https://www.postnl.nl/ove(...)elprijs-2025-bekend/quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:25 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Postzegel gaat naar 1,21 euro. Buitenland 1,90 euro.
Pakket 8,25 vanaf een PostNL punt. Label online aanmaken 6.95. Benieuwd hoeveel PostNL punten er nog overblijven, het aantal pakketpunten neemt al jaren af. Ook hier die vaak samen met DHL en GLS/DPD zijn gestopt omdat ze geen zin meer hebben in dagelijks gezeik.
Je kan als signaal niet de prijzen verlagen terwijl je zeurt dat het jarenlang slecht gaat. PostNL maakt nog steeds winst als bedrijf. Het enige verschil is dat je voor de normale post geen concurrent kan kiezen. En als consument denk je tegenwoordig wel 2x na bij het versturen van een verjaardags of rouwkaart omdat deze of veel te laat of niet aankomen. En voor de meeste zakelijke verzoeken kan je tegenwoordig gewoon een mail of de website raadplegen.quote:Op maandag 21 oktober 2024 12:46 schreef Kramerica-Industries het volgende:
PostNL is ook een van de weinige bedrijven die als reactie op een teruglopende afzet, de artikelen duurder maakt. Blijkbaar hebben ze op de middelbare school gespijbeld op de dag dat het principe van prijselasticiteit werd uitgelegd.
Dat argument brengt PostNL zelf ook steeds naar voren. Maar je moet wel bedenken dat het in Nederland relatief goedkoop post bezorgen is. We zijn een van de dichtstbevolkte landen van Europa, alles is lekker compact, en lekker vlak. En je moet ook kijken naar prijspeil. Denemarken wordt in dit voorbeeld aangehaald, maar vrijwel alles is in Denemarken veel duurder dan in Nederland.quote:Op maandag 21 oktober 2024 15:20 schreef ophaling10 het volgende:
de prijzen van de post door Europa heen, we zitten a.h.v. het overziht nog niet in de duurste regionen.
https://www.volkskrant.nl(...)der-omhoog~b7e420c5/
Het zou ook veel beter te zijn je af te vragen waarom het in het bijna 9 keer grotere Duitsland voor 85 cent kan. En hoe je in Lissabon voor 90 cent een brief kunt sturen naar Madeira dat dan met de boot of het vliegtuig 1000 kilometer verderop gebracht moet worden.quote:Op maandag 21 oktober 2024 15:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat argument brengt PostNL zelf ook steeds naar voren. Maar je moet wel bedenken dat het in Nederland relatief goedkoop post bezorgen is. We zijn een van de dichtstbevolkte landen van Europa, alles is lekker compact, en lekker vlak. En je moet ook kijken naar prijspeil. Denemarken wordt in dit voorbeeld aangehaald, maar vrijwel alles is in Denemarken veel duurder dan in Nederland.
Ja dat klopt. Ga eens post bezorgen in Frankrijk of Turkije. Lekker uitgestreken daar. Regio's met amper inwoners en lange afstanden. Wij zijn inderdaad dichtbevolkt.quote:Op maandag 21 oktober 2024 15:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat argument brengt PostNL zelf ook steeds naar voren. Maar je moet wel bedenken dat het in Nederland relatief goedkoop post bezorgen is. We zijn een van de dichtstbevolkte landen van Europa, alles is lekker compact, en lekker vlak. En je moet ook kijken naar prijspeil. Denemarken wordt in dit voorbeeld aangehaald, maar vrijwel alles is in Denemarken veel duurder dan in Nederland.
In Duitsland is het minimumloon wel lager en kan je alleen zo'n kutenvelop waarbij je je A4'tje in drieën moet vouwen, wat dan ook nooit goed uitkomt, versturen voor die 85 cent.quote:Op maandag 21 oktober 2024 16:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het zou ook veel beter te zijn je af te vragen waarom het in het bijna 9 keer grotere Duitsland voor 85 cent kan. En hoe je in Lissabon voor 90 cent een brief kunt sturen naar Madeira dat dan met de boot of het vliegtuig 1000 kilometer verderop gebracht moet worden.
Maar krijgen postbezorgers daar dan ook minimumloon betaald? Heb je daar überhaupt het onderscheid postbezorger/postbode wat je hier hebt? Als ik kijk op de site van Deutsche Post/DHL heb ik stellig de indruk dat daar de fulltime postbode nog steeds de norm is. En het uurloon ziet er met EUR 17,05 ook beter uit dan hier. Dat is dan weliswaar reeds inclusief 13e maand, maar wij hebben hier überhaupt geen 13e maand.quote:Op maandag 21 oktober 2024 22:53 schreef wbwb het volgende:
[..]
In Duitsland is het minimumloon wel lager en kan je alleen zo'n kutenvelop waarbij je je A4'tje in drieën moet vouwen, wat dan ook nooit goed uitkomt, versturen voor die 85 cent.
Dat weet ik niet, maar als dat wat jij zegt inderdaad zo is, dan doet PostNL toch echt iets goed mis.quote:Op maandag 21 oktober 2024 23:26 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Maar krijgen postbezorgers daar dan ook minimumloon betaald? Heb je daar überhaupt het onderscheid postbezorger/postbode wat je hier hebt? Als ik kijk op de site van Deutsche Post/DHL heb ik stellig de indruk dat daar de fulltime postbode nog steeds de norm is. En het uurloon ziet er met EUR 17,05 ook beter uit dan hier. Dat is dan weliswaar reeds inclusief 13e maand, maar wij hebben hier überhaupt geen 13e maand.
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze vacature voor een postbode in Denemarken. Helaas is het wel voor een functie als oproepkracht, maar het uurloon is omgerekend bijna EUR 22!quote:Op maandag 21 oktober 2024 15:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
En je moet ook kijken naar prijspeil. Denemarken wordt in dit voorbeeld aangehaald, maar vrijwel alles is in Denemarken veel duurder dan in Nederland.
erger dan hier kan volgens mij niet,wat te denken van een lousy 4 weken vakantie,men doet het zwaarste werk van het bedrijf en wordt hiermee afgescheept,plus de rest van de missende extra's .quote:Op maandag 21 oktober 2024 23:26 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Maar krijgen postbezorgers daar dan ook minimumloon betaald? Heb je daar überhaupt het onderscheid postbezorger/postbode wat je hier hebt? Als ik kijk op de site van Deutsche Post/DHL heb ik stellig de indruk dat daar de fulltime postbode nog steeds de norm is. En het uurloon ziet er met EUR 17,05 ook beter uit dan hier. Dat is dan weliswaar reeds inclusief 13e maand, maar wij hebben hier überhaupt geen 13e maand.
Op maandag 21 oktober 2024 23:36 schreef Kramerica-Industries het volgende:
als het beter gaat weten we allemaal waar dat geld blijft en dat is niet bij het personeel in de onderste laagquote:Op dinsdag 22 oktober 2024 08:44 schreef ophaling10 het volgende:
Ze hebben het eindelijk ook in het nieuws:
https://www.cnv.nl/publie(...)-zaterdagbestellers/
Uit het stuk:
Daarnaast hebben we de afspraak gemaakt dat, mocht het PostNL beter gaan gedurende de looptijd van deze cao, we opnieuw in gesprek gaan om de medewerkers, die dag en nacht klaar staan, mee te laten delen.’
Valt wel mee hoor. Dat in 3 vouwen is idd redelijk traditioneel. Deden we hier vroeger ook. Maar je kan daar tot 500 gram in een voormaat vergelijkbaar met onze brievenbuspakketjes versturen voor 1,60. Dat kost je hier 4,25.quote:Op maandag 21 oktober 2024 22:53 schreef wbwb het volgende:
[..]
In Duitsland is het minimumloon wel lager en kan je alleen zo'n kutenvelop waarbij je je A4'tje in drieën moet vouwen, wat dan ook nooit goed uitkomt, versturen voor die 85 cent.
Voor pakketten was dat al jaren, voor brievenbuspakje+ ook al een paar jaar, maar volgens mij is dat voor Speciaal en Gemengd extra wel nieuw.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 18:50 schreef YBouncer het volgende:
"Van 17 november 2024 t/m 31 december 2024 is het extra druk. In deze piekperiode geldt daarom een toeslag per pakket, brievenbuspakje+, of brief die je als Speciaal of Gemengd extra verstuurt."
Was dat vorig jaar ook, of is dit nieuw?
Er is al wel een significant aantal bedrijven overgestapt van PostNL naar DHL eCommerce en dat is echt niet alleen vanwege de prijs.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 23:04 schreef V__L_N het volgende:
Ik vraag me af of ze zichzelf met brievenbuspakjes en pakketten niet uit de markt aan het gooien zijn. Die prijzen gaan nu wel erg afwijken van de rest lijkt het.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |