Iedere babyboomer die de arbeidsmarkt verlaat moet vervangen worden om de zorg, het sociale stelsel, de economie draaiende te houden en de AOW te kunnen blijven betalen en zelfs dat is mogelijk niet genoeg de komende 10 jaar. Iets waar iedereen zijn ogen voor sluit, lijkt het.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:42 schreef nostra het volgende:
[..]
En zonder kan je niet. Ja, door hele sectoren de kop om te draaien en NXP en ASML c.s. het land uit te jagen en *pickachu eyes* waar is dan het geld?
Nee, zomaar meer geld is niet de oplossing. Ik denk ook niet dat er een eenvoudige oplossing is voor dit probleem, want het is een complex geheel aan factoren dat ervoor zorgt dat gezondheidszorg zowel duur als slecht is.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. Maar dat los je dus niet op met nog meer geld, het wordt nu al een Rupsje Nooitgenoeg die langzaam al onze andere begrotingen leeg gaat eten. Want daar komen de meeste andere bezuinigingen vandaan: vanuit de groei van het percentage van het BNP dat naar de gezondheidszorg gaat.
Naar verwachting zijn er tegen 2030 zeker een miljoen meer banen dan arbeidskrachten in Nederland waarbij een fors deel van dat tekort in de zorg zal zitten. Er zit een gigantisch zorginfarct aan te komen.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Iedere babyboomer die de arbeidsmarkt verlaat moet vervangen worden om de zorg, het sociale stelsel, de economie draaiende te houden en de AOW te kunnen blijven betalen en zelfs dat is mogelijk niet genoeg de komende 10 jaar. Iets waar iedereen zijn ogen voor sluit, lijkt het.
Ik had het over arbeids-en kennismigranten. Niet over asielzoekers.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon een leugen. Het enige probleem dat asielmigratie veroorzaakt is bewust gecreëerd en in stand gehouden door de politiek, namelijk wat er in Ter Apel en Budel aan de hand is. Andere problemen in het land hebben helemaal niets met asiel te maken.
Zoals ik al zei: de schuld van de woningmarkt aan asiel geven terwijl er 600.000 arbeidsmigranten in logistiek, voedselketen en tuinbouw werken is gewoon echt absurd. 600.000 mensen is gelijk aan een asielinstroom van meer dan 14 jaar! En ondertussen groeit de arbeidsmigratie-instroom jaarlijks, terwijl de asielinstroom al decennia stabiel vrij laag is.
Ze kosten woningen, plekken in ziekenhuizen of huisartsenpraktijken etc. Ze nemen plaats in. Dat is een probleem. Het gaat sneller dan we bouwen.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Iedere babyboomer die de arbeidsmarkt verlaat moet vervangen worden om de zorg, het sociale stelsel, de economie draaiende te houden en de AOW te kunnen blijven betalen en zelfs dat is mogelijk niet genoeg de komende 10 jaar. Iets waar iedereen zijn ogen voor sluit, lijkt het.
Doen alsof mensen die van een expat regeling gebruik maken Nederland iets kosten of oneerlijk zijn is ook zo'n verhaal, de mensen die dat zeggen vergeten voor het gemak even wat het Nederland kost om iemand op te leiden en wat het Nederland kost om een Masters te halen. Zo bezien zijn expats een koopje en dat is exact waarom vrijwel ieder EU land nu zo'n regeling heeft.
Ter Apel haalt het nieuws en de andere issues zijn wat moeilijker te duiden.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:02 schreef nostra het volgende:
Het probleem van de PVV en (helaas) in mindere mate de VVD, is dat deze de hele berg 'migratie' ongedifferentieerd op één hoop gegooid wordt.
Asiel is niet geen probleem, maar wel een beperkt probleem. Wél met zijn eigen karakteristieken, zoals relatief hogere criminaliteit en een hoge concentratie van die problematiek in kleine omgevingen. Daar was juist de asiel'dwang'wet niet dé oplossing voor, maar wel een mitigerende maatregel.
Expats hebben we gewoon keihard nodig, helemaal met de demografische ontwikkeling en de technologische voorloper die we in ieder geval als Nederland binnen Europa moeten zijn (even daargelaten dat Europa zelf mijlenver op de VS en straks China achterloopt).
Laaggeschoolde arbeidsmigratie kan je niet veel meer aan doen dan de negatieve excessen tegengaan, zoals koppelbazen aanpakken en fatsoenlijke huisvesting garanderen. Hele sectoren zoals de vleesindustrie (waar bakken met geld wordt verdiend), kassenbouw (ook, maar een stukje minder wit) of distributiecentra (waar heel NL op draait, van havens tot datacentra tot transport) het land uit willen jagen is niet de oplossing.
Het punt is alleen dat de PVV-stemmer het daar allemaal niet echt om te doen is, maar om de mensen die hier al zijn. En deels terecht, want nee, je wil niet in de meeste wijken van de drie grote steden lopen. Daar is alleen geen generieke oplossing voor, behalve remigratiegeleuter á la AfD en FvD. Ja, harder op J&V&J, stokpaardjes des VVD's waar ze allemaal op hun bek gegaan zijn. Dáár zit de echte pijn.
Naar mijn idee is dat er al. Dat er nog geen bloed vloeit is vooral te danken aan dat er wordt gepleisterd.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Naar verwachting zijn er tegen 2030 zeker een miljoen meer banen dan arbeidskrachten in Nederland waarbij een fors deel van dat tekort in de zorg zal zitten. Er zit een gigantisch zorginfarct aan te komen.
Tegelijkertijd zijn ze ook in de zorg erg noodzakelijk. Zonder arbeidsmigranten had ik vermoedelijk geen tandarts… En het verzorgingshuis hier is blij dat er een Oekraïne-opvang naast ze zit want het rooster voor de schoonmaak kregen ze echt niet meer rond.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:04 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ze kosten woningen, plekken in ziekenhuizen of huisartsenpraktijken etc. Ze nemen plaats in. Dat is een probleem. Het gaat sneller dan we bouwen.
Klopt, met kunst- en vliegwerk houden we het nog net overeind. Vanaf 1 januari is er nieuwe wetgeving over ZZP-ers (zorginstellingen kunnen ze dan moeilijker inhuren), dat gaat ook weer heel wat personeel uit de ziekenhuizen en verzorgingstehuizen trekken…quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:08 schreef Vallon het volgende:
[..]
Naar mijn idee is dat er al. Dat er nog geen bloed vloeit is vooral te danken aan dat er wordt gepleisterd.
Het zorgstelsel naast de verwachting daarvan, is onhoudbaar. Nu zitten 'we' al op een budhet van cqa. 150Miljard, dat alleen maar meer zal worden.
Elke zorgbehoevende heeft (in)direct - ook in het totale systeem - één ander iemand nodig.
Nouja ik heb in ieder geval nergens gezegd dat expats Nederlanders wat kosten. Hoewel het niet uitgesloten is, met zulke dikke belastingkorting als die expat dan flink gebruik maakt van de gezondheidszorg en onderwijs voor een aantal kinderen is het prima mogelijk dat een expat meer kost dan oplevert ja. Als die expatkinderen die hier onderwijs krijgen vervolgens in een ander land dat onderwijs gebruiken.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Doen alsof mensen die van een expat regeling gebruik maken Nederland iets kosten of oneerlijk zijn is ook zo'n verhaal, de mensen die dat zeggen vergeten voor het gemak even wat het Nederland kost om iemand op te leiden en wat het Nederland kost om een Masters te halen. Zo bezien zijn expats een koopje en dat is exact waarom vrijwel ieder EU land nu zo'n regeling heeft.
Laat hem Faber aanpakken die stoer aan het praten is in de media. Dat is het schadelijke in deze situatie. Er is geen besluit genomen en mevrouw doet alsof dat wel zo is.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:28 schreef Bassie48 het volgende:
Schoof is een sympathieke man maar hij wist duidelijk niet waar hij "Ja" tegen heeft gezegd. Nu heeft hij zichzelf in een onmogelijke positie geplaatst. Toen Van Vroonhoven zo stoer deed had hij moeten zeggen "Nee, we geven die informatie niet omdat erover nog geen besluit is genomen in de ministerraad. We gaan het niet doen. En als u er niet mee eens bent dan dient u maar een motie van wantrouwen in. Ik ben benieuwd of u deze steunt en zo verantwoordelijk bent voor het naar huis sturen van het kabinet".
Nu, is hij een speelbal van de gehele tweede kamer en zullen dergelijke taferelen elke keer plaatsvinden want de wolven ruiken bloed en zien de prooi langzaam maar zeker ineenzijgen. Dickie, Dicjkie, Dickie toch. Kap er maar mee en geniet van je vriendin, kinderen en kleinkinderen zo op je oude dag want je wordt straks tot op het bot verscheurd.
Dan wordt Geert boos. Dus, Dickie kap er mee want je zal nooit maar dan ook nooit een oplossing vinden voor wat dan ook. Niemand zou dat in deze situatie kunnen, niemand.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:30 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Laat hem Faber aanpakken die stoer aan het praten is in de media. Dat is het schadelijke in deze situatie. Er is geen besluit genomen en mevrouw doet alsof dat wel zo is.
Ik vond je best goed beginnen maar ik begrijp hier weinig van. Waarom zou je laaggeschoolde arbeidsmigratie niet aan kunnen pakken. Je kunt toch bijvoorbeeld zoals België stellen dat een expatregeling alleen geldt voor mensen met een opleiding gelijk aan een master. Daarbij waarom moeten we hier kassen hebben, als werkelijk geen Nederlander erin wil werken. Het lijkt me prima mogelijk om voor specifieke sectoren ook ander ontmoedigingsbeleid te voeren als bijvoorbeeld blijkt dat een sector teveel op goedkope arbeidsmigranten draait.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:02 schreef nostra het volgende:
Laaggeschoolde arbeidsmigratie kan je niet veel meer aan doen dan de negatieve excessen tegengaan, zoals koppelbazen aanpakken en fatsoenlijke huisvesting garanderen. Hele sectoren zoals de vleesindustrie (waar bakken met geld wordt verdiend), kassenbouw (ook, maar een stukje minder wit) of distributiecentra (waar heel NL op draait, van havens tot datacentra tot transport) het land uit willen jagen is niet de oplossing.
Het punt is alleen dat de PVV-stemmer het daar allemaal niet echt om te doen is, maar om de mensen die hier al zijn. En deels terecht, want nee, je wil niet in de meeste wijken van de drie grote steden lopen. Daar is alleen geen generieke oplossing voor, behalve remigratiegeleuter á la AfD en FvD. Ja, harder op J&V&J, stokpaardjes des VVD's waar ze allemaal op hun bek gegaan zijn. Dáár zit de echte pijn.
Bovendien maakt misschien maar 5 % van de arbeidsmigranten gebruik van expatregeling. De poolse bouwvakker, of Poolse aarbeienplukker, of Filippijnse verpleegster verdienen niet genoeg om van de 30% regeling gebruik te kunnen maken.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ah, de kennismigranten heb ik totaal geen problemen mee, daar draait de Nederlandse economie gewoon voor een behoorlijk deel op.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:59 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ik had het over arbeids-en kennismigranten. Niet over asielzoekers.
Wat tegen polarisatie ingaat is wel dat Schoof door zowel Wilders als de oppositie wordt verscheurd.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:28 schreef Bassie48 het volgende:
Schoof is een sympathieke man maar hij wist duidelijk niet waar hij "Ja" tegen heeft gezegd. Nu heeft hij zichzelf in een onmogelijke positie geplaatst. Toen Van Vroonhoven zo stoer deed had hij moeten zeggen "Nee, we geven die informatie niet omdat erover nog geen besluit is genomen in de ministerraad. We gaan het niet doen. En als u er niet mee eens bent dan dient u maar een motie van wantrouwen in. Ik ben benieuwd of u deze steunt en zo verantwoordelijk bent voor het naar huis sturen van het kabinet".
Nu, is hij een speelbal van de gehele tweede kamer en zullen dergelijke taferelen elke keer plaatsvinden want de wolven ruiken bloed en zien de prooi langzaam maar zeker ineenzijgen. Dickie, Dicjkie, Dickie toch. Kap er maar mee en geniet van je vriendin, kinderen en kleinkinderen zo op je oude dag want je wordt straks tot op het bot verscheurd.
Criminaliteit daalt ook al jaren, doen alsof we hier gevaarlijke wijken hebben is echt weer puur met de onderbuik reageren ipv naar de feiten kijken..quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het dikgedrukte lijkt me zon vreselijke overdrijving dat kun je toch bijna niet menen? We zijn geen Amerika met zieke ghetto's ofzo, niet door de meeste wijken in Amsterdam of Rotterdam lopen zelfs volgens jou. Zelfs de slechtste wijk in zon stad in Nederland is niet zo erg dat je er niet door zou willen lopen. Het is eerder zo dat de laatste keer dat dat type PVV stemmer in zon wijk was misschien 30 jaar geleden is ofzo anders kun je niet zo'n angstbeeld ervan hebben alsof het grootste deel van de grote steden onbegaanbaar is
Omdat er vrij verkeer van personen binnen de EU is en godzijdank, die verworven vrijheid moeten we behouden.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik vond je best goed beginnen maar ik begrijp hier weinig van. Waarom zou je laaggeschoolde arbeidsmigratie niet aan kunnen pakken.
De horticultuursector is inmiddels wel wat groter, geavanceerder en hoogstaander dan de gemiddeldequote:Daarbij waarom moeten we hier kassen hebben, als werkelijk geen Nederlander erin wil werken.
Natuurlijk is dat een hyperbool. Ja, ik heb ook in LA 'geleefd' en daar is er geen metro waar je niet tussen de junks zit en met wat mazzel slapen ze en raken ze niet in een manie.quote:Het dikgedrukte lijkt me zon vreselijke overdrijving dat kun je toch bijna niet menen? We zijn geen Amerika met zieke ghetto's ofzo, niet door de meeste wijken in Amsterdam of Rotterdam lopen zelfs volgens jou. Zelfs de slechtste wijk in zon stad in Nederland is niet zo erg dat je er niet door zou willen lopen.
Dick is er niet naar om de situatie op de spits te drijven.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:28 schreef Bassie48 het volgende:
Ze moet wat om het kiezersbedrog van NSC nog enigszins te mitigeren.quote:Op zaterdag 21 september 2024 12:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dick is er niet naar om de situatie op de spits te drijven.
De fout zat bij Vroonhoven, zij sloot zich aan bij de oppositie die die stukken wilde. Ze denkt waarschijnlijk dat ze omdat ze van NSC is, altijd voor transparantie moet zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |