quote:
Dat was echt een aanfluiting van een verhaallijn. Ik had gisteren het interview met Inge Iepenburg uit de Linda ook online gelezen. Er werd uitgebreid ingegaan op Martine's comeback, haar relatie met Inge/Sjors en hoe het daarna verliep. Mensen die hier wel eens lezen weten dat ik een zwak heb voor Inge Schrama en haar versie van Sjors. Deze verhaallijn was daar het einde van en de schrijvers hebben er gewoon met de pet naar gegooid. Het gebeurd niet vaak dat een acteur of actrice daarmee naar buiten komt, maar het lijkt mij iets om serieus te nemen! Als je niks weet, laat zo'n klassiek personage als Martine dan pas terugkomen als je een goed verhaal hebt bedacht! Ook als het daardoor nooit gebeurd!
Toen Martine in beeld kwam was het verhaal inderdaad al klaar. Over mijn ongenoegen daarover heb ik jaren terug al eens geschreven hier, maar moet je zien: het is intussen op een nog slechter niveau gekomen qua schrijfwerk. Als dat verhaal nu werd gemaakt, was er geen scene met een helikopter. Dan was Sjors na weken niks een busje ingetrokken, had ze na de reclame buiten beeld met Martine gesproken en was alles weer goed. Het mag gezegd worden: De comeback van Martine in 2017 was een verhaal van het level "Dennis Tuinbroek is als baby omgewisseld met Arnie" en met recht één van de slechtste verhaallijnen ooit! Het heeft twee langlopende favoriete personages compleet verkloot, omdat ze geen idee hadden wat die personages moesten gaan doen.
Begon ook met een wedstrijd voor de kijkers. Zij konden stemmen uit drie verhaalopties, toen Wiet de serie verliet: Ze werd ontvoerd en de kijker mocht beslissen wie de dader was. Het kon Pim Wessels zijn, de vriend van actrice Pip Pellens in het echte leven, die Wiet als zijn ware liefde had ontvoerd. Het kon die gestoorde sprookjesfanaat Seger zijn, die blijkbaar niet dood was gegaan in Ierland. De gewonnen optie was dat Jack Wiet had ontvoerd, omdat hij informatie had over Martine Hafkamp in Rusland. Dat was nog een enigszins aardige aanzet. De ontmoeting tussen Sjors en Martine was het enige hoogtepunt van de verhaallijn. Verder hadden die schrijvers het nog niet verzonnen. Geen confrontatie met Ludo zelfs Dat zou het eerste zijn waar kijkers over zouden schrijven, als ze de kans kregen! De schrijvers niet, hoor...
Mogelijk had de verhaallijn meer impact gehad als met Martine's terugkeer ook de rol van Sjors werd beëindigd. Inge Schrama liep volgens het artikel al langer met mentale klachten rond. Had Sjors laten meegaan met haar moeder, zodat het Melissa Drost-tijdperk van Sjors nooit was gebeurd. Nu werd niet alleen Martine afgedankt, maar Sjors ook. Onder Melissa Drost was het nauwelijks nog hetzelfde personage en had bijna alleen binding met die lompe Amir en verschrikkelijke Lana. Melissa Drost had geen vast contract, zoals Inge. Dit was voor de schrijvers dus het moment om de rol van Sjors te laten ontsporen en uit de serie te werken. Ze ging naar Duitsland en er is nooit meer iets van Sjors vernomen. Van Inge Schrama ook niet.
Ik vond het pijnlijk om te lezen dat Inge Iepenburg na afloop nog contact probeerde te zoeken met Inge Schrama, maar dat ze alleen een emoticon-hartje terugkreeg. Het was dan wel een professionele relatie, maar het laat ook zien hoe ver Ingmar op dat moment mogelijk in haar burn-out verstrikt zat. Zoiets kan ook erg zwaar zijn, maar ik verwacht niet dat we Inge Schrama ooit nog in de media zullen zien. Ik vind dat erg, zeker omdat haar laatste verhaallijn door het gemakzucht van die snertschrijvers zo tegenviel. Misschien heeft het verhaal ook bij Inge Schrama een slechte indruk achtergelaten, waardoor de zin om terug te keren ook wat verdween. Zij haar best gedaan op een zwakke verhaallijn en vervolgens met een burn-out thuis daarvoor. Ik las ook iets over persoonlijke druk, omdat Inge naast Sjors eigenlijk nooit verdere vaste rollen heeft gespeeld. Kan me voorstellen dat zoiets gaat knagen naarmate je ouder wordt, al was ze echt wel een uitstekende actrice! Misschien werd de twijfel haar te groot. Geen leuk einde voor die verhaallijn, actrice, haar loopbaan of het personage.

Ik vind het jammer dat een actrice die ruim veertien jaar in de serie rondliep niet eens een afscheid kon krijgen. Dat is zeker binnen soap echt heel lang! De rol werd overgenomen, maar Sjors was het eigenlijk niet meer. Vergelijkbaar met hoe Lieke-Charlie heel anders was dan Aukje-Charlie. Ik vond Lieke-Charlie geen leuk personage, maar haar laatste aflevering was wel de Lieke-show. Melissa Drost deed het op zich goed, maar gaf meermaals aan dat ze het geen leuke rol vond. Teveel de was opvouwen en janken, wat onder Inge niet zo gebruikelijk was (al was over de buik wrijven, denkend aan 'kindsjes' ook niet zo'n geweldige periode voor het personage). De ideeën waren gewoon op.
En nu is het 2024 en zitten we weer in zo'n zelfde inspiratieloze dip. Ze weten niks meer? Dan schrijven ze niks meer en komt Tamara wel even in een busje om Merel de waarheid te vertellen. Het blijft zo'n bespottelijke belachelijke wending! Daar kijk je toch niet voor naar een serie?! Een paar jaar terug was de serie zo netjes teruggekomen, met de terugkeer van Julian en zijn gezin, de buurtsuper, rommel op tafel, enzovoorts. Intussen zitten we weer op het niveau dat de serie in gevaar bracht, in een jubileumjaar nog wel! Schrijven met afkappen en doorgaan met iets anders is onder deze hoofdschrijfster altijd een probleem geweest. Als je je baan niet meer leuk vindt, geef iemand anders dan die positie of doe beter je best!
[ Bericht 3% gewijzigd door Mr.Pomtip op 02-12-2024 16:12:45 ]