Ja dat laatste is gewoon crimineel. Als ze mijn uren zouden afkeuren zou ik echt alleen de basistijd gaan werken.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 17:39 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat hangt van de leidinggevende af. De ene keurt alles goed, de andere eist dat je zwart op wit een verklaring opstelt waarin je uitlegt waarom je de basistijd niet gehaald hebt.
hier een,die zowat alles doet en ook openstaande wijken aanpakt,onlangs een met degene meegelopen,ja gewoon te erg,heb hem nog niet gesproken,want ik deed never meer wat extra's. Een andere zou vandaag iemand mee meelopen,had zich in alle vroegte ziekgemeldquote:Op donderdag 31 oktober 2024 09:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat laatste is gewoon crimineel. Als ze mijn uren zouden afkeuren zou ik echt alleen de basistijd gaan werken.
Gelukkig is een dergelijke verklaring juridisch niets waard: in de CAO staat afgesproken op welke betaling je recht hebt, en wij vallen allemaal onder die CAO, dus een teamcoach kan jou geen document laten tekenen waardoor die CAO niet op jou van toepassing zou zijn.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 17:26 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
hier een,die zowat alles doet en ook openstaande wijken aanpakt,onlangs een met degene meegelopen,ja gewoon te erg,heb hem nog niet gesproken,want ik deed never meer wat extra's. Een andere zou vandaag iemand mee meelopen,had zich in alle vroegte ziekgemeld
Een verhaal wat ik een hele poos terug,is ook echt gebeurd,degene is niet meer bij het bedrijf:die moest een verklaring ondertekenen,dat hij het werk deels in eigen tijd ging lopen,omdat hij te " langzaam " was ,betrof een bezorger van in de 60,ja ze komen er ooit wel een keer achter,dan moeten ze het zelf gaan doen.
ja gewoon te erg voor woorden,een miljardenbedrif die zo aan de centen moet komen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 18:09 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Gelukkig is een dergelijke verklaring juridisch niets waard: in de CAO staat afgesproken op welke betaling je recht hebt, en wij vallen allemaal onder die CAO, dus een teamcoach kan jou geen document laten tekenen waardoor die CAO niet op jou van toepassing zou zijn.
In mijn gebied pakken ze het wat slimmer/uitgekookter aan. Ze doen hier niks wat in strijd met de wet of de CAO is, en ik hoor hier zelden dat plustijd wordt afgekeurd. Wat wel gebeurt is dat ze op mensen gaan inpraten dat ze te langzaam (zouden) zijn, of dreigen met straatcontroles. En ik weet dat er mensen zijn, vooral mensen die nog erg jong zijn en/of niet erg assertief, die zich daardoor laten intimideren, en die vervolgens gewoon maar helemaal niet meer plussen om van het gezeur af te zijn.
Ik heb het idee dat wij toch redelijk in de zelfde omgeving zitten. Hier doen ze dat ook.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 18:09 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Gelukkig is een dergelijke verklaring juridisch niets waard: in de CAO staat afgesproken op welke betaling je recht hebt, en wij vallen allemaal onder die CAO, dus een teamcoach kan jou geen document laten tekenen waardoor die CAO niet op jou van toepassing zou zijn.
In mijn gebied pakken ze het wat slimmer/uitgekookter aan. Ze doen hier niks wat in strijd met de wet of de CAO is, en ik hoor hier zelden dat plustijd wordt afgekeurd. Wat wel gebeurt is dat ze op mensen gaan inpraten dat ze te langzaam (zouden) zijn, of dreigen met straatcontroles. En ik weet dat er mensen zijn, vooral mensen die nog erg jong zijn en/of niet erg assertief, die zich daardoor laten intimideren, en die vervolgens gewoon maar helemaal niet meer plussen om van het gezeur af te zijn.
Je kunt er ook tegen protesteren dat ze je 3 weken ruim onder je contract laten werken, en vervolgens 1 week ruim erboven. Dat is in strijd met wat met de OR is afgesproken. Je moet zo worden ingeroosterd dat je elke week bij benadering je uren maakt. Het kan altijd zo zijn dat je de ene week wat langer werkt en de andere week wat korter.Dus als jouw contract 20 uur per week is, en de ene week werk je 19 en de andere 21, prima. Maar het is niet de bedoeling dat je bijv 3x15 werkt en dan in week 4 ineens 35 uur moet lopen. Sowieso ben je NOOIT verplicht meer dan 5,5 uur per dag te lopen al sta je 100 uur in de min!quote:Op vrijdag 1 november 2024 10:29 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat wij toch redelijk in de zelfde omgeving zitten. Hier doen ze dat ook.
In mijn geval hebben alle reorganisaties en optimalisaties de afgelopen jaren er voor gezorgd dat mijn wijk te klein is voor mijn contracturen. Dus nu loop ik 3 weken in de min (onder contacturen) en 1 week mega in de plus. De wijk die ik dan loop is van een collega die werkt met behoud van uitkering en geen meerwaarde heeft voor overuren. Ze is bang dat als ze veel plust ze d'r baan kwijt raakt. Dus doet ze dat niet. Ze doet ook rustig 6 / 7 tassen op een kar en gaat niet bijladen. Dus ja de week dat ik die wijk loop doe ik er 30/40 minuten langer over op een piekdag...
Je wil niet weten wat voor gezeur ik gehoord heb. Nee, ik trap er niet in. Maar dit is wel hoe het bedrijf werkt. Bij haar werkt het, bij mij niet. Ik ben ook niet de gek die mee gaat in contractverlagingen en dat soort dingen... En ondanks dat je het mag weigeren gaan ze heel ver. Tot tripjes naar hr aan toe. Ik ben een paar maanden goed ziek geweest van het gedrag van het bedrijf. Dus ik snap collega's die te bang zijn om te plussen of gewoon contractverlagingen of juist giga overuren krijgen wel.
dit staat ook in een van de nieuwsbrieven van de Or op de website,ze proberen echt weer de centen onderin weg te halen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 16:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dat is in strijd met wat met de OR is afgesproken.
Theoretisch ja: Praktisch nee.quote:Op vrijdag 1 november 2024 16:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Je kunt er ook tegen protesteren dat ze je 3 weken ruim onder je contract laten werken, en vervolgens 1 week ruim erboven. Dat is in strijd met wat met de OR is afgesproken. Je moet zo worden ingeroosterd dat je elke week bij benadering je uren maakt. Het kan altijd zo zijn dat je de ene week wat langer werkt en de andere week wat korter.Dus als jouw contract 20 uur per week is, en de ene week werk je 19 en de andere 21, prima. Maar het is niet de bedoeling dat je bijv 3x15 werkt en dan in week 4 ineens 35 uur moet lopen. Sowieso ben je NOOIT verplicht meer dan 5,5 uur per dag te lopen al sta je 100 uur in de min!
Het is wel erg dat het zo gaat. Want wat jij omschrijft, dat is helemaal geen werkweigering. Het enkel en alleen niet willen voldoen aan bepaalde opdrachten is geen werkweigering. Het is pas werkweigering wanneer jij weigert te voldoen aan redelijke opdrachten. Uiteraard weet ik niet precies hoe groot jouw contract is en hoe veel ze jou in die vierde week boven je uren inroosteren. Als ze jou iets hoger inroosteren is dat in principe niet onredelijk. Of als ze (af en toe) vragen om iets op een ander depot te lopen, mits dat een beetje in de buurt ligt. Maar als iemand zoals in mijn rekenvoorbeeld een contract heeft van 20 uur, maar in de laatste week van het tijdvak 35 uur ingeroosterd wordt om de minuren weg te poetsen, dan is dat GEEN redelijke opdracht. En is het weigeren hiervan dus ook GEEN werkweigering.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:56 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Theoretisch ja: Praktisch nee.
Dat zou kunnen als er andere wijken beschikbaar waren op mijn depot. Maar die zijn er niet. Deze oplossing werkt al niet in de zomer. En het bedrijf gaat niet akkoord als je te lang onder je contracturen werkt.
Je bent niet verplicht naar een ander depot te gaan,
Je bent niet verplicht ander werktijden te accepteren dan je normaal
Je bent niet verplicht meer uren te werken dan dat je ingeroosterd staat
Je bent niet verplicht min uren per week weg te strepen met plusuren
Maar als je het niet doet en je krijgt minuren... Dan is het werkweigering en dan kan dat een reden zijn voor ontslag. Dus je kan het niet weigeren, zelfs al gaan al die redenen hierboven op...
(En ja, dit is een wespennest en ik leef er al bijna 2 jaar in. De lijnen zijn heel dun en je moet echt heel voorzichtig kleuren)
wat ik zo moeilijk vind is dat het bedrijf niet in de pas loopt met de overeengekomen regels met de Or,iedere keer proberen ze er weer een eigen draai(er zelf beter van worden) aan te geven.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:56 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Theoretisch ja: Praktisch nee.
Dat zou kunnen als er andere wijken beschikbaar waren op mijn depot. Maar die zijn er niet. Deze oplossing werkt al niet in de zomer. En het bedrijf gaat niet akkoord als je te lang onder je contracturen werkt.
Je bent niet verplicht naar een ander depot te gaan,
Je bent niet verplicht ander werktijden te accepteren dan je normaal
Je bent niet verplicht meer uren te werken dan dat je ingeroosterd staat
Je bent niet verplicht min uren per week weg te strepen met plusuren
Maar als je het niet doet en je krijgt minuren... Dan is het werkweigering en dan kan dat een reden zijn voor ontslag. Dus je kan het niet weigeren, zelfs al gaan al die redenen hierboven op...
(En ja, dit is een wespennest en ik leef er al bijna 2 jaar in. De lijnen zijn heel dun en je moet echt heel voorzichtig kleuren)
Ik vind het ook geen werkweigering... De hele situatie is zo complex. Maar op een bepaald punt heb je daar gewoon niks aan. Als je te vaak hoort dat je anders beter op zoek kan gaan naar een andere baan...quote:Op vrijdag 1 november 2024 23:25 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het is wel erg dat het zo gaat. Want wat jij omschrijft, dat is helemaal geen werkweigering. Het enkel en alleen niet willen voldoen aan bepaalde opdrachten is geen werkweigering. Het is pas werkweigering wanneer jij weigert te voldoen aan redelijke opdrachten. Uiteraard weet ik niet precies hoe groot jouw contract is en hoe veel ze jou in die vierde week boven je uren inroosteren. Als ze jou iets hoger inroosteren is dat in principe niet onredelijk. Of als ze (af en toe) vragen om iets op een ander depot te lopen, mits dat een beetje in de buurt ligt. Maar als iemand zoals in mijn rekenvoorbeeld een contract heeft van 20 uur, maar in de laatste week van het tijdvak 35 uur ingeroosterd wordt om de minuren weg te poetsen, dan is dat GEEN redelijke opdracht. En is het weigeren hiervan dus ook GEEN werkweigering.
Als ik jou was zou ik dit gewoon melden bij de bond of de OR. Zo complex is de situatie niet. De regels zijn helder, maar blijkbaar hebben jouw leidinggevenden maling aan de regels.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:44 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Ik vind het ook geen werkweigering... De hele situatie is zo complex. Maar op een bepaald punt heb je daar gewoon niks aan. Als je te vaak hoort dat je anders beter op zoek kan gaan naar een andere baan...
Dus ik accepteer elke week 12 uur ipv 14,5 en loop dan in een tijdsbestek van 5 dagen 8 tot 10 uur bij extra... En ja dat is eigenlijk te veel.
Omdat het bedrijf gewoon aan het reorganiseren is. Het is niet zo dat ze meer bezorgers willen om het werk te doen, sterker nog ze willen niet eens percee meer dat de bezorgers die er zitten blijven. Lange blijvers zijn duur en de komende jaren willen ze naar minder bezorgers om de personeelskosten te drukken. Dus liever dat het verloop nu groot is en dat mensen zelf gaan en ze het niet aanvullen. Er staan maar 440 bezorgvacatures online... Als ons personeelstekort echt 1 van de reden was van alle reorganisaties dan hadden we veel meer vacatures gehad. Ze doen simpelweg geen moeite meer om aan te vullen.quote:Op zaterdag 2 november 2024 14:12 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
wat ik zo moeilijk vind is dat het bedrijf niet in de pas loopt met de overeengekomen regels met de Or,iedere keer proberen ze er weer een eigen draai(er zelf beter van worden) aan te geven.
Ik hou de vakbond als troef achter de hand... De Or heb je niks aan... Dat is net een hond zonder tanden, die bakken nergens iets van zolang de bvpp aan de macht is.quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik dit gewoon melden bij de bond of de OR. Zo complex is de situatie niet. De regels zijn helder, maar blijkbaar hebben jouw leidinggevenden maling aan de regels.
deze oud pb omschrijft het wel een beetje:https://www.pzc.nl/zeeuws(...)r-van-over~aea99d66/quote:Op zaterdag 2 november 2024 22:55 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Omdat het bedrijf gewoon aan het reorganiseren is. Het is niet zo dat ze meer bezorgers willen om het werk te doen, sterker nog ze willen niet eens percee meer dat de bezorgers die er zitten blijven. Lange blijvers zijn duur en de komende jaren willen ze naar minder bezorgers om de personeelskosten te drukken. Dus liever dat het verloop nu groot is en dat mensen zelf gaan en ze het niet aanvullen. Er staan maar 440 bezorgvacatures online... Als ons personeelstekort echt 1 van de reden was van alle reorganisaties dan hadden we veel meer vacatures gehad. Ze doen simpelweg geen moeite meer om aan te vullen.
had ze 12 jaar eerder moeten doen!quote:Op maandag 4 november 2024 07:45 schreef ophaling10 het volgende:
voor wie de andere niet kan lezen:
https://www.nu.nl/economi(...)r-op-bij-postnl.html
quote:Op maandag 4 november 2024 07:45 schreef ophaling10 het volgende:
voor wie de andere niet kan lezen:
https://www.nu.nl/economi(...)r-op-bij-postnl.html
Te houden, ja? Het huidige PostNL is weerbaar, wendbaar, vooruitstrevend en succesvol?quote:Met deze bestuurswissel lijkt er geen grote koerswijziging aan te komen. "We zetten onze strategie en beleid voort om PostNL als bedrijf weerbaar, wendbaar, vooruitstrevend en succesvol te houden", schrijft Berendsen daar zelf over.
DHL is al lang weer terug op de brievenmarkt. Dat kondigden ze eind 2022 al aan. Maar met dergelijke tarieven vormen ze niet echt een bedreiging. Een verjaardagskaart met DHL sturen kost EUR 3,65!quote:Op maandag 4 november 2024 09:42 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Ik zie DHL misschien nog wel weer de postmarkt betreden. Qua pakketten zitten ze flink in de lift, sluiten steeds meer contracten af en ook steeds meer brievenbuspakjes.
Kan PostNL eigenlijk de bezorgopdracht teruggeven? Als ze dat dreigen moet de overheid op zoek naar een andere speler (gezien ambtenaren zelf niet gaan bezorgen). Dat kan se verhoudingen lekker op scherp zetten nu ook Herna weggaat kan een nieuwe directeur natuurlijk heel populistisch roepen 'misschien moeten we maar helemaal stoppen met de postbezorging, dit is niet meer te doen zo'.
Ohja en nu weer dreigen met verdere bezuinigingen.. op personeel valt niet veel meer te bezuinigen. Brievenbussen alleen nog overdag legen klinkt leuk maar post moet binnen 24 uur worden bezorgd dus als je er 12:00 uur van maakt hebben consumenten en kleine ondernemers in de praktijk alsnog een dag vertraging.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |