dan heb je wijken van 6/8 uur per dag,ze moeten het toch ergens instoppen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 20:47 schreef YBouncer het volgende:
Ik ben eigenlijk wel "opgelucht" dat PostNL voorlopig geen goedkeuring krijgt voor een driedaagse bezorgweek. Ik zou niet weten hoe ik mijn contract van 20 uur bij elkaar moet lopen in 3 dagen.
Wat PostNL wil is drie dagen over de bezorging mogen doen, dat is NIET hetzelfde als 3 dagen in de week bezorgen! Dat zie ik ook zo snel niet gebeuren, want de 5-daagse bezorgplicht staat in de Europese Postwet, dus dat kan de NL regering niet zo 123 veranderen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 20:47 schreef YBouncer het volgende:
Ik ben eigenlijk wel "opgelucht" dat PostNL voorlopig geen goedkeuring krijgt voor een driedaagse bezorgweek. Ik zou niet weten hoe ik mijn contract van 20 uur bij elkaar moet lopen in 3 dagen.
ja sowieso leggen ze bal weer buiten,en de tijd zal het leren,dat gaan inzien dat de meesten moven gaan.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 23:00 schreef V__L_N het volgende:
Je houdt nog steeds die 4 dagen piekdagen en 1 dag drukkere dal. Die zaterdag blijft ook drukker omdat ze dan toch nog een deel zakelijke post moeten blijven verwerken ivm die 2 dagen afspraak die ze nu hebben gemaakt. Maar je kan dus in theorie nog steeds 20 uur over 5 dagen lopen. De vraag is alleen of je je uren nog zo ingedeeld kan krijgen als je zelf wil. Het nu al zo dat straks in januari de dalwijken gehalveerd gaan worden. Op de piekdagen komt er geen of een paar minuten bij. Dus giga veel mensen gaan straks naast hun contracturen vissen,en vrijwillig verplicht op andere dagen moeten werken, andere wijken en depots. Daar gaan ze vol gas op in. Het is ook de cirkel die ze willen.Hoge werkdruk, steeds meer bezorgers haken zelf af. Minder ruimte om te bezorgen, meer kwaliteit verlies, meer redenen om minder dagen te bezorgen... Winst voor de aandeelhouders.
En het bedrijf blijft braaf roepen dat ze hun doelstellingen gehaald hebben... Dat niemand precies weet wat die doelstellingen zijn en waar ze op langer termijn toe moeten lijden...
ja een klein beetje zoals ik omschreven had je gaat echt stuk op de piek,zeker als het een loopwijk is,en alle tuinen in moet etc..Ze hebben het vaak over meelopen,nou de LC hoeft dan ook niet veel meer te doen,om de uren vol te gooien,kan degene wel wijken gaan bezorgenquote:Op vrijdag 4 oktober 2024 23:03 schreef YBouncer het volgende:
Ja, je hebt natuurlijk gelijk. Stom van mij. Ze bedoelen 3 dagen over de bezorging van post mogen doen.
Ik vergis me daar altijd in, want in mijn optiek doen ze dat al een jaar sinds "logisch bezorgen" is ingevoerd.
goed stuk ,er moet natuurlijk wel eerst uitvoerig vergaderd worden over zoietsquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 10:28 schreef wbwb het volgende:
Ik snap niet waarom de LC mee zou moeten lopen om te beoordelen hoelang je over een wijk zou moeten doen. Wat dacht je van de LC gewoon zelf een wijk laten lopen? Dan heb je ook meteen een wijk minder die open staat door al het personeelstekort. Twee vliegen in een klap. Of misschien wel drie: dan weet de LC ook hoe het is om post te bezorgen.
Gewoon samen 's ochtends op het depot lijkt mijquote:Op zondag 6 oktober 2024 23:15 schreef Proxzor het volgende:
Ben vorige week 'ingewerkt' en begin deze week officieel alleen. Maar het is al zo'n puinhoop, en heb nog een hoop vragen... dit gaat me een zeer interessant weekje wordenIn een gedeelde wijk, wie bepaalt er dan wie er wat loopt? En wie zorgt ervoor dat de post gesplitst is?
Sandd had sinds de overname van Van Straaten Post wel ook 24-uurspost.quote:Op maandag 7 oktober 2024 18:21 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Overigens verbaast het mij ook dat al die bedrijven die nu jammeren omdat Sandd en Selektmail niet meer bestaan, wel voor het gemak even vergeten dat daar het product 24-uurs post überhaupt nooit bestaan heeft!
Ik had eerlijk gezegd begrepen dat het product zakelijke 24-uurs post nog wel zou blijven bestaan, maar dat het een stuk duurder zou worden, en dat 48 uurs de standaard zou worden. Dan kun je als bedrijf natuurlijk wel je post onder de UPD gaan verzenden, maar dan moet je voor heel je mailing dus postzegels gaan plakken en het in (diverse) oranje bussen gaan stoppen. Dat wordt wel een hele arbeidsintensieve grap, en je portokosten worden evenzogoed een stuk hoger.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 00:03 schreef V__L_N het volgende:
Postnl heeft nu nog wel 24 uurs zakelijke post. Het is een klein percentage, maar is er wel. Dat zie je terug op daldagen, want dat is de reden dat je ineens nog hele drukke daldagen kunt hebben omdat er toch nog een bedrijfsverspreiding in zit die dus onder 24 uur is aangeboden.
Het bedrijf stopt daar mee per 1 januari. Dan wordt de zakelijke 24 uurspost gestopt. Maar heel veel bedrijven zijn daar helemaal niet blij mee. Nu zouden ze als loophole nog gewoon onder de upd 24 uurspost kunnen aanbieden (en ik vermoed dat dat nog gaat gebeuren ook). Of ze stappen over naar een concurrent die gebruik maakt van het netwerk van postnl en die is dan verplicht om het evengoed nog onder de regelgeving van upd binnen 24 uur te bezorgen.
Dus voor bedrijven zit er wel wat aan vast. Vergeet ook niet dat veel bedrijven er echt al jaren zat van zijn dat de postnl zelf bepaald wat ze doen en zich vaak helemaal niet aan de spelregels houdt. Denk aan dagaangewezen post doorschuiven. Maar ze hebben geen opties meer om ergens anders heen te gaan. En ik vermoed dat daar veel van het gillen vandaan komt. Postnl is voor alles wat op papier komt wel echt een monopolist en dat voelen bedrijven echt wel. Dat de klanten nu gillen om regels moet denk ik heel pijnlijk zijn voor het bedrijf.
Als ik lees dat die 80-110 miljoen te weinig is en dan op https://www.beursgenoten.(...)erdam/postnl/profiel lees dat die hernia verhagen zich ruim een miljoen toe-eigent zie ik wel mogelijkheden om bij die graaiers wat weg te halen. Daarnaast kunnen er flink wat managers en coaches uit, maar het lijken er alleen maar meer te worden.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 19:02 schreef ophaling10 het volgende:
En weer een nieuwe editie:
https://www.rodemorgen.nl(...)B%20oktober-mail.pdf
ja ik blijf het altijd verdedigen,meer dan 20jaar is er in de laagste regionen weggenomen,op welke manier ook,is het niet met een week minder vakantie,dan wel met onkostenvergoedngen die totaal niet dekkend zijn,dan wel met looptijdenroof, etc..Als je een bedrijf als dit runt,moet je never zaken bij de uitvoering wegnemen,die zijn het fundament.Juist moet er bovenin gesnoeid worden,daar zitten de echte overbodige kosten,en dat is een zeer groot bedrag,voor een gemiddelde pbz,een droombedrag.Verder hebben ze de laatste 20jaar inderdaad zeer veel >schaal 8 mensen aangenomen,welke eigenlijk teveel zijn. Het zal ook een van de redenen zijn dat de regering geen hulp wil verlenen(subsidie) daar er nog steeds winst is en wordt genomen,en een bovenste laag die zich zeer royaal bedeeld en heeft bedeeld.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:12 schreef zerebus het volgende:
[..]
Als ik lees dat die 80-110 miljoen te weinig is en dan op https://www.beursgenoten.(...)erdam/postnl/profiel lees dat die hernia verhagen zich ruim een miljoen toe-eigent zie ik wel mogelijkheden om bij die graaiers wat weg te halen. Daarnaast kunnen er flink wat managers en coaches uit, maar het lijken er alleen maar meer te worden.
24 uurs zakelijk kan straks wel, maar het tarief gaat idd omhoog. De kans is aanwezig dat dat meer gaat kosten dan de postzegel omdat de postnl zelf al zegt dat de kosten van een postzegel de bezorging niet afdekt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 16:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik had eerlijk gezegd begrepen dat het product zakelijke 24-uurs post nog wel zou blijven bestaan, maar dat het een stuk duurder zou worden, en dat 48 uurs de standaard zou worden. Dan kun je als bedrijf natuurlijk wel je post onder de UPD gaan verzenden, maar dan moet je voor heel je mailing dus postzegels gaan plakken en het in (diverse) oranje bussen gaan stoppen. Dat wordt wel een hele arbeidsintensieve grap, en je portokosten worden evenzogoed een stuk hoger.
Wat mij betreft wordt PostNL opgesplitst in Post en Pakketservice. De Posttak moet weer genationaliseerd worden, en de Pakketservice kan als commercieel bedrijf verder gaan. Ik denk dat dat op termijn het beste is.
uit het stuk:Wij zetten ons met hart en ziel in voor een postmarkt die duurzame banen met perspectief kan bieden aan de vele medewerkers die werkzaam zijn in deze sector.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 00:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik lees ook net dat de BVPP het "afschaffen" van de 24 uurs post een goed idee vindt. Zo denken ze dat het tot lagere werkdruk voor de bezorgers gaat leiden. Hoe ze daar bij komen, is mij een raadsel. Denken ze dat een postbezorger dan ineens 2 dagen over z'n wijk mag doen? Het zal juist leiden tot een hogere werkdruk, omdat PostNL deze kans zal aangrijpen om weer flink het mes in de looptijden te zetten (op daldagen 60% er af, op piekdagen niks erbij), zodat je voor het zelfde loon nog meer wijken mag gaan lopen.
ja wat zullen ze balen,eerst de zaken maar eens op orde stellen,want het is een rommeltje.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 18:03 schreef Kramerica-Industries het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)t-verruiming-in.html
Mijn brievenbuspakje is nog steeds niet geleverd, is ook 4-10-2024 verstuurd.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 20:45 schreef YBouncer het volgende:
Ik had vandaag weer een flinke mailing in mijn wijk die gefrankeerd was met "4-10-2024".
Prima op tijd toch?
quote:Op woensdag 9 oktober 2024 18:03 schreef Kramerica-Industries het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)t-verruiming-in.html
Welk artikel is dat?quote:De wet schrijft voor dat 95 procent van de brieven binnen 24 uur bezorgd moet zijn.
blij hoef je er niet mee te zijn,dat ze dit inlijven.Het gaat alleen om geld bij deze 49jarige en niet om mensen.quote:
Welk socialistisch inefficiënt bedrijf is een betere werkplek dan een bedrijf dat wel efficiënt te werk gaat?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:51 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
blij hoef je er niet mee te zijn,dat ze dit inlijven.Het gaat alleen om geld bij deze 49jarige en niet om mensen.
Dit is wel een beetje zwart-wit gesteld. Alsof er maar twee opties bestaan: communisme en kapitalisme. Het probleem is vaak bij dit soort durfinvesteerders dat het bedrijf ze helemaal niet boeit. Ze willen snel cashen, hebben geen lange termijn-binding met het bedrijf, en ook niet met de werknemers. Het zijn net sprinkhanen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welk socialistisch inefficiënt bedrijf is een betere werkplek dan een bedrijf dat wel efficiënt te werk gaat?
Ik ben niet zo van het "sparen van mensen" als dat bullshit jobs zijn, zegmaar.
En als diezelfde mensen beter ingezet kunnen worden, allicht binnen het bedrijf zelf, is dat toch beter?
Ik snap het probleem niet zo van het najagen van geld wat dat betreft, door allemaal efficiënt te opereren is nu slechts 2% actief in de agrarische sector ipv 80.
Allemaal beter toch, beetje welvaart...
Ik vind dit veel zwart-witter dan wat ik zou stellen eigenlijk.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dit is wel een beetje zwart-wit gesteld. Alsof er maar twee opties bestaan: communisme en kapitalisme. Het probleem is vaak bij dit soort durfinvesteerders dat het bedrijf ze helemaal niet boeit. Ze willen snel cashen, hebben geen lange termijn-binding met het bedrijf, en ook niet met de werknemers. Het zijn net sprinkhanen.
Dan spreek je van marktfalen, veelal, daar zie je dan ook vaak dat die staatsmonopolies doordrenkt zijn van de bureaucratie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het idee dat alles aan de markt overgelaten moet worden, en dat dit vanzelf tot optimale efficiency en winst leidt, blijkt in de praktijk lang niet altijd goed te werken, en is ook niet wenselijk. Want niet alles is in geld uit te drukken, en bovendien heb je heel weinig aan winst als het allemaal in de zakken van een paar individuen verdwijnt. Dan stijgt misschien het welvaartsniveau in een land als geheel wel, maar de kloof tussen arm en rijk wordt alleen maar groter.
Mijn opmerking over durfinvesteerders ging over mensen als Kretinsky, niet over alle aandeelhouders. Wat een tendensie is weet ik niet, volgens Google is het een bekend dressuurpaard, dat valt buiten het bestek van deze discussie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind dit veel zwart-witter dan wat ik zou stellen eigenlijk.
De tendensie om efficiënt te willen werken is een gezonde.
[..]
Dan spreek je van marktfalen, veelal, daar zie je dan ook vaak dat die staatsmonopolies doordrenkt zijn van de bureaucratie.
Als bedrijven heel efficiënt werken en er is gezonde concurrentie gaan die baten niet naar de selecte eigenaren, maar naar goedkopere producten voor de consument, dat is jouw eigen welvaart dus. Zoals we ook allemaal baat hebben van het niet hoeven werken voor ons voedsel (in directe zin) en andere activiteiten kunnen bezigen.
Komt ook nog bij kijken dat de aandeelhouders, in Nederland vaak ook pensioenfondsen zijn, dat eigendom is defacto dus wel degelijk, links of rechtsom, toegekend aan jan en alleman.
Het is allemaal een stuk meer "entangled" dan rijk vs arm.
Van mij mag er best wat meer gebeuren qua herverdelen etc hoor, maar ik vind zo een markt als die van PostNL altijd wel erg duidelijk dat die baat heeft bij een grotere schaal.
Tendentiequote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Mijn opmerking over durfinvesteerders ging over mensen als Kretinsky, niet over alle aandeelhouders. Wat een tendensie is weet ik niet, volgens Google is het een bekend dressuurpaard, dat valt buiten het bestek van deze discussie.
Doch, net als democratie, in al zijn onvolkomenheden, veelal het beste alternatief.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik heb niets tegen efficiënt werken, maar dit leidt zeker niet per definitie tot lagere prijzen. Het probleem is namelijk ook dat de volledig vrije markt waarover wij allemaal leerden op de middelbare school (vrije toe- en uittreding, volledige transparantie, etc) eerder een ideaalbeeld is dan de werkelijkheid.
Doch leggen ze het hard af tegen een DHL bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Om even bij het voorbeeld van PostNL te blijven: wij bevinden ons in een vrijwel constante staat van reorganisatie, er worden continu maatregelen doorgevoerd om de efficiency te verbeteren, sommigen zijn een succes, anderen (bijv: Efficiënt Bezorgen) zijn (ondanks de naam) een mislukking).
Postzegels, dan heb je het over een markt waar ze nauwelijks winst op kunnen maken omdat die postzakken leeg zijn.... Waarom denk je dat het beter belegd zou zijn bij de staat? Dat is het alternatief namelijk?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Maar heb jij iets gemerkt van dalende postzegelprijzen? Nee! En pakjes versturen wordt ook elk jaar duurder. Dit ondanks dat het aantal verstuurde pakjes ieder jaar STIJGT en er op de pakjesmarkt voldoende concurrentie is.
Dan ga je als consument toch lekker bij DHL shoppen of nog een ander? Als jij geen waarde creëert voor de consument raak jij je verdienmodel kwijt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De kwaliteit daalt, en de prijzen stijgen, juist doordat (!) er aandeelhouders zijn die mokken dat er te weinig dividend uit wordt gekeerd.
Ja, je ziet hier wel wat nadelen verreizen, minder concurrentie = meer marktmacht om prijzen hoger te zetten etc.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:06 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Kretinsky wil bedrijven samenvoegen. Dat zou best tot meer efficiency kunnen leiden, net zoals de overname van Sandd door PostNL voor meer efficiency gezorgd heeft. Tegelijkertijd leiden die fusies en overnames ook tot minder concurrentie en dus hogere prijzen.
Om nog nmaar te zwijgen over de kwaliteit van het gesorteerde uit die machine (alhoewel in de loop der tijd dat wel iets is verbeterd)quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Er is al ontstellend veel geautomatiseerd bij PostNL, maar daar is de rek nu wel uit. Sterker nog: er is al jaren sprake van een supersorteermachine (de SMX) bij PostNL die eigenlijk alle handsortering overbodig zou maken. Maar dat is nog steeds niet gebeurd, omdat het toch goedkoper is om toch een deel handmatig te sorteren. Kun je nagaan hoe schandalig slecht veel mensen hier betaald worden: als je als mens goedkoper bent dan een machine die 24/7 per dag doordraait, nooit ziek is, nooit met verlof wil, geen lid is van een vakbond, etc, dan zegt dat genoeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |