abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214968837
Strenggelovigen die hel en verdoemenis prediken, logica en de wetenschap afzweren en waanvoorstellingen hebben moeten naar een psychiater want zij zijn een gevaar voor zichzelf of voor anderen. Ik begrijp echt niet waarom sommigen zo maar loslopen op straat.
pi_214969140
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 13:41 schreef Bassie48 het volgende:
Strenggelovigen die hel en verdoemenis prediken, logica en de wetenschap afzweren en waanvoorstellingen hebben moeten naar een psychiater want zij zijn een gevaar voor zichzelf of voor anderen. Ik begrijp echt niet waarom sommigen zo maar loslopen op straat.
Nou, ik zou het niet zo stellig zeggen. We hebben allemaal onze eigenaardige opvattingen, en er zijn legio gelovigen, complotdenkers etc. die geen gevaar voor zichzelf of anderen vormen. Gestoorde denkbeelden hebben maakt iemand nog niet automatisch gestoord. Maar ik moet hierbij wel denken aan de serie Kijken in de ziel, waarin Coen Verbaak o.a. Floris van Binsbergen interviewt. Daarin zegt hij, zo uit mijn hoofd en waarschijnlijk heel vrij vertaald, dat als hij in een pretpark naar al die verloren niet-christelijke zielen kijkt die volgens zijn leerstellingen naar de hel gaan, dit als een zware last op zijn schouders drukt.

Ja, dat vind ik wel een behoorlijk gestoord wereldbeeld. Ik denk dat deze man, zoals zoveel fundamentalistische christenen, oprecht denkt dat zijn bekommeringen een vorm van naastenliefde zijn. Ik heb in mijn studententijd ook kennissen gehad die hier flink mee in de knoop zaten, en daardoor uiteindelijk van hun geloof zijn gevallen. Het zal per persoon verschillen wat de beweegredenen zijn om dit soort "de poort is nauw"-overtuigingen te hebben.
pi_214969144
Je predikt ook "hel en verdoemenis" als je users met een andere mening naar de psychiater verwijst en een gevaar noemt met waanvoorstellingen die niet mogen loslopen op straat. Wederom projectie dus. De gelovigen hier zie ik wetenschap of logica niet afzweren.
pi_214969359
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 14:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nou, ik zou het niet zo stellig zeggen. We hebben allemaal onze eigenaardige opvattingen, en er zijn legio gelovigen, complotdenkers etc. die geen gevaar voor zichzelf of anderen vormen. Gestoorde denkbeelden hebben maakt iemand nog niet automatisch gestoord. Maar ik moet hierbij wel denken aan de serie Kijken in de ziel, waarin Coen Verbaak o.a. Floris van Binsbergen interviewt. Daarin zegt hij, zo uit mijn hoofd en waarschijnlijk heel vrij vertaald, dat als hij in een pretpark naar al die verloren niet-christelijke zielen kijkt die volgens zijn leerstellingen naar de hel gaan, dit als een zware last op zijn schouders drukt.

Ja, dat vind ik wel een behoorlijk gestoord wereldbeeld. Ik denk dat deze man, zoals zoveel fundamentalistische christenen, oprecht denkt dat zijn bekommeringen een vorm van naastenliefde zijn. Ik heb in mijn studententijd ook kennissen gehad die hier flink mee in de knoop zaten, en daardoor uiteindelijk van hun geloof zijn gevallen. Het zal per persoon verschillen wat de beweegredenen zijn om dit soort "de poort is nauw"-overtuigingen te hebben.
Wat vind je daar gestoord aan dan?

Wat is überhaupt jouw definitie van 'gestoord'?

Er zijn zoveel mensen die een verantwoordelijksgevoel naar hun medemens hebben, of dat nu is om zorg voor hen te dragen in een ziekenhuis, in een bejaardenthuis, bij de brandweer, in het onderwijs, of wat dan ook.

Het enige verschil is dat een Christen zich (ook) zorgen maakt om het leven na de dood van anderen, en zich daarvoor inzet.

Een Christen kijkt verder dan dit leven alleen. Zoals alle religies dat ook doen.

Ik begrijp niet waarom je daar zo categorisch over bent.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 13-09-2024 14:49:02 ]
pi_214969448
quote:
Omdat het idee dat ze een gevaar voor zichzelf en anderen zijn, vooral een waanvoorstelling van jou zelf is. De meeste gelovigen functioneren volstrekt normaal en dragen hun steentje bij aan de lokale gemeenschap.

Ik vind dit idee wat je hier verspreidt ronduit intolerant, bekrompen en gevaarlijk. Als er iemand gevaarlijk voor anderen is, zou jij dat zijn als jij de macht had om beslissingen over anderen te maken op basis van dit soort ideeën.
pi_214969541
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 14:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat vind je daar gestoord aan dan?

Wat is überhaupt jouw definitie van 'gestoord'?

Er zijn zoveel mensen die een verantwoordelijksgevoel naar hun medemens hebben, of dat nu is om zorg voor hen te dragen in een ziekenhuis, in een bejaardenthuis, bij de brandweer, in het onderwijs, of wat dan ook.

Het enige verschil is dat een Christen zich (ook) zorgen maakt om het leven na de dood van anderen, en zich daarvoor inzet.

Een Christen kijkt verder dan dit leven alleen. Zoals alle religies dat ook doen.

Ik begrijp niet waarom je daar zo categorisch over bent.
David Koresh was ook zo begaan.....

Onze vrijheid houdt op waar dat van de ander begint, ik heb de waarheid niet en jij ook niet, een christen noch moslim nog hindoe nog boeddhist heeft de waarheid.
Dat de christen dan denkt vanuit zijn waarheid en dat projecteert op anderen is gewoon een gestoord wereldbeeld te noemen inderdaad.
Heeft niets met zorgen of zorgzaamheid te maken maar alles met 'jullie doen slecht'.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_214969575
Even een moment van (zelf)reflexie. Wat mij hier opvalt is het volgende:
- Er wordt nauwelijks over het onderwerp gesproken, het meeste is totaal off-topic.
(is dit erg? Ja en nee, het is maar wat je als doel stelt voor deze discussies, maar inhoudelijk levert het niets op)
- Er is een hoog gehalte aan narcisme bij alle users hier (mijzelf incluis)
- Men is niet geinteresseerd in de mening van anderen, veel users hier proberen te "evangeliseren"

Waarom ben je dan nog hier op dit Forum, blijf dan weg, hoor ik al zeggen })

Dat is idd een goede vraag.
Ik hoop altijd, wrs. tegen beter weten in, dat ik interressante nieuwe gezichtspunten leer of feiten die ik nog niet wist. Maar iedereen weet dat Fokken eigenlijk tijdverspilling is.
Verder moet ik bekennen dat ik het forum uit nieuwschierigheid en voyeurisme (vermaak) gebruik.
Soms wil ik met bepaalde zaken mijn gelijk halen, maar gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen, dat is dan weer de narcistische inslag die ik moet proberen te onderdrukken.
Als iemand iets verstandigs zegt en/of ik heb dezelfde mening of iemand verwoord iets bijzonder goed, dan ben ik niet te beroerd om hem/haar daarvoor te prijzen (dat zie ik verder maar weinig)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 13 september 2024 @ 15:03:25 #33
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214969586
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 11:47 schreef Zefi het volgende:
Ali_Kannibali blijf beschaafd reageren en is inhoudelijk, i.t.t. de anderen hier die vooral, of alleen, op de man spelen, schelden en beschuldigen van trolgedrag en schijnheiligheid. Het zegt alleen maar iets over degenen die dit soort uitlatingen doen.
Jij kent hem blijkbaar niet.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_214969591
Eigenlijk is het maar een bizar kenmerk van de realiteit dat er nog steeds over ''Jezus'' wordt gesproken en dat mensen nog steeds in ''Jezus'' geloven.

Een oorspronkelijk Joodse volksgodsdient van duizenden jaren terug die duidelijk achterlijk is.

En het überhaupt op geloof gooien als het over de realiteit gaat :')
pi_214969643
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 september 2024 14:59 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
David Koresh was ook zo begaan.....

Onze vrijheid houdt op waar dat van de ander begint, ik heb de waarheid niet en jij ook niet, een christen noch moslim nog hindoe nog boeddhist heeft de waarheid.
Dat de christen dan denkt vanuit zijn waarheid en dat projecteert op anderen is gewoon een gestoord wereldbeeld te noemen inderdaad.
Heeft niets met zorgen of zorgzaamheid te maken maar alles met 'jullie doen slecht'.
Gestoorde mensen kom je overal tegen. Dat wil niet zeggen dat alle gelovigen gestoord zijn.

Wie wil andermans vrijheid inperken? Bassie, niet ik.

Iedereen is overtuigd van bepaalde denkbeelden, anders kun je niet functioneren.

Als jij gelooft dat er geen leven na de dood is, dan zul je dat ook op anderen projecteren. Je denkt dan niet: voor mij is er geen leven na de dood, maar voor mijn buurman wel.

Dus ik zie je punt niet. Het zou pas gestoord zijn als je denkt dat iedereen in een volstrekt andere realiteit leeft. Uiteindelijk zijn niet alle denkbeelden evenveel waard, want we leven in dezelfde realiteit.
pi_214969671
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:03 schreef Libertarisch het volgende:
Eigenlijk is het maar een bizar kenmerk van de realiteit dat er nog steeds over ''Jezus'' wordt gesproken en dat mensen nog steeds in ''Jezus'' geloven.

Een oorspronkelijk Joodse volksgodsdient van duizenden jaren terug die duidelijk achterlijk is.

Dat komt omdat zijn leer nog steeds 100% van toepassing is op de mensheid.
pi_214969698
quote:
Het hangt er maar vanaf wat voor waanvoorstellingen deze mensen hebben. Als je bijv. in creationisme gelooft en dit niet aan anderen opdringt, dan is dat voor mij prima, niemand ondervindt daar schade van.
Het wordt pas gevaarlijk als mensen denken dat zij de "goddelijke" boodschap hebben begrepen of visioenen krijgen, stemmen horen en dan " in opdracht van god" gaan handelen.
Het is sowieso bijzonder aanmatigend dat sommige (veel?) gelovigen denken te weten wat god heeft bedoeld en daar denken de consequenties van te volgen. Sommigen weten het zelfs beter dan hun god :{

Dat is wat ik op religie i.h.a. tegen heb: men verschuilt zich achter de "wil van god" omzelf geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen voor hun denkbeelden en daden
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_214969709
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:02 schreef Oud_student het volgende:
Even een moment van (zelf)reflexie. Wat mij hier opvalt is het volgende:
- Er wordt nauwelijks over het onderwerp gesproken, het meeste is totaal off-topic.
(is dit erg? Ja en nee, het is maar wat je als doel stelt voor deze discussies, maar inhoudelijk levert het niets op)
- Er is een hoog gehalte aan narcisme bij alle users hier (mijzelf incluis)
- Men is niet geinteresseerd in de mening van anderen, veel users hier proberen te "evangeliseren"

Waarom ben je dan nog hier op dit Forum, blijf dan weg, hoor ik al zeggen })

Dat is idd een goede vraag.
Ik hoop altijd, wrs. tegen beter weten in, dat ik interressante nieuwe gezichtspunten leer of feiten die ik nog niet wist. Maar iedereen weet dat Fokken eigenlijk tijdverspilling is.
Verder moet ik bekennen dat ik het forum uit nieuwschierigheid en voyeurisme (vermaak) gebruik.
Soms wil ik met bepaalde zaken mijn gelijk halen, maar gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen, dat is dan weer de narcistische inslag die ik moet proberen te onderdrukken.
Als iemand iets verstandigs zegt en/of ik heb dezelfde mening of iemand verwoord iets bijzonder goed, dan ben ik niet te beroerd om hem/haar daarvoor te prijzen (dat zie ik verder maar weinig)
Wees de verandering die je in de wereld wil zien, zou ik zeggen.
pi_214969752
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat komt omdat zijn leer nog steeds 100% van toepassing is op de mensheid.
Er zitten wel wat nuggets of wisdom in. Ik ben het ook met sommige dingen die jij zegt eens.

Maar net als met politieke voorkeur zijn er met religie verschillende percentages van overeenkomsten met standpunten.

Voor mij is het met het christendom (de Bijbel) misschien 20% overeenkomst en met het hindoeïsme (bhagavad gita) zo'n 90%.
pi_214969769
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:20 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zitten wel wat nuggets of wisdom in. Ik ben het ook met sommige dingen die jij zegt eens.

Maar net als met politieke voorkeur zijn er met religie verschillende percentages van overeenkomsten met standpunten.

Voor mij is het met het christendom (de Bijbel) misschien 20% overeenkomst en met het hindoeïsme (bhagavad gita) zo'n 90%.
Je kunt natuurlijk altijd reli-shoppen. Maar wat is de waarheid? Dat is voor mij altijd de vraag geweest, en daardoor ben ik uiteindelijk bij Jezus uitgekomen.
pi_214969774
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Gestoorde mensen kom je overal tegen. Dat wil niet zeggen dat alle gelovigen gestoord zijn.

Wie wil andermans vrijheid inperken? Bassie, niet ik.

Iedereen is overtuigd van bepaalde denkbeelden, anders kun je niet functioneren.

Als jij gelooft dat er geen leven na de dood is, dan zul je dat ook op anderen projecteren. Je denkt dan niet: voor mij is er geen leven na de dood, maar voor mijn buurman wel.

Dus ik zie je punt niet. Het zou pas gestoord zijn als je denkt dat iedereen in een volstrekt andere realiteit leeft. Uiteindelijk zijn niet alle denkbeelden evenveel waard, want we leven in dezelfde realiteit.
Nee, je kunt prima zonder overtuigingen functioneren, bovendien is het niet moeilijk om te zeggen, 'ik weet het niet' en daarmee het vraagstuk lekker in het midden laten.

Ik ga ervan uit dat er geen leven is na de dood omdat nergens grond is voor een dergelijk idee maar als de buurman wil geloven dat dat wel zo is dan is hij daar helemaal vrij in, wat ik denk doet er niet toe.
pi_214969788
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:03 schreef Libertarisch het volgende:

Zei onze hindoegelovige. _O-
pi_214969790
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je kunt natuurlijk altijd reli-shoppen. Maar wat is de waarheid? Dat is voor mij altijd de vraag geweest, en daardoor ben ik uiteindelijk bij Jezus uitgekomen.
En nu maar hopen dat het waar is! :P
pi_214969794
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:22 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Nee, je kunt prima zonder overtuigingen functioneren, bovendien is het niet moeilijk om te zeggen, 'ik weet het niet' en daarmee het vraagstuk lekker in het midden laten.

Ik ga ervan uit dat er geen leven is na de dood omdat nergens grond is voor een dergelijk idee maar als de buurman wil geloven dat dat wel zo is dan is hij daar helemaal vrij in, wat ik denk doet er niet toe.
Dan is je overtuiging dus dat je het niet weet en dat het ook niet belangrijk is om er een overtuiging over te hebben. Zo ga jij voorlopig met de dood om.

Verder ben je er denk ik van overtuigd dat je morgen weer wakker wordt, dat de zon opgaat, dat je hart nog blijft kloppen, enzovoorts. Dus je hebt wel overtuigingen op de korte termijn over het leven. Zonder die overtuigingen zou je niet kunnen functioneren. Stel je voor dat je constant twijfelt of je morgen nog wel leeft. Dat zou onleefbaar zijn.
pi_214969806
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:24 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Zei onze hindoegelovige. _O-
Je kunt de fundamentele realiteit zelf ervaren door meditatie.

Het bewustzijn is onaantastbaar en onsterfelijk, het is onveranderlijk en gaat nooit verloren.
pi_214969817
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:02 schreef Oud_student het volgende:
Ben ik helemaal met je eens, maak ik me ook schuldig aan. Wat we missen is een joods-christelijk centraal discussietopic. En een Is-er-leven-na-de-dood-discussietopic.
pi_214969821
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:27 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ben ik helemaal met je eens, maak ik me ook schuldig aan. Wat we missen is een joods-christelijk centraal discussietopic. En een Is-er-leven-na-de-dood-discussietopic.
Vaak genoeg geprobeerd. Die verzanden ook altijd in gescheld en bespotting door bepaalde users.
pi_214969826
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Vaak genoeg geprobeerd. Die verzanden ook altijd in gescheld door bepaalde users.
Ik durf nog wel een poging te wagen.
pi_214969832
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:28 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik durf nog wel een poging te wagen.
Be my guest. En volg het nauwlettend.
pi_214969847
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 15:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dan is je overtuiging dus dat je het niet weet en dat het ook niet belangrijk is om er een overtuiging over te hebben. Zo ga jij voorlopig met de dood om.

Verder ben je er denk ik van overtuigd dat je morgen weer wakker wordt, dat de zon opgaat, dat je hart nog blijft kloppen, enzovoorts. Dus je hebt wel overtuigingen op de korte termijn over het leven. Zonder die overtuigingen zou je niet kunnen functioneren. Stel je voor dat je constant twijfelt of je morgen nog wel leeft. Dat zou onleefbaar zijn.
Kiezen voor het ene of het andere (bestaat wel / bestaat niet) is een overtuiging te noemen, zeggen 'ik weet het niet' is geen overtuiging.

Of ik morgen wakker word of niet zal me een zorg zijn. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')