abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215170416


Het klaag-, praat en vraagtopic voor medewerkers van PostNL.



Het was ooit APT, P&T en het toch wel zo vaak gebruikte PTT. Het werd via een korte pauze als TPG en TNT uiteindelijk Postnl. Omdat het nog niet verwarrend genoeg was, namen we Sandd er nog maar bij. Hoewel we verdwalen in alle namen, weten de aanwezige postbodes, postbezorgers en postsorteerders de weg naar dit topic en alle huizen in Nederland wel te vinden.

De pakketchauffeurs, dames van de klantenservice, de medewerkers van de kantoren en alle andere Postnl'ers zul je hier niet vinden. Maar wij willen je best helpen met vragen over je poststuk en we zullen zeker 'de bezorger er op aanspreken'.

Op de site van Postnl kun je de Posttarieven, Adressen en Postcodes opzoeken. Ga je verhuizen, dan vinden de bezorgers en nieuwe bewoners het wel fijn als je een Verhuisservice neemt. We zijn er natuurlijk ook voor bedrijven.

Oh, en natuurlijk zijn wij je favoriete en minst favoriete bezorger, dus complimenten en klachten zijn er ook.



Voor de medewerkers natuurlijk de zo belangrijke betaaldata:


Overuurtjes maken we standaard. En die worden zo uitbetaald:

Meelezen, de weg kwijt, wordt het je gewoon te veel? We hebben hieronder nog even de meest gebruikte afkortingen en termen voor je uitgepuzzeld:

HAH = Huis aan Huis folders
HSM = HuisNummerSorteermachine
VOS = Vroege Ochtend Sortering
TC/TL = Teamcoach/Teamleider
VBL/VBG = Voorbereidingslocatie/gebied
CVL = Centrale voorbereidingslocatie
Afschrijven = (Verkeerd gesorteerde) post herstellen/retourneren m.b.v. sticker
SP = Senior Planner
OR/OC = Ondernemingsraad
TOT = Toeslag Onregelmatige Tijdstippen
VM = Vestigingsmanager
Piekdag = Dag dat het druk is
Daldag = Dag dat het rustig is
X-wijken = Wijken met dinsdag, donderdag en zaterdag piek
Y-wijken = Wijken met woensdag en vrijdag piek
Postvest/kangoeroebuidel/bomgordel = Jas-tas combinatie om post te dragen
SKNJ = Sinterklaas, Kerst, Nieuwjaar
Postboy = Kar voor post
Depot = Plek waar post gebracht wordt
Retailer = Winkels waar pakjes gebracht/gehaald kunnen worden



pi_215179845
Ik ben eigenlijk wel "opgelucht" dat PostNL voorlopig geen goedkeuring krijgt voor een driedaagse bezorgweek. Ik zou niet weten hoe ik mijn contract van 20 uur bij elkaar moet lopen in 3 dagen.
pi_215180162
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 20:47 schreef YBouncer het volgende:
Ik ben eigenlijk wel "opgelucht" dat PostNL voorlopig geen goedkeuring krijgt voor een driedaagse bezorgweek. Ik zou niet weten hoe ik mijn contract van 20 uur bij elkaar moet lopen in 3 dagen.
dan heb je wijken van 6/8 uur per dag,ze moeten het toch ergens instoppen.
Heb je en andere collega's idd, gelezen over het bericht onder nieuws?
Als ze onderin maar even passeren,pak de centen lekker bovenin,we hebben al genoeg ingeleverd.
pi_215180473
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 20:47 schreef YBouncer het volgende:
Ik ben eigenlijk wel "opgelucht" dat PostNL voorlopig geen goedkeuring krijgt voor een driedaagse bezorgweek. Ik zou niet weten hoe ik mijn contract van 20 uur bij elkaar moet lopen in 3 dagen.
Wat PostNL wil is drie dagen over de bezorging mogen doen, dat is NIET hetzelfde als 3 dagen in de week bezorgen! Dat zie ik ook zo snel niet gebeuren, want de 5-daagse bezorgplicht staat in de Europese Postwet, dus dat kan de NL regering niet zo 123 veranderen.

Wat wel kan is dat PostNL nog meer post van daldagen naar piekdagen gaat overhevelen. Dus op een gegeven moment heb je een dalwijk met enkel nog buspakjes en wat rouwkaarten.

Daadwerkelijk maar drie dagen bezorgen is ook helemaal niet efficiënt. Want dan heb je drie dagen lang mensen en machines die op volle toeren moeten draaien, en 2 dagen dat alles stil staat. Als je de post over 5 dagen verdeeld heb je minder mensen nodig EN minder machines!

Dus als jij 20 uur moet werken loop je bijv op dinsdag een X-wijk, woensdag een Y-wijk, donderdag weer een X-wijk, etc.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:00:17 #8
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215180871
Je houdt nog steeds die 4 dagen piekdagen en 1 dag drukkere dal. Die zaterdag blijft ook drukker omdat ze dan toch nog een deel zakelijke post moeten blijven verwerken ivm die 2 dagen afspraak die ze nu hebben gemaakt. Maar je kan dus in theorie nog steeds 20 uur over 5 dagen lopen. De vraag is alleen of je je uren nog zo ingedeeld kan krijgen als je zelf wil. Het nu al zo dat straks in januari de dalwijken gehalveerd gaan worden. Op de piekdagen komt er geen of een paar minuten bij. Dus giga veel mensen gaan straks naast hun contracturen vissen,en vrijwillig verplicht op andere dagen moeten werken, andere wijken en depots. Daar gaan ze vol gas op in. Het is ook de cirkel die ze willen.Hoge werkdruk, steeds meer bezorgers haken zelf af. Minder ruimte om te bezorgen, meer kwaliteit verlies, meer redenen om minder dagen te bezorgen... Winst voor de aandeelhouders.

En het bedrijf blijft braaf roepen dat ze hun doelstellingen gehaald hebben... Dat niemand precies weet wat die doelstellingen zijn en waar ze op langer termijn toe moeten lijden...
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_215180888
Ja, je hebt natuurlijk gelijk. Stom van mij. Ze bedoelen 3 dagen over de bezorging van post mogen doen.
Ik vergis me daar altijd in, want in mijn optiek doen ze dat al een jaar sinds "logisch bezorgen" is ingevoerd.
pi_215180930
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 23:00 schreef V__L_N het volgende:
Je houdt nog steeds die 4 dagen piekdagen en 1 dag drukkere dal. Die zaterdag blijft ook drukker omdat ze dan toch nog een deel zakelijke post moeten blijven verwerken ivm die 2 dagen afspraak die ze nu hebben gemaakt. Maar je kan dus in theorie nog steeds 20 uur over 5 dagen lopen. De vraag is alleen of je je uren nog zo ingedeeld kan krijgen als je zelf wil. Het nu al zo dat straks in januari de dalwijken gehalveerd gaan worden. Op de piekdagen komt er geen of een paar minuten bij. Dus giga veel mensen gaan straks naast hun contracturen vissen,en vrijwillig verplicht op andere dagen moeten werken, andere wijken en depots. Daar gaan ze vol gas op in. Het is ook de cirkel die ze willen.Hoge werkdruk, steeds meer bezorgers haken zelf af. Minder ruimte om te bezorgen, meer kwaliteit verlies, meer redenen om minder dagen te bezorgen... Winst voor de aandeelhouders.

En het bedrijf blijft braaf roepen dat ze hun doelstellingen gehaald hebben... Dat niemand precies weet wat die doelstellingen zijn en waar ze op langer termijn toe moeten lijden...
ja sowieso leggen ze bal weer buiten,en de tijd zal het leren,dat gaan inzien dat de meesten moven gaan.
pi_215180937
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 23:03 schreef YBouncer het volgende:
Ja, je hebt natuurlijk gelijk. Stom van mij. Ze bedoelen 3 dagen over de bezorging van post mogen doen.
Ik vergis me daar altijd in, want in mijn optiek doen ze dat al een jaar sinds "logisch bezorgen" is ingevoerd.
ja een klein beetje zoals ik omschreven had je gaat echt stuk op de piek,zeker als het een loopwijk is,en alle tuinen in moet etc..Ze hebben het vaak over meelopen,nou de LC hoeft dan ook niet veel meer te doen,om de uren vol te gooien,kan degene wel wijken gaan bezorgen :) Elk nadeel heeft ook weleens een voordeel.
pi_215182788
Ik snap niet waarom de LC mee zou moeten lopen om te beoordelen hoelang je over een wijk zou moeten doen. Wat dacht je van de LC gewoon zelf een wijk laten lopen? Dan heb je ook meteen een wijk minder die open staat door al het personeelstekort. Twee vliegen in een klap. Of misschien wel drie: dan weet de LC ook hoe het is om post te bezorgen.
pi_215185406
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 10:28 schreef wbwb het volgende:
Ik snap niet waarom de LC mee zou moeten lopen om te beoordelen hoelang je over een wijk zou moeten doen. Wat dacht je van de LC gewoon zelf een wijk laten lopen? Dan heb je ook meteen een wijk minder die open staat door al het personeelstekort. Twee vliegen in een klap. Of misschien wel drie: dan weet de LC ook hoe het is om post te bezorgen.
goed stuk ,er moet natuurlijk wel eerst uitvoerig vergaderd worden over zoiets :)
pi_215197712
Ben vorige week 'ingewerkt' en begin deze week officieel alleen. Maar het is al zo'n puinhoop, en heb nog een hoop vragen... dit gaat me een zeer interessant weekje worden :') In een gedeelde wijk, wie bepaalt er dan wie er wat loopt? En wie zorgt ervoor dat de post gesplitst is?
pi_215197996
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 23:15 schreef Proxzor het volgende:
Ben vorige week 'ingewerkt' en begin deze week officieel alleen. Maar het is al zo'n puinhoop, en heb nog een hoop vragen... dit gaat me een zeer interessant weekje worden :') In een gedeelde wijk, wie bepaalt er dan wie er wat loopt? En wie zorgt ervoor dat de post gesplitst is?
Gewoon samen 's ochtends op het depot lijkt mij
pi_215204178
Waarom nu de bedrijven er tegen protesteren dat 48 uurs bezorging voor particulieren straks de standaard wordt (en, nee: 24 uurs post wordt niet afgeschaft), is mij niet duidelijk. Zelfs al zou de minister op zijn besluit terug komen, wat hebben de bedrijven daar dan aan? Hun post valt sowieso niet onder de postconcessie!

Het laatste artikel kan ik niet lezen, dat zit achter een betaalmuur, maar waarom dit "de doodsteek voor de laatste splinter concurrentie" zou zijn, begrijp ik ook niet helemaal.

Iedereen die dat wil, kan vandaag nog een postbedrijf oprichten en post van bedrijven gaan bezorgen. Dat zich tot op heden geen kandidaten hebben gemeld, zegt genoeg. Blijkbaar valt er amper wat mee te verdienen. Bedrijven zijn door de jaren heen verwend geraakt door de lage tarieven van oa Sandd, zich niet realiserend dat het voor die prijs eigenlijk niet uit kon. Zij wilden voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Overigens verbaast het mij ook dat al die bedrijven die nu jammeren omdat Sandd en Selektmail niet meer bestaan, wel voor het gemak even vergeten dat daar het product 24-uurs post überhaupt nooit bestaan heeft!
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_215206000
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 18:21 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Overigens verbaast het mij ook dat al die bedrijven die nu jammeren omdat Sandd en Selektmail niet meer bestaan, wel voor het gemak even vergeten dat daar het product 24-uurs post überhaupt nooit bestaan heeft!
Sandd had sinds de overname van Van Straaten Post wel ook 24-uurspost.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 00:03:56 #21
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215207444
Postnl heeft nu nog wel 24 uurs zakelijke post. Het is een klein percentage, maar is er wel. Dat zie je terug op daldagen, want dat is de reden dat je ineens nog hele drukke daldagen kunt hebben omdat er toch nog een bedrijfsverspreiding in zit die dus onder 24 uur is aangeboden.
Het bedrijf stopt daar mee per 1 januari. Dan wordt de zakelijke 24 uurspost gestopt. Maar heel veel bedrijven zijn daar helemaal niet blij mee. Nu zouden ze als loophole nog gewoon onder de upd 24 uurspost kunnen aanbieden (en ik vermoed dat dat nog gaat gebeuren ook). Of ze stappen over naar een concurrent die gebruik maakt van het netwerk van postnl en die is dan verplicht om het evengoed nog onder de regelgeving van upd binnen 24 uur te bezorgen.

Dus voor bedrijven zit er wel wat aan vast. Vergeet ook niet dat veel bedrijven er echt al jaren zat van zijn dat de postnl zelf bepaald wat ze doen en zich vaak helemaal niet aan de spelregels houdt. Denk aan dagaangewezen post doorschuiven. Maar ze hebben geen opties meer om ergens anders heen te gaan. En ik vermoed dat daar veel van het gillen vandaan komt. Postnl is voor alles wat op papier komt wel echt een monopolist en dat voelen bedrijven echt wel. Dat de klanten nu gillen om regels moet denk ik heel pijnlijk zijn voor het bedrijf.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_215211239
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 00:03 schreef V__L_N het volgende:
Postnl heeft nu nog wel 24 uurs zakelijke post. Het is een klein percentage, maar is er wel. Dat zie je terug op daldagen, want dat is de reden dat je ineens nog hele drukke daldagen kunt hebben omdat er toch nog een bedrijfsverspreiding in zit die dus onder 24 uur is aangeboden.
Het bedrijf stopt daar mee per 1 januari. Dan wordt de zakelijke 24 uurspost gestopt. Maar heel veel bedrijven zijn daar helemaal niet blij mee. Nu zouden ze als loophole nog gewoon onder de upd 24 uurspost kunnen aanbieden (en ik vermoed dat dat nog gaat gebeuren ook). Of ze stappen over naar een concurrent die gebruik maakt van het netwerk van postnl en die is dan verplicht om het evengoed nog onder de regelgeving van upd binnen 24 uur te bezorgen.

Dus voor bedrijven zit er wel wat aan vast. Vergeet ook niet dat veel bedrijven er echt al jaren zat van zijn dat de postnl zelf bepaald wat ze doen en zich vaak helemaal niet aan de spelregels houdt. Denk aan dagaangewezen post doorschuiven. Maar ze hebben geen opties meer om ergens anders heen te gaan. En ik vermoed dat daar veel van het gillen vandaan komt. Postnl is voor alles wat op papier komt wel echt een monopolist en dat voelen bedrijven echt wel. Dat de klanten nu gillen om regels moet denk ik heel pijnlijk zijn voor het bedrijf.
Ik had eerlijk gezegd begrepen dat het product zakelijke 24-uurs post nog wel zou blijven bestaan, maar dat het een stuk duurder zou worden, en dat 48 uurs de standaard zou worden. Dan kun je als bedrijf natuurlijk wel je post onder de UPD gaan verzenden, maar dan moet je voor heel je mailing dus postzegels gaan plakken en het in (diverse) oranje bussen gaan stoppen. Dat wordt wel een hele arbeidsintensieve grap, en je portokosten worden evenzogoed een stuk hoger.

Wat mij betreft wordt PostNL opgesplitst in Post en Pakketservice. De Posttak moet weer genationaliseerd worden, en de Pakketservice kan als commercieel bedrijf verder gaan. Ik denk dat dat op termijn het beste is.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_215213570
quote:
Als ik lees dat die 80-110 miljoen te weinig is en dan op https://www.beursgenoten.(...)erdam/postnl/profiel lees dat die hernia verhagen zich ruim een miljoen toe-eigent zie ik wel mogelijkheden om bij die graaiers wat weg te halen. Daarnaast kunnen er flink wat managers en coaches uit, maar het lijken er alleen maar meer te worden.
pi_215213900
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 20:12 schreef zerebus het volgende:

[..]
Als ik lees dat die 80-110 miljoen te weinig is en dan op https://www.beursgenoten.(...)erdam/postnl/profiel lees dat die hernia verhagen zich ruim een miljoen toe-eigent zie ik wel mogelijkheden om bij die graaiers wat weg te halen. Daarnaast kunnen er flink wat managers en coaches uit, maar het lijken er alleen maar meer te worden.
ja ik blijf het altijd verdedigen,meer dan 20jaar is er in de laagste regionen weggenomen,op welke manier ook,is het niet met een week minder vakantie,dan wel met onkostenvergoedngen die totaal niet dekkend zijn,dan wel met looptijdenroof, etc..Als je een bedrijf als dit runt,moet je never zaken bij de uitvoering wegnemen,die zijn het fundament.Juist moet er bovenin gesnoeid worden,daar zitten de echte overbodige kosten,en dat is een zeer groot bedrag,voor een gemiddelde pbz,een droombedrag.Verder hebben ze de laatste 20jaar inderdaad zeer veel >schaal 8 mensen aangenomen,welke eigenlijk teveel zijn. Het zal ook een van de redenen zijn dat de regering geen hulp wil verlenen(subsidie) daar er nog steeds winst is en wordt genomen,en een bovenste laag die zich zeer royaal bedeeld en heeft bedeeld.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:42:57 #27
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_215215032
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 16:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Ik had eerlijk gezegd begrepen dat het product zakelijke 24-uurs post nog wel zou blijven bestaan, maar dat het een stuk duurder zou worden, en dat 48 uurs de standaard zou worden. Dan kun je als bedrijf natuurlijk wel je post onder de UPD gaan verzenden, maar dan moet je voor heel je mailing dus postzegels gaan plakken en het in (diverse) oranje bussen gaan stoppen. Dat wordt wel een hele arbeidsintensieve grap, en je portokosten worden evenzogoed een stuk hoger.

Wat mij betreft wordt PostNL opgesplitst in Post en Pakketservice. De Posttak moet weer genationaliseerd worden, en de Pakketservice kan als commercieel bedrijf verder gaan. Ik denk dat dat op termijn het beste is.
24 uurs zakelijk kan straks wel, maar het tarief gaat idd omhoog. De kans is aanwezig dat dat meer gaat kosten dan de postzegel omdat de postnl zelf al zegt dat de kosten van een postzegel de bezorging niet afdekt.
Maar voor nu verwachten ze bijna geen 24 uurs zakelijke post meer. Daarom worden in januari de looptijden voor daldagen zo ongeveer gehalveerd.
Als je enige garantie wil als bedrijf dan plop je er idd een postzegel op. Dan heb je voor nu nog wel wat kansen.

Ik denk idd dat het beter is om post weer te nationaliseren. Dat privatiseren was uberhaupt kansloos. Of de overheid moet weer een meerderheidsbelang nemen in aandelen...
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_215215183
Ik lees ook net dat de BVPP het "afschaffen" van de 24 uurs post een goed idee vindt. Zo denken ze dat het tot lagere werkdruk voor de bezorgers gaat leiden. Hoe ze daar bij komen, is mij een raadsel. Denken ze dat een postbezorger dan ineens 2 dagen over z'n wijk mag doen? Het zal juist leiden tot een hogere werkdruk, omdat PostNL deze kans zal aangrijpen om weer flink het mes in de looptijden te zetten (op daldagen 60% er af, op piekdagen niks erbij), zodat je voor het zelfde loon nog meer wijken mag gaan lopen.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_215215803
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 00:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik lees ook net dat de BVPP het "afschaffen" van de 24 uurs post een goed idee vindt. Zo denken ze dat het tot lagere werkdruk voor de bezorgers gaat leiden. Hoe ze daar bij komen, is mij een raadsel. Denken ze dat een postbezorger dan ineens 2 dagen over z'n wijk mag doen? Het zal juist leiden tot een hogere werkdruk, omdat PostNL deze kans zal aangrijpen om weer flink het mes in de looptijden te zetten (op daldagen 60% er af, op piekdagen niks erbij), zodat je voor het zelfde loon nog meer wijken mag gaan lopen.
uit het stuk:Wij zetten ons met hart en ziel in voor een postmarkt die duurzame banen met perspectief kan bieden aan de vele medewerkers die werkzaam zijn in deze sector.

Dat is te zien aan de behaalde resultaten de afgelopen jaren,het is alleen maar slechter geworden.
pi_215220289
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_215221315
quote:
ja wat zullen ze balen,eerst de zaken maar eens op orde stellen,want het is een rommeltje.
pi_215221832
Dan kan de ACM ook eens de boetes voor afgelopen jaren gaan uitschrijven :+
pi_215229838
Ik had vandaag weer een flinke mailing in mijn wijk die gefrankeerd was met "4-10-2024".
Prima op tijd toch?
pi_215232126
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 20:45 schreef YBouncer het volgende:
Ik had vandaag weer een flinke mailing in mijn wijk die gefrankeerd was met "4-10-2024".
Prima op tijd toch?
Mijn brievenbuspakje is nog steeds niet geleverd, is ook 4-10-2024 verstuurd.
Ik lees veel met jullie mee (dank, geeft veel begrip over de zaken die achter de schermen spelen!). Maar dat een pakje er zolang over doet is voor mij en voor deze wijk zeer uitzonderlijk (een van de grote steden).
We wachten gewoon rustig af :o
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_215247030
quote:
quote:
De wet schrijft voor dat 95 procent van de brieven binnen 24 uur bezorgd moet zijn.
Welk artikel is dat?

Found it..
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025577/2018-01-01
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215247383
twitter
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215248456
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 18:50 schreef ludovico het volgende:
[ x ]
blij hoef je er niet mee te zijn,dat ze dit inlijven.Het gaat alleen om geld bij deze 49jarige en niet om mensen.
pi_215248467
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 20:51 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
blij hoef je er niet mee te zijn,dat ze dit inlijven.Het gaat alleen om geld bij deze 49jarige en niet om mensen.
Welk socialistisch inefficiënt bedrijf is een betere werkplek dan een bedrijf dat wel efficiënt te werk gaat?

Ik ben niet zo van het "sparen van mensen" als dat bullshit jobs zijn, zegmaar.
En als diezelfde mensen beter ingezet kunnen worden, allicht binnen het bedrijf zelf, is dat toch beter?

Ik snap het probleem niet zo van het najagen van geld wat dat betreft, door allemaal efficiënt te opereren is nu slechts 2% actief in de agrarische sector ipv 80.

Allemaal beter toch, beetje welvaart...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215248932
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 20:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welk socialistisch inefficiënt bedrijf is een betere werkplek dan een bedrijf dat wel efficiënt te werk gaat?

Ik ben niet zo van het "sparen van mensen" als dat bullshit jobs zijn, zegmaar.
En als diezelfde mensen beter ingezet kunnen worden, allicht binnen het bedrijf zelf, is dat toch beter?

Ik snap het probleem niet zo van het najagen van geld wat dat betreft, door allemaal efficiënt te opereren is nu slechts 2% actief in de agrarische sector ipv 80.

Allemaal beter toch, beetje welvaart...
Dit is wel een beetje zwart-wit gesteld. Alsof er maar twee opties bestaan: communisme en kapitalisme. Het probleem is vaak bij dit soort durfinvesteerders dat het bedrijf ze helemaal niet boeit. Ze willen snel cashen, hebben geen lange termijn-binding met het bedrijf, en ook niet met de werknemers. Het zijn net sprinkhanen.

Het idee dat alles aan de markt overgelaten moet worden, en dat dit vanzelf tot optimale efficiency en winst leidt, blijkt in de praktijk lang niet altijd goed te werken, en is ook niet wenselijk. Want niet alles is in geld uit te drukken, en bovendien heb je heel weinig aan winst als het allemaal in de zakken van een paar individuen verdwijnt. Dan stijgt misschien het welvaartsniveau in een land als geheel wel, maar de kloof tussen arm en rijk wordt alleen maar groter.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_215248974
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 21:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dit is wel een beetje zwart-wit gesteld. Alsof er maar twee opties bestaan: communisme en kapitalisme. Het probleem is vaak bij dit soort durfinvesteerders dat het bedrijf ze helemaal niet boeit. Ze willen snel cashen, hebben geen lange termijn-binding met het bedrijf, en ook niet met de werknemers. Het zijn net sprinkhanen.
Ik vind dit veel zwart-witter dan wat ik zou stellen eigenlijk.

De tendensie om efficiënt te willen werken is een gezonde.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 21:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het idee dat alles aan de markt overgelaten moet worden, en dat dit vanzelf tot optimale efficiency en winst leidt, blijkt in de praktijk lang niet altijd goed te werken, en is ook niet wenselijk. Want niet alles is in geld uit te drukken, en bovendien heb je heel weinig aan winst als het allemaal in de zakken van een paar individuen verdwijnt. Dan stijgt misschien het welvaartsniveau in een land als geheel wel, maar de kloof tussen arm en rijk wordt alleen maar groter.
Dan spreek je van marktfalen, veelal, daar zie je dan ook vaak dat die staatsmonopolies doordrenkt zijn van de bureaucratie.

Als bedrijven heel efficiënt werken en er is gezonde concurrentie gaan die baten niet naar de selecte eigenaren, maar naar goedkopere producten voor de consument, dat is jouw eigen welvaart dus. Zoals we ook allemaal baat hebben van het niet hoeven werken voor ons voedsel (in directe zin) en andere activiteiten kunnen bezigen.

Komt ook nog bij kijken dat de aandeelhouders, in Nederland vaak ook pensioenfondsen zijn, dat eigendom is defacto dus wel degelijk, links of rechtsom, toegekend aan jan en alleman.

Het is allemaal een stuk meer "entangled" dan rijk vs arm.

Van mij mag er best wat meer gebeuren qua herverdelen etc hoor, maar ik vind zo een markt als die van PostNL altijd wel erg duidelijk dat die baat heeft bij een grotere schaal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215249120
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 21:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik vind dit veel zwart-witter dan wat ik zou stellen eigenlijk.

De tendensie om efficiënt te willen werken is een gezonde.
[..]
Dan spreek je van marktfalen, veelal, daar zie je dan ook vaak dat die staatsmonopolies doordrenkt zijn van de bureaucratie.

Als bedrijven heel efficiënt werken en er is gezonde concurrentie gaan die baten niet naar de selecte eigenaren, maar naar goedkopere producten voor de consument, dat is jouw eigen welvaart dus. Zoals we ook allemaal baat hebben van het niet hoeven werken voor ons voedsel (in directe zin) en andere activiteiten kunnen bezigen.

Komt ook nog bij kijken dat de aandeelhouders, in Nederland vaak ook pensioenfondsen zijn, dat eigendom is defacto dus wel degelijk, links of rechtsom, toegekend aan jan en alleman.

Het is allemaal een stuk meer "entangled" dan rijk vs arm.

Van mij mag er best wat meer gebeuren qua herverdelen etc hoor, maar ik vind zo een markt als die van PostNL altijd wel erg duidelijk dat die baat heeft bij een grotere schaal.
Mijn opmerking over durfinvesteerders ging over mensen als Kretinsky, niet over alle aandeelhouders. Wat een tendensie is weet ik niet, volgens Google is het een bekend dressuurpaard, dat valt buiten het bestek van deze discussie.

Ik heb niets tegen efficiënt werken, maar dit leidt zeker niet per definitie tot lagere prijzen. Het probleem is namelijk ook dat de volledig vrije markt waarover wij allemaal leerden op de middelbare school (vrije toe- en uittreding, volledige transparantie, etc) eerder een ideaalbeeld is dan de werkelijkheid.

Om even bij het voorbeeld van PostNL te blijven: wij bevinden ons in een vrijwel constante staat van reorganisatie, er worden continu maatregelen doorgevoerd om de efficiency te verbeteren, sommigen zijn een succes, anderen (bijv: Efficiënt Bezorgen) zijn (ondanks de naam) een mislukking).

Maar heb jij iets gemerkt van dalende postzegelprijzen? Nee! En pakjes versturen wordt ook elk jaar duurder. Dit ondanks dat het aantal verstuurde pakjes ieder jaar STIJGT en er op de pakjesmarkt voldoende concurrentie is. De kwaliteit daalt, en de prijzen stijgen, juist doordat (!) er aandeelhouders zijn die mokken dat er te weinig dividend uit wordt gekeerd.

Kretinsky wil bedrijven samenvoegen. Dat zou best tot meer efficiency kunnen leiden, net zoals de overname van Sandd door PostNL voor meer efficiency gezorgd heeft. Tegelijkertijd leiden die fusies en overnames ook tot minder concurrentie en dus hogere prijzen.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_215249132
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Mijn opmerking over durfinvesteerders ging over mensen als Kretinsky, niet over alle aandeelhouders. Wat een tendensie is weet ik niet, volgens Google is het een bekend dressuurpaard, dat valt buiten het bestek van deze discussie.
Tendentie

[ Bericht 0% gewijzigd door ludovico op 12-10-2024 22:20:36 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215249245
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik heb niets tegen efficiënt werken, maar dit leidt zeker niet per definitie tot lagere prijzen. Het probleem is namelijk ook dat de volledig vrije markt waarover wij allemaal leerden op de middelbare school (vrije toe- en uittreding, volledige transparantie, etc) eerder een ideaalbeeld is dan de werkelijkheid.
Doch, net als democratie, in al zijn onvolkomenheden, veelal het beste alternatief.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Om even bij het voorbeeld van PostNL te blijven: wij bevinden ons in een vrijwel constante staat van reorganisatie, er worden continu maatregelen doorgevoerd om de efficiency te verbeteren, sommigen zijn een succes, anderen (bijv: Efficiënt Bezorgen) zijn (ondanks de naam) een mislukking).
Doch leggen ze het hard af tegen een DHL bijvoorbeeld.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Maar heb jij iets gemerkt van dalende postzegelprijzen? Nee! En pakjes versturen wordt ook elk jaar duurder. Dit ondanks dat het aantal verstuurde pakjes ieder jaar STIJGT en er op de pakjesmarkt voldoende concurrentie is.
Postzegels, dan heb je het over een markt waar ze nauwelijks winst op kunnen maken omdat die postzakken leeg zijn.... Waarom denk je dat het beter belegd zou zijn bij de staat? Dat is het alternatief namelijk?
Pakjes duurder, ok, ik verwacht eigenlijk dat - gecorrigeerd voor inflatie - de kosten per pakket zouden moeten dalen. Ik zie nog heel wat schaalvoordelen die mogelijk zijn, maar dat ga je niet vinden bij de ruimte die nodig is in logistieke hubs / vrachtwagens.

Dat zit veel meer in automatisering binnen het sorteerproces en eventueel robots als dat zou kunnen passen (maar telt ook als automatiseren).

En de "last mile" maar hoeveel % is dat van het totaal?

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De kwaliteit daalt, en de prijzen stijgen, juist doordat (!) er aandeelhouders zijn die mokken dat er te weinig dividend uit wordt gekeerd.

Dan ga je als consument toch lekker bij DHL shoppen of nog een ander? Als jij geen waarde creëert voor de consument raak jij je verdienmodel kwijt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Kretinsky wil bedrijven samenvoegen. Dat zou best tot meer efficiency kunnen leiden, net zoals de overname van Sandd door PostNL voor meer efficiency gezorgd heeft. Tegelijkertijd leiden die fusies en overnames ook tot minder concurrentie en dus hogere prijzen.
Ja, je ziet hier wel wat nadelen verreizen, minder concurrentie = meer marktmacht om prijzen hoger te zetten etc.
Nu geloof ik daar met wat relatief kleine spelers niet zo in.
PostNL marketcap 600 mio.
Royal mail, 4.000 mio.

Deutsche post 45.000 mio.
Om even over de verhoudingen te spreken...
En toch is DHL die grote joekel veelal de goedkoopste / beste keuze.

Wil je niet failliet gaan en er wat tegenin willen brengen zul je van de overige partijen dezelfde efficiëntie moeten verwachten en dat heeft toch wat schaal nodig.
Als je drie hele grote overhoudt is dat vermoed ik prima.

Overigens, is het ook een misrekening dat aandeelhouders gigantisch rijk zouden worden van hoge winsten.
Als dat structureel is dan zit dat in de koers verwerkt. De aandeelhouder heeft geen buitengewone koerswinsten door in een DHL te stappen. De markt is "efficient"

Rijk/arm... Wil je daar wat mee doen kun je echt beter wat gaan herverdelen met vermogens dan dat je naar aandeelhouders gaat kijken van bedrijf X.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215249316
Anyhow, in dat artikel dat ik volgens mij deelde (?) staat ook dat mensen graag hun pakketten ophalen uit die muurboxen die je weleens ziet.

Maar werknemers geven dan gelijk weerstand want dat kost banen.

Doet me gelijk denken aan die automatische tolpoortjes waar je heus geen bemanning of hoeft te zetten, in de VS, waar dan 10 mensen 24/7 aan het werk zijn.

Kansloze verspilling, zegmaar.
Hoop van harte dat veel mensen kunnen blijven etc etc, maar men moet wel een productieve factor blijven binnen een bedrijf.

Artikel:
https://bmmagazine.co.uk/(...)arking-job-concerns/
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215249403
Ik bedoel ook niet te zeggen dat de vrije markt een slecht systeem zou zijn, ik wil enkel aangeven dat het niet altijd zo werkt als je vroeger op school leerde. En niet elke markt is ervoor geschikt om (volledig) aan de markt over te laten. Zoals bijv de zorg en de huizenmarkt.

De briefpostmarkt is inderdaad krimpend, en juist daarom denk ik dat dit beter af zou zijn bij de staat. De markt is te klein voor meerdere spelers, niet voor niets gooide de afgelopen jaren de ene na de andere postbezorger de handdoek in de ring. Het wordt steeds lastiger om daar nog winst op te maken (hoewel het nog wel steeds kostendekkend is), en juist daarom zou het beter af zijn bij de overheid, want dan hoeft er namelijk ook geen winst op gemaakt te worden.

Vandaar dat ik in dit topic ook al vaak heb verkondigd dat men het beste PostNL kan opsplitsen. De posttak kan dan weer genationaliseerd worden, en de pakkettentak kan als zelfstandig bedrijfsonderdeel doorgaan.

Er is al ontstellend veel geautomatiseerd bij PostNL, maar daar is de rek nu wel uit. Sterker nog: er is al jaren sprake van een supersorteermachine (de SMX) bij PostNL die eigenlijk alle handsortering overbodig zou maken. Maar dat is nog steeds niet gebeurd, omdat het toch goedkoper is om toch een deel handmatig te sorteren. Kun je nagaan hoe schandalig slecht veel mensen hier betaald worden: als je als mens goedkoper bent dan een machine die 24/7 per dag doordraait, nooit ziek is, nooit met verlof wil, geen lid is van een vakbond, etc, dan zegt dat genoeg.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_215250546
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 22:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Er is al ontstellend veel geautomatiseerd bij PostNL, maar daar is de rek nu wel uit. Sterker nog: er is al jaren sprake van een supersorteermachine (de SMX) bij PostNL die eigenlijk alle handsortering overbodig zou maken. Maar dat is nog steeds niet gebeurd, omdat het toch goedkoper is om toch een deel handmatig te sorteren. Kun je nagaan hoe schandalig slecht veel mensen hier betaald worden: als je als mens goedkoper bent dan een machine die 24/7 per dag doordraait, nooit ziek is, nooit met verlof wil, geen lid is van een vakbond, etc, dan zegt dat genoeg.
Om nog nmaar te zwijgen over de kwaliteit van het gesorteerde uit die machine (alhoewel in de loop der tijd dat wel iets is verbeterd)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')