https://www.rtl.nl/nieuws(...)ert-idsinga-stapt-opquote:Staatssecretaris Folkert Idsinga (Fiscaliteit en Belastingdienst) stapt op. Dat maakt hij om 16.00 uur bekend, melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws. Idsinga kreeg afgelopen week felle kritiek uit de Tweede Kamer over het niet-openbaren van zijn zakelijke belangen.
Eerder deze week bleek uit berichtgeving van RTL Z dat Idsinga niet bereid is om bekend te maken in welke bedrijven hij belegt. Via zijn bedrijf heeft Idsinga voor zo'n 6 miljoen euro aan beleggingen.
De regels schrijven voor dat ministers en staatssecretarissen 'waar mogelijk' de namen openbaar maken van de bedrijven waar ze in beleggen. Maar óf dat mogelijk is, dat mogen de bewindslieden zelf bepalen.
'Privéaangelegenheid'
Idsinga hield vol dat zijn belangen een 'privéaangelegenheid' zijn, en dat hij ze daarom niet openbaar hoeft te maken. Waarom het niet mogelijk zou zijn om de belangen openbaar te maken, werd uit de beantwoording van de staatssecretaris niet duidelijk.
PVV-leider Geert Wilders voegde zich bij een aantal oppositiepartijen die transparantie eisten
Of het is gewoon een mooie manier om zo snel mogelijk afscheid te kunnen nemen van dit kabinet vol stoethaspels zonder zelf al te veel gezichtsverlies te lijdenquote:Op vrijdag 1 november 2024 15:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nou, dan heeft deze voormalige VVD-boy vast iets te verbergen. Wat is het probleem anders om de gevraagde belangen te openbaren?
Doei.
Wat fijn dat we nu de NSC hebben, het is er een stuk beter op geworden wat betreft al die speerpunten van ze.quote:Op vrijdag 1 november 2024 16:14 schreef MichaelScott het volgende:
Gelukkig voor hem wel langer dan 3 maanden in dienst en nu dus lekker 2 jaar uitkeringtrekken. #nieuwebestuurscultuur
Is de 2e al hè Mr bipolaire zie je ook niet meer terug.quote:Op vrijdag 1 november 2024 15:40 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik had niet verwacht dat de eerste bewindspersoon die zou opstappen van de NSC zou zijn
Hij zegt op persoonlijke titel inzage te gaan gevenquote:Op vrijdag 1 november 2024 16:54 schreef Hexagon het volgende:
Hopelijk gaat de media nog even wroeten waar die belangen nou zitten.
Ik had niet verwacht dat hij niet zijn beleggingen zou opbaren. Gezien de partij waar hij bij hoort (NSC)quote:Op vrijdag 1 november 2024 15:40 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik had niet verwacht dat de eerste bewindspersoon die zou opstappen van de NSC zou zijn
Hij is vast van alles, maar hij is geen volksvertegenwoordiger. Met die lui had hij juist bonje.quote:Op vrijdag 1 november 2024 16:22 schreef Red_85 het volgende:
Ja? Prive aangelegenheid?
Je bent een volksvertegenwoordiger met blijkbaar belangenverstrengelingen en wil daar geen openheid over geven om de schijn weg te nemen zodra hier naar gevraagd wordt?
Dan zal er vast iets niet pluis zijn.
[x] Ongeschikt
Ophoeren, next.
Dan heeft de volksvertegenwoordiging hier goed gehandeld.quote:Op vrijdag 1 november 2024 17:10 schreef maan_man het volgende:
[..]
Hij is vast van alles, maar hij is geen volksvertegenwoordiger. Met die lui had hij juist bonje.
Waarom zouden er nog velen moeten volgen?quote:Op vrijdag 1 november 2024 15:41 schreef xpompompomx het volgende:
En da's de eerste. Dat er nog maar velen mogen volgen.
Wat mij betreft omdat er nog wat transparantie bij kan. Ik heb mijn twijfels of de overige bewindspersonen zuiver op de graat zijn. En ja, in het bijzonder de PVV-ministers.quote:Op vrijdag 1 november 2024 17:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom zouden er nog velen moeten volgen?
Zekerquote:Op vrijdag 1 november 2024 15:39 schreef Bugno3 het volgende:
Als hij liever opstapt dan transparant is ben ik nu extra benieuwd naar de beleggingen. @:ikweethetookniet ook wel denk ik.
