Het idee dat dit probleem op te lossen valt met inburgering is zo naļef en stompzinnig. Alsof zo'n figuur ineens niet meer compleet door het lint gaat als hem verteld is dat je hier geen vrouwen mag mishandelen die je gekrenkt hebben.quote:Politie ziet meer geweld vanwege familie-eer: 'Aandacht nodig bij inburgering'
De politie telt steeds meer geweldsincidenten die zich voordoen omdat de familie-eer geschonden zou zijn. Daarbij zijn relatief vaak Syriėrs betrokken. De politie vraagt zich af of er tijdens de inburgering in Nederland wel genoeg aandacht is voor eergerelateerd geweld.
De politie meldde vorig jaar 619 bij het Landelijk Expertise Centrum Eergerelateerd Geweld gevallen waarbij sprake was van geweld omdat de familie-eer geschonden zou zijn en moest worden 'hersteld'. Dat waren er tien jaar geleden nog 460.
Toen ging het nog maar een enkele keer om Syriėrs, terwijl vorig jaar bij ruim een kwart van de zaken Syrische vluchtelingen betrokken waren. Daarna zijn de meest voorkomende achtergronden Turks, Marokkaans en Afghaans.
Het Landelijk Expertise Centrum Eergerelateerd Geweld helpt agenten bij ingewikkelde zaken waarin familie-eer een rol speelt. Ook houdt het centrum contact met andere organisaties. De stijging in het aantal zaken wil niet zeggen dat het geweld toeneemt, maar kan ook komen doordat de politie vaker casussen voorgelegd krijgt.
Oververtegenwoordiging Syriė baart zorgen
Dat er vaker Syriėrs bij 'eerzaken' betrokken zijn, komt door de vluchtelingenstroom van de afgelopen jaren. Inmiddels wonen er ruim 150.000 Syriėrs in Nederland.
De oververtegenwoordiging van deze groep bij eergerelateerd geweld baart de politie zorgen. De politie heeft daarom aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gevraagd of er wel genoeg aandacht is voor het onderwerp in de inburgeringscursus.
"Aan nieuwkomers moet duidelijk worden gemaakt dat het kiezen van een partner in Nederland het recht van een individu is", zegt Wilfred Janmaat, hoofd van het Landelijk Expertisecentrum Eergerelateerd Geweld van de politie. "Als dit momenteel onvoldoende gebeurt, zal daar meer aandacht voor moeten komen."
Oorlogstrauma's
Uit eerder onderzoek blijkt dat conflicten kunnen ontstaan wanneer Syrische vrouwen meer bewegingsvrijheid of een echtscheiding willen als ze eenmaal in Nederland zijn. Tegelijkertijd ervaren mannen statusverlies als ze geen kostwinner meer zijn.
Daar komen oorlogstrauma's nog eens bij, vermoedt Janine Janssen, als cultureel antropoloog en criminoloog ook verbonden aan het expertisecentrum van de politie. "Blootgesteld worden aan oorlogsgeweld kan leiden tot psychische problemen, maar ook de drempel verlagen om zelf geweld te plegen."
In bijna twee derde van de vorig jaar geregistreerde geweldszaken gaat het om bedreiging of mishandeling, maar ook iemand permanent in de gaten houden, seksueel misbruik en gedwongen huwelijken komen regelmatig voor.
De heftigste vorm van geweld is eerwraak: moord omdat de goede naam van de familie zou zijn aangetast en moet worden hersteld. Vorig jaar werden om deze reden vier mensen gedood in Nederland. "Een conflict kan zo escaleren dat het een dodelijke afloop heeft", aldus Janssen.
https://nos.nl/artikel/25(...)odig-bij-inburgering
Inderdaad alsof nog meer pamperen en begeleiden zou helpen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:37 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het idee dat dit probleem op te lossen valt met inburgering is zo naļef en stompzinnig. Alsof zo'n figuur ineens niet meer compleet door het lint gaat als hem verteld is dat je hier geen vrouwen mag mishandelen die je gekrenkt hebben.
Dat is wel een rare idd hoorquote:Op vrijdag 13 september 2024 10:37 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het idee dat dit probleem op te lossen valt met inburgering is zo naļef en stompzinnig. Alsof zo'n figuur ineens niet meer compleet door het lint gaat als hem verteld is dat je hier geen vrouwen mag mishandelen die je gekrenkt hebben.
Niet echt een inclusief standpunt, je zou van de politie wat meer respect voor andere culturen verwachten.quote:De oververtegenwoordiging van deze groep bij eergerelateerd geweld baart de politie zorgen. De politie heeft daarom aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gevraagd of er wel genoeg aandacht is voor het onderwerp in de inburgeringscursus.
"Aan nieuwkomers moet duidelijk worden gemaakt dat het kiezen van een partner in Nederland het recht van een individu is", zegt Wilfred Janmaat, hoofd van het Landelijk Expertisecentrum Eergerelateerd Geweld van de politie. "Als dit momenteel onvoldoende gebeurt, zal daar meer aandacht voor moeten komen."
Syriėrs mogen hier blijven uit een soort zieligheid, omdat er oorlog is in Syriė, hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Afghanen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:50 schreef quo_ het volgende:
[..]
Inderdaad alsof nog meer pamperen en begeleiden zou helpen.
Uiteindelijk gaat het om figuren uit de categorie holbewoner die veelal ook nog eenuiterst achterlijk geloof aanhangen. Onbegonnen werk.
quote:De politie telt steeds meer geweldsincidenten die zich voordoen omdat de familie-eer geschonden zou zijn. Daarbij zijn relatief vaak Syriėrs betrokken. Daarna zijn de meest voorkomende achtergronden Turks, Marokkaans en Afghaans.
Want die meiden zoals nu Ryan zijn geen mensen waar je iets voor kunt voelen zoals mededogen? Geloof me, juist de meiden uit Afghaanse, Syrische, Eritrese etc. gezinnen doen hun stinkende best om er hier iets van te maken en hun kansen te pakken, mee te draaien. Ik stond ontzet toe te kijken hoe een stel Afghaanse kinderen elkaar tot bloedens toe krabde om eerder bij boekjes te komen, heb nog nooit zo'n drive gezien om te leren.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:42 schreef Jahr00n het volgende:
Dit hoort gewoon bij hun cultuur. Zolang ze elkaar pakken laat het mij ook wel koud verder.
Gewoon onder femicide en dan geef je mannen de schuld. En door!quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:42 schreef KvanG het volgende:
Misschien kan de politie het tegenwoordig onder iets anders als eerwraak registreren. Dan lijkt het probleem opgelost te zijn en kan niemand meer de politie er van betichten van racistisch te zijn.
Het wordt tijd dat Syriė als 'veilig' wordt beschouwd en we die mensen niet meer binnen laten. Allemaal gelukszoekers. De vader van dat gezin is hem gepeerd naar Syriė en heeft daar nog een huis. Wat is het dan voor achterlijkheid dat hij met zijn hele kudde hier een verblijfsvergunning kan krijgen. Gewoon parasieten die hier qua normen en waarden niet thuishoren.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:37 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Omdat wij boter op ons hoofd hebben en veel te ruim die asielverdragen interpreteren.quote:Op vrijdag 13 september 2024 12:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat Syriė als 'veilig' wordt beschouwd en we die mensen niet meer binnen laten. Allemaal gelukszoekers. De vader van dat gezin is hem gepeerd naar Syriė en heeft daar nog een huis. Wat is het dan voor achterlijkheid dat hij met zijn hele kudde hier een verblijfsvergunning kan krijgen. Gewoon parasieten die hier qua normen en waarden niet thuishoren.
Totale waanzin. Die hele familie moeten ze terugsturen..quote:Op vrijdag 13 september 2024 12:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat Syriė als 'veilig' wordt beschouwd en we die mensen niet meer binnen laten. Allemaal gelukszoekers. De vader van dat gezin is hem gepeerd naar Syriė en heeft daar nog een huis. Wat is het dan voor achterlijkheid dat hij met zijn hele kudde hier een verblijfsvergunning kan krijgen. Gewoon parasieten die hier qua normen en waarden niet thuishoren.
Dat was een detail wat mij ook opviel, ja. Wat mij betreft kijken ze ook even naar de rest van de volwassen familieleden of die niet ook op vakantie zijn gegaan of zo en zo ja, dikke doei.quote:Op vrijdag 13 september 2024 12:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Inderdaad, dit is niet iets dat de ene Taghi de andere Taghi vermoord, het gaat juist om onschuldige slachtoffers.quote:Op vrijdag 13 september 2024 11:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Want die meiden zoals nu Ryan zijn geen mensen waar je iets voor kunt voelen zoals mededogen? Geloof me, juist de meiden uit Afghaanse, Syrische, Eritrese etc. gezinnen doen hun stinkende best om er hier iets van te maken en hun kansen te pakken, mee te draaien. Ik stond ontzet toe te kijken hoe een stel Afghaanse kinderen elkaar tot bloedens toe krabde om eerder bij boekjes te komen, heb nog nooit zo'n drive gezien om te leren.
Dus ja, als dan één van die leuke, vlotte meiden ineens verdwijnt of in het gareel gemept of gemanipuleerd wordt, dan doet dat iets met je, gewoon uit medemenselijkheid. Dat je dan eindelijk een 13-jarige Soedanese terugvindt die door haar familie bij een man van bijna 40 gedumpt is omdat ze vonden dat ze te westers werd, dat ze ondertussen dus gedwongen seks heeft moeten ondergaan, school heeft gemist, geen sociaal leven mocht hebben maandenlang.
Dan denk ik dus niet van "oh ze doen maar". Het zijn geen criminelen die elkaar afknallen, het zijn jonge meiden die in een ongelijkwaardige positie worden getrapt.
Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat in de meerderheid van de gezinnen die ik toen begeleidde dit soort dingen niet aan de hand was. De meeste mensen stimuleerden hun kinderen, ook de meiden, tegen de klippen op.quote:Op vrijdag 13 september 2024 13:04 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Inderdaad, dit is niet iets dat de ene Taghi de andere Taghi vermoord, het gaat juist om onschuldige slachtoffers.
Zoals die Ryan, vermoord door broers en vader, wilde geen hoofddoek meer dragen en gedroeg zich te Westers. Zou uitgehuwelijkt worden op haar 18e en wilde dat niet.
Gewoon echt een belachelijke cultuur, waarbij vrouwen opnieuw het slachtoffer worden.
Vader weer terug "gevlucht" naar Syriė.
Horen hier niet thuis, ga maar lekker terug naar de zandbak.quote:Op vrijdag 13 september 2024 15:00 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Wat een barbaren deze Syrische familie.
En nadat zijn zonen waren opgepakt onder andere de telegraaf mailen dat alleen hij het heeft gedaan.quote:Op vrijdag 13 september 2024 15:00 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit heeft het echter niet geredt:quote:'Elke nieuwkomer moet contract tekenen'
Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken wil dat alle nieuwkomers de basisbeginselen van de Nederlandse samenleving eigen maken. Asscher wil daarom dat nieuwkomers uit de Europese Unie, Turkije en de voormalige Antillen een zogeheten participatiecontract gaan tekenen
https://www.zorgwelzijn.n(...)t-haalbaar-1181203w/quote:Europese regels staan het niet toe dat er andere eisen worden gesteld aan het vrije verkeer van mensen en goederen. Een participatiecontract dat Asscher voorstelt, kan hierdoor net zo min gelden voor toetredende EU-landen. Voor Turkse migranten geldt het associatieverdrag en Antilliaanse migranten maken deel uit van het Nederlands koninkrijk
Er is geen oorlog in Afghanistan.quote:Op vrijdag 13 september 2024 11:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Syriėrs mogen hier blijven uit een soort zieligheid, omdat er oorlog is in Syriė, hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Afghanen.
Als het om arbeidsmigratie van buiten de EU gaat, moeten mensen ook iets toevoegen. Dan vindt er een selectie plaats. Nu worden problemen gewoon vanuit daar naar hier meegenomen, en heel naļef wordt er gedaan alsof een extra onderdeeltje in de inburgering de oplossing is.
We moeten onze formulering heroverwegen: De Nederlandse overheid zet niemand uit. Dit is de verkeerde tekst, met een lading alsof NL dan een boeman is. Het is wat gebeurt aan het éind van de rit, laten we het begģn van rit eens formuleren.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:36 schreef suijkerbuijk het volgende:
Onze regels en wetten
Niet opvolgen is er uit zet compleet de heel familie van mij part.
Leren we niet dat dit nederland is en niet een of anderen zandbak kolonie.
We hoeven helemaal dit soort massa stront niet te accepteren.
Zo simpel is dat .
Dat zeg ik ook niet. Ik had het over de zieligheid. Afghanen mogen hier blijven omdat leven onder de Taliban als verschrikkelijk gezien wordt.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:38 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Er is geen oorlog in Afghanistan.
In Noord-Korea ook niet, maar om dat nu als een veilig land te bestempelen...quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:38 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Er is geen oorlog in Afghanistan.
Veel Afghanen zijn uiterst gemotiveerd om er hier het beste van te maken.quote:Op vrijdag 13 september 2024 11:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Want die meiden zoals nu Ryan zijn geen mensen waar je iets voor kunt voelen zoals mededogen? Geloof me, juist de meiden uit Afghaanse, Syrische, Eritrese etc. gezinnen doen hun stinkende best om er hier iets van te maken en hun kansen te pakken, mee te draaien. Ik stond ontzet toe te kijken hoe een stel Afghaanse kinderen elkaar tot bloedens toe krabde om eerder bij boekjes te komen, heb nog nooit zo'n drive gezien om te leren.
Dus ja, als dan één van die leuke, vlotte meiden ineens verdwijnt of in het gareel gemept of gemanipuleerd wordt, dan doet dat iets met je, gewoon uit medemenselijkheid. Dat je dan eindelijk een 13-jarige Soedanese terugvindt die door haar familie bij een man van bijna 40 gedumpt is omdat ze vonden dat ze te westers werd, dat ze ondertussen dus gedwongen seks heeft moeten ondergaan, school heeft gemist, geen sociaal leven mocht hebben maandenlang.
Dan denk ik dus niet van "oh ze doen maar". Het zijn geen criminelen die elkaar afknallen, het zijn jonge meiden die in een ongelijkwaardige positie worden getrapt.
Er is geloof ik geen slechter land om als vrouw te leven en als kind geboren te worden op het moment.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik had het meer over de zieligheid. Afghanen mogen hier blijven omdat leven onder de Taliban als verschrikkelijk gezien wordt.
Dat beweer ik dan ook allerminst.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:43 schreef Qarrad het volgende:
[..]
In Noord-Korea ook niet, maar om dat nu als een veilig land te bestempelen...
Ik kan me voorstellen dat het leven voor velen geen pretje is daar. Toch vind ik het een slechte reden om dan maar asiel (en een woning, uitkering, zorg etc.) in Nederland te krijgen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Er is geloof ik geen slechter land om als vrouw te leven en als kind geboren te worden op het moment.
Dat zeg ik ook niet, dat ze dan maar meer asiel moeten kunnen krijgen hier.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat het leven voor velen geen pretje is daar. Toch vind ik het een slechte reden om dan maar asiel (en een woning, uitkering, zorg etc.) in Nederland te krijgen.
Afghanistan telt meer dan 40 miljoen mensen, en het geboortecijfer is 4,6. Het enige dat er voor zorgt dat we niet overspoelen met Afghanen is dat je asiel hier ter plekke moet aanvragen, en dat het redelijk lastig is om hier te komen.
Tja dit heb ik zelfs met.mijn vader proberen te opperen maar volgens hem was het maar een minimaal percentage en waren de meeste gewoon blij om te assimileren in onze cultuurquote:Op vrijdag 13 september 2024 17:51 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, dit waren toch de artsen en apothekers uit Aleppo? Elke weldenkend mens kon natuurlijk wel aanvoelen dat mensen uit de meest primitieve en soms barbaarse Arabische en Islamtische culturen hier niet passen.
Helaas ondervinden te veel van zulke mensen grote problemen met de integratie en assimilatie en blijven stug vasthouden aan de culturele en religieuze normen en waarden waar men mee zijn grootgebracht. En deze zijn onverenigbaar met de Westerse cultuur. Deze mensen zouden daarom ook waar mogelijk weer uit het land moeten worden gezet.
Maar we weten allemaal dat dat dit niet gaat gebeuren omdat een aanzienlijke groep van politici, academici en journalisten dan alles bij elkaar gaan schreeuwen en voor deze mensen in de bres springen, al jammerende over 'racisme en 'discriminatie'.
GroenLinks/PvdA, D66 of Volt stemmer? Tja, dan krijg je dat. Die mensen (willen) het niet zien en dat is tragisch.quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:55 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Tja dit heb ik zelfs met.mijn vader proberen te opperen maar volgens hem was het maar een minimaal percentage en waren de meeste gewoon blij om te assimileren in onze cultuur
Hij zag dan ook bijna nooit meiden met hoofddoeken
.ik had echt zoiets van bro
quote:Op vrijdag 13 september 2024 17:51 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, dit waren toch de artsen en apothekers uit Aleppo? Elke weldenkend mens kon natuurlijk wel aanvoelen dat mensen uit de meest primitieve en soms barbaarse Arabische en Islamtische culturen hier niet passen.
Helaas ondervinden te veel van zulke mensen grote problemen met de integratie en assimilatie en blijven stug vasthouden aan de culturele en religieuze normen en waarden waar men mee zijn grootgebracht. En deze zijn onverenigbaar met de Westerse cultuur. Deze mensen zouden daarom ook waar mogelijk weer uit het land moeten worden gezet.
Maar we weten allemaal dat dat dit niet gaat gebeuren omdat een aanzienlijke groep van politici, academici en journalisten dan alles bij elkaar gaan schreeuwen en voor deze mensen in de bres springen, al jammerende over 'racisme en 'discriminatie'.
"Wat een teef, als ik een slang als kind had was dat eervoller”, schreef vader Khaled in de groepsapp."quote:Op vrijdag 13 september 2024 15:00 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ik stem altijd GroenLinks maar je moet de waarheid gewoon onder ogen zien.quote:Op vrijdag 13 september 2024 18:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
GroenLinks/PvdA, D66 of Volt stemmer? Tja, dan krijg je dat. Die mensen (willen) het niet zien en dat is tragisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |