quote:
Op woensdag 27 november 2024 17:02 schreef Aberkullie het volgende:Dag FOK! ✋🏼
Hopelijk mag dit topic openblijven, aangezien ik dit niet in mijn omgeving kan bespreken.
Al jaren ben ik klinisch depressief (en nog veel langer dysthym) met therapieresistentie en afgelopen week heb ik na 15 weken mijn laatste rTMS behandeling gehad en in overleg besloten te stoppen wegens uitblijven van resultaat.
Vanmorgen heb ik met mijn psychiater besproken dat ik het niet meer zie zitten om de zoveelste behandeling te proberen, mede omdat dat waarschijnlijk weer op een teleurstelling uitdraait. Het enige waar ik nog voor opensta is ECT en daar sta ik voor aangemeld maar eerlijk gezegd geloof ik ook niet dat dat voor me gaat werken. Ik ben dus op het punt dat ik het wel mooi geweest vind allemaal.
Ik heb, na hier uiteraard al langere tijd over nagedacht te hebben, dan ook aangegeven dat ik heel graag een intake wil bij een levenseindekliniek. Helaas staat mijn psychiater hier absoluut niet achter. Zijn argument is dat ik te jong ben en dat er nog heel veel behandelingen te proberen zijn. Hij leek ongemakkelijk te worden en negeerde mijn verzoek verder eigenlijk en begon ergens anders over.
Nu ben ik digitaal matig vaardig maar heb inmiddels al wel via Google kunnen vinden dat je ook digitaal een verzoek kunt versturen, maar je dan wel alle medische gegevens nodig hebt en ze nemen contact op met je behandelaar (Behandelaar says no).
Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen (niet met afgeronde behandelingen bij de levenseindekliniek hihaho) en of en hoe ik dit eventueel zou kunnen organiseren buiten mijn eigen psychiater. Misschien via de huisarts?
Disclaimer: dit is geen oproep tot hulp bij zelfmoord. Ik ben alleen op zoek naar ervaringen of tips waar ik nu zelf niet aan heb gedacht
Hoi Aberkullie,
Wat ongelooflijk naar dat je je leven zo naar ervaart dat je je leven wenst te beëindigen. Ik weet geen adressen, ik geloof dat de NVVE hier al geopperd is. Mijn leven is af en toe ook echt naar, soms heel eenzaam, ook al heb ik mensen om me heen. Ik ken veel angsten en soms heel diepe depressies. Rusteloosheid. Voor het laatst dacht ik er zelf over in 2018 om mijn leven te beëindigen, alleen - net als jij - ik zou echt niet weten hoe.
Ik snap dat mensen het leven als zo ellendig kunnen ervaren dat ze hun leven willen beëindigen. Ik heb dit zelf meermaals doorgemaakt.
Op een gegeven moment, ook door fysieke klachten, waardoor de dood ineens als vanzelf dichtbij kwam (en met het zomaar verdwijnen van diezelfde klachten, ook zomaar weer verdween) ben ik alles anders gaan zien. Het leven is een geschenk, sowieso is de rit heel erg kort - een mens leeft in de regel iets van 85 jaar, dat is echt zo voorbij - en alle moeilijkheden, eenzaamheid die een mens - ik ook - te verwerken krijg is om van te leren. Juist die moeilijkheden.
Mijn leven is nog altijd zwaar, misschien nog wel zwaarder dan in 2018. Ik ervaar soms bittere eenzaamheid, absurde vormen van angst - soms heb ik het gevoel dat ik stik in die angsten - en toch heb ik in de herfst van 2022 besloten de rit, hoe dan ook, uit te zitten. Het is sowieso maar kort. Ook al is het leven nog zo zwaar - en ik weet mijn ellende is relatief heel klein in vergelijking met de ellende die anderen doorstaan - het is in een oogwenk voorbij.
Ondertussen probeer ik er zoveel mogelijk voor anderen te zijn. Een vriend van me had me dit advies ooit heel lang geleden gegeven. Als je zelf gek wordt van ellende, van ellendige gedachten, ga anderen helpen. Ik overweeg dit ook uit te breiden en naast mantelzorg ook me aan te melden als vrijwilliger in een bejaardentehuis ergens. En inderdaad, dit werkt. Niet dat de paniek weg is of de eenzaamheid, de huilbuien, dat is er nog, maar het is te dragen. Waarom ik moet doormaken wat ik door moet maken, weet alleen God.
Ik hoop en bid dat je er weer bovenop komt en het licht in je leven gaat zien.
Hoe erg het lijden ook is - ik heb God zij dank nauwelijks fysieke klachten - de rit is zo voorbij. Zie het als een heel enge rit in een achtbaan. Het is mega eng, maar ook binnen enkele minuten voorbij.
En soms komt er ineens iets of iemand voorbij, morgen, overmorgen, volgend jaar, over tien jaar en ben jij misschien ineens nodig voor iemand en snap je waarom je je leven niet mocht beëindigen, omdat er nog iets of iemand in het verschiet ligt. Hoe erg je leven nu ook is of hoe erg de dingen ook zijn.
quote:
Een mens lijdt het meest
onder het lijden dat hij vreest
doch dat nooit op komt dagen
zo heeft hij meer te dragen
dan God te dragen geeft
Het leed dat is drukt niet zo zwaar
als vrees voor allerlei gevaar
maar komt het eens in huis
dan helpt de Heere altijd weer
en geeft Hij kracht naar kruis
Mijn leven is echt een emotionele achtbaan en ik word in de regel gek van mezelf en mijn angstige gedachten, absurde - adembenemende letterlijk - paniekaanvallen, eenzaamheidsgevoelens, neerslachtigheid, weltschmerz, droefheid, huilbuien en toch ik zit de rit uit. Hoe dan ook.
Ik waardeer je moed om je emoties op te schrijven op dit forum.
Het leven is kort, echt bizar kort. Dat ervaar je wellicht niet zo, maar het is echt zo. En het zijn ook tijden van grote verdrukking, voor heel veel mensen. Echt heel veel mensen zijn depressief en suïcidaal in deze tijd. Maar heel weinigen zijn gelukkig.
Ik wens je oprecht het allerbeste en moge er heel spoedig licht in je leven komen.
Ik wens je rust en vrede, Licht en Liefde, warmte en geborgenheid in je leven. Er komt hoe dan ook een dag waarop het je helder wordt waarom je lijdt. Ik lijd ook, ik weet niet precies waarom, maar ik weet wel dat ik er ooit achter ga komen.
Niet uitstappen tijdens de rit.
De rit uitzitten.
Doe ik ook hoe echt totaal kl*te de rit ook moge zijn, ook voor mij.