het fietsen met MOOF fietsen
En tegenwoordig de Splinter _O-
Hyperdudewoensdag 4 december 2024 @ 18:34
Uit Telegraafartikeltje in de OP:

quote:
Onderscheid maken tussen elektrische voertuigen en auto’s die op fossiele brandstoffen rijden, kan niet in Nederland
In ieder beschaafd land heeft een EV een EV-kenteken; bv een E als laatste of eerste letter op de nummerplaat. In NL zijn wij daar weer te slim voor.
Maar in dit geval misschien niet zo ongunstig voor de gemiddelde RangeRover. :P
W.H.I.S.T.L.Ewoensdag 4 december 2024 @ 19:02
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 18:23 schreef Raw85 het volgende:
Ja of je maakt het voor kleinere, lichtere auto’s goedkoper/aantrekkelijker.
dan komt er minder binnen toch, het is de bedoeling meer binnen te krijgen dan nu het geval is
saparmurat_niyazovwoensdag 4 december 2024 @ 19:15
Er worden weer eens verschillende begrippen door elkaar gebruikt waardoor het onduidelijk is wat er nou exact bedoeld wordt. Niet alle dikke auto's zijn grote auto's, niet alle grote auto's zijn suv's, en het begrip suv zelf is ook al een poos steeds verder aan het vervagen.

quote:
De hoofdstad onderzoekt de opkomst van grote auto’s en verwacht volgend jaar resultaten.
Lekker gemeenschapsgeld uitgeven aan onderzoeken waarvan de uitslag al bekend is he. Auto's worden inderdaad steeds groter en zwaarder, dat weten we allang. Deels vanwege de steeds strengere veiligheidseisen.
Hyaenidaewoensdag 4 december 2024 @ 19:16
Je betaalt toch al wegenbelasting op basis van gewicht?
Jan_Onderwaterwoensdag 4 december 2024 @ 19:17
Amsterdammers verdienen dit gewoon
Jan_Onderwaterwoensdag 4 december 2024 @ 19:19
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

Auto's worden inderdaad steeds groter en zwaarder, dat weten we allang. Deels vanwege de steeds strengere veiligheidseisen.
En om goed over drempels te komen heb je wel een SUV nodig
stavromulabetawoensdag 4 december 2024 @ 19:20
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Amsterdammers verdienen willen dit gewoon
viagraapwoensdag 4 december 2024 @ 19:20
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Er worden weer eens verschillende begrippen door elkaar gebruikt waardoor het onduidelijk is wat er nou exact bedoeld wordt. Niet alle dikke auto's zijn grote auto's, niet alle grote auto's zijn suv's, en het begrip suv zelf is ook al een poos steeds verder aan het vervagen.
[..]
Lekker gemeenschapsgeld uitgeven aan onderzoeken waarvan de uitslag al bekend is he. Auto's worden inderdaad steeds groter en zwaarder, dat weten we allang. Deels vanwege de steeds strengere veiligheidseisen.
Het is wel een feit dat het aantal SUV's (ook als je die klassering smal houdt) toeneemt en dat die te groot zijn voor wat mensen ermee willen. Zou ook niet persé weten waarom de gemeente daar zelf nog wat voor wilt onderzoeken.
Glazenmakerwoensdag 4 december 2024 @ 19:21
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 18:21 schreef mvdejong het volgende:
Waar maar weer bewezen wordt dat linkse politiek grotendeels bestaat uit jaloezie op mensen die wel geslaagd zijn in het leven.
En jouw post bewijst maar weer dat er in de rechtse politiek naargeestige mannetjes zijn die mensen hun waarde afmeten aan hoe goed hun auto fietsers en voetgangers kan doden.
Glazenmakerwoensdag 4 december 2024 @ 19:23
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2024 18:23 schreef viagraap het volgende:
Terecht, SUV's zijn nergens voor nodig voor 95% van de eigenaren. Neemt alleen maar onnodig veel plek in en onnodig veel milieudruk.

Mensen die dit als jaloezie bestempelen zijn gewoon simpel kutvolk.
Voor wie is een SUV wel nodig? Off road kunnen ze niet en aan bagage nemen ze hetzelfde mee als de ouderwetse hatchback.
Glazenmakerwoensdag 4 december 2024 @ 19:25
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:16 schreef Hyaenidae het volgende:
Je betaalt toch al wegenbelasting op basis van gewicht?
Daar ziet de gemeente niks van terug.
Oud_studentwoensdag 4 december 2024 @ 19:26
Weer een stapje in de "goede" richting, zodat de gewone burger geen zin meer heeft in Amsterm, noch om er te wonen, noch om er als toerist heen te gaan.
De bevolking bestaat dan straks alleen nog maar uit drugsdealers, migranten, uitkeringstrekkers, patjepeeres, islamieten en antisemieten en natuurlijk een paar rijke linkse "witte" deugmensen ;(
TigerXtrmwoensdag 4 december 2024 @ 19:29
Ik ben voor alles wat het leven van de egoïstische hufters die in Amerikaanse Compensators rijden moeilijker maken *O* Die dingen mogen wat mij betreft morgen nog verboden worden.
SnertMetChocowoensdag 4 december 2024 @ 19:29
Op zichzelf een logische gedachte dat als je meer parkeerplek inneemt langs de straat, je dan ook meer zou moeten betalen. In de praktijk lijkt me dat echter ondoenlijk.
Oud_studentwoensdag 4 december 2024 @ 19:30
Weer een succes voor de Partij tegen de Burger *O*

Bekijk deze YouTube-video
Captain_Ghostwoensdag 4 december 2024 @ 19:38
Jaloers belasting.. en extra administratieve werkzaamheden voor gemeente..

Gewoon een auto vrije zone! Geen auto in Amsterdamse centrum. Laat de eigenaren zijn auto lekker in de parkeergarage achter.

Makkelijk handhaven.
XLVNBwoensdag 4 december 2024 @ 19:41
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Jaloers belasting.. en extra administratieve werkzaamheden voor gemeente..

Gewoon een auto vrije zone! Geen auto in Amsterdamse centrum. Laat de eigenaren zijn auto lekker in de parkeergarage achter.

Makkelijk handhaven.
Ja lekker met 2 kinderen onder de 3 in de pisregen naar de opvang brengen! Worden we allemaal gezond en oud van.
Captain_Ghostwoensdag 4 december 2024 @ 19:45
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:41 schreef XLVNB het volgende:

[..]
Ja lekker met 2 kinderen onder de 3 in de pisregen naar de opvang brengen! Worden we allemaal gezond en oud van.
Ja, precies. De lucht wordt ook schoner.

Gelukkig is OV prima geregeld in Amsterdam.. Niet daarbuiten.. Dat is ander verhaal.
En eventueel kan je ook met bakfiets fietsen.
MichaelScottwoensdag 4 december 2024 @ 19:50
Je zal maar net zo'n Chinees elektrisch barrel gekocht hebben.

Daarvan zie je steeds meer suv's rijden.
XLVNBwoensdag 4 december 2024 @ 19:51
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:45 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Ja, precies. De lucht wordt ook schoner.

Gelukkig is OV prima geregeld in Amsterdam.. Niet daarbuiten.. Dat is ander verhaal.
En eventueel kan je ook met bakfiets fietsen.
Ja met 2 kinderen is OV echt een fantastische oplossing in de spits. En die bakfietsen waar je ¤75,- verzekering per maand voor betaald? Autovrij utopie.
Pekwoensdag 4 december 2024 @ 19:57
Goed zo. Opflikkeren met je stinkbak. :W
Captain_Ghostwoensdag 4 december 2024 @ 20:07
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:51 schreef XLVNB het volgende:

[..]
Ja met 2 kinderen is OV echt een fantastische oplossing in de spits. En die bakfietsen waar je ¤75,- verzekering per maand voor betaald? Autovrij utopie.
Sinds wanneer moet je voor de bakfiets verzekerd zijn.
Hoeft niet tijdens spits zijn.
Autovrije is geen utopie, maar een mogelijkheid.
Sterker nog, met fiets ben je sneller door de stad heen. Kids kunnen ook met fiets mee, das nog gezonder...
CoolGuywoensdag 4 december 2024 @ 20:44
Iedereen die geen SUV kan betalen maar het wel zou willen juicht dit uiteraard toe. De afgunst van mensen is echt treurig.
spectrumanalyserwoensdag 4 december 2024 @ 20:52
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:57 schreef Pek het volgende:
Goed zo. Opflikkeren met je stinkbak. :W
In een Nissen Leaf worden evenveel ruften gelaten als in een Mercedes-AMG SL
Hoe je de Mercedes-AMG een hoger tarief kunt doorberekenen blijft een raadsel.
JohnnyKnoxvillewoensdag 4 december 2024 @ 20:57
Volgende stap is een schoonheidspolitie voor auto's zodat alleen mooie auto's als een Citroën DS en Volvo 240 nog de stad in mogen en al die lelijke plofkippen als een GLC of Model Y niet meer het uitzicht bederven.
michaelmoorewoensdag 4 december 2024 @ 20:58
quote:
6s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:57 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Volgende stap is een schoonheidspolitie voor auto's zodat alleen mooie auto's als een Citroën DS en Volvo 240 nog de stad in mogen en al die lelijke plofkippen als een GLC of Model Y niet meer het uitzicht bederven.
ik denk dat Groen Links de bestuurder van de 2CV wel een korting wil gaan geven
suijkerbuijkwoensdag 4 december 2024 @ 20:58
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:23 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Voor wie is een SUV wel nodig? Off road kunnen ze niet en aan bagage nemen ze hetzelfde mee als de ouderwetse hatchback.
Mensen met een slechte rug .
De hoge instap is geweldige.
Dus ja ik rij in een suv.
4x4 awd systeem is geweldige met slecht weer.
Inderdaad door de 4x4 systeem in de koffer bak minder.
Andere kant de nieuwe electrische suv met elke wiel eigen motor is dat probleem ook opgelost .

Trouwens de suv dat problemen geeft zijn de Amerikaanse uitvoering
Die zijn namelijk breder dan de eu wagens.

Laat ze maar beginnen met Amerikaanse wagens te gaan verbieden.
JohnnyKnoxvillewoensdag 4 december 2024 @ 21:00
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:58 schreef michaelmoore het volgende:
ik denk dat Groen Links de bestuurder van de 2CV wel een korting wil gaan geven
En terecht, meer auto heeft een arbeider niet nodig.
michaelmoorewoensdag 4 december 2024 @ 21:23
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:58 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Mensen met een slechte rug .
De hoge instap is geweldige.
Dus ja ik rij in een suv.
4x4 awd systeem is geweldige met slecht weer.
Inderdaad door de 4x4 systeem in de koffer bak minder.
Andere kant de nieuwe electrische suv met elke wiel eigen motor is dat probleem ook opgelost .

Trouwens de suv dat problemen geeft zijn de Amerikaanse uitvoering
Die zijn namelijk breder dan de eu wagens.

Laat ze maar beginnen met Amerikaanse wagens te gaan verbieden.
mensen met een invaliden parkeerkaart en een SUV krijgen uiteraard vrijstelling

dus de meeste maroc boys kunne dan gratis parkeren
spectrumanalyserwoensdag 4 december 2024 @ 21:27
Ik weet dat ene Hilda uit Oranje die goed kan herkennen wat een dikke auto is.
Mano_woensdag 4 december 2024 @ 21:37
Maar de SUV van m'n buurman is helemaal niet langer of breder dan mijn sedan. Tellen ze de hoogte ook mee of wat?
michaelmoorewoensdag 4 december 2024 @ 21:45
quote:
80s.gif Op woensdag 4 december 2024 21:37 schreef Mano_ het volgende:
Maar de SUV van m'n buurman is helemaal niet langer of breder dan mijn sedan. Tellen ze de hoogte ook mee of wat?
ik vermoed het als het doorkomt dat men kijkt naar gewicht met uitzondering van EVs, dat is het enige dat je automatisch kunt koppelen
111210woensdag 4 december 2024 @ 21:47
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 18:21 schreef thedeedster het volgende:
Jaloeziebelasting.

Je wordt al gestraft met een grote auto, want al die plekken zijn sowieso aan de kleine kant.
Zie genoeg kneuzen die zo aso parkeren dat ze twee plekken in nemen.
Pekwoensdag 4 december 2024 @ 22:11
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:52 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
In een Nissen Leaf worden evenveel ruften gelaten als in een Mercedes-AMG SL
Hoe je de Mercedes-AMG een hoger tarief kunt doorberekenen blijft een raadsel.
Zelfs Google translate kan hier geen chocola van maken. :?
Hyperdudewoensdag 4 december 2024 @ 22:14
quote:
80s.gif Op woensdag 4 december 2024 21:37 schreef Mano_ het volgende:
Maar de SUV van m'n buurman is helemaal niet langer of breder dan mijn sedan. Tellen ze de hoogte ook mee of wat?
Het is gewoon discriminatie. Alle SUV's worden over 1 kam geschoren.
Niet alle SUV's zijn crimineel. :P
Straatcommando.woensdag 4 december 2024 @ 22:17
Auto's worden inderdaad steeds groter en zwaarder. Enerzijds vanwege veiligheidseisen en anderzijds omdat men graag een "grote" auto wil.

Vandaar ook de wildgroei van foeilelijke "suv's" omdat het mensen het valse idee geeft in een grote veilige auto te zitten.
kibowoensdag 4 december 2024 @ 22:29
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Auto's worden inderdaad steeds groter en zwaarder. Enerzijds vanwege veiligheidseisen en anderzijds omdat men graag een "grote" auto wil.

Vandaar ook de wildgroei van foeilelijke "suv's" omdat het mensen het valse idee geeft in een grote veilige auto te zitten.
En als je dan ziet hoe die huppelkutjes stuntelen met het inparkeren van dat ding
kibowoensdag 4 december 2024 @ 22:33
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:44 schreef CoolGuy het volgende:
Iedereen die geen SUV kan betalen maar het wel zou willen juicht dit uiteraard toe. De afgunst van mensen is echt treurig.
Niet kunnen betalen is vaak niet het geval. Mensen met gevoel voor stijl willen gewoon niet gezien worden is zo n spuuglelijke pauperbak.
CoolGuywoensdag 4 december 2024 @ 22:34
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:33 schreef kibo het volgende:

[..]
Niet kunnen betalen is vaak niet het geval. Mensen met gevoel voor stijl willen gewoon niet gezien worden is zo n spuuglelijke pauperbak.
Ja. Dat zal het zijn.
Straatcommando.woensdag 4 december 2024 @ 22:40
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:44 schreef CoolGuy het volgende:
Iedereen die geen SUV kan betalen maar het wel zou willen juicht dit uiteraard toe. De afgunst van mensen is echt treurig.
Je bevestigt hier precies het beeld dat veel mensen hebben van "suv" rijders.

En als je een GLS400d onder de bips hebt kan ik me daar iets bij voorstellen, maar die zie je zelden. Niemand heeft afgunst richting een cx5 of een x3 ofzo. Het straalt namelijk perfect uit wat het is. Nep.
Accordtjewoensdag 4 december 2024 @ 22:43
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2024 18:23 schreef viagraap het volgende:
Terecht, SUV's zijn nergens voor nodig voor 95% van de eigenaren. Neemt alleen maar onnodig veel plek in en onnodig veel milieudruk.

Mensen die dit als jaloezie bestempelen zijn gewoon simpel kutvolk.
Ja, de SUV's zijn het issue qua innemen van parkeerruimte.
Gelukkig zijn de stationwagons lekker compact.

Skoda Kodiaq Skoda Superb
lengte 4.758 mm 4.902 mm
breedte 1.864 mm 1.849 mm
hoogte 1.678 mm 1.497 mm
wielbasis 2.791 mm 2.837 mm

In de hoogte zit nog wel significant verschil, maar laat dat in een parkeervak nou niet relevant zijn.
michaelmoorewoensdag 4 december 2024 @ 22:43
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:44 schreef CoolGuy het volgende:
Iedereen die geen SUV kan betalen maar het wel zou willen juicht dit uiteraard toe. De afgunst van mensen is echt treurig.
een tweedehands SUF koop je voor 10.000 euro , iedere SUL kan een SUF betalen
Straatcommando.woensdag 4 december 2024 @ 22:46
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een tweedehands SUF koop je voor 10.000 euro , iedere SUL kan een SUF betalen
Meeste wat er rond rijdt is lease en dan heb je het over voorwielaangedreven 3 of 4 cilinders met lage bouwkwaliteit. Ja echt een "sport utility vehicle" waar mensen afgunstig naar zijn. _O-
Accordtjewoensdag 4 december 2024 @ 22:51
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:41 schreef XLVNB het volgende:
Ja lekker met 2 kinderen onder de 3 in de pisregen naar de opvang brengen! Worden we allemaal gezond en oud van.
Dat is in ieder geval een stuk gezonder dan met de auto inderdaad.
Straatcommando.woensdag 4 december 2024 @ 22:51
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:43 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ja, de SUV's zijn het issue qua innemen van parkeerruimte.
Gelukkig zijn de stationwagons lekker compact.

Skoda Kodiaq Skoda Superb
lengte 4.758 mm 4.902 mm
breedte 1.864 mm 1.849 mm
hoogte 1.678 mm 1.497 mm
wielbasis 2.791 mm 2.837 mm

In de hoogte zit nog wel significant verschil, maar laat dat in een parkeervak nou niet relevant zijn.
Een superb station is met dezelfde motor +-250 kilogram lichter en verbruikt ook minder.
michaelmoorewoensdag 4 december 2024 @ 22:54
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 19:41 schreef XLVNB het volgende:

[..]
Ja lekker met 2 kinderen onder de 3 in de pisregen naar de opvang brengen! Worden we allemaal gezond en oud van.
je moet gewoon zelf voor je kindeen zorgen , vroeger was er geen kinderopvang en mijn kinderen zijn ook groot geworden

trouwens mijn kinderen hebben de opvang een straatje verder alle drie, die lopen inderdaad iedere dag , alle drie in de pisregen
Accordtjewoensdag 4 december 2024 @ 22:54
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Een superb station is met dezelfde motor +-250 kilogram lichter en verbruikt ook minder.
Hoe is dat relevant in een parkeervak?
Straatcommando.woensdag 4 december 2024 @ 22:55
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:54 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Hoe is dat relevant in een parkeervak?
Niet, maar wel als het neerkomt op belasting van het wegennet en milieu.

Daarnaast hebben ze ook grotere dode hoeken. Het is simpelweg geen efficiënte carrosserie vorm. En dat geeft niet, een sportauto is ook vrijwel nutteloos voor iemand met een gezin om maar wat te noemen.
Zoddiewoensdag 4 december 2024 @ 22:57
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:33 schreef kibo het volgende:

[..]
Niet kunnen betalen is vaak niet het geval. Mensen met gevoel voor stijl willen gewoon niet gezien worden is zo n spuuglelijke pauperbak.
SUV's zijn inderdaad enorm lelijk, doe mij maar een sedan of hatchback.
Straatcommando.woensdag 4 december 2024 @ 22:58
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Een superb station is met dezelfde motor +-250 kilogram lichter en verbruikt ook minder.
Ik moet dit wel corrigeren, ze zijn ongeveer even zwaar. Wel is de superb zuiniger en iets lichter.
Accordtjewoensdag 4 december 2024 @ 22:59
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Niet, maar wel als het neerkomt op belasting van het wegennet en milieu.

Daarnaast hebben ze ook grotere dode hoeken. Het is simpelweg geen efficiënte carrosserie vorm. En dat geeft niet, een sportauto is ook vrijwel nutteloos voor iemand met een gezin om maar wat te noemen.
Ja eens, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat om hogere parkeerkosten voor SUV's omdat ze meer ruimte innemen. Overigens is het gewicht tussen beide nagenoeg gelijk:

massa leeg 1.665 kg 1.657 kg

Verbruik van de Superb uiteraard wel een stuk gunstiger.
Straatcommando.woensdag 4 december 2024 @ 23:00
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:59 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ja eens, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat om hogere parkeerkosten voor SUV's omdat ze meer ruimte innemen. Overigens is het gewicht tussen beide nagenoeg gelijk:

massa leeg 1.665 kg 1.657 kg

Verbruik van de Superb uiteraard wel een stuk gunstiger.
Ik had het gezien en gecorrigeerd inderdaad.

Ik denk dat dit ook voor komt uit de trend dat auto's in zijn algemeen groter worden. Suv's zijn nu eenmaal populair en zien er ook groter uit dan ze zijn.
Zoddiewoensdag 4 december 2024 @ 23:01
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:44 schreef CoolGuy het volgende:
Iedereen die geen SUV kan betalen maar het wel zou willen juicht dit uiteraard toe. De afgunst van mensen is echt treurig.
Geef nou maar toe dat je het doet voor de hoge instap ;)
Accordtjewoensdag 4 december 2024 @ 23:06
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 23:00 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik had het gezien en gecorrigeerd inderdaad.

Ik denk dat dit ook voor komt uit de trend dat auto's in zijn algemeen groter worden. Suv's zijn nu eenmaal populair en zien er ook groter uit dan ze zijn.
Je was me net voor zag ik inderdaad.

Die trend is de afgelopen jaren zeker ingezet. Ze ogen vooral groter en breder dan ze daadwerkelijk zijn. En ik denk dat dit proefballonnetje vooral voortkomt uit een stukje aversie tegen SUV's als de X5, Q7, Ranger Rover, XC90...de echt grote dure SUV's. Mevrouwtje vergeet alleen simpelweg even dat er ook veel kleinere SUV's zijn die de benaming eigenlijk niet waard zijn én dat diverse stationwagons gewoon per saldo meer ruimte innemen dan een SUV.
Straatcommando.woensdag 4 december 2024 @ 23:17
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 23:06 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Je was me net voor zag ik inderdaad.

Die trend is de afgelopen jaren zeker ingezet. Ze ogen vooral groter en breder dan ze daadwerkelijk zijn. En ik denk dat dit proefballonnetje vooral voortkomt uit een stukje aversie tegen SUV's als de X5, Q7, Ranger Rover, XC90...de echt grote dure SUV's. Mevrouwtje vergeet alleen simpelweg even dat er ook veel kleinere SUV's zijn die de benaming eigenlijk niet waard zijn én dat diverse stationwagons gewoon per saldo meer ruimte innemen dan een SUV.
Dat is het ook, maar je noemt wel de premium merken en modellen op. Het is dezelfde afgunst als tegenover een 7 serie. Vroeger werd zo'n ding een hoerensloep genoemd en vandaag de dag een x7 een pc hooftstraat tractor. Dat zal nooit veranderen :D
RotatoRwoensdag 4 december 2024 @ 23:38
Jeetje wat lullig. Ik wilde net de nieuwe Land Cruiser kopen.
Red_85donderdag 5 december 2024 @ 00:19
Zie hier de linkse afgunst.

Ze hebben er zelf voor gestemd.
QWARQTAARTJEdonderdag 5 december 2024 @ 00:21
Ik vind het vooral discriminerend voor de auto's. Zij kunnen ook niets aan doen dat ze breder gebouwd zijn.
Leandradonderdag 5 december 2024 @ 00:41
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:46 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Meeste wat er rond rijdt is lease en dan heb je het over voorwielaangedreven 3 of 4 cilinders met lage bouwkwaliteit. Ja echt een "sport utility vehicle" waar mensen afgunstig naar zijn. _O-
En degenen die in die leasebakken rijden kunnen hem 9 van de 10 keer ook niet betalen, en die ene van de 10 die dat wel kan die zou zijn/haar geld nooit aan zo'n nieuwe auto uitgeven.
XLVNBdonderdag 5 december 2024 @ 11:03
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:07 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Sinds wanneer moet je voor de bakfiets verzekerd zijn.
Hoeft niet tijdens spits zijn.
Autovrije is geen utopie, maar een mogelijkheid.
Sterker nog, met fiets ben je sneller door de stad heen. Kids kunnen ook met fiets mee, das nog gezonder...
Kom je überhaupt uit een stad of de buurt van Amsterdam of ben je gewoon stront aan het verkondigen vanuit een erp?
Halcondonderdag 5 december 2024 @ 11:10
quote:
Gaan dikke mensen dan ook meer betalen bij de dokter?
Captain_Ghostdonderdag 5 december 2024 @ 11:29
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 11:03 schreef XLVNB het volgende:

[..]
Kom je überhaupt uit een stad of de buurt van Amsterdam of ben je gewoon stront aan het verkondigen vanuit een erp?
Heb weleens Amsterdam bezochten, maar in laatste tijden niet meer omdat te duur is geworden.
Woon nu lekker tussen natuur en grote dorp niet ver van Utrecht.

In Utrecht heb je zelfde probleem als in Amsterdam.

Ik vond wel fijn dat je in Amsterdam snel door kan met ov. Daarbuiten is het huilen met ov.
Er is gewoon geen ruimte voor auto in stad. Gezien daar bijna alles om hoek zit.
Giadonderdag 5 december 2024 @ 11:48
Huh? Die passen toch gewoon op 1 parkeerplaats? Ik zie ze nooit dubbel geparkeerd staan. Want dan kun je ze daarvoor bekeuren, toch?
Akkoord ze zijn zwaarder en zullen de weg daardoor zwaarder belasten, maar ze nemen niet echt meer ruimte in, volgens mij.

https://www.stedendriehoe(...)-slimme-technologie/

[ Bericht 40% gewijzigd door Gia op 05-12-2024 11:53:52 ]
torentjedonderdag 5 december 2024 @ 11:53
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 11:10 schreef Halcon het volgende:

[..]
Gaan dikke mensen dan ook meer betalen bij de dokter?
Dikke mensen betalen toch al veel meer door de gezondere mensen?
viagraapdonderdag 5 december 2024 @ 11:54
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:43 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ja, de SUV's zijn het issue qua innemen van parkeerruimte.
Gelukkig zijn de stationwagons lekker compact.

Skoda Kodiaq Skoda Superb
lengte 4.758 mm 4.902 mm
breedte 1.864 mm 1.849 mm
hoogte 1.678 mm 1.497 mm
wielbasis 2.791 mm 2.837 mm

In de hoogte zit nog wel significant verschil, maar laat dat in een parkeervak nou niet relevant zijn.
Volgens mij gaat het niet letterlijk om parkeervakken maar om die lompe auto's gewoon uit de stad te weren. Ze zijn onveiliger voor iedereen die er niet zelf inzit, en ze verbruiken op alle vlakken teveel grondstoffen.
CoolGuydonderdag 5 december 2024 @ 11:59
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 11:54 schreef viagraap het volgende:

[..]
Volgens mij gaat het niet letterlijk om parkeervakken maar om die lompe auto's gewoon uit de stad te weren. Ze zijn onveiliger voor iedereen die er niet zelf inzit, en ze verbruiken op alle vlakken teveel grondstoffen.
Nee joh, het is gewoon een ordinaire manier van geld graaien. Zie het als de vliegtax. Gewoon een manier om een paar tientjes per persoon meer te kunnen vangen, maar niet zó veel dat mensen daardoor afhaken, want dan valt dat hele plannetje in het water.

En als mensen een dikke auto zien (dus geen mazda cx5 of whatever wat voor gebakjes nog meer), of om het even wat duur(der) is dan zij zelf kunnen bekostigen, dan trekt men dat vaak slecht dus als dergelijke dingen dan extra belast worden dan is dat ineens 'terecht', maar dat is gewoon verkapte jaloezie, want wat er met dat geld gebeurt is niet interessant, maar dát zo'n 'patser' meer moet betalen voelt dan wel lekker.
JohnnyKnoxvilledonderdag 5 december 2024 @ 12:01
Mêh, jaloezie...
Zeker in de binnenstad van A'dam maakt het wel uit of je je Panda van 850 kg of je SUV van 2500 kg langs de kade parkeert.
viagraapdonderdag 5 december 2024 @ 12:11
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 11:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee joh, het is gewoon een ordinaire manier van geld graaien. Zie het als de vliegtax. Gewoon een manier om een paar tientjes per persoon meer te kunnen vangen, maar niet zó veel dat mensen daardoor afhaken, want dan valt dat hele plannetje in het water.

En als mensen een dikke auto zien (dus geen mazda cx5 of whatever wat voor gebakjes nog meer), of om het even wat duur(der) is dan zij zelf kunnen bekostigen, dan trekt men dat vaak slecht dus als dergelijke dingen dan extra belast worden dan is dat ineens 'terecht', maar dat is gewoon verkapte jaloezie, want wat er met dat geld gebeurt is niet interessant, maar dát zo'n 'patser' meer moet betalen voelt dan wel lekker.
De vliegtax zie ik als een onhandige manier om vliegen te ontmoedigen. Een SUV-tax of hoe het ook gaat heten is een heel gerichte ontmoediging voor mensen om deze auto's in Amsterdam te gebruiken. Geen flauw idee wat geld graaien en al helemaal jaloezie ermee van doen heeft.
CoolGuydonderdag 5 december 2024 @ 12:13
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 12:11 schreef viagraap het volgende:

[..]
De vliegtax zie ik als een onhandige manier om vliegen te ontmoedigen. Een SUV-tax of hoe het ook gaat heten is een heel gerichte ontmoediging voor mensen om deze auto's in Amsterdam te gebruiken. Geen flauw idee wat geld graaien en al helemaal jaloezie ermee van doen heeft.
Als je vliegen wil ontmoedigen dan maak je die tax achterlijk hoog. Dan gaat niemand meer vliegen, maar als niemand meer gaat vliegen komt er ook geen tax binnen. Het doel is geld, niet het daadwerkelijk ontmoedigen van vliegen.

Dat zal hier niet heel anders zijn.
viagraapdonderdag 5 december 2024 @ 12:22
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 12:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je vliegen wil ontmoedigen dan maak je die tax achterlijk hoog. Dan gaat niemand meer vliegen, maar als niemand meer gaat vliegen komt er ook geen tax binnen. Het doel is geld, niet het daadwerkelijk ontmoedigen van vliegen.

Dat zal hier niet heel anders zijn.
Helemaal niet meer vliegen is wat anders dan ontmoedigen.
Halcondonderdag 5 december 2024 @ 12:24
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2024 12:22 schreef viagraap het volgende:

[..]
Helemaal niet meer vliegen is wat anders dan ontmoedigen.
Het doel is altijd meer geld binnen hengelen of in elk geval het op peil houden. Minder mensen roken, dus de accijnzen stijgen. De overheid wil immers toch genoeg geld binnen hengelen.
viagraapdonderdag 5 december 2024 @ 12:30
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 12:24 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het doel is altijd meer geld binnen hengelen of in elk geval het op peil houden. Minder mensen roken, dus de accijnzen stijgen. De overheid wil immers toch genoeg geld binnen hengelen.
Wat mij betreft maak je sigaretten onbetaalbaar maar dat werkt alleen op minstens Europees niveau en zelfs dan blijf je zwarthandel houden.

Vliegen ligt ingewikkelder, daar kun je beter korte vluchten die met de trein ook prima gaan verbieden ofzoiets. Nu heb je het de facto duurder gemaakt zonder resultaat, de veelvliegers betalen dat zonder een centje (hehehe) pijn.

SUV's weren is een hele directe doeltreffende maatregel die nu inderdaad helaas indirect geprobeerd wordt. Verschil is wat mij betreft dat alle mensen allerlei andere keuzes hebben om in de stad te komen, en dat het 'ontmoedigen' van deze maatregel heel duidelijk een effect kan hebben.

Nog altijd zie ik jaloezie hier nergens als een realistische overweging, users die dat hier roepen voelen zich waarschijnlijk in hun zeer kwetsbare (want SUV) ego gekrenkt.
Halcondonderdag 5 december 2024 @ 12:33
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 12:30 schreef viagraap het volgende:

[..]
Wat mij betreft maak je sigaretten onbetaalbaar maar dat werkt alleen op minstens Europees niveau en zelfs dan blijf je zwarthandel houden.

Vliegen ligt ingewikkelder, daar kun je beter korte vluchten die met de trein ook prima gaan verbieden ofzoiets. Nu heb je het de facto duurder gemaakt zonder resultaat, de veelvliegers betalen dat zonder een centje (hehehe) pijn.

SUV's weren is een hele directe doeltreffende maatregel die nu inderdaad helaas indirect geprobeerd wordt. Verschil is wat mij betreft dat alle mensen allerlei andere keuzes hebben om in de stad te komen, en dat het 'ontmoedigen' van deze maatregel heel duidelijk een effect kan hebben.

Nog altijd zie ik jaloezie hier nergens als een realistische overweging, users die dat hier roepen voelen zich waarschijnlijk in hun zeer kwetsbare (want SUV) ego gekrenkt.
Onbetaalbaar, dan gaat er amper nog verkocht worden en storten de accijns-ontvangsten dus in. Vliegen verbieden ze de korte vluchten niet, maar heffen ze een paar euro. Daar gaat niet minder van gevlogen worden waarschijnlijk.
CoolGuydonderdag 5 december 2024 @ 12:36
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 12:30 schreef viagraap het volgende:

[..]
Wat mij betreft maak je sigaretten onbetaalbaar maar dat werkt alleen op minstens Europees niveau en zelfs dan blijf je zwarthandel houden.

Vliegen ligt ingewikkelder, daar kun je beter korte vluchten die met de trein ook prima gaan verbieden ofzoiets. Nu heb je het de facto duurder gemaakt zonder resultaat, de veelvliegers betalen dat zonder een centje (hehehe) pijn.

SUV's weren is een hele directe doeltreffende maatregel die nu inderdaad helaas indirect geprobeerd wordt. Verschil is wat mij betreft dat alle mensen allerlei andere keuzes hebben om in de stad te komen, en dat het 'ontmoedigen' van deze maatregel heel duidelijk een effect kan hebben.

Nog altijd zie ik jaloezie hier nergens als een realistische overweging, users die dat hier roepen voelen zich waarschijnlijk in hun zeer kwetsbare (want SUV) ego gekrenkt.
Het is gewoon het dingetje wat je hier op FOK! (en in de maatschappij for that matter) gewoon vaak ziet. Iemand heeft iets wat ze zelf niet hebben, en als diegene die het wél heeft dan 'pech' krijgt, dan wordt dat vooral toegejuicht.

Ja, er is wél resultaat, want het doel is dat geld. Als dat je doel niet is, waarom zou je het dan duurder maken als dat duurder maken niet als resultaat heeft dat er minder gevlogen wordt. Dan had je de prijs niet hoeven verhogen, maar dat gebeurde dus wel, want dat geld was het hele doel.
viagraapdonderdag 5 december 2024 @ 12:49
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 12:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is gewoon het dingetje wat je hier op FOK! (en in de maatschappij for that matter) gewoon vaak ziet. Iemand heeft iets wat ze zelf niet hebben, en als diegene die het wél heeft dan 'pech' krijgt, dan wordt dat vooral toegejuicht.
En het zou niet gewoon kunnen zijn dat SUV's in zo'n beetje alle opzichten asociaal zijn en dat men het daarom toejuicht?
quote:
Ja, er is wél resultaat, want het doel is dat geld. Als dat je doel niet is, waarom zou je het dan duurder maken als dat duurder maken niet als resultaat heeft dat er minder gevlogen wordt. Dan had je de prijs niet hoeven verhogen, maar dat gebeurde dus wel, want dat geld was het hele doel.
Het doel is minder SUV's. Wat de vliegtaks betreft ben ik het met je eens, dat is een halfbakken maatregel die geen nut heeft en alleen maar weerzin opwekt bij de simpelen onder ons die dan weer kunnen brommen over klimaatwaanzin enzo.
CoolGuydonderdag 5 december 2024 @ 12:55
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 12:49 schreef viagraap het volgende:

[..]
En het zou niet gewoon kunnen zijn dat SUV's in zo'n beetje alle opzichten asociaal zijn en dat men het daarom toejuicht?
[..]
Het doel is minder SUV's. Wat de vliegtaks betreft ben ik het met je eens, dat is een halfbakken maatregel die geen nut heeft en alleen maar weerzin opwekt bij de simpelen onder ons die dan weer kunnen brommen over klimaatwaanzin enzo.
Ik zie echt niet in hoe een SUV 'asociaal' is in 'zo'n beetje alle opzichten'. Het is gewoon een auto. Waarom is een sportwagen dan niet 'asociaal'? Etc. Die SUV's zijn er gewoon veel, in Amsterdam dus ook, en Amsterdam ziet de mogelijkheid om daar een tax op te zetten. Niet omdat een SUV asociaal is, maar ze zijn afwijkend van de doorsnee auto (want we hebben het over 'dikke auto's hier he, niet over een Seat Ateca) en dus is het anders, en dus kun je er geld van maken. En imho zijn het de mensen die het niet zo goed trekken dat anderen zo'n auto hebben (en vooral zij zelf niét) die dit soort dingen toejuichen.

Net dus als bij vliegen. Als je écht wil dat er minder gevlogen wordt want klimaat, dan maak je vliegen gewoon extreem duur, dan wordt er echt wel minder gevlogen. Maar als er minder gevlogen wordt komt er minder geld binnen. Het is gewoon maniertjes vinden om meer geld te kunnen harken. Maar ook dát was hier ergens een keer een thema, en ook dáár waren er mensen die dat toejuichten. De mensen die dat toejuichen zijn over het algemeen niet de mensen die zelf (veelvuldig) vliegen, en dat ik geloof dat er andere redenen zijn dat die mensen niet vliegen dan 'klimaat'.
Halcondonderdag 5 december 2024 @ 13:03
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 12:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zie echt niet in hoe een SUV 'asociaal' is in 'zo'n beetje alle opzichten'. Het is gewoon een auto. Waarom is een sportwagen dan niet 'asociaal'? Etc. Die SUV's zijn er gewoon veel, in Amsterdam dus ook, en Amsterdam ziet de mogelijkheid om daar een tax op te zetten. Niet omdat een SUV asociaal is, maar ze zijn afwijkend van de doorsnee auto (want we hebben het over 'dikke auto's hier he, niet over een Seat Ateca) en dus is het anders, en dus kun je er geld van maken. En imho zijn het de mensen die het niet zo goed trekken dat anderen zo'n auto hebben (en vooral zij zelf niét) die dit soort dingen toejuichen.

Net dus als bij vliegen. Als je écht wil dat er minder gevlogen wordt want klimaat, dan maak je vliegen gewoon extreem duur, dan wordt er echt wel minder gevlogen. Maar als er minder gevlogen wordt komt er minder geld binnen. Het is gewoon maniertjes vinden om meer geld te kunnen harken. Maar ook dát was hier ergens een keer een thema, en ook dáár waren er mensen die dat toejuichten. De mensen die dat toejuichen zijn over het algemeen niet de mensen die zelf (veelvuldig) vliegen, en dat ik geloof dat er andere redenen zijn dat die mensen niet vliegen dan 'klimaat'.
Dit ja.

Behalve het extreem duur te maken, zou je ook gewoon vluchten binnen Europa kunnen verbieden. Vaak zijn dat toch niet noodzakelijke tripjes.
viagraapdonderdag 5 december 2024 @ 13:07
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 12:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zie echt niet in hoe een SUV 'asociaal' is in 'zo'n beetje alle opzichten'. Het is gewoon een auto. Waarom is een sportwagen dan niet 'asociaal'? Etc. Die SUV's zijn er gewoon veel, in Amsterdam dus ook, en Amsterdam ziet de mogelijkheid om daar een tax op te zetten. Niet omdat een SUV asociaal is, maar ze zijn afwijkend van de doorsnee auto (want we hebben het over 'dikke auto's hier he, niet over een Seat Ateca) en dus is het anders, en dus kun je er geld van maken. En imho zijn het de mensen die het niet zo goed trekken dat anderen zo'n auto hebben (en vooral zij zelf niét) die dit soort dingen toejuichen.

Net dus als bij vliegen. Als je écht wil dat er minder gevlogen wordt want klimaat, dan maak je vliegen gewoon extreem duur, dan wordt er echt wel minder gevlogen. Maar als er minder gevlogen wordt komt er minder geld binnen. Het is gewoon maniertjes vinden om meer geld te kunnen harken. Maar ook dát was hier ergens een keer een thema, en ook dáár waren er mensen die dat toejuichten. De mensen die dat toejuichen zijn over het algemeen niet de mensen die zelf (veelvuldig) vliegen, en dat ik geloof dat er andere redenen zijn dat die mensen niet vliegen dan 'klimaat'.
Een SUV is asociaal omdat niemand het koopt voor de praktische afwegingen. Ook gezien een paar domme subsidieregelingen rijden er nu allemaal nieuwe hybride SUV's (het concept alleen al :')) rond die meer verbruiken dan mijn hatchbackje uit godbetert 2012. Het gewicht van die asobakken drukt letterlijk op de rijksbegroting door meer slijtage. Ze maken de wegen onveiliger voor iedereen behalve zichzelf en andere SUV-rijders. Als voetganger kun je het wel vergeten.

Je gaat weer terug naar de vliegtaks, wat mij betreft een domme taks, maar ook een hele andere situatie. Je kunt in veel gevallen niet anders dan vliegen, waardoor zo'n algemene taks voor mensen die ff lekker in de zon willen liggen in de winter als een soort straf voelt. Voor de SUV zijn talloze alternatieven, je hoeft niet eens een auto te hebben om te kunnen wat je met een SUV ook kunt.
viagraapdonderdag 5 december 2024 @ 13:08
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 13:03 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dit ja.

Behalve het extreem duur te maken, zou je ook gewoon vluchten binnen Europa kunnen verbieden. Vaak zijn dat toch niet noodzakelijke tripjes.
Nogmaals jongens, we zijn het ongeveer eens over de vliegtaks. Zegt alleen niets over een SUV-taks.
Jan_Onderwaterdonderdag 5 december 2024 @ 13:10
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 13:03 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dit ja.

Behalve het extreem duur te maken, zou je ook gewoon vluchten binnen Europa kunnen verbieden. Vaak zijn dat toch niet noodzakelijke tripjes.
En daarmee de economie van o.a. Spanje, Portugal en Griekenland de nek omdraaien
Gimmickdonderdag 5 december 2024 @ 13:11
Not Just Bikes heeft een mooie rant over SUVs:

Bekijk deze YouTube-video

SUVs zijn onder andere onwenselijk omdat ze extra gevaarlijk zijn voor mensen die niet in de SUV zitten: kleinere auto's, fietsers voetgangers en zeker kinderen. Zie voor bronnen het filmpje.

Ontmoediging is dus een goed streven.
rivaldonderdag 5 december 2024 @ 13:12
Ik ben het hier mee eens :D
Halcondonderdag 5 december 2024 @ 13:16
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 13:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En daarmee de economie van o.a. Spanje, Portugal en Griekenland de nek omdraaien
Tsja, als hun economie draait op milieuvervuiling...
michaelmooredonderdag 5 december 2024 @ 17:59
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 11:10 schreef Halcon het volgende:

[..]
Gaan dikke mensen dan ook meer betalen bij de dokter?
nee, wel de ouderen, de rokers en de drugsgebruikers
michaelmooredonderdag 5 december 2024 @ 18:00
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 11:29 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Heb weleens Amsterdam bezochten, maar in laatste tijden niet meer omdat te duur is geworden.
Woon nu lekker tussen natuur en grote dorp niet ver van Utrecht.

In Utrecht heb je zelfde probleem als in Amsterdam.

Ik vond wel fijn dat je in Amsterdam snel door kan met ov. Daarbuiten is het huilen met ov.
Er is gewoon geen ruimte voor auto in stad. Gezien daar bijna alles om hoek zit.
Utrecht en Amsterdam is dezelfde ellende, niet komen in die Groen Links steden
michaelmooredonderdag 5 december 2024 @ 18:00
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 22:43 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ja, de SUV's zijn het issue qua innemen van parkeerruimte.
Gelukkig zijn de stationwagons lekker compact.

Skoda Kodiaq Skoda Superb
lengte 4.758 mm 4.902 mm
breedte 1.864 mm 1.849 mm
hoogte 1.678 mm 1.497 mm
wielbasis 2.791 mm 2.837 mm

In de hoogte zit nog wel significant verschil, maar laat dat in een parkeervak nou niet relevant zijn.
en mij kampeer bus dan
boriszdonderdag 5 december 2024 @ 18:02
Goede zaak. Die asobakken zijn niet gemaakt voor de stad.
PzKpfwdonderdag 5 december 2024 @ 18:06
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2024 18:23 schreef viagraap het volgende:
Terecht, SUV's zijn nergens voor nodig voor 95% van de eigenaren. Neemt alleen maar onnodig veel plek in en onnodig veel milieudruk.

Mensen die dit als jaloezie bestempelen zijn gewoon simpel kutvolk.
Als we alles gaan schrappen wat 'niet nodig' is kunnen we beter direct weer terug gaan naar het Stenen Tijdperk.
viagraapdonderdag 5 december 2024 @ 18:11
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 18:06 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Als we alles gaan schrappen wat 'niet nodig' is kunnen we beter direct weer terug gaan naar het Stenen Tijdperk.
Laten we dat niet doen nee. Gelukkig is er dan ook niemand die zich daar hard voor maakt.
PzKpfwdonderdag 5 december 2024 @ 18:12
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2024 18:11 schreef viagraap het volgende:

[..]
Laten we dat niet doen nee. Gelukkig is er dan ook niemand die zich daar hard voor maakt.
Noem je jezelf nu niemand?
viagraapdonderdag 5 december 2024 @ 18:14
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 18:12 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Noem je jezelf nu niemand?
Dat lijkt me niet, ben namelijk iemand en niet iemand die zich er hard voor maakt alles wat niet nodig is te schrappen.
PzKpfwdonderdag 5 december 2024 @ 18:14
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 18:14 schreef viagraap het volgende:

[..]
Dat lijkt me niet, ben namelijk iemand en niet iemand die zich er hard voor maakt alles wat niet nodig is te schrappen.
Je spreekt jezelf tegen.
viagraapdonderdag 5 december 2024 @ 18:18
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 18:14 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Je spreekt jezelf tegen.
Je legt me woorden in de mond. Slappe discussietechniek.
Accordtjevrijdag 6 december 2024 @ 23:51
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 11:54 schreef viagraap het volgende:
Volgens mij gaat het niet letterlijk om parkeervakken maar om die lompe auto's gewoon uit de stad te weren. Ze zijn onveiliger voor iedereen die er niet zelf inzit, en ze verbruiken op alle vlakken teveel grondstoffen.
Punt is alleen dat je door hogere parkeertarieven die auto's niet uit de stad weert. Parkeren in Amsterdam is door de jaren heen al steeds duurder geworden en blijkbaar heeft dat er nog steeds niet voor gezorgd dat het parkeren in Amsterdam massaal gemeden wordt.

Dan kan je vervolgens besluiten om SUV's hogere tarieven te laten betalen, maar vooral de SUV's waar de aversie ertegen vandaan komt (want laten we eerlijk zijn, dit soort mensen denkt bij SUV's gewoon aan de grotere dure auto's) zullen lak hebben aan hogere parkeertarieven.
michaelmoorevrijdag 6 december 2024 @ 23:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 23:51 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Punt is alleen dat je door hogere parkeertarieven die auto's niet uit de stad weert.
Daar gaat het ook nit om , het is gewoon een zinloze maatregel van de Groen Links dictatuur
quirinazaterdag 7 december 2024 @ 00:02
Ik zie het centrum van Amsterdam het liefste autovrij. Dat er helemaal geen auto’s meer mogen rijden.