Het zou toch heel jammer zijn om NOOIT meer een pizza te kunnen etenquote:Op vrijdag 13 september 2024 15:30 schreef bedachtzaam het volgende:
Of ik morgen wakker word of niet zal me een zorg zijn.
Daarom voegde ik eraan toe dat het blijkbaar niet belangrijk voor je is. Dat is wel degelijk een overtuiging. "ik weet het niet, en ik geloof niet dat ik het hoef te weten'.quote:Op vrijdag 13 september 2024 15:30 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Kiezen voor het ene of het andere (bestaat wel / bestaat niet) is een overtuiging te noemen, zeggen 'ik weet het niet' is geen overtuiging.
Of ik morgen wakker word of niet zal me een zorg zijn.
Dat doe ik nu al niet.quote:Op vrijdag 13 september 2024 15:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het zou toch heel jammer zijn om NOOIT meer een pizza te kunnen eten
Sterven is net zo wezenlijk deel van ons leven als geboren worden, men kan er bang voor zijn maar niemand zal er aan ontkomen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 15:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daarom voegde ik eraan toe dat het blijkbaar niet belangrijk voor je is. Dat is wel degelijk een overtuiging. "ik weet het niet, en ik geloof niet dat ik het hoef te weten'.
Verder richt je je leven er niet op in dat je morgen niet wakker wordt, lijkt me.
Klopt, beter niet over nadenken en in het ''nu'' leven.quote:Op vrijdag 13 september 2024 15:38 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Sterven is net zo wezenlijk deel van ons leven als geboren worden, men kan er bang voor zijn maar niemand zal er aan ontkomen.
Leef en geniet, je druk maken om de dood is naar mijn mening zonde van je tijd.
Ik maak me meer druk om het leven dan om de dood eigenlijk.quote:Op vrijdag 13 september 2024 15:38 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Sterven is net zo wezenlijk deel van ons leven als geboren worden, men kan er bang voor zijn maar niemand zal er aan ontkomen.
Leef en geniet, je druk maken om de dood is naar mijn mening zonde van je tijd.
Welnee, na je dood is er niets meer dus alles is dan lekker rustig. Wel naar voor de nabestaanden maar that's life ....quote:Op vrijdag 13 september 2024 15:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Klopt, beter niet over nadenken en in het ''nu'' leven.
Maar als je er over nadenkt kan wel beangstigend zijn. Alles achterlaten dat je dierbaar is, het onbekende, het einde...
Overal is een geschikte tijd en plaats voor natuurlijk. Ik kan begrijpen dat dat gedrag problematisch is op de werkvloer. Maar hij deed het waarschijnlijk met de volle overtuiging dat het juist was wat hij deed. Ik herken die neiging wel om het van de daken te schreeuwen. Maar je leert meestal wel na een tijdje dat niet werkt.quote:Op vrijdag 13 september 2024 15:54 schreef Bassie48 het volgende:
Ik zal mij voortaan inhouden en proberen hier niet op de man te spelen maar ik heb nu eenmaal mijn zwakheden en ben allergisch voor sommige type mensen. Maar dat probleem ligt uiteraard aan mij.
Het voorgaande deed mij denken aan een vroegere collega die plotsklaps "in De Heer was." Hij predikte en predikte dat het een lieve lust was. Eerst over liefde en de genade des heren, later werd het onaangenaam en ging het over zondaars, ongelovigen en hel &verdoemenis. We werden er gek van. Gesprekken hielpen niet, hij werd met ziekteverlof gestuurd en uiteindelijk exit.
Broeder.quote:Op vrijdag 13 september 2024 15:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het zou toch heel jammer zijn om NOOIT meer een pizza te kunnen eten
Yes, alles dat leeft wil leven en de dood vermijden.quote:Op vrijdag 13 september 2024 16:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Broeder.
Dan hebben we nog wat gemeen
Mja, daar teken ik niet voor. Ik hou van het leven, ik wil graag de zon nog een keer zien opkomen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 16:03 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Welnee, na je dood is er niets meer dus alles is dan lekker rustig. Wel naar voor de nabestaanden maar that's life ....
Hij was volkomen overtuigd van wat hij zei.quote:Op vrijdag 13 september 2024 16:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Overal is een geschikte tijd en plaats voor natuurlijk. Ik kan begrijpen dat dat gedrag problematisch is op de werkvloer. Maar hij deed het waarschijnlijk met de volle overtuiging dat het juist was wat hij deed.
Dat spijt me van je oma.quote:Op vrijdag 13 september 2024 16:26 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Hij was volkomen overtuigd van wat hij zei.
Eigenlijk was hij een hele aardige vent, behulpzaam en zo. Kwam ook wel eens bij mij thuis om te eten en te praten. En hij wilde mij o zo graag voor de hel behoeden, dat gunde hij mij. Toch wel tof van hem.![]()
Maar ja, het werd allengs fanatieker en extremer. Het was niet meer te harden. Jammer dat van religie mensen zo in de war kunnen raken.
Ik heb het ook gemerkt met mijn lieve oma van moederskant. Een diepgelovige christen waardoor ze blij van hart was. "Jezus is mijn heer van licht." Tijdens haar laatste levensjaar ging het lichamelijk maar ook wel geestelijk minder goed af. Ze raakte gedeeltelijk verlamd en was aan het bed gekluisterd. Haar godsbeeld veranderde ook enorm. De god van het NT werd ingeruild voor die van het OT. Van liefdevol naar wraak en vergelding. Dat was een moeilijke tijd, niet alleen voor haar maar ook voor ons de familie. Dominee erbij gehaald, verzoenende gesprekken gevoerd maar het hielp niet echt. Jammer, ze is niet echt vredig ingeslapen.
Die verdomde religie ook.
Ik respecteer je geloof maar ik heb er niets mee.quote:Op vrijdag 13 september 2024 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat spijt me van je oma.
Ik zie de God van de bijbel niet voornamelijk als een 'God van wraak en vergelding'. De God die steeds in het OT verschijnt, is Jezus Christus. Het is een en dezelfde persoon. God heeft alleen wraak en vergelding voor degenen de het verdienen. Verder laat God de zon opgaan en het regenen over de rechtvaardigen en de onrechtvaardigen. Daar staat men nooit bij stil.
Dat verwacht ik ook niet van je. Ik respecteer jouw ongeloof, of wat je kijk op zaken ook is.quote:Op vrijdag 13 september 2024 16:50 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik respecteer je geloof maar ik heb er niets mee.
Kom op zeg, dat is niet onderzoeken wat de logica van subjectiviteit / objectiviteit is, en dan het bewijs laten spreken, dat is willekeurige onzin spuien. Zo onderzoek je ieder ander onderwerp toch ook niet?quote:Op vrijdag 13 september 2024 03:13 schreef bedachtzaam het volgende:
Is dat schilderij, of het glas niet iets buiten jou waar je vervolgens een mening over vormt of met anderen instemt?
En betekent dat niet dat uiterlijk/innerlijk of objectief/subjectief volledig verweven zijn met elkaar?
Ik ben agnost, geen atheïst. Als rationeel, wetenschappelijk gevormd mens weet ik niet zeker of God wel of niet bestaat. Ik kan beide perspectieven zeker niet bewijzen. Ik ben geen Blaise Pascal met zijn het zekere voor het onzekere nemen: "Geloven levert het meeste op. Als God niet bestaat, is er namelijk niets verloren"quote:Op vrijdag 13 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook niet van je. Ik respecteer jouw ongeloof, of wat je kijk op zaken ook is.
Hoe werkt dat voor jou?quote:
quote:Op vrijdag 13 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook niet van je. Ik respecteer jouw ongeloof, of wat je kijk op zaken ook is.
Je respecteert de persoon, maar je kunt onmogelijk respecteren wat je niet gelooft. Daar mee zou je jezelf verloochenen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 16:50 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik respecteer je geloof maar ik heb er niets mee.
Als je zegt ik weet het niet of ik geloof het niet dan kun je dit hele verhaal prima volhouden.quote:Op vrijdag 13 september 2024 08:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zoals ik al eerder tegen Etto zei, is het probleem met dit soort opmerkingen dat ik niet constant beweer dat mijn persoonlijke overtuigingen 'wetenschappelijk' zijn en dat elke andere gedachte daarom een waanidee is van een nitwit zonder verstand of iets dergelijks, zoals men constant naar het hoofd slingert van mensen die overtuigd zijn dat de wereld door God geschapen is.
Wat ik probeer aan te geven, is dat die rotsvaste overtuiging in de evolutietheorie impliceert dat je in dingen gelooft die empirisch niet aangetoond zijn of aangetoond kunnen worden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de extreme onwaarschijnlijkheid van het ontstaan van nieuwe genen en werkende structuren in een organisme. Daarvoor moet je tegen alle beter weten in in geloven.
Ik beweer niet dat ik mijn geloof 'wetenschappelijk' kan bewijzen. Sommige aspecten van mijn geloof zijn rationeel gezien extreem onwaarschijnlijk. Maar ik geloof erin op basis van zaken waar ik wel min of meer zeker van kan zijn.
Volgens mij heb ik dat hierboven (in het vorige gedeelte) al vrij helder uiteengezet.quote:Op vrijdag 13 september 2024 18:12 schreef dop het volgende:
[..]
Als je zegt ik weet het niet of ik geloof het niet dan kun je dit hele verhaal prima volhouden.
Maar als je mening is dat evolutie niet waar is dan zul je dat wel degelijk verder moeten onderbouwen, dan zul je met een theorie moeten komen die waarschijnlijker is, dan is je geloof dus geen onderbouwing.
Verder evolutie en alle wetenschap daar om heen is geen in steen gebeiteld verhaal.
Ook geen wetenschapper die beweert het is precies zo en er is geen ruimte voor andere ideeën of nieuwe kennis en wetenschap.
Je trektdingen in twijfel, maar komt niet met een alternatief. Buiten een op gelooflijk gebaseerd verhaal, waar verder geen enkele onderbouwing voor is.quote:Op vrijdag 13 september 2024 18:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik dat hierboven (in het vorige gedeelte) al vrij helder uiteengezet.
Als je dat niet vindt, dan graag specifiek aangeven wat niet helder is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |