abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215330051
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 10:25 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Postzegel gaat naar 1,21 euro. Buitenland 1,90 euro.

Pakket 8,25 vanaf een PostNL punt. Label online aanmaken 6.95. Benieuwd hoeveel PostNL punten er nog overblijven, het aantal pakketpunten neemt al jaren af. Ook hier die vaak samen met DHL en GLS/DPD zijn gestopt omdat ze geen zin meer hebben in dagelijks gezeik.
https://www.postnl.nl/ove(...)elprijs-2025-bekend/

Wow… slaat inderdaad nergens meer op. En grote bedrijven betalen nog niet eens de helft daarvan…
pi_215330167
PostNL is ook een van de weinige bedrijven die als reactie op een teruglopende afzet, de artikelen duurder maakt. Blijkbaar hebben ze op de middelbare school gespijbeld op de dag dat het principe van prijselasticiteit werd uitgelegd.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_215330524
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 12:46 schreef Kramerica-Industries het volgende:
PostNL is ook een van de weinige bedrijven die als reactie op een teruglopende afzet, de artikelen duurder maakt. Blijkbaar hebben ze op de middelbare school gespijbeld op de dag dat het principe van prijselasticiteit werd uitgelegd.
Je kan als signaal niet de prijzen verlagen terwijl je zeurt dat het jarenlang slecht gaat. PostNL maakt nog steeds winst als bedrijf. Het enige verschil is dat je voor de normale post geen concurrent kan kiezen. En als consument denk je tegenwoordig wel 2x na bij het versturen van een verjaardags of rouwkaart omdat deze of veel te laat of niet aankomen. En voor de meeste zakelijke verzoeken kan je tegenwoordig gewoon een mail of de website raadplegen.

Zonder kleine webshop bestellingen en tijdschriften kan je de postdivisie inderdaad opheffen. Als DPG vertrekt bij PostNL blijft er niks meer over onderhand. Vroeger had je bergen post na 2 weken vakantie. Nu ligt er met geluk 1 envelop en een tijdschrift op je te wachten.
pi_215330848
Dat er voor de consument geen concurrentie is vwb de briefpost, klopt niet helemaal. De consument heeft voldoende alternatieven. Als er geen alternatieven waren, dan was de volumedaling lang niet zo groot geweest. E-mail, telefoon, Whatsapp, etc, zijn in feite ook een vorm van concurrentie.

De prijzen verlagen is het andere uiterste, maar we zitten nu in een vicieuze cirkel. Mensen versturen minder post, dus de postzegel wordt duurder gemaakt, dus gaan mensen nog minder post sturen, dus wordt de postzegel nog weer duurder gemaakt, tot in de eeuwigheid amen.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_215331598
Een leuk stuk over de bedenker van de postcode:

https://archive.ph/wgOr5

de prijzen van de post door Europa heen, we zitten a.h.v. het overziht nog niet in de duurste regionen.

https://www.volkskrant.nl(...)der-omhoog~b7e420c5/
pi_215331722
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 15:20 schreef ophaling10 het volgende:

de prijzen van de post door Europa heen, we zitten a.h.v. het overziht nog niet in de duurste regionen.

https://www.volkskrant.nl(...)der-omhoog~b7e420c5/
Dat argument brengt PostNL zelf ook steeds naar voren. Maar je moet wel bedenken dat het in Nederland relatief goedkoop post bezorgen is. We zijn een van de dichtstbevolkte landen van Europa, alles is lekker compact, en lekker vlak. En je moet ook kijken naar prijspeil. Denemarken wordt in dit voorbeeld aangehaald, maar vrijwel alles is in Denemarken veel duurder dan in Nederland.
  maandag 21 oktober 2024 @ 16:22:37 #107
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_215332187
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 15:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Dat argument brengt PostNL zelf ook steeds naar voren. Maar je moet wel bedenken dat het in Nederland relatief goedkoop post bezorgen is. We zijn een van de dichtstbevolkte landen van Europa, alles is lekker compact, en lekker vlak. En je moet ook kijken naar prijspeil. Denemarken wordt in dit voorbeeld aangehaald, maar vrijwel alles is in Denemarken veel duurder dan in Nederland.
Het zou ook veel beter te zijn je af te vragen waarom het in het bijna 9 keer grotere Duitsland voor 85 cent kan. En hoe je in Lissabon voor 90 cent een brief kunt sturen naar Madeira dat dan met de boot of het vliegtuig 1000 kilometer verderop gebracht moet worden.
pi_215332365
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 15:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Ja dat klopt. Ga eens post bezorgen in Frankrijk of Turkije. Lekker uitgestreken daar. Regio's met amper inwoners en lange afstanden. Wij zijn inderdaad dichtbevolkt.
pi_215336568
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 16:22 schreef Zelva het volgende:

[..]
Het zou ook veel beter te zijn je af te vragen waarom het in het bijna 9 keer grotere Duitsland voor 85 cent kan. En hoe je in Lissabon voor 90 cent een brief kunt sturen naar Madeira dat dan met de boot of het vliegtuig 1000 kilometer verderop gebracht moet worden.
In Duitsland is het minimumloon wel lager en kan je alleen zo'n kutenvelop waarbij je je A4'tje in drieën moet vouwen, wat dan ook nooit goed uitkomt, versturen voor die 85 cent.
pi_215336764
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 22:53 schreef wbwb het volgende:

[..]
In Duitsland is het minimumloon wel lager en kan je alleen zo'n kutenvelop waarbij je je A4'tje in drieën moet vouwen, wat dan ook nooit goed uitkomt, versturen voor die 85 cent.
Maar krijgen postbezorgers daar dan ook minimumloon betaald? Heb je daar überhaupt het onderscheid postbezorger/postbode wat je hier hebt? Als ik kijk op de site van Deutsche Post/DHL heb ik stellig de indruk dat daar de fulltime postbode nog steeds de norm is. En het uurloon ziet er met EUR 17,05 ook beter uit dan hier. Dat is dan weliswaar reeds inclusief 13e maand, maar wij hebben hier überhaupt geen 13e maand.

[ Bericht 12% gewijzigd door Kramerica-Industries op 21-10-2024 23:32:47 ]
pi_215336840
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 23:26 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Maar krijgen postbezorgers daar dan ook minimumloon betaald? Heb je daar überhaupt het onderscheid postbezorger/postbode wat je hier hebt? Als ik kijk op de site van Deutsche Post/DHL heb ik stellig de indruk dat daar de fulltime postbode nog steeds de norm is. En het uurloon ziet er met EUR 17,05 ook beter uit dan hier. Dat is dan weliswaar reeds inclusief 13e maand, maar wij hebben hier überhaupt geen 13e maand.
Dat weet ik niet, maar als dat wat jij zegt inderdaad zo is, dan doet PostNL toch echt iets goed mis.
pi_215336843
quote:

[..]
En je moet ook kijken naar prijspeil. Denemarken wordt in dit voorbeeld aangehaald, maar vrijwel alles is in Denemarken veel duurder dan in Nederland.
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze vacature voor een postbode in Denemarken. Helaas is het wel voor een functie als oproepkracht, maar het uurloon is omgerekend bijna EUR 22!
pi_215337936
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 23:26 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
erger dan hier kan volgens mij niet,wat te denken van een lousy 4 weken vakantie,men doet het zwaarste werk van het bedrijf en wordt hiermee afgescheept,plus de rest van de missende extra's .
pi_215337947
quote]0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 23:36 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze vacature voor een postbode in Denemarken. Helaas is het wel voor een functie als oproepkracht, maar het uurloon is omgerekend bijna EUR 22!
[/quote]
Dk is wel een redelijk duur land,maar net als Zweden is er veel goed geregeld.Ook in Belgie is er onderscheid,vandaar dat er ook heel veel vacature's openstaan,voor een lousy bedrag.
pi_215338082
Ze hebben het eindelijk ook in het nieuws:

https://www.cnv.nl/publie(...)-zaterdagbestellers/

Uit het stuk:
Daarnaast hebben we de afspraak gemaakt dat, mocht het PostNL beter gaan gedurende de looptijd van deze cao, we opnieuw in gesprek gaan om de medewerkers, die dag en nacht klaar staan, mee te laten delen.’
pi_215338425
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 08:44 schreef ophaling10 het volgende:
Ze hebben het eindelijk ook in het nieuws:

https://www.cnv.nl/publie(...)-zaterdagbestellers/

Uit het stuk:
Daarnaast hebben we de afspraak gemaakt dat, mocht het PostNL beter gaan gedurende de looptijd van deze cao, we opnieuw in gesprek gaan om de medewerkers, die dag en nacht klaar staan, mee te laten delen.’
als het beter gaat weten we allemaal waar dat geld blijft en dat is niet bij het personeel in de onderste laag
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:41:03 #118
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215338739
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 22:53 schreef wbwb het volgende:

[..]
Valt wel mee hoor. Dat in 3 vouwen is idd redelijk traditioneel. Deden we hier vroeger ook. Maar je kan daar tot 500 gram in een voormaat vergelijkbaar met onze brievenbuspakketjes versturen voor 1,60. Dat kost je hier 4,25.

Postkaarttarief voor kerstkaarten en verjaardagskaarten is 0,70. Wat een hele grote inpuls geeft aan de duitse post. Want je ziet dat ze daar van alles op kaarten doen. Bv ook rekeningen op briefkaart.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_215339353
Het hele tarievenboekje van 2025 is nu ook bekend: https://www.postnl.nl/tarievenzakelijk2025

Er is dan inderdaad helemaal geen 24-uurspartijenpost meer, wat ik belachelijk vind. Daarnaast vind ik het belachelijk dat de frankeermachinetarieven dan gelijk worden aan de postzegeltarieven, waardoor je beter geen frankeermachine kan hebben.
pi_215342550
"Van 17 november 2024 t/m 31 december 2024 is het extra druk. In deze piekperiode geldt daarom een toeslag per pakket, brievenbuspakje+, of brief die je als Speciaal of Gemengd extra verstuurt."

Was dat vorig jaar ook, of is dit nieuw?
pi_215343823
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 18:50 schreef YBouncer het volgende:
"Van 17 november 2024 t/m 31 december 2024 is het extra druk. In deze piekperiode geldt daarom een toeslag per pakket, brievenbuspakje+, of brief die je als Speciaal of Gemengd extra verstuurt."

Was dat vorig jaar ook, of is dit nieuw?
Voor pakketten was dat al jaren, voor brievenbuspakje+ ook al een paar jaar, maar volgens mij is dat voor Speciaal en Gemengd extra wel nieuw.

[ Bericht 0% gewijzigd door wbwb op 22-10-2024 20:59:29 ]
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:04:32 #122
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215346502
Ik vraag me af of ze zichzelf met brievenbuspakjes en pakketten niet uit de markt aan het gooien zijn. Die prijzen gaan nu wel erg afwijken van de rest lijkt het.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_215346781
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 23:04 schreef V__L_N het volgende:
Ik vraag me af of ze zichzelf met brievenbuspakjes en pakketten niet uit de markt aan het gooien zijn. Die prijzen gaan nu wel erg afwijken van de rest lijkt het.
Er is al wel een significant aantal bedrijven overgestapt van PostNL naar DHL eCommerce en dat is echt niet alleen vanwege de prijs.

Overigens ligt PostNL vooral ook te zeuren dat hun gemiddelde marges op pakketten zo laag wordt omdat ze zo veel meer pakketten van Chinese bedrijven krijgen, waaraan ze zelf een lagere prijs vragen. Tsja, dat doen ze toch echt zelf en als ze dan ook nog eens de kleinere klanten wegjagen, waarop een hogere marge zit, dan snap ik wel dat het niet goed gaat…
pi_215346841
Weet iemand of pakket verzenden met postzegels ook extra gaat kosten? Officiëel betaal je niet bij het PostNL punt omdat je al betaald hebt in postzegels op het pakket te plakken, maar online kan je geen label aanmaken met 'bijfrankeren'.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 10:44:55 #126
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215348738
Hebben ze dan toch eindelijk het spelletje van de postnl door...
Loesje
pi_215352568
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 10:44 schreef V__L_N het volgende:
Hebben ze dan toch eindelijk het spelletje van de postnl door...
over spelletjes gesproken hier in piek bijna ieder huis zo n boek,zijn ze de weg kwijt,en die djoserrommel(dikke) je hebt gewoon bijna 20 tassen op een 2:50 wijk.
Verder is. het bedrijf heel erg met discriminatie in de weer,nou de grootste discriminatie doen ze zelf,2 "betere" en 1 slechte cao,en in de betere 5 weken vacance,als dat geen discriminatie is dan weet ik het niet meer.Van de week eens gekeken,die kneus uit Barneveld loopt er ook nog steeds rond, wie weet nog wie ik bedoel ?

[ Bericht 0% gewijzigd door ophaling10 op 23-10-2024 20:41:02 ]
pi_215366763
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 18:21 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
over spelletjes gesproken hier in piek bijna ieder huis zo n boek,zijn ze de weg kwijt,en die djoserrommel(dikke) je hebt gewoon bijna 20 tassen op een 2:50 wijk.
Verder is. het bedrijf heel erg met discriminatie in de weer,nou de grootste discriminatie doen ze zelf,2 "betere" en 1 slechte cao,en in de betere 5 weken vacance,als dat geen discriminatie is dan weet ik het niet meer.Van de week eens gekeken,die kneus uit Barneveld loopt er ook nog steeds rond, wie weet nog wie ik bedoel ?
Die kneus uit Barneveld kom ik ook geregeld tegen in de reacties onder berichten over postnl op nu.nl
Zijn schrijfstijl is erg herkenbaar. Onder de naam Hugo predikt hij daar nog steeds het gospel van postnl.
pi_215368482
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 22:05 schreef Rafierafie het volgende:

[..]
Die kneus uit Barneveld kom ik ook geregeld tegen in de reacties onder berichten over postnl op nu.nl
Zijn schrijfstijl is erg herkenbaar. Onder de naam Hugo predikt hij daar nog steeds het gospel van postnl.
ok ja dat had ik nog niet eerder gezien,nog niet veel veranderd dus.
pi_215368839
Is dat die gozer die eigenhandig de reactiemogelijlheden op de postnl site gesaboteerd heeft? Al dan niet in overleg met postnl, want het monddood maken kwam goed uit. We kunnen weer sterren geven.voor de "kwaliteit". Mijn hoogste waardering is 2 sterren..
pi_215378690
quote:
Van de week eens gekeken,die kneus uit Barneveld loopt er ook nog steeds rond, wie weet nog wie ik bedoel ?
Ja Bram van der V, die (met instemming van de afdeling communicatie) continue aan het zuigen was en zelfs het hele intranet gehackt had waarop de reactie mogelijkheden voor iedereen zijn uitgeschakeld Als mensen kritisch waren op het bedrijfsbeleid en dit netjes verwoordden kregen ze een ban van een week of een maand, maar van der V. mocht gewoon doorgaan en moderatie nam het zelfs voor hem op als voor bijna iedereen duidlelijk was dat hij weer eens te ver ging
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:24:26 #133
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215385212
Door dat figuur heb ik nog wel een ban gehad op het reactie deel... Gestoord figuur

Ik heb die filmpjes terug zitten kijken van dat online evenement... Maar wat een walchelijke propoganda over geld en winst zeg.
Loesje
pi_215388079
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 23:24 schreef V__L_N het volgende:
Door dat figuur heb ik nog wel een ban gehad op het reactie deel... Gestoord figuur

Ik heb die filmpjes terug zitten kijken van dat online evenement... Maar wat een walgelijke propaganda over geld en winst zeg.
Ik heb het bewust niet gekeken, want ik wist dat ik mij alleen maar zou ergeren aan die voorgebakken hersenspoelpraatjes. Ja, het brievenvolume is hard gedaald, maar het volume brievenbuspakjes is verdubbeld en de overige pakketten zijn ook flink toegenomen. En in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken (zie talloze reacties op nu.nl van types die denken dat wij niets te toen hebben en ons lopen te vervelen) lopen wij ook met pakjes.

Maar helaas gaat het bij PostNL enkel en alleen om de winst, en wij zijn een noodzakelijk kwaad om die winst te kunnen realiseren, dus daarom wordt onze aanwezigheid nog getolereerd. Maar in wezen zijn wij in de ogen van het management simpelweg grondstoffen die nodig zijn voor de productie. Daarom heet de afdeling Personeelszaken tegenwoordig ook Human Resources. Menselijke grondstoffen, dat zijn wij in feite.

Wij zijn een kostenpost, dus wij moeten gereduceerd worden. Dus steeds meer werk doen, in minder tijd. Daarom worden volgend jaar de dalwijken ook allemaal priowijken. Op de piekdagen komt er post bij, maar geen tijd, en op de daldagen gaat er post af, en nog veel meer tijd af! Dus betekent dat meer wijken lopen binnen dezelfde tijd om aan je uren te komen. En dan is er nog een zekere vakbond die meent namens ons (!) een brief te moeten schrijven aan de minister van EZ waarin zij erop aandringen dat ook de postzegelpost standaard 48-uurs wordt, want dan hebben wij meer tijd om te bezorgen, en zou onze werkdruk verlaagd worden. Nou bedankt, vader van Femke! Als de bond echt gelooft dat de vork zo in de steel zit, dan staan ze nog verder van de werkvloer af dan ik al dacht.

Hoorde trouwens van de week dat de Sinterklaasviering bij PostNL ook al is wegbezuinigd. Eerst werd de kerstreceptie afgeschaft, later de traktaties (kerstbrood, paaseitjes, kruidnoten, NIETS kan er meer van af), en nu dus dit.

In Sinterklaas geloofde ik al heel lang niet meer, maar mijn laatste beetje geloof in PostNL is nu ook verdwenen. ;(
pi_215389599
quote:
ze proberen er steeds een "positieve" draai aan te geven,terwijl heel het land het vertrouwen in hun verloren is.
pi_215389664
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 10:11 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Wij zijn een kostenpost, dus wij moeten gereduceerd worden. Dus steeds meer werk doen, in minder tijd. Daarom worden volgend jaar de dalwijken ook allemaal priowijken.
Het is nog steeds een raadsel dat er een heleboel zijn die het werk allemaal fantastich en en goed betaald, etc.. vinden,gelukkig ook een heleboel die het tegenovergestelde beweren,misschien wel meer.
Buiten dit alles,heeft iedereen het gelijk dat ze dat wml opgetrokken hebben,anders liep je nog steeds voor een drol,al dit werk te doen.Geen woord in de mailings,boodschappen etc.. over het exorbitante salaris van o.a. de Ceo en aanhang. Ben benieuwd hoe het bedrijf er over 10jaar uitziet,zoiets als V&D :)
pi_215389799
quote:

Ik heb die filmpjes terug zitten kijken van dat online evenement... Maar wat een walchelijke propoganda over geld en winst zeg.
wel een mooi item voor de Avondshow :)
pi_215391953
quote:

Welk online evenement eigenlijk?
pi_215400531
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 10:11 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Ik heb het bewust niet gekeken, want ik wist dat ik mij alleen maar zou ergeren aan die voorgebakken hersenspoelpraatjes. Ja, het brievenvolume is hard gedaald, maar het volume brievenbuspakjes is verdubbeld en de overige pakketten zijn ook flink toegenomen. En in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken (zie talloze reacties op nu.nl van types die denken dat wij niets te toen hebben en ons lopen te vervelen) lopen wij ook met pakjes.

Maar helaas gaat het bij PostNL enkel en alleen om de winst, en wij zijn een noodzakelijk kwaad om die winst te kunnen realiseren, dus daarom wordt onze aanwezigheid nog getolereerd. Maar in wezen zijn wij in de ogen van het management simpelweg grondstoffen die nodig zijn voor de productie. Daarom heet de afdeling Personeelszaken tegenwoordig ook Human Resources. Menselijke grondstoffen, dat zijn wij in feite.

Wij zijn een kostenpost, dus wij moeten gereduceerd worden. Dus steeds meer werk doen, in minder tijd. Daarom worden volgend jaar de dalwijken ook allemaal priowijken. Op de piekdagen komt er post bij, maar geen tijd, en op de daldagen gaat er post af, en nog veel meer tijd af! Dus betekent dat meer wijken lopen binnen dezelfde tijd om aan je uren te komen. En dan is er nog een zekere vakbond die meent namens ons (!) een brief te moeten schrijven aan de minister van EZ waarin zij erop aandringen dat ook de postzegelpost standaard 48-uurs wordt, want dan hebben wij meer tijd om te bezorgen, en zou onze werkdruk verlaagd worden. Nou bedankt, vader van Femke! Als de bond echt gelooft dat de vork zo in de steel zit, dan staan ze nog verder van de werkvloer af dan ik al dacht.

Hoorde trouwens van de week dat de Sinterklaasviering bij PostNL ook al is wegbezuinigd. Eerst werd de kerstreceptie afgeschaft, later de traktaties (kerstbrood, paaseitjes, kruidnoten, NIETS kan er meer van af), en nu dus dit.

In Sinterklaas geloofde ik al heel lang niet meer, maar mijn laatste beetje geloof in PostNL is nu ook verdwenen. ;(
Even voor mijn beeldvorming. Je krijgt alleen je normuren betaald of kan er ook sprake zijn van overwerk?
Want dat eerste mag toch niet? Ik zou dan gewoon na de normuren stoppen en de post terugbrengen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215401491
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Even voor mijn beeldvorming. Je krijgt alleen je normuren betaald of kan er ook sprake zijn van overwerk?
Want dat eerste mag toch niet? Ik zou dan gewoon na de normuren stoppen en de post terugbrengen.
Je krijgt gewoon betaald voor elke gewerkte minuut, dus niet slechts voor normuren o.i.d.
pi_215411968
quote:

[..]

wat een lap tekst die nieuwe nieuwsbrief van de Or, en ja dat met die Lc en Pc is een rommeltje :)
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:18:47 #145
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215412551
quote:

[..]

Het mooiste van die propaganda plaatjes was dat ze lieten zien in een staatje dat mail 650+ miljoen omzet heeft. Daarnaast zetten ze dan in een piepklein streepje zien dat daarvan 1 miljoen winst was... De optische truuk is dan dat het 1 heel hoog is en de ander bewust heel klein is afgebeeld. En dat een Maurice dan zegt, jullie zien dat dat heel weinig is...

Ja dankje de koekoek, ga dat eens uitsplitsen in andere zaken ook. Want ik kan me wel een paar besparingen bedenken. En je hoeft er maar 3 te ontslaan voor een een extra winst van 2,5 miljoen.

Ik vind het hele idee van die zakelijke post naar piekdagen zo'n idioot idee. We worden buiten toch al overspoeld en de fouten in het sorteerwerk zijn niet om aan te zien. Vervolgens lees ik dat in de nieuwsbrief van de or dat het bedoeld is om de kwaliteit op te krikken want dan wordt de postzegelpost beter bezorgd. Ik vraag me af waar ze dat idee vandaan halen. Ik hoor zelden dat er een dalwijk blijft staan. Piekwijken daar en tegen worden constant doorgeschoven, teruggezet enz... Simpel omdat ze te zwaar zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 16:35 schreef wbwb het volgende:

[..]
Welk online evenement eigenlijk?
We konden via teams inloggen en kijken naar een online evenement... Soort werkoverleg maar dan 1 richtingsverkeer. Wie niet kon inloggen kan delen terugkijken.

quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Er is bijna altijd spraken van overuren.

De postnl werkt op dit moment zo:
Een wijk wordt ingesteld op een bepaald aantal uren per dag. Er zijn 2 drukke dagen en 3 rustige dagen. Voor een drukke dag hebben ze de computer een tijd laten berekenen. Die komt bv in mijn geval uit op 2.20. In de praktijk klopt dat niet. Want je moet bv bijladen of de tuinpaden zijn langer. In mijn geval ga je dan structureel naar de 3.15... Maar het rooster wordt gemaakt op 2.20 en dat rooster wordt gebasseerd op je contracturen. Dus het is goed mogelijk dat je 5 uur overwerk hebt in een week.

Terugzetten zou moeten kunnen in overleg met de planning. Maar dan krijgt de klant zijn post niet op tijd en jij hebt de volgende dag evengoed die post weer. En dan heb je meer post op minder tijd, en dus weer overuren.
Loesje
pi_215413169
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 19:18 schreef V__L_N het volgende:
Ja dankje de koekoek, ga dat eens uitsplitsen in andere zaken ook. Want ik kan me wel een paar besparingen bedenken. En je hoeft er maar 3 te ontslaan voor een een extra winst van 2,5 miljoen.
gooi alle overbodige vanaf schaal 8 er maar eens uit incl ceo,cfo en alle andere rommel, heb je een opbrengst van 4/500 miljoen

[ Bericht 0% gewijzigd door ophaling10 op 29-10-2024 20:10:35 ]
pi_215415118
@V__L_N: Op depots hier in de buurt worden elke dag wel meerdere dalwijken gevlooid vanwege het personeelstekort en proberen ze voor de piekwijken juist wel altijd iemand te vinden, vaak dan bezorgers met een Kyburz die eigenlijk op een ander depot werken.
pi_215416846
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 19:18 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Het mooiste van die propaganda plaatjes was dat ze lieten zien in een staatje dat mail 650+ miljoen omzet heeft. Daarnaast zetten ze dan in een piepklein streepje zien dat daarvan 1 miljoen winst was... De optische truuk is dan dat het 1 heel hoog is en de ander bewust heel klein is afgebeeld. En dat een Maurice dan zegt, jullie zien dat dat heel weinig is...

Ik vind het hele idee van die zakelijke post naar piekdagen zo'n idioot idee. We worden buiten toch al overspoeld en de fouten in het sorteerwerk zijn niet om aan te zien. Vervolgens lees ik dat in de nieuwsbrief van de or dat het bedoeld is om de kwaliteit op te krikken want dan wordt de postzegelpost beter bezorgd. Ik vraag me af waar ze dat idee vandaan halen. Ik hoor zelden dat er een dalwijk blijft staan. Piekwijken daar en tegen worden constant doorgeschoven, teruggezet enz... Simpel omdat ze te zwaar zijn.
[..]
We konden via teams inloggen en kijken naar een online evenement... Soort werkoverleg maar dan 1 richtingsverkeer. Wie niet kon inloggen kan delen terugkijken.
[..]
Er is bijna altijd spraken van overuren.

De postnl werkt op dit moment zo:
Een wijk wordt ingesteld op een bepaald aantal uren per dag. Er zijn 2 drukke dagen en 3 rustige dagen. Voor een drukke dag hebben ze de computer een tijd laten berekenen. Die komt bv in mijn geval uit op 2.20. In de praktijk klopt dat niet. Want je moet bv bijladen of de tuinpaden zijn langer. In mijn geval ga je dan structureel naar de 3.15... Maar het rooster wordt gemaakt op 2.20 en dat rooster wordt gebasseerd op je contracturen. Dus het is goed mogelijk dat je 5 uur overwerk hebt in een week.

Terugzetten zou moeten kunnen in overleg met de planning. Maar dan krijgt de klant zijn post niet op tijd en jij hebt de volgende dag evengoed die post weer. En dan heb je meer post op minder tijd, en dus weer overuren.
Maar je krijgt die uren wel betaald? Want ik heb weleens begrepen dat daar de schoen wringt en men er moeilijk overdoet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_215419895
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 10:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Maar je krijgt die uren wel betaald? Want ik heb weleens begrepen dat daar de schoen wringt en men er moeilijk overdoet.
Dat hangt van de leidinggevende af. De ene keurt alles goed, de andere eist dat je zwart op wit een verklaring opstelt waarin je uitlegt waarom je de basistijd niet gehaald hebt.
pi_215421331
https://www.ad.nl/dordrec(...)addinxveen~aacb9345/

mooi dan kunnen we weer pepernoten krijgen :)
pi_215426210
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 17:39 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Dat hangt van de leidinggevende af. De ene keurt alles goed, de andere eist dat je zwart op wit een verklaring opstelt waarin je uitlegt waarom je de basistijd niet gehaald hebt.
Ja dat laatste is gewoon crimineel. Als ze mijn uren zouden afkeuren zou ik echt alleen de basistijd gaan werken.
pi_215429757
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 09:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja dat laatste is gewoon crimineel. Als ze mijn uren zouden afkeuren zou ik echt alleen de basistijd gaan werken.
hier een,die zowat alles doet en ook openstaande wijken aanpakt,onlangs een met degene meegelopen,ja gewoon te erg,heb hem nog niet gesproken,want ik deed never meer wat extra's. Een andere zou vandaag iemand mee meelopen,had zich in alle vroegte ziekgemeld :)
Een verhaal wat ik een hele poos terug,is ook echt gebeurd,degene is niet meer bij het bedrijf:die moest een verklaring ondertekenen,dat hij het werk deels in eigen tijd ging lopen,omdat hij te " langzaam " was ,betrof een bezorger van in de 60,ja ze komen er ooit wel een keer achter,dan moeten ze het zelf gaan doen.
pi_215430065
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 17:26 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
hier een,die zowat alles doet en ook openstaande wijken aanpakt,onlangs een met degene meegelopen,ja gewoon te erg,heb hem nog niet gesproken,want ik deed never meer wat extra's. Een andere zou vandaag iemand mee meelopen,had zich in alle vroegte ziekgemeld :)
Een verhaal wat ik een hele poos terug,is ook echt gebeurd,degene is niet meer bij het bedrijf:die moest een verklaring ondertekenen,dat hij het werk deels in eigen tijd ging lopen,omdat hij te " langzaam " was ,betrof een bezorger van in de 60,ja ze komen er ooit wel een keer achter,dan moeten ze het zelf gaan doen.
Gelukkig is een dergelijke verklaring juridisch niets waard: in de CAO staat afgesproken op welke betaling je recht hebt, en wij vallen allemaal onder die CAO, dus een teamcoach kan jou geen document laten tekenen waardoor die CAO niet op jou van toepassing zou zijn.

In mijn gebied pakken ze het wat slimmer/uitgekookter aan. Ze doen hier niks wat in strijd met de wet of de CAO is, en ik hoor hier zelden dat plustijd wordt afgekeurd. Wat wel gebeurt is dat ze op mensen gaan inpraten dat ze te langzaam (zouden) zijn, of dreigen met straatcontroles. En ik weet dat er mensen zijn, vooral mensen die nog erg jong zijn en/of niet erg assertief, die zich daardoor laten intimideren, en die vervolgens gewoon maar helemaal niet meer plussen om van het gezeur af te zijn.
pi_215431147
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 18:09 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Gelukkig is een dergelijke verklaring juridisch niets waard: in de CAO staat afgesproken op welke betaling je recht hebt, en wij vallen allemaal onder die CAO, dus een teamcoach kan jou geen document laten tekenen waardoor die CAO niet op jou van toepassing zou zijn.

In mijn gebied pakken ze het wat slimmer/uitgekookter aan. Ze doen hier niks wat in strijd met de wet of de CAO is, en ik hoor hier zelden dat plustijd wordt afgekeurd. Wat wel gebeurt is dat ze op mensen gaan inpraten dat ze te langzaam (zouden) zijn, of dreigen met straatcontroles. En ik weet dat er mensen zijn, vooral mensen die nog erg jong zijn en/of niet erg assertief, die zich daardoor laten intimideren, en die vervolgens gewoon maar helemaal niet meer plussen om van het gezeur af te zijn.
ja gewoon te erg voor woorden,een miljardenbedrif die zo aan de centen moet komen.
  vrijdag 1 november 2024 @ 10:29:48 #155
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215435382
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 18:09 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat wij toch redelijk in de zelfde omgeving zitten. Hier doen ze dat ook.
In mijn geval hebben alle reorganisaties en optimalisaties de afgelopen jaren er voor gezorgd dat mijn wijk te klein is voor mijn contracturen. Dus nu loop ik 3 weken in de min (onder contacturen) en 1 week mega in de plus. De wijk die ik dan loop is van een collega die werkt met behoud van uitkering en geen meerwaarde heeft voor overuren. Ze is bang dat als ze veel plust ze d'r baan kwijt raakt. Dus doet ze dat niet. Ze doet ook rustig 6 / 7 tassen op een kar en gaat niet bijladen. Dus ja de week dat ik die wijk loop doe ik er 30/40 minuten langer over op een piekdag...
Je wil niet weten wat voor gezeur ik gehoord heb. Nee, ik trap er niet in. Maar dit is wel hoe het bedrijf werkt. Bij haar werkt het, bij mij niet. Ik ben ook niet de gek die mee gaat in contractverlagingen en dat soort dingen... En ondanks dat je het mag weigeren gaan ze heel ver. Tot tripjes naar hr aan toe. Ik ben een paar maanden goed ziek geweest van het gedrag van het bedrijf. Dus ik snap collega's die te bang zijn om te plussen of gewoon contractverlagingen of juist giga overuren krijgen wel.
Loesje
pi_215438934
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 10:29 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat wij toch redelijk in de zelfde omgeving zitten. Hier doen ze dat ook.
In mijn geval hebben alle reorganisaties en optimalisaties de afgelopen jaren er voor gezorgd dat mijn wijk te klein is voor mijn contracturen. Dus nu loop ik 3 weken in de min (onder contacturen) en 1 week mega in de plus. De wijk die ik dan loop is van een collega die werkt met behoud van uitkering en geen meerwaarde heeft voor overuren. Ze is bang dat als ze veel plust ze d'r baan kwijt raakt. Dus doet ze dat niet. Ze doet ook rustig 6 / 7 tassen op een kar en gaat niet bijladen. Dus ja de week dat ik die wijk loop doe ik er 30/40 minuten langer over op een piekdag...
Je wil niet weten wat voor gezeur ik gehoord heb. Nee, ik trap er niet in. Maar dit is wel hoe het bedrijf werkt. Bij haar werkt het, bij mij niet. Ik ben ook niet de gek die mee gaat in contractverlagingen en dat soort dingen... En ondanks dat je het mag weigeren gaan ze heel ver. Tot tripjes naar hr aan toe. Ik ben een paar maanden goed ziek geweest van het gedrag van het bedrijf. Dus ik snap collega's die te bang zijn om te plussen of gewoon contractverlagingen of juist giga overuren krijgen wel.
Je kunt er ook tegen protesteren dat ze je 3 weken ruim onder je contract laten werken, en vervolgens 1 week ruim erboven. Dat is in strijd met wat met de OR is afgesproken. Je moet zo worden ingeroosterd dat je elke week bij benadering je uren maakt. Het kan altijd zo zijn dat je de ene week wat langer werkt en de andere week wat korter.Dus als jouw contract 20 uur per week is, en de ene week werk je 19 en de andere 21, prima. Maar het is niet de bedoeling dat je bijv 3x15 werkt en dan in week 4 ineens 35 uur moet lopen. Sowieso ben je NOOIT verplicht meer dan 5,5 uur per dag te lopen al sta je 100 uur in de min!
pi_215439350
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 16:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dat is in strijd met wat met de OR is afgesproken.
dit staat ook in een van de nieuwsbrieven van de Or op de website,ze proberen echt weer de centen onderin weg te halen.
  vrijdag 1 november 2024 @ 22:56:22 #159
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215443113
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 16:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Je kunt er ook tegen protesteren dat ze je 3 weken ruim onder je contract laten werken, en vervolgens 1 week ruim erboven. Dat is in strijd met wat met de OR is afgesproken. Je moet zo worden ingeroosterd dat je elke week bij benadering je uren maakt. Het kan altijd zo zijn dat je de ene week wat langer werkt en de andere week wat korter.Dus als jouw contract 20 uur per week is, en de ene week werk je 19 en de andere 21, prima. Maar het is niet de bedoeling dat je bijv 3x15 werkt en dan in week 4 ineens 35 uur moet lopen. Sowieso ben je NOOIT verplicht meer dan 5,5 uur per dag te lopen al sta je 100 uur in de min!
Theoretisch ja: Praktisch nee.

Dat zou kunnen als er andere wijken beschikbaar waren op mijn depot. Maar die zijn er niet. Deze oplossing werkt al niet in de zomer. En het bedrijf gaat niet akkoord als je te lang onder je contracturen werkt.

Je bent niet verplicht naar een ander depot te gaan,
Je bent niet verplicht ander werktijden te accepteren dan je normaal
Je bent niet verplicht meer uren te werken dan dat je ingeroosterd staat
Je bent niet verplicht min uren per week weg te strepen met plusuren

Maar als je het niet doet en je krijgt minuren... Dan is het werkweigering en dan kan dat een reden zijn voor ontslag. Dus je kan het niet weigeren, zelfs al gaan al die redenen hierboven op...
(En ja, dit is een wespennest en ik leef er al bijna 2 jaar in. De lijnen zijn heel dun en je moet echt heel voorzichtig kleuren)
Loesje
pi_215443458
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 22:56 schreef V__L_N het volgende:

[..]

Dat zou kunnen als er andere wijken beschikbaar waren op mijn depot. Maar die zijn er niet. Deze oplossing werkt al niet in de zomer. En het bedrijf gaat niet akkoord als je te lang onder je contracturen werkt.

Maar als je het niet doet en je krijgt minuren... Dan is het werkweigering en dan kan dat een reden zijn voor ontslag. Dus je kan het niet weigeren, zelfs al gaan al die redenen hierboven op...
(En ja, dit is een wespennest en ik leef er al bijna 2 jaar in. De lijnen zijn heel dun en je moet echt heel voorzichtig kleuren)
Het is wel erg dat het zo gaat. Want wat jij omschrijft, dat is helemaal geen werkweigering. Het enkel en alleen niet willen voldoen aan bepaalde opdrachten is geen werkweigering. Het is pas werkweigering wanneer jij weigert te voldoen aan redelijke opdrachten. Uiteraard weet ik niet precies hoe groot jouw contract is en hoe veel ze jou in die vierde week boven je uren inroosteren. Als ze jou iets hoger inroosteren is dat in principe niet onredelijk. Of als ze (af en toe) vragen om iets op een ander depot te lopen, mits dat een beetje in de buurt ligt. Maar als iemand zoals in mijn rekenvoorbeeld een contract heeft van 20 uur, maar in de laatste week van het tijdvak 35 uur ingeroosterd wordt om de minuren weg te poetsen, dan is dat GEEN redelijke opdracht. En is het weigeren hiervan dus ook GEEN werkweigering.
pi_215447353
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 22:56 schreef V__L_N het volgende:

[..]

wat ik zo moeilijk vind is dat het bedrijf niet in de pas loopt met de overeengekomen regels met de Or,iedere keer proberen ze er weer een eigen draai(er zelf beter van worden) aan te geven.
  zaterdag 2 november 2024 @ 22:44:01 #164
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215454693
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 23:25 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Het is wel erg dat het zo gaat. Want wat jij omschrijft, dat is helemaal geen werkweigering. Het enkel en alleen niet willen voldoen aan bepaalde opdrachten is geen werkweigering. Het is pas werkweigering wanneer jij weigert te voldoen aan redelijke opdrachten. Uiteraard weet ik niet precies hoe groot jouw contract is en hoe veel ze jou in die vierde week boven je uren inroosteren. Als ze jou iets hoger inroosteren is dat in principe niet onredelijk. Of als ze (af en toe) vragen om iets op een ander depot te lopen, mits dat een beetje in de buurt ligt. Maar als iemand zoals in mijn rekenvoorbeeld een contract heeft van 20 uur, maar in de laatste week van het tijdvak 35 uur ingeroosterd wordt om de minuren weg te poetsen, dan is dat GEEN redelijke opdracht. En is het weigeren hiervan dus ook GEEN werkweigering.
Ik vind het ook geen werkweigering... De hele situatie is zo complex. Maar op een bepaald punt heb je daar gewoon niks aan. Als je te vaak hoort dat je anders beter op zoek kan gaan naar een andere baan...

Dus ik accepteer elke week 12 uur ipv 14,5 en loop dan in een tijdsbestek van 5 dagen 8 tot 10 uur bij extra... En ja dat is eigenlijk te veel.
Loesje
pi_215454885
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2024 22:44 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Ik vind het ook geen werkweigering... De hele situatie is zo complex. Maar op een bepaald punt heb je daar gewoon niks aan. Als je te vaak hoort dat je anders beter op zoek kan gaan naar een andere baan...

Dus ik accepteer elke week 12 uur ipv 14,5 en loop dan in een tijdsbestek van 5 dagen 8 tot 10 uur bij extra... En ja dat is eigenlijk te veel.
Als ik jou was zou ik dit gewoon melden bij de bond of de OR. Zo complex is de situatie niet. De regels zijn helder, maar blijkbaar hebben jouw leidinggevenden maling aan de regels.
  zaterdag 2 november 2024 @ 22:55:41 #166
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215454902
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2024 14:12 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
wat ik zo moeilijk vind is dat het bedrijf niet in de pas loopt met de overeengekomen regels met de Or,iedere keer proberen ze er weer een eigen draai(er zelf beter van worden) aan te geven.
Omdat het bedrijf gewoon aan het reorganiseren is. Het is niet zo dat ze meer bezorgers willen om het werk te doen, sterker nog ze willen niet eens percee meer dat de bezorgers die er zitten blijven. Lange blijvers zijn duur en de komende jaren willen ze naar minder bezorgers om de personeelskosten te drukken. Dus liever dat het verloop nu groot is en dat mensen zelf gaan en ze het niet aanvullen. Er staan maar 440 bezorgvacatures online... Als ons personeelstekort echt 1 van de reden was van alle reorganisaties dan hadden we veel meer vacatures gehad. Ze doen simpelweg geen moeite meer om aan te vullen.
Loesje
  zaterdag 2 november 2024 @ 22:57:16 #167
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215454930
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2024 22:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Als ik jou was zou ik dit gewoon melden bij de bond of de OR. Zo complex is de situatie niet. De regels zijn helder, maar blijkbaar hebben jouw leidinggevenden maling aan de regels.
Ik hou de vakbond als troef achter de hand... De Or heb je niks aan... Dat is net een hond zonder tanden, die bakken nergens iets van zolang de bvpp aan de macht is.
Loesje
pi_215459904
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2024 22:55 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Omdat het bedrijf gewoon aan het reorganiseren is. Het is niet zo dat ze meer bezorgers willen om het werk te doen, sterker nog ze willen niet eens percee meer dat de bezorgers die er zitten blijven. Lange blijvers zijn duur en de komende jaren willen ze naar minder bezorgers om de personeelskosten te drukken. Dus liever dat het verloop nu groot is en dat mensen zelf gaan en ze het niet aanvullen. Er staan maar 440 bezorgvacatures online... Als ons personeelstekort echt 1 van de reden was van alle reorganisaties dan hadden we veel meer vacatures gehad. Ze doen simpelweg geen moeite meer om aan te vullen.
deze oud pb omschrijft het wel een beetje:https://www.pzc.nl/zeeuws(...)r-van-over~aea99d66/

verder moet je niet al te lastig en mondig zijn,die gasten van o.a. van het postvestsyndroom zijn de beste voor ze,als ik even rondkijk,die verpesten het echt voor de rest.
pi_215470725
voor wie de andere niet kan lezen:

https://www.nu.nl/economi(...)r-op-bij-postnl.html
pi_215470848
https://www.ad.nl/economi(...)n-vertrekt~acd24a50/

Ze maken hem wel,ik zou eerst eens het vertrouwen van de klanten terug gaan winnen.
Verder las ik her en der dat de resultaten "slecht" zijn door de verhogong van het wml,we mogen echt van geluk spreken dat,dat vorig jaar er door heen gekomen is.
Anders zat het gros van de uitvoering nog steeds op een houtje te bijten.
De echte kosten(onkosten)zitten echt bovenin,niet in de uitvoering.
pi_215471059
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 07:45 schreef ophaling10 het volgende:

had ze 12 jaar eerder moeten doen!
pi_215471407
Ik zie DHL misschien nog wel weer de postmarkt betreden. Qua pakketten zitten ze flink in de lift, sluiten steeds meer contracten af en ook steeds meer brievenbuspakjes.

Kan PostNL eigenlijk de bezorgopdracht teruggeven? Als ze dat dreigen moet de overheid op zoek naar een andere speler (gezien ambtenaren zelf niet gaan bezorgen). Dat kan se verhoudingen lekker op scherp zetten nu ook Herna weggaat kan een nieuwe directeur natuurlijk heel populistisch roepen 'misschien moeten we maar helemaal stoppen met de postbezorging, dit is niet meer te doen zo'.

Ohja en nu weer dreigen met verdere bezuinigingen.. op personeel valt niet veel meer te bezuinigen. Brievenbussen alleen nog overdag legen klinkt leuk maar post moet binnen 24 uur worden bezorgd dus als je er 12:00 uur van maakt hebben consumenten en kleine ondernemers in de praktijk alsnog een dag vertraging.

[ Bericht 22% gewijzigd door IsItMeOrYou op 04-11-2024 09:48:36 ]
pi_215471605
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 07:45 schreef ophaling10 het volgende:

quote:
Met deze bestuurswissel lijkt er geen grote koerswijziging aan te komen. "We zetten onze strategie en beleid voort om PostNL als bedrijf weerbaar, wendbaar, vooruitstrevend en succesvol te houden", schrijft Berendsen daar zelf over.
Te houden, ja? Het huidige PostNL is weerbaar, wendbaar, vooruitstrevend en succesvol?
pi_215472238
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 09:42 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Ik zie DHL misschien nog wel weer de postmarkt betreden. Qua pakketten zitten ze flink in de lift, sluiten steeds meer contracten af en ook steeds meer brievenbuspakjes.

Kan PostNL eigenlijk de bezorgopdracht teruggeven? Als ze dat dreigen moet de overheid op zoek naar een andere speler (gezien ambtenaren zelf niet gaan bezorgen). Dat kan se verhoudingen lekker op scherp zetten nu ook Herna weggaat kan een nieuwe directeur natuurlijk heel populistisch roepen 'misschien moeten we maar helemaal stoppen met de postbezorging, dit is niet meer te doen zo'.

Ohja en nu weer dreigen met verdere bezuinigingen.. op personeel valt niet veel meer te bezuinigen. Brievenbussen alleen nog overdag legen klinkt leuk maar post moet binnen 24 uur worden bezorgd dus als je er 12:00 uur van maakt hebben consumenten en kleine ondernemers in de praktijk alsnog een dag vertraging.
DHL is al lang weer terug op de brievenmarkt. Dat kondigden ze eind 2022 al aan. Maar met dergelijke tarieven vormen ze niet echt een bedreiging. Een verjaardagskaart met DHL sturen kost EUR 3,65!

Of we de postconcessie kunnen terug geven heb ik me ook al eens afgevraagd. Volgens mij wordt deze eens in de zoveel jaar onderhands gegund aan PostNL. Dus het lijkt mij wel dat als onze huidige concessie afloopt we niet verplicht zijn voor een verlenging te tekenen.
pi_215472247
quote:
10s.gif Op maandag 4 november 2024 10:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Te houden, ja? Het huidige PostNL is weerbaar, wendbaar, vooruitstrevend en succesvol?
We zijn zo weerbaar en succesvol dat we verlies maken, de post niet op tijd kunnen bezorgen en bij de overheid moeten aankloppen voor subsidie. :')
  maandag 4 november 2024 @ 12:04:30 #177
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_215472709
Waar komt die kreet op de Telegraaf vandaan? Top voor personeel, flop voor beleggers.

Dit slaat volgens mij nergens op
pi_215472848
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 12:04 schreef Pensioengenieter het volgende:
Waar komt die kreet op de Telegraaf vandaan? Top voor personeel, flop voor beleggers.

Dit slaat volgens mij nergens op
Dat slaat ongetwijfeld op die "riante" loonsverhogingen die wij volgens sommige media gehad hebben. Dat die loonsverhoging hard nodig was(en grotendeels ook wettelijk verplicht) omdat ons oude uurloon anders ruim ONDER het minimumloon was komen te liggen, dat vermelden ze er niet bij.

Ik werk hier al ruim 25 jaar, mijn uurloon is EUR 13,95 en fietsreparaties en kleding moet ik grotendeels zelf bekostigen. En waar PostNL-personeel in de hogere loonschalen nog bepaalde kosten van het brutoloon kan aftrekken (fietsenplan, PC-privé projecten, vakbondscontributie) kunnen wij dit niet, omdat we maar iets boven het minimumloon verdienen zodat ons loon onder het minimum zou komen als we deze kosten zouden aftrekken.

Ik werk vanuit een kale garagebox zonder water, wc of fatsoenlijke pauzemogelijkheid. Als ik naar de wc moet, moet ik bij mensen gaan aanbellen of mijn behoefte in de bosjes doen, als een zwerver.

Maar in de media, en dan met name de rechtsere media, worden ik (en mijn collega's) geframed. Alsof de postbezorgers de grote zakkenvullers zijn waardoor het bedrijf op kosten worden gejaagd. We werken veel te langzaam (aldus Georoute Logisch Bezorgen en de managers die daar nog steeds heilig in geloven) en eisen daar ook nog eens belachelijk veel geld voor. :')
  maandag 4 november 2024 @ 12:22:19 #179
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_215472915
Nou mijn vrouw werkte een poos voor de post, in het begin ging het best wel goed meer dan 12 jaar geleden.
Maar op het laatst…………….. wat een shit zeg
pi_215473501
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 12:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Dat slaat ongetwijfeld op die "riante" loonsverhogingen die wij volgens sommige media gehad hebben. Dat die loonsverhoging hard nodig was(en grotendeels ook wettelijk verplicht) omdat ons oude uurloon anders ruim ONDER het minimumloon was komen te liggen, dat vermelden ze er niet bij.

Ik werk hier al ruim 25 jaar, mijn uurloon is EUR 13,95 en fietsreparaties en kleding moet ik grotendeels zelf bekostigen. En waar PostNL-personeel in de hogere loonschalen nog bepaalde kosten van het brutoloon kan aftrekken (fietsenplan, PC-privé projecten, vakbondscontributie) kunnen wij dit niet, omdat we maar iets boven het minimumloon verdienen zodat ons loon onder het minimum zou komen als we deze kosten zouden aftrekken.

Ik werk vanuit een kale garagebox zonder water, wc of fatsoenlijke pauzemogelijkheid. Als ik naar de wc moet, moet ik bij mensen gaan aanbellen of mijn behoefte in de bosjes doen, als een zwerver.

Maar in de media, en dan met name de rechtsere media, worden ik (en mijn collega's) geframed. Alsof de postbezorgers de grote zakkenvullers zijn waardoor het bedrijf op kosten worden gejaagd. We werken veel te langzaam (aldus Georoute Logisch Bezorgen en de managers die daar nog steeds heilig in geloven) en eisen daar ook nog eens belachelijk veel geld voor. :')
Het is sowieso wonderbaarlijk hoeveel journalisten, zelfs na al die jaren, allemaal misvattingen de wereld in blijven slingeren die ze met gemak even zouden kunnen checken. Postbezorgers worden nog steeds postbodes genoemd, pakketbezorgers en postbezorgers worden door elkaar gehaald, de marketingspraatjes van PostNL worden vaak zonder meer voor waar aangenomen (want dat postbezorgers al riant worden beloond is een misvatting die het bedrijf zelf natuurlijk ook graag in stand houdt). Kritiek is er eigenlijk vooral als de prijs van een postzegel weer omhoog gaat.

Over postzegels gesproken...

https://www.rtl.nl/nieuws(...)rievenbussen-overdag

Inderdaad onhoudbaar, uiteraard. De prijs verhogen van een product waar steeds minder vraag naar is normaliter de perfecte methode om de vraag in recordtempo nog verder om zeep te helpen.
  maandag 4 november 2024 @ 13:44:27 #181
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_215473576
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rievenbussen-overdag Over journalistieke blunders gesproken in dit art5ikel staat toch duidelijk dat mw Verhagen vorig jaar gestopt is. ???????
  maandag 4 november 2024 @ 15:03:44 #182
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215474341
Bepaalde brievenbussen overdag legen is natuurlijk een truukje. We zijn pas verantwoordelijk voor de bezorging op het moment dat we ze in ons handen hebben. Dus dat betekend dat dan pas de 24 uur gaat lopen. Maar als je als verzender er bewust voor kiest om hem in een brievenbus te gooien die al geleegd is... Ja dan schuif je de verantwoording af.
Overdag legen kan heel veel geld opleveren omdat ze dan met gewone ritten mee kunnen, bv als het autobedrijf er al langskomt.
Loesje
pi_215474568
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 13:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
De prijs verhogen van een product waar steeds minder vraag naar is normaliter de perfecte methode om de vraag in recordtempo nog verder om zeep te helpen.
So what? Brieven leveren onder kostprijs is niet duurzaam.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215474587
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 12:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Ik denk dat beleggers best weten dat ze te maken hebben met moderne slavernij.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215474599
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
So what? Brieven leveren onder kostprijs is niet duurzaam.
Want het tegenovergestelde van prijzen verhogen is onder de kostprijs werken?
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik denk dat beleggers best weten dat ze te maken hebben met moderne slavernij.
Misschien, maar de media en de gewone burgers weten het niet altijd. De Telegraaf duidelijk niet getuige de kop "Top voor personeel, flop voor beleggers". Zo top voor personeel zijn ze niet.
pi_215474659
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Want het tegenovergestelde van prijzen verhogen is onder de kostprijs werken?
Zo een dikke winst maken ze niet hoor op poststukken?
quote:
Voor 2024 verwacht PostNL een genormaliseerde EBIT van 80 miljoen. Dat is aan de onderkant van de eerder gecommuniceerde 80 tot 110 miljoen euro.
Eigen vermogen van 200 miljoen, beurswaarde van +- 500 miljoen, assets +- 2600 miljoen. Winst 50-100 miljoen.
pi_215474717
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Misschien, maar de media en de gewone burgers weten het niet altijd. De Telegraaf duidelijk niet getuige de kop "Top voor personeel, flop voor beleggers". Zo top voor personeel zijn ze niet.
Ik begrijp je.
Rat race to the bottem, iedereen kan het, dus ze kunnen pinda's betalen.
pi_215474753
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik begrijp je.
Rat race to the bottem, iedereen kan het, dus ze kunnen pinda's betalen.
Als dat zo was, dan was er geen personeelstekort geweest.
pi_215474783
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zo een dikke winst maken ze niet hoor op poststukken?
[..]
Eigen vermogen van 200 miljoen, beurswaarde van +- 500 miljoen, assets +- 2600 miljoen. Winst 50-100 miljoen.
Nee, maar de suggestie dat het bij de huidige postzegelprijs verlieslatend zou zijn, klopt ook niet. Het derde kwartaal overlapt grotendeels met de zomervakantie, dat is altijd een slappe periode. De meeste winst wordt altijd in het laatste kwartaal behaald, dus we gaan dit jaar ongetwijfeld toch weer met miljoenenwinsten afsluiten, wat bewijst dat de huidige postzegelprijs toch echt niet onder de kostprijs ligt.
pi_215474964
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:45 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Als dat zo was, dan was er geen personeelstekort geweest.
Tekort? Hoezo? Het wordt toch bezorgd?
Weet je zeker dat dit geen beleid is?
Eventueel impliciet?
pi_215474980
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:49 schreef Kramerica-Industries het volgende:
wat bewijst dat de huidige postzegelprijs toch echt niet onder de kostprijs ligt.
Naja weet niet precies de verdeling tussen pakket en post... Het zal allebei wel een klein plusje hebben, maar als je zou denken 50/50 is dat met 50mio dus een miljoentje of 25.
Dat heb je vervolgens over 500 miljoen aandelen te verdelen dus een cent of 10 per aandeel. Je zou eigenlijk wel verwachten dat een PostNL een return on assets van 10% zou kunnen behalen en zou kunnen lenen tegen 5% ofzo.

Dan hou je toch 5% over +- van de 2600 miljard assets. 130mio.. Maar dat halen ze al niet eens meer, dat is eigenlijk gewoon wel een wanprestatie ondertussen.

En Deutsche post gaat als een tierelier.

https://www.morningstar.com/stocks/xams/pnl/financials

3200 miljoen omzet.
32 miljoen winst, zegmaar, nou dat is geen hele forse marge. Als de tarieven met 1% zouden zakken zitten ze op verlies.

[ Bericht 19% gewijzigd door ludovico op 04-11-2024 16:13:01 ]
pi_215475017
quote:
10s.gif Op maandag 4 november 2024 16:05 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tekort? Hoezo? Het wordt toch bezorgd?
Weet je zeker dat dit geen beleid is?
Eventueel impliciet?
We zijn wettelijk verplicht 95% van de postzegelpost de eerstvolgende werkdag te bezorgen. Dat lukt nu niet door personeelstekort, met evt. boetes van de ACM tot gevolg. Het zou natuurlijk kunnen dat het wanbeleid van PostNL opzettelijk is en dat de directie willens en wetens het bedrijf richting de afgrond loodst in de hoop dat de overheid met zakken geld over de brug komt, maar dat is wel een uiterst riskante strategie. En vergeet Hanlon's razor niet. ;)
pi_215475042
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 16:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:
We zijn wettelijk verplicht 95% van de postzegelpost de eerstvolgende werkdag te bezorgen. Dat lukt nu niet door personeelstekort, met evt. boetes van de ACM tot gevolg.
Ja we doen echt ons best hoor ACM! Maar de markt! We doen er zoveel moeite voor! Kijk maar! Zoveel hebben we de lonen doen stijgen! Dus het ligt buiten onze macht, dus geen boete. Gr Gr Herna.

quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 16:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het zou natuurlijk kunnen dat het wanbeleid van PostNL opzettelijk is en dat de directie willens en wetens het bedrijf richting de afgrond loodst in de hoop dat de overheid met zakken geld over de brug komt, maar dat is wel een uiterst riskante strategie. En vergeet Hanlon's razor niet.
Mja ik denk dat ze gewoon toch wel oprecht krap zitten, weinig bewegingsruimte, en dan is het even de vraag hoe een ACM daar naar kijkt.

Anyhow zo een 1% nettowinst marge, myeah... dat mag toch wel richting 5 ofzo? Weinig sustainable prestaties zo.
En dat is niet jaar 1, dit is echt continu.

Ik heb aandelen, heb zelf als pakketbezorger gewerkt, Post is wel klaar maar pakketten zouden ze bijvoorbeeld in Nederland en België gewoon marktleider kunnen zijn, maar ze worden gewoon weggespeeld door Deutsche Post.
Heeft alles te maken met interne efficienties.
pi_215475678
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 16:15 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja we doen echt ons best hoor ACM! Maar de markt! We doen er zoveel moeite voor! Kijk maar! Zoveel hebben we de lonen doen stijgen! Dus het ligt buiten onze macht, dus geen boete. Gr Gr Herna.
[..]
Mja ik denk dat ze gewoon toch wel oprecht krap zitten, weinig bewegingsruimte, en dan is het even de vraag hoe een ACM daar naar kijkt.

Anyhow zo een 1% nettowinst marge, myeah... dat mag toch wel richting 5 ofzo? Weinig sustainable prestaties zo.
En dat is niet jaar 1, dit is echt continu.

Ik heb aandelen, heb zelf als pakketbezorger gewerkt, Post is wel klaar maar pakketten zouden ze bijvoorbeeld in Nederland en België gewoon marktleider kunnen zijn, maar ze worden gewoon weggespeeld door Deutsche Post.
Heeft alles te maken met interne efficienties.
PostNL zit in een lastig pakket, dat is waar. Maar PostNL wekt vaak de suggestie dat dit allemaal door externe oorzaken komt: volumedaling, krapte op de arbeidsmarkt, tegenwerking vanuit de overheid. PostNL is slachtoffer van de omstandigheden en ons treft geen blaam. Maar dat is toch niet helemaal waar. Kijk naar de talloze reorganisaties die PostNL de afgelopen jaren heeft doorgevoerd en die zij nog steeds door blijven voeren. De ene reorganisatie is nog niet eens afgerond of de volgende wordt alweer uitgerold. NRP, OLK, Prisma, etc. Ondertussen wordt niet de tijd genomen om de ingezette trajecten te evalueren en waar nodig bij te sturen of stop te zetten als de resultaten tegenvallen. Dus ik denk echt dat mismanagement een belangrijke factor is.

Ik snap best dat de aandeelhouders winst willen zien. Maar als constante prijsverhogingen er enkel toe leiden dat de afzet nog harder daalt en het leidt NIET tot verhoging van de winst, dan is het een misvatting te veronderstellen dat een NOG verdere prijsverhoging ineens wel tot winst gaat leiden. Laten ze eerst maar eens ophouden met het verspillen van geld aan onzinnige zaken: Tradler, brand refreshing, doorbetaald transitieverlof, sponsoring van een wielerploeg, etc.

Misschien is briefpost wel een aflopende zaak. Maar dan vraag ik mij ook af waarom mensen aandelen kopen in een postbezorgbedrijf en dan klagen dat de winst tegenvalt. Of koesteren jullie hoop dat jullie allemaal uitgekocht gaan worden door Kreyinsky, of door Bpost, of de overheid die de boel gaat nationaliseren?
pi_215475693
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 17:31 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dus ik denk echt dat mismanagement een belangrijke factor is.
Ok slechte zaak in dat geval.
pi_215475707
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 17:31 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Misschien is briefpost wel een aflopende zaak. Maar dan vraag ik mij ook af waarom mensen aandelen kopen in een postbezorgbedrijf en dan klagen dat de winst tegenvalt. Of koesteren jullie hoop dat jullie allemaal uitgekocht gaan worden door Kreyinsky, of door Bpost, of de overheid die de boel gaat nationaliseren?
Als 50% Post is en je de tarieven mag blijven verhogen blijft dat altijd minimaal break-even. Daar zit geen risico.
Gezien de massa is het wel een partij die efficiënt zou moeten kunnen pakket-bezorgen, maar doet het alleen niet. Misschien is het management inderdaad kut?
pi_215475780
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 13:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Het is sowieso wonderbaarlijk hoeveel journalisten, zelfs na al die jaren, allemaal misvattingen de wereld in blijven slingeren die ze met gemak even zouden kunnen checken. Postbezorgers worden nog steeds postbodes genoemd, pakketbezorgers en postbezorgers worden door elkaar gehaald, de marketingspraatjes van PostNL worden vaak zonder meer voor waar aangenomen (want dat postbezorgers al riant worden beloond is een misvatting die het bedrijf zelf natuurlijk ook graag in stand houdt). Kritiek is er eigenlijk vooral als de prijs van een postzegel weer omhoog gaat.

Over postzegels gesproken...

https://www.rtl.nl/nieuws(...)rievenbussen-overdag

Inderdaad onhoudbaar, uiteraard. De prijs verhogen van een product waar steeds minder vraag naar is normaliter de perfecte methode om de vraag in recordtempo nog verder om zeep te helpen.
wat collega kramerinca zegt is waar,een en al armoe bij ons.de overhead zit lekker bij de kachel en een broodje kroket(o.i.d.)
pi_215475812
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 17:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ok slechte zaak in dat geval.
en de daarbij behorende kosten,als ze echt transparant zijn,laten ze de kosten t/m loongroep 7 zien en die daarboven(gescheiden) ik weet het wel,die 2e schrik je je. kapot,valt dat weg,heb je de hoogste winst ever.
pi_215475862
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 17:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als 50% Post is en je de tarieven mag blijven verhogen blijft dat altijd minimaal break-even. Daar zit geen risico.
We bezorgen ongeveer 6,9 miljoen brieven per dag tegenover 1,1 miljoen pakketten. Dus dat is eerder 86% post ipv 50%.

Er is wel degelijk een risico aan prijzen steeds verder verhogen, omdat je van tevoren niet weet hoe groot de volumedaling is die de prijsverhoging gaat veroorzaken. En klanten die eenmaal weg zijn, die krijg je niet zo makkelijk weer terug, zelfs al zou je de prijsverhoging weer terug draaien.

Altijd minimaal break-even zou betekenen dat PostNL nooit verlies zou kunnen leiden, en de praktijk heeft aangetoond dat die stelling niet klopt.
pi_215477652
https://nos.nl/artikel/25(...)-gekund-dan-verhagen

ze is nog nooit zo vaak op fok geweest :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')