quote:CIA: In 2022, there was a genuine risk of Russia using nuclear weapons
Iskander-K complex of the Russian army. June 2024. Frame from the video of the Ministry of Defense of the Russian Federation
In the first year of Russia’s full-scale invasion of Ukraine, there was a genuine risk that Russia would have used tactical nuclear weapons.
Bill Burns, Director of the Central Intelligence Agency of the United States, shared that such a moment had a place in the fall of 2022 during the successful Ukrainian offensive.
According to him, the sudden breakthrough of troops in the northeast of the country stoked fears that Russian dictator Vladimir Putin would use the most extreme measures, causing a flurry of diplomatic activity.
“There was a moment in the fall of 2022 when I think there was a genuine risk of a potential use of tactical nuclear weapons,” Burns said.
He added that at the end of 2022, on behalf of US President Joe Biden, he had a conversation with Sergei Naryshkin, head of the Foreign Intelligence Service of the Russian Federation.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 8 september 2024 22:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wel nee, dat betekent kernwapens op Oekraïne en geen verdere escalatie. Je denkt toch niet dat we westerse steden gaan riskeren om Oekraïne te redden in extremis.
quote:Former British Defense Secretary explains to the government the importance of striking deep into Russia
The Storm Shadow missile under the wing of the Ukrainian Su-24M(MR). August 2023. Frame from the video of the Ukrainian Air Force
The former British Defense Secretary urged the government to lift restrictions on using Storm Shadow missiles for Ukraine.
In an interview with The Sunday Times, Grant Shapps stated that it is time to stop asking “President Zelensky’s brave population to fight with their hands tied behind their backs.”
“Given the way that Putin is targeting men, women, and children using bombs, often launched from Russia, we must now urgently approve the use of our long-range weapons into Russia,” Grant Shapps said.
Shapps noted that the missiles are supposed to hit the source of the Russian attacks.
He emphasized that the UK must issue a straightforward warning to Putin:
“If you continue to murder men, women, and children with glide bombs launched from Russia, then we will lead the rest of the world to authorize our long-range missiles to take out your launchers, regardless of where they happen to be – even inside Russia.”
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Recent wetenschappelijk onderzoek bewijst het!quote:Op zondag 8 september 2024 23:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, "algemeen bekend" en "dat weet iedereen toch" zijn echt van die signaal woorden dat iemand uit z'n nek kletst.
Euhm Letland? Dat ligt niet naast Oekraïne. Dat is geen afzwaaier. Dat is of totale incompetentie of een doelbewuste provocatie. Dit dossiertje begint toch ook wel urgent te worden.quote:Op zondag 8 september 2024 18:48 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)rones-navo-luchtruim
Blijft apart dat ze die drones niet gewoon uit de lucht knallen, tenzij ze bang zijn dat er brokstukken op eigen bevolking vallen en dus maar liever hem laten inslaan op Oekrainse plekken. Polen heeft blijkbaar een soort toestemming nodig van de NAVO om z'n eigen grondgebied te verdedigen. Roemenie mag blijkbaar volgens hun wet geen drones neerhalen in eigen luchtruim omdat ze zelf niet in oorlog zijn. Klinkt bizar allemaal als ik dat zo lees.
Als er geen harde reactie komt op het gebruik van een nucleaire wapen door Rusland (of welk land dan ook) geven wij hun toestemming en de prikkel om deze wapens te blijven gebruiken wanneer zij het willen. Dan laten wij aan Rusland zien dat wij hun geen strobreed in de weg gaan liggen.quote:Op zondag 8 september 2024 23:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens.
Maar sommigen denken dat eu nog veel mogelijkheden heeft om Rusland te stoppen.
Wat wil je doen dan? Rusland van de kaart vegen omdat ze een tactische nuke inzetten?quote:Op zondag 8 september 2024 23:55 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Als er geen harde reactie komt op het gebruik van een nucleaire wapen door Rusland (of welk land dan ook) geven wij hun toestemming en de prikkel om deze wapens te blijven gebruiken wanneer zij het willen. Dan laten wij aan Rusland zien dat wij hun geen strobreed in de weg gaan liggen.
Rusland zal zich sterk gaan voelen, en zal dit als zwakte zien van het westen. Die gaat dan alleen maar meer dreigen met de inzet van nucleaire wapens, wetend dat wij er niks tegen zullen doen omdat wij te bang zijn.
En het gaat niet alleen om de EU natuurlijk, al kan de EU Rusland gewoon de baas als het moet. Maar het gaat om de gehele NAVO en ook bijvoorbeeld China die ook duidelijk tegen het gebruik van deze wapens is.
Andersom: Letland moet dat doen. Die kunnen NAVO inschakelen.quote:Op zondag 8 september 2024 23:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Euhm Letland? Dat ligt niet naast Oekraïne. Dat is geen afzwaaier. Dat is of totale incompetentie of een doelbewuste provocatie. Dit dossiertje begint toch ook wel urgent te worden.
De NAVO moet hier toch eens op gaan reageren, want dit begint nu echt de veiligheid van het bondgenootschappelijk grondgebied te raken.
Geen zorg, het witte huis zend hun "strongest condemnation".quote:Op zondag 8 september 2024 23:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Euhm Letland? Dat ligt niet naast Oekraïne. Dat is geen afzwaaier. Dat is of totale incompetentie of een doelbewuste provocatie. Dit dossiertje begint toch ook wel urgent te worden.
De NAVO moet hier toch eens op gaan reageren, want dit begint nu echt de veiligheid van het bondgenootschappelijk grondgebied te raken.
Dat is nogal een formalistische benadering. Wat groene mannetjes in Oekraïne ofzo is natuurlijk ook een optie. Heb je geen formele art4/5 voor nodig.quote:Op zondag 8 september 2024 23:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Andersom: Letland moet dat doen. Die kunnen NAVO inschakelen.
Waar blijkt dat precies uit? Zodra Poetin een nucleair wapen inzet is hij gewoon uitgespeeld. En dat weet hij zelf ook wel. Hoe? Ik zou even naar Petraeus luisteren: https://www.theguardian.c(...)e-war-david-petraeusquote:Op zondag 8 september 2024 23:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat wil je doen dan? Rusland van de kaart vegen omdat ze een tactische nuke inzetten?
Het Westen kan beter voorbereid zijn op een dergelijk scenario, is een kwestie van tijd voor ze dat doen.
Pfoe ja. Dat is niet best. Heeft Scholz het tegenwoordig ook al voor het zeggen in Roemenië? Men wat laf.quote:
quote:Ukrainian Mountain Infantry armed with FPV drone with thermite
FPV drone of the Ukrainian military with a thermite munition. September 2024, Ukraine. Frame from video 10th Mountain Assault Brigade
In the Donetsk region, the Ukrainian Mountain Infantry received thermite munitions that can be installed on drones.
The 108th Separate Mountain Assault Battalion demonstrated the use of this ammunition in a forest plantation with the invaders.
An Arkan Unmanned Aerial Systems Unit conducted the combat work. The termite ammunition was used near the village of Vesele in the Donetsk region.
The thermite mixture was dropped to Russian positions using FPV drones.
[ Bericht 1% gewijzigd door Delenlill op 09-09-2024 00:09:41 ]
Elk militair doel in Rusland aan gort schieten. Hun capaciteit voor het afschieten van dit soort wapens van de kaart vegen ja. Maar tot nu toe is de retoriek alleen dat Rusland van de kaart wordt geveegd in Oekraïne.quote:Op zondag 8 september 2024 23:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat wil je doen dan? Rusland van de kaart vegen omdat ze een tactische nuke inzetten?
Het Westen kan beter voorbereid zijn op een dergelijk scenario, is een kwestie van tijd voor ze dat doen.
Of hij, of Biden. Dat moet wel, dat staat buiten kijf. Het is tenslotte niet zo dat Roemenië zoiets zelfs mag beslissen.quote:Op maandag 9 september 2024 00:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Pfoe ja. Dat is niet best. Heeft Scholz het tegenwoordig ook al voor het zeggen in Roemenië? Men wat laf.
1: De VS chanteert iedereen gewoon om het niet te doen want anders. Een kwezel scholz wijst slechts naar dat gedrag en verklaart olijk richting de media dat hij reuze in de pas looptquote:Op maandag 9 september 2024 00:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Pfoe ja. Dat is niet best. Heeft Scholz het tegenwoordig ook al voor het zeggen in Roemenië? Men wat laf.
Voor punt twee heb je NAVO.quote:Op maandag 9 september 2024 00:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
1: De VS chanteert iedereen gewoon om het niet te doen want anders. Een kwezel scholz wijst slechts naar dat gedrag en verklaart olijk richting de media dat hij reuze in de pas loopt
2: Die landen willen een zekere garantie, dat als dit hun de oorlog in trekt ze gesteund worden
Ik vind 1 waarschijnlijker. Want rus gaat niet eens weten als jij een drone neerhaalt dat jij dat gedaan hebt. Die dingen pleuren immers vaak zat zelf uit de lucht, bv.
In het geval van Polen zei de regering dat zij bang waren dat als zij zo'n drone zouden neerhalen er mogelijk Poolse burgers in gevaar zouden komen.quote:Op maandag 9 september 2024 00:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
1: De VS chanteert iedereen gewoon om het niet te doen want anders. Een kwezel scholz wijst slechts naar dat gedrag en verklaart olijk richting de media dat hij reuze in de pas loopt
2: Die landen willen een zekere garantie, dat als dit hun de oorlog in trekt ze gesteund worden
Ik vind 1 waarschijnlijker. Want rus gaat niet eens weten als jij een drone neerhaalt dat jij dat gedaan hebt. Die dingen pleuren immers vaak zat zelf uit de lucht, bv.
quote:Iranian official confirms transfer of ballistic missiles to Russia
Launcher for Iranian Zolfaghar ballistic missiles. Photo from the open sources
Ahmad Bakhshayesh Ardestani, a member of the Iranian Parliament’s National Security and Foreign Policy Committee, has admitted that Iranian ballistic missiles were sent to Russia.
According to Iran International, he shared this in an interview with the Didban Iran newspaper.
According to Ardestani, Iran is forced to barter with Russia “to meet our needs, including imports of soybeans and wheat.”
“Part of the barter involves sending missiles, and the other part involves sending military drones to Russia,” the Iranian official said.
En als je nou zo'n traject van zo'n drone pakt, gaat die dan soms 100% van de tijd over bewoonde gebieden ofzo? Is polen een soort mega-city one?quote:Op maandag 9 september 2024 00:13 schreef Delenlill het volgende:
In het geval van Polen zei de regering dat zij bang waren dat als zij zo'n drone zouden neerhalen er mogelijk Poolse burgers in gevaar zouden komen.
Waarom zou ik naar een ex-generaal luisteren die bovendien louter voor eigen parochie spreekt?quote:Op maandag 9 september 2024 00:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waar blijkt dat precies uit? Zodra Poetin een nucleair wapen inzet is hij gewoon uitgespeeld. En dat weet hij zelf ook wel. Hoe? Ik zou even naar Petraeus luisteren: https://www.theguardian.c(...)e-war-david-petraeus
Het grootste probleem in dit scenario is overigens vooral een eventuele Trump-regering. Niet zo zeer de Russen.
Dat was de verklaring van de Poolse regering. Die neem ik serieuzer dan jouw complottheorieën.quote:Op maandag 9 september 2024 00:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
En als je nou zo'n traject van zo'n drone pakt, gaat die dan soms 100% van de tijd over bewoonde gebieden ofzo? Is polen een soort mega-city one?
Maar goed; excusen waarom iets niet kan, niet mag, geen zin heeft, etc, vliegen ons al vanaf dag 1 van deze oorlog om de oren, en jouw capaciteit om die te ontwaren blijft treurig tekort schieten.
quote:Op maandag 9 september 2024 00:17 schreef Delenlill het volgende:
https://mil.in.ua/en/news(...)-missiles-to-russia/
[..]It can't get any worse than this.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het Westen moet uitkijken wie ze waar met hun rug tegen te muur zetten. Zeker als het gaat om schurkenstaat Ukraine.blablablabla
Welke basis?quote:Op maandag 9 september 2024 00:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom zou ik naar een ex-generaal luisteren die bovendien louter voor eigen parochie spreekt?
Een dergelijk scenario is helemaal nooit besproken met hem laat staan de eventuele reactie. Hij is geen official meer. Het is allemaal hypothetisch oftewel hij lult maar wat.
Zeker nu die basis ontdekt is en Poetin mogelijk over ICBM's kan beschikken die het raket-schild ondermijnen geloof ik niet dat ze alles op het spel gaan zetten voor Oekraïne.
Dat is precies het punt. Ze proberen een (mogelijk per ongeluk) artikel 5 te voorkomen, want dan moeten ze iets doen. En wat dan? En wat zijn de gevolgen?quote:Op maandag 9 september 2024 00:13 schreef Delenlill het volgende:
[..]
En als zo'n drone op zich zelf neerstort en schade of doden/gewonden veroorzaakt zou dat gewoon een artikel 5 kunnen zijn.
Iedereen die Putin niet meteen overal zijn egoïstische klote-zin in geeft is een boefje, snap dat dan!quote:Op maandag 9 september 2024 00:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh ik ben in zo’n discussie beland. Laat maar.
https://www.reuters.com/w(...)-missile-2024-09-02/quote:Op maandag 9 september 2024 00:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Welke basis?
Maar los daarvan denk ik dat je de impact van de inzet van een nucleair wapen Ietwat onderschat. Als je daar niet meer op reageert als westerse wereld is elke geloofwaardigheid weg.
En vergeet ook niet dat zijn kameraden uit China daar ook niet op zitten te wachten.
Zelfs al waren Zelensky cs de grootst mogelijke criminelen. Wat dus uitdrukkelijk niet zo is. Dan nog is dit nog geen begin van relevant in het licht van de oorlogsmethodieken die de Russen hanteren. Moorden, verkrachten, plunderen, alles aan puin schieten. Totaal unprovoked.quote:Op maandag 9 september 2024 00:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Iedereen die Putin niet meteen overal zijn egoïstische klote-zin in geeft is een boefje, snap dat dan!
Ik bedoel daarmee te zeggen dat het een immens corrupt en armlastig land is. Niet voor niets geen bondgenoot.quote:Op maandag 9 september 2024 00:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh ik ben in zo’n discussie beland. Laat maar.
Zegt de fanboy van het ultra-corrupte en veel armoedigere rusland.quote:Op maandag 9 september 2024 00:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik bedoel daarmee te zeggen dat het een immens corrupt en armlastig land is. Niet voor niets geen bondgenoot.
Rusland heeft tactische nucleaire wapens uit de S-3134 en S-3030 klasse die die heel gericht kunnen worden ingezet. Mede mogelijk gemaakt door Nederlandse chips.quote:Op maandag 9 september 2024 00:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Welke basis?
Maar los daarvan denk ik dat je de impact van de inzet van een nucleair wapen Ietwat onderschat. Als je daar niet meer op reageert als westerse wereld is elke geloofwaardigheid weg.
En vergeet ook niet dat zijn kameraden uit China daar ook niet op zitten te wachten.
Ik ben geen fan van deze oorlog, anders was ik de hele dag wel dode Ukrainers aan het posten zoals jij maar al te graag doet met Russen.quote:Op maandag 9 september 2024 00:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zegt de fanboy van het ultra-corrupte en veel armoedigere rusland.
Rusland is vele malen erger.quote:Op maandag 9 september 2024 00:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik bedoel daarmee te zeggen dat het een immens corrupt en armlastig land is. Niet voor niets geen bondgenoot.
Ja, een goeie orc is een dooie orc, dat heb jij goed gezien.quote:Op maandag 9 september 2024 00:38 schreef Elan het volgende:
Juist dat expliciet toejuichen van agressie maakt jou een fanboy.
De vraag is of Rusland alles gaat riskeren.quote:Op maandag 9 september 2024 00:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Rusland heeft tactische nucleaire wapens uit de S-3134 en S-3030 klasse die die heel gericht kunnen worden ingezet. Mede mogelijk gemaakt door Nederlandse chips.
Dan heb je het (inclusief fall out) over een gebied van 80-100 kilometer dat besmet raakt. Onacceptabel maar ga je echt alles riskeren? Denk je dat ze/we dat aandurven?
Welke escalatie? Hij blaft altijd, maar levert nooit. Ja nog wat raketjes op onschuldige kinderziekenhuizen ja. Dat geblaat over escalatie horen we nu al jaren, maar het is er nog nooit van gekomen. Tijd om wat minder bang te worden.quote:Op maandag 9 september 2024 00:32 schreef Elan het volgende:
[..]
https://www.reuters.com/w(...)-missile-2024-09-02/
Ze denken dat het allemaal wel meevalt maar ze weten niet precies hoe ze het moeten interpreteren. Zelfde met die verplaatsing van Iraanse raketten, ze zijn als de dood voor verdere escalatie. En terecht.
Putin is de oorlog begonnen, niet ik.quote:Op maandag 9 september 2024 00:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik ben geen fan van deze oorlog, anders was ik de hele dag wel dode Ukrainers aan het posten zoals jij maar al te graag doet met Russen.
Ik lees en post al vanaf het begin mee in deze topicreeks maar nooit heb ik @ExTec kunnen betrappen op posten van filmpjes van dode Russen hoorquote:Op maandag 9 september 2024 00:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik ben geen fan van deze oorlog, anders was ik de hele dag wel dode Ukrainers aan het posten zoals jij maar al te graag doet met Russen.
Waarom zou (bijvoorbeeld) het laten regenen van bommen op Russische stellingen in Oekraïne ‘alles riskeren’ zijn?quote:Op maandag 9 september 2024 00:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Rusland heeft tactische nucleaire wapens uit de S-3134 en S-3030 klasse die die heel gericht kunnen worden ingezet. Mede mogelijk gemaakt door Nederlandse chips.
Dan heb je het (inclusief fall out) over een gebied van 80-100 kilometer dat besmet raakt. Onacceptabel maar ga je echt alles riskeren? Denk je dat ze/we dat aandurven?
Omdat een kat in het nauw rare sprongen maakt die je nu eenmaal nooit precies kunt voorspellen.quote:Op maandag 9 september 2024 00:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom zou (bijvoorbeeld) het laten regenen van bommen op Russische stellingen in Oekraïne ‘alles riskeren’ zijn?
Een artikel 5 kan niet per ongeluk ingeroepen worden. Het land dat aangevallen is moet artikel 5 inroepen.quote:Op maandag 9 september 2024 00:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is precies het punt. Ze proberen een (mogelijk per ongeluk) artikel 5 te voorkomen, want dan moeten ze iets doen. En wat dan? En wat zijn de gevolgen?
Poetin uit al jaren dreigementen. Hij maakt ze nooit waar. Over onzin gesproken zegquote:Op maandag 9 september 2024 00:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat een kat in het nauw rare sprongen maakt die je nu eenmaal nooit precies kunt voorspellen.
Verder een kuldiscussie, niemand uit het Westen met enige autoriteit heeft een dergelijk scenario ooit geopperd. Poetin daarentegen heeft wel degelijk concrete dreigementen geuit en beschikt over de middelen en zeggenschap om ze te gebruiken.
Concrete dreigementen ja?quote:Op maandag 9 september 2024 00:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat een kat in het nauw rare sprongen maakt die je nu eenmaal nooit precies kunt voorspellen.
Verder een kuldiscussie, niemand uit het Westen met enige autoriteit heeft een dergelijk scenario ooit geopperd. Poetin daarentegen heeft wel degelijk concrete dreigementen geuit en beschikt over de middelen en zeggenschap om ze te gebruiken.
Hij is ook nog niet in de situatie gekomen dat het zover moest komen.quote:Op maandag 9 september 2024 00:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Poetin uit al jaren dreigementen. Hij maakt ze nooit waar. Over onzin gesproken zeg
Zie je wel, fanboy.quote:Op maandag 9 september 2024 00:42 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, een goeie orc is een dooie orc, dat heb jij goed gezien.
Oekraïne heeft de Zwarte Zeevloot al gedecimeerd. Daar hadden ze het westen niet voor nodig.quote:Op maandag 9 september 2024 00:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Hij is ook nog niet in de situatie gekomen dat het zover moest komen.
Als jij denkt dat de Zwarte Zeevloot laten zinken en alle materieel in Oekraïne decimeren tot een hoopje as realistisch gezien tot de Westerse mogelijkheden behoorde hadden ze dat allang kunnen doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |