abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214996955
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 11:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je moet niks. Maar wie wil nou geen vrije zaterdag?
Gelukkig is de "zondagrust" afgeschaft. Hier bij mij zijn alle horeca en winkels open.
pi_214996989
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 11:14 schreef blomke het volgende:

[..]
Geen probleem mee, maar wel als ie volgens een religieuze traditie ingevuld moet worden als in: niet reizen, niet sporten, geen vuur maken etc.
Dat kan ik begrijpen als je de gedachte achter die regels niet begrijpt of niet gelooft. Die zijn vooral bedoeld om er in spirituele zin optimaal van te genieten en te profiteren.

Overigens zijn er niet zoveel regels hoor.

Maar hoe dan ook, een vrije dag in de week is goed voor iedereen, denk ik.

Als tirannen hun gang hadden kunnen gaan, zouden we nu waarschijnlijk allemaal slaven zijn die 7 dagen per week moeten werken.

Daar heeft God toch mooi een stokje voor gestoken.
pi_214997128
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 11:19 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Gelukkig is de "zondagrust" afgeschaft. Hier bij mij zijn alle horeca en winkels open.
De sabbat is bovendien niet alleen fijn; op het schenden van die rust stond de doodstraf. Het was dus niet gewoon een gift van JHWH, maar een gift waarbij JHWH Zijn volk opdroeg je met stenen te vermoorden als je die gift niet accepteerde (Numeri 15, Exodus 35).

Maar goed, wij niet-christenen snappen dat genot en voordeel waarschijnlijk niet.
pi_214997287
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 11:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]
De sabbat is bovendien niet alleen fijn; op het schenden van die rust stond de doodstraf. Het was dus niet gewoon een gift van JHWH, maar een gift waarbij JHWH Zijn volk opdroeg je met stenen te vermoorden als je die gift niet accepteerde (Numeri 15, Exodus 35).

Maar goed, wij niet-christenen snappen dat genot en voordeel waarschijnlijk niet.
Tja, ik vind het fijn dat ik zondag naar de supermarkt kan gaan om een vergeten pak melk oid te halen. Ik vind het nog fijner dat ik niet in een Gilead-achtig land ("The Handmaid's Tale") woon waar je dan als een gulzige, hedonistische zondaar wordt beschouwd die terplekke gestenigd of opgehangen dient te worden.
pi_214997346
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 11:50 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Tja, ik vind het fijn dat ik zondag naar de supermarkt kan gaan om een vergeten pak melk oid te halen. Ik vind het nog fijner dat ik niet in een Gilead-achtig land ("The Handmaid's Tale") woon waar je dan als een gulzige, hedonistische zondaar wordt beschouwd die terplekke gestenigd of opgehangen dient te worden.
Tsja, Goddelijke wijsheid hé. Er zat vast een diepgaand spiritueel doel achter JHWH's opdracht om mensen dood te stenigen die hout wilden sprokkelen op de sabbat.

En dat zal vast weer iets met de verdorven aard van het volk Israël hebben te maken O+
pi_214997561
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 11:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Tsja, Goddelijke wijsheid hé. Er zat vast een diepgaand spiritueel doel achter JHWH's opdracht om mensen dood te stenigen die hout wilden sprokkelen op de sabbat.

En dat zal vast weer iets met de verdorven aard van het volk Israël hebben te maken O+
Foei Haushofer. :)
pi_214997573
quote:
10s.gif Op maandag 16 september 2024 12:20 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Foei Haushofer. :)
Ik sprokkel graag hout op de sabbat :@
pi_214999860
Eventjes opnieuw geplaatst. Reactions, anybody? (the usual suspects, others??)

Logische inconsistenties van de christelijke religie

Ik noem de eerste en meest controversiële:

De Drie-eenheid
De aanname van de drie-eenheid (of triniteit) in het christelijke geloof verwijst naar drie personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus), en de Heilige Geest die tegelijkertijd één God vormen. Dit is strijdig met de wetten van de logica, in het bijzonder de wet van identiteit, die stelt dat in principe dat alles wat als waar is vastgesteld, identiek moet zijn aan zichzelf en moet verschillen van andere dingen (A is gelijk aan A en niet aan iets anders).

Bovendien "beweert het christendom" een monotheïstische religie te zijn. Monotheïsme, echter, heeft als fundamenteel geloof dat God één is. Maar God is niet als een taart die in drie stukken kan worden gedeeld die samen weer één geheel vormen. Als God drie personen is of drie delen heeft, kan Hij onmogelijk de Enige, Unieke, Ondeelbare Substantie zijn.

Dus christenen aanbidden niet één God maar drie.
pi_215000679
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 11:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat kan ik begrijpen als je de gedachte achter die regels niet begrijpt of niet gelooft. Die zijn vooral bedoeld om er in spirituele zin optimaal van te genieten en te profiteren.

Overigens zijn er niet zoveel regels hoor.

Maar hoe dan ook, een vrije dag in de week is goed voor iedereen, denk ik.

Als tirannen hun gang hadden kunnen gaan, zouden we nu waarschijnlijk allemaal slaven zijn die 7 dagen per week moeten werken.

Daar heeft God toch mooi een stokje voor gestoken.
Sorry? Wanneer heeft God dat dan gedaan want als ik rondkijk in de wereld en die vergelijk met de veel minder seculaire wereld van het verleden dan lijkt het tegenovergestelde waar.

Landen die zich christelijk of anderzins religieus noemden waren meesters in het onderdrukken, overheersen en uitmoorden van andere volkeren al dan niet in de naam van God. Vaker wel dan niet.

Ik vind het heel raar argument omdat aan te voeren terwijl we pas sinds de secularisatie toeneemt in de wereld meer vrijheid en meer rechten voor arbeiders zien.
pi_215000745
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 18:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Sorry? Wanneer heeft God dat dan gedaan want als ik rondkijk in de wereld en die vergelijk met de veel minder seculaire wereld van het verleden dan lijkt het tegenovergestelde waar.

Landen die zich christelijk of anderzins religieus noemden waren meesters in het onderdrukken, overheersen en uitmoorden van andere volkeren al dan niet in de naam van God. Vaker wel dan niet.

Ik vind het heel raar argument omdat aan te voeren terwijl we pas sinds de secularisatie toeneemt in de wereld meer vrijheid en meer rechten voor arbeiders zien.
De sabbat is voor zover ik weet de oudste traditie in de wereld met een wekelijkse rustdag. Ik dacht dan ook specifiek aan de hebreeën in Egypte.

Maar de bijbel beschrijft dat zevende dag al sinds de creatie tot heilige dag is verklaard. Dus God heeft van het begin een rustdag voorzien die niet geschonden diende te worden door wie dan ook. Geen mens heeft het recht om je te dwingen zeven dagen te werken.

Ik denk dat seculiere maatschappijen zeer veel hebben overgenomen van Christelijke leerstellingen en tradities, vooral de meer bijbelgebaseerde. De voorlopers van de verlichting en het humanisme waren immers ook Christenen, zoals Erasmus. De scheiding van kerk en staat was een Christelijk principe. Niet alle Christenen waren daar voorstander van, maar het is wel onder Christelijke groepen ontstaan op basis van de nieuwtestamentische gedachte dat menselijke autoriteiten en Gods autoriteit twee verschillende dingen zijn. 'Geef aan Caesar wat Caesar toebehoort en aan God wat aan God toebehoort'.

Het Rooms-Katholicisme dat geen scheiding tussen kerk en staat wil en veel mensen heeft onderdrukt, heb ik al vaak genoeg aangewezen als anti-Christelijk zoals blijkt uit haar gedrag.
pi_215000897
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 18:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De sabbat is voor zover ik weet de oudste traditie in de wereld met een wekelijkse rustdag. Ik dacht dan ook specifiek aan de hebreeën in Egypte.

Maar de bijbel beschrijft dat zevende dag al sinds de creatie tot heilige dag is verklaard. Dus God heeft van het begin een rustdag voorzien die niet geschonden diende te worden door wie dan ook. Geen mens heeft het recht om je te dwingen zeven dagen te werken.

Ik denk dat seculiere maatschappijen zeer veel hebben overgenomen van Christelijke leerstellingen en tradities, vooral de meer bijbelgebaseerde. De voorlopers van de verlichting en het humanisme waren immers ook Christenen, zoals Erasmus. De scheiding van kerk en staat was een Christelijk principe. Niet alle Christenen waren daar voorstander van, maar het is wel onder Christelijke groepen ontstaan op basis van de nieuwtestamentische gedachte dat menselijke autoriteiten en Gods autoriteit twee verschillende dingen zijn. 'Geef aan Caesar wat Caesar toebehoort en aan God wat aan God toebehoort'.

Het Rooms-Katholicisme dat geen scheiding tussen kerk en staat wil en veel mensen heeft onderdrukt, heb ik al vaak genoeg aangewezen als anti-Christelijk zoals blijkt uit haar gedrag.
Leuk staaltje revisionisme waarbij je ook nog eens net doet alsof het wat uitmaakt of de slavendrijver een Protestant of een Katholiek is.
pi_215001034
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 18:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Leuk staaltje revisionisme waarbij je ook nog eens net doet alsof het wat uitmaakt of de slavendrijver een Protestant of een Katholiek is.
Waar slaat dit nou weer op. Slavendrijven is iets van alle tijden, religies en maatschappijen. Of denk je niet dat de boertjes onder het communisme gewoon slaven waren?

Slavernij is uiteindelijk afgeschaft mede door Christelijke voorstanders van die afschaffing.
  maandag 16 september 2024 @ 19:06:41 #113
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215001073
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 19:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waar slaat dit nou weer op. Slavendrijven is iets van alle tijden, religies en maatschappijen. Of denk je niet dat de boertjes onder het communisme gewoon slaven waren?

Slavernij is uiteindelijk afgeschaft mede door Christelijke voorstanders van die afschaffing.
Waaronder een hoop Katholieken.

Vanuit Nederlands perspectief waren het overigens voornamelijk lieden behorende tot de 'suyver gereformeerde kerk' die zich inlieten met kolonialisme en slavernij. Wat heet: de rol van de protestantse kerk was hier lange tijd zo groot dat de laatste heksen- en homovervolgingen we op conto van die club kunnen zetten.

Want onderdrukking, dat konden ze thuis ook: vraag het voornoemde katholieken, doopsgezinden en remonstranten.

Voor overige fijne protestantse theocratieën kunnen we nog wijzen op het Geneve van Calvijn, de wijze waarop protestanten de slavernij en kolonialisme en apartheid wereldwijd met verwijzing naar de vloek van Ham hebben vergoeilijkt en, natuurlijk, de antisemitische uitspattingen van de reformatorische held Luther.

Dus nee. Die Reformatie was geen 'breuk'; het verlegde machtsposities elders. De uitwerking bleef in sociaal en politiek opzicht hier nog eeuwen gelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215001074
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 19:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Jij was degene die begon over slavernij in eerdere post, je verzet nu de doelpalen maar weer eens door over communisme te beginnen, daar hadden we het niet over.

En heel lang in stand gehouden en opgezet door Christelijke voorstanders van slavernij.
  maandag 16 september 2024 @ 19:08:16 #115
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215001090
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 19:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Jij was degene die begon over slavernij in eerdere post, je verzet nu de doelpalen maar weer eens door over communisme te beginnen, daar hadden we het niet over.

En heel lang in stand gehouden en opgezet door Christelijke voorstanders van slavernij.
"Vervloekt zij Kanaän, de minste onder zijn broeders zal hij zijn".

In de VS en Zuid-Afrika waren niet heel veel katholieken om deze zinsnede te gebruiken om zwarten eeuwenlang te onderdrukken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215001605
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 19:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik had inderdaad de Hebreeuwse slaven in gedachten ja. Die werden bevrijd en de traditie van een wekelijkse rustdag is voor zover ik weet daarna naar andere beschavingen verspreid.

Communisme is toch een van de vruchten van secularisatie? De ultieme vrucht zou je kunnen zeggen, aangezien religie er geen enkel rol meer speelt. De Franse revolutie was ook een regelrecht bloedbad.
pi_215001737
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 19:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De Franse revolutie was ook een regelrecht bloedbad.
Nog niets vergeleken bij de Kruistochten, de Inquisitie, de heksenverbrandingen en de bloedraad.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215001805
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 19:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Nog niets vergeleken bij de Kruistochten, de Inquisitie, de heksenverbrandingen en de bloedraad.
Blijkbaar vergieten mensen bloed, religie of geen religie.

Het ging dan ook niet om wat mensen allemaal doen, maar om wat God heeft gedaan door een sabbatsrust in te stellen.
pi_215001837
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 20:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het ging dan ook niet om wat mensen allemaal doen, maar om wat God heeft gedaan door een sabbatsrust in te stellen.
De sabbat is door mensen "ingesteld". Eigenlijk kolder, waarom zou je niet lekker uit de band springen op zaterdag & zondag?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215001860
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 20:07 schreef blomke het volgende:

[..]
De sabbat is door mensen "ingesteld". Eigenlijk kolder, waarom zou je niet lekker uit de band springen op zaterdag & zondag?
Omdat God die je het leven geeft, en alle goede dingen in het leven, graag wil dat je een dag per week met hem en de rest van Zijn kinderen doorbrengt. Zodat je hem niet vergeet bijvoorbeeld, en Hij je kan zegenen, en je een zegening voor anderen kunt zijn, en zij voor jou. Het is niet zo handig om te vergeten dat je het leven aan Hem te danken hebt, dat kan tot allerlei problemen leiden.
pi_215001921
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Omdat God die je het leven geeft, en alle goede dingen in het leven
Het leven heb ik tegen wil en dank, aan mijn ouders te danken. De goede dingen in het leven heb ik aan mezelf, me-ik en me-eigen te danken, de enige drie-eenheid die bestaat.

quote:
de rest van Zijn kinderen doorbrengt.
Vind het nogal onaangenaam, betweterig en arrogant volk. Liever zoek ik m'n eigen vrinden uit.

quote:
Zodat je hem niet vergeet bijvoorbeeld, en Hij je kan zegenen.
Hij is mij allang vergeten, heeft z'n handen van me afgetrokken en "de zegeningen van de heer" kan ik op de vingers van een hand onder de zaagmachine vandaan, tellen.

quote:
Het is niet zo handig om te vergeten dat je het leven aan Hem te danken hebt, dat kan tot allerlei problemen leiden.
Zoals ik al meldde: Het leven heb ik tegen wil en dank, aan mijn ouders te danken. Toen ik het geloof vaarwel zegde, verdwenen tal van ongemakken als sneeuw voor de zon.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 16-09-2024 20:19:56 ]
pi_215001997
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 20:14 schreef blomke het volgende:

[..]
Het leven heb ik tegen wil en dank, aan mijn ouders te danken. De goede dingen in het leven heb ik aan mezelf, me-ik en me-eigen te danken, de enige drie-eenheid die bestaat.
[..]
Vind het nogal onaangenaam, betweterig en arrogant volk. Liever zoek ik m'n eigen vrinden uit.
[..]
Hij is mij allang vergeten, heeft z'n handen van me afgetrokken en "de zegeningen van de heer" kan ik op de vingers van een hand onder de zaagmachine vandaan, tellen.
[..]
Zoals ik al meldde: Het leven heb ik tegen wil en dank, aan mijn ouders te danken. Toen ik het geloof vaarwel zegde, verdwenen tal van ongemakken als sneeuw voor de zon.
Ik hoop dat je op een dag een betere ervaring zult hebben.
pi_215002106
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 20:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik hoop dat je op een dag een betere ervaring zult hebben.
Maak je je ook maar enigszins zorgen om het lot van een heiden? Ja, ik weet al wat er komen gaat: Joh. 3:16
pi_215002336
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 20:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Maak je je ook maar enigszins zorgen om het lot van een heiden? Ja, ik weet al wat er komen gaat: Joh. 3:16
Wat hebben mijn zorgen over 'heidenen' met jouw slechte ervaring te maken?
pi_215004061
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 19:59 schreef blomke het volgende:

[..]
En het institutionele kindermisbruik. Hoeveel kinderen zijn er de afgelopen 2.000 jaar niet in naam van de Heer verkracht en onteerd?

Laat de kinderen tot mij komen (Lucas 18:15-17) is wel op een heel bijzondere wijze toegepast door de kerk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')