Groot gelijk? Een aantal van die zaken kun je bij de bouw praktisch gratis (komt per huis nog niet op 100 euro) doen terwijl het als het huis er al staat het niet meer of alleen heel moeilijk kan. Jij denkt dat projectontwikkelaars zich gaan onderscheiden door nestkasten, vleermuissleuvel e.d. in de muren? Natuurlijk heeft ze geen gelijk en dat weet ze zelf ook wel. De maatregel klonk waarschijnlijk te links (ik snap nog steeds niet waarom rechts zo'n bloedhekel heeft aan de natuur en de biodiversiteit) en dus moest hij weg. Ondanks dat de bouwers de verplichting willen houden: https://woningbouwersnl.n(...)gelegenheden-in-bbl/quote:Op zondag 1 december 2024 23:17 schreef nostra het volgende:
Groot gelijk van Caroline natuurlijk. Wel jammer dat ze niet in rijmvorm reageert, dat had Bosma beter aangepakt.
Ik meende daar bij @nostra toch ook enig sarcasme te bespeuren hoor.quote:Op maandag 2 december 2024 06:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Groot gelijk? Een aantal van die zaken kun je bij de bouw praktisch gratis (komt per huis nog niet op 100 euro) doen terwijl het als het huis er al staat het niet meer of alleen heel moeilijk kan. Jij denkt dat projectontwikkelaars zich gaan onderscheiden door nestkasten, vleermuissleuvel e.d. in de muren? Natuurlijk heeft ze geen gelijk en dat weet ze zelf ook wel. De maatregel klonk waarschijnlijk te links (ik snap nog steeds niet waarom rechts zo'n bloedhekel heeft aan de natuur en de biodiversiteit) en dus moest hij weg. Ondanks dat de bouwers de verplichting willen houden: https://woningbouwersnl.n(...)gelegenheden-in-bbl/
Keijzer is gewoon weer eens bezig met slecht bestuur en niet luisteren naar de mensen om wie het gaat, zoals we kennen van dit kabinet in het bijzonder en veel rechtse politici in het algemeen.
Dan stond mijn sarcasemeter niet goed, dat zou kunnen. De omgang van VVDers met dit kabinet dat ze deels verafschuwen en logischerwijs toch ook deels steunen blijft ook lastig in te schatten.quote:Op maandag 2 december 2024 06:37 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik meende daar bij @:nostra toch ook enig sarcasme te bespeuren hoor.
"Investeren in technologie"quote:Op zondag 1 december 2024 23:34 schreef nostra het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Realistisch links weer eens aan het woord, dat is lang geleden.
Wat bedoel je? Die paar euro die een nestkastbaksteen kost is niet op te brengen voor 'gen z'?quote:Op maandag 2 december 2024 08:38 schreef speknek het volgende:
Dingen die gestandaardiseerd kunnen worden en nauwelijks meerprijs hebben moet je proberen te behouden, maar verder moet je biodiversiteit bij bouwen ook gewoon noemen wat het is: boomerhobbies die gen z de markt uitdrijven.
Als je goedkoop prefab wil bouwen heb je een productielijnproces, want je kan niet een wijk ergens in een loods opslaan. Een extra dingetje aan kostprijs betekent ook al gauw een project dat een paar dagen stil ligt en heel wat meer kosten, of gewoon geen prefab, en dan stijgt de prijs ook weer gigantisch.quote:Op maandag 2 december 2024 08:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Die paar euro die een nestkastbaksteen kost is niet op te brengen voor 'gen z'?
Woonwijken uit baksteen optrekken is niet meer de standaard, frames neerzetten en plaatmateriaal er tegen dat er uit ziet als bakstenen wordt toegepast.quote:Op maandag 2 december 2024 08:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Die paar euro die een nestkastbaksteen kost is niet op te brengen voor 'gen z'?
Ik weet. Ik werk zelf in de bouw.quote:Op maandag 2 december 2024 09:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Woonwijken uit baksteen optrekken is niet meer de standaard, frames neerzetten en plaatmateriaal er tegen dat er uit ziet als bakstenen wordt toegepast.
Volgens Bouwend Nederland kost het een paar tientjes per gebouw. Die zullen er vast meer verstand van hebben.quote:Op maandag 2 december 2024 08:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Als je goedkoop prefab wil bouwen heb je een productielijnproces, want je kan niet een wijk ergens in een loods opslaan. Een extra dingetje aan kostprijs betekent ook al gauw een project dat een paar dagen stil ligt en heel wat meer kosten, of gewoon geen prefab, en dan stijgt de prijs ook weer gigantisch.
Cijfermatig ga je dit niet kunnen onderbouwen denk ik zo. Proof by hand waving.quote:Op maandag 2 december 2024 08:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Als je goedkoop prefab wil bouwen heb je een productielijnproces, want je kan niet een wijk ergens in een loods opslaan. Een extra dingetje aan kostprijs betekent ook al gauw een project dat een paar dagen stil ligt en heel wat meer kosten, of gewoon geen prefab, en dan stijgt de prijs ook weer gigantisch.
Klopt.quote:Op maandag 2 december 2024 07:28 schreef -XOR- het volgende:
"Investeren in technologie"
Dat klinkt inderdaad als realistisch links. Dit geheel in tegenstelling tot onrealistisch en visieloos rechts met hun 'we gaan alles met robots doen maar daarin gaan we niet investeren, misschien komen ze vanzelf uit de lucht vallen'.
Dat klopt, maar dit is een zeer goedkope maatregel waar echt helemaal niemand last van heeft, behalve mensen die de biodiversiteit willen slopen.quote:Op maandag 2 december 2024 09:47 schreef -XOR- het volgende:
Ornithologische diversiteit valt ook wel op een andere manier te bewerkstelligen dan via vogelhuisjes aan ieder huis.
Juist in prefab is dit toch relatief eenvoudig mee te nemen?quote:Op maandag 2 december 2024 08:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Als je goedkoop prefab wil bouwen heb je een productielijnproces, want je kan niet een wijk ergens in een loods opslaan. Een extra dingetje aan kostprijs betekent ook al gauw een project dat een paar dagen stil ligt en heel wat meer kosten, of gewoon geen prefab, en dan stijgt de prijs ook weer gigantisch.
https://fd.nl/politiek/15(...)nieuwe-box-3-heffingquote:De Raad van State stelt dat er ‘zwaarwegende bezwaren’ zitten aan het voorstel voor een nieuwe belasting op inkomen uit sparen en beleggen op basis van werkelijk behaalde rendementen. Volgens het hoogste adviescollege van het kabinet zal invoering van de belasting ingrijpende gevolgen hebben voor burgers en de Belastingdienst. De Raad van State (RVS) adviseert het kabinet om de vormgeving van de box 3-heffing opnieuw te bezien en daarbij ook alternatieven in ogenschouw te nemen.
Het wetsvoorstel voor de herziening van box 3 is nog door het vorige kabinet bij de RvS ingediend voor advies. In politiek Den Haag is met veel spanning uitgekeken naar dit advies, omdat het bestaande box 3-stelsel na uitspraken van de Hoge Raad onhoudbaar is geworden. Elk jaar dat een nieuw stelsel op zich laat wachten, kost de schatkist circa ¤2 mrd.
Vertraging
Als het huidige kabinet het advies van de RvS opvolgt, leidt dat vrijwel zeker opnieuw tot vertraging. Het beoogde invoeringsjaar van de nieuwe box 3-belasting is op dit moment 2028. Het advies betekent dat het kabinet een groot deel van het voorbereidend werk dat oud-staatssecretaris Marnix van rij (CDA) voor het wetsvoorstel heeft gedaan, moet overdoen.
Dat ligt nu op het bord van de kersverse staatssecretaris Fiscaliteit, Tjebbe Oostenbruggen van NSC. Die erkent dat de RvS een ‘kritisch advies’ heeft gegeven. ‘De afdeling Advisering zegt dat het invoeren van een box 3-stelsel op basis van werkelijk rendement leidt tot een toename van complexiteit voor belastingplichtigen en de Belastingdienst’, laat hij via een woordvoerder weten. ‘Zoals ook door mijn voorgangers aangegeven: het ideale stelsel bestaat niet. Tegen het huidige stelsel zijn grote bezwaren, die weggenomen moeten worden. Een stelsel op basis van werkelijk rendement is rechtvaardiger, maar vraagt ook meer van belastingplichtigen. Het kabinet gaat het advies goed bestuderen en gaat in het nader rapport uitgebreid in op het advies.'
Doenvermogen
De RvS stelt in navolging van de uitvoeringstoets van de Belastingdienst dat het voorstel zoals dat er nu ligt, zal leiden tot slechtere dienstverlening, beperkte mogelijkheden tot vooroverleg met een belastinginspecteur en onvoldoende toezicht. ‘Het stelsel wordt veel complexer’, aldus het advies. ‘Er wordt verder een groot beroep gedaan op het zogenoemde “doenvermogen” van belastingplichtigen, vanwege de verplichting om een ingewikkelde vermogensvergelijking te maken en de administratieplicht voor 1,6 miljoen belastingplichtigen.’
Dossier
Lees hier alles over de hersteloperatie box 3
Volgens de nieuwe wet betaalt de belastingplichtige belasting over het werkelijk behaalde rendement op sparen en beleggen. Tot nu toe gebeurt dat op basis van veronderstelde oftewel forfaitaire rendementen. Het werkelijk rendement bestaat enerzijds uit directe inkomsten zoals rente, dividend en huur, en anderzijds uit de waardeontwikkeling van het vermogen. Het voorstel is om de waardestijging van effecten jaarlijks te belasten, ook al is die waardestijging nog niet gerealiseerd. De waardestijging van vastgoed en aandelen in startende bedrijven zou worden belast op het moment van realisatie, dus bij verkoop.
Het belasten van nog niet gerealiseerde waardestijging met een zogeheten vermogensaanwasbelasting sluit naar verwachting van de RvS niet aan bij de belevingswereld van belastingplichtigen en zal moeilijk te begrijpen zijn. Belastingplichtigen moeten voor bepaalde vermogensbestanddelen een omvangrijke administratie gaan bijhouden. ‘Het is zeer de vraag of een dergelijke administratie- en bewaarplicht voor burgers evenwichtig en doenlijk is’, merkt de afdeling Advisering op ten aanzien van het doenvermogen.
Integrale visie
De adviseurs van de Raad van State missen bij de onderbouwing van het wetsvoorstel ‘een integrale visie’ op het belasten van vermogen. ‘Deze visie is van groot belang om te komen tot een weloverwogen en solide keuze voor een box 3-stelsel dat toekomstbestendig is’, schrijven zij. Zeker omdat de wetgeving rond box 3 verandert voordat de politiek toekomt aan de grotere herziening van het belasting- en toeslagenstelsel. De kans is groot dat de vermogensrendementsheffing daar dan niet meer in wordt meegenomen. ‘Daarom kan een dergelijke visie niet naar de toekomst worden doorgeschoven.’
En juist voor prefab is een landelijke richtlijn prettiger dan allemaal plaatselijke verordeningen.quote:Op maandag 2 december 2024 12:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Juist in prefab is dit toch relatief eenvoudig mee te nemen?
Als ze vooraf kabels en leidingen op de gewenste plek in een muur kunnen verwerken, dan moet dat ook kunnen met een nestkastje.
Wat heerlijk om een welbespraakt iemand met visie en ervaring de heikele zaken in én buiten de gezondheidszorg te horen verbinden en relaties te leggen.quote:Op zondag 1 december 2024 23:34 schreef nostra het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Realistisch links weer eens aan het woord, dat is lang geleden.
We willen zaken sneller en simpeler.quote:Op maandag 2 december 2024 06:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Groot gelijk? Een aantal van die zaken kun je bij de bouw praktisch gratis (komt per huis nog niet op 100 euro) doen terwijl het als het huis er al staat het niet meer of alleen heel moeilijk kan. Jij denkt dat projectontwikkelaars zich gaan onderscheiden door nestkasten, vleermuissleuvel e.d. in de muren? Natuurlijk heeft ze geen gelijk en dat weet ze zelf ook wel. De maatregel klonk waarschijnlijk te links (ik snap nog steeds niet waarom rechts zo'n bloedhekel heeft aan de natuur en de biodiversiteit) en dus moest hij weg. Ondanks dat de bouwers de verplichting willen houden: https://woningbouwersnl.n(...)gelegenheden-in-bbl/
Keijzer is gewoon weer eens bezig met slecht bestuur en niet luisteren naar de mensen om wie het gaat, zoals we kennen van dit kabinet in het bijzonder en veel rechtse politici in het algemeen.
Zulke mensen zie ik ook graag in de politiek want daar kan je nog vertrouwen in hebben.quote:Op maandag 2 december 2024 14:43 schreef AnneX het volgende:
[..]
Wat heerlijk om een welbespraakt iemand met visie en ervaring de heikele zaken in én buiten de gezondheidszorg te horen verbinden en relaties te leggen.
Maar Bouwend Nederland stelt dus dat het niet sneller en simpeler op wordt. Daar hebben ze ook gelijk in; het vreemde wat er nu gebeurt is dat de landelijke overheid aan ene kant zich moet committeren aan diverse doelstellingen. In dit geval dus de klimaat en milieudoelstellingen en doelstellingen op gebied van biodiversiteit die ze vervolgens over schutting heen kieperen naar de gemeentes toe.quote:Op maandag 2 december 2024 15:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We willen zaken sneller en simpeler.
Een verplichting om vogelnestjes te schrappen bij je woning past prima in die lijn.
Zijn er nog genoeg van maar de mensen kunnen niet wachten, ze hebben dat geld NU nodig! doet het gewoon beter, dus zal je de hedendaagse politici vooral zo horen.quote:Op maandag 2 december 2024 15:05 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Zulke mensen zie ik ook graag in de politiek want daar kan je nog vertrouwen in hebben.
Er zijn drie smaken wat mij betreft;quote:Op maandag 2 december 2024 15:07 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat is super simpel op te lossen, je schrapt de wettelijke verplichting en dat gaat boven gemeentelijke regels, klaar.
Sterker nog je maakt 1 landelijke regeling mbt de bouw verplichting en thats it.
Dan hoeft de gemeente ambtenaar zich ook niet over lokale regels druk te maken en/of te verzinnen.
Echt de overheid houdt zichzelf wel bezig.
In de lijn om het langzamer en moeilijler te maken, inderdaad. Het past in de lijn 'dit kabinet doet exact het tegenovergestelde van wat ze zeggen'.quote:Op maandag 2 december 2024 15:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We willen zaken sneller en simpeler.
Een verplichting om vogelnestjes te schrappen bij je woning past prima in die lijn.
Geeft echt mooi weer waarom Nederland overal vastloopt. Er is een generieke maatregel (fictief rendement), dat is volgens de wet hoogste rechter niet eerlijk, waar wat voor te zeggen is. Vervolgens wordt een (mogelijk slechte, geen idee) oplossing afgeschoten door diezelfde hoogste rechter omdat het te complex wordt.quote:Op maandag 2 december 2024 12:47 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
https://fd.nl/politiek/15(...)nieuwe-box-3-heffing
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |