Omdat het niet meer ongedaan kan worden gemaaktquote:Op woensdag 27 november 2024 21:07 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dit herken ik wel van na de zelfdoding van een vriend. Eerst een schok, daarna inderdaad berusting. Geen onbegrip want hij was al zijn hele leven depressief ondanks alle medische hulp. Er was vooral onbegrip voor het niet beschikbaar zijn van hulp bij zelfdoding, zodat het wat humaner had gekund. Begrijp ook echt niet waarom het mensen zo moeilijk wordt gemaakt.
Het is nou niet alsof je achteraf nog spijt kunt hebben..quote:Op woensdag 27 november 2024 22:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat het niet meer ongedaan kan worden gemaakt
Een allesoverheersend verlangen om niet meer te levenquote:Op woensdag 27 november 2024 21:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me afschuwelijk. Hoe uit dat lijden zich bij jou?
klinkt als geestesziekte imoquote:Op woensdag 27 november 2024 22:24 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Een allesoverheersend verlangen om niet meer te leven
Ik hoop dat je de antwoorden krijgt op je vragen hierquote:Op woensdag 27 november 2024 22:24 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Een allesoverheersend verlangen om niet meer te leven
Ik heb zijn blog toen ook gevolgd. In de trein naar Zwitserland schreef hij nog een stukje hoe rustig hij was en er naar uit keek.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:58 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Deze toch?
R&P / Denk/bespreek eens hoe je je leven NIET wil eindigen...
Helaas is zijn blog nu offline
Ik vind dat een naar woord.quote:
Welk pilletje je ook slikt, het blijft symptoombestrijding.quote:ik heb dat ook gehad maar toen heb ik toch maar weer voor medicatie gekozen en in mijn geval is dat 'n antipsychotica, nieuw op de markt sinds 2019, en 't werkt voor mij zo goed dat ik mijn probleem aan de kant heb kunnen schuiven.
ik snap dat als je in 'n depressieve situatie verkeert, suicidaal, 'n doodswens, dan denk je er is niks meer dat mij kan helpen maar 't tegendeel is waar, alleen, je moet 't vinden.
stel je voor, er zijn 21 soorten antipsychotica in Nederland, 1 van die 21 past goed bij jou en de rest leidt tot depressie en erger. dan kan je dus eerst 20 pillen testen voordat je de juiste hebt gevonden, daar ben je jaren mee bezig
Dat geldt toch voor elke vorm van euthanasie?quote:Op woensdag 27 november 2024 22:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat het niet meer ongedaan kan worden gemaakt
Zonder enige kennis van zaken hier even gaan betwijfelen of de psychiater wel objectief is... lekker bezig hoor.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:04 schreef Luuntje het volgende:
Maar vraag me dan wel af of deze psychiater objectief is.
Hoi Aberkullie,quote:Op woensdag 27 november 2024 17:02 schreef Aberkullie het volgende:
Dag FOK! ✋🏼
Hopelijk mag dit topic openblijven, aangezien ik dit niet in mijn omgeving kan bespreken.
Al jaren ben ik klinisch depressief (en nog veel langer dysthym) met therapieresistentie en afgelopen week heb ik na 15 weken mijn laatste rTMS behandeling gehad en in overleg besloten te stoppen wegens uitblijven van resultaat.
Vanmorgen heb ik met mijn psychiater besproken dat ik het niet meer zie zitten om de zoveelste behandeling te proberen, mede omdat dat waarschijnlijk weer op een teleurstelling uitdraait. Het enige waar ik nog voor opensta is ECT en daar sta ik voor aangemeld maar eerlijk gezegd geloof ik ook niet dat dat voor me gaat werken. Ik ben dus op het punt dat ik het wel mooi geweest vind allemaal.
Ik heb, na hier uiteraard al langere tijd over nagedacht te hebben, dan ook aangegeven dat ik heel graag een intake wil bij een levenseindekliniek. Helaas staat mijn psychiater hier absoluut niet achter. Zijn argument is dat ik te jong ben en dat er nog heel veel behandelingen te proberen zijn. Hij leek ongemakkelijk te worden en negeerde mijn verzoek verder eigenlijk en begon ergens anders over.
Nu ben ik digitaal matig vaardig maar heb inmiddels al wel via Google kunnen vinden dat je ook digitaal een verzoek kunt versturen, maar je dan wel alle medische gegevens nodig hebt en ze nemen contact op met je behandelaar (Behandelaar says no).
Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen (niet met afgeronde behandelingen bij de levenseindekliniek hihaho) en of en hoe ik dit eventueel zou kunnen organiseren buiten mijn eigen psychiater. Misschien via de huisarts?
Disclaimer: dit is geen oproep tot hulp bij zelfmoord. Ik ben alleen op zoek naar ervaringen of tips waar ik nu zelf niet aan heb gedacht
Mijn leven is echt een emotionele achtbaan en ik word in de regel gek van mezelf en mijn angstige gedachten, absurde - adembenemende letterlijk - paniekaanvallen, eenzaamheidsgevoelens, neerslachtigheid, weltschmerz, droefheid, huilbuien en toch ik zit de rit uit. Hoe dan ook.quote:Een mens lijdt het meest
onder het lijden dat hij vreest
doch dat nooit op komt dagen
zo heeft hij meer te dragen
dan God te dragen geeft
Het leed dat is drukt niet zo zwaar
als vrees voor allerlei gevaar
maar komt het eens in huis
dan helpt de Heere altijd weer
en geeft Hij kracht naar kruis
Wat is dit nou voor rare opmerking. Wat wil je hier nou mee zeggen?quote:Op donderdag 28 november 2024 03:17 schreef r_one het volgende:
Welk pilletje je ook slikt, het blijft symptoombestrijding.
Ik weet niet welke plekken goed zijn om over dit onderwerp te praten.quote:Op donderdag 28 november 2024 10:51 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Zonder enige kennis van zaken hier even gaan betwijfelen of de psychiater wel objectief is... lekker bezig hoor.
Ik wens TS het allerbeste, en ik denk dat het goed is dat ze er over praat, maar ik betwijfel ten zeerste of Fok! hier wel de goede plek voor is.
Indrukwekkend topic. Hij kon het allemaal goed verwoorden, en had er duidelijk goed over nagedacht.quote:Op woensdag 27 november 2024 20:58 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Deze toch?
R&P / Denk/bespreek eens hoe je je leven NIET wil eindigen...
Helaas is zijn blog nu offline
Helemaal niet raar. Je lost de bron, het onderliggende psychische probleem, er niet mee op. Je onderdrukt het alleen, tijdelijk.quote:Op donderdag 28 november 2024 10:56 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor rare opmerking. Wat wil je hier nou mee zeggen?
Het komt op mij over alsof iemand er zelf debet aan is dat hij niet beter wordt. Tja…quote:Op donderdag 28 november 2024 11:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Helemaal niet raar. Je lost de bron, het onderliggende psychische probleem, er niet mee op. Je onderdrukt het alleen, tijdelijk.
Wat is daar zo gek aan, aan die constatering?
Omdat er ook mensen zijn met bijvoorbeeld een verstoorde afgifte van geluksstofjes, sommige medicatie corrigeren dat en bij sommige mensen werkt dat niet.quote:Op donderdag 28 november 2024 11:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Helemaal niet raar. Je lost de bron, het onderliggende psychische probleem, er niet mee op. Je onderdrukt het alleen, tijdelijk.
Wat is daar zo gek aan, aan die constatering?
aardig dat je hier over begint, laten we 't heel simpel bekijken, zie jij 't leven niet meer zitten en je wilt dood omdat je lijdt aan 'n dodelijke ziekte die niet te genezen is en je kwaliteit van leven is ver onder gemiddeld omdat je dagelijks veel pijn hebt en niet meer goed ter been bent, ja dan snap ik dat je 't wel genoeg vind en dat je kiest voor euthanasie.quote:Op donderdag 28 november 2024 03:17 schreef r_one het volgende:
Ik vind dat een naar woord.
Er zal ongetwijfeld een (al dan niet onbehandelbare) psychische aandoening aan ten grondslag liggen maar het verlangen om uit het leven te stappen wil ik nou niet bepaald een geestesziekte noemen.
Dan zouden alle mensen die zich laten euthanaseren (wegens fysiek uitzichtloos en ondraaglijk lijden) ook geestesziek zijn?!
ja maar daar gaat 't niet direct over.quote:Op donderdag 28 november 2024 03:17 schreef r_one het volgende:
Welk pilletje je ook slikt, het blijft symptoombestrijding.
Psychedelica in de juiste setting is geen drugs maar een spiritueel middel om je menselijke problemen tijdelijk te ontstijgen. Niks is waardevoller dan dat als je op het punt staat euthaniasie te plegen...quote:Op donderdag 28 november 2024 14:04 schreef sturmpie het volgende:
ik vind wel dat als je euthanasie wil dat je eerst alles moet proberen, ook drugs.
misschien word je van zo'n psychedelica sessie eventjes heel gelukkig,
misschien heeft 'n jointje best 'n leuke werking op jou
verder vind ik dat we ook voorzichtig moeten zijn met euthanasie, er zijn nou eenmaal mensen die snel 't bijltje erbij neergooien, waar nog tal van opties mogelijk zijn maar de patïent ziet 't zelf niet.
vergelijk 't met 'n bokser die bij de eerste klap die hij/zij krijgt de handdoek in de ring gooit, mensen houden soms niet van 't leven en alle klappen die erbij horen, maar zo is 't leven
mdma heeft ook 'n goede werkingquote:Op donderdag 28 november 2024 16:59 schreef Anonyappelmous het volgende:
[..]
Psychedelica in de juiste setting is geen drugs maar een spiritueel middel om je menselijke problemen tijdelijk te ontstijgen. Niks is waardevoller dan dat als je op het punt staat euthaniasie te plegen...
Welnee joh; dan had ik echt wel wat anders getypt.quote:Op donderdag 28 november 2024 13:31 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het komt op mij over alsof iemand er zelf debet aan is dat hij niet beter wordt. Tja…
Hebben we het dan niet over een (psycho)somatisch probleem?quote:Op donderdag 28 november 2024 13:37 schreef Droopie het volgende:
[..]
Omdat er ook mensen zijn met bijvoorbeeld een verstoorde afgifte van geluksstofjes, sommige medicatie corrigeren dat en bij sommige mensen werkt dat niet.
Het lastige van de medicatie is dat de stoffen die beïnvloed worden niet slechts 1 enkele functie kennen, maar betrokken zijn op verschillende plekken in het lichaam voor verschillende processen. Serotonine bijvoorbeeld. Het medicijn gaat je bloedbaan in, maar er zit geen 'intentie' in die het exact en alleen bij de geïntendeerde bestemming aflevert. Daarnaast weten we eigenlijk niet exact hoe dit soort stoffen en neurotransmitters werken. Het is dus gokken.quote:Op donderdag 28 november 2024 13:51 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja maar daar gaat 't niet direct over.
ik geef aan dat als je antipsychotica nodig hebt als medicijn, dat er 21 soorten zijn. dus je bent wel even zoet met testen of 't bij je past en dat kan jaren duren en dat kan ook heel erg zijn emotioneel omdat ieder pilletje 'n andere werking heeft en daar kan je soms behoorlijk door beschadigd worden waardoor je minstens een jaar van slag bent
wil jij 21 soorten pillen testen ? snap je wat ik bedoel, psychiaters schrijven maar wat voor op de gok, ze hebben geen idee hoe 't gaat uitpakken, dat is altijd de vraag bij dergelijke medicatie die afgeleid is van petroleum cq afkomstig uit de zware giftige industrie. ze vervuilen echt je lichaam, je krijgt er allerlei bijwerkingen bij en je kan er zwaar depressief van worden, en dat noemen ze dan behandeling, je gaat letterlijk door 'n hel, dat is mijn ervaring mbt psychiatrie.
#46quote:Op donderdag 28 november 2024 21:57 schreef Rozevla het volgende:
Was hier niet op fok ook eentje die z’n hele laatste levensloop deelde om vervolgens er begeleid een einde aan maakte ? Of las ik dat ergens anders ??
Ik ben echt niet iemand die bij de 1e beste tegenvaller zegt "maak er maar een eind aan", maar ik vind soms dat leven wel iets te veel credits krijgt. Je kiest er niet voor om geboren te worden, je mag er zelf wat van maken, maar laat iemand dan in vredesnaam zelf beslissen om er mee te stoppen.quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:55 schreef RJ125 het volgende:
Ik denk altijd zo, voor alles is er wel een oplossing, ook al zie je die op het moment niet. Gun jezelf je hele leven, tot je laatste adem, de tijd om het te vinden. Dat verdien je en ben je waard.
Als je dit soort uitspraken doet heb je echt geen flauw idee hoe zwaar iemand als TS het heeft. Zelfs mij doet dit gruwelen, het idee dat je depressief bent en je je hele leven zou moeten spenderen aan een oplossing zoeken. Dat is toch geen leven?quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:55 schreef RJ125 het volgende:
Ik denk altijd zo, voor alles is er wel een oplossing, ook al zie je die op het moment niet. Gun jezelf je hele leven, tot je laatste adem, de tijd om het te vinden. Dat verdien je en ben je waard.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |