abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215527000
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2024 23:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik vind dat echt onacceptabel.

Hier geboren Marokkanen en Turken kunnen geen afstand doen van hun dubbele nationaliteit. Dat is dus rassenjustitie. Etnostaat naar Israëlisch model.

Zogenaamd echte Nederlanders hangt dat niet boven het hoofd bij ernstige misdragingen.
Ja echt van de zotten hoe mensen meteen naar totaal de verkeerde conclusies springen. Meer onderbuiken is geen oplossing maar juist een probleem. Roepen om een anti-rechtstatelijke voorstellen is geen weg voorwaarts.

https://www.uva.nl/shared(...)der-straffen.html?cb

quote:
Hoe kan het dat we zoveel energie stoppen in onderzoek, maar dat daar in de rechtspraktijk weinig gebruik gemaakt van lijkt te worden?'

Waar zie je het misgaan in de rechtspraktijk?
'Een tekenend voorbeeld is de roep om strengere straffen. Er is onlangs een wetsvoorstel aangenomen om de maximale straf op doodslag te verhogen bij verkeersdelicten. Elke keer zit daar de impliciete gedachte achter: als we de straf ophogen schrikt dat mensen af om een misdrijf te begaan. Maar in de wetenschap zien we dat strenger straffen niet effectief is. We zien dat hoger straffen juist negatieve effecten kan hebben. En toch blijft dat elke keer weer terugkomen als oplossing voor criminaliteit.'

Zijn dat niet vooral politieke besluiten?
'Het is zeker deels politiek. Iedereen heeft intuïtief gevoel bij straf. Als kind kom je ermee in aanraking, of tijdens je studie. Het is een van de manieren om gedrag te veranderen. We hebben er allemaal een sterk idee over. Maar als je een gevangenisstraf van 30 jaar oplegt met de bedoeling om gedrag te veranderen, gaat dat in tegen de wetenschap. Het intuïtieve gevoel sluit dan niet aan bij de onderzoeksresultaten. Dat laat ook de kracht zien van onderzoek. We kunnen niet alleen varen op intuïtie. We hebben onderzoek nodig om een objectiever beeld te krijgen.'

Zijn mensen zich bewust van die mismatch?
'Ik denk het niet. Zelf merk ik het ook. Ik heb al het onderzoek over straffen gelezen en toch merk ik dat mijn eigen ideeën en gevoelens mijn beeld beïnvloeden. Wat effectief is en wat goed voelt is niet altijd hetzelfde. Dat maakt het interessant, want in wetsvoorstellen gaat het over de effectiviteit van beleid en dan moet je kijken naar onderzoek.
https://www.ou.nl/-/pleid(...)urgers-realistischer
quote:
De Nederlandse rechter is de afgelopen decennia al steeds harder gaan straffen, maar dat zeggen die politieke partijen er niet bij. Nederland is nu in Europa een van de landen waar het strengst wordt gestraft, terwijl de rechter vroeger mild strafte. Bijna 60 procent van de burgers weet dat niet, zo blijkt uit onderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen, de Open Universiteit en het NSCR.
Maar ach waarom naar de wetenschap luisteren, we weten toch veel beter.

[ Bericht 27% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 09-11-2024 01:38:10 ]
  zaterdag 9 november 2024 @ 02:23:55 #3
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_215527243
Het is na Amsterdam 7-11-24 nu wel duidelijk dat Nederland inderdaad een Marokkanenprobleem heeft.
Nu zijn het de joden, straks zijn de andere Nederlanders aan de beurt.

Welterusten allemaal.
Science matters
pi_215527251
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 22:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens. We staan tegenwoordig aan alle kanten toe dat men regels gaat overtreden. Mensen die zich op snelwegen vastlijmen, mensen die met tractors de boel blokkeren, mensen die demonstraties houden op plekken waar het verboden is... niemand krijgt een straf. Dan raakt het respect voor de politie natuurlijk weg. Je weet dat als je opgepakt wordt, de kans zeer groot is dat je alleen foei te horen krijgt voor je weer naar huis mag. En dat desnoods 10 keer achter elkaar.

Die hele geest moet weer in de fles, strafbare feiten moeten gewoon bestraft worden. Of je het nou doet voor het klimaat, tegen het kabinet, voor of tegen Israël of gewoon omdat je een idioot bent: de wet overtreden moet consequenties hebben.

Als iedereen die met politie in aanraking komt ook daadwerkelijk gestraft wordt, het liefst steeds zwaarder bij recidive, dan zal het respect voor de politie vanzelf toenemen.
De eerste drie voorbeelden. Zeg gewoon dat je demonstraties wilt verbieden zoals een echte CU'er. Niet zomaar werken ze samen met de PVV en VVD
pi_215527259
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 00:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat een totale onzin dat de wet overtreden in Nederland geen consequenties zou hebben. Het heeft al consequenties en die zijn superscheef verdeeld, deze mensen krijgen veel meer straf straks dan de lullo's met hun traktors. Die hele reflex van als we maar harder straffen tegen mensen die we niet leuk vinden dan houden ze wel op met dingen te doen die we niet leuk vinden werkt niet dat is zo vaak wetenschappelijk aangetoond. Zwaarder straffen gaat hier niks aan toevoegen je stopt er niemand mee, ja om nog een leven op te bouwen na de straf.
Dit is precies eenzelfde wensdenken als minister Faber doet. Een compleet pijnloze oplossing is geen oplossing. Oh we straffen hoger en klaar, boeit niemand wat want niemand denkt daar mee te maken te krijgen, lost niets op.

Disproportioneel hard straffen laat het respect tegen de rechtsstaat enkel meer afnemen. Dat zorgt voor minder respect tegen politie niet meer. Waarom zou iemand respect hebben voor politie als ze de dienaars zijn van een autoritaire staat.

Dit is totaal de verkeerde visie. Nog meer autoritarisme gaat alleen maar meer problemen opleveren. Dat is juist ook waarom je met dit soort problemen hebt. PVV en Wilders zijn de grootste partij. Die stoken dit vuur continue op, om dan nu te zeggen het vuur moet hoger en hoger dat schiet uiteraard helemaal niks op. Jongeren die dit doen, daar had je juist al veel eerder thee mee moeten drinken. Die moet je meer integreren in de maatschappij. Dat gebeurt niet want die jongeren horen er eigenlijk niet bij want ze zijn niet autochtoon. Tenminste we weten helemaal nog niet welke jongeren dit nou precies doen want jullie schreeuwen al om hoofden en nieuwe wetten voordat het onderzoek ernaar is afgerond. Er is meteen al een onderbuik aanname wie dit precies gedaan hebben en waarom. Gebrek aan respect voor autoriteit, serieus geef me een teiltje.

Zon extreem kortzichtige en domme post zie ik je eigenlijk nooit plaatsen.
Het ging nooit over integreren of assimileren, nu niet en nooit geweest.

Zie de discussie (vanuit deels Wilders kant) om Syriërs maar ook Oekraïners terug te sturen.
pi_215527274
Beetje alsof je Trump fans vertelt dat hij het beste voor heeft met Amerikanen, vrouwen, buitenlanders, etc. Zijn welkom zolang ze zich aanpassen.

En tegelijkertijd doen ze zoals Wilders jarenlang niks. Al is Wilders al sinds de jaren 90 kamerlid zonder constructieve idee
pi_215527302
Goed betoog @:Lord-Ronddraai. We moeten, juist nu, overtuigd vast blijven houden aan de principes van een proportioneel en rationeel functionerende rechtsstaat. De Toeslagenaffaire is al een naoorlogs dieptepunt wat dat betreft, laten we vooral niet nog dieper zinken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 09-11-2024 02:59:41 (Referentie aan Lord-Ronddraai werkt niet…) ]
pi_215527639
Wanneer ben je nu eigenlijk echt Nederlander? Het merendeel zullen jonge gasten zijn, afstammelingen van arbeidsmigranten, 4e/5e generatie alweer (als ik even ervan uitga dat de millenials 3e generatie zijn). En er zijn nog mensen die deze gastjes "terug willen sturen"? Terug sturen naar waar, Diemen zuid?

Ze moeten inderdaad gestraft worden maar wat is het verschil met de kop schippers op Mallorca of de "supporters" die de Spaanse trappen in Rome vandaliserden, of de talloze andere geweldsincidenten waar jongeren de laatste jaren bij betrokken zijn?
Allemaal hetzelfde rotvolk maar allemaal Nederlanders.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_215527652
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 02:29 schreef Origami94 het volgende:

[..]
De eerste drie voorbeelden. Zeg gewoon dat je demonstraties wilt verbieden zoals een echte CU'er. Niet zomaar werken ze samen met de PVV en VVD
Ik wil absoluut demonstraties niet verbieden, ik wil dat er consequenties zijn aan wetsovertredingen. De snelweg is geen demonstatieplek.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215527727
Gelukkig is er demonstratierecht maar ik kan niet voor elke demonstrant evenveel sympatie opbrengen. Demonstranten die de A12 blokkeren doen dat tenminste nog om een naderende grote ramp te voorkomen. Zij die demonstreren met hun tractoren willen verandering tegenhouden terwijl dat juist tot een ramp zal leiden. Klimaatdemonstranten vechten voor het algemeen belang, radicale boeren vechten alleen voor hun eigen belang ten koste van het algemeen belang.
pi_215527734
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 08:41 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Gelukkig is er demonstratierecht maar ik kan niet voor elke demonstrant evenveel sympatie opbrengen. Demonstranten die de A12 blokkeren doen dat tenminste nog om een naderende grote ramp te voorkomen. Zij die demonstreren met hun tractoren willen verandering tegenhouden terwijl dat juist tot een ramp zal leiden. Klimaatdemonstranten vechten voor het algemeen belang, radicale boeren vechten alleen voor hun eigen belang ten koste van het algemeen belang.
Bijzonder is altijd wel dat het eerste niet geaccepteerd wordt, maar het tweede wel.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215527865
quote:
Bijzondere denkwijze, ik heb het juist andersom.
Vakman pur sang
  zaterdag 9 november 2024 @ 09:19:47 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215527907
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Bijzondere denkwijze, ik heb het juist andersom.
Dat is een prima indicator dat Bondsrepubliek gelijk heeft.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_215527918
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 00:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat een totale onzin dat de wet overtreden in Nederland geen consequenties zou hebben. Het heeft al consequenties en die zijn superscheef verdeeld, deze mensen krijgen veel meer straf straks dan de lullo's met hun traktors. Die hele reflex van als we maar harder straffen tegen mensen die we niet leuk vinden dan houden ze wel op met dingen te doen die we niet leuk vinden werkt niet dat is zo vaak wetenschappelijk aangetoond. Zwaarder straffen gaat hier niks aan toevoegen je stopt er niemand mee, ja om nog een leven op te bouwen na de straf.
Dit is precies eenzelfde wensdenken als minister Faber doet. Een compleet pijnloze oplossing is geen oplossing. Oh we straffen hoger en klaar, boeit niemand wat want niemand denkt daar mee te maken te krijgen, lost niets op.

Disproportioneel hard straffen laat het respect tegen de rechtsstaat enkel meer afnemen. Dat zorgt voor minder respect tegen politie niet meer. Waarom zou iemand respect hebben voor politie als ze de dienaars zijn van een autoritaire staat.

Dit is totaal de verkeerde visie. Nog meer autoritarisme gaat alleen maar meer problemen opleveren. Dat is juist ook waarom je met dit soort problemen hebt. PVV en Wilders zijn de grootste partij. Die stoken dit vuur continue op, om dan nu te zeggen het vuur moet hoger en hoger dat schiet uiteraard helemaal niks op. Jongeren die dit doen, daar had je juist al veel eerder thee mee moeten drinken. Die moet je meer integreren in de maatschappij. Dat gebeurt niet want die jongeren horen er eigenlijk niet bij want ze zijn niet autochtoon. Tenminste we weten helemaal nog niet welke jongeren dit nou precies doen want jullie schreeuwen al om hoofden en nieuwe wetten voordat het onderzoek ernaar is afgerond. Er is meteen al een onderbuik aanname wie dit precies gedaan hebben en waarom. Gebrek aan respect voor autoriteit, serieus geef me een teiltje.

Zon extreem kortzichtige en domme post zie ik je eigenlijk nooit plaatsen.
Ik heb het nergens over zwaarder straffen gehad. Laat staan over disproportioneel straffen. Ik heb het over het uitvoeren van ons huidige wetboek.

We gebruiken onze politie nu als een soort bezem die de boel bij elkaar mag vegen, maar verder niks mag doen. De politie is het lachertje van de straat, je weet dat als de politie je pakt er geen enkele consequentie aan zit. Geen boete, geen taakstraf, zelfs je naam wordt nog niet opgeschreven om bij te houden hoe vaak je de wet overtreedt. Nee, je mag mee, krijgt misschien als ze in een heel strenge bui zijn foei te horen en daarna mag je weer weg.

Die raddraaiers van gisternacht ook: er waren er 62 opgepakt, maar 52 liepen 's ochtends om 7 uur al weer buiten. Ik hoop dat hun gegevens zo zijn genoteerd dat ze nog een straf krijgen, maar ik heb er een hard hoofd in. De officier van justitie met wie dat overlegd moet worden werkt namelijk meestal niet 's nachts.

En ja, zo creëer je dus een sfeer dat het overtreden van de wet geen enkel probleem is. Het is als een leerkracht die niet mag straffen: orde houden wordt dan onmogelijk en dus zal het steeds meer uitde hand lopen. Terwijl als er wel gestraft mag worden en ook wordt, er waarschijnlijk helemaal niet zo vaak hoeft te worden ingegrepen.

We moeten ophouden de politie als voetveeg te gebruiken, de politie wordt niet voor niets steeds bozer vanwege het gebrek aan straf. We moeten naast de politie gaan staan, in plaats van naast de wetsovertreders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215527932
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik vrees het wel ja in een linkse kliek.
Ik ben meer rechts georiënteerd en ben meer genegen voor mensen op te komen die harder werken en vechten voor hun beroep.
Op de straat liggen is zo lui.
Vakman pur sang
pi_215527953
quote:
Klimaatdemonstranten vechten voor het algemeen belang, radicale boeren vechten alleen voor hun eigen belang ten koste van het algemeen belang.
wie bepaalt er wat mijn belang is ?? die idioten?
wie het meeste geld kan printen, zonder in de problemen te komen, die heeft gewonnen
pi_215527954
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb het nergens over zwaarder straffen gehad. Laat staan over disproportioneel straffen. Ik heb het over het uitvoeren van ons huidige wetboek.

We gebruiken onze politie nu als een soort bezem die de boel bij elkaar mag vegen, maar verder niks mag doen. De politie is het lachertje van de straat, je weet dat als de politie je pakt er geen enkele consequentie aan zit. Geen boete, geen taakstraf, zelfs je naam wordt nog niet opgeschreven om bij te houden hoe vaak je de wet overtreedt. Nee, je mag mee, krijgt misschien als ze in een heel strenge bui zijn foei te horen en daarna mag je weer weg.

Die raddraaiers van gisternacht ook: er waren er 62 opgepakt, maar 52 liepen 's ochtends om 7 uur al weer buiten. Ik hoop dat hun gegevens zo zijn genoteerd dat ze nog een straf krijgen, maar ik heb er een hard hoofd in. De officier van justitie met wie dat overlegd moet worden werkt namelijk meestal niet 's nachts.

En ja, zo creëer je dus een sfeer dat het overtreden van de wet geen enkel probleem is. Het is als een leerkracht die niet mag straffen: orde houden wordt dan onmogelijk en dus zal het steeds meer uitde hand lopen. Terwijl als er wel gestraft mag worden en ook wordt, er waarschijnlijk helemaal niet zo vaak hoeft te worden ingegrepen.

We moeten ophouden de politie als voetveeg te gebruiken, de politie wordt niet voor niets steeds bozer vanwege het gebrek aan straf. We moeten naast de politie gaan staan, in plaats van naast de wetsovertreders.
Ineens is dat een probleem?
Onze rechtsspraak werkt al 30 jaar ongeveer gelijk.
Al heb je wel gelijk, want ik vind dat de politie meer respect moet krijgen.
Je krijgt niks gedaan met straffen als gevangenisstraf, dat vinden ze juist leuk die mocros. Een paar weken gratis gamen en eten.
Vakman pur sang
pi_215527983
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ineens is dat een probleem?
Onze rechtsspraak werkt al 30 jaar ongeveer gelijk.
Al heb je wel gelijk, want ik vind dat de politie meer respect moet krijgen.
Je krijgt niks gedaan met straffen als gevangenisstraf, dat vinden ze juist leuk die mocros. Een paar weken gratis gamen en eten.
Ik vind dit al veel langer een probleem, maar het is de laatste pakweg 5 jaar wel extreem uit de hand gelopen. De politievakbonden zijn er niet voor niets regelmatig woedend over.

We laten in dit land de politie gewoon stikken.
pi_215528019
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind dit al veel langer een probleem, maar het is de laatste pakweg 5 jaar wel extreem uit de hand gelopen. De politievakbonden zijn er niet voor niets regelmatig woedend over.

Maar dat komt niet door de politie, de rechtspraak en alles! Daar is weinig aan veranderd.
Het is de toename en verhuftering van het volk op straat. Die zijn getraind en goed ingelicht wat ze kunnen doen, hoever ze kunnen gaan en tegen welke straf. Als dat in je gemeenschap ook nog is als positief wordt gezien en er advocaten in je gemeenschap zitten die je onvoorwaardelijk steunen.
Daar is maar heel weinig aan te doen, zonder te beginnen met lijfstraffen of direct schieten.
Alleen het land verbannen van hele groepen zal helpen.
Vakman pur sang
pi_215528024
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Misschien moet de politie op politieke partijen stemmen die zich wel aan afspraken houden ipv op partijen die bijvoorbeeld klimaatafspraken, waterkwaliteitafspraken en stikstofafspraken aan hun laars lappen wat natuurlijk demonstraties uitlokt. De politie komt ook regelmatig negatief in het nieuws vanwege racisme.
  zaterdag 9 november 2024 @ 09:41:57 #21
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_215528032
Wat in Amsterdam gebeurd is, is geen demonstratie.
Wat in Amsterdam gebeurd is heeft niets met sport te maken.
Wat in Amsterdam gebeurd is heeft niets met raddraaien te maken

Amsterdam was terrorisme. Nog niet terrorisme in zijn meest extreme vorm, maar gewoon onvervalst terrorisme, vooraf georganiseerd terrorisme door een groep die desnoods met het hardste geweld gestopt moet worden.

Gaat de overheid dit probleem niet oplossen dan zal tegengeweld op enig moment onvermijdelijk zijn. Figuren die ook hier te vinden zijn zullen dit probleem gebruiken om nog meer de eigen (in mijn ogen even bedenkelijke) koers door te zetten en niet alleen de echte probleemveroorzakers, maar ook de omgeving van deze probleemveroorzakers te vernietigen. Zie bijvoorbeeld twee posts boven mij. "Hele groepen", gaat dus niet over daders, dat gaat over kenmerken.

Het is juist in het belang van de vreedzame meerderheid dat de terroristische minderheid vernietigd wordt.
pi_215528089
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
Geluķkig is dat demonstratierecht er juist omdat het geen zier uitmaakt wie er in wiens ogen 'gelijk heeft'.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
How to perform live - by Phil Collins
How to perform live - by Neil Young
How to perform live - by Dire Straits
pi_215528093
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:40 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Misschien moet de politie op politieke partijen stemmen die zich wel aan afspraken houden ipv op partijen die bijvoorbeeld klimaatafspraken, waterkwaliteitafspraken en stikstofafspraken aan hun laars lappen wat natuurlijk demonstraties uitlokt. De politie komt ook regelmatig negatief in het nieuws vanwege racisme.
Heb jij een speciale verkiezing onder politieagenten gezien waaruit blijkt dat ze massaal op partijen stemmen die bijvoorbeeld klimaatafspraken, waterkwaliteitafspraken en stikstofafspraken aan hun laars lappen? Ik niet, namelijk.
pi_215528105
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:55 schreef nostra het volgende:

[..]
Geluķkig is dat demonstratierecht er juist omdat het geen zier uitmaakt wie er in wiens ogen 'gelijk heeft'.
Eens. Maar de wet is er ook hierom. Of je nu de wet overtreedt voor klimaat (en iedereen hier weet hoe zeer me dat onderwerp aan het hart gaat) voor boeren of om een andere reden: bij alles zou je volgens de wet gestraft moeten worden.
pi_215528124
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Okay mijn fout ik interpreteerde verkeerd dat je zei zwaarder straffen bij recidive. Dat is volgens mij al lang zo maar prima.

Dat ze na een nacht cel weer buiten worden gezet betekent toch helemaal niet dat de kous daarmee af is.
Je kunt toch moeilijk iedereen die opgepakt is vastzetten tot het einde van de vervolging. Er is waarschijnlijk amper plek in de cellen van politiebureaus in Amsterdam om zoveel mensen vast te zetten laat staan voor langere tijd. Daarbij lijkt me ook onzeker dat iedereen die opgepakt is ook schuldig blijkt en waarschijnlijk zitten er minderjarigen tussen.

Geen idee waar je op baseert dat in dit soort gevallen niet eens een naam wordt opgeschreven. Dat er geen boete volgt dat er geen taakstraf volgt, waar baseer je dat op. Ik ben oprecht benieuwd.

Bij demonstranten kan dat soms zo zijn, een demonstrant die opgepakt is, is wat mij betreft ook nogal een verschil. Dit waren geen demonstranten. Er worden daarbij ook regelmatig mensen opgepakt die eigenlijk niks misdaan hebben bijvoorbeeld journalisten die zich ook kenbaar maken.

De politie verliest ook gezag omdat er veel te veel rotte appels tussen zitten en het zelfreinigend vermogen daarvan te laag is. Te vaak zien we dat politie zich misdraagt en de hand boven het hoofd gehouden wordt.
Omdat ze de helft van hun tijd besteden aan drugszaken. Je verdient weinig respect als je verder brave burgers met wietplanten criminaliseert bijvoorbeeld.

Maar voor zover ik kan zien lijk je weinig weet te hebben van hoe het werkt.
https://www.de-strafrecht(...)t%20gehouden%20wordt.

quote:
Aanhouding door politie
Als u wordt verdacht van een strafbaar feit, is het mogelijk dat de politie u aanhoudt. Als u bent gearresteerd als verdachte, wordt u overgebracht naar het politiebureau. Vervolgens vinden op het politiebureau verhoren plaats.

Maximaal 9 uur hechtenis op het politiebureau
De uren tussen middernacht en 09.00 uur ‘s ochtends tellen niet mee, waardoor de politie u in totaal dus maximaal 18 uur lang in hechtenis kan houden. Overigens kan de politie u ’s nachts wel verhoren. Tijdens het verhoor heeft u het recht om te zwijgen. Dit recht is soms belangrijk tijdens de eerste verhoren, omdat u niet weet welke bewijzen de politie in handen heeft.

Inverzekeringstelling
Maximaal 3 x 24 uur hechtenis op het politiebureau
Wanneer de politie na de eerste verhoren aanleiding ziet om verder onderzoek te doen, is de hulpofficier van justitie bevoegd een bevel tot inverzekeringstelling geven. Tijdens de eerste drie dagen van uw inverzekeringstelling bespreekt de politie uw zaak met de officier van justitie. De officier kan vervolgens besluiten dat u in het belang van het onderzoek moet worden voorgeleid bij de rechter commissaris, of dat u het onderzoek in vrijheid mag afwachten.

Voorlopige hechtenis: bewaring
Maximaal 14 dagen hechtenis in het huis van bewaring
Voorlopige hechtenis komt niet vaak voor en is alleen mogelijk wanneer er tegen de verdachte ernstige bezwaren bestaan. Ook moet voor het misdrijf waar men van wordt verdacht een wettelijke straf van vier of meer jaar gelden. Daarnaast is er een aantal uitzonderingen op deze regels, waardoor een verdachte alsnog in voorlopige hechtenis geplaatst wordt.
Als ik dat zo lees is het helemaal niet zo gek dat de meeste lui na verhoor vrijgelaten zijn en een vervolg in vrijheid af kunnen wachten. Bij heterdaadjes, waarvan ik verwacht dat de meesten dat zijn is misschien niet veel extra onderzoek nodig. Hechtenis in bewaring zal bij de meesten niet nodig zijn, er zijn geen doden gevallen, ik neem aan dat de meeste dus niet tegen 4 jaar+ straf aan kijken.

Maar dat de opgepakte mensen die geweld pleegden tegen Israelische supporters, vrij zijn zonder komende straf , dat geloof ik pas als ik daar bewijs voor zie.
pi_215528131
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens. Maar de wet is er ook hierom. Of je nu de wet overtreedt voor klimaat (en iedereen hier weet hoe zeer me dat onderwerp aan het hart gaat) voor boeren of om een andere reden: bij alles zou je volgens de wet gestraft moeten worden.
De politie / OM heeft de wedstrijd al verloren na eerste paar boerendemonstraties waarin ze de snelwegen blokkeerden, waarbij ze allemaal een straf ontliepen. Dan zie je dat andere demonstrerende partijen denken van oh ja als zij het mogen dan mag ik het ook. En hun een straf geven is dan lastig want je hebt de boeren immers ook niet gestraft.
pi_215528149
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:01 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
De politie / OM heeft de wedstrijd al verloren na eerste paar boerendemonstraties waarin ze de snelwegen blokkeerden, waarbij ze allemaal een straf ontliepen. Dan zie je dat andere demonstrerende partijen denken van oh ja als zij het mogen dan mag ik het ook. En hun een straf geven is dan lastig want je hebt de boeren immers ook niet gestraft.
Eens, daar ging het al helemaal mis.
pi_215528158
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik vrees het wel ja in een linkse kliek.
Ik ben meer rechts georiënteerd en ben meer genegen voor mensen op te komen die harder werken en vechten voor hun beroep.
Op de straat liggen is zo lui.
Hij bedoelde dat het een punt maakt voor demonstratierecht in het algemeen.
pi_215528176
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

De politie verliest ook gezag omdat er veel te veel rotte appels tussen zitten en het zelfreinigend vermogen daarvan te laag is. Te vaak zien we dat politie zich misdraagt en de hand boven het hoofd gehouden wordt.
Dat zien we misschien eens in de 3 jaar, oid. Als het al zo vaak is. Heel vreemd om dit op te werpen.

quote:
Omdat ze de helft van hun tijd besteden aan drugszaken. Je verdient weinig respect als je verder brave burgers met wietplanten criminaliseert bijvoorbeeld.
En dit is een nog veel gekkere framing. Geen enkele agent in Nederland is bezig met brave burgers met wat wietplantjes in de tuin. Ik weet niet of jij wel eens op funda rondkijkt, maar dan zie je echt redelijk veel huizen te koop staan met wietplanten in de tuin. Als de politie zogenaamd fulltime bezig zou zijn met zulke mensen, zou niemand dat doen.

En juist zulke frames en het herhalen daarvan helpen dus de politie ook niet. De politie is niet de tegenstander.
pi_215528216
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:41 schreef mcmlxiv het volgende:
Amsterdam was terrorisme. Nog niet terrorisme in zijn meest extreme vorm, maar gewoon onvervalst terrorisme, vooraf georganiseerd terrorisme door een groep die desnoods met het hardste geweld gestopt moet worden.

Het zionistisch terrorisme in de Gaza en Westbank is vele malen erger... 40.000 keer meer dodelijk
Is het niet veel beter die te stoppen? En met "het hardste geweld" in jouw visie

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 09-11-2024 10:21:38 ]
pi_215528236
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb jij een speciale verkiezing onder politieagenten gezien waaruit blijkt dat ze massaal op partijen stemmen die bijvoorbeeld klimaatafspraken, waterkwaliteitafspraken en stikstofafspraken aan hun laars lappen? Ik niet, namelijk.
Nee die lui stemmen vaak PVVD. Precies de partijen die hun respect meer en meer laten afnemen.

Lillian helder claimde bijvoorbeeld dat de steun voor de PVV onder politieagenten veel groter is dan gemiddeld.

quote:
Uit mijn contacten met agenten krijg ik de indruk dat de steun voor de PVV binnen de politie aanzienlijk groter is dan onder de gewone bevolking. Ik krijg ook e-mails hierover: ‘maar we kunnen zoiets beter niet hardop zeggen’, melden agenten dan”.

Vorige maand werd een agent buiten functie gesteld die al jaren actief is in de PVV. De agent, kandidaat-gemeenteraadslid in Den Haag, deed „zeer ongepaste uitlatingen” op sociale media, aldus de politie. Hij had getwitterd „minder, minder, minder gajes” te willen op de dag dat zes agenten uit het oosten werden geschorst wegens grensoverschrijdend gedrag. Van de politiemensen verscheen een filmpje op Twitter waarin ze zeggen over „een Marokkaanse markt” te rijden op weg naar hun hotel in Parijs. De agenten roepen onder meer „minder, minder, minder”, verwijzend naar de uitspraak ‘minder Marokkanen’ van Wilders.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-bevolking-a4163950
Tja dan snap je het gezagsprobleem dat ze hebben ook. Agenten die zich racistisch uitlaten op social media zouden er linea recta uit moeten vliegen zo niet laten ze gebrek aan zelfreinigend vermogen zien. Agenten moeten hun politieke voorkeur lekker voor zich houden. Zeker als je op een fascistische partij stemt en daar open over bent ondermijnt dat je gezag want hoe kun je onbevooroordeeld zijn. Wegwuiven van racisme bij de politie ondermijnt hun gezag. Het gezagprobleem van de politie daar is de politietop grotendeels verantwoordelijk voor als je het mij vraagt, daarna zou ik wijzen naar de VVD ministers van justitie die keer op keer op keer volledig ondermaats zijn.
pi_215528248
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat ik wil zeggen is dat de politie meer oog mag hebben voor de oorzaken van demonstraties. We hebben de laatste tijd regeringen gehad die gemaakte afspraken aan hun laars lappen en uiteraard lokt dat demonstraties uit.
pi_215528289
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:17 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Wat ik wil zeggen is dat de politie meer oog mag hebben voor de oorzaken van demonstraties. We hebben de laatste tijd regeringen gehad die gemaakte afspraken aan hun laars lappen en uiteraard lokt dat demonstraties uit.
Ik denk dat de politie dat wel weet maar ze hebben weinig te zeggen tegenover de politiek zelf helaas. De politiek mag hierin inderdaad meer zelfreflecterend vermogen hebben. Hun zwabberbeleid en hun omgangsvormen in de Kamer helpen ook niet mee.
  zaterdag 9 november 2024 @ 10:30:31 #34
38496 Perrin
pi_215528343
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Het zionistisch terrorisme in de Gaza en Westbank is vele malen erger... 40.000 keer meer dodelijk
Is het niet veel beter die te stoppen? En met "het hardste geweld" in jouw visie
In het buitenland doen ze X dus als iemand in Nederland Y doet dan is dat helemaal niet zo erg.

Wat vind je nou zelf van die redenatie?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_215528427
Maar even he, wat hadden ze verwacht dat er zou gebeuren. Een groep Israelische hooligans gaat in Amsterdam centrum anti-Arabische leuzen roepen, Palestijnse vlaggen verbranden en vlaggen van gevels trekken. En dan denk je dat de lokale straatgangsters, die uitgesproken anti israel zijn, dat zullen accepteren en tolereren?

Deze wedstrijd had niet mogen plaatsvinden. In ieder geval niet met publiek.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215528464
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:40 schreef Mutant01 het volgende:
Maar even he, wat hadden ze verwacht dat er zou gebeuren. Een groep Israelische hooligans gaat in Amsterdam centrum anti-Arabische leuzen roepen, Palestijnse vlaggen verbranden en vlaggen van gevels trekken. En dan denk je dat de lokale straatgangsters, die uitgesproken anti israel zijn, dat zullen accepteren en tolereren?

Deze wedstrijd had niet mogen plaatsvinden. In ieder geval niet met publiek.
De supporters van deze club staan als ik het zo lees helemaal niet bekend om hun geweld of zelfs vervelend gedrag. Dat ze dit deden kwam voor de NCTV, die het speciaal onderzocht had, als een totale verrassing.
pi_215528467
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zien we misschien eens in de 3 jaar, oid. Als het al zo vaak is. Heel vreemd om dit op te werpen.
[..]
En dit is een nog veel gekkere framing. Geen enkele agent in Nederland is bezig met brave burgers met wat wietplantjes in de tuin. Ik weet niet of jij wel eens op funda rondkijkt, maar dan zie je echt redelijk veel huizen te koop staan met wietplanten in de tuin. Als de politie zogenaamd fulltime bezig zou zijn met zulke mensen, zou niemand dat doen.

En juist zulke frames en het herhalen daarvan helpen dus de politie ook niet. De politie is niet de tegenstander.
Nee we zien echt heel vaak dat politie zich misdraagt en dat heeft vrijwel nooit gevolgen. In tegendeel het wordt vaak vergoeilijkt. Misschien was ik te snel met dat voorbeeld van wietplantjes. Maar waar haal jij nou vandaan dat criminelen makkelijk vrijgelaten worden zonder vervolging dat ondermijnt het gezag in de rechtsstaat ook.

Politie kan zeker wel de tegenstander zijn, bijvoorbeeld een racistische agent.

Agent is een superzware baan en ik denk dat ze zeker meer beloning en respect verdienen. Maar de organisatie heeft ook een probleem zoals ik zeg met zelfreinigend vermogen. We zouden in Nederland een hogere standaard voor de politie moeten creëeren.
  zaterdag 9 november 2024 @ 10:47:39 #38
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215528532
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
De supporters van deze club staan als ik het zo lees helemaal niet bekend om hun geweld of zelfs vervelend gedrag. Dat ze dit deden kwam voor de NCTV, die het speciaal onderzocht had, als een totale verrassing.
Dit ook gelezen? https://www.rtl.nl/nieuws(...)-harde-kern-verleden
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_215528565
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kan, maar als zo'n club uit die specifieke regio, waar enorme spanningen en conflicten zijn, hierheen komt dan zou je toch wel een factor 100 alerter moeten zijn.

Daarnaast vraag ik me af waarom de politieke verontwaardiging daarover uitblijft. Het meten met twee maten begint nu ernstige vormen aan te nemen en draagt explosief bij aan de verdere polarisatie. Het heeft er de schijn van dat daar bewust op wordt aangestuurd.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 9 november 2024 @ 10:51:01 #40
38496 Perrin
pi_215528575
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:49 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dat kan, maar als zo'n club uit die specifieke regio, waar enorme spanningen en conflicten zijn, hierheen komt dan zou je toch wel een factor 100 alerter moeten zijn.

Daarnaast vraag ik me af waarom de politieke verontwaardiging daarover uitblijft. Het meten met twee maten begint nu ernstige vormen aan te nemen en draagt explosief bij aan de verdere polarisatie. Het heeft er de schijn van dat daar bewust op wordt aangestuurd.
Het is gewoon enorm stupide (of kwaadwillend) om die lui hier toe te laten, met alles wat er in binnen- en buitenland speelt.

Wegstrepen welke niet van toepassing is.
pi_215528583
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:30 schreef Perrin het volgende:

[..]
In het buitenland doen ze X dus als iemand in Nederland Y doet dan is dat helemaal niet zo erg.

Wat vind je nou zelf van die redenatie?
Jij komt met die flutredenatie... Jouw mening.

Mijn opmerking is dat ik verwijs naar een belangrijke oorzaak van deze pogrom, die van oktober 2023 en de continue serie pogroms van het zionisme in Gaza en Westbank.
Een belangrijke oorzaak is dat de westerse landen wo Nederland dat roofzuchtig kolonialisme al meer dan 75 jaar steunen. Dit onder het mom van veilig thuisland sinds de shoa en zelfverdediging.
Wie dus vrede, vrijheid en het verdwijnen van etnische haat voorstaat in deze kwestie, moet allereest het zionisme en de vrienden daarvan veroordelen.
Een stap zou zijn... stoppen met politieke, militaire steun en handel met Israel, een boycot van belangrijke producten instellen. Ambassadeurs terugroepen en Israelische ambassadeurs uitwijzen.

Oja.... en durven de nadelen van het westers holocausttrauma te erkennen

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 09-11-2024 10:58:03 ]
  zaterdag 9 november 2024 @ 10:52:49 #42
38496 Perrin
pi_215528589
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Jij komt met die flutredenatie... Jouw mening.
Mijn opmerking is dat ik verwijs naar een belangrijke oorzaak van deze pogrom, die van oktober 2023 en de continue serie pogroms van het zionisme in Gaza en Westbank.
Een belangrijke oorzaak is dat de westerse landen wo Nederland dat roofzuchtig kolonialisme al meer dan 75 jaar steunen. Dit onder het mom van veilig thuisland sinds de shoa en zelfverdediging.
Wie dus vrede, vrijheid en het verdwijnen van etnische haat voorstaat in deze kwestie, moet allereest het zionisme en de vrienden daarvan veroordelen.
Een stap zou zijn... stoppen met politieke, militaire steun en handel met Israel, een boycot van belangrijke producten instellen. Ambassadeurs terugroepen en Israelische ambassadeurs uitwijzen.

Oja.... en durven de nadelen van het westers holocausttrauma te erkennen
He
:')
pi_215528599
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is gewoon enorm stupide (of kwaadwillend) om die lui hier toe te laten. Wegstrepen welke niet van toepassing is.
Correct, neemt niet weg dat het straattuig zich gewoon had moeten inhouden, maar goed... straattuig zoekt nu eenmaal haakjes om lekker los te gaan.

Nog even los van de taxi-chauffeurs, waarvan ik de woede wel echt kan begrijpen.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 9 november 2024 @ 10:57:02 #44
38496 Perrin
pi_215528629
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Correct, neemt niet weg dat het straattuig zich gewoon had moeten inhouden, maar goed... straattuig zoekt nu eenmaal haakjes om lekker los te gaan.

Nog even los van de taxi-chauffeurs, waarvan ik de woede wel echt kan begrijpen.
Die dingen kun je zien aankomen en je weet dat je hoofdstad op dit moment een kruitvat is waar de spanningen hoog oplopen.

En dan laat je duizenden van die lui toe, als een rode lap op een kudde stieren.

Onvergeeflijke domheid. (of kwaadwillendheid)
pi_215528633
quote:

Je bedoelt verontwaardiging over dat de harde kern van Maccabi-supporters, de harde kern, ook geen lieverdjes zijn en waren van de week ? ( let wel.... een meerderheid van die supporters waren dat niet, zoals altijd bij voetbalsupporters).

Tjaaaaa ... deze cultuur blokkeert die verontwaardiging door het holocausttrauma
pi_215528641
quote:

[..]

Er liepen meer agenten dan ooit in Amsterdam. Dat werd alleen toen het de uren na de wedstrijd rustig bleef te vroeg afgeschaald, dat is een fout.

Maar ik ben het wel met Halsema eens die zei: we gaan hier niet mensen verbieden om te komen omdat mensen die hier al zijn zich niet kunnen gedragen. In principe stonden die Maccabi supporters niet bekend als geweldadig en de NCTV had ook geen signalen, om wat voor reden zou dan het uitpubliek moeten worden verboden (los van het feit dat ik al langer pleit om gewoon bij elke wedstrijd geen uitpubliek te hebben, dat scheelt enorm veel politie-inzet).
  zaterdag 9 november 2024 @ 11:01:21 #47
38496 Perrin
pi_215528673
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er liepen meer agenten dan ooit in Amsterdam. Dat werd alleen toen het de uren na de wedstrijd rustig bleef te vroeg afgeschaald, dat is een fout.

Maar ik ben het wel met Halsema eens die zei: we gaan hier niet mensen verbieden om te komen omdat mensen die hier al zijn zich niet kunnen gedragen. In principe stonden die Maccabi supporters niet bekend als geweldadig en de NCTV had ook geen signalen, om wat voor reden zou dan het uitpubliek moeten worden verboden (los van het feit dat ik al langer pleit om gewoon bij elke wedstrijd geen uitpubliek te hebben, dat scheelt enorm veel politie-inzet).
Je kunt toch ook zelf nadenken of het verstandig is om die lui los te laten in Amsterdam op dit moment?

Komop zeg, dat verschuilen achter rapportjes. Stelletje pennenlikkers.

Uitpubliek verbieden in voetbal is heel normaal.
  zaterdag 9 november 2024 @ 11:01:41 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_215528674
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 01:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja echt van de zotten hoe mensen meteen naar totaal de verkeerde conclusies springen. Meer onderbuiken is geen oplossing maar juist een probleem. Roepen om een anti-rechtstatelijke voorstellen is geen weg voorwaarts.

https://www.uva.nl/shared(...)der-straffen.html?cb
[..]
https://www.ou.nl/-/pleid(...)urgers-realistischer
[..]
Maar ach waarom naar de wetenschap luisteren, we weten toch veel beter.
Wetenschap is een linkse hobby en doet aan het objectief bekijken van issues. Moeten we niet hebben, hoor. We moeten wetenschap hebben die polariseert. Nederlandse wetenschap, niet besmet door al die buitenlandse onderzoekers, die alleen maar evenwichtige conclusies trekken en niet helpen om de fascistische onderbuik te voeden.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_215528704
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

Is dat nou echt zo? Ik lees allemaal berichten over dat ze ook in andere landen voor rotzooi hebben gezorgd, dat de club nota bene in Israel zelf is veroordeeld voor racisme en de supporterskern tot de drie meest racistische van Israel behoorde.

Los daarvan vind ik het heel erg kwalijk hoe de media beelden misbruiken. Eenvandaag heeft bijvoorbeeld beelden misbruikt en het verkeerd toegeschreven, RTL ook (dat waren beelden van Maccabi supporters die voorbijgangers aanvielen, niet andersom). Het is dat er een paar ooggetuigen waren om de andere kant te filmen (die vervolgens ook achteraf bedreigingen kregen om je stil te houden! Anders zou je auto zomaar in de gracht kunen komen) maar anders was het narratief helemaal bepaald geweest door Hasbara, Esther Voet, Telegraaf en de Israel lobby.

Maccabi supporters trokken gewoon palen uit de grond bij CS om de stad in te trekken, met bivakmutsen op.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 9 november 2024 @ 11:06:14 #50
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215528709
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')