abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215005352
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:28 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Sorry hoor maar dit is echt dom. De opvangcrisis komt door pure onwil, niet door ongelimiteerde opvangplekken.
Is dat zo? Iedere opvangplek kost zo'n 30-70.000 euro per jaar en we hebben er 50.000+ dat vind ik al een gigantisch aantal en dat zou dan naar 100.000+ moeten daar moet dan toch ergens een limiet komen?

En is die limiet dan al niet lang bereikt als er gewoon geen draagvlak meer is in de maatschappij? Hoe groot moet de PVV worden wil het kwartje vallen?
pi_215005405
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:31 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Is dat zo? Iedere opvangplek kost zo'n 30-70.000 euro per jaar en we hebben er 50.000+ dat vind ik al een gigantisch aantal en dat zou dan naar 100.000+ moeten daar moet dan toch ergens een limiet komen?

En is die limiet dan al niet lang bereikt als er gewoon geen draagvlak meer is in de maatschappij? Hoe groot moet de PVV worden wil het kwartje vallen?
peanuts op het staatsbudget. In de beeldvorming van veel burgers een gi-gan-tisch bedrag.

[ Bericht 0% gewijzigd door Niels0Kurovski op 17-09-2024 09:38:54 (typo) ]
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_215005414
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:31 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]

Noodopvang en allerlei bestuurlijke boetes maken het er niet goedkoper op.

Met name in 2016 en 2017 heeft het COA veel locaties moeten sluiten omdat er minder asielzoekers naar Nederland kwamen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215005480
quote:

[..]

Wat denk je dat duurder is, steeds noodopvang regelen en weer sluiten zodra de instroom iets daalt enkele weken, of gewoon voldoende permanente plekken voor de redelijk stabiele instroom die we al jaren hebben?

De politiek kan niet doen alsof ze overvallen worden door de instroom, die is al jaren zeer voorspelbaar. Dat er dus niet voldoende vast opvangplekken zijn is pure onwil of zelfs bewust beleid. Ze sluiten soms zelfs centra tegen de zin van de betreffende gemeente en buurt.

En ja, vervolgens wordt het duurder. Maar dat is de keuze die de rechtse partijen maken, die willen dat het duur is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 17 september 2024 @ 09:48:32 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_215005504
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat denk je dat duurder is, steeds noodopvang regelen en weer sluiten zodra de instroom iets daalt enkele weken, of gewoon voldoende permanente plekken voor de redelijk stabiele instroom die we al jaren hebben?
Goedkoper is: Frontex een mandaat geven om actief mensen te weren. Op de zee en op land. Mensen direct terugsturen. Etc...
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_215005544
Het stomme aan het hele geval is dat oppositie beter (wel) lijkt te weten waar de pijnpunten en oplossingen liggen voor het hele migratie probleem.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 17 september 2024 @ 09:55:48 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215005575
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:52 schreef Nebelwerfer het volgende:
Het stomme aan het hele geval is dat oppositie beter (wel) lijkt te weten waar de pijnpunten en oplossingen liggen voor het hele migratie probleem.
Alleen weigeren ze ernaar te handelen. Ik heb geen vertrouwen in een partij als D66 of GL om ook maar één vinger uit te steken naar migratie anders dan het probleem in Ter Apel oplossen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 17 september 2024 @ 09:56:26 #9
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_215005579
Planbureaus vinden plannen kabinet te vaag en vooral gericht op korte termijn - https://nos.nl/l/2537406

Je verwacht het niet :')
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_215005646
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Goedkoper is: Frontex een mandaat geven om actief mensen te weren. Op de zee en op land. Mensen direct terugsturen. Etc...
Op basis waarvan? De EU heeft als een van de grondrechten een recht op asiel:

https://fra.europa.eu/en/eu-charter/article/18-right-asylum

Als iemand op zee gestopt word en zegt asiel te willen aanvragen heeft Frontex die persoon gewoon door te laten. Sowieso heeft Frontex geen bevoegdheden om dat soort zaken te doen, wie toegelaten word of niet is gewoon een competentie van de natie staat die lid is van de EU.
pi_215005649
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:55 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Alleen weigeren ze ernaar te handelen. Ik heb geen vertrouwen in een partij als D66 of GL om ook maar één vinger uit te steken naar migratie anders dan het probleem in Ter Apel oplossen.
Hoorde gister Bontebal. Die steekt zijn hand ook in eigen boezem.

Voor mij is het tenminste duidelijk dat de oplossingen niet liggen bij de plannen die het kabinet nu heeft. Hoewel men het wel ook heeft over het aanpakken van de uitgeprocedeerden. Ik denk wel dat dit te lastig voor ze gaat zijn zodat ze het bij de schreeuw punten gaan houden.
pi_215005659
Ik heb zelfs ook nog wel zoiets van: Laat het maar nu al een crisis uitgeroepen worden en nu zaken aanpakken die later wellicht niet meer zouden kunnen. Ik snap NSC ook goed, hopelijk komt de Raad van State niet met negatief advies al verwacht ik wat anders...
  dinsdag 17 september 2024 @ 10:08:24 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_215005670
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Op basis waarvan? De EU heeft als een van de grondrechten een recht op asiel:

https://fra.europa.eu/en/eu-charter/article/18-right-asylum

Als iemand op zee gestopt word en zegt asiel te willen aanvragen heeft Frontex die persoon gewoon door te laten. Sowieso heeft Frontex geen bevoegdheden om dat soort zaken te doen, wie toegelaten word of niet is gewoon een competentie van de natie staat die lid is van de EU.
Dan hebben we nu dus het probleem gevonden. Die wet. Die zorgt nu voor meeuwen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_215005681
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Als je even goed kijkt dan is die wet (een grondrecht) verbonden aan twee andere verdragen. Prima als je alles wil verscheuren maar hou er rekening mee dat de gevolgen daarvan verstrekkend zijn en dat je alle lidstaten zal moeten overtuigen van het nut daarvan.

Lidstaten die net een nieuwe asielovereenkomst uitgewerkt hebben, overigens.
pi_215005735
is dit ook meteen het prinsjesdag-live topic?
  dinsdag 17 september 2024 @ 10:24:25 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_215005804
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als je even goed kijkt dan is die wet (een grondrecht) verbonden aan twee andere verdragen. Prima als je alles wil verscheuren maar hou er rekening mee dat de gevolgen daarvan verstrekkend zijn en dat je alle lidstaten zal moeten overtuigen van het nut daarvan.

Lidstaten die net een nieuwe asielovereenkomst uitgewerkt hebben, overigens.
Ik kan het niet helpen dat de EU continu maar van die "kom lekker binnen.. neem wat geld.. neem een gratis advocaat.. rek de procedures maar lekker.. blijf dan maar als het allemaal uit loopt" wetten loopt aan te nemen. Het komt niet door mijn stemgedrag. En ik vermoed eigenlijk dat het heel weinig te maken heeft met de stemmen van europeanen om eerlijk te zijn. Die afstand tot de kiezer is groot. Dit is een vanity project van wereldvreemden aan de top zelf die weinig tot niks merken van de effecten van hun beleid.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 17 september 2024 @ 10:28:57 #17
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215005836
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:05 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Hoorde gister Bontebal. Die steekt zijn hand ook in eigen boezem.

Voor mij is het tenminste duidelijk dat de oplossingen niet liggen bij de plannen die het kabinet nu heeft. Hoewel men het wel ook heeft over het aanpakken van de uitgeprocedeerden. Ik denk wel dat dit te lastig voor ze gaat zijn zodat ze het bij de schreeuw punten gaan houden.
Een slechte aanpak is nog altijd beter dan de struisvogelaanpak. Ik vind het ook triest dat het zo ver heeft moeten komen, maar ben tegelijkertijd blij dat er dan eindelijk eens stappen gezet worden.

Voor eventuele toekomstige verkiezingen kan dit ook positief zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_215005840
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:24 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ik kan het niet helpen dat de EU continu maar van die "kom lekker binnen.. neem wat geld.. neem een gratis advocaat.. rek de procedures maar lekker.. blijf dan maar als het allemaal uit loopt" wetten loopt aan te nemen. Het komt niet door mijn stemgedrag. En ik vermoed eigenlijk dat het heel weinig te maken heeft met de stemmen van europeanen om eerlijk te zijn. Die afstand tot de kiezer is groot. Dit is een vanity project van wereldvreemden aan de top zelf die weinig tot niks merken van de effecten van hun beleid.
Welke wetten zijn dat want volgens mij verzin je dit verhaal ter plekke. Het hele verhaal wat je post, eigenlijk.

De nieuwe (en oude) EU asielregels zijn door de lidstaten met elkaar onderhandeld. Artikel 18 rept niet van wat jij stelt, in geen enkel opzicht.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2024 10:31:12 ]
pi_215005855
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Die wet is niet het probleem. We hebben ruimte genoeg om die mensen fatsoenlijk op te vangen en iedereen die echt op de vlucht is voor oorlog, geweld of vervolging netjes een veilige plek te geven.

Het probleem zit hem in hoe er in Nederland mee wordt omgegaan: bewust te weinig opvangplekken voor asielzoekers, bewust asielzoekers geen scholing geven zodat ze als ze asiel krijgen niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt, bewust asielzoekers verbieden te werken. Dat zijn de zaken die tot de problemen leiden, niet de instroom.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215005868
Verder is er net een nieuwe migratiedeal in de EU, die gaat in per 2026. Denken dat aan die deal waar jaren is over onderhandeld ook maar een komma gewijzigd kan worden voor hij in gaat, is echt pure politieke domheid. Die onderhandelingen waren enorm zwaar en zijn nu net klaar. Die gaan ze niet opnieuw beginnen.
pi_215005877
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die wet is niet het probleem. We hebben ruimte genoeg om die mensen fatsoenlijk op te vangen en iedereen die echt op de vlucht is voor oorlog, geweld of vervolging netjes een veilige plek te geven.

Het probleem zit hem in hoe er in Nederland mee wordt omgegaan: bewust te weinig opvangplekken voor asielzoekers, bewust asielzoekers geen scholing geven zodat ze als ze asiel krijgen niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt, bewust asielzoekers verbieden te werken. Dat zijn de zaken die tot de problemen leiden, niet de instroom.
Nu is het ook wel weer zo dat er ook zijn die zelf ook geen moeite lijken doen om het te leren.
pi_215005898
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:36 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Nu is het ook wel weer zo dat er ook zijn die zelf ook geen moeite lijken doen om het te leren.
Dat is een klein percentage, klopt. Mijn ervaring met asielzoekers is juist dat ze vaak enorm gemotiveerd zijn. Zeker in het begin, als ze jaren in de opvang zitten en niks mogen neemt die motivatie wel wat af.
pi_215005915
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het opschalen van opvangplekken is alleen maar uitstellen/negeren van het probleem.
Dan heeft iedere gemeente zijn eigen ter apel, is er overal overlast, kost het alsnog bakken met geld en is er alsnog geen plek om door te stromen.

De enige juiste aanpak is om iets aan de instroom te doen.
pi_215005952
Asluitend Sweder van Wijnbergen bij BNR. Gaat er gehakt van maken, weet ik nu al. =)
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_215005955
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het opschalen van opvangplekken is alleen maar uitstellen/negeren van het probleem.
Dan heeft iedere gemeente zijn eigen ter apel, is er overal overlast en is er alsnog geen plek om door te stromen.
En dat is dus totale onzin, op Ter Apel en Budel na ervaart praktisch geen enkele gemeente overlast van de nu bestaande asielzoekerscentra. Ook buurtbewoners die eerst fel tegen waren geven dat aan. Als jij nog denkt dat elk asielzoekerscentrum overlast geeft, dan volg je het nieuws echt niet.

https://nos.nl/collectie/(...)e-asielzoekerscentra
https://www.rtvdrenthe.nl(...)en-overlast-van-azcs
https://www.rtvnoord.nl/o(...)over-de-positiviteit

En als er al overlast is, is dat door kansarme veiligelanders. Dat is een relatief kleine groep, als elke gemeente er wat zou opvangen heb je er 3 of 4 per gemeente. Dat kan iedere gemeente aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')