abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214969858
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:30 schreef bedachtzaam het volgende:

Of ik morgen wakker word of niet zal me een zorg zijn. ;)
Het zou toch heel jammer zijn om NOOIT meer een pizza te kunnen eten :P
pi_214969864
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:30 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Kiezen voor het ene of het andere (bestaat wel / bestaat niet) is een overtuiging te noemen, zeggen 'ik weet het niet' is geen overtuiging.

Of ik morgen wakker word of niet zal me een zorg zijn. ;)
Daarom voegde ik eraan toe dat het blijkbaar niet belangrijk voor je is. Dat is wel degelijk een overtuiging. "ik weet het niet, en ik geloof niet dat ik het hoef te weten'.

Verder richt je je leven er niet op in dat je morgen niet wakker wordt, lijkt me.
pi_214969879
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:32 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat doe ik nu al niet. :P
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_214969885
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:35 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Dat doe ik nu al niet. :P
:P

Nee, maar serieus het permanente einde van je bewustzijn is wel een flinke nachtmerrie.
pi_214969901
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Daarom voegde ik eraan toe dat het blijkbaar niet belangrijk voor je is. Dat is wel degelijk een overtuiging. "ik weet het niet, en ik geloof niet dat ik het hoef te weten'.

Verder richt je je leven er niet op in dat je morgen niet wakker wordt, lijkt me.
Sterven is net zo wezenlijk deel van ons leven als geboren worden, men kan er bang voor zijn maar niemand zal er aan ontkomen.
Leef en geniet, je druk maken om de dood is naar mijn mening zonde van je tijd.
pi_214970003
Ik zal mij voortaan inhouden en proberen hier niet op de man te spelen maar ik heb nu eenmaal mijn zwakheden en ben allergisch voor sommige type mensen. Maar dat probleem ligt uiteraard aan mij.

Het voorgaande deed mij denken aan een vroegere collega die plotsklaps "in De Heer was." Hij predikte en predikte dat het een lieve lust was. Eerst over liefde en de genade des heren, later werd het onaangenaam en ging het over zondaars, ongelovigen en hel &verdoemenis. We werden er gek van. Gesprekken hielpen niet, hij werd met ziekteverlof gestuurd en uiteindelijk exit.
pi_214970005
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:38 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Sterven is net zo wezenlijk deel van ons leven als geboren worden, men kan er bang voor zijn maar niemand zal er aan ontkomen.
Klopt, beter niet over nadenken en in het ''nu'' leven.

Maar als je er over nadenkt kan het wel beangstigend zijn. Alles achterlaten dat je dierbaar is, het onbekende, het einde...

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 13-09-2024 16:02:24 ]
pi_214970077
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:38 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ik maak me meer druk om het leven dan om de dood eigenlijk.
pi_214970080
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Klopt, beter niet over nadenken en in het ''nu'' leven.

Maar als je er over nadenkt kan wel beangstigend zijn. Alles achterlaten dat je dierbaar is, het onbekende, het einde...
Welnee, na je dood is er niets meer dus alles is dan lekker rustig. Wel naar voor de nabestaanden maar that's life ....
pi_214970082
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:54 schreef Bassie48 het volgende:
Ik zal mij voortaan inhouden en proberen hier niet op de man te spelen maar ik heb nu eenmaal mijn zwakheden en ben allergisch voor sommige type mensen. Maar dat probleem ligt uiteraard aan mij.

Het voorgaande deed mij denken aan een vroegere collega die plotsklaps "in De Heer was." Hij predikte en predikte dat het een lieve lust was. Eerst over liefde en de genade des heren, later werd het onaangenaam en ging het over zondaars, ongelovigen en hel &verdoemenis. We werden er gek van. Gesprekken hielpen niet, hij werd met ziekteverlof gestuurd en uiteindelijk exit.
Overal is een geschikte tijd en plaats voor natuurlijk. Ik kan begrijpen dat dat gedrag problematisch is op de werkvloer. Maar hij deed het waarschijnlijk met de volle overtuiging dat het juist was wat hij deed. Ik herken die neiging wel om het van de daken te schreeuwen. Maar je leert meestal wel na een tijdje dat niet werkt.
pi_214970111
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:32 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Broeder.

Dan hebben we nog wat gemeen ;)
pi_214970229
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 16:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Broeder.

Dan hebben we nog wat gemeen ;)
Yes, alles dat leeft wil leven en de dood vermijden.
pi_214970241
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 16:03 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Welnee, na je dood is er niets meer dus alles is dan lekker rustig. Wel naar voor de nabestaanden maar that's life ....
Mja, daar teken ik niet voor. Ik hou van het leven, ik wil graag de zon nog een keer zien opkomen.
pi_214970291
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 16:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Overal is een geschikte tijd en plaats voor natuurlijk. Ik kan begrijpen dat dat gedrag problematisch is op de werkvloer. Maar hij deed het waarschijnlijk met de volle overtuiging dat het juist was wat hij deed.
Hij was volkomen overtuigd van wat hij zei.

Eigenlijk was hij een hele aardige vent, behulpzaam en zo. Kwam ook wel eens bij mij thuis om te eten en te praten. En hij wilde mij o zo graag voor de hel behoeden, dat gunde hij mij. Toch wel tof van hem. O-)

Maar ja, het werd allengs fanatieker en extremer. Het was niet meer te harden. Jammer dat van religie mensen zo in de war kunnen raken.

Ik heb het ook gemerkt met mijn lieve oma van moederskant. Een diepgelovige christen waardoor ze blij van hart was. "Jezus is mijn heer van licht." Tijdens haar laatste levensjaar ging het lichamelijk maar ook wel geestelijk minder goed af. Ze raakte gedeeltelijk verlamd en was aan het bed gekluisterd. Haar godsbeeld veranderde ook enorm. De god van het NT werd ingeruild voor die van het OT. Van liefdevol naar wraak en vergelding. Dat was een moeilijke tijd, niet alleen voor haar maar ook voor ons de familie. Dominee erbij gehaald, verzoenende gesprekken gevoerd maar het hielp niet echt. Jammer, ze is niet echt vredig ingeslapen.

Die verdomde religie ook.
pi_214970402
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 16:26 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Hij was volkomen overtuigd van wat hij zei.

Eigenlijk was hij een hele aardige vent, behulpzaam en zo. Kwam ook wel eens bij mij thuis om te eten en te praten. En hij wilde mij o zo graag voor de hel behoeden, dat gunde hij mij. Toch wel tof van hem. O-)

Maar ja, het werd allengs fanatieker en extremer. Het was niet meer te harden. Jammer dat van religie mensen zo in de war kunnen raken.

Ik heb het ook gemerkt met mijn lieve oma van moederskant. Een diepgelovige christen waardoor ze blij van hart was. "Jezus is mijn heer van licht." Tijdens haar laatste levensjaar ging het lichamelijk maar ook wel geestelijk minder goed af. Ze raakte gedeeltelijk verlamd en was aan het bed gekluisterd. Haar godsbeeld veranderde ook enorm. De god van het NT werd ingeruild voor die van het OT. Van liefdevol naar wraak en vergelding. Dat was een moeilijke tijd, niet alleen voor haar maar ook voor ons de familie. Dominee erbij gehaald, verzoenende gesprekken gevoerd maar het hielp niet echt. Jammer, ze is niet echt vredig ingeslapen.

Die verdomde religie ook.
Dat spijt me van je oma.

Ik zie de God van de bijbel niet voornamelijk als een 'God van wraak en vergelding'. De God die steeds in het OT verschijnt, is Jezus Christus. Het is een en dezelfde persoon. God heeft alleen wraak en vergelding voor degenen de het verdienen. Verder laat God de zon opgaan en het regenen over de rechtvaardigen en de onrechtvaardigen. Daar staat men nooit bij stil.
pi_214970430
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat spijt me van je oma.

Ik zie de God van de bijbel niet voornamelijk als een 'God van wraak en vergelding'. De God die steeds in het OT verschijnt, is Jezus Christus. Het is een en dezelfde persoon. God heeft alleen wraak en vergelding voor degenen de het verdienen. Verder laat God de zon opgaan en het regenen over de rechtvaardigen en de onrechtvaardigen. Daar staat men nooit bij stil.
Ik respecteer je geloof maar ik heb er niets mee.
pi_214970443
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 16:50 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dat verwacht ik ook niet van je. Ik respecteer jouw ongeloof, of wat je kijk op zaken ook is.
pi_214970483
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 september 2024 03:13 schreef bedachtzaam het volgende:

Is dat schilderij, of het glas niet iets buiten jou waar je vervolgens een mening over vormt of met anderen instemt?
En betekent dat niet dat uiterlijk/innerlijk of objectief/subjectief volledig verweven zijn met elkaar?

Kom op zeg, dat is niet onderzoeken wat de logica van subjectiviteit / objectiviteit is, en dan het bewijs laten spreken, dat is willekeurige onzin spuien. Zo onderzoek je ieder ander onderwerp toch ook niet?

In zekere zin is dit een vicieuze cirkel, want je moet de feiten onderzoeken over wat feiten zijn, en wat meningen zijn. Dus eigenlijk moet je eerst weten wat een feit is, voordat je weet wat een feit is. Maar ergens weet je dat ook al, op intuitieve basis kun je al zeggen, er staat een glas op tafel, hetgeen een juist feitelijke uitspraak is.

1. Creator / kiest / spiritueel / subjectief / mening
2. Creatie / gekozen / materieel / objectief / feit

Waar kiezen is gedefinieerd op basis van spontaniteit, dat een keuze op het ene, of iets anders kan uitkomen. En subjectief betekent, geidentificeerd met een gekozen mening, en objectief betekent, geidentificeerd met een model ervan.

Dus de wetenschap in de ontkenning van creationisme, is bezig het gehele concept feit & mening te ondermijnen. Het overgrote deel van de wetenschappers zit helemaal fout, en is eigenlijk irrationaliteit aan het promoten.

Inderdaad wat je zegt, er is geen onderscheid meer tussen feit en mening, wanneer creationisme wordt ontkent. Ik will niet dat het waar is dat het covid virus uit het laboratorium komt, en dus is dat voor mij geen associatie. Zulk soort redenaties krijg je dan.
pi_214970499
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat verwacht ik ook niet van je. Ik respecteer jouw ongeloof, of wat je kijk op zaken ook is.
Ik ben agnost, geen atheïst. Als rationeel, wetenschappelijk gevormd mens weet ik niet zeker of God wel of niet bestaat. Ik kan beide perspectieven zeker niet bewijzen. Ik ben geen Blaise Pascal met zijn het zekere voor het onzekere nemen: "Geloven levert het meeste op. Als God niet bestaat, is er namelijk niets verloren"
pi_214970946
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:01 schreef Bassie48 het volgende:
Ik ben agnost, geen atheïst.
Hoe werkt dat voor jou?

Wat is jouw antwoord dan op de vraag "Geloof je in god?"

Is dat "Dat weet ik niet!"

Niet overtuigt van 'n bestaan omdat je de kennis mist en je weet dan niet of je wel of niet gelooft is nogal in strijd met elkaar. Althans ik acht mezelf ook agnost, er veel over nagedacht en geconcludeerd dat ik tevens atheïst ben. Want ben niet overtuigt, weet dat ik de kennis niet kan hebben en kan er dan ook niet in geloven tot het tegendeel wordt aangetoond.

Dus tevens tot de conclusie gekomen dat agnosticisme eigenlijk een leuk verzonnen gulden middenweg kutsmoes is om een discussie af te kappen die je niet wil aangaan. :P Zo werkt het dan voor mij...
  vrijdag 13 september 2024 @ 18:01:55 #71
545 dop
:copyright: dop
pi_214971038
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 16:50 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Je respecteert de persoon, maar je kunt onmogelijk respecteren wat je niet gelooft. Daar mee zou je jezelf verloochenen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 13 september 2024 @ 18:12:39 #73
545 dop
pi_214971122
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 08:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Zoals ik al eerder tegen Etto zei, is het probleem met dit soort opmerkingen dat ik niet constant beweer dat mijn persoonlijke overtuigingen 'wetenschappelijk' zijn en dat elke andere gedachte daarom een waanidee is van een nitwit zonder verstand of iets dergelijks, zoals men constant naar het hoofd slingert van mensen die overtuigd zijn dat de wereld door God geschapen is.

Wat ik probeer aan te geven, is dat die rotsvaste overtuiging in de evolutietheorie impliceert dat je in dingen gelooft die empirisch niet aangetoond zijn of aangetoond kunnen worden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de extreme onwaarschijnlijkheid van het ontstaan van nieuwe genen en werkende structuren in een organisme. Daarvoor moet je tegen alle beter weten in in geloven.

Ik beweer niet dat ik mijn geloof 'wetenschappelijk' kan bewijzen. Sommige aspecten van mijn geloof zijn rationeel gezien extreem onwaarschijnlijk. Maar ik geloof erin op basis van zaken waar ik wel min of meer zeker van kan zijn.
Als je zegt ik weet het niet of ik geloof het niet dan kun je dit hele verhaal prima volhouden.
Maar als je mening is dat evolutie niet waar is dan zul je dat wel degelijk verder moeten onderbouwen, dan zul je met een theorie moeten komen die waarschijnlijker is, dan is je geloof dus geen onderbouwing.
Verder evolutie en alle wetenschap daar om heen is geen in steen gebeiteld verhaal.
Ook geen wetenschapper die beweert het is precies zo en er is geen ruimte voor andere ideeën of nieuwe kennis en wetenschap.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_214971411
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:12 schreef dop het volgende:

[..]
Als je zegt ik weet het niet of ik geloof het niet dan kun je dit hele verhaal prima volhouden.
Maar als je mening is dat evolutie niet waar is dan zul je dat wel degelijk verder moeten onderbouwen, dan zul je met een theorie moeten komen die waarschijnlijker is, dan is je geloof dus geen onderbouwing.
Verder evolutie en alle wetenschap daar om heen is geen in steen gebeiteld verhaal.
Ook geen wetenschapper die beweert het is precies zo en er is geen ruimte voor andere ideeën of nieuwe kennis en wetenschap.
Volgens mij heb ik dat hierboven (in het vorige gedeelte) al vrij helder uiteengezet.

Als je dat niet vindt, dan graag specifiek aangeven wat niet helder is.
  vrijdag 13 september 2024 @ 19:09:32 #75
545 dop
pi_214971554
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik dat hierboven (in het vorige gedeelte) al vrij helder uiteengezet.

Als je dat niet vindt, dan graag specifiek aangeven wat niet helder is.
Je trektdingen in twijfel, maar komt niet met een alternatief. Buiten een op gelooflijk gebaseerd verhaal, waar verder geen enkele onderbouwing voor is.

Als je de hond/wolf als voorbeeld neemt dan kijk je naar een piep klein deel van de evolutie. We kunnen de film inderdaad geen miljarden jaren terug spoelen.
We zullen het soms moeten doen met fragmenten.
pi_214971614
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 19:09 schreef dop het volgende:

[..]
Je trektdingen in twijfel, maar komt niet met een alternatief. Buiten een op gelooflijk gebaseerd verhaal, waar verder geen enkele onderbouwing voor is.

Als je de hond/wolf als voorbeeld neemt dan kijk je naar een piep klein deel van de evolutie. We kunnen de film inderdaad geen miljarden jaren terug spoelen.
We zullen het soms moeten doen met fragmenten.
Hoezo kom ik niet met een alternatief? Ik zeg dat God allerlei soorten heeft gecreëerd die zich naar hun aard (soort) voortplanten, en dat is ook precies wat we observeren.
pi_214971781
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dan is je overtuiging dus dat je het niet weet en dat het ook niet belangrijk is om er een overtuiging over te hebben. Zo ga jij voorlopig met de dood om.
Een Romein zei eens. Als ik er ben is de dood er niet en als de dood er is ben ik er niet
quote:
Verder ben je er denk ik van overtuigd dat je morgen weer wakker wordt, dat de zon opgaat, dat je hart nog blijft kloppen, enzovoorts. Dus je hebt wel overtuigingen op de korte termijn over het leven. Zonder die overtuigingen zou je niet kunnen functioneren. Stel je voor dat je constant twijfelt of je morgen nog wel leeft. Dat zou onleefbaar zijn.
Wittgenstein schreef eens: " dat de zon morgen opgaat is een hypothese. Dat betekent we weten het niet."
(Uber Gewissheit, voor mensen die denken alles zeker te weten :) )
Veel mensen kunnen niet met onzekerheid omgaan, maar de werkelijkheid is zo dat er op elk moment iets kan gebeuren waardoor je leven wordt beeindigd. Denk aan cosmische rampen: een gammaflitser kan over 1 minuut alle leven op aarde doden, of je krijgt een meteoor op je dak, of een klein zwart gat tref de aarde etc etc
Maar de kans is natuurlijk groter dat je morgen over je badkamermatje glijdt en je nek breekt of omkomt bij een verkeersongeluk etc etc.
Religies geven dan schijnzekerheid, door hypotheses die niet eens plausibel gemaakt kunnen worden, dat heten dan dogma"s
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_214971847
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:50 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Hoe werkt dat voor jou?

Wat is jouw antwoord dan op de vraag "Geloof je in god?"

Is dat "Dat weet ik niet!"

Niet overtuigt van 'n bestaan omdat je de kennis mist en je weet dan niet of je wel of niet gelooft is nogal in strijd met elkaar. Althans ik acht mezelf ook agnost, er veel over nagedacht en geconcludeerd dat ik tevens atheïst ben. Want ben niet overtuigt, weet dat ik de kennis niet kan hebben en kan er dan ook niet in geloven tot het tegendeel wordt aangetoond.

Dus tevens tot de conclusie gekomen dat agnosticisme eigenlijk een leuk verzonnen gulden middenweg kutsmoes is om een discussie af te kappen die je niet wil aangaan. :P Zo werkt het dan voor mij...
Duidelijker kan ik het niet zeggen: "Ik denk (ofwel ik heb een sterk vermoeden) dat God niet bestaat. Maar ik weet het niet en ik kan het ook niet aantonen."
pi_214971874
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:01 schreef dop het volgende:

[..]
[..]
Je respecteert de persoon, maar je kunt onmogelijk respecteren wat je niet gelooft. Daar mee zou je jezelf verloochenen.
Is beter geformuleerd idd.
pi_214971901
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:01 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik ben agnost, geen atheïst. Als rationeel, wetenschappelijk gevormd mens weet ik niet zeker of God wel of niet bestaat. Ik kan beide perspectieven zeker niet bewijzen. Ik ben geen Blaise Pascal met zijn het zekere voor het onzekere nemen: "Geloven levert het meeste op. Als God niet bestaat, is er namelijk niets verloren"
Voordat je weet of iets bestaat of probeert te bewijzen of weerleggen dat iets bestaat moet je een definitie hebben van dat iets, in dit geval dus god. En dat is nog maar een noodzakelijke voorwaarde, die misschien ook nog eens onvoldoende kan blijken. Het is net als met een wiskundige hypothese: er is geen garantie dat die gevonden of bewezen kan worden.
Exaudi orationem meam
pi_214972086
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 19:42 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Voordat je weet of iets bestaat of probeert te bewijzen of weerleggen dat iets bestaat moet je een definitie hebben van dat iets, in dit geval dus god. En dat is nog maar een noodzakelijke voorwaarde, die misschien ook nog eens onvoldoende kan blijken. Het is net als met een wiskundige hypothese: er is geen garantie dat die gevonden of bewezen kan worden.
Klopt, het lukt mij als econoom niet om een houdbare toetsbare hypothese te formuleren over het bestaan van God. Het opstellen van zo'n hypothese is een uitdaging, vooral omdat dit een kwestie is die zich grotendeels buiten de grenzen van de empirische wetenschap bevindt. In de wetenschappelijke methode zijn hypothesen toetsbaar als ze gebaseerd zijn op observaties en als ze kunnen worden weerlegd door empirisch bewijs. Veel van de eigenschappen die aan God worden toegeschreven, zoals almacht, alwetendheid en bovennatuurlijke eigenschappen, vallen echter buiten de fysieke wereld en zijn daarom moeilijk te onderzoeken met de methoden van de wetenschap.

Als econoom werk je vooral met modellen en hypotheses die betrekking hebben op meetbare fenomenen, zoals menselijk gedrag, inflatie, werkloosheid, markten, en economische systemen. Het bestaan van God is daarentegen een metafysisch vraagstuk, dat niet direct te meten of te modelleren is binnen het kader van de economie of andere empirische wetenschappen.

Echter, economen (en wetenschappers in het algemeen) kunnen wel hypotheses opstellen over het effect van religie op economisch gedrag. Bijvoorbeeld, je zou een hypothese kunnen formuleren over de invloed van religie op spaargedrag, arbeidsproductiviteit, of samenwerking binnen groepen. Dit zijn echter niet directe toetsen van het bestaan van God, maar van de economische impact van religieuze overtuigingen en praktijken, die wél empirisch toetsbaar kunnen zijn.

Dus, het bestaan van God is zelf niet toetsbaar in de economische wetenschap maar de effecten van geloof en religieuze instituties op economische verschijnselen kunnen wel worden onderzocht. Daar moeten we het maar mee doen.
pi_214972455
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 19:33 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Een Romein zei eens. Als ik er ben is de dood er niet en als de dood er is ben ik er niet
[..]
Wittgenstein schreef eens: " dat de zon morgen opgaat is een hypothese. Dat betekent we weten het niet."
Veel mensen kunnen niet met onzekerheid omgaan, maar de werkelijkheid is zo dat er op elk moment iets kan gebeuren waardoor je leven wordt beeindigd. Denk aan cosmische rampen: een gammaflitser kan over 1 minuut alle leven op aarde doden, of je krijgt een meteoor op je dak, of een klein zwart gat tref de aarde etc etc
Maar de kans is natuurlijk groter dat je morgen over je badkamermatje glijdt en je nek breekt of omkomt bij een verkeersongeluk etc etc.
Religies geven dan schijnzekerheid, door hypotheses die niet eens plausibel gemaakt kunnen worden, dat heten dan dogma"s
Wat ik wil zeggen is dat je je leven inricht met de overtuiging, of op zijn minst de veronderstelling dat je morgen nog leeft, dat morgen de zon weer opkomt, enzovoorts.

Ik neem aan dat niemand zijn volgende dag plant met de optie dat je mogelijkerwijs sterft, tenzij je natuurlijk al terminaal bent, een zeer risicovol beroep uitvoert, enz. En dus alvast reserveringen maakt enzovoorts.

Het punt wat ik wil maken is dat we allemaal bepaalde overtuigingen en aannames hebben om normaal te functioneren. Dat is normaal. Gelovigen doen dat en ongelovigen doen dat ook.

Al moet ik nu eerlijk toegeven dat ik me niet meer herinner waarom we het hier uberhaupt over hadden, dat is tig posts geleden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 13-09-2024 20:33:21 ]
pi_214973185
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 20:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat ik wil zeggen is dat je je leven inricht met de overtuiging, of op zijn minst de veronderstelling dat je morgen nog leeft, dat morgen de zon weer opkomt, enzovoorts.

Ik neem aan dat niemand zijn volgende dag plant met de optie dat je mogelijkerwijs sterft, tenzij je natuurlijk al terminaal bent, een zeer risicovol beroep uitvoert, enz. En dus alvast reserveringen maakt enzovoorts.

Het punt wat ik wil maken is dat we allemaal bepaalde overtuigingen en aannames hebben om normaal te functioneren. Dat is normaal. Gelovigen doen dat en ongelovigen doen dat ook.

Al moet ik nu eerlijk toegeven dat ik me niet meer herinner waarom we het hier uberhaupt over hadden, dat is tig posts geleden.
Eens leren we dat we niets vast houden maar dat het juist ons in de greep heeft, dat inzicht heeft me doen loslaten en leren zwemmen.
Continu sterven in het nu maakt dat elke dag weer fris begint...., of niet, dat zij dan zo.

Ik ben overtuigd van karma, fiets je elke dag dan krijg je sterke benen, kijk je om naar anderen en zorg je voor de ander dan zullen zij dat ook voor jou doen, zo we doen zo we ontmoeten.
pi_214974053
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 september 2024 21:35 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Eens leren we dat we niets vast houden maar dat het juist ons in de greep heeft, dat inzicht heeft me doen loslaten en leren zwemmen.
Continu sterven in het nu maakt dat elke dag weer fris begint...., of niet, dat zij dan zo.

Ik ben overtuigd van karma, fiets je elke dag dan krijg je sterke benen, kijk je om naar anderen en zorg je voor de ander dan zullen zij dat ook voor jou doen, zo we doen zo we ontmoeten.
Ik kan me hier in zekere in best in vinden. Het Christelijke geloof is ook loslaten en overgeven. Jezelf onderwerpen en opofferen voor iets dat oneindig veel groter is dan jezelf. Onze menselijke natuur probeert zich krampachtig aan allerlei dingen vast te houden, maar als Jezus zegt: "Neem je kruis op en volg mij", dan geef je de controle over je leven ook weg en neem je een sprong in het diepe. In mijn leven heeft dat tot ingrijpende veranderingen geleid.

Elke dag sterven is ook iets wat je in de bijbel tegenkomt. Je sterft aan jezelf om voor God te leven.

Of wie goed doet ook goed ontmoet, weet ik niet. Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken, en daar ben ik toch zeer regelmatig zeer teleurgesteld door het gedrag van mensen. Ik wil daar niet in detail over treden, maar als Christen is onze grote testen om naastenliefde te praktiseren. Niet in de hoop dat je het terugkrijgt, maar omdat het goed is.
pi_214974476
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 23:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik kan me hier in zekere in best in vinden. Het Christelijke geloof is ook loslaten en overgeven. Jezelf onderwerpen en opofferen voor iets dat oneindig veel groter is dan jezelf. Onze menselijke natuur probeert zich krampachtig aan allerlei dingen vast te houden, maar als Jezus zegt: "Neem je kruis op en volg mij", dan geef je de controle over je leven ook weg en neem je een sprong in het diepe. In mijn leven heeft dat tot ingrijpende veranderingen geleid.

Elke dag sterven is ook iets wat je in de bijbel tegenkomt. Je sterft aan jezelf om voor God te leven.

Of wie goed doet ook goed ontmoet, weet ik niet. Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken, en daar ben ik toch zeer regelmatig zeer teleurgesteld door het gedrag van mensen. Ik wil daar niet in detail over treden, maar als Christen is onze grote testen om naastenliefde te praktiseren. Niet in de hoop dat je het terugkrijgt, maar omdat het goed is.
Hoewel ik nogal eens kritisch ben op het christendom of ander geloof ben ik niet blind voor de juwelen die er in liggen zoals inderdaad de uitspraak die je aanhaalt of ook dat het makkelijker is voor een kameel om door het oog van de naald te gaan want loslaten is voor mensen werkelijk moeilijk.
Maar juist daarin ligt de bevrijding, die 'overgave aan' is zo ingrijpend dat het alle lijden ook omzet in kracht en een bron vormt voor een onuitputtelijk doorzettingsvermogen waarbij je gemakkelijk voorbij jezelf gaat en de moeilijke wegen bewandelt ten gunste van onze medemens.
Daarbij stuiten we nogal op onbegrip omdat voor onszelf kiezen daar niet in past.

Natuurlijk gaan er ongetwijfeld mensen zelfzuchtige mensen zijn waarvan je niets hoef te verwachten en die misbruik van je maken, maar hoeveel op de 10 zullen dat er zijn?
Laat het je niet ontmoedigen om het juiste te doen denk ik dan.

Het juiste, wat je als 'omdat het goed is' omschrijft, omschrijf ik denk ik als 'het juiste', het verschil is het duale karakter van 'het goede' waarbij 'het juiste' geen andere keus laat dan het juiste doen.
Misschien is dat een rare gedachtekronkel van mij maar wel een waar ik mee leef. :)
  zaterdag 14 september 2024 @ 07:27:25 #86
545 dop
pi_214974698
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 19:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoezo kom ik niet met een alternatief? Ik zeg dat God allerlei soorten heeft gecreëerd die zich naar hun aard (soort) voortplanten, en dat is ook precies wat we observeren.
Waar observeren we dat God ze heeft gecreëerd?
We kunnen prima observeren dat ze zich voortplanten, en dat dit over tijd met kleine veranderingen gepaard gaat.
Het twistpunt is hoeveel tijd is er en hoeveel verandering kan dat teweeg brengen.
De evolutie theorie is het volledige met je eens dat 6000 niet genoeg is voor het ontstaan van de enorme diversiteit die we nu hebben. En dat je over z'n korte tijd slechts kleine veranderingen kunt observeren.
Even grof weg is echter bijna een miljoen keer 6000 jaar verstreken op aarde.

[ Bericht 28% gewijzigd door dop op 14-09-2024 07:56:52 ]
pi_214975441
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 19:33 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ja, dat zei wijlen mijn vader ook. Dit is toch geen oplossing?

Het verschil tussen zijn en niet-zijn is drastisch, een belangrijker verschil bestaat bijna niet.

Niet-zijn (ik ben er niet) betekent dat je geen plezier of genot kunt ervaren.

quote:
0s.gif [b]Op vrijdag 13 september 2024 19:33 schreef Oud_student het volgende:
Veel mensen kunnen niet met onzekerheid omgaan, maar de werkelijkheid is zo dat er op elk moment iets kan gebeuren waardoor je leven wordt beeindigd.
Op zich is dat een sympathieke gedachte, maar ik weet wel echt zeker dat de zon morgen opkomt.

En de kans dat je leven morgen wordt beeindigd is statistisch gezien verwaarloosbaar klein, als je jong en gezond bent. En niet blind over straat loopt.
pi_214975701
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 09:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het verschil tussen zijn en niet-zijn is drastisch, een belangrijker verschil bestaat bijna niet.

[..]
Op zich is dat een sympathieke gedachte, maar ik weet wel echt zeker dat de zon morgen opkomt.

En de kans dat je leven morgen wordt beeindigd is statistisch gezien verwaarloosbaar klein, als je jong en gezond bent. En niet blind over straat loopt.
Verwaarloosbaar klein is relatief. Klein zou ik zeggen. Verwaarloosbaar klein is de kans dat ik 1.000 jaar oud word.

Maar toch, een ongeluk zit in een klein hoekje.
pi_214975748
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 16:20 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Mja, daar teken ik niet voor. Ik hou van het leven, ik wil graag de zon nog een keer zien opkomen.
Ik ook maar volgens mij zit dat er dan niet meer in. Maar als je gelooft wat ik geloof of veronderstel of wat ik meen te denken (maar dus niet zeker weet) mis je na de dood helemaal niets: geen wil, geen behoeften, geen wensen, geen gemis.
pi_214975859
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:22 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik ook maar volgens mij zit dat er dan niet meer in.
Volgens mij komt het bewustzijn niet uit het brein, dus dan is er leven na de dood.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:22 schreef Bassie48 het volgende:

Maar als je gelooft wat ik geloof of veronderstel of wat ik meen te denken (maar dus niet zeker weet) mis je na de dood helemaal niets: geen wil, geen behoeften, geen wensen, geen gemis.
Nee, maar ik wil wel heel graag bestaan zodat ik kan genieten. Als ik (spiritueel) dood ben kan ik nooit meer genieten, dat wil ik niet.
pi_214975950
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Volgens mij komt het bewustzijn niet uit het brein, dus dan is er leven na de dood.
[..]
Nee, maar ik wil wel heel graag bestaan zodat ik kan genieten. Als ik (spiritueel) dood ben kan ik nooit meer genieten, dat wil ik niet.
Tussen willen en kunnen zit een groot verschil. Volgens mijn logica kan het niet.
pi_214975976
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:37 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Tussen willen en kunnen zit een groot verschil. Volgens mijn logica kan het niet.
Ja, volgens jouw logica kan het niet. Maar jouw logica klopt (met alle respect) van geen kanten.

Je doet een hele reeks aan geconditioneerde aannames over bewustzijn, die niet noodzakelijkerwijs kloppen.
pi_214976153
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 09:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

"dood zijn" is onzin, het misverstand berust op een onjuiste analogie van onze taal, vergelijk:
- ik ben ziek
- ik ben dood
grammaticaal dezelfde opbouw, alleen de 2e is onzin, er is geen ik meer.

Het is dezelfde situatie als de periode toen je nog niet was geboren. Dat is/was toch ook geen probleem
Exaudi orationem meam
pi_214976242
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:48 schreef Oud_student het volgende:

[..]
"dood zijn" is onzin, het misverstand berust op een onjuiste analogie van onze taal, vergelijk:
- ik ben ziek
- ik ben dood
grammaticaal dezelfde opbouw, alleen de 2e is onzin, er is geen ik meer.

Het is dezelfde situatie als de periode toen je nog niet was geboren. Dat is/was toch ook geen probleem
Het klopt dat je niet dood kunt 'zijn'. Om iets te ervaren moet je bewust zijn, je kunt de afwezigheid van het bewustzijn (de dood) dus niet ervaren.

Maar als er niks is, kun je dus ook niet genieten. Dan kun je nooit meer genieten, dat zou gewoon eeuwig zonde zijn.
pi_214976247
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:38 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, volgens jouw logica kan het niet. Maar jouw logica klopt (met alle respect) van geen kanten.

Je doet een hele reeks aan geconditioneerde aannames over bewustzijn, die niet noodzakelijkerwijs kloppen.
Maar jij bent nu al weken bezig om jouw geconditioneerde aannames aan de man te brengen. Waarom lukt dat niet?
pi_214976263
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:56 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Maar jij bent nu al weken bezig om jouw geconditioneerde aannames aan de man te brengen. Waarom lukt dat niet?
Ik probeer niks aan de man te brengen, alles gebeurt toch vanuit de spirituele wereld.

Ik ben hier om mezelf verder te ontwikkelen.
pi_214976313
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 10:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik probeer niks aan de man te brengen, alles gebeurt toch vanuit de spirituele wereld.

Ik ben hier om mezelf verder te ontwikkelen.
Maar jouw logica wordt hier gezien als niet logisch. Dus heb je een probleem, toch?
pi_214976354
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 11:01 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Maar jouw logica wordt hier gezien als niet logisch. Dus heb je een probleem, toch?
Nee, mensen denken en geloven vanalles dat niet klopt.

Mensen geloven dat Jezus hun verlosser is, terwijl dat overduidelijk onzin is.

Vroeger bestreden mensen het idee dat de aarde om de zon draait.

De mening van anderen zegt (met alle respect) helemaal niets.
pi_214976581
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 11:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, mensen denken en geloven vanalles dat niet klopt.

Mensen geloven dat Jezus hun verlosser is, terwijl dat overduidelijk onzin is.

Vroeger bestreden mensen het idee dat de aarde om de zon draait.

De mening van anderen zegt (met alle respect) helemaal niets.
Goed hoor.
pi_214976808
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 07:27 schreef dop het volgende:

[..]
Waar observeren we dat God ze heeft gecreëerd?
Dat kun je niet observeren, net als dat je niet kunt observeren dat het leven spontaan is ontstaan of nog steeds ontstaat, of dat evolutie van simpel naar complex heeft plaatsgevonden of plaatsvindt. Het enige wat we hebben, is bewijs dat er altijd complete, complexe, volledig funtionerende organismen hebben geleefd. Die moeten ergens vandaan komen. Zijn ze gemaakt of geleidelijk ontstaan? Dat is de vraag. Om die vraag te beantwoorden, kijk ik naar wat we daadwerkelijk aan bewijs hebben.

quote:
We kunnen prima observeren dat ze zich voortplanten, en dat dit over tijd met kleine veranderingen gepaard gaat.
Voortplanten is geen bewijs voor evolutie, en die kleine veranderingen ook niet. Dat heet variatie, en ni sommige gevallen mutatie, maar dat dit tot iets anders leidt dan de soort waar de voorouders toe behoren, daar is geen bewijs voor. Want zoals je zelf zegt:

quote:
Het twistpunt is hoeveel tijd is er en hoeveel verandering kan dat teweeg brengen.
Precies. Je moet maar aannemen dat met voldoende tijd en onder de juiste omstandigheden de veranderingen plaatsvinden die de evolutietheorie vereist. Aangezien die tijdsperioden miljoenen jaren zijn, moet je er maar in geloven. Je mag er best in geloven, maar besef wel dat dit de kruk van de evolutietheorie is. Om te bepalen hoe geloofwaardig dit werkelijk is, kun je ook kijken naar wat we wel kunnen observeren en wat deze aanname eventueel tegenspreekt.

quote:
De evolutie theorie is het volledige met je eens dat 6000 niet genoeg is voor het ontstaan van de enorme diversiteit die we nu hebben. En dat je over z'n korte tijd slechts kleine veranderingen kunt observeren.
Even grof weg is echter bijna een miljoen keer 6000 jaar verstreken op aarde.

En toch is het enige wat we opgraven complete, complexe, functionele organismen, waarvan er vele als 'levend fossiel' worden bestempeld, omdat ze in tientallen miljoenen jaren niet of nauwelijks veranderd zijn.

Dus op basis waarvan zou ik nu moeten aannemen dat de kleine veranderingen die we observeren en die we kunnen verwachten op basis van genotypen tot wezenlijke veranderingen leiden die overeenstemmen met wat de evolutietheorie claimt?

Waarom zou je een kleine verandering zomaar kunnen extrapoleren zonder empirisch bewijs dat dat ook daadwerkelijk plaatsvindt of plaats heeft gevonden? Omdat het logisch klinkt? Ik heb hierboven al uitgelegd dat iets wat logisch klinkt niet automatisch waar hoeft te zijn, vooral niet als het gaat om de bouwstenen van het leven.

Naast het feit dat dit niet wordt geobserveerd, is het ook statistisch gezien zo goed als onmogelijk dat nieuwe genetische informatie door middel van mutaties ontstaat. Dat is wel te meten en te observeren.

De aanname dat wat nu op kleine schaal te zien is op de lange termijn tot veranderingen op grote schaal leidt, is een aanname die werkelijk nergens op gebaseerd is. In tegenstelling: alle empirische bewijzen tonen aan dat na tientallen en zelfs honderden miljoenen jaren allerlei organismen er nog vrijwel hetzelfde uitzien en volstrekt herkenbaar voor ons zijn, zoals allerlei planten en dieren als deze https://www.livescience.c(...)illions-of-years-ago en deze https://www.digitalatlaso(...)f%20living%20fossils en deze https://www.treehugger.co(...)ving-fossils-4869302.

Uiteraard zijn dit alleen dieren waarvan we fossielen hebben gevonden, maar aangezien er voor fossilisatie specifieke omstandigheden nodig zijn, met name snelle, totale begraving in nat sediment, bijvoorbeeld door een modderstroom in een gigantische, catastrofische overstroming of vloedgolf, zijn er waarschijnlijk nog talloze andere organismen die vandaag nog leven en als 'levend fossiel' kunnen worden bestempeld. Alleen hebben we daar (nog) geen fossielen van gevonden.

Dus de feiten op een rij:

Organismen lijken altijd complex en functioneel te zijn geweest.
Ze planten zich voort naargelang hun aard.
Ze kunnen zich aanpassen aan hum omgeving, zeer snel zelfs, als de omstandigheden daarom vragen, door herschikking van hun genen.
Zelfs na tientallen en honderden miljoenen jaren (volgens bepaalde meetmethoden die ik zelf niet aanhang) hebben er weinig tot geen wezenlijke veranderingen plaatsgevonden in de organismen die ook nu nog leven.
Statistisch is het nagenoeg onmogelijk dat nieuwe genen toevallig ontstaan (en dit is vereist voordat natuurlijke selectie erop kan ageren).
Tijdens meer dan 150 jaar evolutietheorie worden de claims en veronderstellingen ervan steeds weer ontkracht naarmate we meer onderzoek doen en technologie ons meer inzicht in de bouwstenen van het leven biedt.

Ik heb dus geen enkele reden om te geloven in de aannames van de evolutietheorie, en alle reden dat God oorspronkelijk volledige, functionele organismen heeft gecreëerd die zich naar hun aard voortplanten, precies zoals de bijbel beschrijft.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-09-2024 12:11:49 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')