abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214972331
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:08 schreef Buikbrein het volgende:
Wat zou dan wel helpen?
Geen Syriërs meer toelaten en als je het wel doet alleen een tijdelijke verblijfsvergunning verstrekken. Is hun land weer veilig dan kunnen ze wegwezen
  vrijdag 13 september 2024 @ 20:54:33 #52
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_214972774
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 10:42 schreef KvanG het volgende:
Misschien kan de politie het tegenwoordig onder iets anders als eerwraak registreren. Dan lijkt het probleem opgelost te zijn en kan niemand meer de politie er van betichten van racistisch te zijn. ^O^
Of zorgen dat het onder kopje "overig" komt te staan in de criminaliteitscijfers. Dat werkte de vorige keer ook zo goed. :')

On topic, wie zag dit nou aankomen zeg. Moslims die zich gedragen als....moslims. :')
pi_214973704
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 11:49 schreef opgebaarde het volgende:
Als je vanaf je geboorte leert dat eer het belangrijkste in het leven is – niet alleen voor je familie, maar ook voor je land-, dorps- of stamgenoten – en dat eer je hele leven, je geluk en werk bepaalt, en zelfs belangrijker is dan vrijheid, dan zullen inburgeringscursussen weinig verschil maken. Het zal generaties duren voordat mensen die overtuiging loslaten.
Sowieso een vrij naïeve gedachte dat iemand die bereid is zijn dochter om te brengen zich door een inburgeringscursus op andere gedachten zou laten brengen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_214973757
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:04 schreef DrDentz het volgende:
Is cultuur. Zou er niet teveel Nederlandse politie / rechtsspraak geld aan verspillen.
Ik zou liever willen zien dat bij de dochter/zussen maar zeker ook moeders voorlichting hen bereikt.

Dat ze weten waar ze terecht kunnen en ze de juiste hulp kunnen krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2024 22:39:09 ]
pi_214973794
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:36 schreef suijkerbuijk het volgende:
Onze regels en wetten

Niet opvolgen is er uit zet compleet de heel familie van mij part.

Leren we niet dat dit nederland is en niet een of anderen zandbak kolonie.

We hoeven helemaal dit soort massa stront niet te accepteren.
Zo simpel is dat .
De hele familie uitzetten komt neer op dezelfde achterlijke, tribale, en familie- eer denkwijze
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_214973803
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 22:45 schreef Tanatos het volgende:

[..]
De hele familie uitzetten komt neer op dezelfde achterlijke, tribale, en familie- eer denkwijze
Mensen als massa-stront beschrijven is sowieso een beetje.....bah!
  vrijdag 13 september 2024 @ 22:52:39 #57
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214973830
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:00 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Wat een barbaren deze Syrische familie.
De voorspelbaarheid is strong with these ones. Uiteraard was het net dat ene familielid dat buiten bereik van justitie is en zijzelf, ondanks het hele patroon, het spoor van appjes en dat de buurt van alles heeft gezien, "zouden zoiets nooit doen".

Ik denk niet dat er een afloop gaat komen die recht doet aan het lot van dat arme kind.
pi_214973878
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 22:52 schreef Qarrad het volgende:

[..]
De voorspelbaarheid is strong with these ones. Uiteraard was het net dat ene familielid dat buiten bereik van justitie is en zijzelf, ondanks het hele patroon, het spoor van appjes en dat de buurt van alles heeft gezien, "zouden zoiets nooit doen".

Ik denk niet dat er een afloop gaat komen die recht doet aan het lot van dat arme kind.
Ik vraag me af hoeveel vrouwen in deze culturen dit (het principe van eerwraak/familie-eer/seksualiteit) zelf ook daadwerkelijk normaal/wenselijk vinden.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 13 september 2024 @ 23:10:28 #59
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214973907
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 23:04 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Ik vraag me af hoeveel vrouwen in deze culturen dit (het principe van eerwraak/familie-eer/seksualiteit) zelf ook daadwerkelijk normaal/wenselijk vinden.
Echt eerwraak is maar één uiterste uitwas van een glijdende schaal waarop de individualiteit van vrouwen wordt aangetast. Dus zo zullen ze het benoemen als abnormaal terwijl ze honderdduizend andere beperkingen normaal vinden, slikken of niet eens meer opmerken.

Vroeger gingen mijn Turkse vriendinnen altijd het liefste op stap in een andere stad, buiten beeld van de gemeenschap. In de trein gingen ze een voor een naar het toilet om zich om te kleden in vrijere kleding. Op de terugweg ging het andersom. En dan op het station stonden ze met rollende ogen te kijken naar andere Turkse meiden die zich te vrij kleedden.

Ook zij houden het probleem in stand met een hoop façade. Hoe het "hoort" zit enorm diep.
pi_214973910
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 23:04 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Dat brengt ons terug naar #54 ;)

Voorlichting! Tegen de tijd dat ze opstandig worden dat ze dan de weg weten naar hulpverlening.

Groot deel van de vrouwen in een blijfvanmijnlijfhuis bestaat juist uit deze (jonge)vrouwen.
pi_214973946
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 23:10 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Echt eerwraak is maar één uiterste uitwas van een glijdende schaal waarop de individualiteit van vrouwen wordt aangetast. Dus zo zullen ze het benoemen als abnormaal terwijl ze honderdduizend andere beperkingen normaal vinden, slikken of niet eens meer opmerken.

Vroeger gingen mijn Turkse vriendinnen altijd het liefste op stap in een andere stad, buiten beeld van de gemeenschap. In de trein gingen ze een voor een naar het toilet om zich om te kleden in vrijere kleding. Op de terugweg ging het andersom. En dan op het station stonden ze met rollende ogen te kijken naar andere Turkse meiden die zich te vrij kleedden.

Ook zij houden het probleem in stand met een hoop façade. Hoe het "hoort" zit enorm diep.
Ik moet er echt niet aan denken dat ik de verplichting zou hebben/voelen om me druk te maken over de familie-eer. Als ze geen andere mensen schaden kan ik me sowieso niet druk maken over de seksualiteit van anderen. Van je eigen partner natuurlijk wel, maar ook daar kan geen dwang in zijn. Waardeloos hoe de houding tegenover de seksualiteit van vrouwen ook hier nog steeds vaak anders is dan die bij mannen is.
pi_214973949
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 23:11 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Dat brengt ons terug naar #54 ;)

Voorlichting! Tegen de tijd dat ze opstandig worden dat ze dan de weg weten naar hulpverlening.

Groot deel van de vrouwen in een blijfvanmijnlijfhuis bestaat juist uit deze (jonge)vrouwen.
Ik doel vooral ook op de moeders en tantes ed.
pi_214973965
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 23:25 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Ik doel vooral ook op de moeders en tantes ed.
Ze zullen ooit een stem moeten krijgen en het ook durven luiden zodat de dochters weten dat ze niet alleen staan.

Denk niet dat je anders deze cirkel doorbroken krijgt.

Er is hulp.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2024 23:30:26 ]
pi_214974076
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 september 2024 23:29 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ze zullen ooit een stem moeten krijgen en het ook durven luiden zodat de dochters weten dat ze niet alleen staan.

Denk niet dat je anders deze cirkel doorbroken krijgt.

Er is hulp.

Helemaal eens, maar het is binnen veel culturen helaas behoorlijk moeilijk dit patroon te doorbreken.
De hulp is nodig, aandacht voor het probleem en discussie erover ook.
pi_214974102
Laffe kakkerlak die vader om gelijk te vluchten en de rest achter te laten :') :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_214974127
Bizar, dit verwacht je niet
pi_214974166
Botsing van culturen. "Wij" accepteren dit niet.

Nog maar weer eens een pleidooi voor opvang in de regio.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_214974589
quote:
Als je vanaf je geboorte leert dat eer het belangrijkste in het leven is – niet alleen voor je familie, maar ook voor je land-, dorps- of stamgenoten – en dat eer je hele leven, je geluk en werk bepaalt, en zelfs belangrijker is dan vrijheid, dan zullen inburgeringscursussen weinig verschil maken. Het zal generaties duren voordat mensen die overtuiging loslaten.
Exact. Eer is waar het om draait als een soort totempaal in deze belevingen.
  zaterdag 14 september 2024 @ 09:53:50 #69
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214975561
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 00:13 schreef TLC het volgende:
Laffe kakkerlak die vader om gelijk te vluchten en de rest achter te laten :') :r
Gevlucht naar Syrië. Wat deed die man überhaupt hier?
pi_214975601
En dit volk komt dagelijks binnen via Ter Apel
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_214975636
quote:
Kortom, we moeten zo min mogelijk van deze mensen toelaten in het Westen. Eigenlijk zouden deze per definitie de moeten worden tegengehouden aan de grenzen van Europa, desnoods met de inzet van pushbacks.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_214975711
Importeer derde wereld landen shit, krijg derde wereld landen shit.
pi_214975715
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 09:53 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Gevlucht naar Syrië. Wat deed die man überhaupt hier?
Ons land binnenvallen.
pi_214976026
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:16 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ons land binnenvallen.
Ik zou willen dat je had gelezen wat ik eerder had gepost :)
  zaterdag 14 september 2024 @ 10:54:24 #75
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_214976221
Iemand die zijn eigen dochter of zus kan vermoorden om een achterlijk concept als familie eer hoort hier niet, en zal zich door geen enkele voorlichting of maatregel uit ons strafrecht systeem tegen laten houden. Die moeten hier dus niet binnenkomen of anders de doodstraf in het vooruitzicht krijgen, misschien schrikt dat af. Het zal iig een beetje vergelding en preventie zijn.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zaterdag 14 september 2024 @ 10:59:29 #76
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_214976276
quote:
Daarom moet je ze vernederen.
Graag op anoniem
pi_214976331
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:54 schreef nixxx het volgende:
Iemand die zijn eigen dochter of zus kan vermoorden om een achterlijk concept als familie eer hoort hier niet, en zal zich door geen enkele voorlichting of maatregel uit ons strafrecht systeem tegen laten houden. Die moeten hier dus niet binnenkomen of anders de doodstraf in het vooruitzicht krijgen, misschien schrikt dat af. Het zal iig een beetje vergelding en preventie zijn.
Ik ben er helemaal voor dat deze mannen uitgezet moeten worden.

En dan ben ik een links kutje.

Verder voorlichting aan de vrouwen /moeders/meisjes/kinderen.

Voorlichting helpt zoveel ;)
  zaterdag 14 september 2024 @ 11:13:56 #78
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_214976561
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 11:01 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Je bent best een aardig kutje hoor :D
Voorlichting en geef al die vrouwen een taser en een stiletto.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_214976784
Ik copy-paste even een stuk uit een bericht wat ik eerder al typte:

Als je Islam op een of andere manier dwars zit, of er gewoon niet toe behoort. mag je door orthodoxen vermoord worden. Zoals Sania Hamedy, antropologist en een expert in Islamitische psychologie het benoemt: “er zijn drie fundamenten in Arabische maatschappijen: schaamte, eer en wraak”. Schaamte en eer (of het terugwinnen van de eer) leiden tot eerwraakdoden, is al een cultureel dingetje van voor de Islam zijn intrede deed, en kan vanuit de Islam goedgekeurd worden in bepaalde omstandigheden.

Europa had vroeger ook een eercultuur (pistoolduels tot de dood etc als voorbeeld) maar heeft deze van zich af geworpen en vervangen door een eigenwaardecultuur (waarom zou mij het iets uitmaken wat jij van mijn moeder vindt? Je bent het niet waard om mij druk over te maken). De eercultuur is echter weer grond aan het winnen, voornamelijk via links-progressieve denkbeelden en de oprukkende Islamisering.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_214977816
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:06 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Kortom, we moeten zo min mogelijk van deze mensen toelaten in het Westen. Eigenlijk zouden deze per definitie de moeten worden tegengehouden aan de grenzen van Europa, desnoods met de inzet van pushbacks.
Tegenhouden omdat 'eer' een belangrijke rol speelt? Dat lijkt me een gezocht argument bij een reeds ingenomen standpunt
pi_214977941
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 13:47 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Tegenhouden omdat 'eer' een belangrijke rol speelt? Dat lijkt me een gezocht argument bij een reeds ingenomen standpunt
Omdat de cultuur van deze mensen op talloze aspecten haaks staat op de Westerse en hun integratie en assimilatie in het Westen zeer moeilijk verloopt. En dit is dan nog buiten het feit om dat deze mensen hier helemaal niets te zoeken hebben. Kortom, als men Syrië wil ontvluchten, kan men naar andere landen in de regio zoals Turkije, Irak, Jordanië of Saoedi-Arabië.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_214979054
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 11:13 schreef nixxx het volgende:

[..]
Je bent best een aardig kutje hoor :D
Voorlichting en geef al die vrouwen een taser en een stiletto.
Ik had ooit pepperspray.

Niet handig als je dat gaat uitproberen met een raam open :')

De slechtste 20 minuten van mijn leven 8-)
  zaterdag 14 september 2024 @ 16:19:02 #83
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_214979169
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 16:02 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ik had ooit pepperspray.

:D :D :D Doos! (Op de meest vriendelijke manier bedoeld :D )
  zaterdag 14 september 2024 @ 16:58:16 #84
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214979431
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 16:02 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ik had ooit pepperspray.

Uitproberen hoe!? Had je eigenlijk op de buurman willen testen? :D
  zaterdag 14 september 2024 @ 19:27:37 #85
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_214980822
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 11:01 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Hoe helpt voorlichting aan vrouwen om aan de achterlijke denkbeelden van hun man, vaders, ooms, broers en neven te ontsnappen? Tenzij je als voorlichting geeft waar het plaatselijke blijf van mijn lijf huis zich bevindt zie ik niet in hoe je deze achterlijke cultuur hiermee veranderd?
pi_214980910
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 16:58 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Uitproberen hoe!? Had je eigenlijk op de buurman willen testen? :D
Zo'n beetje iedereen weet dat er een kinderslot op zit, toch? TOCH?
pi_214980959
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 10:46 schreef Flitskikker het volgende:
Sommige culturen staan zo ver van elkaar af dat ze gewoon niet samengaan.
Je kunt jezelf de vraag stellen of je daar dan wel aan moet beginnen om het te proberen.
Er is al lang mee begonnen.
pi_214981063
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 19:27 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Hoe helpt voorlichting aan vrouwen om aan de achterlijke denkbeelden van hun man, vaders, ooms, broers en neven te ontsnappen? Tenzij je als voorlichting geeft waar het plaatselijke blijf van mijn lijf huis zich bevindt zie ik niet in hoe je deze achterlijke cultuur hiermee veranderd?
Het alleen niet hebben over een achterlijke cultuur helpt al.

Voorlichting helpt zo erg. Ik heb alles bijelkaar bijna 2 jaar in een blijfvanmijnlijfhuis gewoond als Nederlander.

Wat ik daar gezien heb: vrouwen worden geholpen!
  Forum Admin zaterdag 14 september 2024 @ 19:50:00 #89
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_214981087
quote:
Dat is ook zo. Waarom nemen we dat dan niet mee in de afweging voor een verblijfsvergunning? Op vlucht voor oorlog is imo een zeer goede grond voor een (al dan niet tijdelijke) vergunning, maar als je er dit soort ideeen op na houdt blijf je maar lekker daar of ga je naar een land waar ze dat wel pikken.

Dit zijn de berichten die partijen als PVV laten groeien. En dit had ook iedereen met een beetje hersens aan kunnen zien komen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin zaterdag 14 september 2024 @ 19:51:42 #90
pi_214981119
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 19:48 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Voorlichting helpt zo erg. Ik heb alles bijelkaar bijna 2 jaar in een blijfvanmijnlijfhuis gewoond als Nederlander.

De Syrische cultuur is niet achterlijk.. er wonen achterlijke culturen in Syrië. Dat onderschrijven mensen uit Syrië zelf ook, overigens.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 14 september 2024 @ 19:51:56 #91
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_214981127
Nee, goedpraten mag niet?
"Hoka Hey!"
  Forum Admin zaterdag 14 september 2024 @ 19:52:33 #92
pi_214981134
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 19:51 schreef matspontius het volgende:
Nee, goedpraten mag niet?
''ZiJn ER nOG lInKSe WoKeRs?!''

Nee, op die manier niet nee.
  zaterdag 14 september 2024 @ 19:54:56 #93
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_214981171
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 19:48 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Hahaha wat een quatsch. Als het een achterlijke cultuur is dan mag je dat gewoon benoemen. Ik heb als bijbaantje als student lang geleden leveringen moeten doen bij o.a. blijf van mijn lijf huizen. 95% van de vrouwen die daar zat waren allochtonen. Dat er ook zieke autochtone figuren in Nederland rondlopen zal ik zeker niet ontkennen. Maar de hele "eer"cultuur (wat is er eervol aan het onderdrukken/mishandelen van vrouwen? :') ) die je vooral bij moslims ziet zorgt voor enorm veel ellende. Kortom, een compleet achterlijke cultuur.
  zaterdag 14 september 2024 @ 20:09:49 #94
200994 Kriegel
Dolf is rechtvaardig
pi_214981386
Meer Medabots, meer power!
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_214981449
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 september 2024 19:50 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is ook zo. Waarom nemen we dat dan niet mee in de afweging voor een verblijfsvergunning? Op vlucht voor oorlog is imo een zeer goede grond voor een (al dan niet tijdelijke) vergunning, maar als je er dit soort ideeen op na houdt blijf je maar lekker daar of ga je naar een land waar ze dat wel pikken.

Dit zijn de berichten die partijen als PVV laten groeien. En dit had ook iedereen met een beetje hersens aan kunnen zien komen.
Elk mens is gelijk. Ook al doet die iets wat we stom vinden of mee oneens zijn. Het mag. Gelijkheid, geen discriminatie, het is een groot goed. Ook als het ons even niet bevalt.

Niemand in dit land heeft minder rechten vanwege zijn of haar mening, gedachte of geloof. Laten we dat asjeblieft koesteren, het is vrijheid
pi_214981453
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 11:36 schreef Akkerdjie het volgende:
er zijn drie fundamenten in Arabische maatschappijen: schaamte, eer en wraak
En het vreemde is net dat al die dingen eigenlijk niet thuishoren bij een geloof in een barmhartige god...
Nederigheid, onthechting, verlichting, de andere wang toekeren,... Dat zijn zaken die bij een gelovige mens horen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Forum Admin zaterdag 14 september 2024 @ 20:14:29 #97
pi_214981466
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 20:13 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Elk mens is gelijk. Ook al doet die iets wat we stom vinden of mee oneens zijn. Het mag. Gelijkheid, geen discriminatie, het is een groot goed. Ook als het ons even niet bevalt.

Niemand in dit land heeft minder rechten vanwege zijn of haar mening, gedachte of geloof. Laten we dat asjeblieft koesteren, het is vrijheid
:')
pi_214981506
Stem een partij die aan de grondwet wil tornen

Edit. Misschien lees je het als eerwraak legitimeren. Daar had ik het niet over en anders begrijp ik je misselijke kutpost niet
pi_214981530
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 september 2024 19:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
De Syrische cultuur is niet achterlijk.. er wonen achterlijke culturen in Syrië. Dat onderschrijven mensen uit Syrië zelf ook, overigens.
Ik geef geen fuck om Syrië.

Laat er ajb voorlichting zijn. En dat begint op school, Straatschatje.

Want deze mensen zijn er en blijven er.
pi_214981605
Eerwraak ken ik niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')