Gelukkig is de "zondagrust" afgeschaft. Hier bij mij zijn alle horeca en winkels open.quote:Op maandag 16 september 2024 11:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je moet niks. Maar wie wil nou geen vrije zaterdag?
Dat kan ik begrijpen als je de gedachte achter die regels niet begrijpt of niet gelooft. Die zijn vooral bedoeld om er in spirituele zin optimaal van te genieten en te profiteren.quote:Op maandag 16 september 2024 11:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Geen probleem mee, maar wel als ie volgens een religieuze traditie ingevuld moet worden als in: niet reizen, niet sporten, geen vuur maken etc.
De sabbat is bovendien niet alleen fijn; op het schenden van die rust stond de doodstraf. Het was dus niet gewoon een gift van JHWH, maar een gift waarbij JHWH Zijn volk opdroeg je met stenen te vermoorden als je die gift niet accepteerde (Numeri 15, Exodus 35).quote:Op maandag 16 september 2024 11:19 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Gelukkig is de "zondagrust" afgeschaft. Hier bij mij zijn alle horeca en winkels open.
Tja, ik vind het fijn dat ik zondag naar de supermarkt kan gaan om een vergeten pak melk oid te halen. Ik vind het nog fijner dat ik niet in een Gilead-achtig land ("The Handmaid's Tale") woon waar je dan als een gulzige, hedonistische zondaar wordt beschouwd die terplekke gestenigd of opgehangen dient te worden.quote:Op maandag 16 september 2024 11:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De sabbat is bovendien niet alleen fijn; op het schenden van die rust stond de doodstraf. Het was dus niet gewoon een gift van JHWH, maar een gift waarbij JHWH Zijn volk opdroeg je met stenen te vermoorden als je die gift niet accepteerde (Numeri 15, Exodus 35).
Maar goed, wij niet-christenen snappen dat genot en voordeel waarschijnlijk niet.
Tsja, Goddelijke wijsheid hé. Er zat vast een diepgaand spiritueel doel achter JHWH's opdracht om mensen dood te stenigen die hout wilden sprokkelen op de sabbat.quote:Op maandag 16 september 2024 11:50 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Tja, ik vind het fijn dat ik zondag naar de supermarkt kan gaan om een vergeten pak melk oid te halen. Ik vind het nog fijner dat ik niet in een Gilead-achtig land ("The Handmaid's Tale") woon waar je dan als een gulzige, hedonistische zondaar wordt beschouwd die terplekke gestenigd of opgehangen dient te worden.
Foei Haushofer.quote:Op maandag 16 september 2024 11:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, Goddelijke wijsheid hé. Er zat vast een diepgaand spiritueel doel achter JHWH's opdracht om mensen dood te stenigen die hout wilden sprokkelen op de sabbat.
En dat zal vast weer iets met de verdorven aard van het volk Israël hebben te maken
Ik sprokkel graag hout op de sabbatquote:
Sorry? Wanneer heeft God dat dan gedaan want als ik rondkijk in de wereld en die vergelijk met de veel minder seculaire wereld van het verleden dan lijkt het tegenovergestelde waar.quote:Op maandag 16 september 2024 11:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat kan ik begrijpen als je de gedachte achter die regels niet begrijpt of niet gelooft. Die zijn vooral bedoeld om er in spirituele zin optimaal van te genieten en te profiteren.
Overigens zijn er niet zoveel regels hoor.
Maar hoe dan ook, een vrije dag in de week is goed voor iedereen, denk ik.
Als tirannen hun gang hadden kunnen gaan, zouden we nu waarschijnlijk allemaal slaven zijn die 7 dagen per week moeten werken.
Daar heeft God toch mooi een stokje voor gestoken.
De sabbat is voor zover ik weet de oudste traditie in de wereld met een wekelijkse rustdag. Ik dacht dan ook specifiek aan de hebreeën in Egypte.quote:Op maandag 16 september 2024 18:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sorry? Wanneer heeft God dat dan gedaan want als ik rondkijk in de wereld en die vergelijk met de veel minder seculaire wereld van het verleden dan lijkt het tegenovergestelde waar.
Landen die zich christelijk of anderzins religieus noemden waren meesters in het onderdrukken, overheersen en uitmoorden van andere volkeren al dan niet in de naam van God. Vaker wel dan niet.
Ik vind het heel raar argument omdat aan te voeren terwijl we pas sinds de secularisatie toeneemt in de wereld meer vrijheid en meer rechten voor arbeiders zien.
Leuk staaltje revisionisme waarbij je ook nog eens net doet alsof het wat uitmaakt of de slavendrijver een Protestant of een Katholiek is.quote:Op maandag 16 september 2024 18:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De sabbat is voor zover ik weet de oudste traditie in de wereld met een wekelijkse rustdag. Ik dacht dan ook specifiek aan de hebreeën in Egypte.
Maar de bijbel beschrijft dat zevende dag al sinds de creatie tot heilige dag is verklaard. Dus God heeft van het begin een rustdag voorzien die niet geschonden diende te worden door wie dan ook. Geen mens heeft het recht om je te dwingen zeven dagen te werken.
Ik denk dat seculiere maatschappijen zeer veel hebben overgenomen van Christelijke leerstellingen en tradities, vooral de meer bijbelgebaseerde. De voorlopers van de verlichting en het humanisme waren immers ook Christenen, zoals Erasmus. De scheiding van kerk en staat was een Christelijk principe. Niet alle Christenen waren daar voorstander van, maar het is wel onder Christelijke groepen ontstaan op basis van de nieuwtestamentische gedachte dat menselijke autoriteiten en Gods autoriteit twee verschillende dingen zijn. 'Geef aan Caesar wat Caesar toebehoort en aan God wat aan God toebehoort'.
Het Rooms-Katholicisme dat geen scheiding tussen kerk en staat wil en veel mensen heeft onderdrukt, heb ik al vaak genoeg aangewezen als anti-Christelijk zoals blijkt uit haar gedrag.
Waar slaat dit nou weer op. Slavendrijven is iets van alle tijden, religies en maatschappijen. Of denk je niet dat de boertjes onder het communisme gewoon slaven waren?quote:Op maandag 16 september 2024 18:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Leuk staaltje revisionisme waarbij je ook nog eens net doet alsof het wat uitmaakt of de slavendrijver een Protestant of een Katholiek is.
Waaronder een hoop Katholieken.quote:Op maandag 16 september 2024 19:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar slaat dit nou weer op. Slavendrijven is iets van alle tijden, religies en maatschappijen. Of denk je niet dat de boertjes onder het communisme gewoon slaven waren?
Slavernij is uiteindelijk afgeschaft mede door Christelijke voorstanders van die afschaffing.
Jij was degene die begon over slavernij in eerdere post, je verzet nu de doelpalen maar weer eens door over communisme te beginnen, daar hadden we het niet over.quote:Op maandag 16 september 2024 19:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar slaat dit nou weer op. Slavendrijven is iets van alle tijden, religies en maatschappijen. Of denk je niet dat de boertjes onder het communisme gewoon slaven waren?
Slavernij is uiteindelijk afgeschaft mede door Christelijke voorstanders van die afschaffing.
"Vervloekt zij Kanaän, de minste onder zijn broeders zal hij zijn".quote:Op maandag 16 september 2024 19:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Jij was degene die begon over slavernij in eerdere post, je verzet nu de doelpalen maar weer eens door over communisme te beginnen, daar hadden we het niet over.
En heel lang in stand gehouden en opgezet door Christelijke voorstanders van slavernij.
Ik had inderdaad de Hebreeuwse slaven in gedachten ja. Die werden bevrijd en de traditie van een wekelijkse rustdag is voor zover ik weet daarna naar andere beschavingen verspreid.quote:Op maandag 16 september 2024 19:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Jij was degene die begon over slavernij in eerdere post, je verzet nu de doelpalen maar weer eens door over communisme te beginnen, daar hadden we het niet over.
En heel lang in stand gehouden en opgezet door Christelijke voorstanders van slavernij.
Nog niets vergeleken bij de Kruistochten, de Inquisitie, de heksenverbrandingen en de bloedraad.quote:Op maandag 16 september 2024 19:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De Franse revolutie was ook een regelrecht bloedbad.
Blijkbaar vergieten mensen bloed, religie of geen religie.quote:Op maandag 16 september 2024 19:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Nog niets vergeleken bij de Kruistochten, de Inquisitie, de heksenverbrandingen en de bloedraad.
De sabbat is door mensen "ingesteld". Eigenlijk kolder, waarom zou je niet lekker uit de band springen op zaterdag & zondag?quote:Op maandag 16 september 2024 20:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het ging dan ook niet om wat mensen allemaal doen, maar om wat God heeft gedaan door een sabbatsrust in te stellen.
Omdat God die je het leven geeft, en alle goede dingen in het leven, graag wil dat je een dag per week met hem en de rest van Zijn kinderen doorbrengt. Zodat je hem niet vergeet bijvoorbeeld, en Hij je kan zegenen, en je een zegening voor anderen kunt zijn, en zij voor jou. Het is niet zo handig om te vergeten dat je het leven aan Hem te danken hebt, dat kan tot allerlei problemen leiden.quote:Op maandag 16 september 2024 20:07 schreef blomke het volgende:
[..]
De sabbat is door mensen "ingesteld". Eigenlijk kolder, waarom zou je niet lekker uit de band springen op zaterdag & zondag?
Het leven heb ik tegen wil en dank, aan mijn ouders te danken. De goede dingen in het leven heb ik aan mezelf, me-ik en me-eigen te danken, de enige drie-eenheid die bestaat.quote:Op maandag 16 september 2024 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat God die je het leven geeft, en alle goede dingen in het leven
Vind het nogal onaangenaam, betweterig en arrogant volk. Liever zoek ik m'n eigen vrinden uit.quote:Op maandag 16 september 2024 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
de rest van Zijn kinderen doorbrengt.
Hij is mij allang vergeten, heeft z'n handen van me afgetrokken en "de zegeningen van de heer" kan ik op de vingers van een hand onder de zaagmachine vandaan, tellen.quote:Op maandag 16 september 2024 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zodat je hem niet vergeet bijvoorbeeld, en Hij je kan zegenen.
Zoals ik al meldde: Het leven heb ik tegen wil en dank, aan mijn ouders te danken. Toen ik het geloof vaarwel zegde, verdwenen tal van ongemakken als sneeuw voor de zon.quote:Op maandag 16 september 2024 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is niet zo handig om te vergeten dat je het leven aan Hem te danken hebt, dat kan tot allerlei problemen leiden.
Ik hoop dat je op een dag een betere ervaring zult hebben.quote:Op maandag 16 september 2024 20:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Het leven heb ik tegen wil en dank, aan mijn ouders te danken. De goede dingen in het leven heb ik aan mezelf, me-ik en me-eigen te danken, de enige drie-eenheid die bestaat.
[..]
Vind het nogal onaangenaam, betweterig en arrogant volk. Liever zoek ik m'n eigen vrinden uit.
[..]
Hij is mij allang vergeten, heeft z'n handen van me afgetrokken en "de zegeningen van de heer" kan ik op de vingers van een hand onder de zaagmachine vandaan, tellen.
[..]
Zoals ik al meldde: Het leven heb ik tegen wil en dank, aan mijn ouders te danken. Toen ik het geloof vaarwel zegde, verdwenen tal van ongemakken als sneeuw voor de zon.
Maak je je ook maar enigszins zorgen om het lot van een heiden? Ja, ik weet al wat er komen gaat: Joh. 3:16quote:Op maandag 16 september 2024 20:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik hoop dat je op een dag een betere ervaring zult hebben.
Wat hebben mijn zorgen over 'heidenen' met jouw slechte ervaring te maken?quote:Op maandag 16 september 2024 20:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Maak je je ook maar enigszins zorgen om het lot van een heiden? Ja, ik weet al wat er komen gaat: Joh. 3:16
En het institutionele kindermisbruik. Hoeveel kinderen zijn er de afgelopen 2.000 jaar niet in naam van de Heer verkracht en onteerd?quote:Op maandag 16 september 2024 19:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Nog niets vergeleken bij de Kruistochten, de Inquisitie, de heksenverbrandingen en de bloedraad.
Naar mijn bescheiden mening heeft God nooit iets gedaan. Dat kan ook niet want Hij is een door de mens verzonnen karakter in een reële wereld. De huidige menselijke soort, Homo sapiens, evolueerde ca. 300.000 jaar geleden. Gedurende deze periode ontwikkelde de mensheid verschillende overtuigingen, mythologieën en "verhalen", waaronder de ideeën over hogere machten of goden.quote:Op maandag 16 september 2024 20:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Blijkbaar vergieten mensen bloed, religie of geen religie.
Het ging dan ook niet om wat mensen allemaal doen, maar om wat God heeft gedaan door een sabbatsrust in te stellen.
De Bijbel geeft anders een prima oplossing voor kindermisbruikers: Matteüs 18:5-6 "En wie zo'n kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij. Maar wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, doet struikelen, het zou beter voor hem geweest zijn dat een molensteen aan zijn hals gehangen was en hij in de diepte van de zee gezonken was".quote:Op dinsdag 17 september 2024 06:04 schreef Bassie48 het volgende:
Laat de kinderen tot mij komen (Lucas 18:15-17) is wel op een heel bijzondere wijze toegepast door de kerk.
En de wereld is spontaan tevoorschijn gekomen? Materie enzo?quote:Op dinsdag 17 september 2024 06:25 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Naar mijn bescheiden mening heeft God nooit iets gedaan. Dat kan ook niet want Hij is een door de mens verzonnen karakter in een reële wereld. De huidige menselijke soort, Homo sapiens, evolueerde ca. 300.000 jaar geleden. Gedurende deze periode ontwikkelde de mensheid verschillende overtuigingen, mythologieën en "verhalen", waaronder de ideeën over hogere machten of goden.
"In den beginne was er de mens daarna verscheen God, en homo sapiens zag dat het goed was"
Dat blijft nog steeds de vraag. Er zijn vele mogelijkheden, wetenschappelijke verklaringen en religieuze. Ik acht de eerste veel waarschijnlijker dan de laatste.quote:Op dinsdag 17 september 2024 07:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En de wereld is spontaan tevoorschijn gekomen?
Waarom?quote:Op dinsdag 17 september 2024 07:47 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat blijft nog steeds de vraag. Er zijn vele mogelijkheden, wetenschappelijke verklaringen en religieuze. Ik acht de eerste veel waarschijnlijker dan de laatste.
Omdat religieuze verklaringen geen enkele empirische basis hebben en omdat God een door de mens verzonnen karakter is.quote:
En hoezo heeft spontane verschijning van materie en het leven een empirische basis? Is dat weleens geobserveerd of gereproduceerd?quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:22 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Omdat religieuze verklaringen geen enkele empirische basis hebben en omdat God een door de mens verzonnen karakter is.
Nope, wie maakt die claim volgen jouw, of schuif je die claim in iemand zijn schoenen om willen van je eigen argumenten.quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En hoezo heeft spontane verschijning van materie en het leven een empirische basis? Is dat weleens geobserveerd of gereproduceerd?
Kun je de discussie een beetje beter volgen aub?quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:29 schreef dop het volgende:
[..]
Nope, wie maakt die claim volgen jouw, of schuif je die claim in iemand zijn schoenen om willen van je eigen argumenten.
Makkelijk, als je geen antwoord weet schuif het dan maar op mijn leesvaardigheid.quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kun je de discussie een beetje beter volgen aub?
Denk jij dat het universum en het leven spontaan zijn ontstaan?quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:41 schreef dop het volgende:
[..]
Makkelijk, als je geen antwoord weet schuif het dan maar op mijn leesvaardigheid.
De vraag is echt niet zo ingewikkeld.
Dat weet ik niet precies, ik kan niet over het randje kijken. (Voorbij het ontstaan van het universum).quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Denk jij dat het universum en het leven spontaan zijn ontstaan?
Geloof je erin?quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:43 schreef dop het volgende:
[..]
Dat weet ik niet precies, ik kan niet over het randje kijken. (Voorbij het ontstaan van het universum).
Jij even min vermoed ik.
Waar in? , op deze manier is het wel een heel open vraag.quote:
Dat materie en/of het leven spontaan zijn ontstaan.quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:51 schreef dop het volgende:
[..]
Waar in? , op deze manier is het wel een heel open vraag.
Ik geloof in elk geval dat we niet over het randje van het ontstaan kunnen kijken.
Ik geloof wel dat ons universum het gevolg is van het ontstaan van ruimte en tijd.quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat materie en/of het leven spontaan zijn ontstaan.
Oké, maar ik vroeg naar materie en het leven. Sterren en dergelijke zijn al van materie gemaakt.quote:Op dinsdag 17 september 2024 10:04 schreef dop het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat ons universum het gevolg is van het ontstaan van ruimte en tijd.
En dat op zichzelf is al een lastige stelling want het antwoord daar op lijkt buiten ruimte en tijd te liggen. (Je zou wat kunnen goochelen met hoe dat precies zit, ik weet het niet precies)
Hoe sterren en planeten onstaan kunnen we verder wel redelijk observeren.
En ook over tijd kun je een boel observeren, binnen redelijke aannames.
Ik kan daar verder ook prima een mening over hebben zonder het precieze begin te kunnen verklaren. Ik weet het niet precies is wat dat betreft een heel eerlijk antwoord.
Helemaal mee eens. En daar aan toevoegend, om dan te zeggen "omdat we het niet precies weten, is God het antwoord" is een antwoord vanuit het ongerijmde.quote:Op dinsdag 17 september 2024 10:04 schreef dop het volgende:
Ik weet het niet precies is wat dat betreft een heel eerlijk antwoord.
Dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat we weten dat we nooit hebben geobserveerd dat materie of het leven uit zichzelf zijn ontstaan. En dus zie ik niet in waarom dat in het verleden wel zou zijn gebeurd. Het druist in tegen alle logica en alles wat we over het universum weten.quote:Op dinsdag 17 september 2024 10:46 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. En daar aan toevoegend, om dan te zeggen "omdat we het niet precies weten, is God het antwoord" is een antwoord vanuit het ongerijmde.
Dat ben ik niet met je eens. Genoeg wetenschappers die gelovig zijn geworden door hun bevindingen. Zelf zie ik ook dat naarmate kennis toeneemt, aspecten van de bijbel juist worden bevestigd. Verder vraag ik me af wat er logisch aan is om als je iets niet weet in dingen te geloven die indruisen tegen wat we wel weten, namelijk dat materie en het leven niet spontaan verschijnen. Of vind jij dat wel logisch?quote:In de loop van de eeuwen is de macht en kracht van logica en wetenschap steeds duidelijker geworden. God heeft op nagenoeg alle gebieden terrein verloren of is zelfs weggejaagd.
je vroeg niet, je bracht in dat dit niet uit niets kan zijn ontstaan, terwijl als je God in het plaatje tovert, dit blijkbaar wel kan.quote:Op dinsdag 17 september 2024 10:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oké, maar ik vroeg naar materie en het leven. Sterren en dergelijke zijn al van materie gemaakt.
dat is de vraag, we weten helemaal niet wat er logisch is buiten ruimte en tijd, ook niet of materie niet buiten ruimte en tijd bestaatquote:Materie kan niet zonder ruimte en tijd bestaan. Dus het is logisch dat die al bestonden (maar wat is dan 'ruimte') of tegelijkertijd begonnen te bestaan.
Het vergezochte is de houding het staat in de bijbel, de bijbel is het woord van God en er kunnen geen fouten in staan, we moeten de bijbel letterlijk lezen.quote:Je mag inderdaad een mening hebben en ergens in geloven, ook al weten we het niet precies en hebben we geen observaties.
Daarom mag ik ook een mening hebben zonder dat ik eerst hoef te bewijzen dat alles waar ik in geloof wetenschappelijk bewezen of waar is.
Ik zie niet in waarom geloven dat een god alles gemaakt heeft nu zoveel vergezochter zou zijn dan dat alles uit zichzelf is ontstaan. Beide zijn niet geobserveerd.
Dit klopt niet wat je zegt. Ik vroeg jou of je erin gelooft:quote:Op dinsdag 17 september 2024 11:20 schreef dop het volgende:
[..]
je vroeg niet, je bracht in dat dit niet uit niets kan zijn ontstaan, terwijl als je God in het plaatje tovert, dit blijkbaar wel kan.
quote:
Vervolgens begon je over tijd, ruimte en sterren, waarna ik de vraag herhaalde.quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat materie en/of het leven spontaan zijn ontstaan.
Volgens mij weten we dat wel hoor. Je kunt geen object hebben zonder dat dat object in een ruimte bestaat, en als het in een ruimte bestaat, dan bestaat het gedurende een bepaalde tijd. Dat is niet mijn mening, maar observatie en logica.quote:dat is de vraag, we weten helemaal niet wat er logisch is buiten ruimte en tijd, ook niet of materie niet buiten ruimte en tijd bestaat
Ik verwees niet specifiek naar de bijbel, maar simpelweg naar god en schepper in tegenstelling tot spontaan ontstaan.quote:Het vergezochte is de houding het staat in de bijbel, de bijbel is het woord van God en er kunnen geen fouten in staan, we moeten de bijbel letterlijk lezen.
Ik kan het dus toch allemaal verklaren. (Sorry ik snap best dat dit laatste wat kort door de bocht voor jouw zal voelen, maar dat is wel zo ongeveer wat je telkens doet)
Wederom claim je iets dat niet gezegd wordt. (Het leven en materie is spontaan ontstaan)quote:Op dinsdag 17 september 2024 10:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..] vraag ik me af wat er logisch aan is om als je iets niet weet in dingen te geloven die indruisen tegen wat we wel weten, namelijk dat materie en het leven niet spontaan verschijnen. Of vind jij dat wel logisch?
quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En hoezo heeft spontane verschijning van materie en het leven een empirische basis? Is dat weleens geobserveerd of gereproduceerd?
Dit was Bassies verklaring:quote:Op dinsdag 17 september 2024 11:33 schreef dop het volgende:
[..]
Wederom claim je iets dat niet gezegd wordt. (Het leven en materie is spontaan ontstaan)
Met of zonder God is materie en leven ontstaan.
Hoe dat precies ging weten we niet precies
Dus god maakt het geen sluitend antwoord, het geeft je alleen de geruststelling dat je een mogelijk antwoord hebt verzonnen.
Ik vroeg toen waarom. Antwoord:quote:Op dinsdag 17 september 2024 07:47 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat blijft nog steeds de vraag. Er zijn vele mogelijkheden, wetenschappelijke verklaringen en religieuze. Ik acht de eerste veel waarschijnlijker dan de laatste.
En toen vroeg ik:quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:22 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Omdat religieuze verklaringen geen enkele empirische basis hebben en omdat God een door de mens verzonnen karakter is.
Immers is het dilemma creatie of spontaan ontstaan. Iets is door iets anders gemaakt, of het ontstaat uit zichzelf. Voor zover ik weet zijn er geen alternatieven. Ik kan er geen bedenken, jij wel?quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het dilemma is helemaal niet spontaan ontstaan, je maakt het tot een dilemma omdat je graag antwoorden invult en geen genoegen neemt met we weten het niet precies, we kunnen niet over het randje kijken.quote:Op dinsdag 17 september 2024 11:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit was Bassies verklaring:
[..]
Ik vroeg toen waarom. Antwoord:
[..]
En toen vroeg ik:
[..]
Immers is het dilemma creatie of spontaan ontstaan. Iets is door iets anders gemaakt, of het ontstaat uit zichzelf. Voor zover ik weet zijn er geen alternatieven. Ik kan er geen bedenken, jij wel?
Maar er is dus geen enkele empirische basis om daarin te geloven.
Dus waarom zou dat een beter alternatief zijn dan het geloof in een god? Je kunt het nergens mee staven.
"We weten het niet" is prima, maar als je een keuze moet maken tussen twee mogelijkheden, of 'religieuze verklaring' af wilt doen als 'geen empirische basis', dan heb je geen argument, want voor het alternatief is die er ook niet.
Ik vroeg je vriendelijk om een derde mogelijkheden te geven als je die kent (anders dan 'we weten het niet', dat is geen mogelijke verklaring voor iets).quote:Op dinsdag 17 september 2024 11:45 schreef dop het volgende:
[..]
Het dilemma is helemaal niet spontaan ontstaan, je maakt het tot een dilemma omdat je graag antwoorden invult en geen genoegen neemt met we weten het niet precies, we kunnen niet over het randje kijken.
Het is helemaal geen keuze uit 2 Antwoorden als je geen antwoorden hebt om uit te kiezen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |