Achja. wel meteen een sprintrace, en het weekend daarna weer een race.quote:
Eens, maar het spannende gedeelte van het seizoen moet imo nog komen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 02:28 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Kutseizoen zo, geen lekkere flow en ook best wat saaie races gehad.
Het is misschien qua punten een beetje spannend maar qua races niet, laatste keer dat het er op leek, kreeg je die overspannen reactie van Norris, was dat Oostenrijk?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:29 schreef Rnie het volgende:
[..]
Eens, maar het spannende gedeelte van het seizoen moet imo nog komen.
Twee weken geen races zelfs.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Twee triple headers zelfs.
We krijgen nu 3 races achter elkaar.
Daarna een weekendje geen race, en dan weer 3 achter elkaar.
Ik rij vanavond 2x een halve race op Barcelona met onze kleine league dus ik verveel me nietquote:
Dat zou het kampioenschap voor de coureurs en teams wel wat meer van elkaar loskoppelen. Maar een race met alleen maar rookies...zijn er uberhaupt wel zoveel rijders met F1-licenties, en als die er niet zijn, wil je die dan aan rijders geven die ze misschien niet verdienen? De sport is nog steeds wel gevaarlijk natuurlijk.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hersenscheet:
Er zijn 24 F1 races per jaar maar iedere coureur mag er maar aan 20 per jaar deelnemen.
De rest vul je in met rookies.
Beperking: je mag wel een motor- of bakwissel doen voor één of meerdere van die 4 races maar die motor kan je niet inzetten voor je vaste rijder, dus geen voordeel van wisselen op dat moment.
Voordelen:
- rustiger programma voor de rijder
- je kan voor je kampioenschap de races eruit pikken waar je auto goed is
- rookies!
Goed idee? Slecht idee? Idee?
De FIA wilde dit jaar misschien nog een sprintrace voor rookies houden (hoewel dat nu eerst van de baan is voor dit seizoen), dus ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat zou het kampioenschap voor de coureurs en teams wel wat meer van elkaar loskoppelen. Maar een race met alleen maar rookies...zijn er uberhaupt wel zoveel rijders met F1-licenties, en als die er niet zijn, wil je die dan aan rijders geven die ze misschien niet verdienen? De sport is nog steeds wel gevaarlijk natuurlijk.
Een sprintrace nog wel, en dan een paar teams de hele nacht bezig om hun autos op tijd klaar te kunnen krijgen voor de hoofdrace de volgende dag vanwege crashes, lijkt me geen goed plan.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De FIA wilde dit jaar misschien nog een sprintrace voor rookies houden (hoewel dat nu eerst van de baan is voor dit seizoen), dus ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.
Die sprintrace zou na het seizoen gehouden moeten worden, dus als alle races verreden zijn.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Een sprintrace nog wel, en dan een paar teams de hele nacht bezig om hun autos op tijd klaar te kunnen krijgen voor de hoofdrace de volgende dag vanwege crashes, lijkt me geen goed plan.
Er zijn ca 50 à 60 coureurs die vorig jaar of dit jaar voldoende superlicentiepunten bij elkaar hebben gespaard, dus die kunnen allemaal een superlicentie krijgen volgens de regels.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat zou het kampioenschap voor de coureurs en teams wel wat meer van elkaar loskoppelen. Maar een race met alleen maar rookies...zijn er uberhaupt wel zoveel rijders met F1-licenties, en als die er niet zijn, wil je die dan aan rijders geven die ze misschien niet verdienen? De sport is nog steeds wel gevaarlijk natuurlijk.
Ze moeten ook allemaal wel kunnen. De meesten zullen ook andere verplichtingen hebben, en ik denk niet bijv dat de Indy het programma aan gaat passen zodat een aantal rijders een sprintrace in de F1 kunnen rijden.quote:Op zondag 13 oktober 2024 19:00 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Er zijn ca 50 à 60 coureurs die vorig jaar of dit jaar voldoende superlicentiepunten bij elkaar hebben gespaard, dus die kunnen allemaal een superlicentie krijgen volgens de regels.
Daar zitten ook huidige F1, IndyCar, WEC en Formule E coureurs tussen, maar 20 rookies moet geen probleem zijn.
Wat denk je dat een rookie doet als hij/zij een race in de F1 mag rijden? "Nee" zeggen?quote:Op zondag 13 oktober 2024 21:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ze moeten ook allemaal wel kunnen. De meesten zullen ook andere verplichtingen hebben, en ik denk niet bijv dat de Indy het programma aan gaat passen zodat een aantal rijders een sprintrace in de F1 kunnen rijden.
Voor de coureurs is het lekker vertoeven, weekendje werken en dan een paar weken niets, nou ja misschien wat sponsorwerk en een dag in de sim.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hersenscheet:
Er zijn 24 F1 races per jaar maar iedere coureur mag er maar aan 20 per jaar deelnemen.
De rest vul je in met rookies.
Beperking: je mag wel een motor- of bakwissel doen voor één of meerdere van die 4 races maar die motor kan je niet inzetten voor je vaste rijder, dus geen voordeel van wisselen op dat moment.
Voordelen:
- rustiger programma voor de rijder
- je kan voor je kampioenschap de races eruit pikken waar je auto goed is
- rookies!
Goed idee? Slecht idee? Idee?
Je denkt oprecht dat coureurs topfit blijven met 'wat sponsorwerk en een dag in de sim'?quote:Op zondag 13 oktober 2024 23:41 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Voor de coureurs is het lekker vertoeven, weekendje werken en dan een paar weken niets, nou ja misschien wat sponsorwerk en een dag in de sim.
Voor hen die het hele circus moeten opbouwen, afbreken en vervoeren is het dan weer een erg lang van huis zijn en hard werken.
Dat komt allemaal "vanzelf" toch, ze trainen echt "niet" elke dag in de fitnessruimte.quote:Op maandag 14 oktober 2024 06:17 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Je denkt oprecht dat coureurs topfit blijven met 'wat sponsorwerk en een dag in de sim'?
Vanzelf inderdaad, hier en daar een race, eens in de week een half uurtje sporten en boem, topfit.quote:Op maandag 14 oktober 2024 07:38 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dat komt allemaal "vanzelf" toch, ze trainen echt "niet" elke dag in de fitnessruimte.
En tussendoor lekker een balletje pinda happen bij de snackbar, heerlijk leventje.quote:Op maandag 14 oktober 2024 07:40 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Vanzelf inderdaad, hier en daar een race, eens in de week een half uurtje sporten en boem, topfit.
Ik bedoel er natuurlijk mee dat ze veel meer thuis zijn, een minder belastend programma zou dus eerder moeten gelden voor het team dat alles van a naar b rijdt, opbouwt en afbreekt.quote:Op maandag 14 oktober 2024 06:17 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Je denkt oprecht dat coureurs topfit blijven met 'wat sponsorwerk en een dag in de sim'?
Wat denk je wat een IndyCar team zal zeggen? WEC en Formule-E zullen wel meewerken, Indy zullen niet zo happig zijn. En ik vraag me ook echt af of de F1 teams zullen staan te springen om hun autos deel te laten nemen aan een race met alleen maar rookies. Grote kans dat dat meer kost dan oplevert.quote:Op zondag 13 oktober 2024 23:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat denk je dat een rookie doet als hij/zij een race in de F1 mag rijden? "Nee" zeggen?
Het zelfde alsof je opgeroepen wordt voor het Nederlands elftal en dan zegt "nee, ik kan niet, ik moet die zondag tegen "FC Ten Boer".
De racekalender is veel belastender voor de teams dan de coureurs. Als je kijkt hoeveel wedstrijden spelers van topteams in Europa voetballen, tot 80 wedstrijden als ze ook international zijn, of basketbalspelers in de VS, dan hebben F1-coureurs nog niet eens een parttime baan. F1 coureurs reizen dan wel meer intercontinentaal, maar wel veel. En er zijn ook andere sporters die regelmatig intercontinentaal reizen voor hun sport (tennissers, triatleten, atleten). Maar die hebben niet een heel team van tientallen mensen, een paar autos, en een complete garage mee.quote:Op maandag 14 oktober 2024 10:31 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik bedoel er natuurlijk mee dat ze veel meer thuis zijn, een minder belastend programma zou dus eerder moeten gelden voor het team dat alles van a naar b rijdt, opbouwt en afbreekt.
De race is na de laatste van het seizoen tijdens de rookietesten, die nu jaarlijks gehouden worden.quote:Op maandag 14 oktober 2024 11:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Wat denk je wat een IndyCar team zal zeggen? WEC en Formule-E zullen wel meewerken, Indy zullen niet zo happig zijn. En ik vraag me ook echt af of de F1 teams zullen staan te springen om hun autos deel te laten nemen aan een race met alleen maar rookies. Grote kans dat dat meer kost dan oplevert.
Maar wie gaat er naar een race na het seizoen kijken? Dat is dan puur om rookies aan het werk te zien. Een rookie kan 1 goede wedstrijd rijden, maar toch flink door de mand zakken, zie De Vries bijv.quote:Op maandag 14 oktober 2024 12:46 schreef Starflyer het volgende:
[..]
De race is na de laatste van het seizoen tijdens de rookietesten, die nu jaarlijks gehouden worden.
De impact van een crash is dan vele malen lager dan tijdens het seizoen, want die auto's en motoren worden er na toch nauwelijks meer gebruikt.
De teams hebben dan meer data uit zo'n race (en de training / kwalificatie) en ik zou zeker kijken.quote:Op maandag 14 oktober 2024 14:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar wie gaat er naar een race na het seizoen kijken? Dat is dan puur om rookies aan het werk te zien. Een rookie kan 1 goede wedstrijd rijden, maar toch flink door de mand zakken, zie De Vries bijv.
Ik zou ook wel een paar vrouwen, waaronder de genoemde Jamie Chadwick, aan de start willen zien.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:32 schreef Starflyer het volgende:
Ik heb even gekeken naar de mogelijke gegadigden voor een F1 rookie sprintrace. Hierbij heb ik de coureurs die (aan het eind van het seizoen) meer dan 2 Formule 1 races gereden hebben buiten beschouwing gelaten. Hieronder vallen dus bijvoorbeeld Liam Lawson en Franco Colapinto.
In onderstaand overzicht staan de coureurs die in het afgelopen seizoen of na het huidige seizoen genoeg superlicentiepunten (40+) hadden. Coureurs tussen haakjes hebben niet genoeg punten voor een superlicentie, maar wel voor een Free Practice licentie (25+). Coureurs met genoeg superlicentiepunten uit de niet-junior klassen (zoals de IndyCar, Formule E, WEC en IMSA) heb ik niet meegenomen, met uitzondering van de F1 reserve/development coureurs en coureurs uit de junior programma's, mits onder de 30 jaar.
Alpine: Jack Doohan, Victor Martins, Gabriele Mini
Aston Martin: Felipe Drugovich, (Jak Crawford)
Ferrari: Robert Shwartzman, Rafael Camara, Dino Beganovic, Tuukka Taponen, Arthur Leclerc
Haas: Oliver Bearman, Pietro Fittipaldi, Ritomo Miyata (via Toyota)
McLaren: Taylor Barnard, Gabriel Bortoleto, Patricio O'Ward, (Ugo Uguchukwu)
Mercedes: Andrea Kimi Antonelli, Frederik Vesti
Red Bull Racing: Isack Hadjar, Jake Dennis, (Oliver Goethe), (Arvid Lindblad)
Sauber: Theo Pourchaire, Zane Maloney
VCARB: Ayumu Iwasa, Tadasuke Makino (via Honda), (Pepe Marti), (Tim Tramnitz)
Williams: (Zak O'Sullivan), (Luke Browning), (Jamie Chadwick)
Coureurs met genoeg superlicentiepunten, maar niet (meer) gelieerd aan een team: Paul Aron (F2), Sho Tsuboi (SF), James Wharton (FRECA)
Genoeg coureurs om een leuke sprintrace mee te houden. Zeker met 1 wagen per team, maar mogelijk ook met twee wagens per team. Al zal er hier en daar dan wat geschoven moeten worden of coureurs met een Free Practice licentie toestaan.
Hoe leuk het ook lijkt, F1 is geen clown entertainment klasse.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:32 schreef Starflyer het volgende:
Ik heb even gekeken naar de mogelijke gegadigden voor een F1 rookie sprintrace. Hierbij heb ik de coureurs die (aan het eind van het seizoen) meer dan 2 Formule 1 races gereden hebben buiten beschouwing gelaten. Hieronder vallen dus bijvoorbeeld Liam Lawson en Franco Colapinto.
In onderstaand overzicht staan de coureurs die in het afgelopen seizoen of na het huidige seizoen genoeg superlicentiepunten (40+) hadden. Coureurs tussen haakjes hebben niet genoeg punten voor een superlicentie, maar wel voor een Free Practice licentie (25+). Coureurs met genoeg superlicentiepunten uit de niet-junior klassen (zoals de IndyCar, Formule E, WEC en IMSA) heb ik niet meegenomen, met uitzondering van de F1 reserve/development coureurs en coureurs uit de junior programma's, mits onder de 30 jaar.
Alpine: Jack Doohan, Victor Martins, Gabriele Mini
Aston Martin: Felipe Drugovich, (Jak Crawford)
Ferrari: Robert Shwartzman, Rafael Camara, Dino Beganovic, Tuukka Taponen, Arthur Leclerc
Haas: Oliver Bearman, Pietro Fittipaldi, Ritomo Miyata (via Toyota)
McLaren: Taylor Barnard, Gabriel Bortoleto, Patricio O'Ward, (Ugo Uguchukwu)
Mercedes: Andrea Kimi Antonelli, Frederik Vesti
Red Bull Racing: Isack Hadjar, Jake Dennis, (Oliver Goethe), (Arvid Lindblad)
Sauber: Theo Pourchaire, Zane Maloney
VCARB: Ayumu Iwasa, Tadasuke Makino (via Honda), (Pepe Marti), (Tim Tramnitz)
Williams: (Zak O'Sullivan), (Luke Browning), (Jamie Chadwick)
Coureurs met genoeg superlicentiepunten, maar niet (meer) gelieerd aan een team: Paul Aron (F2), Sho Tsuboi (SF), James Wharton (FRECA)
Genoeg coureurs om een leuke sprintrace mee te houden. Zeker met 1 wagen per team, maar mogelijk ook met twee wagens per team. Al zal er hier en daar dan wat geschoven moeten worden of coureurs met een Free Practice licentie toestaan.
Heg gaat niet om entertainment, maar om rookies F1 (race)ervaring op te laten doen.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 14:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe leuk het ook lijkt, F1 is geen clown entertainment klasse.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |