abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215493036
Voor de wettelijke CO2 rapportage vraagt mijn werkgever aan alle personeel uit:

- welke dagen ik naar kantoor reis
- welk vervoersmiddel ik gebruik (ov, e-fiets, auto, motor, lopen)
- en indien auto/motor: EV / hybride / diesel / benzine

Nu vraag ik me af, ben ik verplicht hier aan mee te werken?
Is hier een wettelijke basis voor?

Mijn reistijd is privetijd, geen werktijd.

De overheid heeft de laatste paar jaren bewezen een onbetrouwbare draaikonterige organisatie te zijn die zeker niet de vriend is van de burger (salderingsregeling afschaffen etc etc).

De werkgever hoeft ook niet alles van me te weten. Zeker niet als het niet onder werktijd is.

Ik vrees voor een situatie in de toekomst waarbij collega's met hogere co2 uitstoot worden gepest (bijvoorbeeld parkeerkaart afpakken) of dat collega's die co2-vriendelijk naar kantoor reizen voorgetrokken gaan worden.
r0bin's freenas server, sponsored by Petturik's 100 mbit card.
pi_215493282
Van mijn directe collega's heb ik al heel gauw door in welke auto ze naar het werk komen.
Dus als jij het niet wil zeggen kunnen ze een collega vragen om dat lijstje te maken.
Of schaam je je zo erg voor je auto dat je hem altijd een blok verder parkeert?
pindazakje
pi_215493484
Je hier al druk om maken.
pi_215493535
Dan zeg je het toch lekker niet. Of zeg je dat je elke dag komt lopen. Moet jij weten. Wat wil je van ons horen?
  woensdag 6 november 2024 @ 09:49:57 #6
37248 BertV
Klei indiaan
pi_215493537
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 09:43 schreef smizy het volgende:
Je hebt toch niks te verbergen?

Volgens mij zit er nog geen controle op. Het is puur alvast het raamwerk voor Co2-belasting voor je werkgever neerzetten.
Handgemaakt
  woensdag 6 november 2024 @ 10:05:50 #7
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_215493727
Hoe komt u naar uw werk? Nou hangt ervan af hoe het weer is wat is het vanavond, hoe ik me voel, misschien met de auto maar als mijn vrouw hem nodig heeft op de fiets, oh ja als het regent met de trein. Ik zou niet weten zoveel mogelijkheden
  woensdag 6 november 2024 @ 10:17:09 #8
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215493856
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:05 schreef Pensioengenieter het volgende:
Hoe komt u naar uw werk? Nou hangt ervan af hoe het weer is wat is het vanavond, hoe ik me voel, misschien met de auto maar als mijn vrouw hem nodig heeft op de fiets, oh ja als het regent met de trein. Ik zou niet weten zoveel mogelijkheden
En dat voor een pensionado.
pi_215493866
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 09:43 schreef smizy het volgende:
Ja inderdaad, waarom maakt de overheid zich druk over dit soort bullshit. Echt van die doorgeschoten klimaatwaanzin.
  woensdag 6 november 2024 @ 10:21:39 #10
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_215493894
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:17 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
En dat voor een pensionado.
Ja ik klus nog hoor :)
pi_215494001
Ja hier is een wettelijke basis voor.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_215494085
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:32 schreef Black-Death het volgende:
Ja hier is een wettelijke basis voor.
Sterker: grote werkgevers zijn verplicht hun personeel dit te vragen en alle antwoorden vast te leggen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Vis een optie? woensdag 6 november 2024 @ 10:47:39 #13
70532 loveli
N
pi_215494172
Je werkgever is verplicht om het door te geven.

Dan kunnen ze over een aantal jaar laten zien wat ze doen aan co2 reductie van hun personeel.

Ik heb nog nergens kunnen vinden dat je als werknemer ook daadwerkelijk verplicht bent om de informatie te verstrekken. Mocht iemand die info wel hebben, dan krijg ik graag een linkje.
crap in = crap out
pi_215494251
quote:
11s.gif Op woensdag 6 november 2024 09:01 schreef r0binhood het volgende:
Ja https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2023-472.html#d17e681

dat betekent echter niet dat de werkgever _alles_ mag vragen, enkel relevante gegevens en ze deze enkel mogen verwerken voor de gestelde doeleinden (in dit geval geanonimiseerd), en niet langer mogen bewaren of voor andere doeleinden benutten (bv een persoonlijke 'beloning' of extra belastingen per persoon instellen op basis van deze gegevens)

Het betreft natuurlijk ook wel degelijk deels relevante informatie, op welke dagen kom je op kantoor en voor bedrijven zal het ook belangrijk zijn te weten hoeveel personen met hoeveel autos komen (ofwel, voldoet de parkeercapaciteit) of via OV.. ook voor bv reisvergoedingen zal dit noodzakelijk zijn. (igv van parkeervoorzieningen voldoet geanonimiseerde informatie volledig, igv van persoonlijke reisvergoeding zal deze informatie ook op persoonsbasis gekoppeld mogen blijven)

Dat het ertoe kan leiden dat Werkgevers bv besluiten om personeel te 'belonen' die op dat punt een ook voor de werkgever gunstigere verbruik opleveren (ofwel minder vaak op drukke dagen naar kantoor komen, minder parkeerplekken gebruiken) ... wat zou daarop tegen zijn?
Is dat niet juist ook iets dat vooral gunstig is en het mogelijk maakt vooral dat verbruik dat de meeste problemen oplevert, meer te belasten, terwijl resource-gunstige besluiten (meer thuiswerken bv) ook meer voordel hebben
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 6 november 2024 @ 10:55:41 #16
37248 BertV
Klei indiaan
pi_215494269
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Sterker: grote werkgevers zijn verplicht hun personeel dit te vragen en alle antwoorden vast te leggen.
De overheid speelt het slim door de werkgever alleen het totaal door te laten geven.
Als bij controle blijkt dat de achterliggende gegevens niet juist zijn dan heeft de werkgever een probleem.

Dat "probleem" gaat dus intern opgelost worden, en niet via de overheid.
Handgemaakt
  Vis een optie? woensdag 6 november 2024 @ 11:03:29 #17
70532 loveli
N
pi_215494387
Mijn werkgever heeft tot nu toe alleen om de gegevens gevraagd, maar degenen die het niet hebben ingevuld, niet verplicht om dat te doen.
crap in = crap out
  woensdag 6 november 2024 @ 11:06:48 #18
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_215494413
Maak je je ook al druk als de windrichting veranderd?

beetje offtopic maar jeeeeeetje...
Lachen joh.
  woensdag 6 november 2024 @ 12:00:08 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215495158
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 11:06 schreef Pajanus het volgende:
Maak je je ook al druk als de windrichting veranderd?

beetje offtopic maar jeeeeeetje...
Het is toch heel legitiem om je af te vragen of je dit soort informatie moet verstrekken?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lienekien op 06-11-2024 12:05:51 ]
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 6 november 2024 @ 12:02:44 #20
37248 BertV
Klei indiaan
pi_215495193
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 12:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]
He tis toch heel legitiem om je af te vragen of je dit soort informatie moet verstrekken?
Sterker nog, het is een beetje goedgelovig als je denkt dat dit geen financieel gevolgen gaat hebben op de langere termijn.
Handgemaakt
  woensdag 6 november 2024 @ 12:07:37 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215495255
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 12:02 schreef BertV het volgende:

[..]
Sterker nog, het is een beetje goedgelovig als je denkt dat dit geen financieel gevolgen gaat hebben op de langere termijn.
Ik zou er zelf van uitgaan dat je dan toch wel met die consequenties te maken krijgt, of je nou meewerkt of niet. Maar of je daarom dan ook maar direct braaf en zonder kritiek de gegevens aanlevert, is een tweede.
  Vis een optie? woensdag 6 november 2024 @ 12:31:01 #22
70532 loveli
N
pi_215495522
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 12:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik zou er zelf van uitgaan dat je dan toch wel met die consequenties te maken krijgt, of je nou meewerkt of niet. Maar of je daarom dan ook maar direct braaf en zonder kritiek de gegevens aanlevert, is een tweede.
Gek genoeg heeft het overgrote deel het gewoon ingevuld, zonder vragen te stellen.

Sommigen hebben ingevuld dat ze met de fiets komen ipv de auto, met het idee dat het helpt om op papier minder co2 uit te stoten. Dat wordt leuk als het bedrijf maatregelen gaat treffen om woon-werk co2 te reduceren.
crap in = crap out
  woensdag 6 november 2024 @ 12:31:21 #23
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_215495528
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 12:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het is toch heel legitiem om je af te vragen of je dit soort informatie moet verstrekken?
In mijn optiek maak je je druk om niets. Sinds de ingang van CSRD (verplicht volgend jaar over dit boekjaar te rapporteren) zijn bedrijven veel meer verplicht dingen bij te houden.

En wat je tweede comment stelt : als het zo ver is dat er consequenties aan hangen is het niet te vermijden.
Lachen joh.
  woensdag 6 november 2024 @ 12:33:49 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215495559
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 12:31 schreef Pajanus het volgende:

[..]
In mijn optiek maak je je druk om niets. Sinds de ingang van CSRD (verplicht volgend jaar over dit boekjaar te rapporteren) zijn bedrijven veel meer verplicht dingen bij te houden.

En wat je tweede comment stelt : als het zo ver is dat er consequenties aan hangen is het niet te vermijden.
Stel je voor dat je je alleen maar ‘druk’ zou mogen maken om kwesties van leven of dood.
pi_215495814
Ik zou aangeven dat je per paard reist en gelijk een petitie starten voor gratis wortels.
pi_215496330
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 12:31 schreef loveli het volgende:

[..]
Gek genoeg heeft het overgrote deel het gewoon ingevuld, zonder vragen te stellen.

Sommigen hebben ingevuld dat ze met de fiets komen ipv de auto, met het idee dat het helpt om op papier minder co2 uit te stoten. Dat wordt leuk als het bedrijf maatregelen gaat treffen om woon-werk co2 te reduceren.
Kan een werkgever toch beter aangeven dat overgrote deel met diesel's komt, en dan over 5 jaar aangeven hoe het er echt voor staat... dan krijg je een dikke pluim!
  woensdag 6 november 2024 @ 13:41:30 #27
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_215496459
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 12:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Stel je voor dat je je alleen maar ‘druk’ zou mogen maken om kwesties van leven of dood.
Nee dat is ook niet waar.

Maar bedrijfstechnisch is het helemaal geen rare vraag, misschien wel verplicht.
Lachen joh.
  Redactie Frontpage woensdag 6 november 2024 @ 14:28:29 #28
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_215496884
Bij mijn werkgever (detachering, overwegend leaseauto's) vullen we in hoeveel kilometers we zakelijk rijden. Echter is het wel erg eenvoudig om dit 'creatief' te doen.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_215496922
Bij ons is de kilometervergoeding met de fiets bijna twee keer zo hoog als de kilometervergoeding met de auto. Het is dus bij ons best gunstig om op te geven dat je fietst terwijl je in werkelijkheid met de auto komt. Verder maak ik me er niet druk om. Je hoeft bij ons niets op te geven, maar als je niets opgeeft krijg je ook geen reiskostenvergoeding.
  woensdag 6 november 2024 @ 14:35:24 #30
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_215496980
quote:
[...]
[...]
De werkgever hoeft ook niet alles van me te weten.
Hai hai r0binhood, we hebben je ticket in goede orde ontvangen.

Met ingang van 1 december 2025 zullen we de uitbetaling van je reiskostenvergoeding stopzetten.

Grt grt namens je werkgever,

Tineke, afdeling P&O Palletsorteerders123 b.v.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pedante_Mansplainer op 06-11-2024 14:41:07 ]
pi_215497280
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 12:47 schreef KvanG het volgende:
Ik zou aangeven dat je per paard reist en gelijk een petitie starten voor gratis wortels.
Privé-paard of leasepaard?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 6 november 2024 @ 15:01:54 #32
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215497291
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:01 schreef r_one het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stokpaard natuurlijk.
Huilen dan.
pi_215497300
quote:
6s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Stokpaard natuurlijk.
Dekhengst *O*
pi_215498358
quote:

Hoe sneu ben je om hier al een probleem van te maken. :')
  Vis een optie? woensdag 6 november 2024 @ 16:32:09 #35
70532 loveli
N
pi_215498378
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 16:30 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Hoe sneu ben je om hier al een probleem van te maken. :')
Of hoe sneu ben je als je iemand sneu noemt die nadenkt en niet bij het kruisje tekent.
crap in = crap out
pi_215498415
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 16:32 schreef loveli het volgende:

[..]
Of hoe sneu ben je als je iemand sneu noemt die nadenkt en niet bij het kruisje tekent.
Oke meid, pittig dingetje dat je bent.
  woensdag 6 november 2024 @ 16:37:45 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215498428
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 16:36 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Gezellige galbak, jij. :*
  Vis een optie? woensdag 6 november 2024 @ 16:38:21 #38
70532 loveli
N
pi_215498432
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 16:36 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Dank je :*
crap in = crap out
  woensdag 6 november 2024 @ 17:13:06 #39
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_215498735
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 13:29 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Kan een werkgever toch beter aangeven dat overgrote deel met diesel's komt, en dan over 5 jaar aangeven hoe het er echt voor staat... dan krijg je een dikke pluim!
Klopt. Je moet als werkgever CO2 reductie realiseren dus je kan beter hoog beginnen en dan afbouwen ipv nu al heel laag in willen zetten.

Ook mijn werkgever stuurt een enquete uit omdat je nou eenmaal verplicht die info moet verzamelen om de rapportage correct in te dienen.

Wij hielden rekening met de grote hoeveelheid mails die men ontvangt en het geen zin hebben om weer iets in te vullen. Dat het een probleem zou zijn om op te geven of je per fiets of auto komt en of je diesel, benzine of elektrisch rijdt en hoeveel dagen je gemiddeld naar kantoor rijdt is niet in ons opgekomen :{
Heel privé inderdaad poeh poeh. Je vraagt immers ook al reiskostenvergoeding per dag aan, we zien of en hoe en hoeveel je met het OV reist, we zien wie in welke leaseauto rijdt en hoeveel privé kilometers je daarmee maakt maar dit is wel informatie die opeens alles verandert inderdaad.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_215499019
Je werkgever weet je BSN, je adres, je telefoonnummer, je salaris, je bankrekeningnummer en heeft een kopie van je paspoort maar dan wil je niet doorgeven hoe je naar kantoor komt?

Ik vind bezig zijn met je privacy absoluut toe te juichen, maar in dit geval vind ik het geen valide punt en een beetje doorgeslagen.
pi_215499081
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 14:28 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Bij mijn werkgever (detachering, overwegend leaseauto's) vullen we in hoeveel kilometers we zakelijk rijden. Echter is het wel erg eenvoudig om dit 'creatief' te doen.
Fuck bijtelling _O-
pi_215499170
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:01 schreef r_one het volgende:

[..]

SPOILER
Melkkoe.

Kost me vast stikstof en fosfaatrechten..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215499360
Mijn werkgever vroeg precies hetzelfde, ging het over begin oktober toevallig? Of vragen ze dit overal?

Ik was die week ziek dus dat was makkelijk invullen..
pi_215499655
Gewoon zeggen dat je elke dag met je privejet komt en gaat.
pi_215500065
quote:

De overheid heeft de laatste paar jaren bewezen een onbetrouwbare draaikonterige organisatie te zijn die zeker niet de vriend is van de burger (salderingsregeling afschaffen etc etc).

De werkgever hoeft ook niet alles van me te weten. Zeker niet als het niet onder werktijd is.

Ik vrees voor een situatie in de toekomst waarbij collega's met hogere co2 uitstoot worden gepest (bijvoorbeeld parkeerkaart afpakken) of dat collega's die co2-vriendelijk naar kantoor reizen voorgetrokken gaan worden.
Is je reistijd ook privé als je reiskosten krijgt uitbetaald?
Of is dat dan een heel ander verhaal?

Ik ben een roker. Ik weet hoe het is om gepest te worden vanwege mijn verslaving.
Ik lach erom. Want ik weet dat mijn ongezonde hobby slechts een gevaar is voor mijzelf.
Kan jij dat ook zeggen als je in je otootje stapt?
Alles voor het millieu en alles voor de gezondheid van de mens. Zogenaamd dan.
Denk je nou echt dat welke overheid dan ook zich zorgen maakt over hiddendoe's nicotineverslaving of over robinhoods hoestbuitjeopvierwieltjes?
Neen, driewerf nee.
Het is allemaal geblaat en gemekker voor de buhne.

Net als onze ouders vroeger: Wij mochten dit niet en we mochten dat niet. Waarom dan niet? OMDAT WIJ HET ZEGGEN!!!!
pi_215500094
Trouwens hoe zit het tegenwoordig met het aanwezig zijn?
Prikklok is notdone begrijp ik.
Hoe weet je werkgever dan hoeveel uur je gewerkt hebt. (pardon, aanwezig was)?
Handtekening zetten in het boek?
Vingerafdrukscan?
Pincode?
pi_215500849
quote:

Krijg je een reiskostenvergoeding voor de gemaakte kilometers met de auto van jouw werkgever? (Lijkt mij wel want anders vragen ze niet om die informatie, krijg je die reiskosten dan zou je kunnen kiezen om die kilometers niet te declareren, wil je ze vergoed blijven houden dan zal je de regels moeten volgen.)
  woensdag 6 november 2024 @ 20:44:23 #48
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_215501486
Wij werden wel verzocht om het aan te geven, maar vooralsnog is het niet verplicht
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_215504409
quote:

:|W
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  donderdag 7 november 2024 @ 01:32:27 #50
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_215504417
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 19:16 schreef Hiddendoe het volgende:
Trouwens hoe zit het tegenwoordig met het aanwezig zijn?
Prikklok is notdone begrijp ik.
Hoe weet je werkgever dan hoeveel uur je gewerkt hebt. (pardon, aanwezig was)?
Handtekening zetten in het boek?
Vingerafdrukscan?
Pincode?
Vertrouwen *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')