Dat is nou het verschil tussen een achterbakse cda er die het achter de ellebogen heeft en een man met principes die gewoon opstapt en zijn zakken al gevuld heeftquote:Op vrijdag 1 november 2024 18:24 schreef Nober het volgende:
Ik moet aan Hoekstra denken die ook allerlei aandelen heeft toen hij naar Brussel vertrok maar niet is opgestapt.
https://nl.wikipedia.org/(...)slieden_in_Nederland
De invloed van een Kamerlid is qua mogelijke belangenverstrengeling natuurlijk wel anders dan als Staatssecretaris die direct invloed heeft op het fiscale beleid.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:55 schreef AchJa het volgende:
Van 2021 t/m 2023 in de kamer voor de VVD en toen was er niks aan de hand?
Lijkt me niet dat de regelgeving voor een kamerlid anders is.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:59 schreef KareldeStoute het volgende:
De invloed van een Kamerlid is qua mogelijke belangenverstrengeling natuurlijk wel anders dan als Staatssecretaris die direct invloed heeft op het fiscale beleid.
Niet dat ik enig idee heb of hier sprake van is overigens.
Geen idee, zou me niet heel gek lijken als het wel zo is. Een volksvertegenwoordiger mag wat mij betreft in elk geval een stuk meer dan een bewindspersoon.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat de regelgeving voor een kamerlid anders is.
Bijzonder dat je zo in de wedstrijd staat.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:01 schreef KareldeStoute het volgende:
Geen idee, zou me niet heel gek lijken als het wel zo is. Een volksvertegenwoordiger mag wat mij betreft in elk geval een stuk meer dan een bewindspersoon.
Hij voldoet aan de regelgeving. Ze zijn niet verplicht om het kenbaar te maken. Dat is voor een Kamerlid hetzelfde als iemand van het kabinet.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat de regelgeving voor een kamerlid anders is.
Dus eigenlijk is er niks aan de hand begrijp ik? 2021-2023 Was prima maar nu niet meer?quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:04 schreef BEFEM het volgende:
Hij voldoet aan de regelgeving. Ze zijn niet verplicht om het kenbaar te maken. Dat is voor een Kamerlid hetzelfde als iemand van het kabinet.
Dat kan. Wat mij betreft mag iedereen die verkozen wordt volksvertegenwoordiger worden. Hoe integer of transparant je bent is wat mij betreft aan de kiezer om te beoordelen. Bij een bewindspersoon is het aan de Kamer om te oordelen of iemand voldoet.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bijzonder dat je zo in de wedstrijd staat.
Hij stapt zelf op he. En de ophef was er omdat hij dus over belasting gaat itt dat als je Kamerlid bent.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is er niks aan de hand begrijp ik? 2021-2023 Was prima maar nu niet meer?
Fophef dus.
Dus op basis van: "Is het een toffe peer en zit hij bij de juiste partij?" Okee, dan is het goed...quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:07 schreef KareldeStoute het volgende:
Dat kan. Wat mij betreft mag iedereen die verkozen wordt volksvertegenwoordiger worden. Hoe integer of transparant je bent is wat mij betreft aan de kiezer om te beoordelen. Bij een bewindspersoon is het aan de Kamer om te oordelen of iemand voldoet.
Oh nee, totaal niet eigenlijk. De Kamer is er om de regering te controleren en ook als dat op integriteit aankomt. Volksvertegenwoordigers mogen wat mij betreft alles uitspoken wat ze willen, dat is echt een andere rol wat mij betreft.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus op basis van: "Is het een toffe peer en zit hij bij de juiste partij?" Okee, dan is het goed...
Lekker concreet wel ja...
Het gaat mij erom dat het in de voorgaande jaren geen probleem was en hij feitelijk nog steeds aan de vigerende regelegeving voldoet maar dat er dusdanig gemekkerd wordt dat hij opstapt. Prima verder maar heel consequent is het natuurlijk niet van Wilders cum suis.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:08 schreef BEFEM het volgende:
Hij stapt zelf op he. En de ophef was er omdat hij dus over belasting gaat itt dat als je Kamerlid bent.
Wat mij betreft worden overigens alle bezittingen verplicht openbaar van Kamerleden en kabinetsleden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |