abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215687403
Angela Merkel verdedigt politieke erfenis in langverwachte memoires
Nadat Angela Merkel 16 jaar Duitsland had geregeerd, verdween ze bewust naar de achtergrond. Maar nu is de oud-bondskanselier terug, met de lancering van haar vuistdikke autobiografie. In tientallen landen verschijnt vandaag haar boek Vrijheid, gevolgd door een wereldtournee.

In 700 pagina's beschrijft Merkel haar jeugd in de DDR, het opklimmen in de politiek en de talrijke beslissingen die ze heeft genomen. Vooral naar dat laatste wordt door politiek Berlijn al maanden uitgekeken. In het boek wordt duidelijk dat Merkel voor al haar besluiten staat. Van Nord Stream tot 'wir schaffen das', van de euro- tot de Oekraïnecrisis: Merkel verdedigt haar politieke erfenis en heeft nergens nadrukkelijk spijt van. Op een enkele beslissing in de coronacrisis na.

Zo verdedigt de CDU-politica haar opstelling tegenover Rusland, waarmee zij een goede relatie nastreefde. Merkel schrijft begrip te hebben voor Oost-Europese landen die niet in betere banden met Rusland wilden investeren, maar "zij leken te wensen dat het land gewoon zou verdwijnen. Maar Rusland, met zijn kernwapens, bestond. Het was en is geopolitiek onmisbaar."

Merkel verdedigt ook haar blokkade van een snelle NAVO-toetreding van Oekraïne en Georgië in 2008, met een verwijzing naar een mogelijke militaire reactie van Rusland. Dat besluit is haar na de Russische inval in Oekraïne op kritiek komen te staan, maar Merkel blijft er unverfroren achter staan. Daarbij benadrukt de oud-kanselier ook het eigen veiligheidsbelang. "Een nieuw lid moet niet alleen veiligheid voor dat land brengen, maar ook voor de NAVO zelf."

Ze staat ook nog altijd achter de aanleg van de controversiële Nord Stream-gasleidingen. "Na de Russische inval Oekraïne werd me sterker dan ooit tevoren verweten dat ik Duitsland op onverantwoordelijke wijze afhankelijk zou hebben gemaakt van Russisch gas", schrijft ze, met vervolgens de uitleg dat alternatieven duurder waren en Duitsland juist van kernenergie af wilde. Ook schrijft ze dat landen als Polen en Oekraïne niet per se tegen Russisch gas waren als de leidingen over hun grondgebied hadden gelopen.

Merkel schrijft geregeld dat ze geen alternatief had voor de besluiten die haar later kritiek opleverden. De omstandigheden, afgesproken regels of de politieke realiteit lieten geen andere keuze, zo suggereert ze. De defensie-uitgaven verhogen naar de NAVO-norm? Dat had ze gewild, maar het waren de sociaaldemocraten die daar moeite mee hadden.

In het hoofdstuk over de eurocrisis werpt Merkel de vraag op of ze zich milder had moeten opstellen tegenover Zuid-Europese landen. Maar nee, schrijft ze, daarvoor had ze in eigen land nooit een meerderheid kunnen krijgen. Bovendien had men zich aan de regels te houden, aldus Merkel.

'Wir schaffen das'
Ook bij haar handelen rond de vluchtelingencrisis van 2015 deed Merkel naar eigen zeggen het enige dat op dat moment mogelijk was: mensen opvangen. Zo kwam 'Wir schaffen das' tot stand. "Als iemand had voorspeld dat die drie banale woorden me jarenlang zouden worden voorgehouden, had ik grote ogen opgezet en gevraagd: Pardon? Ik mag niet zeggen dat we het voor elkaar kunnen krijgen."

Het alternatief was waterkanonnen opstellen aan de Duitse grens en "dat was sowieso geen oplossing" zegt de politica in een begeleidend interview met Der Spiegel. Dat zou de geloofwaardigheid van Europese waarden en menselijke waardigheid op het spel hebben gezet, aldus Merkel.

Haar eigen partij, het CDU, heeft op dit vlak wél een grote draai gemaakt. De partij pleit nu voor een streng asielbeleid, grenscontroles en een tijdelijke opnamestop van asielzoekers. Merkel spreekt zich daar in het interview tegen uit. "Het is een illusie om te denken dat alles goedkomt als we vluchtelingen aan de grens terugsturen."

In haar memoires geeft Merkel meer boodschappen mee aan de huidige politieke leiders. Zo roept ze rond de oorlog in Oekraïne op tot "bereidheid tot diplomatieke initiatieven". "Wanneer dat moment gekomen is kan niet door Oekraïne alleen worden bepaald, maar alleen samen met zijn bondgenoten."
https://nos.nl/artikel/25(...)ngverwachte-memoires
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215687410
Heeft niks fout gedaan. Zou alle keuzes weer opnieuw maken. :|W
  dinsdag 26 november 2024 @ 12:48:56 #3
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_215687437
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Nou vertel
pi_215687453
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:48 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Nou vertel
Sommige keuzes van haar zijn achteraf nogal......twijfelachtig geweest.
  dinsdag 26 november 2024 @ 12:52:36 #5
403820 Aberkullie
pi_215687458
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Sommige keuzes van haar zijn achteraf nogal......twijfelachtig geweest.
Nou vertel
  dinsdag 26 november 2024 @ 12:53:20 #6
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_215687464
Merkel bwoah :9~ :9~
Je bent een waardeloze agent.
  dinsdag 26 november 2024 @ 12:54:04 #7
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215687467
Spijt heb je ook geen reet aan.
pi_215687471
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:52 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Nou vertel
Stop met drugs en misschien begrijp je het ooit.
  dinsdag 26 november 2024 @ 12:55:25 #9
403820 Aberkullie
pi_215687477
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:54 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Oja top argument ^O^
pi_215687478
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:53 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_215687528
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_215687702
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
en terecht ... haar oplossing voor de vluchtelingencrisis van 2015 blijkt achteraf dé enige en meest effectieve echte oplosing te zijn. (En dat zeg ik als iemand die altijd een hekel aan de politica Merkel gehad heeft omdat die meestal op uitstellen en geen beslissing nemen... juist in de vluchtelingencrisis heeft ze wel relatief snel gehandeld )

namelijk, het afsluiten, samen met de andere EU-landen, van de EU-Turkijedeal.
De oplosing ligt in europese samenwerking en de

grafiek: aankomst van vluchtelingen in Griekenland:

Deze betekende dat binnen enkele maanden de vluchtelingenaantallen dusdanig terugvielen dat er geklaagd werd over een 'miljoenen-verlies' omdat zoveel vluchtelingenopvanginstellingen leegstonden ..

4 januari 2018
Lege asielzoekerscentra kosten COA miljoenen

IK ben reuze benieuwd of iemand kan aangeven of de huidige 'rechtsen' ook mar enig reel voorstel hebben dat werkelijk ook maar een klein deel van het effect kan hebben dat de EU-Turkijedeal vanaf november 2015 gebracht heeft...
Tot nog toe is het hooguit veel loos geroep en _nietsdoen_, buiten dan symbolische maatregelen willen nemen, vanuit een effectief ook onwerkzaam 'Fantasie-idee' dat je vluchtelingen zou kunnen afschrikken met 'slechte omstandigheden' (wat nonsens is, die mensen gaan op nauwelijks zeewaardige overvolle bootjes de zee op met grote kans te sterven, die schrik je heus niet af met het idee dat ze in een overvol Ter Apel in de buitenlucht moeten slapen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_215687758
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:53 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Een onneukbare dikke kont, aldus ome Berlus (rip).
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
  dinsdag 26 november 2024 @ 14:30:21 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215688052
Omg, Angela Merkel is echt een QUEEN! Hoe ze 16 jaar lang Duitsland heeft geleid is gewoon iconisch. Haar boek klinkt als een mega-inspirerend verhaal over hoe ze zichzelf heeft opgewerkt in de politiek en altijd haar principes trouw bleef. Ik bedoel, hoe stoer is het dat ze gewoon bleef staan achter beslissingen waar anderen haar keihard om bekritiseerden?!

‘Wir schaffen das’ is echt een power-quote. Dat ze in 2015 zoveel vluchtelingen hielp terwijl anderen alleen maar muren wilden bouwen, laat zien hoe groot haar hart is. Ze was niet bang om te doen wat goed was, zelfs als het niet makkelijk was. Respect.

En hoe slim is het dat ze altijd dacht aan de grote plaatjes, zoals stabiliteit in Europa en diplomatie met Rusland? Het is zo duidelijk dat ze altijd voor vrede en samenwerking ging, zelfs als dat lastig was. Dat maakt haar echt een rolmodel, niet alleen voor politici, maar voor iedereen.

Ik ben gewoon zo onder de indruk van haar visie en kracht. We hebben echt meer leiders zoals Merkel nodig in de wereld. Ze is niet alleen een sterke vrouw, maar echt een legende! _O_ _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215688090
quote:
17s.gif Op dinsdag 26 november 2024 14:30 schreef Starhopper het volgende:
Ik ben gewoon zo onder de indruk van haar visie en kracht. We hebben echt meer leiders zoals Merkel nodig in de wereld. Ze is niet alleen een sterke vrouw, maar echt een legende! _O_ _O_ _O_
Heb je het al besteld?
https://www.bol.com/nl/nl(...)2_18.19.ProductTitle

dinsdag 26 november 2024 @ 14:37:33 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215688094
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215688151
quote:
Omg, Angela Merkel is echt een QUEEN! Hoe ze 16 jaar lang Duitsland heeft geleid is gewoon iconisch. Haar boek klinkt als een mega-inspirerend verhaal over hoe ze zichzelf heeft opgewerkt in de politiek en altijd haar principes trouw bleef. Ik bedoel, hoe stoer is het dat ze gewoon bleef staan achter beslissingen waar anderen haar keihard om bekritiseerden?!

‘Wir schaffen das’ is echt een power-quote. Dat ze in 2015 zoveel vluchtelingen hielp terwijl anderen alleen maar muren wilden bouwen, laat zien hoe groot haar hart is. Ze was niet bang om te doen wat goed was, zelfs als het niet makkelijk was. Respect.

En hoe slim is het dat ze altijd dacht aan de grote plaatjes, zoals stabiliteit in Europa en diplomatie met Rusland? Het is zo duidelijk dat ze altijd voor vrede en samenwerking ging, zelfs als dat lastig was. Dat maakt haar echt een rolmodel, niet alleen voor politici, maar voor iedereen.

Het sarcasme is strong in this one...
:')
  dinsdag 26 november 2024 @ 14:48:55 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215688172
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 14:46 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Het sarcasme is strong in this one...
:')
Oh, nee hoor, totaal niet sarcastisch bedoeld! Ik ben echt oprecht bewonderend over Angela Merkel. Ze is gewoon een groot voorbeeld van hoe je met kracht en visie kunt leiden, ook in moeilijke tijden. Als je haar prestaties bekijkt, is het lastig om niet onder de indruk te zijn, toch? :Y
pi_215688178
Merkel heeft eigenlijk maar 2 fouten gemaakt, een ondoordachte energiewende en natuurlijk Wir schaffen das die de Duitse samenleving onherroepelijk heeft veranderd in wat het nu is.
pi_215688252
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 13:31 schreef RM-rf het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Deze betekende dat binnen enkele maanden de vluchtelingenaantallen dusdanig terugvielen dat er geklaagd werd over een 'miljoenen-verlies' omdat zoveel vluchtelingenopvanginstellingen leegstonden ..

4 januari 2018

IK ben reuze benieuwd of iemand kan aangeven of de huidige 'rechtsen' ook mar enig reel voorstel hebben dat werkelijk ook maar een klein deel van het effect kan hebben dat de EU-Turkijedeal vanaf november 2015 gebracht heeft...
Ehh, de Turkije-deal trad in maart 2016 in werking, de piek was echter in oktober 2015.
Tussen november 2015 en maart 2016 werd de landroute naar Noord-Europa via de Balkan gesloten en kwamen er hekken aan de grenzen van onder meer Hongarije, Macedonië en Oostenrijk.

Die sterke daling had daarmee meer te maken dan de Turkije-deal.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
pi_215688264
quote:
Dat hoeven we helemaal niet te raden aangezien we allemaal hebben kunnen zien hoe Hongarije met deze crisis is omgegaan. Daar hebben ze nu niet de problemen die Duitsland en West Europa teisteren. Opvallend is ook dat wedstrijden tegen Israël regelmatig naar Hongarije verplaatst worden zonder noemenswaardige incidenten.

En laten we maar niet beginnen over het volkomen gestoorde gedrag van Merkel t.a.v. Rusland.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_215688329
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 14:58 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Ehh, de Turkije-deal trad in maart 2016 in werking, de piek was echter in oktober 2015.
Het ondertekenen van de EU-Turkiejdeal is niet het beginpunt, het begoin met het EU-Turkey joint action plan van october 2015
waar al EU-gelder beschikbaar gesteld werden voor de maatregelen die in maart 2016 ook officieel vastgelegd waren, maar op dat moment al in werking gezet werden (en daarom zie je de cijfers na october 2015 snel al dalen, het budget was toen al beschikbaar en al die maartregelen werden daarmee betaald )

https://ec.europa.eu/comm(...)tail/de/memo_15_5860

het is dus niet dat die grenscontroles vanuit het niks kwamen... dat is nu juist dat rechtse Faber-fabeltje dat vluchtelingen zomaar 'afgeschrikt' moeten worden, en niet je niet ook een reel en effectief gezamelijk europees beleid aan je buitengrenzen moet opzetten..

Ik heb een stronthekel aan Merkel (vooral omdat ze op heel veel beleidsterreinen juist eerder weinig doorslaggevende besluiten durfde te nemen of weinig praktisch uitvoerbaar beleid echt doorvoerde en daardor duitsland op veel punten een 'stilstaand-staat' maakt waarvan het nu nog last heeft ... maar op het opzetten van een gezamelijk EU-grens-beleid om aan de buitengrenzen goede controles te houden en de binnengrenzen dus vrij en open te kunnen houden, heeft ze an sich iig in 2015-2016 veel ged werk gedaan... dat werk is echter later, zeker vanaf 2021 kapotgemaakt door de huidige nationale navelstaarders-regeringen in de europese unie, die niks meer aan de buitengrens doen, waardoor je nu vooral zinloze schijnmaatregelen aan binnengrenzen ziet, die enkel voor de show is omdat politici willen 'doen-alsof')
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_215688379
quote:
16s.gif Op dinsdag 26 november 2024 14:48 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Oh, nee hoor, totaal niet sarcastisch bedoeld! Ik ben echt oprecht bewonderend over Angela Merkel. Ze is gewoon een groot voorbeeld van hoe je met kracht en visie kunt leiden, ook in moeilijke tijden. Als je haar prestaties bekijkt, is het lastig om niet onder de indruk te zijn, toch? :Y
Ze heeft de poorten van Duitsland, en indirect de rest van Europa, wagenwijd opengezet voor miljoenen rapalje uit het Midden Oosten, en daarvan ondervinden we hier in Europa bijna wekelijks de bloederige gevolgen.

Dus nee, ik ben niet onder de indruk, dat mens heeft letterlijk bloed aan haar handen.

Daarnaast heeft ze, om met Ome Silvio's woorden te spreken, een onneukbare dikke kont, en dat is nog een reden om niet onder de indruk te zijn.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 26 november 2024 @ 15:21:38 #24
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_215688390
quote:
Opmerkelijk.
  dinsdag 26 november 2024 @ 15:23:20 #25
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215688403
quote:

[..]
SPOILER
Meloni
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_215688407
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 15:09 schreef RM-rf het volgende:

[..]

het is dus niet dat die grenscontroles vanuit het niks kwamen... dat is nu juist dat rechtse Faber-fabeltje dat vluchtelingen zomaar 'afgeschrikt' moeten worden, en niet je niet ook een reel en effectief gezamelijk europees beleid aan je buitengrenzen moet opzetten..
Hongarije was al in het voorjaar van 2015 begonnen met het plaatsen van hekken aan de grens met Servie omdat de stroom vluchtelingen te groot werd en de EU er niets aan deed, toen was er nog helemaal geen sprake van een deal met Turkije. In het najaar van 2015 gingen andere landen ook hekken gingen plaatsen en daarna werd er met Turkije gepraat waar de Turkije-deal uit voort is gekomen.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
  dinsdag 26 november 2024 @ 15:26:14 #27
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215688419
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 14:49 schreef Chivaz het volgende:
Merkel heeft eigenlijk maar 2 fouten gemaakt, een ondoordachte energiewende en natuurlijk Wir schaffen das die de Duitse samenleving onherroepelijk heeft veranderd in wat het nu is.
De 'Energiewende' was al ingezet ten tijde van Gerhard Schröder.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_215688467
quote:
Wel makkelijk praten als je er zelf geen last van hebt.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  dinsdag 26 november 2024 @ 15:42:51 #29
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_215688517
Die vrouw begreep tenminste dat we beter af zijn met Rusland als partner dan met Rusland als vijand. Geen populaire mening, maar wel zoveel verstandiger dan afhankelijk willen zijn van een land aan de andere kant van de oceaan.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  dinsdag 26 november 2024 @ 15:44:16 #30
503714 SebbeSwensje
pi_215688525
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:54 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Drugs hielp mij juist met zien en begrijpen. Vind dit dus nogal kort door de bocht.
Appears.
pi_215688566
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2024 15:44 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Drugs hielp mij juist met zien en begrijpen. Vind dit dus nogal kort door de bocht.
Dat is ook goed maar je moet weten wanneer je moet stoppen, anders ga je dingen zien die er niet zijn in het dagelijks leven.
pi_215688604
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:48 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Nou vertel
Het "wir schaffen das" wordt achteraf van links tot rechts gezien als een fiasco.

Het ad hoc sluiten van de kerncentrales waardoor nu de Duitse industrie en masse de productie naar Azië verplaatst wordt toch ook wel gezien als erg schadelijk voor Duitsland.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_215688608
quote:

[..]
Je legt het er iets te dik bovenop om reacties uit te lokken denk ik.
pi_215688683
Ze heeft alleen maar de vernietiging van Europa in gang gezet.
pi_215688712
Merkel :')
pi_215688740
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2024 15:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
Die vrouw begreep tenminste dat we beter af zijn met Rusland als partner dan met Rusland als vijand. Geen populaire mening, maar wel zoveel verstandiger dan afhankelijk willen zijn van een land aan de andere kant van de oceaan.
Rusland heeft zich wel echt bewezen als trouwe partner inderdaad ja _O_
  dinsdag 26 november 2024 @ 17:37:11 #37
503714 SebbeSwensje
pi_215689147
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 november 2024 15:54 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Dat is ook goed maar je moet weten wanneer je moet stoppen, anders ga je dingen zien die er niet zijn in het dagelijks leven.
Of zijn die dingen er toch stiekem wel, maar is het niet de bedoeling dat je ze ziet?
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 16:30 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Rusland heeft zich wel echt bewezen als trouwe partner inderdaad ja _O_
De VS en wij als Europa evenmin. Zonder Rusland zijn we de speelbal, met zijn we beter in staat om voor Europese belangen te kunnen strijden.
Appears.
  dinsdag 26 november 2024 @ 18:07:25 #38
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215689338
Hele slechte kanselier van een kutpartij (CDU).
Jarenlang alles laten verpauperen en op zijn gat laten liggen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_215690061
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 16:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Het "wir schaffen das" wordt achteraf van links tot rechts gezien als een fiasco.

Het ad hoc sluiten van de kerncentrales waardoor nu de Duitse industrie en masse de productie naar Azië verplaatst wordt toch ook wel gezien als erg schadelijk voor Duitsland.
EN hoe Nordstream Duitsland nog afhankelijker maakte van Rusland. En het geflirt met Rusland.
EN wat de drie woordjes Wir Schaffen Das een ongelofelijke aanzuigende werking moet hebben gehad op azielzoekers.
De totale teloorgang van de Duitse industrie, het terrorisme en de teloorgang van de grote Duitse steden, zijn allemaal (deels) te danken aan de Merkel politiek.
(Wie komt er weleens in een Duitse grensstad, verschrikkelijk)

En dat nog niet toegeven. Knap.
Vakman pur sang
pi_215690242
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 13:31 schreef RM-rf het volgende:

[..]
en terecht ... haar oplossing voor de vluchtelingencrisis van 2015 blijkt achteraf dé enige en meest effectieve echte oplosing te zijn. (En dat zeg ik als iemand die altijd een hekel aan de politica Merkel gehad heeft omdat die meestal op uitstellen en geen beslissing nemen... juist in de vluchtelingencrisis heeft ze wel relatief snel gehandeld )

[ afbeelding ]

4 januari 2018

Tot nog toe is het hooguit veel loos geroep en _nietsdoen_, buiten dan symbolische maatregelen willen nemen, vanuit een effectief ook onwerkzaam 'Fantasie-idee' dat je vluchtelingen zou kunnen afschrikken met 'slechte omstandigheden' (wat nonsens is, die mensen gaan op nauwelijks zeewaardige overvolle bootjes de zee op met grote kans te sterven, die schrik je heus niet af met het idee dat ze in een overvol Ter Apel in de buitenlucht moeten slapen)
Nu haar aanpak van Rusland en het Duitse leger zijn wel desastreus geweest en mogen redenen van reflectie zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215690827
quote:

[..]
SPOILER
QAAAAAAAANKERRRRR
pi_215692719
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2024 19:16 schreef Lospedrosa het volgende:
En dat nog niet toegeven. Knap.
Sterker nog: ze zou alles weer hetzelfde gedaan hebben als ze de keus had.
  dinsdag 26 november 2024 @ 22:49:20 #43
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215693006
Ze heeft er een rommeltje van gemaakt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_215693229
Als je op je hele loopbaan terugkijkt en niets kan vinden wat je beter had kunnen doen, dan heb je een ernstig gebrek aan zelfkritiek.

Iedereen maakt fouten. En mensen die denken foutloos te zijn maken er velen…

Je kan ook redelijk vaststellen dat Duitsland onder haar leiding ernstig in verval is geraakt. Met name het besluit om te stoppen met kernenergie en ik plaats daarvan over te gaan op bruinkool is van een zeldzame domheid en dat gaat een groot deel van de industrie daar niet overleven.
  woensdag 27 november 2024 @ 00:23:49 #45
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_215693634
quote:
Rusland als partner is waardoor ze effectiever Oekraïne hebben kunnen aanvallen.

Verder, WC eend Merkel vindt dat ze niks fout heeft gedaan. Verrassend is het niet. Het is immers een moderne politica. Die blinken niet uit in zelfreflectie.
  woensdag 27 november 2024 @ 01:47:06 #46
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_215693832
quote:
Het resultaat was wel dat Rusland de EU confronteerde met energie chantage. In mijn ogen een oorlogsverklaring.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_215693895
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 23:05 schreef VEM2012 het volgende:
Als je op je hele loopbaan terugkijkt en niets kan vinden wat je beter had kunnen doen, dan heb je een ernstig gebrek aan zelfkritiek.

Iedereen maakt fouten. En mensen die denken foutloos te zijn maken er velen…

Je kan ook redelijk vaststellen dat Duitsland onder haar leiding ernstig in verval is geraakt. Met name het besluit om te stoppen met kernenergie en ik plaats daarvan over te gaan op bruinkool is van een zeldzame domheid en dat gaat een groot deel van de industrie daar niet overleven.
Volgens mij was iedereen na Fukushima wel een beetje tegen kern energie. daar kan je niet alleen haar de schuld van geven
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 05:41:54 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215693980
quote:

Heb je het artikel wel gelezen?

Het is een hele lijst zaken die ze deed omdat ze niet anders kon omdat ze de rest niet mee dacht te krijgen

Dan beschrijf je geen sterke leider met visie die niet bang is om de goede beslissingen te nemen maar op zijn best een politicus en op zijn slechts een marionet en zeker geen legende

Thatcher was een legende Merkel was gewoon een speler die het tot bondscoach heeft geschopt en vervolgens geen wedstrijd heeft gewonnen

[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 27-11-2024 05:47:08 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 05:43:21 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215693983
En das schaffen kan ik haar nog wel vergeven maar ik snap niet dat ze niet iedere nacht gillend wakker wordt vanwege haar houding tov Rusland en haar buren :r
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 05:45:10 #50
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215693984
quote:
Iedereen snapt dat, de Russen zien ons alleen nog steeds als hun aartsrivaal, die willen helemaal onze partner niet zijn
pi_215694066
quote:

[..]
Als haar intentie het slopen van Duitsland en Europa aan de rand van een nieuwe wereldoorlog brengen waren dan mag je inderdaad onder de indruk zijn van haar prestaties.
pi_215694215
Jaar of 8 geleden zat ik naast Merkel in een schoenenwinkel in Berlijn. 2 beveiligers bij de ingang. Wel grappig dat dat gewoon kan.

Nu komt het wel heel dichtbij.
  woensdag 27 november 2024 @ 07:22:46 #53
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215694219
quote:
88s.gif Op woensdag 27 november 2024 05:41 schreef sp3c het volgende:

[..]
Heb je het artikel wel gelezen?

Het is een hele lijst zaken die ze deed omdat ze niet anders kon omdat ze de rest niet mee dacht te krijgen

Dan beschrijf je geen sterke leider met visie die niet bang is om de goede beslissingen te nemen maar op zijn best een politicus en op zijn slechts een marionet en zeker geen legende

Thatcher was een legende Merkel was gewoon een speler die het tot bondscoach heeft geschopt en vervolgens geen wedstrijd heeft gewonnen
Ja, ik heb het artikel gelezen. Wat jij ziet als ‘meegaan met anderen’, zie ik als strategisch leiderschap. Merkel wist hoe ze in moeilijke omstandigheden toch het beste resultaat kon bereiken. Een sterke leider is niet iemand die altijd maar haar zin doordrukt, maar iemand die oplossingen zoekt binnen de realiteit. Merkel hield zich staande in een verdeeld Europa en wist keer op keer te navigeren tussen verschillende belangen. Dat is juist krachtig.

En over Thatcher: ja, ze was invloedrijk, maar ze polariseerde alles en iedereen en je moeder. Haar harde aanpak heeft de Britse samenleving uit elkaar getrokken. “There is no such thing as society” is precies het tegenovergestelde van wat een samenleving nodig heeft. Stakingen neerslaan, publieke voorzieningen afbreken... Dat maakte hard, maar niet het voorbeeld van goed leiderschap.

Merkel koos voor diplomatie en verbinding, zelfs als het lastig was. Haar keuzes tijdens de vluchtelingencrisis waren gebaseerd op menselijkheid en principes, niet op korte termijn winst. Dat is wat echte leiders doen: niet alleen voor zichzelf kiezen, maar voor het grotere geheel.

Als dat geen sterke leider is, weet ik niet wat wel.
pi_215694247
Merkel heeft nergens spijt van?
:{w
SPOILER
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_215694271
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 03:06 schreef 111210 het volgende:

[..]
Volgens mij was iedereen na Fukushima wel een beetje tegen kern energie. daar kan je niet alleen haar de schuld van geven
Niet iedereen (zou ook wel gek zijn na een ‘kernramp’ met welgeteld 1 dode 7 jaar later vs bijna 20.000 doden tgv beving/tsunami). Maar zij was idd niet de enige actor. Niet eens de bedenker ervan. Maar ze heeft het laten gebeuren en dat is een overduidelijke fout van haar. Ingegeven door ‘ik hou van het pluche’.

Merkel is ook verantwoordelijk voor dat we opgescheept zitten met Von der Leyen die de EU richting rand van afgrond aan het brengen is.

De lijst met miskleunen van epische proporties is lang. Maar Merkel zegt ‘nothing comes to mind’ als haar gevraagd wordt of ze wellicht iets anders had moeten doen…
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 07:57:21 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215694348
quote:
16s.gif Op woensdag 27 november 2024 07:22 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja, ik heb het artikel gelezen. Wat jij ziet als ‘meegaan met anderen’, zie ik als strategisch leiderschap. Merkel wist hoe ze in moeilijke omstandigheden toch het beste resultaat kon bereiken. Een sterke leider is niet iemand die altijd maar haar zin doordrukt, maar iemand die oplossingen zoekt binnen de realiteit. Merkel hield zich staande in een verdeeld Europa en wist keer op keer te navigeren tussen verschillende belangen. Dat is juist krachtig.

En over Thatcher: ja, ze was invloedrijk, maar ze polariseerde alles en iedereen en je moeder. Haar harde aanpak heeft de Britse samenleving uit elkaar getrokken. “There is no such thing as society” is precies het tegenovergestelde van wat een samenleving nodig heeft. Stakingen neerslaan, publieke voorzieningen afbreken... Dat maakte hard, maar niet het voorbeeld van goed leiderschap.

Merkel koos voor diplomatie en verbinding, zelfs als het lastig was. Haar keuzes tijdens de vluchtelingencrisis waren gebaseerd op menselijkheid en principes, niet op korte termijn winst. Dat is wat echte leiders doen: niet alleen voor zichzelf kiezen, maar voor het grotere geheel.

Als dat geen sterke leider is, weet ik niet wat wel.
haar keuze voor diplomatie heeft 1,2 miljoen extra vluchtelingen opgeleverd

6 miljoen verspreid over heel europa, ze heeft nergens het beste resultaat weten te bereiken, ze heeft het uberhaupt niet geprobeerd want o jeetje, straks krijg ik geen meerderheid mee of straks wordt mijn eigen partij boos op me

Merkel was een hele slechte bondskanselier
  woensdag 27 november 2024 @ 07:58:18 #57
38496 Perrin
pi_215694353
Leiders die niet durven leiden en nergens spijt van hebben zijn de ergste.
pi_215694355
Tja grote fan van Poetin met het ddr verleden.
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 08:35:34 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215694542
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 07:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Tja grote fan van Poetin met het ddr verleden.
dat slaat dan ook weer nergens op

dat ze een groot fan van Poetin is blijkt nergens uit en de stasi laat optekenen dat ze geen heel groot liefhebber van de DDR was

gewoon een prima politicus maar at the wrong place en at the wrong time en meer ook niet
pi_215694570
quote:
88s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:35 schreef sp3c het volgende:

[..]
dat slaat dan ook weer nergens op

dat ze een groot fan van Poetin is blijkt nergens uit en de stasi laat optekenen dat ze geen heel groot liefhebber van de DDR was

gewoon een prima politicus maar at the wrong place en at the wrong time en meer ook niet
Er is een groot verschil tussen een goed politicus zijn (dat is ze) en een goed bestuurder.

Hugo de Jonge is ook een geweldig politicus, maar een dramatische bestuurder.

Helaas beloont het politieke stelsel goed politicus zijn en straft het goed bestuurderschap af.

Dan krijg je dus dramafiguren als Merkel, VDL, Macron, Trudeau, Harris, enz.
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 08:43:15 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215694588
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er is een groot verschil tussen een goed politicus zijn (dat is ze) en een goed bestuurder.

Helaas beloont het politieke stelsel goed politicus zijn en straft het goed bestuurderschap af.

dat zeg ik
  woensdag 27 november 2024 @ 08:43:27 #62
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215694589
quote:
88s.gif Op woensdag 27 november 2024 07:57 schreef sp3c het volgende:

[..]
haar keuze voor diplomatie heeft 1,2 miljoen extra vluchtelingen opgeleverd

6 miljoen verspreid over heel europa, ze heeft nergens het beste resultaat weten te bereiken, ze heeft het uberhaupt niet geprobeerd want o jeetje, straks krijg ik geen meerderheid mee of straks wordt mijn eigen partij boos op me

Merkel was een hele slechte bondskanselier
Sorry, maar wat een kortzichtige manier om naar Merkel’s beleid te kijken. Het aantal vluchtelingen toeschrijven aan haar keuze voor diplomatie is echt te simpel. Die mensen vluchtten voor oorlog en geweld. Ze kwamen omdat ze geen andere keuze hadden. Merkel koos ervoor om humaniteit boven politiek gewin te plaatsen, en daar was moed voor nodig.

Daarnaast heeft ze wel geprobeerd om een betere verdeling van de vluchtelingen over Europa te regelen, maar juist landen die zich afsloten en muren bouwden, maakten dat moeilijk. Merkel was geen leider die alleen aan zichzelf dacht of populaire beslissingen nam om kritiek te vermijden. Ze dacht verder dan dat, naar wat juist was, niet alleen voor Duitsland, maar voor Europa.

Het gemak waarmee je haar leiderschap afschrijft, zegt meer over jouw beeld van leiderschap dan over haar prestaties. Merkel verdiende respect voor haar visie en vastberadenheid, zelfs als ze daar weerstand voor kreeg. Dat is wat leiderschap inhoudt: doen wat nodig is, niet wat makkelijk is.
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 08:44:32 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215694593
quote:
16s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:43 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Sorry, maar wat een kortzichtige manier om naar Merkel’s beleid te kijken. Het aantal vluchtelingen toeschrijven aan haar keuze voor diplomatie is echt te simpel. Die mensen vluchtten voor oorlog en geweld. Ze kwamen omdat ze geen andere keuze hadden. Merkel koos ervoor om humaniteit boven politiek gewin te plaatsen, en daar was moed voor nodig.

Daarnaast heeft ze wel geprobeerd om een betere verdeling van de vluchtelingen over Europa te regelen, maar juist landen die zich afsloten en muren bouwden, maakten dat moeilijk. Merkel was geen leider die alleen aan zichzelf dacht of populaire beslissingen nam om kritiek te vermijden. Ze dacht verder dan dat, naar wat juist was, niet alleen voor Duitsland, maar voor Europa.

Het gemak waarmee je haar leiderschap afschrijft, zegt meer over jouw beeld van leiderschap dan over haar prestaties. Merkel verdiende respect voor haar visie en vastberadenheid, zelfs als ze daar weerstand voor kreeg. Dat is wat leiderschap inhoudt: doen wat nodig is, niet wat makkelijk is.
ik schrijf de Oekrainse vluchtelingen toe aan haar keuze voor diplomatie, 1.2 miljoen in Duitsland en 6 miljoen totaal

maar mogelijk was ik te subtiel maar mijn punt is dat haar keuze constant was voor dat wat makkelijk is, dat neemt men haar kwalijk en dat probeert ze hier af te schuiven op de meerderheid das prima als het goed uitpakt voor Duitsland maar dat doet het niet en de Oekrainiers leiden er al jaren onder

en dat

is slap

het is slap, het is laf en ik snap dat het een hele moeilijke situatie is maar als je consequent de verkeerde keuzes maakt ben je een hele slechte leider

[ Bericht 3% gewijzigd door sp3c op 27-11-2024 09:09:12 ]
  woensdag 27 november 2024 @ 08:46:51 #64
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_215694607
Kan me nog herinneren dat toen de oorlog in Syrië begon, ergens in 2012, men behoorlijk enthousiast was vluchtelingen op te vangen in Europa. Dat was niet alleen Merkel, maar iets wat veel gewone mensen ook vonden dat moest worden gedaan. Net als toen de oorlog in Oekraïne net was begonnen.
Beelden van oorlog en talloze doden, de Arabische lente die toch niet zo goed uitpakte, gingen de wereld over en men vond het zo onrechtvaardig wat daar gebeurde dat men vond dat iets moest worden gedaan.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 08:49:40 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215694624
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:46 schreef MissButterflyy het volgende:
Kan me nog herinneren dat toen de oorlog in Syrië begon, ergens in 2012, men behoorlijk enthousiast was vluchtelingen op te vangen in Europa. Dat was niet alleen Merkel, maar iets wat veel gewone mensen ook vonden dat moest worden gedaan. Net als toen de oorlog in Oekraïne net was begonnen.
Beelden van oorlog en talloze doden, de Arabische lente die toch niet zo goed uitpakte, gingen de wereld over en men vond het zo onrechtvaardig wat daar gebeurde dat men vond dat iets moest worden gedaan.
ik neem haar haar keuzes ook niet per se kwalijk, het waren slechte keuzes (niet puur achteraf gezien) maar als dat haar dingetje is en ze het daarmee tot bondskanselier heeft geschopt dan moet ze het proberen`en daar heb ik dan respect voor, als het dan niet goed uitpakt dan pech gehad, iedere nieuwe dag is uniek

maar ze zegt hier dat het uberhaupt geen keuzes was, het is wat het is want de rest zou het toch niet eens zijn met iets anders

dat gaan we dus nooit weten want je hebt het nooit geprobeerd en dat maakt je een slechte leider
  woensdag 27 november 2024 @ 08:59:11 #66
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_215694661
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2024 12:52 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Nou vertel
Ze heeft er iig voor gezorgd dat de AfD groter is dan ooit
Ik ben inmiddels overleden
pi_215694675
quote:
88s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
dat zeg ik
Het

Het was ook bedoeld als aanvulling. :)
pi_215694681
quote:
Tegelijkertijd was er een lobby van de Duitse werkgevers in de categorie we hebben die mensen nodig en waren veel "vluchtelingen" verontwaardigd over de kwaliteit van het internet in hun "opvanglocatie" en dachten die als aanwinst begroet te worden in plaats van uit medelijden geholpen te worden.

De boodschap en beeldvorming naar de bevolking toe was een heel andere dan naar de Arabieren met een immigratiewens.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215694721
quote:
Iets kan op het moment zelf een goed idee geleken hebben en dan nog kun je achteraf vaststellen dat het ongelukkig was. Die zelfreflectie mist ze duidelijk.

Denk aan de interventies van de VS in het MO. Heb ik jarenlang ook een goed idee gevonden. Democratie en vrijheid brengen voor iedereen.

Nou, als je dan ziet wat het gevolg is, zeker in Afghanistan, waar vrouwen alleen nog maar broedkippen/seksslaven zijn… Of hoe ISIS heeft huisgehouden…

Dan zeg ik met de kennis van nu: dat zag ik verkeerd.
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 09:11:11 #70
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215694755
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Iets kan op het moment zelf een goed idee geleken hebben en dan nog kun je achteraf vaststellen dat het ongelukkig was. Die zelfreflectie mist ze duidelijk.

Denk aan de interventies van de VS in het MO. Heb ik jarenlang ook een goed idee gevonden. Democratie en vrijheid brengen voor iedereen.

Nou, als je dan ziet wat het gevolg is, zeker in Afghanistan, waar vrouwen alleen nog maar broedkippen/seksslaven zijn… Of hoe ISIS heeft huisgehouden…

die interventies gingen dan ook niet om vrede en democratie voor iedereen

je zou kunnen stellen dat de missie daar naar toe is geschuiveld maar dat is ook niet helemaal waar
  woensdag 27 november 2024 @ 09:17:34 #71
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_215694790
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Irak was natuurlijk voor de olie, Afghanistan was om wraak te nemen voor 9/11 en the war on terror.
Maar het klinkt natuurlijk mooier om de boodschap te brengen democratie te brengen.
Heeft vooral een paar miljoen doden gekost, en achteraf breng je democratie natuurlijk niet met geweld. Zeker niet van buitenaf.
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 27 november 2024 @ 09:19:00 #72
38496 Perrin
pi_215694802
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:17 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Irak was natuurlijk voor de olie, Afghanistan was om wraak te nemen voor 9/11 en the war on terror.
Maar het klinkt natuurlijk mooier om de boodschap te brengen democratie te brengen.
Heeft vooral een paar miljoen doden gekost, en achteraf breng je democratie natuurlijk niet met geweld. Zeker niet van buitenaf.
Precies dat was de dekmantel, nooit het daadwerkelijke doel.
pi_215694915
quote:

Alsof ik op het Tina forum zit :')
pi_215694940
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:36 schreef XLVNB het volgende:

[..]
aparte jongen wel ja
pi_215695062
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:17 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Afghanistan was het begin van de bewapening van religieuze idioten. Dat begon toen de Sovjet Unie daar amok aan het maken waren en de neocons in de VS de Sovjets dwars wilde zitten (operation Cyclone).

Oorlogen worden nooit gestart op basis van 1 enkel belang. Het is vaak een samenloop van belangen, waarbij velen zijn gefingeerd om het politiek mogelijk te maken.

Neocons willen oorlogen omdat ze gefinancierd worden door de wapenindustrie. En natuurlijk hobbelt de olieindustrie daar achteraan als er olie in de grond zit. En naar het publiek verkoop je dat als noodzakelijk voor vrede, veiligheid, democratie, bevrijding van de mensen daar, enz.

Maar goed, mijn punt was vooral: iets kan op het moment zelf een goed idee lijken, maar achteraf moet je ook kritisch naar jezelf kijken om te groeien. De politiek als geheel is daar vrij slecht in.
  woensdag 27 november 2024 @ 10:12:33 #76
503714 SebbeSwensje
pi_215695149
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 05:45 schreef sp3c het volgende:

[..]
Iedereen snapt dat, de Russen zien ons alleen nog steeds als hun aartsrivaal, die willen helemaal onze partner niet zijn
Niet zo vreemd ook als wij ons opstellen als sattelietstaat van de VS en vrolijk bijdragen aan het in de hoek drijven van Rusland.
Appears.
pi_215695184
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 10:12 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Niet zo vreemd ook als wij ons opstellen als sattelietstaat van de VS en vrolijk bijdragen aan het in de hoek drijven van Rusland.
Daar heeft Rusland immers zelf voor gekozen. Wij, Europa, het westen, vonden het prima om op vriendschappelijke manier verder te gaan met handeldrijven. Alleen wilde Poetin dat niet, die wilde graag een oorlog om steviger in het zadel te komen zittenen bij een oorlog hoort een vijand. En wie zijn er makkelijker tot vijand te bestempelen dan de landen waar je eigenlijk jaloers op bent?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215695315
quote:
2s.gif Op woensdag 27 november 2024 10:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Daar heeft Rusland immers zelf voor gekozen. Wij, Europa, het westen, vonden het prima om op vriendschappelijke manier verder te gaan met handeldrijven. Alleen wilde Poetin dat niet, die wilde graag een oorlog om steviger in het zadel te komen zittenen bij een oorlog hoort een vijand. En wie zijn er makkelijker tot vijand te bestempelen dan de landen waar je eigenlijk jaloers op bent?
Zo is het alleen niet gegaan. Jeltsin heeft Poetin juist naar voren geschoven omdat hij pro-Westers was. Het was alleen niet in het belang van de VS dat Rusland en Europa een sterk verbond zouden hebben en dus is dat tegengewerkt.
  woensdag 27 november 2024 @ 20:22:31 #79
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215701068
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 09:36 schreef XLVNB het volgende:

[..]
Het is een troll.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 20:33:22 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215701181
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 10:12 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Hahahaaaaaa ja
pi_215701185
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 10:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo is het alleen niet gegaan. Jeltsin heeft Poetin juist naar voren geschoven omdat hij pro-Westers was. Het was alleen niet in het belang van de VS dat Rusland en Europa een sterk verbond zouden hebben en dus is dat tegengewerkt.
Poetin is nooit pro-westers geweest. Poetin is een oud KGB-agent die het uiteenvallen van de Sovjet Unie als trauma heeft.
  woensdag 27 november 2024 @ 20:39:20 #82
503714 SebbeSwensje
pi_215701236
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:33 schreef sp3c het volgende:

[..]
Hahahaaaaaa ja
Ik zoek de aanval niet, ik zoek de hulp. Die hebben we hier allemaal nodig.
Appears.
pi_215701354
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Poetin is nooit pro-westers geweest. Poetin is een oud KGB-agent die het uiteenvallen van de Sovjet Unie als trauma heeft.
O, jij weet het beter dan deskundigen?
pi_215701399
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
O, jij weet het beter dan deskundigen?
Over welke deskundigen heb je het?
pi_215701626
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 20:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Over welke deskundigen heb je het?
Sachs bv, die er met zijn neus bovenop stond. Maar joh, zovelen.
pi_215701663
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 21:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Sachs bv, die er met zijn neus bovenop stond. Maar joh, zovelen.
Okay, graag met citaat.
  zondag 1 december 2024 @ 09:50:46 #87
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_215731563
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 07:21 schreef BEFEM het volgende:
Jaar of 8 geleden zat ik naast Merkel in een schoenenwinkel in Berlijn. 2 beveiligers bij de ingang. Wel grappig dat dat gewoon kan.

Nu komt het wel heel dichtbij.
Welke kleur Crocs zijn het geworden?
Yea, she's on crack.
  zondag 1 december 2024 @ 09:53:54 #88
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_215731610
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 08:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Macron. _O_
Yea, she's on crack.
pi_215857151
quote:
Angela Merkel ontvangt hoogste onderscheiding van Amsterdam
Voormalig bondskanselier Angela Merkel is door burgemeester Femke Halsema onderscheiden met de Gouden Medaille van de Stad Amsterdam, de hoogste eer die de stad kan verlenen. Merkel ontving de medaille tijdens een ontvangst in de ambtswoning, waar zij ook haar boek Vrijheid presenteerde aan een zaal gevuld met prominenten.

Halsema prees Merkel om haar onvermoeibare inzet voor vrijheid en haar leiderschap. “U belichaamt de geest van vrijheid waar deze stad zich mee identificeert,” verklaarde de burgemeester in haar toespraak. Ze verwees naar Merkels keuze voor Nina Hagens lied Du hast den Farbfilm vergessen tijdens haar afscheidsceremonie als bondskanselier, een ode aan vrijheid en rebellie. “Het is die wijsheid, dat karakter en die vleug van rebellie die ik zie in het beste van de stad Amsterdam,” zei Halsema.

De toespraak bevatte ook een kwinkslag naar voormalig premier Mark Rutte. “Misschien weet u dat Mark Rutte ooit sprak over de ‘wittewijnsippende elite van Amsterdam’ om stemmen op rechts te winnen. Mocht u zich afvragen wie hij bedoelde: kijk om u heen,” grapte Halsema. Ze voegde toe dat Rutte spijt heeft van die opmerking: “Elke keer dat hij de stad bezoekt, zorg ik ervoor dat hij niets anders dan water en limonade krijgt.”

Voor Merkel was het ontvangen van de medaille een grote eer, zei ze. “Ik wist niet dat we Nina Hagen met Amsterdam delen, maar ik doe het graag. Ik ben zeer vereerd en diep bewogen om deze onderscheiding te ontvangen.” Merkel voegde eraan toe blij te zijn dat Amsterdam een vrouwelijke burgemeester heeft. “Vrouwen laten steeds vaker zien dat ze minstens net zo goed zijn als mannen.”

Halsema sloot haar toespraak af met de woorden: “Uw leven en werk zullen blijven inspireren, hier in Amsterdam en ver daarbuiten.”
https://www.parool.nl/ned(...)n-vrijheid~b587013b/
pi_215857237
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 13:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Twee mislukte politici bij elkaar.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')