Dat is natuurlijk niet waar. Er is een aparte wet politiegegevens. Juist omdat het algemene privacykader niet passend is.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 12:56 schreef Leshy het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk meerdere instanties die zaken mogen doen die doorgaans bij wet verboden zijn, waaronder bijvoorbeeld de AIVD, politie, of brandweer. Jij mag niet tegen de richting in een straat inrijden, half op de stoep parkeren en het verkeer blokkeren, maar het is wel vrij belangrijk dat de nooddiensten dat wel mogen wanneer dat nodig is ("Wat vervelend dat uw huis zo snel aan het afbranden is, de brandweerwagen zoekt nog even een parkeerplaats.") Doorgaans zijn die bevoegdheden in de wet verankerd middels ontheffingen of uitzonderingen.
In dit geval lijkt het erop dat de wet omtrent het omgaan met persoonsgegevens geen uitzondering heeft voorzien voor politiedossiers. In een aantal gevallen, zoals bij cold cases, kan dat natuurlijk zeer onwenselijk zijn.
De boodschap "We hebben wat nieuwe informatie ontvangen omtrent de moord op uw zus, maar dat was net dertien jaar geleden en we hebben het dossier al weggegooid, dus we weten niet meer wat er wel en niet het geval was, wat jammer nou." is denk ik nog een stukje minder wenselijk dan de overtreding van de wet op persoonsgegevens.
En er worden ook nog wel eens zaken heropend, omdat blijkt dat de veroordeelde onschuldig blijkt te zijn. Ook vervelend als je die zaken ineens niet meer kunt herzien, want het grootste deel van de data is net weggegooid.
En het is ook vrij vervelend als je wellicht iemand oppakt, en geen idee hebt of die wellicht eerder wat gedaan heeft of bij andere zaken betrokken was in het verleden, want de bewaartermijn is nu eenmaal vijf jaar en alles wat hij of zij daarvoor heeft uitgespookt, hebben we inmiddels maar weggegooid.
Ik kan me zo wel wat redenen bedenken waarom het belangrijk en relevant voor de politie is om gegevens langdurig te bewaren, en snap de motivatie ook wel om je nu dan niet aan de wet te houden – als je die data nu weggooit, is dat onherstelbaar, terwijl er bij het ministerie draagvlak lijkt te zijn voor een wetswijziging om dit te regelen.
Uiteraard moet er wel kritisch gekeken worden naar om welke gegevens het gaat. Het argument 'cold case' kan ook niet carte blanche gebruikt worden om alle data ooit ergens voor verzameld, voor eeuwig te blijven bewaren.
En als je dan toch wilt afwijken dan regel je daar maar een spoedwet voor. Dan kun je tijdens behandeling van die wet de data nog bewaren en daarna heb je of een wettelijke basis of moet je àlles verwijderen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Er is een aparte wet politiegegevens. Juist omdat het algemene privacykader niet passend is.
Dat het daar niet in geregeld is betekent dat de wetgever het expliciet niet geregeld heeft.
Ook raar he.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Er is een aparte wet politiegegevens. Juist omdat het algemene privacykader niet passend is.
Dat het daar niet in geregeld is betekent dat de wetgever het expliciet niet geregeld heeft.
Omdat dit wél om de rechtsstaat gaat en niet zo'n beetje ook. Dus als je elders vals de rechtsstaat gaat claimen voor plannen in strijd met je mening laat je werkelijke en gevaarlijke inbreuken op de rechtsstaat die niet politiek zouden moeten zijn ongemoeid.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom begin je nu over PvdA/GL? Volgens mij zijn ministers van Justitie en Veiligheid het grootste gevaar voor je privacy, en vooral wanneer ze uit de stal van de VVD of het CDA komen. En laat dat nou de laatste tijd het geval zijn: beetje bij beetje knibbelen aan de privacy van burgers: klein hapje hier, groot hapje daar, en uiteindelijk is er na al die hapjes niks meer over.
Het probleem is dus dat de oorspronkelijke rechercheteams die op een zaak zijn gezet, fouten hebben gemaakt of de verkeerde kant op hebben gekeken. De oplossing lijkt me dan ook vrij duidelijk. De kwaliteit van het recherchewerk moet omhoog.quote:Om die zaken open te breken kan alles wat de politie in huis heeft van belang zijn, stelde korpschef Akerboom. En daar zit wat in, zegt Peter van Koppen, emeritus hoogleraar rechtspsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam: ‘Het probleem bij cold cases is dat het oorspronkelijke politieteam vaak fouten heeft gemaakt of niet de goede kant op keek. Daardoor heb je over de kant waar de oplossing mogelijk wél ligt heel weinig informatie. Als je wilt dat coldcaseteams succesvol zijn, moet je ze gebruik laten maken van alle oude politiegegevens die er zijn, anders heeft het geen zin.’
Nee, we nemen het op voor de privacy van burgers.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 18:57 schreef Wantie het volgende:
Wel leuk te zien dat iedereen het opneemt voor de privacy van de criminelen
Ik vind dat echt een enge tendens. ''Je hebt toch niets te verbergen? Je bent toch geen crimineel?''quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:18 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee, we nemen het op voor de privacy van burgers.
Tsja, jammer voor die cold cases. Als de enige manier om die zaken toch nog op te lossen, het bewaren van alle gegevens van alle burgers is, dan worden die zaken maar niet opgelost.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In het bericht in de OP geeft Peter van Koppen eigenlijk al aan waar het probleem zit.
[..]
Het probleem is dus dat de oorspronkelijke rechercheteams die op een zaak zijn gezet, fouten hebben gemaakt of de verkeerde kant op hebben gekeken. De oplossing lijkt me dan ook vrij duidelijk. De kwaliteit van het recherchewerk moet omhoog.
"Waar gaan je kinderen naar school, en heb je een foto?"quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vind dat echt een enge tendens. ''Je hebt toch niets te verbergen? Je bent toch geen crimineel?''
Het is ook maar de vraag in hoeverre het bewaren van gegevens die eigenlijk vernietigd hadden moeten worden, daadwerkelijk heeft geleid tot het oplossen van cold cases.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:19 schreef probeer het volgende:
Tsja, jammer voor die cold cases. Als de enige manier om die zaken toch nog op te lossen, het bewaren van alle gegevens van alle burgers is, dan worden die zaken maar niet opgelost.
Je kunt je eigen data opvragen ; kost je niets. Zal je verbazen wat er in staat.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:20 schreef probeer het volgende:
[..]
"Waar gaan je kinderen naar school, en heb je een foto?"
"Hoeveel verdien je?"
"Wat is je BSN?"
Een uitdraai van mijn gehele FoK!-postgeschiedenisquote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kunt je eigen data opvragen ; kost je niets. Zal je verbazen wat er in staat.
Wist ik niet, maar eens gedaan. Moest volgens de dame met een handgeschreven brief (dat maar even geskipt), alle gegevens genoteerd, inclusief de reden waarom ik dat allemaal wilde wetenquote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kunt je eigen data opvragen ; kost je niets. Zal je verbazen wat er in staat.
"Checken waar ik allemaal wél mee weggekomen ben"quote:Op donderdag 17 oktober 2024 16:45 schreef nostra het volgende:
inclusief de reden waarom ik dat allemaal wilde weten
Mwah, ik heb twee vrijspraken in mijn justitiële documentatie staan, maar voor de rest wel wat meningsverschillen met ze gehad, dus ik ben benieuwd of en zo ja hoe dat allemaal vastligt.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 16:46 schreef probeer het volgende:
[..]
"Checken waar ik allemaal wél mee weggekomen ben"
Ik kreeg niet zo heel lang geleden een opmerking over iets wat is gebeurt toen ik minderjarig was. Dat was bij een reguliere verkeerscontrole ook nog.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 16:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Mwah, ik heb twee vrijspraken in mijn justitiële documentatie staan, maar voor de rest wel wat meningsverschillen met ze gehad, dus ik ben benieuwd of en zo ja hoe dat allemaal vastligt.
Laat maar weten wat eruit komt ik ben benieuwd of het voor mij ook zinnig is.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 16:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Wist ik niet, maar eens gedaan. Moest volgens de dame met een handgeschreven brief (dat maar even geskipt), alle gegevens genoteerd, inclusief de reden waarom ik dat allemaal wilde weten. We zullen zien.
oops, verkeerde knopquote:Op maandag 21 oktober 2024 08:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Laat maar weten wat eruit komt ik ben benieuwd of het voor mij ook zinnig is.
quote:Op maandag 21 oktober 2024 08:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Laat maar weten wat eruit komt ik ben benieuwd of het voor mij ook zinnig is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |