klopquote:Op zondag 24 november 2024 13:19 schreef Falco het volgende:
https://x.com/rik_rutten/status/1793182508382814318
[ afbeelding ]
@:Klopkoek: is dit beeld ook zichtbaar in andere landen? Het feit dat we dit maar accepteren is omdat iedereen het betrekkelijk goed lijkt te hebben en effectief een zondebok gevonden wordt...
Ik ben dan eigenlijk heel benieuwd naar de oorzaken. Een deel zal zijn omdat het met een groot vermogen makkelijker is meer inkomen uit vermogen te scheppen, maar dat is vast niet alles.quote:Op zondag 24 november 2024 13:19 schreef Falco het volgende:
[ afbeelding ]
@:Klopkoek: is dit beeld ook zichtbaar in andere landen? Het feit dat we dit maar accepteren is omdat iedereen het betrekkelijk goed lijkt te hebben en effectief een zondebok gevonden wordt...
Waarom worden vermogenspercentielen vergeleken om iets over inkomensontwikkeling te zeggen?quote:Op zondag 24 november 2024 13:19 schreef Falco het volgende:
[ afbeelding ]
De VS laten hetzelfde beeld zien:quote:Op zondag 24 november 2024 13:19 schreef Falco het volgende:
[ afbeelding ]
Omdat inkomen uit vermogen ook inkomen is. En dit plaatje laat duidelijk zien dat de rijken alsmaar rijker worden. Nu vind ik dat over het algemeen niet zo spannend: ik ben meer van het verheffen van mensen uit armoede, dan van het rijken minder rijk maken. Als de armoede krimpt is het niet zo'n ramp als de rijken rijker worden, dat doen ze dan namelijk niet ten koste van de armeren.quote:Op zondag 24 november 2024 14:18 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom worden vermogenspercentielen vergeleken om iets over inkomensontwikkeling te zeggen?
Lijkt een foutje in de tabelverklaring te zijn, het NRC-artikel rept wel degelijk over inkomenscohorten:quote:Op zondag 24 november 2024 14:18 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom worden vermogenspercentielen vergeleken om iets over inkomensontwikkeling te zeggen?
quote:De bovenste 1 procent (circa 140.000 mensen, met ruwweg een bruto inkomen boven de 300.000 euro in 2019) betaalt relatief minder, de bovenste 0,1 procent nog minder en de bovenste 0,01 procent spant de kroon, met een belastingdruk van minder dan 30 procent van het totale inkomen. Ter vergelijking: de bovenste 50 tot 90 procent heeft een belastingdruk van zo’n 33 procent.bron
Bizar, als het waar is dat NSC kamerleden zich willen afsplitsen als het kabinet valt.quote:Op zondag 24 november 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:
Hele uitgebreide reconstructie van de week van Achahbar: https://www.volkskrant.nl(...)erscheurde~b5118746/
Bizar, dat NSC dit kabinet nog niet heeft laten vallen.quote:Op zondag 24 november 2024 15:35 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Bizar, als het waar is dat NSC kamerleden zich willen afsplitsen als het kabinet valt.
Waarom? Ze hebben bij toetreding tot dit kabinet al aangetoond weinig principes dan wel ruggengraat te hebben.quote:Op zondag 24 november 2024 15:42 schreef JAM het volgende:
[..]
Bizar, dat NSC dit kabinet nog niet heeft laten vallen.
Haha, dit weekend lijkt het nog vrij rustig.quote:Op zondag 24 november 2024 15:48 schreef Koffieplanter het volgende:
Ik vind het argument het land wordt niet in een bestuurscrisis gestort toch zo leuk. Dit kabinet is een wandelende crisis.
Ome Geert moet natuurlijk eerst naar zijn thuislandquote:Op zondag 24 november 2024 15:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Haha, dit weekend lijkt het nog vrij rustig.
Ome Geert mag wat mij betreft lekker in de VS blijven. Trump zal vast wel een baantje voor hem hebben en, met wat ik vandaag langs zag komen, is hij dan niet eens de allergekste van het stel.quote:Op zondag 24 november 2024 15:59 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ome Geert moet natuurlijk eerst naar zijn thuisland
Hij gaat naar Israël.quote:Op zondag 24 november 2024 16:18 schreef JAM het volgende:
[..]
Ome Geert mag wat mij betreft lekker in de VS blijven. Trump zal vast wel een baantje voor hem hebben en, met wat ik vandaag langs zag komen, is hij dan niet eens de allergekste van het stel.
https://www.nu.nl/verkiez(...)n-de-kandidaten.html
Ome Geert mag wat mij betreft lekker in Israël blijven. Netanyahu zal vast wel een baantje voor hem hebben en dan is hij niet eens de allergekste van het stel.quote:
Ja, dat vond ik ook vreemd. En wat win je er mee? "Wij steunen dit kabinet nog wel?" In de hoop dat VVD, BBB en PVV met z'n drieën verder gaan, oid?quote:Op zondag 24 november 2024 15:35 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Bizar, als het waar is dat NSC kamerleden zich willen afsplitsen als het kabinet valt.
Denk je niet dat VVD, BBB en PVV met z'n drieën verder zullen gaan? Als de stekker eruit gaat, dan wordt het in campaganetijd voor de VVD en BBB wel heel moeilijk om nog eens een samenwerking met de PVV te verkopen. Die hebben er beiden (hoe triest dat toch moge zijn) er groot belang bij de rit zo lang mogelijk uit te zitten. Je denkt toch niet ook niet dat als NSC eruit stapt, dat de rest dan het fatsoen heeft om naar de stembus te gaan, wel?quote:Op zondag 24 november 2024 17:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat vond ik ook vreemd. En wat win je er mee? "Wij steunen dit kabinet nog wel?" In de hoop dat VVD, BBB en PVV met z'n drieën verder gaan, oid?
Ja, die kans is natuurlijk aanwezig, al maakt de VVD zich dan natuurlijk nog veel belachelijker dan ze nu al doen. NSC was juist de reden waarom ze het een 'normaal rechts' kabinet konden noemen.quote:Op zondag 24 november 2024 18:02 schreef JAM het volgende:
[..]
Denk je niet dat VVD, BBB en PVV met z'n drieën verder zullen gaan? Als de stekker eruit gaat, dan wordt het in campaganetijd voor de VVD en BBB wel heel moeilijk om nog eens een samenwerking met de PVV te verkopen. Die hebben er beiden (hoe triest dat toch moge zijn) er groot belang bij de rit zo lang mogelijk uit te zitten.
Als het kabinet valt, dan zal men de schuld volledig op het NSC schuiven, maar ja, die zijn toch al kapot. Waar valt dan op rechts nog winst te halen voor de BBB en de VVD? Al dat stemvee (thans een groot deel daarvan) loopt eerder over naar de PVV dan andersom. Wilders heeft de heerlijke positie om het falen van dat kabinet af te schuiven op zijn coalitiepartners. Hij haalt er sowieso wel electoraal gewin uit, maar als daar tegenover staat dat hij met geen enkele andere partij een nieuwe coalitie kan vormen (en daar zal men vanuit de VVD en de BB dan ook een stuk minder happig op zijn) dan wordt een links(er) alternatief met D66/PvdA-GL/CDA, etc. ook opeens een mogelijkheid. Die hebben een vrij gemakkelijke campagne: 'Kijk nu eens wat ze bereikt hebben. Kijk nu eens wat ze hebben gedaan.'quote:Op zondag 24 november 2024 18:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, die kans is natuurlijk aanwezig, al maakt de VVD zich dan natuurlijk nog veel belachelijker dan ze nu al doen. NSC was juist de reden waarom ze het een 'normaal rechts' kabinet konden noemen.
Bij de val van Rutte 4 stond de PVV gepeild op 14 zetelsquote:Op zondag 24 november 2024 21:18 schreef Droopie het volgende:
Vandaag stond er een peiling op Geenstijl, 9 zetels zouden er naar het CDA gaan en VVD 5 eraf.
Verder kreeg iedere partij er 1 of 2 bij en zou NSC met 3 zetels overblijven.
Om eerlijk te zijn, zie ik het CDA ook niet samenwerken zolang er extreme lieden aan de linker of rechterkant zitten.
Geen flauw idee hoe een kabinet tzt gevorm zou moeten worden.
https://www.geenstijl.nl/(...)et-nsc-leeg#comments
Dit is toch geweldig, dat blinde vertrouwen in een charlatan die z’n eigen partij in de knop gebroken heeft met zn eeuwige getwijfel, zn kiezersbedrog door met de PVV in zee te gaan en goed bestuur bij het vuilnis te zetten en zn totale emotionele instabiliteitquote:De twee grootste sceptici, Rosanne Hertzberger en Femke Zeedijk, trekken hun conclusies. De rest blijft om uiteenlopende redenen zitten: het land wordt niet in een bestuurscrisis gestort, de partij krijgt de kans om zich te herpakken met een herstellende Pieter Omtzigt aan het roer, NSC kan blijven werken aan de eigen plannen en tegenwicht bieden aan de populistische tendensen van de PVV, VVD en BBB. Wie moet het anders doen?
quote:Op zondag 24 november 2024 21:18 schreef Droopie het volgende:
Geen flauw idee hoe een kabinet tzt gevorm zou moeten worden.
https://www.geenstijl.nl/(...)et-nsc-leeg#comments
Dit land bestaat voor zeker een kwart uit volslagen debielen.quote:Op zondag 24 november 2024 21:51 schreef Harvest89 het volgende:
Lachen dat de PVV er gewoon een zetel bij krijgt.
*Fascistenquote:Op zondag 24 november 2024 22:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit land bestaat voor zeker een kwart uit volslagen debielen.
Bij CDA misschien. Bij VVD zeker. Bij CU? De helft van de leden heeft inmiddels PvdD als tweede favoriete partij, als ik zo wat ledenbijeenkomsten meemaak. GL wordt grotendeels beter gepruimd dan D66 en daar hebben we ook prima mee samengewerkt.quote:Op zondag 24 november 2024 22:22 schreef Droopie het volgende:
Zolang die extreme types in de achterban zitten van de PVDA/ Groenlinks zal je bij de achterban van CDA en CU heel veel weerstand opwekken.
Dat is Omtzigt zijn identiteit. Afwegen, afwegen en afwegen tot er een goed besluit kan komen. Dat is goed bestuur. Niet van crisis, naar soundbite om te eindigen met een repressieve motie.quote:
Heeft Omtzigt de PVV uitgesloten?quote:
Dat mag jij vindenquote:
Ahhh. Toen Rutte elke keer woedend werd, werd hij presideniteel geacht. Als Sint-Pieter het doet is het een totale gek.quote:
Ja.quote:Op zondag 24 november 2024 22:40 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Heeft Omtzigt de PVV uitgesloten?
Nooit op Omtzigt gestemd en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen. Maar de hoeveelheid haat die de man krijgt van rechts als links (van het medialandschap o.a) is ongekend. Terwijl Dilan, Caroline en Geert kunnen shitposten op Twitter en daar geen kritiek op krijgenquote:Op zondag 24 november 2024 22:42 schreef Szura het volgende:
Wist niet dat suusonline hier ook actief was
Weet niet precies welke partij en waar je werkt.quote:Op zondag 24 november 2024 22:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij CDA misschien. Bij VVD zeker. Bij CU? De helft van de leden heeft inmiddels PvdD als tweede favoriete partij, als ik zo wat ledenbijeenkomsten meemaak. GL wordt grotendeels beter gepruimd dan D66 en daar hebben we ook prima mee samengewerkt.
CU en ik ken landelijk toch heel wat leden. Dat hele queer e.d. speelt niet bij de CU, is gewoon absoluut geen onderwerp.quote:Op zondag 24 november 2024 22:59 schreef Droopie het volgende:
[..]
Weet niet precies welke partij en waar je werkt.
Is het lokaal soms ook gewoon niet dat de raadsleden de landelijke politie ter kennisgeving aannemen.
Ik kan wel lopen roeptoeteren die lui van Groenlinks zijn allemaal knettergek. Maar een Groenlinkser en PVV'er kunnen net zo goed in pak m beet Barendrecht of Wijchem prima een gemeenteraad leiden.
Die lachen samen om hun collega's in de gemeenteraad van Amsterdam
Of een lid van de CU kan prima een hamerstuk voor een queercafe in Beverwijk aftimmer met zijn coalitiegenoten.
Maar op landelijk niveau zijn dat toch altijd onoverkomelijke verschillen.
Weer wat geleerd, had ik niet verwacht maar ik geloof je gelijkquote:Op zondag 24 november 2024 23:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU en ik ken landelijk toch heel wat leden. Dat hele queer e.d. speelt niet bij de CU, is gewoon absoluut geen onderwerp.
Hamas zou eerder wat zijn, maar de moties van zaterdag waar komende week over gestemd wordt waren gericht op een meer pro-Palestijnse en Israëlkritische koers (waarbij het bestuur zei dat ze dat al hebben en dus ontraden)
Niet. Pep van Houwelingen is met zwangerschapsverlof en daarvoor komt nu drankorgel met een voorliefde voor wijnen van >100e per fles en voormalig bankier Ralf Dekker de volkse belangen behartigen. Freek is misschien bezig de jeugdstorm nieuw leven in te blazen of staat koolraaptaart met een friszure dressing van cranberry te bakken voor het FvD cooking channel.quote:Op zondag 24 november 2024 22:27 schreef VoMy het volgende:
Ironisch dat de Partij voor de Dieren het zo slecht doet bij De Hond. Bij de andere peilers staan ze op 6 of 7 dacht ik.
FvD aan een kleine remonte bezig. Wanneer keert Freek Janssen terug uit zijn tactische verlof in het Ida-land?
Ja, ook Dilan zou eens moeten nadenken voor ze wat roept.quote:Op zondag 24 november 2024 23:20 schreef Hanca het volgende:
En voor mensen die niet weten waar het over gaat, bij de CU zijn heel veel mensen hier echt heel boos over:
[ x ]
Yeşilgöz heeft het later wel iets ingeslikt, maar het gevoel 'dit is dus haar echte mening, ze wil geloof opsluiten achter de voordeur' leeft behoorlijk sterk. Denk niet dat er ooit een meerderheid bij CU komt voor samenwerken met VVD onder Yeşilgöz, zeker niet als de VVD de grootste zou worden.
Omtzigt moet en zal stuk.quote:Op zondag 24 november 2024 22:56 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Nooit op Omtzigt gestemd en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen. Maar de hoeveelheid haat die de man krijgt van rechts als links (van het medialandschap o.a) is ongekend. Terwijl Dilan, Caroline en Geert kunnen shitposten op Twitter en daar geen kritiek op krijgen
Ik zie Bikker als de rechterhand van Wilders als het gaat om antisemitisme en deels islamofobie een samenwerking met de VVD niet uitsluiten. Zelfs Gert-Jan Segers die ik net zo hoog acht als Sint-Pieter hield het maar een paar weken vol.quote:Op zondag 24 november 2024 23:20 schreef Hanca het volgende:
En voor mensen die niet weten waar het over gaat, bij de CU zijn heel veel mensen hier echt heel boos over:
[ x ]
Yeşilgöz heeft het later wel iets ingeslikt, maar het gevoel 'dit is dus haar echte mening, ze wil geloof opsluiten achter de voordeur' leeft behoorlijk sterk. Denk niet dat er ooit een meerderheid bij CU komt voor samenwerken met VVD onder Yeşilgöz, zeker niet als de VVD de grootste zou worden.
En:quote:Op maandag 25 november 2024 00:26 schreef Bluesdude het volgende:
Over Yeşilgöz:
De VVD wil de vrijheid van onderwijs en de rol van religie in de samenleving inperken, zei ze verder. "Religie hoort niet thuis in het openbare leven. Op het moment dat het geloof een georganiseerd of politiek karakter krijgt, zoals het islamisme, dan wordt het echt heel gevaarlijk."
----
De Nederlandse samenleving bijvoorbeeld kent al eeuwen gelovigen die gewoon georganiseerd en politiek georganiseerd zijn. Met alle voordelen en nadelen. En soms heel gevaarlijk.
Maar meestal niet...
In het openbaar godsdienstige meningen uiten of bijeenkomen is een recht: vrije meningsuiting
Niet zo liberaal van deze liberale partijleider
Dan ken jij Bikker en trouwens ook Segers niet. Segers was door zijn achtergrond in Egypte, waar hij persoonlijk had meegemaakt wat salafisme doet, wel deels anti-islam (gelukkig had hij de geweldige Voordewind naast zich, die opkomt voor alle minderheden), Bikker staat echt enorm in de CU traditie van vrijheid van geloof en naastenliefde. Laatst ook in het blad van de CU een lang stuk van Bikker waar ze juist op komt voor de vrijheid van de moslims om hun geloof uit te dragen.quote:Op maandag 25 november 2024 00:25 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ik zie Bikker als de rechterhand van Wilders als het gaat om antisemitisme en deels islamofobie een samenwerking met de VVD niet uitsluiten. Zelfs Gert-Jan Segers die ik net zo hoog acht als Sint-Pieter hield het maar een paar weken vol.
Het had ook nog steeds Mona Keijzer kunnen zijn.quote:Op maandag 25 november 2024 08:46 schreef miss_sly het volgende:
Het is toch wel triest dat we op deze manier opgezadeld werden met een incompetente man als Schoof als ministr-president.
quote:Op maandag 25 november 2024 08:34 schreef Hanca het volgende:
Reconstructie in het AD hie ze bij Schoof kwamen:
https://www.ad.nl/politie(...)e-cruciaal~a99ec84f/
Ze hadden een profielschets:
- oud-bewindspersoon
- ervaring met kamerdebatten
- ervaring in Brussel en internationaal
- verbinder in eigen land
- moet er staan bij oorlogsdreiging op het internationale toneel
- moet met media kunnen omgaan
- verstand van economie en financiën
- ervaring hebben met het managen van grote crises
(Ter zijde: volgens mij voldoet alleen Rutte aan dit lijstje)
Ze brengen allemaal anoniem namen in, daar komt een lijst van 8 namen uit waar ze over brainstormen. Zeker lijkt dat Keijzer daar tussen zat, BBB heeft haar vanaf het begin naar voren geschoven.
Vervolgens hadden ze een lijstje van 3:
1. Jan Kees de Jager, vraagt een dag bedenktijd
2. Marnix van Rij, ook niet echt enthousiast
3. Dick Schoof, kandidaat van Yeşilgöz, ook met een erg lauwe reactie
Vervolgens gaat Rutte als geheim gezant aan de slag. Marnix van Rij belt hem zelf al, conclusie is dat hij niet wil. Dan belt Rutte met De Jager, maar die heeft dan net Wilders afgebeld. Dus blijft er maar 1 over. En dus belt Rutte met Schoof, die hij erg goed kent sinds MH17. Rutte enthousiasmeert Schoof, vertelt hem wat een prachtbaan het is premier te zijn van dit 'gave land'.
Dan komen er gesprekken met de partijleiders. Eerst Van Rij. Die stelt geen 'Jan zonder Land' te willen worden: de partijleiders hebben mandaat, hij niet. En hij blijft hoe dan ook CDA lid. Van Rij valt definitief af.
En dan komt Schoof die vragen stelt over speelruimte, over hoe ze het voor zich zien. En na bedenktijd hapt hij toe. Niet dat Schoof ook maar in de buurt komt van de profielschets, maar de partijleiders zijn allang blij dat er iemand wil.
Hoe incompetent ik Schoof ook vind, Keijzer was echt nog veel triester geweest. En dat zegt wat.quote:Op maandag 25 november 2024 08:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het had ook nog steeds Mona Keijzer kunnen zijn.
Wat is 'prestatief'?quote:
Zijn hier ook inkomens bij te vinden?quote:Op zondag 24 november 2024 13:19 schreef Falco het volgende:
[ afbeelding ]
Sowieso is die profielschets een vorm van 'we zoeken iemand van 20 jaar met 10 jaar ervaring'. Rutte had dit ook neit allemaal toen hij begon.quote:Op maandag 25 november 2024 08:34 schreef Hanca het volgende:
Reconstructie in het AD hie ze bij Schoof kwamen:
https://www.ad.nl/politie(...)e-cruciaal~a99ec84f/
Ze hadden een profielschets:
- oud-bewindspersoon
(Ter zijde: volgens mij voldoet alleen Rutte aan dit lijstje)
Ze brengen allemaal anoniem namen in, daar komt een lijst van 8 namen uit waar ze over brainstormen. Zeker lijkt dat Keijzer daar tussen zat, BBB heeft haar vanaf het begin naar voren geschoven.
Vervolgens hadden ze een lijstje van 3:
1. Jan Kees de Jager, vraagt een dag bedenktijd
2. Marnix van Rij, ook niet echt enthousiast
3. Dick Schoof, kandidaat van Yeşilgöz, ook met een erg lauwe reactie
Vervolgens gaat Rutte als geheim gezant aan de slag. Marnix van Rij belt hem zelf al, conclusie is dat hij niet wil. Dan belt Rutte met De Jager, maar die heeft dan net Wilders afgebeld. Dus blijft er maar 1 over. En dus belt Rutte met Schoof, die hij erg goed kent sinds MH17. Rutte enthousiasmeert Schoof, vertelt hem wat een prachtbaan het is premier te zijn van dit 'gave land'.
Dan komen er gesprekken met de partijleiders. Eerst Van Rij. Die stelt geen 'Jan zonder Land' te willen worden: de partijleiders hebben mandaat, hij niet. En hij blijft hoe dan ook CDA lid. Van Rij valt definitief af.
En dan komt Schoof die vragen stelt over speelruimte, over hoe ze het voor zich zien. En na bedenktijd hapt hij toe. Niet dat Schoof ook maar in de buurt komt van de profielschets, maar de partijleiders zijn allang blij dat er iemand wil.
Dat hadden ze toch aan kunnen zien komen. En Schoof zelf ook als hij een beetje een politieke neus had? Van Rij zag prima dat je zo niet kunt werken.quote:Op maandag 25 november 2024 09:08 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Sowieso is die profielschets een vorm van 'we zoeken iemand van 20 jaar met 10 jaar ervaring'. Rutte had dit ook neit allemaal toen hij begon.
Daarnaast was volgens mij iedereen wel gematigd positief toen Schoof naar voren werd geschoven. Geen mafklapper, soort van neutrale keuze, geen vlekjes en ook met veel (ambtelijke) ervaring.
Dat het allemaal niet functioneert nu ligt niet per se aan hem maar aan de partijen en de opzet.
Ja, in dat opzicht is de kritiek dat de armsten in Nederland constant genaaid worden wat gemakzuchtig en vertroebelt het debat. Het is echt wel zo dat de laatste paar regeringen redelijk wat aan de onderste inkomenslagen hebben gegeven; het probleem is vooral dat door de keuzes en gebrek aan keuzes op andere vlakken, de rijken steeds sneller rijker kunnen worden. De middeninkomens kruipen zo relatief steeds dichter tegen de onderkant aan, en de bovenste procent groeit ervandoor met hun miljoenen.quote:Op maandag 25 november 2024 09:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zijn hier ook inkomens bij te vinden?
Vind die percentielen altijd iets te abstract.
Overigens laat de grafiek zien dat met name de middeninkomens genaaid zijn. Het is omdat de schaal vernageld is door de 1% maar anders zou je zien dat de verschillen erg groot zijn.
Ja maar dat is het onderwerp niet. Het gaat om de keuze van Schoof, vooraf was iedereen daar wel gematigd positief over omdat het geen hele discutabele keuze was. Op mensen die over privacy bang waren na.quote:Op maandag 25 november 2024 09:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat hadden ze toch aan kunnen zien komen. En Schoof zelf ook als hij een beetje een politieke neus had? Van Rij zag prima dat je zo niet kunt werken.
Dit dus het is mijn premier ook niet maar het had veel slechter gekunnen.quote:Op maandag 25 november 2024 08:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het had ook nog steeds Mona Keijzer kunnen zijn.
Ik was ook wel positief, maar dat het nu niet functioneert ligt ook zeker wel aan Schoof. Hij gedraagt zich als een uitvoerend ambtenaar, dienstbaar aan de vice-premiers en partijleiders, in plaats van dat hij de leiding pakt. Het gebrek aan politieke ervaring, politiek gevoel en daadkracht bij de premier is duidelijk wel 1 van de oorzaken. Van Rij had het niet zo uit de hand laten lopen.quote:Op maandag 25 november 2024 09:08 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Sowieso is die profielschets een vorm van 'we zoeken iemand van 20 jaar met 10 jaar ervaring'. Rutte had dit ook neit allemaal toen hij begon.
Daarnaast was volgens mij iedereen wel gematigd positief toen Schoof naar voren werd geschoven. Geen mafklapper, soort van neutrale keuze, geen vlekjes en ook met veel (ambtelijke) ervaring.
Dat het allemaal niet functioneert nu ligt niet per se aan hem maar aan de partijen en de opzet.
Nee, Keijzer stond dus onder Schoof. Ik denk dat Schoof idd wel 7e keus was, in het AD artikel staat idd ook dat Putters en Van Zwol al eerder bedankten.quote:Op maandag 25 november 2024 09:24 schreef Szura het volgende:
We wisten al dat Schoof minstens 5e keus was, op basis van eerdere informatie en interviews, maar de Telegraaf schreef laatst dat hij ‘zo ongeveer 28e keus’ was. Dus we hebben nog wat namen in te vullen:
1. Wilders
2. Plasterk
3. Putters
4. Van Zwol
5. Van Rij
6. De Jager
7. Keijzer
28. Schoof
Leugenachtige slangquote:Wilders zegt dat het hem niet uitmaakt of hij premier wordt van een gewoon kabinet of een minderheidskabinet. Yesilgöz stelt geen gedoogconstructie te willen, maar een kabinet met vier gelijkwaardige partijen. Maar vooral geen ministers van buiten, dat werkt niet, weet ze. Maar ja, de kiezer heeft Wilders het grootst gemaakt, dus zij zal het niet blokkeren als hij premier wil worden. ,,Om zijn internationale uitstraling maak ik me wel zorgen.’’
Ik vinkte alleen 5 en 8 aan, voor 3 heeft hij wat mij betreft echt niet genoeg ervaring. Zijn ervaring als rechterhand van Rutte bij MH17 geeft hem wel ervaring met een crisis, al heb je er niks aan bij een pandemie oid.quote:Op maandag 25 november 2024 09:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
Goed afgevinkt eisenlijstje wel
- oud-bewindspersoon
Dan ben ik nog aardig, twee hokjes aangevinkt. Topper!
Die laatste is juist de enige waarop hij goed scoort (MH17, jihadistiche aanslagen). Kan me ook nog herinneren dat Schoof bij debatten over MH17 de al aftakelende Opstelten zwaar zat te souffleren.quote:Op maandag 25 november 2024 09:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
Goed afgevinkt eisenlijstje wel
- oud-bewindspersoon
Dan ben ik nog aardig, twee hokjes aangevinkt. Topper!
Ik heb het idee dat bij de VVD inmiddels ook wel breed leeft dat ze van haar af moeten, alleen heeft ze nog geen echt aanwijsbare aanleiding gegeven en dan gaat dat dus niet zo makkelijk.quote:Op maandag 25 november 2024 09:32 schreef Szura het volgende:
Overigens nog iets opvallends in dat artikel. Weten jullie dat Yesilgoz een dag voor de verkiezingen, toen ze doorhad dat ze ging verliezen, ineens zei dat VVD niet onder een ‘premier Wilders’ in het kabinet zou stappen?
[..]
Leugenachtige slang
quote:Op maandag 25 november 2024 09:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vinkte alleen 5 en 8 aan, voor 3 heeft hij wat mij betreft echt niet genoeg ervaring. Zijn ervaring als rechterhand van Rutte bij MH17 geeft hem wel ervaring met een crisis, al heb je er niks aan bij een pandemie oid.
De eerste kabinetscrisissen (of eigenlijk alle tot nu toe) handelt hij wel zeer matig af. Maar dat telt niet mee. Ik zie tot nu toe vooral een wankele man, die halsstarrig vast houdt aan zijn mantra 'Ik heb geen mening' wat niet werkt met vier populisten onder je.quote:Op maandag 25 november 2024 09:38 schreef Szura het volgende:
[..]
Die laatste is juist de enige waarop hij goed scoort (MH17, jihadistiche aanslagen). Kan me ook nog herinneren dat Schoof bij debatten over MH17 de al aftakelende Opstelten zwaar zat te souffleren.
Ik hoorde die Wouter de Winther een tijd geleden in zijn podcast zeggen dat Schoof minstens de 19e keus was.quote:Op maandag 25 november 2024 09:24 schreef Szura het volgende:
We wisten al dat Schoof minstens 5e keus was, op basis van eerdere informatie en interviews, maar de Telegraaf schreef laatst dat hij ‘zo ongeveer 28e keus’ was. Dus we hebben nog wat namen in te vullen:
1. Wilders
2. Plasterk
3. Putters
4. Van Zwol
5. Van Rij
6. De Jager
7. Keijzer
28. Schoof
Denk niet dat ie teleurgesteld is in het lijstje en nu wel snapt waarom er 27 mensen gepast hebbenquote:Op maandag 25 november 2024 10:53 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ik hoorde die Wouter de Winther een tijd geleden in zijn podcast zeggen dat Schoof minstens de 19e keus was.
28 is veel meer maar het verbaasd me ook niet echt
quote:Op maandag 25 november 2024 11:45 schreef Droopie het volgende:
[..]
Denk niet dat ie teleurgesteld is in het lijstje en nu wel snapt waarom er 27 mensen gepast hebben
Straks valt het kabinet kan je met een beetje pech met nummer 29 verder met zoeken.
Tsja, eigen schuld. Had hij maar niet de verwachting moeten scheppen dat hij integer zou handelen.quote:Op zondag 24 november 2024 22:56 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Nooit op Omtzigt gestemd en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen. Maar de hoeveelheid haat die de man krijgt van rechts als links (van het medialandschap o.a) is ongekend. Terwijl Dilan, Caroline en Geert kunnen shitposten op Twitter en daar geen kritiek op krijgen
En waarom zou hij niet integer handelen?quote:Op maandag 25 november 2024 12:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Tsja, eigen schuld. Had hij maar niet de verwachting moeten scheppen dat hij integer zou handelen.
quote:NOS Nieuws
•
vandaag, 11:56
Meer hypotheekvoordeel voor hogere inkomens
Huizenbezitters met een middeninkomen en hogere lonen kunnen in 2025 meer hypotheekrente aftrekken van hun belasting. Voor eigenaren met een lager inkomen wordt het voordeel juist kleiner. Dat blijkt uit het belastingplan 2025 waarover economenvakblad ESB schrijft.
Op dit moment mogen woningbezitters 36,97 procent van de betaalde hypotheekrente afhalen van het bedrag waarover zij inkomstenbelasting moeten betalen. Voor hogere inkomens stijgt dit in 2025 met een halve procentpunt.
Extra schijf
De stijging hangt samen met een verandering van de inkomstenbelasting. Nu werkt de belastingdienst nog met twee belastingschijven. Als je salaris meer dan 75.518 euro per jaar is, betaal je het hoge tarief (49,5 procent). Wie minder dan dat verdient betaalt het lage tarief (36,97 procent). Het percentage van het laagste tarief is nu gelijk aan het percentage van de hypotheekrenteaftrek.
Vanaf volgend jaar komt er een extra tarief voor inkomstenbelasting bij. Het hoogste percentage blijft gelijk en het laagste tarief gaat iets omlaag naar 35,82 procent. Daartussen komt er een middentarief: wie tussen 38.098 tot 75.518 euro per jaar verdient gaat 37,48 procent belasting betalen over zijn of haar loon.
Voor die middengroep stijgt het fiscale voordeel mee met dat belastingtarief. Wie onder het laagste tarief valt kan juist minder hypotheekrente aftrekken.
Ongelijkheid
Dat het fiscale voordeel voor deze groep groter wordt, is opvallend omdat sinds 2013 de hypotheekrenteaftrek juist wordt afgebouwd. De Europese Unie en De Nederlandsche Bank oefenen al jaren druk uit op Nederland om dit voordeel te schrappen. De aftrekpost leidt er namelijk toe dat huizenzoekers een hoger bedrag kunnen lenen en draagt zo bij aan een hogere huizenprijs.
De belastingwet moet nog langs de Eerste Kamer. In vakblad ESB roept econoom Raymond Gradus ertoe op de maatregel tegen het licht te houden. "Dit is ronduit onverstandig. Terwijl het kabinet zegt de koopwoningmarkt toegankelijker en betaalbaarder te willen maken, gaat voor het eerst sinds 2013 het tarief voor de hypotheekrenteaftrek voor hoge inkomen niet omlaag maar omhoog."
quote:Huizenbezitters met een middeninkomen en hogere lonen kunnen in 2025 meer hypotheekrente aftrekken van hun belasting. Voor eigenaren met een lager inkomen wordt het voordeel juist kleiner. Dat blijkt uit het belastingplan 2025 waarover economenvakblad ESB schrijft.
Dat wordt Wilders als premierquote:Op maandag 25 november 2024 13:07 schreef Zelva het volgende:
Meer hypotheekvoordeel voor hogere inkomens
[..]Laten we de huizenprijzen nog wat opkrikken, er kan nog wel wat bij.
Gaat dit ons geen Europese coronamiljarden kosten omdat we weigeren om noodzakelijke hervormingen aan de economie door te voeren (zoals we zelf als voorwaarden eisten bij het instellen van het steunfonds)?quote:Op maandag 25 november 2024 13:06 schreef Bondsrepubliek het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)voor-hogere-inkomens
[..]
Lullen over het belang van goed bestuur, en dan plaatsnemen in een kabinet met de PVV.quote:Op maandag 25 november 2024 13:04 schreef Origami94 het volgende:
[..]
En waarom zou hij niet integer handelen?
Ik snap ook niet waarom hij niet is weggebleven van de onderhandelingstafel of in elk geval heeft geëist dat elke vorm van belediging einde verhaal is.quote:Op maandag 25 november 2024 13:16 schreef probeer het volgende:
[..]
Lullen over het belang van goed bestuur, en dan plaatsnemen in een kabinet met de PVV.
Als je dit kabinet steunt en blijft steunen na de uitspraken van Nobel en hem niet eens in de Kamer op het matje roept? Ga je dan nog vragen wat er niet integer is?quote:Op maandag 25 november 2024 13:04 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Nee, omdat dit komt door een extra belastingschijf en niet door het stoppen met de afbouw van de hypotheekrenteaftrek.quote:Op maandag 25 november 2024 13:15 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gaat dit ons geen Europese coronamiljarden kosten omdat we weigeren om noodzakelijke hervormingen aan de economie door te voeren (zoals we zelf als voorwaarden eisten bij het instellen van het steunfonds)?
Hoeveel voorbeelden wil je hebben? Er is veel kritiek op Omtzigt en NSC omdat zij zichzelf in een bepaald keurslijf (rechtstatelijkheid, goed bestuur, nette omgangsvormen bla bla) hebben gepropt maar bij elk mogelijkheid om daaraan te vasthouden wijken ze ervan af met ene of andere smoesje.quote:Op maandag 25 november 2024 13:04 schreef Origami94 het volgende:
[..]
quote:Het is met een zwaar gemoed dat ik aankondig per 1 januari 2025 de Eerste Kamer te verlaten. Het fractievoorzitterschap draag ik vol vertrouwen over aan Tanja Klip-Martin, die unaniem door de fractie verkozen is als mijn opvolger.
Het lidmaatschap van de Eerste Kamer en de prettige samenwerking met mijn eigen fractie en partij heb ik ervaren als een voorrecht. Na jaren fulltime in het bedrijfsleven was het vertrouwd om weer aan het politieke debat deel te nemen, al was dat slechts voor één Kamerdag in de week. Het Eerste Kamerlidmaatschap is immers een parttimefunctie, die senatoren combineren met een andere baan. Het idee daarachter is dat juist deze combinatie van de praktijk en de politiek meerwaarde creëert voor de toetsing van de wetten op rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid, wat de kernverantwoordelijkheid van de Eerste Kamer uiteindelijk is. Die combinatie kan, zeker voor een fractievoorzitter, wel veeleisend zijn. Zodoende heb ik - vóór ik mij kandideerde als lijsttrekker van de VVD in de Eerste Kamer - mij ervan vergewist door veel gesprekken dat de combinatie van een best stevige baan met het fractievoorzitterschap van de Eerste Kamer mogelijk is.
Alhoewel een uitdagende combinatie, was mijn overtuiging destijds dat het zou moeten kunnen. Al snel na de beëdiging in de Eerste Kamer in de zomer van 2023 viel het kabinet Rutte IV. De politiek is er sinds die tijd niet rustiger op geworden. Dat geldt zodoende ook voor mijn rol als fractievoorzitter, met bijbehorend tijdsbeslag. De werkzaamheden die bij het fractievoorzitterschap horen, in de Eerste Kamer, binnen de partij en daarbuiten zijn toegenomen. Dit alles maakt dat het tijdsbeslag van hiervan veel meer is geworden dan ik in mijn afwegingen in 2022 veronderstelde. Hierdoor kan ik in de praktijk de verantwoordelijkheden voor de VVD en voor mijn werk niet vervullen zoals ik vind dat deze vervuld zouden moeten worden.
Ik heb de afgelopen periode mijn werk meerdere malen aangepast om te proberen één en ander samen te laten gaan, maar moet nu toch tot de conclusie komen dat zowel mijn werk, als de VVD beter verdienen. Ik heb derhalve, met pijn in het hart, besloten per 1 januari 2025 de Eerste Kamer te verlaten.
Ik ben sinds 1993 intensief bij de VVD betrokken, ik ben lid geweest van het hoofdbestuur, ik heb 7 jaar Tweede Kamerlid mogen zijn, waarvan 4 jaar vicefractievoorzitter, ik ben 7 jaar minister geweest en zwaai nu af uit de Eerste Kamer. Ik dank de partij voor het in mij gestelde vertrouwen al die jaren. Ik heb dat altijd als een enorme steun in de rug ervaren. Ik dank ook mijn collega’s in de Eerste Kamer en wens hen veel succes toe.
Liefs, Edith
Moeten we nu raden om wie het gaat?quote:Op maandag 25 november 2024 14:05 schreef nostra het volgende:
Het is met een zwaar gemoed dat ik aankondig per 1 januari 2025 de Eerste Kamer te verlaten. Het fractievoorzitterschap draag ik vol vertrouwen over aan Tanja Klip-Martin, die unaniem door de fractie verkozen is als mijn opvolger.
Het lidmaatschap van de Eerste Kamer en de prettige samenwerking met mijn eigen fractie en partij heb ik ervaren als een voorrecht. Na jaren fulltime in het bedrijfsleven was het vertrouwd om weer aan het politieke debat deel te nemen, al was dat slechts voor één Kamerdag in de week. Het Eerste Kamerlidmaatschap is immers een parttimefunctie, die senatoren combineren met een andere baan. Het idee daarachter is dat juist deze combinatie van de praktijk en de politiek meerwaarde creëert voor de toetsing van de wetten op rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid, wat de kernverantwoordelijkheid van de Eerste Kamer uiteindelijk is. Die combinatie kan, zeker voor een fractievoorzitter, wel veeleisend zijn. Zodoende heb ik - vóór ik mij kandideerde als lijsttrekker van de VVD in de Eerste Kamer - mij ervan vergewist door veel gesprekken dat de combinatie van een best stevige baan met het fractievoorzitterschap van de Eerste Kamer mogelijk is.
Alhoewel een uitdagende combinatie, was mijn overtuiging destijds dat het zou moeten kunnen. Al snel na de beëdiging in de Eerste Kamer in de zomer van 2023 viel het kabinet Rutte IV. De politiek is er sinds die tijd niet rustiger op geworden. Dat geldt zodoende ook voor mijn rol als fractievoorzitter, met bijbehorend tijdsbeslag. De werkzaamheden die bij het fractievoorzitterschap horen, in de Eerste Kamer, binnen de partij en daarbuiten zijn toegenomen. Dit alles maakt dat het tijdsbeslag van hiervan veel meer is geworden dan ik in mijn afwegingen in 2022 veronderstelde. Hierdoor kan ik in de praktijk de verantwoordelijkheden voor de VVD en voor mijn werk niet vervullen zoals ik vind dat deze vervuld zouden moeten worden.
Ik heb de afgelopen periode mijn werk meerdere malen aangepast om te proberen één en ander samen te laten gaan, maar moet nu toch tot de conclusie komen dat zowel mijn werk, als de VVD beter verdienen. Ik heb derhalve, met pijn in het hart, besloten per 1 januari 2025 de Eerste Kamer te verlaten.
Ik ben sinds 1993 intensief bij de VVD betrokken, ik ben lid geweest van het hoofdbestuur, ik heb 7 jaar Tweede Kamerlid mogen zijn, waarvan 4 jaar vicefractievoorzitter, ik ben 7 jaar minister geweest en zwaai nu af uit de Eerste Kamer. Ik dank de partij voor het in mij gestelde vertrouwen al die jaren. Ik heb dat altijd als een enorme steun in de rug ervaren. Ik dank ook mijn collega’s in de Eerste Kamer en wens hen veel succes toe.
Ja, de ondertekening bleek een plaatje. Het is *tromgeroffel* Schippers.quote:Op maandag 25 november 2024 14:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Moeten we nu raden om wie het gaat?
Jammer, Schippers heeft bij de spreidingswet laten zien af en toe een rechte rug te hebben. Ze is ook gewoon groter binnen de VVD dan Yeşilgöz. Geen idee of de vervanger meer in de zak van Yeşilgöz zit.quote:
Tanja Klip is volgens mij wel een VVD’er van de oude stempel. En aangezien ze verder met pensioen is, hoeft ze zich ook niet zoveel aan te trekken van een verdere carričre.quote:Op maandag 25 november 2024 14:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jammer, Schippers heeft bij de spreidingswet laten zien af en toe een rechte rug te hebben. Ze is ook gewoon groter binnen de VVD dan Yeşilgöz. Geen idee of de vervanger meer in de zak van Yeşilgöz zit.
Het punt is vooral het genietingsmoment (i.e. wanneer wordt het in Box 2 belast, dat is over het algemeen bij uitkering).quote:Op maandag 25 november 2024 17:50 schreef Kowloon het volgende:
Om nog even terug te komen op de publicatie van het CPB waaraan aan het begin van dit topic (indirect) werd gerefereerd. Dit diagram toont per inkomensgroep de effectieve belastingvoet. Economisch gezien kent Nederland dus een deels degressieve belastingheffing op inkomen. Het lijkt mij hoog tijd om daar een eind aan te maken.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |