https://nos.nl/artikel/25(...)-weer-kabinetscrisisquote:Coalitiepartijen PVV en BBB voelen er weinig voor om extra klimaatmaatregelen te nemen, nu blijkt dat het Nederland niet lukt om de CO2-uitstoot op tijd terug te dringen. Dat hebben de twee partijen duidelijk gemaakt bij het Kamerdebat over de begroting van het ministerie van Klimaat en Groene Groei. Sommige oppositiepartijen, zoals GroenLinks-PvdA, CDA en SP, zien een nieuwe kabinetscrisis naderen.
"We gaan er niet op voorhand mee akkoord", aldus PVV-Kamerlid Kops, die de klimaatdoelen "een papieren werkelijkheid" noemt.
BBB-Kamerlid Vermeer spreekt over een "pas op de plaats" en "tijd voor een pitstop". De partijen benadrukken dat alle klimaatplannen uitvoerbaar en betaalbaar moeten zijn. "Wij zijn voor een realistisch klimaatbeleid, dat niet duurder mag worden voor de burger", aldus Vermeer.
Een schaamlap om vandaag niet te hoeven fixen wat je naar morgen kunt uitstellen.quote:Op woensdag 6 november 2024 19:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik eis een verbod op woordje 'innovatie' in politiek.
Nederland en innovatiequote:Op woensdag 6 november 2024 19:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik eis een verbod op woordje 'innovatie' in politiek.
En in verlengde daarvan;
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-weer-kabinetscrisis
Wil dit kabinet uberhaupt nog iets bereiken naast het vergroten van asielprobleem?
Nederland is 1 van de leiders op het gebied van oa voedselproductie en innovatie. Vergeet daarnaast een ASML niet bijvoorbeeld. Kun je schamper over doen maar dat zegt meer over jou dan over de innovatie kracht van Nederland. En ja dat kost geld, ook publiek geldquote:Op woensdag 6 november 2024 20:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nederland en innovatie![]()
Waarschijnlijk allemaal aan de staatsruif gelieerde partijen die vinden dat ze belangrijk zin![]()
![]()
![]()
Er is niets mis met innovatie maar innovatie zijn dingen die zich nog moeten bewijzen. Het kan geen onderdeel zijn van beleid. Je weet immers niet of het werkt of niet.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:12 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Nederland is 1 van de leiders op het gebied van oa voedselproductie en innovatie. Vergeet daarnaast een ASML niet bijvoorbeeld. Kun je schamper over doen maar dat zegt meer over jou dan over de innovatie kracht van Nederland. En ja dat kost geld, ook publiek geld
Dit soort ranglijstjes is Nederland inderdaad (nog) niet op gezakt en staat vrij hoog op. Andere lijstjes zijn een ander verhaal (armoede, human development index, democratie enz.). Dat gaat voor een deel ook met publiek geld inderdaad en is in de Verenigde Staten (of Zwitserland) weinig anders. Het huidige kabinet zet dat allemaal wel onder druk.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:12 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Nederland is 1 van de leiders op het gebied van oa voedselproductie en innovatie. Vergeet daarnaast een ASML niet bijvoorbeeld. Kun je schamper over doen maar dat zegt meer over jou dan over de innovatie kracht van Nederland. En ja dat kost geld, ook publiek geld
Dat is in het geval van landbouw juist omdat hier heel lang aan is vastgehouden en het gewoon geen resultaten op levert. Hetzelfde kabinet breekt de randvoorwaarden voor innovatie bovendien af. Deels opzettelijk en ideologisch, deels uit amateurisme, maar ook omdat vanuit YOLO financieel beleid het altijd loont 'onzekere' lange termijn investeringen te schrappen en aan te wenden voor leuke rechtse hobbies. Je haalt er 'makkelijk' wat geld vandaan.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Er is niets mis met innovatie maar innovatie zijn dingen die zich nog moeten bewijzen. Het kan geen onderdeel zijn van beleid. Je weet immers niet of het werkt of niet.
Zeggen dat je hiermee je gewenste reductie bereikt is net alsof ik straks een Ferrari koop en zeg dat ik over een jaar wel een miljoentje heb op bank om dat te kunnen betalen. Puur en enkel wensdenken. Nederlandse politiek neemt zichzelf niet serieus als het dit goedkeurt.
Biden heeft sneaky geprobeerd om ASML van Nederland naar de VS te verschepen.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:12 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Innovatie kan natuurlijk wel onderdeel zijn van beleid, want de uitkomst is niet binair, maar een optelsom van kansen met een +EV uitkomst. Zo denkende als jij kan je de hele (pre-klinische) farma wel opdoeken.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Er is niets mis met innovatie maar innovatie zijn dingen die zich nog moeten bewijzen. Het kan geen onderdeel zijn van beleid. Je weet immers niet of het werkt of niet.
Zeggen dat je hiermee je gewenste reductie bereikt is net alsof ik straks een Ferrari koop en zeg dat ik over een jaar wel een miljoentje heb op bank om dat te kunnen betalen. Puur en enkel wensdenken. Nederlandse politiek neemt zichzelf niet serieus als het dit goedkeurt.
Kan t hem niet kwalijk nemenquote:Op woensdag 6 november 2024 20:19 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Biden heeft sneaky geprobeerd om ASML van Nederland naar de VS te verschepen.
Zeker, daarom moeten ze ook opbokken. Dacht dat we met "onderwijspartij" D66 het dieptepunt wel hadden bereikt, maar dat is nog vele malen ergerquote:Op woensdag 6 november 2024 20:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit soort ranglijstjes is Nederland inderdaad (nog) niet op gezakt en staat vrij hoog op. Andere lijstjes zijn een ander verhaal (armoede, human development index, democratie enz.). Dat gaat voor een deel ook met publiek geld inderdaad en is in de Verenigde Staten (of Zwitserland) weinig anders. Het huidige kabinet zet dat allemaal wel onder druk.
Pre-klinische farma is toch wel heel wat anders. Daar worden dingen getest waarbij van te voren al wordt gezegd dat resultaat tussen niets en enorm succes kan zijn. Je kijkt naar bijkomende effecten enzovoorts. Ik zeg het wat gechargeerd dat het geen beleid kan zijn. Het kan onderdeel zijn van beleid maar je gaat niet successen inboeken met je pre-klinische tests.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Innovatie kan natuurlijk wel onderdeel zijn van beleid, want de uitkomst is niet binair, maar een optelsom van kansen met een +EV uitkomst. Zo denkende als jij kan je de hele (pre-klinische) farma wel opdoeken.
Daar komt bij dat het bij innovatie in dit geval niet om high-tech gaat. Een robot die mest scheidt van urine, een watersproeier die stikstofuitstoot doet neerslaan of ander veevoer zodat de stikstofuitstoot daalt; dat soort geneuzel. Echt innoveren doet men eerder in Wageningen, bijvoorbeeld door de productiviteit van de biologische landbouw te vergroten.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben wat milder over D66. Hun bewindslieden op dat terrein gingen over het Hoger Onderwijs (en daarvoor had je Bussemaker). Dat is nu net het deel van het onderwijs waar geen grote problemen zitten. Nog niet in ieder geval, kan nu wel komen. Wanneer je het over de andere onderwijsniveaus hebt dan kwamen de D66 plannen daar natuurlijk nooit doorheen.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:26 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Zeker, daarom moeten ze ook opbokken. Dacht dat we met "onderwijspartij" D66 het dieptepunt wel hadden bereikt, maar dat is nog vele malen erger
Qua standpunten lijken we het redelijk eens hoor. Wat mij betreft zijn bestaanszekerheid en economische vraagstukken de kern. Mijns inziens bestaat de onrust en het wantrouwen in de politiek voornamelijk door het gebrek daarvan.quote:Op woensdag 6 november 2024 18:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Wij zitten daar dan gewoon anders in. Ik heb mijn lidmaatschap juist opgezegd. Macht is niet vies, maar ik mis nog steeds een herkenbaar verhaal. Ja, er staat van alles op papier maar het zijn voor mij allemaal lege Haagsche zinnen. Heel leuk gratis kinderopvang maar dat is alleen maar denivellerend.
Voor duurzaamheid kan je ook naar d66 en PvdD. Voor conservatief links naar de SP. Voor Europa naar Volt.
Verheffing van het volk, de kern van de sociaal democratie, dat zie ik nergens echt terug.
Moet toegeven, vond de minimumloon discussie een goede. Maar over bestaanszekerheid hoor je ook al steeds minder. Terwijl er rond sociaal economische vraagstukken genoeg te zeggen valt. Zorg dat opbrengsten uit globalisering automatisch tot herverdeling leiden. Je ziet de uitbreiding van de eu nu al uitkomen. Regel goede arbeidsomstandigheden en voorkom dezelfde fouten als met de polen etc.
Ik zeg... Leenstelsel. Nuff saidquote:Op woensdag 6 november 2024 20:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben wat milder over D66. Hun bewindslieden op dat terrein gingen over het Hoger Onderwijs (en daarvoor had je Bussemaker). Dat is nu net het deel van het onderwijs waar geen grote problemen zitten. Nog niet in ieder geval, kan nu wel komen. Wanneer je het over de andere onderwijsniveaus hebt dan kwamen de D66 plannen daar natuurlijk nooit doorheen.
Ja, alleen was dat natuurlijk wel in een tijd van forse bezuinigingen en was D66 toen op hun aller-rechtst (met Pechtold). Eigenlijk waren alleen CDA en SP tegen het leenstelsel als ik het goed heb.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:42 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ik zeg... Leenstelsel. Nuff said
De rechter negeren we gewoon. Of we benoemen iemand anders.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:42 schreef Faraday01 het volgende:
Gelooft Wiersma in sprookjes? beetje geld voor vrijwillig uitkopen, miljard voor 'innovatie' en wat geld om pasmelders te helpen.
En daarmee lossen we alles op en wil ze de rechter overtuigen in de zaak die Greenpeace aangespannen heeft. Prettige wedstrijd
Ho ho, ze gaat ook werken aan een nieuwe rekenmethode.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:42 schreef Faraday01 het volgende:
Gelooft Wiersma in sprookjes? beetje geld voor vrijwillig uitkopen, miljard voor 'innovatie' en wat geld om pasmelders te helpen.
En daarmee lossen we alles op en wil ze de rechter overtuigen in de zaak die Greenpeace aangespannen heeft. Prettige wedstrijd
Omtzigt is dan ook van het type Verhagen en Eurlings, niet te vertrouwen. En de media, dat is eerder van een lage kwaliteit dan nou bewust zo rechts. Publieke omroep is toch meer links, maar van belabberd niveau en echt goede kranten hebben we ook niet.quote:
Zoals iemand anders in een ander topic zei: de Republikeinen hebben een mediasysteem om te vertellen wat de Democraten verkeerd doen, de Democraten vertellen aan Democraten wat Democraten verkeerd doen.quote:Op woensdag 6 november 2024 22:03 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Omtzigt is dan ook van het type Verhagen en Eurlings, niet te vertrouwen. En de media, dat is eerder van een lage kwaliteit dan nou bewust zo rechts. Publieke omroep is toch meer links, maar van belabberd niveau en echt goede kranten hebben we ook niet.
Ik vind PvdA gl beetje kamer opvulling geworden eerlijk gezegd. Het laat zich steeds in de verdediging drukken van een status quo waar ze zelf niet eens direct voor verantwoordelijk zijn geweest. Drie kwart van de spreektijd van Timmermans is niet uitleggen hoe hij graag de wereld ziet en gaat vormgeven, maar is in de verdediging, negatief en veel op korte termijn gedoetjes gericht. Ik mis het verhaal en de ideeën hoe centrum linkse het land verder wil brengen. Zeker door de fusie met GL heb ik geen idee meer wat je had gekregen als Timmermans premier was geworden. En het hoeft juist niet hetzelfde te zijn als de populisten.
CU heeft een concreet idee over de toeslagen, afschaffen. Wordt lastig en pijnlijk verhaal, maar daar zit idee in van onafhankelijkheid van de werkende, die zichzelf moet kunnen bedruipen. PvdA gl hebben allemaal teksten waar je niet tegen kan zijn, maar het zegt eigenlijk ook niks. Hoe zorgt centrum links in deze tijd dat onderwijs zowel voor iedereen toegankelijk is, als van voldoende kwaliteit. Er ligt een heel rapport over de demografische toekomst, waar wil PvdA gl op inzetten, welke keuzes maak je en wat betekent dit voor de inrichting van je samenleving.
Ik zie geen maatschappelijke visie, niet tot nauwelijks uitgewerkte beleidsterreinen waarin ze mensen meenemen, weinig initiatief tot agendering van thema's. Ik zie allemaal technocratische korte termijn oplossingen, nog prima als bestuurder maar van een politieke stroming verwacht ik meer. En als je het hebt over iets meer toekomst als verduurzaming dan komt het niet verder dan dat de gewone man subsidie ofzo kan krijgen. Bij uitstek een instrument voor mensen die al geld hebben om zo goedkoop allerlei dingen aan te kunnen leggen. Dan snap je weinig van de financiële ruimte van 0,5 - 2x modaal. Dan krijgt geen kiezer het gevoel, met deze club komen we er samen wel uit. Centrum links is gevoelloos, en rechts en de populisten spelen daar handig op in. Die appelleren wel aan het gevoel. Dat is altijd al wel beetje zo geweest, links komt op voor de maatschappij maar vergeet de mensen nog wel eens. Maar dat het centrum links al een tijdje het contact met de kiezer kwijt is, ligt ook voor een deel aan links zelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |