Dat is wel jammer, was je specifiek naar een vuurwerkvrij park? Wij waren vorig jaar in Beekse Bergen waar je alleen in de verte nog wat gestommel hoorde. Maar dat is wel wat prijzig om elk jaar te doenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 23:33 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Gelukkig Nieuwjaar nog! Haha, was ik helemaal vergeten in m’n eerdere post.
We waren een midweekje weg en zaten, naar ik dacht, op een heel rustig en klein vakantiepark. Er mocht daar ook geen vuurwerk afgestoken worden, maar toch wel veel knallen gehoord. En het dorp lag er echt naast, dus alsnog genoeg van meegekregen. Ze werd iets na twaalven wakker (wij waren rond 23:45 al wakker geworden) en moest huilen van al het lawaai. Toen hebben we nog even samen naar het vuurwerk gekeken vanuit het raam, dat vond ze erg leuk. Om half 1 lagen we er weer in, duurde nog wel zeker 20 minuten voordat het stil genoeg was om weer te slapen.
Neuh, mensen van het park liepen naar het naastgelegen weiland om daar vuurwerk af te steken. Kop van Overijssel, dus het is er gewoon verder heel erg leeg. Af en toe een dorpje, that’s it. Maar er is ook wel wat afgestoken op het park zelf. Mijn man had daar zelf ook aan meegedaan trouwens, die ging om 19:00 met de peuter sterretjes en nog een paar grondbloemen aansteken.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 07:34 schreef Yesse het volgende:
[..]
Dat is wel jammer, was je specifiek naar een vuurwerkvrij park? Wij waren vorig jaar in Beekse Bergen waar je alleen in de verte nog wat gestommel hoorde. Maar dat is wel wat prijzig om elk jaar te doen
Ahh dat klinkt heel fijn.quote:Op zondag 5 januari 2025 10:53 schreef eponine het volgende:
Gisterochtend: “Mamaaaa! Mij is drieeeeeee!”
R vindt vuurwerk leuker dan haar broer. Gisteravond ter ere van haar verjaardag nog wat sterretjes aangestoken in de tuin. Ze stond helemaal te glunderen.
Ja, als ik zijn kamer binnen kom 's morgens is het meestal: "Nee! Papa weg!". Het hoort erbij en is gezond. Niet leuk. Ook voor de ander niet om juist constant geclaimd te worden. Het ebt meestal snel weg als ik het negeer. Zeker als mama niet in de buurt is. Is ze er wel dan helpt dat niet altijd. Wat schijnt te helpen is het te erkennen: "Ik snap dat je liever mama had maar ik kleed je nu aan. Morgen doet mama het weer." Zoiets. En ik probeer hem dan vaak er uit te halen door bijv. een knuffel tevoorschijn te halen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:37 schreef 111210 het volgende:
Meer ouders ervaring met dit soort ellende?
Gaan dat ook maar eens proberen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:17 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ja, als ik zijn kamer binnen kom 's morgens is het meestal: "Nee! Papa weg!". Het hoort erbij en is gezond. Niet leuk. Ook voor de ander niet om juist constant geclaimd te worden. Het ebt meestal snel weg als ik het negeer. Zeker als mama niet in de buurt is. Is ze er wel dan helpt dat niet altijd. Wat schijnt te helpen is het te erkennen: "Ik snap dat je liever mama had maar ik kleed je nu aan. Morgen doet mama het weer." Zoiets. En ik probeer hem dan vaak er uit te halen door bijv. een knuffel tevoorschijn te halen.
Thx. Nachten gaan al wat beter. Mss ook wel gevolg van verkoudheid en keelpijn aangezien ik nu ook mijn keel voel. Hij is wel nog zijn grenzen aan het zoeken. Gister heeft ie 2 uur lang in bed gespeeld overdag. Gaf geen kik hoor maar gewoon zitten, spelen met z'n knuffels en kletsen en zingen. En 's avonds heeft ie al dagen achtereen een uur nodig om te gaan liggen. Voordeel is wel dat ie niet meer in paniek is zoals sinds zijn verjaardag. Hij is er niet minder vrolijk om. Haalt dan - als ie 's nachts niet spookt - toch nog wel een uurtje of 10-10,5.quote:Op woensdag 22 januari 2025 20:11 schreef Bami het volgende:
Klinkt lastig alpeko, hopelijk gaat het snel weer soepeler!
Een tijdje gehad maar het was niet extreem.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:37 schreef 111210 het volgende:
Onze is nu een paar weken 2 en sindsdien ook erg gegroeid in de ontwikkeling. Meer praten, meer bewust van dingen en echt een eigen willetje en grenzen opzoeken.
Hoort er allemaal bij, maar het probleem nu is dat de onze echt duidelijk naar papa toe trekt.
Zo erg dat mama niks goed kan doen en de kleine gaat krijsen, krabben, slaan en hysterisch huilen.
Als de ander het doet is het direct over en is er niks aan de hand en is de rust direct weer terug gekeerd.
Dit is het ergste bij het naar bed brengen.
Bij opa en oma en de opvang is er ook niks aan de hand.
Meer ouders ervaring met dit soort ellende?
Herkenbaar! Die van mij start ook na de carnavalsvakantie (al mag hij nog geen hele dagen ivm verzekeringsdingen, hij wordt pas in de tweede week 4). En dan heb ik twee schoolgaande kinderen... gelukkig issie op vrijdag nog even vrij, bijtanken voor hem en nog even knuffeltijd met z'n tweeën :-Dquote:Op maandag 17 februari 2025 21:21 schreef Aure het volgende:
Mijn peuter is bijna vier..![]()
Vorige week al twee keer wezen wennen op school (eerste dag wel erg huilen bij het wegbrengen maar daarna niet meer). Deze week nog twee keer, daarna hebben we twee weken vakantie en dan mag hij meteen na de vakantie starten. Dat is eigenlijk nog een week te vroeg, maar het voelde wel als een logisch begin voor hem![]()
Kleine kindjes worden groot
Dat is nog lang wachtenquote:Op woensdag 19 februari 2025 10:37 schreef GotC het volgende:
Hier een peuter die nog 3 moet worden, maar wel graag naar school wil.Tsja.
Superfijn dat het zo goed ging vanmorgen! Geeft toch een beter gevoel dan een huilend kind ja, ook al weet je dat het gewoon wennen is.quote:Op woensdag 19 februari 2025 10:43 schreef Aure het volgende:
[..]
Dat is nog lang wachten![]()
O. ging vanochtend heerlijk zonder huilen de klas in, zwaaien bij het raam en ik kon gaan. Dat is toch fijner afzetten dan een huilend kind![]()
Ik heb vervolgens boodschappen gedaan, koffie gehaald en anderhalf uur voor me uit zitten staren op de bankgewoon even niks. Nu nog eventjes werken voordat ik mn aapjes weer ga ophalen
Haha lief dat je zijn naam hebt afgekort tot O in de quote. Maar Otis is niet zijn echte naamquote:Op woensdag 19 februari 2025 11:03 schreef GotC het volgende:
[..]
Superfijn dat het zo goed ging vanmorgen! Geeft toch een beter gevoel dan een huilend kind ja, ook al weet je dat het gewoon wennen is.
En klinkt heeeeerlijk, even niets en niemand om je heen! Tegelijkertijd vond ik het bij onze oudste zo'n realisatie dat de tijd dat je je kind 'voor jezelf' hebt voorbij was. Nu weet ik niet beter en vind ik het heerlijk, voor beide
Ja opeens gaat het dan snel he? Spannend hoor, maar zeker ook heel leukquote:Op woensdag 19 februari 2025 11:09 schreef Morgane89 het volgende:
Hier komt het nu ook heel snel dichtbij. Hij mag vanaf half mei naar school en we horen als het goed is deze week wanneer het kennismakingsgesprek is en wanneer hij kan gaan wennen. Dat wordt nog even een puzzel in verband met de 2 weken meivakantie en we gaan de week daarvoor zelf op vakantie.
Ik vind het allemaal reuzespannendook omdat wij 1 kind hebben (en houden) en dus alles maar 1 keer meemaken.
Haha ok! Ik dacht, liever voor de zekerheid afkortenquote:Op woensdag 19 februari 2025 11:22 schreef Aure het volgende:
[..]
Haha lief dat je zijn naam hebt afgekort tot O in de quote. Maar Otis is niet zijn echte naambegint wel met een O. dat wel
![]()
Ik was wel echt toe aan tijd voor mezelf en ik denk dat hij heel veel fijne tijd met mij heeft gehad haha! Maar het is zeker weer een hele nieuwe fase, twee kinderen op school
Nog steeds volop aanwezig. Dus niet echt opbeurend.quote:Op woensdag 19 februari 2025 12:47 schreef eponine het volgende:
Nog 10,5 maand en dan is de vrijdag onder schooltijd helemaal voor mezelf (lees: eindelijk weer eens fatsoenlijk dingen in huis kunnen doen enzo) en de woensdag tot 12:00 met man samen.
Heel misschien dat ik een halve dag extra ga werken, of m’n huidige uren anders ga spreiden (2x8, 2x4 bijvoorbeeld), maar eigenlijk kijk ik ook wel heel erg uit naar gewoon een hele dag in de week alleen thuis zijn en doen wat ik wil. Gelukkig heb ik nog even de tijd om daar over na te denken.
Hoe lang duurt die “ik kan dat ZELF“ maar vervolgens toch overal hulp bij nodig hebben fase ook alweer?
Gewoon spruiten die van mij is er dol opquote:Op woensdag 19 februari 2025 13:29 schreef DjVero het volgende:
Wat is leuk om vanavond te gaan eten met mijn peuter? We zijn met zijn tweetjes. Pizza, pannenkoeken, McDonald's hebben we allemaal vrij recent nog gedaan. Patat-dag hebben wij op vrijdag of zaterdag.
Ik had de hoop dat meisjes anders waren dan jongens maar haar broer van zes wil het liefst nog dat we alles voor hem doen. Helaas voor mij dusquote:Op woensdag 19 februari 2025 13:29 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Nog steeds volop aanwezig. Dus niet echt opbeurend.Ik denk dat die van mij daar altijd in zal blijven hangen, in ieder geval in het ‘zelf doen / bepalen / uitvogelen’.
Thuis is saai. Of bestaat er een spruitjesrestaurant?quote:Op woensdag 19 februari 2025 13:44 schreef alki het volgende:
[..]
Gewoon spruiten die van mij is er dol op
Heeft ook weer zijn voordelen, ik vind het wel lekker om niet om dutjes heen te hoeven plannen!quote:Op woensdag 19 februari 2025 13:50 schreef eponine het volgende:
Overigens wordt er hier ‘s middags nu vaker niet geslapen dan wel en dat is voor mij al schakelen aangezien de oudste nog zeker totdat hij naar school ging zo’n 2 a 3 uur sliep in de middag. En toen hij eenmaal naar school ging vaak ook nog op woensdagmiddag en in het weekend.
De ene dag gaat het niet slapen beter dan de andere dag maar dat gecombineerd met alles zelf willen (maar soms niet kunnen) levert behoorlijk wat frustratie op. Gelukkig kan ze wel steeds duidelijker praten, dus dat is een frustratie minder voor zowel haar als ons.
Da’s waar, hoewel ik het middagdutje ook wel een fijn rustpunt vind/vond.quote:Op woensdag 19 februari 2025 16:01 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Heeft ook weer zijn voordelen, ik vind het wel lekker om niet om dutjes heen te hoeven plannen!
Maar ben wel blij dat dochter pas stopte met slapen toen mijn afstudeerscriptie al af was.
Ja hij zit nog steeds wel in een slaapregressie. Begon eerst overdag. Later lag ie in de avond vaak nog een uur wakker of ging ie meteen huilen als wij zijn kamer verlieten. Ook geregeld weer huilend wakker in de nacht. Deels mss ook wel door de kou. Het werd er geregeld onder de advies temperatuur. En zodra 's morgens vroeg de verwarming aansprong, sliep ie vaak wel weer door. Maar al met al wel te doen. Het is gewoon erg wisselvallig terwijl hij juist maandenlang heel voorspelbaar was qua slaap. Zeker de nacht.quote:Op donderdag 20 februari 2025 11:09 schreef Bami het volgende:
Is ook wel een bekend ding rond de 2 jaar hoor, en vaak zie je dan dat ze een paar weken later hem opeens wel weer pakken.
S had hier pasgeleden een variant op, iemand expres pijn doen om kusjes te kunnen geven.quote:Op donderdag 20 februari 2025 14:27 schreef alpeko het volgende:
Of ziet het als wij een knuffel kunnen gebruiken of een ander kind. Maakt daar ook wel weer misbruik van want pijn is een kusje dus regelmatig is het uit het niets dat zijn vinger pijn doet of zijn voet. Heerlijk.
Dat wil hij nog wel eens bij zichzelf doen. Dan bijt ie (zacht hoor) in zijn vinger en dan komt ie om een kus vragen.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:19 schreef Elleska het volgende:
[..]
S had hier pasgeleden een variant op, iemand expres pijn doen om kusjes te kunnen geven.
Ze is nu bijna 2,5, toch? Ik zou haar zeker opgeven voor de psz, ik vind het alleen maar goed als ze met gelijkgestemden omgaan. Er zitten kindjes van 2 tot 4, dus meestal wel mogelijkheden tot aansluiting zoeken en vinden. Vooral als het nog even duurt voordat ze geplaatst kan worden, zou ik zeker nu al gaan aanmelden. Gaat ze verder nog naar een kdv of iets?quote:Op vrijdag 21 februari 2025 22:57 schreef Lokasenna het volgende:
Dat empathische herken ik totaal niet in mijn peuter.![]()
Die heeft nog weinig besef van emoties volgens mij. En van samen spelen ook nog niet. Wil haar eigenlijk opgeven voor de peuterspeelzaal maar twijfel een beetje of ze daar al wel aan toe is.
Ja ze gaat wekelijks 2 dagen naar een 0-4 groep, en heeft het daar naar haar zin. Maar nog wel heel erg op het eigen eilandje. Heb altijd het idee dat er in de peutergroep meer een groepsproces is en ze wat beter met aanwijzingen om moeten kunnen gaan. Maar misschien overschat ik het wel?quote:Op zaterdag 22 februari 2025 15:51 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Ze is nu bijna 2,5, toch? Ik zou haar zeker opgeven voor de psz, ik vind het alleen maar goed als ze met gelijkgestemden omgaan. Er zitten kindjes van 2 tot 4, dus meestal wel mogelijkheden tot aansluiting zoeken en vinden. Vooral als het nog even duurt voordat ze geplaatst kan worden, zou ik zeker nu al gaan aanmelden. Gaat ze verder nog naar een kdv of iets?
Klopt op zich wel, hoor. Het is echt al voorbereiden op het naar de basisschool gaan. In de kring om een vaste tijd, een heel duidelijk ochtendritme (met kaartjes), spelletjes en dingen met elkaar doen onder begeleiding van de pedagogisch medewerker. Onze heeft het ook altijd erg naar haar zin op ‘school’.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 21:34 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ja ze gaat wekelijks 2 dagen naar een 0-4 groep, en heeft het daar naar haar zin. Maar nog wel heel erg op het eigen eilandje. Heb altijd het idee dat er in de peutergroep meer een groepsproces is en ze wat beter met aanwijzingen om moeten kunnen gaan. Maar misschien overschat ik het wel?
Ik denk dat ze daar meer aan heeft als ze iets verder is in haar ontwikkeling. Ze zou wel redelijk snel terecht kunnen, denk dat we het na de zomervakantie wel gaan proberen.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 21:38 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Klopt op zich wel, hoor. Het is echt al voorbereiden op het naar de basisschool gaan. In de kring om een vaste tijd, een heel duidelijk ochtendritme (met kaartjes), spelletjes en dingen met elkaar doen onder begeleiding van de pedagogisch medewerker. Onze heeft het ook altijd erg naar haar zin op ‘school’.
Dat maakt niet perse uit. F. loopt best wat achter in zijn ontwikkeling en die gaat sinds 2.5 2 ochtenden naar de psz, vanaf 3 jaar 3 ochtenden met vve. Sinds kort een combinatie medisch kinderdagverblijf en psz. Hij is daar echt van gegroeid.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 21:55 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik denk dat ze daar meer aan heeft als ze iets verder is in haar ontwikkeling. Ze zou wel redelijk snel terecht kunnen, denk dat we het na de zomervakantie wel gaan proberen.
Eigenlijk heb ik zelf de ervaring (en ook vanuit mijn werk een aantal jaar geleden, als logopedist in een praktijk) dat de meeste kinderen erg groeien van de psz, of ze nu vlot gaan qua ontwikkeling of op sommige gebieden wat extra hulp of support kunnen gebruiken. Maar dat is uiteindelijk aan jullie zelf. Het lastige van zo’n 0-4 groep is dat er wellicht relatief weinig kindjes in dezelfde leeftijdsfase/ontwikkelingsfase zitten.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 21:55 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik denk dat ze daar meer aan heeft als ze iets verder is in haar ontwikkeling. Ze zou wel redelijk snel terecht kunnen, denk dat we het na de zomervakantie wel gaan proberen.
Dat gaat dan wel hard als je kind 2-3 keer per dag poept... Dure aangelegenheid. Ik hield ze vast aan een schoon stukje en hield ze dan in de wc terwijl ik die doorspoelde. En dan gewoon in een emmer weken en dan in de wasmachine. Niks meer van te zienquote:Op maandag 3 maart 2025 19:57 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier poep en plas tegelijk op de wc, dus geen ervaring mee. Maar poeponderbroeken zou ik ook zo wegsmijten.Al schijnt weken in de Biotex wel te helpen. Gelukkig nooit last van gehad.
Dat is best slim! Ik deed het altijd in de douche/bad maar dan blijf je eindeloos stukjes wegspoelen en moet je daarna nog schoonmaken. Daarom ben ik ze gaan weggooien (maar ik had er ook maar af en toe een)quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:33 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Dat gaat dan wel hard als je kind 2-3 keer per dag poept... Dure aangelegenheid. Ik hield ze vast aan een schoon stukje en hield ze dan in de wc terwijl ik die doorspoelde. En dan gewoon in een emmer weken en dan in de wasmachine. Niks meer van te zien
Tactiek heb ik ook niet bedacht, komt uit de wasbare luiers hoek. Die heb ik nooit gebruikt, maar deze tip heb ik opgeslagenquote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:09 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Dat is best slim! Ik deed het altijd in de douche/bad maar dan blijf je eindeloos stukjes wegspoelen en moet je daarna nog schoonmaken. Daarom ben ik ze gaan weggooien (maar ik had er ook maar af en toe een)
Elk jaar een weekend voor een festival, maar niet langer. Ik zou niet weten met wie ik dan op vakantie zou moeten gaan, alleen lijkt me niks.quote:Op woensdag 5 maart 2025 20:35 schreef Soldier2000 het volgende:
Gaan jullie ooit op vakantie zonder je kinderen? Twijfel een beetje om dit voor te leggen aan mijn vriendin, maarja vind het ook wel een beetje egoïstisch omdat zij dan de volledige zorg over onze dochter krijgt.
Dat eerste inderdaad ook.quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:41 schreef Bami het volgende:
Meer dan 1 nachtje kan mijn dochter niet uit logeren want dat ziet oma niet zitten.![]()
Maar ik zou je idd vooral afvragen of zij dan ook een week op vakantie kan en jij dan een week de kleine zou verzorgen. Als je dat niet ziet zitten lijkt het me ook niet fair om van haar te verwachten.
Mijn schoonmoeder vindt het ook leuk hoor, maar die wil dus eigenlijk geen kleinkinderen voortrekken op dat vlak én mijn dochter is ook een dramaslaper en vroeg wakker, mijn schoonmoeder komt zelf altijd pas na achten uit bed.quote:Op donderdag 6 maart 2025 17:13 schreef Bami het volgende:
Oh dat lijkt me nog wel lastiger! Mijn moeder vindt het super leuk als Pukje komt logeren, maar ik heb geen beste slaper gebaard dus meer dan 1 nacht achter elkaar vindt ze simpelweg te vermoeiend.![]()
Wel fijn dat als het echt nodig is je er iig wel terecht kan! Bij mijn schoonouders durf ik dan weer niet zo goed aan, zolang ze slaapt zoals ze nu doet.
Waarom?quote:Op donderdag 6 maart 2025 18:13 schreef Lokasenna het volgende:
In april heb ik een bruiloft en blijf daar overnachten, dat wordt de eerste keer dat ik niet bij dochter in de buurt slaap (ze blijft dan bij mijn man), maar ik zie er best wel een beetje tegenop.
Blijkbaar heb ik gewoon weinig talent voor loslaten.quote:Op donderdag 6 maart 2025 20:09 schreef June. het volgende:
[..]
Waarom?
Hier ga ik regelmatig op congres, 1x per jaar midweek met vriendinnen weg. Ook vriend heeft af en toe een mannenweekend. Heerlijk.
Toen ze kleiner waren en de nachten pittiger was de frequentie wel een stuk minder. Toen gingen ze ook nog niet logeren. Nu ze wat ouder zijn en gewoon de klok rondslapen vinden ze uit logeren bij oma/opa heel leuk. Dus nu ook plannen om lekker samen een keer weg re gaan zonder kids, gewoon een nachtje ofzo.
Je bent daarin niet de enige. Ik ben vorig jaar voor het eerst twee nachtjes weggeweest (castlefest met man) en de kinderen waren toen bijna 6 en 3,5. En dat vond ik echt heel heftig.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:15 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Blijkbaar heb ik gewoon weinig talent voor loslaten.
Vind het rot om zo ver weg te zijn. Maar goed, eens moet de eerste keer zijn en het valt vast mee.
Ik ben ook pas voor het eerst twee nachten van huis weggeweest toen de mijne 21 maanden was. Dat vond ik ook moeilijk. Nu vind ik het heerlijk als ik de peuter ‘s nachts niet heb. 🤣 Straks is de baby er weer en die zal ik wel weer lang bij me willen hebben ‘s nachts verwacht ik.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:15 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Vind het rot om zo ver weg te zijn. Maar goed, eens moet de eerste keer zijn en het valt vast mee.
Haha, maar als je het ook nooit doet dan heb je automatisch meer twijfels en zie je meer beren op de weg.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:15 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |