Ongelooflijk, deze reactie van jou, met die smiley erbij. Het nieuws staat vol met hartverscheurende berichten en waar maak jij je druk om?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 18:32 schreef halfway het volgende:
Heel vervelend voor hunondertussen knalde de Nederlandse paprika prijs met een euro per kilo omhoog vandaag.
Dit gaat echt nog zo veel meer worden denk ik.quote:
Is bekend (via andere bronnen) welke plaatsen dit zijn?quote:De regio Valencia en omliggende gebieden werden deze week getroffen door hevig noodweer, dat leidde tot overstromingen van ongekende omvang. Hele steden zijn afgesloten van de buitenwereld en tienduizenden mensen zitten nog altijd zonder stroom.
Zo beleefd iedereen het weer anders, en dat mag.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:34 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ongelooflijk, deze reactie van jou, met die smiley erbij. Het nieuws staat vol met hartverscheurende berichten en waar maak jij je druk om?
Wat interesseert mij die paprikaprijs nou, voor mijn part betalen we 5 euro per paprika. Ik vond het al heel typisch Nederlands dat dit soort nieuws de krant haalt, terwijl daar hele gezinnen in de ellende uit elkaar worden gerukt.
Ik beleef hier een spelfout.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 16:55 schreef halfway het volgende:
[..]
Zo beleefd iedereen het weer anders, en dat mag.
¿Qué significa alerta roja en España?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 17:07 schreef Adrie072 het volgende:
Wat wordt er eigenlijk verstaan onder code oranje/rood in Spanje, zelfde als bij ons?
Nou ja wat erboven staat, paniek, schrik, whatever, maar vooral verschrikkelijk voor de bestuurder.quote:
Helga van Leur zei het gister nog op tv. De waarschuwingen bereiken de mensen niet. Tegenwoordig is alles online.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 17:48 schreef Adrie072 het volgende:
[ x ]
Concrete waarschuwingen, als in.............?
Dat ze die 630mm niet verwacht hadden, akkoord, maar ik neem aan (ja dom dom) dat men wist dat er flink wat zou gaan vallen. Dan is er toch wel iets van een draaiboek bij gemeenten, provincies?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:10 schreef aloa het volgende:
[..]
Helga van Leur zei het gister nog op tv. De waarschuwingen bereiken de mensen niet. Tegenwoordig is alles online.
Daar moet iets anders op verzonnen worden.
Er was gewoon een code rood voor het betreffende gebied, maar heel veel mensen hebben dat blijkbaar niet gezien.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:11 schreef MissButterflyy het volgende:
Ze hebben geen alert systeem zoals wij op onze telefoon krijgen?
Kreeg wel een waarschuwing ten tijde van de hoge maasstand in 2021.
Dat kan, school is 40 jaar geledenquote:Op donderdag 31 oktober 2024 17:03 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik beleef hier een spelfout.
Ik hoorde een weerman vanmiddag die had het erover dat er in de jaren 80 een keer ruim 800mm gevallen is daar, helemaal nieuw is het dus niet.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:13 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Dat ze die 630mm niet verwacht hadden, akkoord, maar ik neem aan (ja dom dom) dat men wist dat er flink wat zou gaan vallen. Dan is er toch wel iets van een draaiboek bij gemeenten, provincies?
quote:Conchi's harrowing testimony. She was swept away by the flood in Paiporta but miraculously saved her life: "I was saved by the door of a building breaking and I went inside and the neighbours saved me."
Mensen worden daar maar angstig en onrustig van.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:01 schreef Abrikozentaart het volgende:
snap ook niet waarom de Nederlandse media er zo weinig aandacht aanbesteden
Ze weten niet hoe chill het was om luxe te leven van het verpatsen van de fossiele erfenis van de aarde.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:49 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dit is slechts het begin, de generaties na ons zullen met verbazing ons gebrek aan daadkracht en ons geruzie over non-issues bediscussiëren terwijl ze ons vervloeken over wat wij hen hebben aangedaan.
Nja extra journaals hiervoor vind ik ook weer overdreven toch.. of niet?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:01 schreef Abrikozentaart het volgende:
snap ook niet waarom de Nederlandse media er zo weinig aandacht aanbesteden
Kan niet wachten op de FB posts (tegenwoordig ook Linkedin) hoe dat dan is gedaan om ons meer angst in te boezemen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:15 schreef aloa het volgende:
[..]
Er was gewoon een code rood voor het betreffende gebied, maar heel veel mensen hebben dat blijkbaar niet gezien.
Via telefoon zou idd handig zijn.
Ik begreep dat dat in Nederland ook nog niet zo is, maar wel iets waar ze mee bezig zijn. Een soort NL-alert, maar dan vanwege het weer.
Jammer dat stupide mensen zoveel aandacht weten te trekken dankzij sociale media.quote:Op vrijdag 1 november 2024 09:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kan niet wachten op de FB posts (tegenwoordig ook Linkedin) hoe dat dan is gedaan om ons meer angst in te boezemen.
Klopt. Wat dat betreft zitten dit soort instanties & de overheid ook in een damned if you do, damned if you don't situatie.quote:Op vrijdag 1 november 2024 09:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Jammer dat stupide mensen zoveel aandacht weten te trekken dankzij sociale media.
Nee, joh ze hebben alle dammen afgebroken om ons banger te maken voor klimaatverandering en dan hebben ze ook nog eens HAARP aangezet voor die extra regen! Het werk van Schwab!quote:Op vrijdag 1 november 2024 09:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kan niet wachten op de FB posts (tegenwoordig ook Linkedin) hoe dat dan is gedaan om ons meer angst in te boezemen.
De stijging gaat langzamer, hopelijk blijft het zo.quote:
Had ik toch best gepast gevonden, in Europa en echt wel een behoorlijke ramp...quote:Op donderdag 31 oktober 2024 23:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nja extra journaals hiervoor vind ik ook weer overdreven toch.. of niet?
Want verder staat het 24/7 op alle frontpages van alle websites. Zelfs nu als ik naar NOS ga een grote fotoreportage...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 1 november 2024 13:06 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoe groot is het gebied eigenlijk dat zo zwaar is getroffen?
ja zoiets, ik denk een paar duizend vierkante km. Niet overal even hard getroffen natuurlijk, laaggelegen gebieden langs rivieren het ergst.quote:
In ons stadje is morgen ook een inzamelingspunt opgezet. Gaan we even heen morgen om wat spulletjes te donerenquote:Op vrijdag 1 november 2024 13:49 schreef Perrin het volgende:
Mooi om te zien hoe mensen zich voor de gemeenschap inzetten na de ramp:
[ x ]
Delen van Europa zullen ook duidelijk meer moeten gaan investeren in watermanagementquote:Op vrijdag 1 november 2024 14:05 schreef Perrin het volgende:
Volkskrant, dus ik kan er niet uit quoten:
Spaanse overstromingen zijn een waarschuwing: Europa moet zich schrap zetten voor meer klimaatgeweld
Vraag me af of je je tegen dit soort extreem weer kunt wapenen. In heuvelachtig gebied is het bijna niet te doen (lijkt me) om een jaarsom aan neerslag binnen 24-48 uur te verwerken, ook niet als je daar het beste watermanagement tegenaan gooit.quote:Op vrijdag 1 november 2024 14:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Delen van Europa zullen ook duidelijk meer moeten gaan investeren in watermanagement
Die bergen is de ellende idd. En die haal je niet weg.quote:Op vrijdag 1 november 2024 14:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Vraag me af of je je tegen dit soort extreem weer kunt wapenen. In heuvelachtig gebied is het bijna niet te doen (lijkt me) om een jaarsom aan neerslag binnen 24-48 uur te verwerken, ook niet als je daar het beste watermanagement tegenaan gooit.
Minstens eens heroverwegen hoe je omgaat met rivierbeddingen en de directe omgeving.quote:Op vrijdag 1 november 2024 14:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Vraag me af of je je tegen dit soort extreem weer kunt wapenen. In heuvelachtig gebied is het bijna niet te doen (lijkt me) om een jaarsom aan neerslag binnen 24-48 uur te verwerken, ook niet als je daar het beste watermanagement tegenaan gooit.
Ben wel benieuwd hoe dat park in hartje Valencia dat in een rivierbedding ligt er nu bij ligt.quote:Op vrijdag 1 november 2024 14:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Minstens eens heroverwegen hoe je omgaat met rivierbeddingen en de directe omgeving.
Daar heb je het basisprobleem te pakken van klimaatverandering niet serieus nemen. Valkenburg zit in essentie in vergelijkbare omstandigheden. Het probleem is dat we te laat zijn om grote gebieden in de wereld nog op een normale manier bestendig te maken tegen dit soort problemen. Totale uitdroging van grote delen van de wereld met regelmatig als afwisseling dit soort taferelen, daar gaan tientallen zo niet honderden miljoenen mensen in de wereld last van krijgen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 14:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zijn de meeste doden niet gevallen door mensen die juist op de vlucht sloegen en verrast werden in hun auto's? je zit letterlijk als een rat in de val.quote:Op vrijdag 1 november 2024 14:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Minstens eens heroverwegen hoe je omgaat met rivierbeddingen en de directe omgeving.
Zoiets gaat ook veel helpen ja. Denk dat bijna alle slachtoffers zijn gevallen omdat ze compleet verrast werden.quote:Op vrijdag 1 november 2024 16:46 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Zijn de meeste doden niet gevallen door mensen die juist op de vlucht sloegen en verrast werden in hun auto's? je zit letterlijk als een rat in de val.
Betere waarschuwingsystemen tegen tsunami achtige floods lijkt me al een goed begin. Binnen blijven en hoogte zoeken.
i dunno, iets met beste stuurlui staan aan wal.
En die regen trekt ook weer het vasteland op richting Valencia/Zaragoza die al getroffen zijn.quote:Op vrijdag 1 november 2024 16:37 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Op Mallorca nu 85 mm in aantal uur tijd
Toch nog auto’s die voorbij rijden hè.quote:
We overwegen om Schiermonnikoog te doneren na her verlies van Mallorca.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:07 schreef FlippingCoin het volgende:
Gaat er nog hulp vanuit Nederland die kant op?
We proberen het juist een beetje uit het nieuws te houden.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:07 schreef FlippingCoin het volgende:
Gaat er nog hulp vanuit Nederland die kant op?
Kunnen we niet beter Amsterdam afstaan.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:09 schreef Frutsel het volgende:
[..]
We overwegen om Schiermonnikoog te doneren na her verlies van Mallorca.
Lijkt erop jaquote:Op vrijdag 1 november 2024 18:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
We proberen het juist een beetje uit het nieuws te houden.
Hopelijk worden de meeste nog gevonden en is het een kwestie van slechte communicatie dat er nog zoveel vermist zijn.quote:Bijna drie dagen na de DANA-ramp in Valencia beginnen degenen die verantwoordelijk zijn voor de noodhulp de omvang van de tragedie in te schatten. Het Geïntegreerd Operationeel Coördinatiecentrum (Cecopi) van de Generalitat Valenciana, institutioneel epicentrum van de respons op de ramp, beheert een voorlopig aantal van 1.900 vermiste personen, geregistreerd op het telefoonnummer dat is ingeschakeld voor mensen die familieleden proberen te lokaliseren.
Het gaat om een voorlopig aantal mensen die als vermist zijn opgegeven bij de hulpdienst 112, die een speciaal telefoonnummer heeft ingericht. Het cijfer is voorlopig. Deze donderdag werden uiteindelijk in de loop van de dag 600 mensen die als vermist waren geregistreerd, gelokaliseerd.
Het aantal van 1.900 vermisten zou ook kunnen worden verlaagd, omdat mensen die aanvankelijk als niet gelokaliseerd werden gelokaliseerd, worden gelokaliseerd.
Hoop het ook.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:57 schreef Perrin het volgende:
bron
[..]
Hopelijk worden de meeste nog gevonden en is het een kwestie van slechte communicatie dat er nog zoveel vermist zijn.
Hoop het ook dat die mensen ondertussen hun familie hebben gevonden. Maar als je nu op dit moment nog iemand mist zal die wel niet meer leven.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:57 schreef Perrin het volgende:
bron
[..]
Hopelijk worden de meeste nog gevonden en is het een kwestie van slechte communicatie dat er nog zoveel vermist zijn.
quote:Extreme regenval in Spaanse regio's die tot wel 1.100 kilometer uit elkaar liggen
Het lagedrukgebied DANA, verantwoordelijk voor vele dodelijke overstromingen, is nog niet klaar met Spanje. Een lagedrukgebied ligt nu bij het eiland Mallorca en 1.100 kilometer zuidwestelijk verderop ook bij Huelva. Extreme regenval zorgt in beide gebieden voor veel overlast.
De modderstromen in veel bergachtige gedeelten van Spanje hebben al het leven gekost aan zeker 205 mensen. Het merendeel, 202, kwam om in de regio Valencia. Maar ook in de regio's Castilië-La Mancha en Andalusië vielen doden.
Die regio's liggen erg ver uit elkaar en het is dan ook niet één DANA die de heftige regenval veroorzaakt met als gevolg overstromingen. Er liggen meerdere van dat soort lagedrukgebieden boven Spanje. Door de zeer warme en droge zomer zorgen de DANA's voor heftige reacties.
Vrijdagavond ligt de focus op Mallorca. Daar heeft de Spaanse weerdienst AEMET code oranje afgekondigd. De verwachtingen waren dat er tot 50 millimeter regen zou vallen per uur, maar in de praktijk blijkt dat er plekken zijn waar ruim 100 millimeter regenwater naar beneden stort.
Beeld uit video: Water sleurt auto's en brug mee in hevig overstroomd Spanje1:00
Water sleurt auto's en brug mee in hevig overstroomd Spanje
Andere DANA zorgt in zuidwesten voor code rood
In de Andalusische regio Huelva, het uiterste zuidwestelijke puntje van Spanje, zorgde eerder een andere DANA voor code rood. Dat was dezelfde code rood die uit het niets werd afgeroepen toen het in dinsdag in Valencia uit de hand liep.
In de vroege vrijdagochtend zorgde een grote storm voor overstromingen in de stad Huelva en nabijgelegen gebieden. Ook daar viel in sommige dorpen meer dan 100 millimeter regen per uur.
Huelva heeft de grootste staat van alarm afgeroepen, maar inmiddels is het weer in die regio gekalmeerd. De schade is nog niet te overzien. AEDA heeft het weeralarm afgezwakt en op het moment geldt voor heel Andalusië geen weercode meer.
Alle ogen gericht op Mallorca met veel meer regenval
De ogen in Spanje zijn vanaf vrijdagmiddag weer gericht op Mallorca. Het lagedrukgebied dat boven Valencia lag is iets opgeschoven in de richting van het Iberische eiland. Daar overtrof de regenval met meer dan 100 milliliter per uur de weersverwachtingen, zoals de laatste dagen in veel gebieden van Spanje het geval was.
De vrees bestaat dat op Mallorca net zulke modderstromen ontstaan als in Valencia en andere delen van het vasteland. Het Spaanse eiland is een populaire vakantiebestemming onder Nederlanders. Beelden op sociale media tonen hoe ook op Mallorca het water om zich heen grijpt en voor stromingen zorgt.
Code oranje blijft van kracht op Mallorca, zondag weer zware regenval in Huelva
Op de Balearen, de eilandengroep waartoe Mallorca behoort, blijft voorlopig code oranje van kracht. De autoriteiten waarschuwen voor regen die met flinke windstoten gepaard kan gaan. De lokale regering heeft burgers opgeroepen voorzichtig te zijn en thuis te blijven, meldt Diario de Mallorca.
Ook zaterdag geldt de zware weerwaarschuwing voor Mallorca en ook Menorca. Op het vastenland is het iets boven Valencia bij Castellón ook oppassen. Ook daar geldt code oranje.
Zondag is er in het oosten sprake van code geel. Bijna 1.000 kilometer naar het zuidwesten, in Huelva, wordt zondag wel weer zware regenval verwacht en begint de Spaanse weerdienst alvast met opschalen naar code geel.
Pijnlijkquote:Op zaterdag 2 november 2024 13:59 schreef Adrie072 het volgende:
Maar de regioregering van Valencia, met een grote autonomie en een eigen burgerbescherming bij dit soort calamiteiten, wordt juist bestuurd door die PP. De huidige premier daar, Carlos Mazón, hief bij zijn aanstelling vorig jaar direct een speciaal regionaal coördinatiecentrum voor noodgevallen op dat zijn voorganger in het leven had geroepen. En het is die regionale overheid die dinsdag een alert naar alle mobiele telefoons in de provincie Valencia stuurde vanwege het noodweer; maar dat gebeurde pas na acht uur ’s avonds, toen de dorpen rond de stad al half onder water stonden. Zelf had Mazón eerder op de dag op X laten weten dat ‘rond 18.00 uur’ het ergste voorbij zou zijn, een bericht dat hij verwijderde toen de ramp zich had voltrokken.
bron https://www.ad.nl/buitenl(...)de-heuvels~acefb2c1/
Ai ai...
Nu hopen dat het goed verdeeld wordt.quote:Op zaterdag 2 november 2024 16:17 schreef dick_laurent het volgende:
Zo, mijn woord gehouden en vanmorgen met een zak met kleding en een aantal blikken voeding en een zak honden en kattenvoer (want ook de huisdieren zijn slachtoffer geworden) naar het verzamelpunt in ons stadje hier gegaan.
Heel mooi om te zien hoeveel er gedoneerd werd, mensen liepen af en aan met allemaal spullen, hartverwarmend
Slecht bestuur is de norm tegenwoordig.quote:Op zaterdag 2 november 2024 13:59 schreef Adrie072 het volgende:
Maar de regioregering van Valencia, met een grote autonomie en een eigen burgerbescherming bij dit soort calamiteiten, wordt juist bestuurd door die PP. De huidige premier daar, Carlos Mazón, hief bij zijn aanstelling vorig jaar direct een speciaal regionaal coördinatiecentrum voor noodgevallen op dat zijn voorganger in het leven had geroepen. En het is die regionale overheid die dinsdag een alert naar alle mobiele telefoons in de provincie Valencia stuurde vanwege het noodweer; maar dat gebeurde pas na acht uur ’s avonds, toen de dorpen rond de stad al half onder water stonden. Zelf had Mazón eerder op de dag op X laten weten dat ‘rond 18.00 uur’ het ergste voorbij zou zijn, een bericht dat hij verwijderde toen de ramp zich had voltrokken.
bron https://www.ad.nl/buitenl(...)de-heuvels~acefb2c1/
Ai ai...
Goed bezig manquote:Op zaterdag 2 november 2024 16:17 schreef dick_laurent het volgende:
Zo, mijn woord gehouden en vanmorgen met een zak met kleding en een aantal blikken voeding en een zak honden en kattenvoer (want ook de huisdieren zijn slachtoffer geworden) naar het verzamelpunt in ons stadje hier gegaan.
Heel mooi om te zien hoeveel er gedoneerd werd, mensen liepen af en aan met allemaal spullen, hartverwarmend
Neequote:Op zondag 3 november 2024 15:15 schreef Perrin het volgende:
Heb jij eigenlijk al een opblaasbaar bootje, @:dick_laurent? [ x ]
quote:
Nee. Daar had ik bijna 200 km voor moeten rijden. En sowieso, hij had daar helemaal niet nu al heen moeten gaan... Mensen zitten nog kneiterhoog in hun emotie, what did he expect was gonna happen?quote:Op zondag 3 november 2024 17:20 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Heb je vandaag ook met modder gegooid naar de koning?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |