Dat wordt weer vuurwerk jaquote:Op dinsdag 12 november 2024 08:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
Benieuwd wat vraag #1 gaat zijn bij vragenuur straks
Spasibaquote:Op dinsdag 12 november 2024 08:52 schreef miss_sly het volgende:
Mokum inderdaad. Ik heb het even aangepast, dat mag vast als gastmod
https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/quote:Op 1 november jongstleden waren er 43 zeer zwakke basisscholen, meldt de Inspectie van het Onderwijs. Vorig jaar waren het er 39, in 2022 nog 13. Op het totaal van 6.562 basisscholen is 43 niet schokkend veel, maar ja, je zal er als kind maar op zitten.
Het is nog erger, in principe weten we niet eens hoe veel het er zijn gezien de zeer beperkte hoeveelheid controles van de Onderwijsinspectie en de beperkte insteek van die controles.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:13 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Het aantal zeer zwakke basisscholen in Nederland neemt snel toe. Naast het verwaarlozen van de rechtsstaat hebben de kabinetten Rutte 3 en 4 ook het onderwijs verwaarloosd. Het huidige kabinet is verschrikkelijk maar de kabinetten daarvoor waren echt niet veel beter.
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/
Kom je er met alleen inhoudelijke ingrepen? Ik denk het niet.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is nog erger, in principe weten we niet eens hoe veel het er zijn gezien de zeer beperkte hoeveelheid controles van de Onderwijsinspectie en de beperkte insteek van die controles.
Overigens is verbetering niet te verwachten zo lang het lerarentekort niet wordt opgelost. Dat is de eerste voorwaarde waar aan voldaan moet worden, en daarna zijn er nog wel wat inhoudelijke ingrepen nodig.
Er zijn wel dingen die ze kunnen doen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kom je er met alleen inhoudelijke ingrepen? Ik denk het niet.
Volgens mij is de enige echte oplossing, en eigenlijk vind ik dat verschrikkelijk, veel meer fulltime werken. Er zijn anders gewoon niet genoeg mensen om het onderwijs, maar bijvoorbeeld ook de zorg, te vullen.
Ik vraag me dus ook af in hoeverre je de overheid verantwoordelijk kunt houden voor dit probleem. Het probleem is inderdaad het lerarentekort, maar je gaat in Nederland echt de handen niet snel op elkaar krijgen voor meer afgedwongen fulltime werken. Doe je dat alleen in het onderwijs, heb je zelfs kans dat het onderwijs helemaal in de problemen komt omdat het personeel wat anders gaat zoeken.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/11/11/politie-gepikeerd-over-kritiek-op-aanpak-gewelddadigheden-politici-moeten-dempen-in-plaats-van-uitvergroten-a4872667quote:Binnen de Nationale Politie groeit het ongenoegen over de wijze waarop politici reageren op de aanpak van de ongeregeldheden voor en na de voetbalwedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv.
„Politici zouden de vreselijke incidenten juist moeten dempen in plaats van uitvergroten. Er is nu sprake van een beangstigende polarisatie”, zegt José Rooijers, sectorhoofd bij de politie Oost-Nederland. Het is een van de eenheden die de afgelopen dagen tientallen agenten naar Amsterdam moesten sturen om bijstand te verlenen. „Politici zijn alleen maar bezig meer aanhang te zoeken in plaats van ervoor te zorgen dat we weer vreedzaam met elkaar kunnen samenleven.”
Ook bij de Amsterdamse politie is men verontwaardigd over de kritiek op de aanpak van de wanordelijkheden. „
Prima geschreven, maar ook Timmermans vermijdt kritiek op de zionistische terreur die de voedingsbodem voor etnische haat aanzwengelt . Die terreur is etnische haat, wat etnische haat van Hamas oproept, wat etnische haat van zionisten opfokt.... etcquote:Het geweld in Amsterdam maakt ons allemaal boos en leidt wereldwijd tot afschuw. Op de dag dat we de Kristallnacht herdachten, werden Israëlische fans opgejaagd en afgetuigd. Mensen die er Joods uit zouden zien, moesten zich identificeren met hun paspoort. Natuurlijk voel je je dan ook als Joodse Nederlander nog onveiliger dan je je al voelde. De daders moeten worden opgespoord, en onderzoek moet uitwijzen of hier organisatie aan ten grondslag lag.
---
Laten we als politici niet nog meer olie op het vuur gooien, maar rustig analyseren wat er is gebeurd. Juist nu is het nodig dat we elkaar proberen te begrijpen, in plaats van elkaar de maat te nemen en verdeeldheid te zaaien. Jodenhaat kan je niet bestrijden met moslimhaat. Want waar de haat voor de ander groeit, is geen minderheid veilig. Wat wel nodig is, is dat we de voedingsbodem voor antisemitisme en andere vormen van haat structureel wegnemen
Ik ook niet, maar dat staat er niet. Of het staat er misschien wel, maar ik bedoel wat anders.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:29 schreef Hanca het volgende:
Ja, dat is misschien wel een optie. In de zorg zie je dat instellingen dat betalen, je kunt dan gewoon zonder opleiding al aan het werk in de zorg.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn wel dingen die ze kunnen doen.
Ik heb bijvoorbeeld een aantal jaar geleden eens gekeken of ik alsnog een opleiding wilde doen om leekracht te worden. Dat is gewoon te duur en kost me te veel, daar ga ik een paar jaar echt teveel op achteruit. Dus dat is geen optie. Ze zouden dat beter kunnen subsidieren als ze echt meer mensen in het onderwijs willen.
Er moet gedempt wordenquote:
Of juist aanzwengelen?quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:45 schreef Bluesdude het volgende:
Frans Timmermans :
[..]
Prima geschreven, maar ook Timmermans vermijdt kritiek op de zionistische terreur die de voedingsbodem voor etnische haat aanzwengelt . Die terreur is etnische haat, wat etnische haat van Hamas oproept, wat etnische haat van zionisten opfokt.... etc
Nou zo dus:quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij is de enige echte oplossing, en eigenlijk vind ik dat verschrikkelijk, veel meer fulltime werken. Er zijn anders gewoon niet genoeg mensen om het onderwijs, maar bijvoorbeeld ook de zorg, te vullen.
Ik vraag me dus ook af in hoeverre je de overheid verantwoordelijk kunt houden voor dit probleem. Het probleem is inderdaad het lerarentekort, maar je gaat in Nederland echt de handen niet snel op elkaar krijgen voor meer afgedwongen fulltime werken. Doe je dat alleen in het onderwijs, heb je zelfs kans dat het onderwijs helemaal in de problemen komt omdat het personeel wat anders gaat zoeken.
Ik vrees dat het sowieso minder aantrekkelijk geworden is om met kinderen en jeugd te werken. Naar mijn gevoel is het respect voor gezag bij jeugd en kinderen nog veel verder gedaald de afgelopen 20 jaar en is het aantal ouders dat niet accepteert als hun kind straf krijgt enorm gegroeid.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het vak zal aantrekkelijker moeten worden. En nee, dat los je niet op met een hoger salaris.
Zei geen enkele oudere generatie over een jongere generatie ooit.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:58 schreef Perrin het volgende:
De kwaliteit van de opvoeding is ook niet bepaald erop vooruitgegaan. Ouders lijken tegenwoordig vaker bezig met carrière en zelfontplooiing dan met de opvoeding van de kinderen. De prioriteiten liggen vaak elders.
En leraren krijgen dat op hun bordje.
Mijn indruk is dat het veel meer een probleem is dat zoveel ouders over hun kind denken dat het een schatje is en dat de leerkrachten en docenten hun kind niet goed behandeld. Dat ze hun kinderen direct gaan verdedigen bij de docent, en dat dat ook heel vaak niet op een normale manier wordt gebracht. Iedere opmerking of straf is onterecht. En niet alleen met straffen, maar ook met aantekeningen omdat huiswerk niet gemaakt is, slechte cijfers, een onverwachte toets, een toets die niet minstens een week van tevoren in Magister is gezet, etc.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:58 schreef Perrin het volgende:
De kwaliteit van de opvoeding is ook niet bepaald erop vooruitgegaan. Ouders lijken tegenwoordig vaker bezig met carrière en zelfontplooiing dan met de opvoeding van de kinderen. De prioriteiten liggen vaak elders.
En leraren krijgen dat op hun bordje.
Ook dat komt door migratie.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:13 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Het aantal zeer zwakke basisscholen in Nederland neemt snel toe. Naast het verwaarlozen van de rechtsstaat hebben de kabinetten Rutte 3 en 4 ook het onderwijs verwaarloosd. Het huidige kabinet is verschrikkelijk maar de kabinetten daarvoor waren echt niet veel beter.
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/
Maar hoe komt het dat de maatschappij zo geworden is?quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn indruk is dat het veel meer een probleem is dat zoveel ouders over hun kind denken dat het een schatje is en dat de leerkrachten en docenten hun kind niet goed behandeld. Dat ze hun kinderen direct gaan verdedigen bij de docent, en dat dat ook heel vaak niet op een normale manier wordt gebracht. Iedere opmerking of straf is onterecht. En niet alleen met straffen, maar ook met aantekeningen omdat huiswerk niet gemaakt is, slechte cijfers, een onverwachte toets, een toets die niet minstens een week van tevoren in Magister is gezet, etc.
De eigen verantwoordelijkheid van de jeugd wordt niet ontwikkeld. Ze hoeven niet meer zelf met de docent of mentor in gesprek, maar ouders klimmen meteen opgefokt in de telefoon of mail.
Daar wordt werken op scholen niet leuker van.
Het klopt dat veel oudere generaties dat zeggen, maar nu zeggen veel leraren het ook. Respect is weg, straffen of zelfs zeggen dat iets niet mag betekent een conflict met de ouders.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zei geen enkele oudere generatie over een jongere generatie ooit.
Ik denk dat @Perrin terecht het probleem deels bij het tweeverdienerschap legt.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar hoe komt het dat de maatschappij zo geworden is?
Dat is geen reden om zo soft te worden naar kinderen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat @:Perrin terecht het probleem deels bij het tweeverdienerschap legt.
Die ‘zionistische terreur’ is nauwelijks relevant. Het is hooguit de (onterechte) aanleiding voor wat er de afgelopen tijd gebeurd is. Maar deze groep zorgt natuurlijk al vele jaren voor problemen. Dáár moet het over gaan en daar moet nu eindelijk eens tegen worden opgetreden.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:45 schreef Bluesdude het volgende:
Frans Timmermans :
[..]
Prima geschreven, maar ook Timmermans vermijdt kritiek op de zionistische terreur die de voedingsbodem voor etnische haat aanzwengelt . Die terreur is etnische haat, wat etnische haat van Hamas oproept, wat etnische haat van zionisten opfokt.... etc
Ik zie daarin wel een beeld van deze tijd. Veel ouders die zelf ook vinden dat ze nooit iets verkeerd doen, dat regels en wetten wel gelden, maar voor hun alleen als ze dat uitkomt, die zich ook niets willen laten zeggen omdat ze zelf wel weten wat goed voor hun is, etc. En zo groeien hun kinderen dan ook op en die doen hetzelfde.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het klopt dat veel oudere generaties dat zeggen, maar nu zeggen veel leraren het ook. Respect is weg, straffen of zelfs zeggen dat iets niet mag betekent een conflict met de ouders.
En aan de ene kant lijkt me dit onoplosbaar, aan de andere kant is het volgens mij zo dat zolang je dit niet op lost, je ook het lerarentekort niet kunt oplossen.
Denk dat het niet eens deels is. We willen teveel, gedreven door social media en gecreëerde consumptiehonger. Het is nu ondenkbaar dat moeder de vrouw (of vader de man) fulltime het huishouden bestiert. Hierdoor wordt iedereen of greedy (de hogere sociale klassen) of onzeker (de lagere sociale klassen) gemaakt en leven we in een samenleving die alsmaar kutter wordt.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat @:Perrin terecht het probleem deels bij het tweeverdienerschap legt.
Dat zie ik niet zo.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat het deels mee te maken heeft. Het is natuurlijk niet zo dat er één duidelijke reden zal zijn voor deze verandering, eerder een combinatie van vele factoren. Hoe dat op te lossen is lijkt me nog lastiger om in te vullen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zie ik niet zo.
Je kunt daarmee juist ook zelfstandige, onafhankelijke kinderen opvoeden waar pa en ma niet constant voor in de bres moeten springen omdat hun hartje te hard wordt aangepakt.
Het zal er misschien in sommige gezinnen wel mee te maken hebben, maar ik denk niet dat je dit door kunt trekken naar alle tweeverdieners.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik denk dat het deels mee te maken heeft. Het is natuurlijk niet zo dat er één duidelijke reden zal zijn voor deze verandering, eerder een combinatie van vele factoren. Hoe dat op te lossen is lijkt me nog lastiger om in te vullen.
Of kinderen die dus niet gewend zijn om opgevoed te worden, want bij de BSO en bij opa en oma overkomt ze dat niet. En natuurlijk gaat dit niet op voor alle kinderen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zie ik niet zo.
Je kunt daarmee juist ook zelfstandige, onafhankelijke kinderen opvoeden waar pa en ma niet constant voor in de bres moeten springen omdat hun hartje te hard wordt aangepakt.
Nee zeker, niet. Daarom ook een van de vele factoren. Je ziet bij de rellen van gisteren ook een hoop jongeren waarvan je je afvraagt; wat doen die buiten nog. Weten hun ouders wel wat hun kind doet? Hoe werkt dat? Of inderdaad boze ouders op school omdat hun kind een 4 haalt. Waarom leggen ze de schuld bij docent neer ipv hun best te doen om samen huiswerk te maken?quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het zal er misschien in sommige gezinnen wel mee te maken hebben, maar ik denk niet dat je dit door kunt trekken naar alle tweeverdieners.
Je hebt er per klas natuurlijk ook maar 3 of 4 nodig waar dit het geval is en je verpest het leven van een leerkracht behoorlijk. Het naar alle kinderen van alle tweeverdieners doortrekken is dus sowieso niet nodig.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het zal er misschien in sommige gezinnen wel mee te maken hebben, maar ik denk niet dat je dit door kunt trekken naar alle tweeverdieners.
Probleem is denk ik ook dat de ouders zelf al nauwelijks opgevoed zijn.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of kinderen die dus niet gewend zijn om opgevoed te worden, want bij de BSO en bij opa en oma overkomt ze dat niet. En natuurlijk gaat dit niet op voor alle kinderen.
Dit vind ik dus een verkeerd frame.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of kinderen die dus niet gewend zijn om opgevoed te worden, want bij de BSO en bij opa en oma overkomt ze dat niet. En natuurlijk gaat dit niet op voor alle kinderen.
Eens, op zich. Maar ook in gezinnen met een thuisblijvende ouder zijn er genoeg ouders die niet aan opvoeden doen of waarvan hun kind ontspoort en ze niet weten waar dat kind is.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nee zeker, niet. Daarom ook een van de vele factoren. Je ziet bij de rellen van gisteren ook een hoop jongeren waarvan je je afvraagt; wat doen die buiten nog. Weten hun ouders wel wat hun kind doet? Hoe werkt dat? Of inderdaad boze ouders op school omdat hun kind een 4 haalt. Waarom leggen ze de schuld bij docent neer ipv hun best te doen om samen huiswerk te maken?
Ik weet het ook niet.
Weinig inderdaad.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Eens, op zich. Maar ook in gezinnen met een thuisblijvende ouder zijn er genoeg ouders die niet aan opvoeden doen of waarvan hun kind ontspoort en ze niet weten waar dat kind is.
Zeker als je dan refereert aan de rellen in Amsterdam, dat dan voor een groot deel om jongeren met een migratieachtergrond gaat: hoeveel van die moeders werken buitenshuis, denk je?
Goed punt.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Eens, op zich. Maar ook in gezinnen met een thuisblijvende ouder zijn er genoeg ouders die niet aan opvoeden doen of waarvan hun kind ontspoort en ze niet weten waar dat kind is.
Zeker als je dan refereert aan de rellen in Amsterdam, dat dan voor een groot deel om jongeren met een migratieachtergrond gaat: hoeveel van die moeders werken buitenshuis, denk je?
Genoeg immigrantenmoeders in de schoonmaak, in supermarkten oid. Veel banen zonder opleiding worden juist door die groep gevuld. Denk dat je dat onderschat.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat minder straffen en boos zijn niet per se komt omdat men de schaarsere tijd niet vervelend wil maken. Ik vind dat nogal conservatief. Hele volksstammen mensen zijn meer dan goed terechtgekomen ondanks twee werkende ouders. Er zal best wel een linkje te leggen zijn hier of daar, maar het lijkt me gewoon een van de vele invloeden. BSO, opa en oma of alleen thuis zijn betekenen niet automatisch dat deze kinderen dús niet opgevoed worden. Opvoeden doe je niet alleen tussen 9-5.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Genoeg immigrantenmoeders in de schoonmaak, in supermarkten oid. Veel banen zonder opleiding worden juist door die groep gevuld. Denk dat je dat onderschat.
En ik zei ook bewust deels. De groep kinderen die alles mag van hun ouders lijkt me gewoon groter, deels omdat straffen en boos zijn in de schaarsere tijd die je met ze hebt nog vervelender is dan het was. Er zullen vast ook andere oorzaken zijn. En wat betreft middelbare scholieren: die gaan niet meer naar een BSO en zijn dus veel meer alleen thuis.
En zoals ik zei: dit hoeft niet eens op te gaan voor de meerderheid in een klas. Als je er 3 of 4 tussen hebt zitten die niet luisteren maar die je ook niet kunt straffen heb je al een behoorlijk vervelende klas als leerkracht.
De rupsjenooitgenoegmaatschappij.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:14 schreef Falco het volgende:
[..]
Denk dat het niet eens deels is. We willen teveel, gedreven door social media en gecreëerde consumptiehonger. Het is nu ondenkbaar dat moeder de vrouw (of vader de man) fulltime het huishouden bestiert. Hierdoor wordt iedereen of greedy (de hogere sociale klassen) of onzeker (de lagere sociale klassen) gemaakt en leven we in een samenleving die alsmaar kutter wordt.
Het einde van het tijdperk van fossiele brandstoffen, het levensbloed van onze moderne geindustrialiseerde en geglobaliseerde samenleving.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:18 schreef Falco het volgende:
Sinds november vorig jaar probeer ik te snappen waarom we als land bewegen in een richting die voor vrijwel iedereen heel beangstigend is, maar ik kan nog steeds niet de vinger op de zere plek leggen. Ik lees wel veel Tom Jan Meeus en Ilja Leonard Pfeijffer voor duiding, maar de dieperliggende redenen kan ik nog niet vinden.
En social media en algoritmes. Beide pure aids.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het einde van het tijdperk van fossiele brandstoffen, het levensbloed van onze moderne geindustrialiseerde en geglobaliseerde samenleving.
Nou ja, er zijn veel jongeren/starters op de arbeidsmarkt die ervoor kiezen om niet fulltime te werken omdat ze ook waarde hechten aan vrije tijd en die op ene voor hun prettige manier invullen. Daar wordt dan door een deel van de oudere garde weer schande van gesproken, want je moet wel meedoen in de ratrace en werken aan nog meer economische groei!quote:
Dat lijkt mij inderdaad ook een belangrijke factor. Vlak het 'passende onderwijs' trouwens ook niet uit - een gemiddelde basisschoolleerkracht heeft er met dat fenomeen twee of drie leerlingen per klas bij gekregen die de helft van je tijd opeten. Dat is uitermate frustrerend als je de lieve schatjes die geen gedragsstoornis hebben graag wil leren rekenen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vrees dat het sowieso minder aantrekkelijk geworden is om met kinderen en jeugd te werken. Naar mijn gevoel is het respect voor gezag bij jeugd en kinderen nog veel verder gedaald de afgelopen 20 jaar en is het aantal ouders dat niet accepteert als hun kind straf krijgt enorm gegroeid.
Ik weet nog goed dat de juf van mijn jongste die hem straf gegeven had aan het eind van die dag snel voor de klas uit naar buiten ging om zo ongeveer excuses te vragen omdat ze mijn zoontje had gestraft. Ik vond de straf trouwens geheel terecht en heb aangegeven dat als zij noodzaak ziet 1 van mijn kinderen te straffen, dit dan gewoon bij haar werk hoort. Dit is een juf van tegen de 60, maar die kan echt niet meer doen wat ze de eerste 20 jaar van haar carrière heeft gedaan, gewoon orde houden. Ik merk het ook als ik bij activiteiten help op school: kinderen lopen gewoon over de leerkrachten heen.
Dit lijkt me zeker in het basisonderwijs een belangrijke factor om er niet meer te willen werken.
Niet helemaalquote:Op dinsdag 12 november 2024 11:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, er zijn veel jongeren/starters op de arbeidsmarkt die ervoor kiezen om niet fulltime te werken omdat ze ook waarde hechten aan vrije tijd en die op ene voor hun prettige manier invullen. Daar wordt dan door een deel van de oudere garde weer schande van gesproken, want je moet wel meedoen in de ratrace en werken aan nog meer economische groei!
Maar waarde hechten aan vrije tijd kan ook prima vallen onder 'rupsjenooitgenoeg'! In die vrije tijd kun je leuke dingen doen om jezelf gelukkig te laten voelen en de dag besluiten met een insta post waarin je showt welke modezaak je hebt bezocht of wat voor afmattende workout je hebt gehad met als doel weer likes te verzamelen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, er zijn veel jongeren/starters op de arbeidsmarkt die ervoor kiezen om niet fulltime te werken omdat ze ook waarde hechten aan vrije tijd en die op ene voor hun prettige manier invullen. Daar wordt dan door een deel van de oudere garde weer schande van gesproken, want je moet wel meedoen in de ratrace en werken aan nog meer economische groei!
Ik heb dit van dichtbij meekregen omdat m'n moeder jaren als remedial teacher en intern begeleider op een basisschool heeft gewerkt. In de jaren '90 was het de norm om na onderzoek en diagnose kinderen die niet goed in het normale onderwijs meekonden door te verwijzen naar gespecialiseerde scholen, zoals ZMOK- of ZMLK-onderwijs.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij inderdaad ook een belangrijke factor. Vlak het 'passende onderwijs' trouwens ook niet uit - een gemiddelde basisschoolleerkracht heeft er met dat fenomeen twee of drie leerlingen per klas bij gekregen die de helft van je tijd opeten. Dat is uitermate frustrerend als je de lieve schatjes die geen gedragsstoornis hebben graag wil leren rekenen.
Ik heb geen idee hoeveel suvsidies en toeslagen die jongeren/starters cashen. Eerlijk gezegd denk ik dat dat wel meevalt, maar dat is puur mij gevoel dat me dat ingeeft.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Niet helemaal
Er wordt veel meer gebromd over wel Full time kunnen werken en het bewust niet doen, en dan wel alle subsidies en toeslagen cashen
Als je gelukkig wordt van dat soort dingen posten op insta is dat toch prima? Ik vind likes verzamelen van een andere orde dan Veel Geld om het grootste huis de duurste auto te kopen. Ik vind het tragisch als je daar dergelijke bevestiging voor nodig hebt, maar er zijn wel meer dingen die mensen doen waar ik zo mijn eigen ideeën over heb.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:30 schreef Falco het volgende:
[..]
Maar waarde hechten aan vrije tijd kan ook prima vallen onder 'rupsjenooitgenoeg'! In die vrije tijd kun je leuke dingen doen om jezelf gelukkig te laten voelen en de dag besluiten met een insta post waarin je showt welke modezaak je hebt bezocht of wat voor afmattende workout je hebt gehad met als doel weer likes te verzamelen.
Dus de leerkrachten ook niet.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Probleem is denk ik ook dat de ouders zelf al nauwelijks opgevoed zijn.
Het passend onderwijs is verkocht als pedagogische winst (waar best wat voor te zeggen is) maar uitgevoerd als een bezuinigingsoperatie. Het geld dat er beschikbaar is voor de ondersteuning die de betreffende leerlingen nodig hebben is op zich al ontoereikend, maar daar wordt dan ook nog eens een deel van opgesoupeerd door de ondoorgrondelijke samenwerkingsverbanden. En als leerkracht/leraar kun je de rotzooi opruimen en mag je proberen én de 'passende' leerlingen in het gareel te houden, en de andere leerlingen in de tussentijd ook nog wat te leren. Dat gaat natuurlijk niet, maar het staat leuk in de folder.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb dit van dichtbij meekregen omdat m'n moeder jaren als remedial teacher en intern begeleider op een basisschool heeft gewerkt. In de jaren '90 was het de norm om na onderzoek en diagnose kinderen die niet goed in het normale onderwijs meekonden door te verwijzen naar gespecialiseerde scholen, zoals ZMOK- of ZMLK-onderwijs.
Maar dat is stukje bij beetje afgebroken. De gespecialiseerde scholen namen steeds minder kinderen aan en werden uiteindelijk gesloten. En die kinderen moesten het maar in het reguliere onderwijs zien te redden. Leraren moesten maar beter hun best doen. En dat de rest van de klas daar de dupe van werd, was niet belangrijk.
Hoogste tijd om lijfstraffen weer in te voerenquote:Op dinsdag 12 november 2024 12:23 schreef Janneke141 het volgende:
Eigenlijk voel je je als leerkracht soms net een FOK!-mod. Je ziet sommige kinderen continu over de schreef gaan, maar je hebt niet de middelen gekregen om er duurzaam wat aan te doen.
Vriend van mij is docent op zo een leerfabriek in de randstad. De verhalen die hij heeft over het beroepsonderwijs daar zijn pure horror. Gaat hard richting etnische jeugdbendes die elkaar niet kunnen luchten of zien.quote:Op dinsdag 12 november 2024 12:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Weet je wat ik denk.
Er is niks aan de hand op scholen en met de opvoeding. De lagere scores komen omdat er veel volk met stukken minder IQ op scholen is gekomen.
Of scholen met alleen maar migranten. Dat is zoveel toegenomen dat dat de gemiddelden omlaag trekt.
Kijk je naar scholen in dorpen met alleen autochtonen dan zie je dat die prima gemiddeld scoren.
I feel you.quote:Op dinsdag 12 november 2024 12:23 schreef Janneke141 het volgende:
Eigenlijk voel je je als leerkracht soms net een FOK!-mod. Je ziet sommige kinderen continu over de schreef gaan, maar je hebt niet de middelen gekregen om er duurzaam wat aan te doen.
Een goede leraar heeft geen kaarten nodigquote:Op dinsdag 12 november 2024 12:23 schreef Janneke141 het volgende:
En uiteindelijk wordt niemand er vrolijker van:quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij inderdaad ook een belangrijke factor. Vlak het 'passende onderwijs' trouwens ook niet uit - een gemiddelde basisschoolleerkracht heeft er met dat fenomeen twee of drie leerlingen per klas bij gekregen die de helft van je tijd opeten. Dat is uitermate frustrerend als je de lieve schatjes die geen gedragsstoornis hebben graag wil leren rekenen.
Een kaart/lesverwijdering is ook geen duurzame oplossing.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:06 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Een goede leraar heeft geen kaarten nodig
quote:Op dinsdag 12 november 2024 12:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het passend onderwijs is verkocht als pedagogische winst (waar best wat voor te zeggen is) maar uitgevoerd als een bezuinigingsoperatie. Het geld dat er beschikbaar is voor de ondersteuning die de betreffende leerlingen nodig hebben is op zich al ontoereikend, maar daar wordt dan ook nog eens een deel van opgesoupeerd door de ondoorgrondelijke samenwerkingsverbanden. En als leerkracht/leraar kun je de rotzooi opruimen en mag je proberen én de 'passende' leerlingen in het gareel te houden, en de andere leerlingen in de tussentijd ook nog wat te leren. Dat gaat natuurlijk niet, maar het staat leuk in de folder.
Zoals bij het onderwijs over het vervoegen van werkwoorden?quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
En uiteindelijk wordt niemand er vrolijker van:
- de andere leerlingen niet, omdat het de les enorm verstoord en zij niet meer de aandacht krijgen die ze verdienen
Deze ondernemer die de politiek in is gegaan om het ondernemersklimaat te verbeteren, gaat zich enorm hard maken voor bestaanszekerheid van mensen met een kleine portemonnee en een normaal baantje. Bedankt Pieter!quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:00 schreef Szura het volgende:
Tjebbe van Oostenbruggen de nieuwe staatssecretaris
Iemand met nog meer geld en belangen dan Idsinga
Ik werd vroeger in de les minder afgeleid dan hier thuis, zo blijktquote:Op dinsdag 12 november 2024 13:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zoals bij het onderwijs over het vervoegen van werkwoorden?
Ouders worden er vrolijker van. Want dan staat hun kind niet te boek als iemand met speciaal onderwijs. Er zijn zelfs genoeg (lees: veel te veel) ouders die onderzoeken naar autisme en dat hele spectrum, zelfs dyslexie, tegenhouden om maar niet dat label te krijgen. Jarenlang elke diagnostiek tegenhouden, want hun reputatie als 'goede ouders van een normaal kind' is belangrijker. Maar velen eisen dan wel dat de school allemaal aanpassingen maakt en extra hulp aanbied.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
En uiteindelijk wordt niemand er vrolijker van:
- de leerling die vroeger op speciaal onderwijs zat niet omdat die nu de hele tijd op zijn of haar tenen moet lopen en steeds boze blikken voelt en ziet dat hij of zij anders is
- de andere leerlingen niet, omdat het de les enorm verstoord en zij niet meer de aandacht krijgen die ze verdienen
- de leerkrachten niet, omdat die inderdaad nog minder goed hun werk kunnen doen
De enigen die er gelukkiger van worden zijn een stel mensen achter een bureau die dit hebben verzonnen. Gelukkig groeit speciaal onderwijs weer: https://www.aob.nl/actuee(...)ijs-neemt-sterk-toe/
Lijkt me een zeer positief iets.
Woordvoerder financien NSC. Heb hem wel een paar keer gezien, maar echt iets bijzonders is me niet bijgebleven.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:00 schreef Szura het volgende:
Vermogen van 70 miljoen. Snap nu steeds beter waarom dat hele bestaanszekerheid geen onderwerp meer is voor het NSC.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:00 schreef Szura het volgende:
En van spellingscontrole, en vooral van de verminderde lestijd ervoor. Dat zie je bij het rekenonderwijs ook terug. De tijd om tafels te oefenen is veel minder dan vroeger, dus zijn kinderen minder goed in tafels.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:46 schreef Hanca het volgende:
Wellicht ook een gevolg van whattsapp e.d.?
Zelfs op het ministerie van Onderwijs kan de helft niet rekenenquote:Op dinsdag 12 november 2024 14:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En van spellingscontrole, en vooral van de verminderde lestijd ervoor. Dat zie je bij het rekenonderwijs ook terug. De tijd om tafels te oefenen is veel minder dan vroeger, dus zijn kinderen minder goed in tafels.
Natuurlijk wel, maar het is niet verrassend dat je verder niet in kunt gaan op wat ik zeg.quote:Op maandag 11 november 2024 18:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt de wetsbehandeling duidelijk niet gevolgd.
https://nos.nl/artikel/25(...)ster-om-meer-te-doenquote:De eisen van Greenpeace gaan een stuk verder dan de stikstofdoelen uit de Nederlandse wet, die de milieuorganisatie als "absolute ondergrens" beschouwt. Toch is het volgens experts niet ondenkbaar dat de rechter daaraan tegemoetkomt. Dat komt doordat Nederland zich moet houden aan Europese natuurbeschermingsregels. Daarin staat dat de natuur in beschermde Natura 2000-gebieden niet mag verslechteren, zegt Frins. "Uit zogenoemde natuurdoelanalyses volgt juist dat veel gebieden (dreigen te) verslechteren. In dat geval moet je direct optreden."
Heb je de tijdmachine bij de hand? Gebruik 'm graag.quote:Op dinsdag 12 november 2024 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:
30 jaar geleden was het grootste probleem zwerfafval van de Mac.
Totale kul om Fortuyn, Wilders Etc de schuld te geven van een primitieve religie die overal waar ze komen voor overlast zorgen.quote:Op maandag 11 november 2024 22:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Je noemt inderdaad precies de haatmensen die we hier hebben, daar was geen import voor nodig. We gaan nog steeds door op hetzelfde verhaal dat niet tot enig succes leid. Nee de problemen die mensen ervaren komen niet allemaal door immigranten of gebrekkige integratie. Dat is een probleem in de maatschappij, niet zon gek groot probleem behalve voor de meest hardcore racisten.
Van die smerige taal over primaten als jij uitkraamt dat is een veel groter probleem. Op die manier hebben we veel meer haat vanuit allochtonen dan vanuit die migranten die je zo giftig noemt.
Nu met alleen maar rechtse partijen aan de macht zien we ook maar weer eens dat het totáál niet waar is wat ze zeggen. Op rechts is er geen enkele wil om iets te verbeteren aan de situatie die ze zo politiek uitbuiten. Nee we hebben Faber als minister die uit haar neus vreet en niks doet een beetje klaagt over hoe moeilijk ze het heeft met de puinhopen van de andere rechtse kabinetten. En verder is het enige wat ze doet is proberen te bezuinigen zodat het probleem enkel groter wordt.
Als je een integratie probleem hebt wat dan niet helpt maar wat het kabinet dus wel van plan is; keihard bezuinigen op voorzieningen voor asielzoekers, bezuinigen op alles wat de integratie bevordert, bezuinigen op ontwikkelingshulp, steunen van moordpartijen in het Midden-Oosten. Taal uitslaan waarmee duidelijk wordt voor de autochtone Nederlanders dat wat de goeden daarvan ook doen je wordt toch nooit geaccepteerd.
Problemen benoemen prima, zeggen dat de problemen veroorzaakt worden doordat iemand een bepaald geloof aanhangt maakt je inderdaad een extreem rechtse hater.quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:37 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Totale kul om Fortuyn, Wilders Etc de schuld te geven van een primitieve religie die overal waar ze komen voor overlast zorgen.
Engeland, België, Nederland, Frankrijk, Zweden, Denemarken etc overal hebben we last van moslims, en dat noem jij de mensen die dat probleem duiden extreemrechtse haters.
Blijven pappen en nathouden Jesse.
Na, in 1994 schreef Ton Mooi een paper over geweld in het onderwijsquote:Op dinsdag 12 november 2024 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:
30 jaar geleden was het grootste probleem zwerfafval van de Mac.
Vergeet niet dat je in de jaren 80 en 90 nergens je auto kon neerzetten zonder je autoradio te verliezen. Hoog Catharijne was na winkel sluiten 1 groot heroïne gebiedquote:Op dinsdag 12 november 2024 16:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Na, in 1994 schreef Ton Mooi een paper over geweld in het onderwijs
1995 Bureau Beke schreef dit rapport over geweld en drugs
In 1983 werd mij op school een pistool met 100 patronen te koop aangeboden.
Omdat jij vindt dat vertegenwoordigers uit een genocidaal land gewoon gezellig op bezoek moeten kunnen komen samen met een deel van de zeer racistische fanbase van een voetbalclub? Of waar verwijs je naar?quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:38 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)-en-evenementen.html
Dus de linkse partijen vinden dat buitenlanders niet welkom zijn omdat er Nederlands racistisch tuig is wat zich niet weet te gedragen.
Ik snap meteen weer waarom ik nooit op dit soort partijen stem.
Klopt, Zat in Utrecht op school, HC was een puinhoopquote:Op dinsdag 12 november 2024 16:45 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Vergeet niet dat je in de jaren 80 en 90 nergens je auto kon neerzetten zonder je autoradio te verliezen. Hoog Catharijne was na winkel sluiten 1 groot heroïne gebied
De afkeer naar onze Westerse levensstijl is overduidelijk.quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:42 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Problemen benoemen prima, zeggen dat de problemen veroorzaakt worden doordat iemand een bepaald geloof aanhangt maakt je inderdaad een extreem rechtse hater.
Je zou een punt hebben als iedereen die de islam aanhangt crimineel of terrorist is. Gezien het feit dat dat niet zo is mag je op zoek naar andere oorzaken
De middelbare school waar ik in de jaren 90 op zat was een roomblanke kakschool en ook daar werd een keer een pistool te koop aangeboden. Door het zoontje van een huisarts.quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Na, in 1994 schreef Ton Mooi een paper over geweld in het onderwijs
1995 Bureau Beke schreef dit rapport over geweld en drugs
In 1983 werd mij op school een pistool met 100 patronen te koop aangeboden.
Genocidaal? En hoe noem jij die aanslag op 7 oktober dan?quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:46 schreef VoMy het volgende:
[..]
Omdat jij vindt dat vertegenwoordigers uit een genocidaal land gewoon gezellig op bezoek moeten kunnen komen samen met een deel van de zeer racistische fanbase van een voetbalclub? Of waar verwijs je naar?
Is dat zo? Grappig dan om te zien dat 98% oid gewoon meedoet met onze maatschappij zonder enig probleem.quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:48 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
De afkeer naar onze Westerse levensstijl is overduidelijk.
Grappig dat die 98% weigert die 2% te corrigeren.quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:52 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Is dat zo? Grappig dan om te zien dat 98% oid gewoon meedoet met onze maatschappij zonder enig probleem.
Op een al ongeveer 100 jaar durende oorlog waarbij Israel al meer kinderen heeft gedood het afgelopen jaar dan alle huidige conflicten bijelkaar?quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:52 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Genocidaal? En hoe noem jij die aanslag op 7 oktober dan?
Ah, een statisticusquote:Op dinsdag 12 november 2024 16:52 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Is dat zo? Grappig dan om te zien dat 98% oid gewoon meedoet met onze maatschappij zonder enig probleem.
Ik neem aan dat jij een dagtaak hebt aan het corrigeren van blanke christelijke Nederlanders.quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:53 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Grappig dat die 98% weigert die 2% te corrigeren.
Wil je nu zeggen dat 7 Okt een gerechtvaardigd en okay handelen was?quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:54 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Op een al ongeveer 100 jaar durende oorlog waarbij Israel al meer kinderen heeft gedood het afgelopen jaar dan alle huidige conflicten bijelkaar?
Zeker kijk je daarnaar en dan zie je dat dat voornamelijk mannen zijn in de leeftijd van 15-30 jaar met een slechte sociaal economische achtergrondquote:Op dinsdag 12 november 2024 16:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, een statisticus
Kijk dan ook naar de groepen die voor problemen zorgen.
Als 98% van de tijd mijn auto niet start, kijk ik daar ook niet naar, ik kijk naar de oorzaak van de 2% van de tijd dat ie niet start.
Die kinderen die al jarenlang als schild gebruikt worden bedoel je?quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:54 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Op een al ongeveer 100 jaar durende oorlog waarbij Israel al meer kinderen heeft gedood het afgelopen jaar dan alle huidige conflicten bijelkaar?
Ah, daders zijn zielug bedoel jequote:Op dinsdag 12 november 2024 16:56 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Zeker kijk je daarnaar en dan zie je dat dat voornamelijk mannen zijn in de leeftijd van 15-30 jaar met een slechte sociaal economische achtergrond
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |