75 jaar sinds het huidige land bestaat. Binnen 75 jaar is China van barbaarse bevolking onder een onderdrukkende regering tot 's werelds grootste volksrepubliek veranderd, die de wereld leidt in productie en innovatie.quote:BEIJING, 1 oktober (Xinhua) -- Tian'anmenplein, het politieke hart van China en bekend om zijn pracht en praal, is feestelijk aangekleed met een 18 meter hoge bloemenmand als middelpunt, klaar om de komende dagen talloze binnenlandse en buitenlandse toeristen te verwelkomen.
Het plein bruist van levendigheid terwijl kinderen vrolijk rondrennen en met nationale vlaggen zwaaien, jongeren trots stickers van de nationale vlag op hun wangen dragen en ouderen zachtjes meezingen met de patriottische melodie "Ode aan mijn Vaderland."
Op dinsdag vierde de Volksrepubliek China (VRC) haar 75e oprichtingsverjaardag. Van drukke steden zoals Beijing, waar de straten zijn versierd met wapperende nationale vlaggen en bloemen, tot de voordeuren van wijken en buurten die zijn versierd met lantaarns en Chinese knopen, soortgelijke taferelen waren overal in het land te zien.
Op de ochtend van de Nationale Feestdag was het Tian'anmenplein vol mensen die zich hadden verzameld om de ceremonie van de vlaghijsing bij te wonen, een van de meest symbolische evenementen om de verjaardag van de VRC te vieren.
Om 6:11 uur, toen de vlag werd gehesen, zongen meer dan 120.000 toeschouwers op het plein het volkslied. Duiven en ballonnen werden losgelaten, en in veel ogen glinsterden tranen. Velen die niet persoonlijk aanwezig konden zijn, volgden de live-uitzending op de staatsmedia.
Zhang Yan was klein van gestalte, maar niet in stijl. Gekleed in een sierlijke zilveren hoofdtooi en een halvemaanvormige ketting, de traditionele kleding van de Miao, een van de 56 etnische groepen van de Chinese natie, zong ze een lied dat de meeste Chinezen kennen: "Vandaag is jouw verjaardag, mijn Moederland."
De gemiddelde Chinees is rijker geworden, met het beschikbaar inkomen per hoofd van de bevolking dat in reële termen 76 keer is gestegen. De gemiddelde levensverwachting van de Chinezen is meer dan verdubbeld van 35 naar 78 jaar.
"Er hebben zich ingrijpende veranderingen voorgedaan in China," zei Xi, waarmee hij opnieuw benadrukte dat de nationale wedergeboorte op een onomkeerbaar historisch pad zit.
Opvallend is dat het land absolute armoede heeft geëlimineerd en het grootste systeem ter wereld heeft opgebouwd op het gebied van sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg.
In de afgelopen 75 jaar heeft China het grootste en snelste verstedelijkingsproces in de wereldgeschiedenis doorgemaakt. Historisch gezien een agrarisch land, heeft China nu een aanzienlijk groter aantal stedelingen dan plattelandsbewoners.
"De ontwikkeling van China heeft doorbroken wat ooit een lot leek te zijn voor vele generaties," zei Qin Chuan, toneelschrijver van de geprezen musical Dongguan East, die het verhaal vertelt van miljoenen plattelandsjongeren die naar fabriekssteden zoals Dongguan migreerden op zoek naar werk en uiteindelijk als nieuwe stedelingen vestigden.
Van een natie met beperkte geasfalteerde wegen en waarvan de helft van de 21.800 kilometer aan spoorwegen verlamd was, is China uitgegroeid tot een infrastructuurgigant. Het land heeft nu 's werelds grootste netwerk van hogesnelheidstreinen en snelwegen.
"Naarmate ons vaderland bloeit, bloeien wij ook," zei de 37-jarige vrouw. "Iedereen, ongeacht etniciteit, kan bijdragen aan de vooruitgang van het land."
Op de vooravond van de Nationale Feestdag brachten de Chinese president Xi Jinping en andere hooggeplaatste leiders een eerbetoon aan gevallen helden door bloemenmanden te leggen bij het Monument voor de Volkshelden.
Een dag daarvoor reikte Xi, tevens secretaris-generaal van het Centraal Comité van de Communistische Partij van China (CPC) en voorzitter van de Centrale Militaire Commissie, nationale medailles en nationale ere-titels uit aan ontvangers van de hoogste staatsonderscheidingen in de Grote Hal van het Volk.
In totaal werden 15 mensen geëerd, waaronder wetenschappers, leraren, medici, een oorlogsheld, een grenswachter, een legendarische pingpongcoach en een geprezen actrice.
Bij het eren van deze rolmodellen deed Xi een oproep om China sterker te maken.
"Alle partijleden en mensen van alle etnische groepen moeten helden en rolmodellen als voorbeeld nemen, zich verenigen en vooruit streven om een krachtige kracht te vormen voor het opbouwen van een sterk China," zei Xi.
GROTE VERANDERINGEN
Op deze dag, precies 75 jaar geleden, stond de overleden Chinese leider Mao Zedong op het balkon van Tian'anmen en verklaarde de geboorte van de volksrepubliek, een keerpunt in de 5.000-jarige geschiedenis van de Chinese beschaving.
De afgelopen zeven decennia zag China opkomen van een arm land naar de op een na grootste economie ter wereld en een grootmacht die steeds dichter bij het wereldtoneel komt.
Slechts enkele dagen voor de Nationale Feestdag zei Xi dat China onder leiding van de CPC de dubbele wonderen van snelle economische groei en langdurige sociale stabiliteit heeft bereikt in de afgelopen 75 jaar.
Sinds de hervorming en openstelling in 1978 heeft China een gemiddelde jaarlijkse BBP-groei van ongeveer 9 procent gekend. Het land is stevig uitgegroeid tot een wereldwijde productie grootmacht. De lijst van producten "Made in China" blijft groeien, met grote passagiersvliegtuigen en elektrische voertuigen als de nieuwste toevoegingen.
Was de rest al dood?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:33 schreef Marsenal het volgende:
Vanmorgen twee Oeigoeren gekneveld en gewaterboard om dit heugelijke feit te vieren
China is binnen 75 jaar ontpopt tot de grootste economie ter wereld.quote:
Ik wens je veel succes met leven in het China van Zeng Guofan, Hong Xiuquan, Li Hongzhang, Kang Youwei, Liang Qichao, Cixi, Xianfeng, Prince Gong, Yuan Shikai, Zhang Zuolin, Zhang Zongchang en Chiang Kai shek (1850-1949). De kolossale hongersnoden, marcherende Japanners/Europeanen die roven en verkrachten (en massaal moorden), agressieve christelijke missionarissen die hun religie willen verspreiden, feodale landheren met privélegers die je de moeder neuken als landloze boer als je niet de maandelijkse belasting van 60% oogst kunt betalen, vernietigende burgeroorlogen, binnenlandse bandieten die grote stukken land regeren als een middeleeuwse hof en andere enorme rampen. Als kers op de taart een 'kleine' 27 jaar Mao achteraan (1949-1976). Gewoon, om het even in te masseren.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:10 schreef luxerobots het volgende:
We herdenken dat China 75 jaar een dictatuur is.
Waarom fantaseer jij over het waterboarden van een etnische groep? Kan echt alleen uit de mond komen van een westerlingquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:33 schreef Marsenal het volgende:
Vanmorgen twee Oeigoeren gekneveld en gewaterboard om dit heugelijke feit te vieren
In werkelijkheid zijn de Oeigoeren gewoon samen met alle andere mede-Chinezen gewoon het 75-jarig bestaan aan het vieren.quote:
Hoe meer van dit soort China pijp posts je maakt, hoe meer ik denk dat je een echt Oeigoeren hart hebt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:05 schreef Mikeytt het volgende:
https://english.news.cn/2(...)88d4564136787/c.html
[..]
75 jaar sinds het huidige land bestaat. Binnen 75 jaar is China van barbaarse bevolking onder een onderdrukkende regering tot 's werelds grootste volksrepubliek veranderd, die de wereld leidt in productie en innovatie.
Geen grootste viering, want 75 jaar is in China geen mijlpaal, maar wel erg druk op het pleinLees al veel lof en respect op RED voor chairman Mao Zedong
FOK! is 25 jaar en heeft niet eens de technologie om TS te bannen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:07 schreef Mikeytt het volgende:
Nederland is 211 jaar oud en heeft niet eens de technologie voor 4e generatie kernreactoren en gaat anno 2024 beginnen met plannen voor de bouw van gedateerde versies
Standaard glazenmaker posts, aka ik-ben-nog-nooit-in-china-geweest-en-nog-nooit-met-een-oeigoer-in-china-gesproken postsquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:12 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoe meer van dit soort China pijp posts je maakt, hoe meer ik denk dat je een echt Oeigoeren hart hebt.
Onvrijwillig aan de Chinese staat gegeven.
? Ik ben binnenkort FA. @sp3c gaat een mooie referentie voor me schrijven voor yvonnequote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:12 schreef Kopiko het volgende:
[..]
FOK! is 25 jaar en heeft niet eens de technologie om TS te bannen.
FB / 25 Jaar FOK! Hoeraaaaaaaaaaaaaaa
Ik mag er ook niet zomaar heen van mijn werkgever. Waarom zou dat zijn denk je?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Standaard glazenmaker posts, aka ik-ben-nog-nooit-in-china-geweest-en-nog-nooit-met-een-oeigoer-in-china-gesproken posts
Daar heeft je werkgever niets over te zeggen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik mag er ook niet zomaar heen van mijn werkgever. Waarom zou dat zijn denk je?
Westerlingen fantaseren, Chinezen doen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:09 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waarom fantaseer jij over het waterboarden van een etnische groep? Kan echt alleen uit de mond komen van een westerling
Ligt maar net aan je baan. Dus wederom: waarom zou dat zijn denk je?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Daar heeft je werkgever niets over te zeggen.
En verder wel tekenend. De werkgever van glazenmaker is alleswetende.
Dat ligt helemaal niet aan je baan. Je werkgever heeft NIETS te zeggen over je vakantieland.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ligt maar net aan je baan. Dus wederom: waarom zou dat zijn denk je?
Hoe krijg je dit krankzinnige schrijfsel uit je toetsenbord?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:38 schreef WheatWaffles het volgende:
Als het westen klaar is met Rusland dan gaan ze China pakken via Taiwan. Precies zoals ze nu ook doen via de Oekraine. Tegen Rusland. Ik heb niets met China maar wens ze sterkte en wijsheid toe. Dit zullen ze straks nodig gaan hebben als de amerikanen zich tegen hen keren.
Hoeveel RMB krijg je per post?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:38 schreef WheatWaffles het volgende:
Als het westen klaar is met Rusland dan gaan ze China pakken via Taiwan. Precies zoals ze nu ook doen via de Oekraine. Tegen Rusland. Ik heb niets met China maar wens ze sterkte en wijsheid toe. Dit zullen ze straks nodig gaan hebben als de amerikanen zich tegen hen keren.
Ik vind 't wel strak dat China nu bij de BRICS zit. Wat toch wel een grote schop in de schenen is van Amerika. Met hun Amerikaanse Dollar hegemonie over deze planeet.
Ik zie de demoniserende headlines van de mainstream media tegen de chinezen nu al voor me. Reuters bericht dat China economische problemen heeft omdat ze een megadeal van honderen tonnen graan met Australie hebben gecanceld. Dus dat zal wel recessie zijn in China bericht Reuters. Of is dit omdat China nu handelt via Brics. En Amerika met hun dollar koopmannen die voorheen al die feedback van de wereld markt kregen. Die info nu niet meer zo snel hebben?
Oke danquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal niet aan je baan. Je werkgever heeft NIETS te zeggen over je vakantieland.
In mijn Brics account kan ik meerdere valuta naast elkaar ontvangen. Zowel Roebels als RMB. Loopt wel op zoquote:
Het gaat om de politieke entiteit de PRC. De politieke entiteit dat door de CPC wordt geregeerd sinds 1 oktober 1949. Xia dynasty is niet zeker. Het archeologische bewijs is flinterdun want de Chinezen begonnen rond 1250 voor christus met schrijven op botten en bronzen gietwerk. Ik zou het gooien op de Shang dynasty (1600 voor christus). Dus het bestaat zo'n 3600 jaar in een of andere politieke vorm.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:03 schreef Starhopper het volgende:
Volgens mij is China ouder dan 75 jaar? Het begon 2000 jaar voor Christus met de Xia dynasty
quote:PRC leiders
1. Mao Zedong: 1 oktober 1949 - 9 september 1976 (26 jaar en 344 dagen)
2. Hua Guofeng: 9 september 1976 - 22 december 1978 (2 jaar en 104 dagen)
3. Deng Xiaoping: 22 december 1978 - 24 juni 1989 (10 jaar en 184 dagen)
4. Jiang Zemin: 24 juni 1989 - 15 november 2002 (13 jaar en 144 dagen)
5. Hu Jintao: 15 november 2002 - 15 november 2012 (10 jaar en 0 dagen)
6. Xi Jinping: 15 november 2012 - heden (11 jaar en 322 dagen)
= 75 jaar
Roebels lopen al een tijdje niet zo lekker, dus ben blij voor je dat je nog iets overhoud aan je posts.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:54 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
In mijn Brics account kan ik meerdere valuta naast elkaar ontvangen. Zowel Roebels als RMB. Loopt wel op zo
Dat was niet het echte China. China is pas officieel opgericht door Mao Zedong. 'China' was opgedeeld met heel veel onrust en verdeeldheid, burgeroorlogen, buitenlands imperialisme en instabiliteit door de val van de Qing-dynastiequote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:03 schreef Starhopper het volgende:
Volgens mij is China ouder dan 75 jaar? Het begon 2000 jaar voor Christus met de Xia dynasty
Lijkt me ook wel vrij logisch als je er niet woont.quote:
Ah, bedankt voor de uitleg! Ik wist niet dat het zo complex was, maar het is inderdaad heel interessant om te zien hoe Mao erin slaagde om China te verenigen na zo'n roerige periode. Dat geeft echt een ander perspectief op de oprichting van de Volksrepubliek in 1949. Altijd mooi om bij te leren, bedankt voor de verduidelijking!quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:41 schreef Mikeytt het volgende:
Dat was niet het echte China. China is pas officieel opgericht door Mao Zedong. 'China' was opgedeeld met heel veel onrust en verdeeldheid, burgeroorlogen, buitenlands imperialisme en instabiliteit door de val van de Qing-dynastie
Mao Zedong geloofde in een Marxistische en proletarische revolutie geleid door de arbeidersklasse om een samenleving te creëren die gebaseerd is op gelijkheid, en dat lukte hem ook. Heeft uiteindelijk een einde gemaakt aan de burgeroorlogen en China herenigd. In 1949 hebben ze toen het echte China opgericht, het volksrepubliek
Realiseer je dat hij voor het gemak het keizerlijke China inclusief een paar dynastieën, waaronder de Ling en Ming, vergeet. De Chinese bureaucratische legacy is een paar duizend(!) jaar oud. Roepen dat China pas 75 jaar bestaat op grond van een revolutie na een eeuw onrust ergens in de 19e en 20e eeuw is marxistisch gereutel grenzend aan een delier. Dat is net zoiets als roepen dat Rusland pas bestaat sinds Poetin aan de touwtjes trekt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 21:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ah, bedankt voor de uitleg! Ik wist niet dat het zo complex was, maar het is inderdaad heel interessant om te zien hoe Mao erin slaagde om China te verenigen na zo'n roerige periode. Dat geeft echt een ander perspectief op de oprichting van de Volksrepubliek in 1949. Altijd mooi om bij te leren, bedankt voor de verduidelijking!
Helaas wel ten koste van 35/45 miljoen slachtoffers. Mao is niet veel beter dan een Stalin of Hitlerquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 21:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ah, bedankt voor de uitleg! Ik wist niet dat het zo complex was, maar het is inderdaad heel interessant om te zien hoe Mao erin slaagde om China te verenigen na zo'n roerige periode. Dat geeft echt een ander perspectief op de oprichting van de Volksrepubliek in 1949. Altijd mooi om bij te leren, bedankt voor de verduidelijking!
Oh dat wist ik niet.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 21:22 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Helaas wel ten koste van 35/45 miljoen slachtoffers. Mao is niet veel beter dan een Stalin of Hitler
Elg glappig weelquote:
Het is niet waar dat China de grootste economie ter wereld is, dat is de VS.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:07 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
China is binnen 75 jaar ontpopt tot de grootste economie ter wereld.
In de veertiende eeuw werd er al gesproken over de lage landen.quote:Nederland is 211 jaar oud
https://isgeschiedenis.nl(...)d%20in%20deze%20tijd.quote:Tussen 1588 en 1795 heette Nederland de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.
Ja, dat maakt mij als burger echt gelukkig, een vierde generatie kernreactor.quote:en heeft niet eens de technologie voor 4e generatie kernreactoren en gaat anno 2024 beginnen met plannen voor de bouw van gedateerde versies
Aan wie geef je de voorkeur? Aan de realpolitik (mensen zijn niet te vertrouwen/moeten strak worden gereguleerd/hard straffen/strenge wetten die voor iedereen gelden ook hoge hotemetoten binnen de overheid en familieleden van de keizer) van Shang Yang of het humanisme van Confucius (mensen zijn vormbaar met mores en onderwijs/je kunt ze kneden door het goede voorbeeld te geven/meer gebaseerd op persoonlijke relaties/ouderen op een pedestaal/voorouderverering/iedereen moet zijn plaats kennen in de maatschappij en daarna handelen/de burger moet luisteren naar de keizer, vrouw naar haar man want als iedereen zijn plaats kent dan zal ook sprake zijn van orde en stabiliteit in de samenleving aldus meneer). Ze stonden lijnrecht tegenover elkaar hoe de keizer aan de touwen moest trekken. Mencius heeft daar nog wel het recht van opstand aan toegevoegd als de keizer zijn werk niet goed doet. Het recht van opstand als het regime haar Hemelse Mandaat verloor (de ongeletterde boerenbevolking ging vanuit dat het geval was bij zware rampen). Enigszins vergelijkbaar met het Europese Divine Rights of Kings. Ik vind de politieke leer van Mozi ook interessant met name het stuk waarin hij aangeeft dat het fatalisme en het lot een sociale ketterij is die ontwapend en vernietigd moet worden. Mozi trok ook veel minder zwaar aan traditie in tegenstelling tot Confucius.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 21:19 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Realiseer je dat hij voor het gemak het keizerlijke China inclusief een paar dynastieën (221 v. Chr. - 1911), waaronder de Ling Qing en Ming, vergeet. De Chinese bureaucratische legacy is een paar duizend(!) jaar oud. Roepen dat China pas 75 jaar bestaat op grond van een revolutie na een eeuw onrust ergens in de 19e en 20e eeuw is marxistisch gereutel grenzend aan een delier. Dat is net zoiets als roepen dat Rusland pas bestaat sinds Poetin aan de touwtjes trekt.
quote:De kern van Mozi's filosofie was "universele liefde/onpartijdige zorg" - de overtuiging dat iedereen het verdient om op dezelfde manier behandeld te worden, ongeacht hun status of relatie tot zichzelf. Mozi geloofde ook in meritocratie (dat wil zeggen dat de macht niet toebehoort aan degenen die het erven, maar aan degenen die het hebben verdiend); dat geen enkel land een leger mag hebben dat groter is dan nodig is voor zelfverdediging; pleitte ervoor dat mensen zuinig zouden leven, hard zouden werken en weinig amusement zouden zoeken; en concentreerde zich op materiële zaken in plaats van op spirituele zaken.
De taoïstische filosoof Zhuangzi, een tijdgenoot van Mozi, bekritiseerde zijn idealen als onpraktisch voor het grootste deel van de samenleving:
"Als je dit aan anderen leert, betekent dat je niet van ze houdt; dit van jezelf eisen is jezelf niet liefhebben... De wegen van de heilige kunnen de harten van stervelingen niet vernietigen. Dat zijn niet de manieren van de wereld. Mozi alleen voldoet aan de normen, maar de rest van de wereld schiet tekort!"
Ten slotte verwierpen de mohisten het idee van fatalisme, of het idee dat er een lot bestaat. De Mohisten verwerpen dit idee omdat het lui en onverantwoordelijk gedrag aanmoedigt. Als mensen geloven dat het lot bestaat en dat de gevolgen van hun daden buiten hun macht liggen, zullen mensen niet worden aangemoedigd zichzelf te verbeteren, noch zullen ze bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen voor rampen. Als gevolg hiervan zal de samenleving lijden, en daarom moet de doctrine dat er een noodlot bestaat, worden verworpen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mozi
quote:Net als Confucius idealiseerde Mozi de Xia-dynastie en de Ouden uit de Chinese mythologie, maar hij bekritiseerde ook het confucianistische geloof dat het moderne leven gebaseerd zou moeten zijn op de gewoonten van de Ouden. Mozi voerde aan dat wat als 'oud' wordt beschouwd in zijn tijd feitelijk innovatief was en dus niet mag worden gebruikt om de huidige innovatie te belemmeren. Hoewel Mozi niet geloofde dat de geschiedenis noodzakelijkerwijs vooruitgaat, zoals Han Fei Zi deed, deelde hij diens kritiek op het lot. Mozi geloofde dat mensen in staat waren hun omstandigheden te veranderen en hun eigen leven te sturen, wat bereikt kon worden door de zintuigen toe te passen op het observeren van de wereld, en door objecten en gebeurtenissen te beoordelen op basis van hun oorzaken, functies en historische grondslagen. Dit was de 'drieledige methode' die Mozi aanbeveelde om de waarheid of onwaarheid van uitspraken te testen. Zijn studenten breidden deze theorie later uit om de School of Names te vormen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mozi
quote:Wat waren de cruciale gebeurtenissen die de keizerlijke Qing-dynastie (1644-1911) van China ten val brachten, nadat deze bijna drie eeuwen had geduurd en de territoriale basis voor het moderne China had gevormd?
Net zoals elke zonsopgang tot een zonsondergang leidt, kent ook elke keizerlijke dynastie een einde. In ieder geval onder de Chinese dynastieën heb ik er geen gezien waarvan de welvaart meer dan drie eeuwen duurde.
Wat Qing betreft, zijn zelfs de meest nationalistische Han-Chinezen het erover eens dat de bestuurscompetentie van de Qing-heersers bovengemiddeld was. Bovendien waren de Qing-heersers, ondanks het feit dat ze veel van hun eigen tradities en gewoonten behielden, sterk gesiniseerd, vooral in politieke zin. Anders dan de Yuan-dynastie was Qing een heel standaardvoorbeeld van de Chinese dynastie. Vanaf het allereerste begin hebben ze er heel hard naar gestreefd om de Han-Chinese politieke cultuur en het Han-Chinese systeem over te nemen, om de Han-Chinezen voor zich te winnen die ernstig in de steek waren gelaten door de absoluut legitieme Ming-heersers. Destijds was Qing een frisse nieuwe keuze, die alle gewenste essentiële Chinese waarden belichaamde, maar verstoken was van de meeste Chinese historische lasten. Deze onconventionele band tussen veelbelovende buitenlandse heersers en gedesillusioneerde mensen was verder versterkt tijdens de opstanden van de Drie Feudatories. Het was onmogelijk dat mensen een Han-verrader zouden verkiezen boven een beschaafde barbaar.
Al in de late Ming-dynastie begon het imperiale Chinese politieke systeem echter al tekenen van veroudering en barsten te vertonen. Aan het begin van de Qing-dynastie had het land zich moeten aanpassen aan de nieuwe tijd en de nieuwe wereldorde, zo niet terzijde geschoven, dan toch op zijn minst hervormd.
Dus ik geloof dat Qing's volledige adoptie van het Han-Chinese politieke systeem een van de bepalende gebeurtenissen was.
Voordat Qing China veroverde, had Qing een deel van de losse nomadische machtsstructuur behouden. De centralisatie is sindsdien geïntensiveerd en bereikte zijn hoogtepunt in het tijdperk van keizer Yongzheng. Overconsolidatie van de macht in een erfelijke dynastie betekent dat de toekomst en het welzijn van een heel imperium op een dunne bloedlijn worden ingezet. Een verouderend systeem zorgde al voor een droogte op het gebied van talent, maar de meeste talenten die het geluk hadden geboren te worden, hadden geen mogelijkheid om uit te blinken.
In het Chinees kennen we het spreekwoord "wat het succes veroorzaakte, leidde ook tot zijn ondergang''.
https://www.quora.com/search?q=meng%20feifei%20crack
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |