dan heb je wijken van 6/8 uur per dag,ze moeten het toch ergens instoppen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 20:47 schreef YBouncer het volgende:
Ik ben eigenlijk wel "opgelucht" dat PostNL voorlopig geen goedkeuring krijgt voor een driedaagse bezorgweek. Ik zou niet weten hoe ik mijn contract van 20 uur bij elkaar moet lopen in 3 dagen.
Wat PostNL wil is drie dagen over de bezorging mogen doen, dat is NIET hetzelfde als 3 dagen in de week bezorgen! Dat zie ik ook zo snel niet gebeuren, want de 5-daagse bezorgplicht staat in de Europese Postwet, dus dat kan de NL regering niet zo 123 veranderen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 20:47 schreef YBouncer het volgende:
Ik ben eigenlijk wel "opgelucht" dat PostNL voorlopig geen goedkeuring krijgt voor een driedaagse bezorgweek. Ik zou niet weten hoe ik mijn contract van 20 uur bij elkaar moet lopen in 3 dagen.
ja sowieso leggen ze bal weer buiten,en de tijd zal het leren,dat gaan inzien dat de meesten moven gaan.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 23:00 schreef V__L_N het volgende:
Je houdt nog steeds die 4 dagen piekdagen en 1 dag drukkere dal. Die zaterdag blijft ook drukker omdat ze dan toch nog een deel zakelijke post moeten blijven verwerken ivm die 2 dagen afspraak die ze nu hebben gemaakt. Maar je kan dus in theorie nog steeds 20 uur over 5 dagen lopen. De vraag is alleen of je je uren nog zo ingedeeld kan krijgen als je zelf wil. Het nu al zo dat straks in januari de dalwijken gehalveerd gaan worden. Op de piekdagen komt er geen of een paar minuten bij. Dus giga veel mensen gaan straks naast hun contracturen vissen,en vrijwillig verplicht op andere dagen moeten werken, andere wijken en depots. Daar gaan ze vol gas op in. Het is ook de cirkel die ze willen.Hoge werkdruk, steeds meer bezorgers haken zelf af. Minder ruimte om te bezorgen, meer kwaliteit verlies, meer redenen om minder dagen te bezorgen... Winst voor de aandeelhouders.
En het bedrijf blijft braaf roepen dat ze hun doelstellingen gehaald hebben... Dat niemand precies weet wat die doelstellingen zijn en waar ze op langer termijn toe moeten lijden...
ja een klein beetje zoals ik omschreven had je gaat echt stuk op de piek,zeker als het een loopwijk is,en alle tuinen in moet etc..Ze hebben het vaak over meelopen,nou de LC hoeft dan ook niet veel meer te doen,om de uren vol te gooien,kan degene wel wijken gaan bezorgenquote:Op vrijdag 4 oktober 2024 23:03 schreef YBouncer het volgende:
Ja, je hebt natuurlijk gelijk. Stom van mij. Ze bedoelen 3 dagen over de bezorging van post mogen doen.
Ik vergis me daar altijd in, want in mijn optiek doen ze dat al een jaar sinds "logisch bezorgen" is ingevoerd.
goed stuk ,er moet natuurlijk wel eerst uitvoerig vergaderd worden over zoietsquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 10:28 schreef wbwb het volgende:
Ik snap niet waarom de LC mee zou moeten lopen om te beoordelen hoelang je over een wijk zou moeten doen. Wat dacht je van de LC gewoon zelf een wijk laten lopen? Dan heb je ook meteen een wijk minder die open staat door al het personeelstekort. Twee vliegen in een klap. Of misschien wel drie: dan weet de LC ook hoe het is om post te bezorgen.
Gewoon samen 's ochtends op het depot lijkt mijquote:Op zondag 6 oktober 2024 23:15 schreef Proxzor het volgende:
Ben vorige week 'ingewerkt' en begin deze week officieel alleen. Maar het is al zo'n puinhoop, en heb nog een hoop vragen... dit gaat me een zeer interessant weekje wordenIn een gedeelde wijk, wie bepaalt er dan wie er wat loopt? En wie zorgt ervoor dat de post gesplitst is?
Sandd had sinds de overname van Van Straaten Post wel ook 24-uurspost.quote:Op maandag 7 oktober 2024 18:21 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Overigens verbaast het mij ook dat al die bedrijven die nu jammeren omdat Sandd en Selektmail niet meer bestaan, wel voor het gemak even vergeten dat daar het product 24-uurs post überhaupt nooit bestaan heeft!
Ik had eerlijk gezegd begrepen dat het product zakelijke 24-uurs post nog wel zou blijven bestaan, maar dat het een stuk duurder zou worden, en dat 48 uurs de standaard zou worden. Dan kun je als bedrijf natuurlijk wel je post onder de UPD gaan verzenden, maar dan moet je voor heel je mailing dus postzegels gaan plakken en het in (diverse) oranje bussen gaan stoppen. Dat wordt wel een hele arbeidsintensieve grap, en je portokosten worden evenzogoed een stuk hoger.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 00:03 schreef V__L_N het volgende:
Postnl heeft nu nog wel 24 uurs zakelijke post. Het is een klein percentage, maar is er wel. Dat zie je terug op daldagen, want dat is de reden dat je ineens nog hele drukke daldagen kunt hebben omdat er toch nog een bedrijfsverspreiding in zit die dus onder 24 uur is aangeboden.
Het bedrijf stopt daar mee per 1 januari. Dan wordt de zakelijke 24 uurspost gestopt. Maar heel veel bedrijven zijn daar helemaal niet blij mee. Nu zouden ze als loophole nog gewoon onder de upd 24 uurspost kunnen aanbieden (en ik vermoed dat dat nog gaat gebeuren ook). Of ze stappen over naar een concurrent die gebruik maakt van het netwerk van postnl en die is dan verplicht om het evengoed nog onder de regelgeving van upd binnen 24 uur te bezorgen.
Dus voor bedrijven zit er wel wat aan vast. Vergeet ook niet dat veel bedrijven er echt al jaren zat van zijn dat de postnl zelf bepaald wat ze doen en zich vaak helemaal niet aan de spelregels houdt. Denk aan dagaangewezen post doorschuiven. Maar ze hebben geen opties meer om ergens anders heen te gaan. En ik vermoed dat daar veel van het gillen vandaan komt. Postnl is voor alles wat op papier komt wel echt een monopolist en dat voelen bedrijven echt wel. Dat de klanten nu gillen om regels moet denk ik heel pijnlijk zijn voor het bedrijf.
Als ik lees dat die 80-110 miljoen te weinig is en dan op https://www.beursgenoten.(...)erdam/postnl/profiel lees dat die hernia verhagen zich ruim een miljoen toe-eigent zie ik wel mogelijkheden om bij die graaiers wat weg te halen. Daarnaast kunnen er flink wat managers en coaches uit, maar het lijken er alleen maar meer te worden.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 19:02 schreef ophaling10 het volgende:
En weer een nieuwe editie:
https://www.rodemorgen.nl(...)B%20oktober-mail.pdf
ja ik blijf het altijd verdedigen,meer dan 20jaar is er in de laagste regionen weggenomen,op welke manier ook,is het niet met een week minder vakantie,dan wel met onkostenvergoedngen die totaal niet dekkend zijn,dan wel met looptijdenroof, etc..Als je een bedrijf als dit runt,moet je never zaken bij de uitvoering wegnemen,die zijn het fundament.Juist moet er bovenin gesnoeid worden,daar zitten de echte overbodige kosten,en dat is een zeer groot bedrag,voor een gemiddelde pbz,een droombedrag.Verder hebben ze de laatste 20jaar inderdaad zeer veel >schaal 8 mensen aangenomen,welke eigenlijk teveel zijn. Het zal ook een van de redenen zijn dat de regering geen hulp wil verlenen(subsidie) daar er nog steeds winst is en wordt genomen,en een bovenste laag die zich zeer royaal bedeeld en heeft bedeeld.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:12 schreef zerebus het volgende:
[..]
Als ik lees dat die 80-110 miljoen te weinig is en dan op https://www.beursgenoten.(...)erdam/postnl/profiel lees dat die hernia verhagen zich ruim een miljoen toe-eigent zie ik wel mogelijkheden om bij die graaiers wat weg te halen. Daarnaast kunnen er flink wat managers en coaches uit, maar het lijken er alleen maar meer te worden.
24 uurs zakelijk kan straks wel, maar het tarief gaat idd omhoog. De kans is aanwezig dat dat meer gaat kosten dan de postzegel omdat de postnl zelf al zegt dat de kosten van een postzegel de bezorging niet afdekt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 16:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik had eerlijk gezegd begrepen dat het product zakelijke 24-uurs post nog wel zou blijven bestaan, maar dat het een stuk duurder zou worden, en dat 48 uurs de standaard zou worden. Dan kun je als bedrijf natuurlijk wel je post onder de UPD gaan verzenden, maar dan moet je voor heel je mailing dus postzegels gaan plakken en het in (diverse) oranje bussen gaan stoppen. Dat wordt wel een hele arbeidsintensieve grap, en je portokosten worden evenzogoed een stuk hoger.
Wat mij betreft wordt PostNL opgesplitst in Post en Pakketservice. De Posttak moet weer genationaliseerd worden, en de Pakketservice kan als commercieel bedrijf verder gaan. Ik denk dat dat op termijn het beste is.
uit het stuk:Wij zetten ons met hart en ziel in voor een postmarkt die duurzame banen met perspectief kan bieden aan de vele medewerkers die werkzaam zijn in deze sector.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 00:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik lees ook net dat de BVPP het "afschaffen" van de 24 uurs post een goed idee vindt. Zo denken ze dat het tot lagere werkdruk voor de bezorgers gaat leiden. Hoe ze daar bij komen, is mij een raadsel. Denken ze dat een postbezorger dan ineens 2 dagen over z'n wijk mag doen? Het zal juist leiden tot een hogere werkdruk, omdat PostNL deze kans zal aangrijpen om weer flink het mes in de looptijden te zetten (op daldagen 60% er af, op piekdagen niks erbij), zodat je voor het zelfde loon nog meer wijken mag gaan lopen.
ja wat zullen ze balen,eerst de zaken maar eens op orde stellen,want het is een rommeltje.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 18:03 schreef Kramerica-Industries het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)t-verruiming-in.html
Mijn brievenbuspakje is nog steeds niet geleverd, is ook 4-10-2024 verstuurd.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 20:45 schreef YBouncer het volgende:
Ik had vandaag weer een flinke mailing in mijn wijk die gefrankeerd was met "4-10-2024".
Prima op tijd toch?
quote:Op woensdag 9 oktober 2024 18:03 schreef Kramerica-Industries het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)t-verruiming-in.html
Welk artikel is dat?quote:De wet schrijft voor dat 95 procent van de brieven binnen 24 uur bezorgd moet zijn.
blij hoef je er niet mee te zijn,dat ze dit inlijven.Het gaat alleen om geld bij deze 49jarige en niet om mensen.quote:
Welk socialistisch inefficiënt bedrijf is een betere werkplek dan een bedrijf dat wel efficiënt te werk gaat?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:51 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
blij hoef je er niet mee te zijn,dat ze dit inlijven.Het gaat alleen om geld bij deze 49jarige en niet om mensen.
Dit is wel een beetje zwart-wit gesteld. Alsof er maar twee opties bestaan: communisme en kapitalisme. Het probleem is vaak bij dit soort durfinvesteerders dat het bedrijf ze helemaal niet boeit. Ze willen snel cashen, hebben geen lange termijn-binding met het bedrijf, en ook niet met de werknemers. Het zijn net sprinkhanen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welk socialistisch inefficiënt bedrijf is een betere werkplek dan een bedrijf dat wel efficiënt te werk gaat?
Ik ben niet zo van het "sparen van mensen" als dat bullshit jobs zijn, zegmaar.
En als diezelfde mensen beter ingezet kunnen worden, allicht binnen het bedrijf zelf, is dat toch beter?
Ik snap het probleem niet zo van het najagen van geld wat dat betreft, door allemaal efficiënt te opereren is nu slechts 2% actief in de agrarische sector ipv 80.
Allemaal beter toch, beetje welvaart...
Ik vind dit veel zwart-witter dan wat ik zou stellen eigenlijk.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dit is wel een beetje zwart-wit gesteld. Alsof er maar twee opties bestaan: communisme en kapitalisme. Het probleem is vaak bij dit soort durfinvesteerders dat het bedrijf ze helemaal niet boeit. Ze willen snel cashen, hebben geen lange termijn-binding met het bedrijf, en ook niet met de werknemers. Het zijn net sprinkhanen.
Dan spreek je van marktfalen, veelal, daar zie je dan ook vaak dat die staatsmonopolies doordrenkt zijn van de bureaucratie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het idee dat alles aan de markt overgelaten moet worden, en dat dit vanzelf tot optimale efficiency en winst leidt, blijkt in de praktijk lang niet altijd goed te werken, en is ook niet wenselijk. Want niet alles is in geld uit te drukken, en bovendien heb je heel weinig aan winst als het allemaal in de zakken van een paar individuen verdwijnt. Dan stijgt misschien het welvaartsniveau in een land als geheel wel, maar de kloof tussen arm en rijk wordt alleen maar groter.
Mijn opmerking over durfinvesteerders ging over mensen als Kretinsky, niet over alle aandeelhouders. Wat een tendensie is weet ik niet, volgens Google is het een bekend dressuurpaard, dat valt buiten het bestek van deze discussie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind dit veel zwart-witter dan wat ik zou stellen eigenlijk.
De tendensie om efficiënt te willen werken is een gezonde.
[..]
Dan spreek je van marktfalen, veelal, daar zie je dan ook vaak dat die staatsmonopolies doordrenkt zijn van de bureaucratie.
Als bedrijven heel efficiënt werken en er is gezonde concurrentie gaan die baten niet naar de selecte eigenaren, maar naar goedkopere producten voor de consument, dat is jouw eigen welvaart dus. Zoals we ook allemaal baat hebben van het niet hoeven werken voor ons voedsel (in directe zin) en andere activiteiten kunnen bezigen.
Komt ook nog bij kijken dat de aandeelhouders, in Nederland vaak ook pensioenfondsen zijn, dat eigendom is defacto dus wel degelijk, links of rechtsom, toegekend aan jan en alleman.
Het is allemaal een stuk meer "entangled" dan rijk vs arm.
Van mij mag er best wat meer gebeuren qua herverdelen etc hoor, maar ik vind zo een markt als die van PostNL altijd wel erg duidelijk dat die baat heeft bij een grotere schaal.
Tendentiequote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Mijn opmerking over durfinvesteerders ging over mensen als Kretinsky, niet over alle aandeelhouders. Wat een tendensie is weet ik niet, volgens Google is het een bekend dressuurpaard, dat valt buiten het bestek van deze discussie.
Doch, net als democratie, in al zijn onvolkomenheden, veelal het beste alternatief.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik heb niets tegen efficiënt werken, maar dit leidt zeker niet per definitie tot lagere prijzen. Het probleem is namelijk ook dat de volledig vrije markt waarover wij allemaal leerden op de middelbare school (vrije toe- en uittreding, volledige transparantie, etc) eerder een ideaalbeeld is dan de werkelijkheid.
Doch leggen ze het hard af tegen een DHL bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Om even bij het voorbeeld van PostNL te blijven: wij bevinden ons in een vrijwel constante staat van reorganisatie, er worden continu maatregelen doorgevoerd om de efficiency te verbeteren, sommigen zijn een succes, anderen (bijv: Efficiënt Bezorgen) zijn (ondanks de naam) een mislukking).
Postzegels, dan heb je het over een markt waar ze nauwelijks winst op kunnen maken omdat die postzakken leeg zijn.... Waarom denk je dat het beter belegd zou zijn bij de staat? Dat is het alternatief namelijk?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Maar heb jij iets gemerkt van dalende postzegelprijzen? Nee! En pakjes versturen wordt ook elk jaar duurder. Dit ondanks dat het aantal verstuurde pakjes ieder jaar STIJGT en er op de pakjesmarkt voldoende concurrentie is.
Dan ga je als consument toch lekker bij DHL shoppen of nog een ander? Als jij geen waarde creëert voor de consument raak jij je verdienmodel kwijt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De kwaliteit daalt, en de prijzen stijgen, juist doordat (!) er aandeelhouders zijn die mokken dat er te weinig dividend uit wordt gekeerd.
Ja, je ziet hier wel wat nadelen verreizen, minder concurrentie = meer marktmacht om prijzen hoger te zetten etc.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Kretinsky wil bedrijven samenvoegen. Dat zou best tot meer efficiency kunnen leiden, net zoals de overname van Sandd door PostNL voor meer efficiency gezorgd heeft. Tegelijkertijd leiden die fusies en overnames ook tot minder concurrentie en dus hogere prijzen.
Om nog nmaar te zwijgen over de kwaliteit van het gesorteerde uit die machine (alhoewel in de loop der tijd dat wel iets is verbeterd)quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Er is al ontstellend veel geautomatiseerd bij PostNL, maar daar is de rek nu wel uit. Sterker nog: er is al jaren sprake van een supersorteermachine (de SMX) bij PostNL die eigenlijk alle handsortering overbodig zou maken. Maar dat is nog steeds niet gebeurd, omdat het toch goedkoper is om toch een deel handmatig te sorteren. Kun je nagaan hoe schandalig slecht veel mensen hier betaald worden: als je als mens goedkoper bent dan een machine die 24/7 per dag doordraait, nooit ziek is, nooit met verlof wil, geen lid is van een vakbond, etc, dan zegt dat genoeg.
Voor mij toch wel een beetje de vraag wat je hiermee bedoelt hoor.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
En niet elke markt is ervoor geschikt om (volledig) aan de markt over te laten. Zoals bijv de zorg en de huizenmarkt.
Zeg ik rare dingen als ik zeg dat ik denk dat die briefpost prima met de pakketbezorger meekan voor de dagmarkt? En dat evt goedkope brieven gewoon 1x per week gepost kunnen worden als het goedkope alternatief per fiets?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De briefpostmarkt is inderdaad krimpend, en juist daarom denk ik dat dit beter af zou zijn bij de staat. De markt is te klein voor meerdere spelers, niet voor niets gooide de afgelopen jaren de ene na de andere postbezorger de handdoek in de ring.
De overheid bepaalt toch al vrij intensief welke tarieven gerekend mogen worden daar? Als de overheid het minder efficient doen gaan we er als samenleving op achteruit?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het wordt steeds lastiger om daar nog winst op te maken (hoewel het nog wel steeds kostendekkend is), en juist daarom zou het beter af zijn bij de overheid, want dan hoeft er namelijk ook geen winst op gemaakt te worden.
Men praat over hele warehouses met robots... Daar zijn we echt nog niet.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Er is al ontstellend veel geautomatiseerd bij PostNL, maar daar is de rek nu wel uit. Sterker nog: er is al jaren sprake van een supersorteermachine (de SMX) bij PostNL die eigenlijk alle handsortering overbodig zou maken. Maar dat is nog steeds niet gebeurd, omdat het toch goedkoper is om toch een deel handmatig te sorteren. Kun je nagaan hoe schandalig slecht veel mensen hier betaald worden: als je als mens goedkoper bent dan een machine die 24/7 per dag doordraait, nooit ziek is, nooit met verlof wil, geen lid is van een vakbond, etc, dan zegt dat genoeg.
Ik snap dit een beetje slecht, je hebt een barcode, je hebt allerhande completeness checks gehad om die barcode aan te maken - waaronder adres, gewicht, afmetingen, etc. En de machine doet dat fout?quote:Op zondag 13 oktober 2024 05:03 schreef liedetector het volgende:
[..]
Om nog nmaar te zwijgen over de kwaliteit van het gesorteerde uit die machine (alhoewel in de loop der tijd dat wel iets is verbeterd)
er te weinig aan trekt om het te behouden : de handdoek in de ring gooienquote:Op zondag 13 oktober 2024 12:06 schreef V__L_N het volgende:
er te weinig aan trekt om het te behouden
Als ik het heb over niet (volledig) aan de markt overlaten, dan bedoel ik dat overheidsbemoeienis gewenst is. Dat betekent niet per se dat de overheid alles bepaalt.quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Voor mij toch wel een beetje de vraag wat je hiermee bedoelt hoor.
De overheid stelt altijd de spelregels, maar niet aan de markt overlaten impliceert naar mijn mening een beetje alsof de overheid actief gaat bepalen wat er gebouwd dient te worden.
De voorwaarden scheppen, ja, maar verder? Wat moet de overheid met de huizenmarkt precies?
En qua zorg? De overheid bepaalt toch het basispakket? Wat is er mis met het systeem met zorgverzekeraars zoals we het nu kennen?
Niet zo raar als die malle staatssecretaris die ooit suggereerde dat de post ook met de pizzakoerier mee gegeven zou kunnen worden, maar het komt in de buurt. In elk geval is het duidelijk een suggestie uit de koker van iemand die geen kennis heeft van post of pakketten bezorgen. Ondanks de volumedaling bezorgen de postbezorgers nog steeds dermate grote hoeveelheden post (en pakjes!) dat de pakketservice dit er echt niet bij kan hebben. Het omgekeerde gebeurt nu juist: door de continue stijging van het volume pakketten worden de wat kleinere pakjes (die ook per (bak) fiets bezorgd kunnen worden) van de pakketservice naar ons overgeheveld.quote:[..]
Zeg ik rare dingen als ik zeg dat ik denk dat die briefpost prima met de pakketbezorger meekan voor de dagmarkt? En dat evt goedkope brieven gewoon 1x per week gepost kunnen worden als het goedkope alternatief per fiets?
[..]
Dat is schromelijk overdreven, er komen dagelijks talloze bezorgers door de straat: meerdere pakketdiensten, boodschappendiensten, bezorgers van medicijnen, etc. Er blijven nog genoeg opties over voor synergie.quote:Evt synergie tussen pakket en post heb je dan ook kapot gemaakt.
Het punt van machines is dat ze geen oneindige capaciteit hebben. De huidige SMX doet z'n werk goed, maar heeft te weinig capaciteit om alle post te verwerken. Dus zijn de opties een deel handmatig doen, of voor vele miljoenen een machine bij kopen. PostNL koopt geen machine bij, want dat wordt te duur. Plus dat PostNL verwacht dat de postvolumes gaan dalen, zodat je over een paar jaar misschien die tweede machine al niet meer nodig hebt. Zit je daar met een waardeloos apparaat wat je aan de straatstenen niet meer kwijt kunt. Sorteerders voor wie geen werk meer is geef je simpelweg geen nieuw contract meer.quote:[..]
Men praat over hele warehouses met robots... Daar zijn we echt nog niet.
Het goedkoper handmatig sorteren zal vermoed ik toch met andere zaken te maken hebben dan de marginale kosten van de machine, en anders is het allicht een stuk wanbeleid, ik heb er in ieder geval niet zo snel vertrouwen in dat een goed werkende machine duurder kan zijn dan arbeidskosten, zeker niet als die er note bene al staat(!).
Ja, het zal je verbazen, maar machines zijn niet feilloos. Ze moeten namelijk vaak eerst het adres lezen wat op een poststuk staat, en dat lezen ze wel eens verkeerd. Met name met subnummering hebben ze een groot probleem. En handgeschreven adressen zijn ook soms problematisch.quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik snap dit een beetje slecht, je hebt een barcode, je hebt allerhande completeness checks gehad om die barcode aan te maken - waaronder adres, gewicht, afmetingen, etc. En de machine doet dat fout?
Ik weet één ding van de zorgsector en dat is eigenlijk dat alles elkaar niet heel erg ontloopt behalve dat de VS een enorme outlier is.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De zorgmarkt is geprivatiseerd (en dan heb ik het niet alleen over de verzekeringen) met de belofte van betere zorg, kortere wachtlijsten, concurrentie en lagere premies. Die zijn toch niet bepaald waar gemaakt.
Ik heb echt 10 jaar lang pakketen bezorgd.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Niet zo raar als die malle staatssecretaris die ooit suggereerde dat de post ook met de pizzakoerier mee gegeven zou kunnen worden, maar het komt in de buurt. In elk geval is het duidelijk een suggestie uit de koker van iemand die geen kennis heeft van post of pakketten bezorgen
Ok, dan zit toch echt die 24 uurs levering in de weg, maar mag een 2e zegel dan niet? Die bijv, ééns per week bezorgd? Dan blijf je natuurlijk wél dagelijks post bezorgen, maar zul je een hele hoop "dubbele adressen" eruit halen doordat ze op dezelfde dag worden bezorgd.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ondanks de volumedaling bezorgen de postbezorgers nog steeds dermate grote hoeveelheden post (en pakjes!) dat de pakketservice dit er echt niet bij kan hebben. Het omgekeerde gebeurt nu juist: door de continue stijging van het volume pakketten worden de wat kleinere pakjes (die ook per (bak) fiets bezorgd kunnen worden) van de pakketservice naar ons overgeheveld.
Leuk, die muurboxen. Bij mij in de wijk staan er maar liefst 3. Twee van PostNL en 1 van een organisatie die "Bij de buren" heet. Ik heb er meermalen iets naartoe laten sturen, maar vaak wordt het toch naar een veel verder gelegen afhaalpunt gebracht, want die apparaten zitten heel vaak vol. Om alle post en pakjes van een hele stad in zo'n automaat onder te kunnen brengen, mag je wel een pakketmuur in je stad bouwen waar de Chinezen jaloers op zouden zijn.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:25 schreef ludovico het volgende:
Anyhow, in dat artikel dat ik volgens mij deelde (?) staat ook dat mensen graag hun pakketten ophalen uit die muurboxen die je weleens ziet.
Maar werknemers geven dan gelijk weerstand want dat kost banen.
Doet me gelijk denken aan die automatische tolpoortjes waar je heus geen bemanning of hoeft te zetten, in de VS, waar dan 10 mensen 24/7 aan het werk zijn.
Kansloze verspilling, zegmaar.
Hoop van harte dat veel mensen kunnen blijven etc etc, maar men moet wel een productieve factor blijven binnen een bedrijf.
Artikel:
https://bmmagazine.co.uk/(...)arking-job-concerns/
Miskoop dus,quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het punt van machines is dat ze geen oneindige capaciteit hebben. De huidige SMX doet z'n werk goed, maar heeft te weinig capaciteit om alle post te verwerken. Dus zijn de opties een deel handmatig doen, of voor vele miljoenen een machine bij kopen.
Dacht dat we het over pakketten hadden?quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dus zijn de opties een deel handmatig doen, of voor vele miljoenen een machine bij kopen. PostNL koopt geen machine bij, want dat wordt te duur. Plus dat PostNL verwacht dat de postvolumes gaan dalen, zodat je over een paar jaar misschien die tweede machine al niet meer nodig hebt. Zit je daar met een waardeloos apparaat wat je aan de straatstenen niet meer kwijt kunt. Sorteerders voor wie geen werk meer is geef je simpelweg geen nieuw contract meer.
Dat zou ik ik uit jouw opmerkingen niet opmaken.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb echt 10 jaar lang pakketen bezorgd.
Ik dacht dat we het over post EN pakketten hadden. Of je bevindt je wellicht in het verkeerde topic.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Miskoop dus,
[..]
Dacht dat we het over pakketten hadden?
Dat kun je wel door een mens laten oplossen met een foto van het pakket en handmatige invoer als het een keer niet duidelijk is, maar nogmaals, dat zou bij de afgifte van het pakket, met een barcode, toch klaar moeten zijn? dan is alleen een barcode die niet leesbaar is een issue?quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:25 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ja, het zal je verbazen, maar machines zijn niet feilloos. Ze moeten namelijk vaak eerst het adres lezen wat op een poststuk staat, en dat lezen ze wel eens verkeerd. Met name met subnummering hebben ze een groot probleem. En handgeschreven adressen zijn ook soms problematisch.
Tjah, 1,14 voor een brief, nogmaals, ik weet niet wat de kosten zijn vóór de last mile, maar hoeveel brieven bezorgd een postbode per uur dan ongeveer? 100?quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:35 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dat zou ik ik uit jouw opmerkingen niet opmaken.
Allicht. Maar je krijgt waarschijnlijk wel 20 pakketten weggestouwd in 10 minuten als bezorger. Ipv 30 minuten, Scheelt dus zegmaar 1 euro per pakket ofzo.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:33 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Leuk, die muurboxen. Bij mij in de wijk staan er maar liefst 3. Twee van PostNL en 1 van een organisatie die "Bij de buren" heet. Ik heb er meermalen iets naartoe laten sturen, maar vaak wordt het toch naar een veel verder gelegen afhaalpunt gebracht, want die apparaten zitten heel vaak vol. Om alle post en pakjes van een hele stad in zo'n automaat onder te kunnen brengen, mag je wel een pakketmuur in je stad bouwen waar de Chinezen jaloers op zouden zijn.
Vrijheid blijheid.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:33 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Bovendien: Waarom is iedereen zo dol op online bestellen? Omdat het dan thuis wordt bezorgd! Mensen zijn steeds minder bereid zelf de deur uit te gaan, dus ik denk dat thuisbezorgen afschaffen tot veel protest gaat leiden, en heel wat kamervragen! En wat dacht je van mensen die geen auto hebben, of slecht ter been zijn? Of als het gaat om wat grotere/zwaardere pakketten? Ik kan een schoenendoos nog wel ophalen met de fiets, maar een pakket met een magnetron?
5 dagen per week langs de deur, met de normale zegel, dat zou PostNL niet moeten weerhouden om met een goedkope zegel te komen waarmee ze minder vaak bezorgen.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:33 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Gelukkig wordt de Nederlandse consument nog beschermd door een Europese postwet die PostNL verplicht om 5 dagen per week de deuren langs te gaan, dus Kretinsky's plannetje gaat hier niet werken. Wellicht in de UK wel, die zijn zo stom geweest om uit Europa te stappen.
en dan van die lijsten aan de hand waarvan ze sorteren die na elke zetlijstom ook weer niet kloppen of allerlei tijdschriften die gedrukt zijn voor een ZLOM en daardoor allemaal opnieuw gecodeert dienen te worden, het is niet zo dat een code nooit veranderd nl (de barcode is ook niet leidend maar de codeerregel en omdat elke paar maanden alles veranderd moet die mee veranderen (sommige mensen weten prima hoe ze zichzelf aan het werk houden nl))quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:25 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ja, het zal je verbazen, maar machines zijn niet feilloos. Ze moeten namelijk vaak eerst het adres lezen wat op een poststuk staat, en dat lezen ze wel eens verkeerd. Met name met subnummering hebben ze een groot probleem. En handgeschreven adressen zijn ook soms problematisch.
Nee, dat lijkt me bij zeer weinig mensen het hoofdargument. Goedkoper, een onbeperkt assortiment, rustig de tijd om te vergelijken en reviews te lezen bij grotere zaken of juist snel binnen 3 minuten wat kunnen kopen zonder binnen winkeltijd naar een winkel te hoeven lijken me de hoofdargumenten. Niet voor niets dat die muren, die je inderdaad gelukkig steeds meer ziet, vol zitten. En naar mijn ervaring vooral degenen die buiten staan en dus altijd bereikbaar zijn. Ze voorzien in een enorme behoefte: niet thuis hoeven zijn bij bezorging, maar op een totaal zelf gekozen moment (desnoods midden in de nacht) af kunnen halen.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:33 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Leuk, die muurboxen. Bij mij in de wijk staan er maar liefst 3. Twee van PostNL en 1 van een organisatie die "Bij de buren" heet. Ik heb er meermalen iets naartoe laten sturen, maar vaak wordt het toch naar een veel verder gelegen afhaalpunt gebracht, want die apparaten zitten heel vaak vol. Om alle post en pakjes van een hele stad in zo'n automaat onder te kunnen brengen, mag je wel een pakketmuur in je stad bouwen waar de Chinezen jaloers op zouden zijn.
Bovendien: Waarom is iedereen zo dol op online bestellen? Omdat het dan thuis wordt bezorgd!
Het plan van Kretinsky was, als ik het artikel goed begrepen heb, om de thuisbezorging geheel af te schaffen en te vervangen door bezorging in automaten. Dat je mensen laat kiezen tussen bezorging thuis of in een automaat is prima, maar Kretinsky lijkt de consument weinig keuze te laten. Dus niks vrijheid blijheid.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Allicht. Maar je krijgt waarschijnlijk wel 20 pakketten weggestouwd in 10 minuten als bezorger. Ipv 30 minuten, Scheelt dus zegmaar 1 euro per pakket ofzo.
Dus als dat apparaat minder kost...
Je zult er niet erg rijk van worden dat voel ik ook wel aan.
[..]
Vrijheid blijheid.
[..]
Je bent nu wel het wiel opnieuw aan het uitvinden, want wat jij nu omschrijft doet PostNL al lang en breed, onder de naam het piek-dal systeem. Dat houdt in dat alle niet-24 uurs post in principe nog maar om de dag bezorgd wordt (dat zijn de piekdagen), en alleen de 24-uurs post nog elke dag (de daldagen). Ik noem dit zelf ook wel eens het hollen of stilstaan-systeem, want het gevolg is dat je de ene dag door je fiets heen zakt zo ontiegelijk veel post is er, terwijl de volgende dag je hele wijk bij wijze van spreken in je schoudertas past. Ongetwijfeld levert dit een financieel voordeel op voor PostNL, maar je belast je mensen wel erg zwaar (en ongelijkmatig).quote:5 dagen per week langs de deur, met de normale zegel, dat zou PostNL niet moeten weerhouden om met een goedkope zegel te komen waarmee ze minder vaak bezorgen.
Stel je centreert van 80% de poststukken op één dag dan zijn die brieven zomaar 50% goedkoper om te bezorgen.
Volgens mij zeg ik nergens dat dit het hoofdargument is, maar het is wel een belangrijk argument. Want mensen laten ook volop zaken thuis bezorgen die je WEL gewoon in de winkel kunt krijgen, en tegen ongeveer de zelfde prijzen. Dat verklaart ook het (aanvankelijke) succes van flitsbezorgers. Op een gegeven moment zag je zelfs mensen die boven een supermarkt woonden en toch de boodschappen thuis lieten bezorgen. Pas toen de flitsbezorgers ophielden met prijsstunten en meer reële marktprijzen gingen rekenen (dit in combinatie met het feit dat steeds meer gemeenten de darkstores gingen weren) nam hun populariteit rap af, zodat gelukkig toch bleek dat de gemakzucht en luiheid van mensen wel grenzen kent.quote:Op maandag 14 oktober 2024 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me bij zeer weinig mensen het hoofdargument. Goedkoper, een onbeperkt assortiment, rustig de tijd om te vergelijken en reviews te lezen bij grotere zaken of juist snel binnen 3 minuten wat kunnen kopen zonder binnen winkeltijd naar een winkel te hoeven lijken me de hoofdargumenten. Niet voor niets dat die muren, die je inderdaad gelukkig steeds meer ziet, vol zitten. En naar mijn ervaring vooral degenen die buiten staan en dus altijd bereikbaar zijn. Ze voorzien in een enorme behoefte: niet thuis hoeven zijn bij bezorging, maar op een totaal zelf gekozen moment (desnoods midden in de nacht) af kunnen halen.
Ik zie een combi zitten tussen dagelijks in de muur bezorgen en 1 of 2 keer per week thuisbezorgen. Dagelijks 3 busjes van PostNL, 2 of 3 busjes van DHL en dan ook nog busjes van andere bezorgers door de straat lijkt me vrij nutteloos en ook het weggooien van arbeidskrachten die je met de huidige tekorten nuttiger in kunt zetten.quote:Op maandag 14 oktober 2024 10:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Volgens mij zeg ik nergens dat dit het hoofdargument is, maar het is wel een belangrijk argument. Want mensen laten ook volop zaken thuis bezorgen die je WEL gewoon in de winkel kunt krijgen, en tegen ongeveer de zelfde prijzen. Dat verklaart ook het (aanvankelijke) succes van flitsbezorgers. Op een gegeven moment zag je zelfs mensen die boven een supermarkt woonden en toch de boodschappen thuis lieten bezorgen. Pas toen de flitsbezorgers ophielden met prijsstunten en meer reële marktprijzen gingen rekenen (dit in combinatie met het feit dat steeds meer gemeenten de darkstores gingen weren) nam hun populariteit rap af, zodat gelukkig toch bleek dat de gemakzucht en luiheid van mensen wel grenzen kent.
Ik heb ook helemaal niets tegen die muren, voor sommigen kan het zeker een oplossing zijn (vooral voor mensen die overdag nooit thuis zijn), maar de thuisbezorging afschaffen en alles vervangen voor pakketmuren, zoals Kretinsky nu wil bij Royal Mail, dat lijkt mij helemaal niks.
Ik vraag me geregeld af op die routemakers gewoon expres af en toe de boel overhoop gooien om werkgelegenheid voor zichzelf te behouden. Op zich is de gedachte achter ZLOM prima: bezorgers kunnen zelf hun looproute laten aanpassen als de huidige route niet logisch is. Helaas gooit PostNL soms ook ongevraagd (en soms ook zonder aanleiding) ineens de loopvolgorde in je wijk om. Heb je net na maanden wachten je wijk eindelijk zo laten omzetten als jij 'm wil en alle fouten er uit laten halen, zijn van de ene op de andere dag allerlei fouten weer terug.quote:Op maandag 14 oktober 2024 05:19 schreef liedetector het volgende:
[..]
en dan van die lijsten aan de hand waarvan ze sorteren die na elke zetlijstom ook weer niet kloppen of allerlei tijdschriften die gedrukt zijn voor een ZLOM en daardoor allemaal opnieuw gecodeert dienen te worden, het is niet zo dat een code nooit veranderd nl (de barcode is ook niet leidend maar de codeerregel en omdat elke paar maanden alles veranderd moet die mee veranderen (sommige mensen weten prima hoe ze zichzelf aan het werk houden nl))
Klinkt als een dom plan. Maar ik heb dat ook niet zo gelezen?quote:Op maandag 14 oktober 2024 10:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het plan van Kretinsky was, als ik het artikel goed begrepen heb, om de thuisbezorging geheel af te schaffen en te vervangen door bezorging in automaten. Dat je mensen laat kiezen tussen bezorging thuis of in een automaat is prima, maar Kretinsky lijkt de consument weinig keuze te laten. Dus niks vrijheid blijheid.
Waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden? Het gebeurt toch niet, jouw voorbeeld is om de dag, ipv 1 danwel 2x per week, dat is wel een verschil?quote:Op maandag 14 oktober 2024 10:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Je bent nu wel het wiel opnieuw aan het uitvinden, want wat jij nu omschrijft doet PostNL al lang en breed, onder de naam het piek-dal systeem. Dat houdt in dat alle niet-24 uurs post in principe nog maar om de dag bezorgd wordt (dat zijn de piekdagen), en alleen de 24-uurs post nog elke dag (de daldagen). Ik noem dit zelf ook wel eens het hollen of stilstaan-systeem, want het gevolg is dat je de ene dag door je fiets heen zakt zo ontiegelijk veel post is er, terwijl de volgende dag je hele wijk bij wijze van spreken in je schoudertas past. Ongetwijfeld levert dit een financieel voordeel op voor PostNL, maar je belast je mensen wel erg zwaar (en ongelijkmatig).
Wat dan? Uitbesteden als overheid?quote:Op maandag 14 oktober 2024 10:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie een combi zitten tussen dagelijks in de muur bezorgen en 1 of 2 keer per week thuisbezorgen. Dagelijks 3 busjes van PostNL, 2 of 3 busjes van DHL en dan ook nog busjes van andere bezorgers door de straat lijkt me vrij nutteloos en ook het weggooien van arbeidskrachten die je met de huidige tekorten nuttiger in kunt zetten.
Dat staat er inderdaad niet letterlijk zo in. Er staat "He plans to allocate up to £400 million to develop a network of dropboxes and delivery lockers, reducing the need for door-to-door deliveries." Maar je kunt er vergif op innemen dat hij er wel op uit is om de thuisbezorging af te schaffen.quote:Op maandag 14 oktober 2024 11:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Klinkt als een dom plan. Maar ik heb dat ook niet zo gelezen?
Jij hebt het in jouw voorbeeld over 80% van de post centreren op 1 dag. Maar PostNL doet al lang aan centreren, dus jouw idee is niet nieuw. Het enige verschil is dat PostNL het nu centreert op 2 dagen (de zogenaamde piekdagen) in plaats van op 1 dag, maar het achterliggende idee is hetzelfde. Nu is het nog zo, om de capaciteit aan mensen en machines optimaal te benutten, dat in half Nederland 80% van de post (misschien is het wel 90%) bezorgd wordt op dinsdag en donderdag (dat heten de X-wijken). En in de andere helft van Nederland is dat juist op woensdag en vrijdag (de Y-wijken).quote:[..]
Waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden? Het gebeurt toch niet, jouw voorbeeld is om de dag, ipv 1 danwel 2x per week, dat is wel een verschil?
[..]
Lijkt me erg dom gezien mensen betalen om het thuis te krijgen.quote:Op maandag 14 oktober 2024 12:51 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dat staat er inderdaad niet letterlijk zo in. Er staat "He plans to allocate up to £400 million to develop a network of dropboxes and delivery lockers, reducing the need for door-to-door deliveries." Maar je kunt er vergif op innemen dat hij er wel op uit is om de thuisbezorging af te schaffen.
Ok, maar ik zie nergens een goedkope zegel, waar ik het over had, voor zo een bezorgdag.quote:Op maandag 14 oktober 2024 12:51 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Jij hebt het in jouw voorbeeld over 80% van de post centreren op 1 dag. Maar PostNL doet al lang aan centreren, dus jouw idee is niet nieuw.
Lekker bezig. Krijg je straks WXYZquote:Op maandag 14 oktober 2024 12:51 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat staat er inderdaad niet letterlijk zo in. Er staat "He plans to allocate up to £400 million to develop a network of dropboxes and delivery lockers, reducing the need for door-to-door deliveries." Maar je kunt er vergif op innemen dat hij er wel op uit is om de thuisbezorging af te schaffen.
[..]
Jij hebt het in jouw voorbeeld over 80% van de post centreren op 1 dag. Maar PostNL doet al lang aan centreren, dus jouw idee is niet nieuw. Het enige verschil is dat PostNL het nu centreert op 2 dagen (de zogenaamde piekdagen) in plaats van op 1 dag, maar het achterliggende idee is hetzelfde. Nu is het nog zo, om de capaciteit aan mensen en machines optimaal te benutten, dat in half Nederland 80% van de post (misschien is het wel 90%) bezorgd wordt op dinsdag en donderdag (dat heten de X-wijken). En in de andere helft van Nederland is dat juist op woensdag en vrijdag (de Y-wijken).
Hij zal het ook niet van de ene op de andere dag doen. Maar wat zomaar zou kunnen is dat hij aparte tarieven gaat rekenen bij de afzenders. GBP 1,- verzendkosten voor een poststuk wat in een pakketmuur bezorgd wordt versus GBP 2,- voor iets wat thuis bezorgd moet worden. En dan zie je vanzelf dat thuisbezorging minder populair wordt wat dan weer als argument gebruikt kan worden om op afschaffing aan te sturen.quote:Op maandag 14 oktober 2024 12:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lijkt me erg dom gezien mensen betalen om het thuis te krijgen.
Voor zakelijke klanten bestaan al jaren lang aparte tarieven voor 24-uurs versus 48-uurs (en langer), waarbij PostNL. Voor postzegels bestaat dit systeem nog niet, maar als je het nieuws een beetje volgt weet je dat PostNL dit wel wil invoeren, maar dat de overheid dwars ligt. De NL postwet verplicht ons nu nog de postzegelpost binnen 24 uur te bezorgen, dus qua goedkopere zegel blijft het vooralsnog beperkt tot de Decemberzegel.quote:[..]
Ok, maar ik zie nergens een goedkope zegel, waar ik het over had, voor zo een bezorgdag.
[..]
In 2023 waren 347 miljoen poststukken tijdkritisch en 1257 miljoen poststukken niet-tijdkritisch volgens de ACM Post- en pakketmonitor. Zo'n 74% was dus niet-tijdkritisch in 2023. Hierbij worden geloof ik ook enkele postvervoerders anders dan PostNL meegerekend en als ik het goed heb naast gewone post alleen brievenbuspakjes zonder track & trace, want de brievenbuspakjes met track & trace tellen geloof ik alleen mee als pakket voor de ACM.quote:Op maandag 14 oktober 2024 12:51 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Jij hebt het in jouw voorbeeld over 80% van de post centreren op 1 dag. Maar PostNL doet al lang aan centreren, dus jouw idee is niet nieuw. Het enige verschil is dat PostNL het nu centreert op 2 dagen (de zogenaamde piekdagen) in plaats van op 1 dag, maar het achterliggende idee is hetzelfde. Nu is het nog zo, om de capaciteit aan mensen en machines optimaal te benutten, dat in half Nederland 80% van de post (misschien is het wel 90%) bezorgd wordt op dinsdag en donderdag (dat heten de X-wijken). En in de andere helft van Nederland is dat juist op woensdag en vrijdag (de Y-wijken).
Ja de reguliere, maar als je die aanbiedt kun je toch er een ander naast? Zoals in december.quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De NL postwet verplicht ons nu nog de postzegelpost binnen 24 uur te bezorgen, dus qua goedkopere zegel blijft het vooralsnog beperkt tot de Decemberzegel.
Niet tijdkritisch maar niet verzamelen.... Tjah. Ach. Het is ook maar even de vraag hoeveel er binnen een week dubbel zijn bijvoorbeeld maar ok.quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:22 schreef wbwb het volgende:
[..]
In 2023 waren 347 miljoen poststukken tijdkritisch en 1257 miljoen poststukken niet-tijdkritisch volgens de ACM Post- en pakketmonitor. Zo'n 74% was dus niet-tijdkritisch in 2023. Hierbij worden geloof ik ook enkele postvervoerders anders dan PostNL meegerekend en als ik het goed heb naast gewone post alleen brievenbuspakjes zonder track & trace, want de brievenbuspakjes met track & trace tellen geloof ik alleen mee als pakket voor de ACM.
Dat zou je wel denken, maar kennelijk staat de postwet het toch niet toe. Voor decemberzegels bestaat geloof ik een in de UPD-regelgeving vastgelegde uitzondering.quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja de reguliere, maar als je die aanbiedt kun je toch er een ander naast? Zoals in december.
Hoe bedoel je, niet verzamelen? Die 74% niet-tijdkritische post (dus de niet-24 uurs) zit nu geconcenteerd op 2 piekdagen.quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Niet tijdkritisch maar niet verzamelen.... Tjah. Ach. Het is ook maar even de vraag hoeveel er binnen een week dubbel zijn bijvoorbeeld maar ok.
Dat kunnen ze, maar daar moeten ze dan btw over berekenen en die tellen dan ook niet mee voor de tariefruimte, waardoor nog maar de vraag is of ze de prijs van die 24-uurspostzegels wel kunnen verhogen of überhaupt hetzelfde kunnen houden gezien die dan minder verkocht zullen worden.quote:Op maandag 14 oktober 2024 13:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja de reguliere, maar als je die aanbiedt kun je toch er een ander naast? Zoals in december.
7% is niks en zeker niet op die manier verspreid…quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 17:57 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.transport-onl(...)cent-loonsverhoging/
in het Fd weer een bericht dat de pbz 19% kregen incl verhoging wml ,waarom dat steeds aangehaald wordt,ook dat was uiteindelijk peanuts.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 20:41 schreef wbwb het volgende:
[..]
7% is niks en zeker niet op die manier verspreid…
Ongetwijfeld omdat men graag de suggestie wil wekken dat de continue prijsverhogingen eigenlijk de schuld zijn van inhalige bezorgers. Dat die forse verhoging nodig was omdat het oude uurloon dik 10% onder (!) het wettelijk minimumloon lag, dat vertellen ze er niet bij.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 07:52 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
in het Fd weer een bericht dat de pbz 19% kregen incl verhoging wml ,waarom dat steeds aangehaald wordt,ook dat was uiteindelijk peanuts.
helemaal eensquote:Op woensdag 16 oktober 2024 16:20 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ongetwijfeld omdat men graag de suggestie wil wekken dat de continue prijsverhogingen eigenlijk de schuld zijn van inhalige bezorgers. Dat die forse verhoging nodig was omdat het oude uurloon dik 10% onder (!) het wettelijk minimumloon lag, dat vertellen ze er niet bij.
Op dit moment is het minimumloon EUR 13,68 per uur en verdient een postbezorger tussen de EUR 13,84 en EUR 13,95 per uur. Dus dat is nog geen 2% boven het minimumloon.
Op 1 januari krijgen we weer een kleine loonsverhoging en gaan we naar tussen de EUR 14,11 en EUR 14,54 per uur. Maar het minimumloon gaat per die datum naar EUR 14,06.
Dus die op het oog forse loonsverhoging was gewoon nodig om er voor te zorgen dat we niet weer onder het minimumloon zakken. Dan kan meneer Unck wel beweren in het AD dat PostNL ons die loonsverhoging zo enorm gunt omdat wij zo'n belangrijke schakel binnen het bedrijf zijn, maar de realiteit is dat PostNL gewoon wettelijk verplicht was om ons loon flink te verhogen. Met gunnen heeft dat niets te maken. Als het minimumloon niet verhoogd was dan hadden wij echt die 19% (uitgesmeerd over 2 jaar) never nooit gekregen.
Lekker balen is dat!quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 14:17 schreef Rafierafie het volgende:
Ik dacht ik kom na lange tijd ook weer eens klagen hier.
Minstens de komende drie weken zijn alle dalwijken vanaf mijn depot omgezet naar priowijken.
Ik weet niet waar dit geweldige plan ineens vandaan is gekomen, want van tevoren zijn we totaal niet geïnformeerd. Ineens zag ik op mijn rooster voor volgende week bij elke dalloop staan dat het een priowijk is. Ze sporen echt niet meer daar.
Nu komt iedereen die dallopen op het basisrooster heeft staan de komende tijd gigantisch uren te kort. We hebben niet eens bezettingsproblemen op mijn depot, en dan nu ineens dit weer. Alle plusuren die ik tot nu toe had opgebouwd in dit tijdvak leveren me dus niet op, omdat ze straks worden verrekend met de minuren die ik ga opbouwen. Als ik dat eerder had geweten had ik dus niet voor jan lul extra gewerkt.
Een van mijn wijken is op een daldag gereduceerd tot 20 minuten terwijl ik al een kwartier onderweg ben van depot naar wijk. De volgende dag, wanneer de doorgeschoven post er extra bij komt krijgen we geen minuut extra terwijl ik nu al nooit uitkom met de tijden in die wijk.
Ik ben enigszins bozig...
quote:"Het uitgangspunt is en blijft dat een medewerker conform zijn/haar contracturen wordt ingepland. Een medewerker mag gevraagd worden om meeruren te werken. Dus meer uren dan je contracturen per week. Dit is niet verplicht. Je mag ook bieden op open lopen om zo meeruren te maken. Een medewerker die meeruren werkt hoeft deze meeruren niet in een andere week te compenseren met minder uren. Een medewerker voor minder uren dan zijn contracturen inplannen kan dus alleen in overleg en met goedvinden van de medewerker. "
dat is een tijd terug jaquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 14:17 schreef Rafierafie het volgende:
Ik dacht ik kom na lange tijd ook weer eens klagen hier.
Minstens de komende drie weken zijn alle dalwijken vanaf mijn depot omgezet naar priowijken.
Ik weet niet waar dit geweldige plan ineens vandaan is gekomen, want van tevoren zijn we totaal niet geïnformeerd. Ineens zag ik op mijn rooster voor volgende week bij elke dalloop staan dat het een priowijk is. Ze sporen echt niet meer daar.
Nu komt iedereen die dallopen op het basisrooster heeft staan de komende tijd gigantisch uren te kort. We hebben niet eens bezettingsproblemen op mijn depot, en dan nu ineens dit weer. Alle plusuren die ik tot nu toe had opgebouwd in dit tijdvak leveren me dus niet op, omdat ze straks worden verrekend met de minuren die ik ga opbouwen. Als ik dat eerder had geweten had ik dus niet voor jan lul extra gewerkt.
Een van mijn wijken is op een daldag gereduceerd tot 20 minuten terwijl ik al een kwartier onderweg ben van depot naar wijk. De volgende dag, wanneer de doorgeschoven post er extra bij komt krijgen we geen minuut extra terwijl ik nu al nooit uitkom met de tijden in die wijk.
Ik ben enigszins bozig...
Alle plusuren die ik tot nu toe had opgebouwd in dit tijdvak leveren me dus niet op, omdat ze straks worden verrekend : daar moet ook een rule voor komen,anders mag je alleen maar komen werken wanneer het hun uitkomt, ik las iets over een overleg,no way dat ik dat op mijn computer ga doen en of telefoon,it s private time ook.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 14:17 schreef Rafierafie het volgende:
Alle plusuren die ik tot nu toe had opgebouwd in dit tijdvak leveren me dus niet op, omdat ze straks worden verrekend
Die regel is er al, ik zal 'm voor de zekerheid nog even herhalen. Van de OR:quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 18:21 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Alle plusuren die ik tot nu toe had opgebouwd in dit tijdvak leveren me dus niet op, omdat ze straks worden verrekend : daar moet ook een rule voor komen,anders mag je alleen maar komen werken wanneer het hun uitkomt,
Dus als ze op jouw depot ineens van alle dalwijken priowijken maken, dan hoef jij niet te accepteren dat jij daardoor fors in de min komt en dat ze die minuren vervolgens tegen eerder opgebouwde plusuren gaan wegstrepen.quote:"Het uitgangspunt is en blijft dat een medewerker conform zijn/haar contracturen wordt ingepland. Een medewerker mag gevraagd worden om meeruren te werken. Dus meer uren dan je contracturen per week. Dit is niet verplicht. Je mag ook bieden op open lopen om zo meeruren te maken. Een medewerker die meeruren werkt hoeft deze meeruren niet in een andere week te compenseren met minder uren. Een medewerker voor minder uren dan zijn contracturen inplannen kan dus alleen in overleg en met goedvinden van de medewerker. "
ik las het in je berichtlink,die heb ik nooit ontvangen,ja ik heb er geen last van maar om me heen zie ik nog genoeg misbruik.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 18:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Die regel is er al, ik zal 'm voor de zekerheid nog even herhalen. Van de OR:
[..]
Dus als ze op jouw depot ineens van alle dalwijken priowijken maken, dan hoef jij niet te accepteren dat jij daardoor fors in de min komt en dat ze die minuren vervolgens tegen eerder opgebouwde plusuren gaan wegstrepen.
ja maar dat wordt een permanente regeling dan gaat er echt wel wat veranderen,en ja er zijn heel veel beorgers die richting 30/35uur gaan ,en als je dat 20/25(straks)doet ga je eht echt wel merken.Vanuit mijn visie gezien ,is het binnenwerk minder zwaar dan buiten,buiten heb je allerlei weersinvloeden,slijtage aan je lichaam en diverse risico's.Het wordt tijd dat er echt eens iemand voor de buitendienst in het geweer komt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 08:02 schreef gelestipjes het volgende:
Maar goed,in de grote CAO zijn er volgens het onderhandelingsakkoord ook maar 25 plekken beschikbaar dus veel kans maak je niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |