volgens de eggprice index 2024 betaal je in California 6 dollar voor 12 eieren wat gewoon normale Nederlandse prijzen zijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb in LA genoeg zelf boodschappen gedaan om te kunnen constateren dat de prijzen gewoon enorm hoog zijn (nog even daargelaten dat je zelden normale boodschappen kan doen). Dat is geen MAGA-fantasieverhaal.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lol, wat is dit nou, die mensen zijn illegaal?quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:37 schreef KoosVogels het volgende:
15-20 miljoen mensen deporteren is de wet handhaven? En dan heb ik het nog niets eens over de desastreuze gevolgen voor de economie. Want de 15-20 miljoenen werken gewoon en geven hun geld uit in de VS. Wat denk je dat er gebeurt als je al deze mensen in een klap onttrekt uit de economie?
En enkel illegalen? Trump wil ook Haïtianen het land uittrappen, terwijl die een legale status hebben
Dat zou zeker niet onverstandig zijn, alleen leidt het in de VS wel tot enorme haakse bochten (met ook een heel ambtenarenapparaat dat eruit geflikkerd wordt), ten opzichte van de veel subtielere verschuiving in bijvoorbeeld Nederland.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
Maar nogmaals, ik zou vooral wat meer afwisseling willen in plaats van dat rechts altijd regeert (in zekere zin ook lange tijd de situatie in de VS).
Ehhhhh, ik betaal 30 cent ofzo voor een ei max? Ik denk eerder dat ze 22 cent ofzo kosten?quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:37 schreef Basp1 het volgende:
volgens de eggprice index 2024 betaal je in California 6 dollar voor 12 eieren wat gewoon normale Nederlandse prijzen zijn.
Bizar eigenlijk, echt diep respect voor de agrarische sector.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ehhhhh, ik betaal 30 cent ofzo voor een ei max? Ik denk eerder dat ze 22 cent ofzo kosten?
Californië is natuurlijk niet dé Democratische staat bij uitstek. Dat was traditioneel eerder Massachussets.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Californië biedt een mooi inzicht in wat Democratisch beleid doet. Prachtige staat. Maar echt compleet verneukt inmiddels.
Zo is de Verenigde Staten altijd geweest, vanaf oprichting. Dat klopt en de beleidsvrijheid van Staten is beperkt. De Grondwet is beknellend.quote:En als je niet rijk bent is het helemaal kut met peren.
De VS knijpt al decennia een oogje dicht. Daarom kunnen illegalen daar ook gewoon aan het werk (Trump weet daar alles van).quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lol, wat is dit nou, die mensen zijn illegaal?
Het is een rechtsstaat hè?
Het is niet eens een keuze want dat gaat nooit lukken, alsof ze 15 miljoen mensen zichtbaar hebben die ze zo kunnen oppakken...quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De VS knijpt al decennia een oogje dicht. Daarom kunnen illegalen daar ook gewoon aan het werk (Trump weet daar alles van).
Of dat een verstandige beleidskeuze is, laat ik even in het midden. Maar als je 15-20 miljoen mensen onttrekt uit de economie dan heeft dat simpelweg zware gevolgen. Bedrijven raken hun personeel kwijt en winkels hun consumenten. Deportaties op deze schaal kunnen een keuze zijn, maar daar zitten wel consequenties aan vast.
Hoe hoog waren de modale lonen in de vs ook weer tov Nederland en zet dat eens in verhouding tot die ei prijs.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ehhhhh, ik betaal 30 cent ofzo voor een ei max? Ik denk eerder dat ze 22 cent ofzo kosten?
Dat gaat wel aardig op.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:49 schreef Basp1 het volgende:
Goed onze inkopers van de ah en Jumbo zijn dus blijkbaar stukken beter in het uitknijpen van boeren dan die in de vs
[..]
Hoe hoog waren de modale lonen in de vs ook weer tov Nederland en zet dat eens in verhouding tot die ei prijs.
Trump suggereert dat ze 15-20 miljoen mensen kunnen oppakken, om ze daarna het land uit te trappen.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is niet eens een keuze want dat gaat nooit lukken, alsof ze 15 miljoen mensen zichtbaar hebben die ze zo kunnen oppakken...
Maar nogmaals, ze pretenderen rechtsstaat te zijn, dan mag je de wet handhaven.
Ja, kost je alleen 10 jaar.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Trump suggereert dat ze 15-20 miljoen mensen kunnen oppakken, om ze daarna het land uit te trappen.
Nogmaals, het staat de Republikeinen vrij dat te proberen. Ik geef slechts aan dat dit niet zonder gevolgen is.
Vrijheid, Progressive style...quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan bemoeid het fonds - waar je niet voor kiezen - mensen als Rossenmoller als commissaris, die dan gaat bepalen dat je geen aandelen Shell meer mag hebben in het fonds - waar jouw geld in zit - waar je niet voor kunt kiezen - omdat het niet groen is o.i.d. - waardoor jouw geld met politieke kleur wordt gealloceerd.
Zou je even wat dieper willen duiken in Californië?quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
In ieder geval is het simplistisch om te denken dat 'links' voor vrij uitgeven en ontploffende staatsschulden staat. Zeker niet in de VS.
Ik ben het vooral eens met dat beide partijen doorslaan. Ik ga ook de idioterie aan de zijde van de GOP niet verdedigen, maar het verbieden van boeken in Texas is niet goed, maar je ziet het ook in diverse Universiteiten en daar waait de wind uit de andere hoek.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is dat zo? Trump heeft daar het Congres niet voor nodig. Tijdens zijn vorige termijn verhoogde hij al de importheffingen voor Canada en de EU, ondanks dat dit ten strengste werd afgeraden door economen. Hoe kom je er in vredesnaam bij dat hij zich daar iets van zou trekken?
[..]
Het gaat er niet om wiens fout of blunder het is. De Republikeinen grijpen de uitspraak van het Hooggerechtshof aan om in staten abortus illegaal te maken of aan banden te leggen. Jij had het over het beperken van vrijheden: dat is dus een praktijkvoorbeeld.
[..]
Beide partijen slaan door. Reps stellen zich ronduit vijandig op richting alles wat met trasngenders te maken heeft. Deze houding is in alle opzichten verkeerd en zoals het conservatieven betaamt slaat dat altijd door naar extreme wetgeving (zie abortus). Er moeten beperkingen zijn, maar over het geheel genomen zou ik zeggen: laat mensen toch lekker zelf bepalen.
[..]
15-20 miljoen mensen deporteren is de wet handhaven? En dan heb ik het nog niets eens over de desastreuze gevolgen voor de economie. Want de 15-20 miljoenen werken gewoon en geven hun geld uit in de VS. Wat denk je dat er gebeurt als je al deze mensen in een klap onttrekt uit de economie?
En enkel illegalen? Trump wil ook Haïtianen het land uittrappen, terwijl die een legale status hebben
[..]
Weet niet hoe jij het verbieden van boeken noemt, maar dat komt toch aardig overeen met waar jij de Dems van beschuldigt. Al ben ik met je eens dat de woke-brigade daarin te ver doorschiet. Zij vormen echter niet de mainstream van de Democratische partij, dit in tegenstelling tot de boekverbieders van de GOP.
Tot bepaalde hoogte.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 12:38 schreef KoosVogels het volgende:
Het meest verontrustend is dat ze in MAGA-land het idee hebben dat ze met importheffingen een of ander economisch wondermiddel hebben ontdekt. Trump claimt dat deze heffingen worden betaald door het 'buitenland', waarmee dan binnenlandse uitgaven gefinancierd kunnen worden. Ook leidt het tot de terugkeer van de productie naar de VS, wat dan zorgt voor werkgelegenheid en algehele welvaart.
[ x ]
Het moge duidelijk zijn dat dit een kortzichtige en foutieve kijk is op protectionisme.
Verhoging importheffingen leidt tot een handelsoorlog. Dat zagen we ook tijdens de eerste termijn van Trump. De ene actie leidt tot een reactie. Trump verhoogde de importheffingen voor Franse wijnen, waarna de EU reageerde met een vergelijkbare maatregel voor specifieke Amerikaanse producten.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 12:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tot bepaalde hoogte.
De VS importeert veel meer dan export.
Als de VS meer interne productie wilt dan gaat dit daar wel aan meehelpen. (Ceteris Paribus)
Dat andere landen dingen terug gaan doen... Ja, mogelijk.
Dat beide landen dan waarschijnlijk slechter af zijn, aannemelijk...
Je kan ook even duiken in Griekenland anno 2009.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 12:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zou je even wat dieper willen duiken in Californië?
In sommige gevallen valt er best wat voor te zeggen hoor, maar dan moet er wel sprake zijn van een soort van dumping.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 12:58 schreef KoosVogels het volgende:
Verhoging importheffingen leidt tot een handelsoorlog. Dat zagen we ook tijdens de eerste termijn van Trump. De ene actie leidt tot een reactie. Trump verhoogde de importheffingen voor Franse wijnen, waarna de EU reageerde met een vergelijkbare maatregel voor specifieke Amerikaanse producten.
Iedereen verliest.
Nu leven ze op de pof omdat er door een of ander niet te begrijpen reden de wisselkoers zo gunstig is voor de Amerikanen...quote:Op woensdag 16 oktober 2024 12:58 schreef KoosVogels het volgende:
Het terugbrengen van productie klinkt op papier natuurlijk fantastisch. En dat kan het ook zijn. Maar als bedrijven daartoe worden gedwongen vanwege torenhoge importheffingen dan is de uitkomst onvermijdelijke minder profijtelijk voor de doorsnee Amerikaan. Want dat betekent dat je fabrikanten ook Amerikaanse lonen moeten betalen, en dat wordt dan weer doorberekend in de prijs. Lang verhaal kort: de consument is de sjaak.
Bij de AH zijn de goedkoopste eieren zo te zien 30 cent per stuk. Mijn biologische eitje kost er 42 cent per stuk. Dat soort dingen is echt wel snel duurder geworden (en nog steeds belachelijk goedkoop…).quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kijk de dag dat de dollar valt van een jaar of 20 geleden. .quote:Op woensdag 16 oktober 2024 13:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nu leven ze op de pof omdat er door een of ander niet te begrijpen reden de wisselkoers zo gunstig is voor de Amerikanen...
Maar even de vraag aan jou, hoe verlaag je je eigen wisselkoers? Waarom is die handelsbalans zo krankzinnig in de VS?
Ben je wel eens in de VS geweest? Jouw idee van hoe het daar is lijkt namelijk meer op vooroordelen te zijn gebaseerd dan kennis.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 11:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Californië is natuurlijk niet dé Democratische staat bij uitstek. Dat was traditioneel eerder Massachussets.
Schwarzenegger als gouverneur.
Heb je een idee wat het BBP per inwoner in de Bay Area en San Francisco is? Wat een faalbeleid inderdaad!
[..]
Zo is de Verenigde Staten altijd geweest, vanaf oprichting. Dat klopt en de beleidsvrijheid van Staten is beperkt. De Grondwet is beknellend.
De conclusie dat Trump dan de betere keuze zou zijn is wonderlijk. Zijn belastingplannen zijn voor de niet-rijken ronduit desastreus. De cijfers liegen niet. Niks doen aan illegale arbeid haalt de bodem onderuit.
Overigens wordt Nederland ook steeds meer als Amerika en het langzaam afkalven van ledenaantallen en het verenigingsleven draagt hieraan bij.
China geeft niet uit... Hoewel, aan Amerikaanse staatsobligaties oid... Geven ze uit.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 13:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kijk de dag dat de dollar valt van een jaar of 20 geleden. .![]()
En dat de Chinese munt nog steeds veel te laag staat zal ook wel ergens vandaan komen maar wat daarvan de reden is weet ik niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |