Hier was ik al bang voor, ik ging er al vanuit dat de polls nog steeds Trump zouden onderschatten. En ja, economie en de portemonnee blijft helaas toch het belangrijkste onderwerp voor veel mensen en ergens in de afgelopen anderhalve eeuw is het waanidee gaan leven dat rechts stemmen beter voor de economie is. Je ziet het in de VS, je ziet het ook in Europa. Als zaken duurder worden, gaat de stem naar rechts.
Dramatisch deze verkiezing voor het klimaat, met name. En voor zowel Oekraïne als Taiwan als de Palestijnen.
De Democraten hebben een hoop verkeerde inschattingen gemaakt. Ik las gister nog dat een Democraat zei dat 'natuurlijk bijna alle vrouwen voor abortus zijn' en dat ze daarom wel Harris gaan stemmen. Dan kom je dus echt niet in aanraking met religieuze kringen. Ook in Nederland is het zo dat de meest actieve tegenstanders van abortus of andere vrouwenrechten (bijvoorbeeld functies binnen de kerken, de mensen die de vrouw in het ambt bij ons jarenlang tegenhielden waren praktisch 100% vrouw) vaak vrouwen zijn. De voorstanders ook, dat klopt. Maar je kunt er dus niet zo maar vanuit gaan dat 'als ze Trump stemmen, dat wel zo zal zijn omdat het moet van hun man', zoals dezelfde persoon zei. En zo is er blijkbaar wel meer verkeerd ingeschat. Maar het belangrijkste onderwerp lijkt toch de inflatie.
Ik hoop dat er nog enig verstand zit bij de Republikeinen, bijvoorbeeld bij een paar senators of in het Huis. Want dat is het enige dat Trump kan tegenhouden en vooral Rusland in Oekraïne, Israël en China kan stoppen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)