abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214901846
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:19 schreef -XOR- het volgende:
Schimmelpenninck opperde trouwens eens om de dienstplicht te koppelen aan een starterstonnetje voor de jeugd.
Belachelijk, arme jeugd praktisch dwingen omdat ze anders een enorme achterstand hebben en rijke jeugd hoeft niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 5 september 2024 @ 19:21:23 #227
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214901855
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:19 schreef -XOR- het volgende:
Schimmelpenninck opperde trouwens eens om de dienstplicht te koppelen aan een starterstonnetje voor de jeugd.
Chantage, dus. Dit is in principe de optie om je dienstplicht af te kopen, maar dan omgekeerd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214901856
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Belachelijk, arme jeugd praktisch dwingen omdat ze anders een enorme achterstand hebben en rijke jeugd hoeft niet.
Is altijd al zo geweest. Niets nieuws onder de zon.
Laat de (klein)kinderen van onze ministers en Tweede Kamerleden die voor zijn, maar eerst gaan.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 5 september 2024 @ 19:23:06 #229
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_214901861
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
...of andermans leven te nemen en daar trauma's aan over houden. Dat element wordt nog wel eens gemist.
Ik reken dat onder hetzelfde, want dat is geen fijn leven.

Kunnen we anders geen compromis sluiten en een beetje rekening houden met de kwaliteiten van een persoon. In een veldslag heb je echt bijzonder weinig aan mij, zelfs niet als afleiding. Misschien kan ik weer helpen door de sfeer op het kamp goed te houden en de motivatie hooghouden.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  donderdag 5 september 2024 @ 19:24:52 #230
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_214901877
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik?
Nee. Die brief kan nooit voor mij bedoeld zijn geweest.

Jij?
Nee ik spreek dan ook uit dat ik er tegen ben, maar het maakt het een stuk makkelijker uiteraard als je zelf niet hoeft te gaan om dan wel een ander te verplichten het wel te doen. ;)
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_214901879
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik ben helemaal niet tegen de dienstplicht. Maar dan wel een eerlijke variant daarvan, dat behelst onder meer:
- gericht op opleiden, trainen van militairen en daadwerkelijke inzet ter verdediging van (bondgenootschppelijk) grondgebied. Dus niet gericht op heropvoeding, sociale cohesie of dat soort onzin.
- eerlijk op zowel collectieve als individuele schaal. Dus niet groepen uitloten of weet ik het wat. Iedereen of niemand (medische afkeur en dergelijke daargelaten uiteraard)
- buiten oorlogstijd begrensd in duur, een dienstplicht is primair om een capabele reserve op te bouwen, niet als goedkope arbeidskrachten om vacatures te vullen.
Dat bedoelde ik met mijn eerdere opmerking over eerlijke dienstplicht.
pi_214901880
In de Scandinavische landen en in de VS enzo heeft het ook meer cachet om een tijdje in het leger te gaan. Hier levert het vaak toch een scheef gezicht op, of mensen denken er niet aan. Het is niet iets wat je vol trots doet in onze maatschappij.
Daar zit al een groot verschil.

Ken wel een paar mannen die in het corps commando troepen gezeten hebben (incl uitzendingen). Maar het is toch niet iets vanzelfsprekends dat je dit doet.
- Goethe, “Faust”
pi_214901883
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:24 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nee ik spreek dan ook uit dat ik er tegen ben, maar het maakt het een stuk makkelijker uiteraard als je zelf niet hoeft te gaan om dan wel een ander te verplichten het wel te doen. ;)
Ik verplicht niemand.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 5 september 2024 @ 19:26:57 #234
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214901897
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Chantage, dus. Dit is in principe de optie om je dienstplicht af te kopen, maar dan omgekeerd.
Het idee was dat de staat je een mooi duwtje in de rug geeft als je je leven gaat beginnen maar dat daar verplicht wat tegenover staat, die dienstplicht is niet vrijblijvend. Een soort nieuw sociaal contract tussen burger en staat dus.

Uiteraard ben ik geen voorstander.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_214901899
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat bedoelde ik met mijn eerdere opmerking over eerlijke dienstplicht.
Ik denk dat dat niet bestaat.
- Goethe, “Faust”
pi_214901945
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat dat niet bestaat.
Jawel, althans, zo eerlijk als redelijkerwijs mogelijk is.
pi_214901951
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:23 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Kunnen we anders geen compromis sluiten en een beetje rekening houden met de kwaliteiten van een persoon. In een veldslag heb je echt bijzonder weinig aan mij, zelfs niet als afleiding. Misschien kan ik weer helpen door de sfeer op het kamp goed te houden en de motivatie hooghouden.
Je zou mij in elk geval geen geweer hoeven geven, want ik kan het niet opbrengen om individuele soldaten dood te schieten voor de fouten van hun politieke leiders. De soldaten die ons aanvallen zijn over het algemeen net zo goed slachtoffers.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_214901954
quote:

[..]
Het gaat wel om een ton dan hè. Het deel van de jeugd dat zó rijk is dat een halve stage van 10 maandjes even ‘afgekocht’ wordt met een ton is echt niet zo groot. Ik behoor(de) zelf vermoedelijk tot die groep, lid geweest etc, maar het aantal bekenden dat niet wakker ligt van een tonnetje meer of minder is echt op één hand te tellen. Sterker nog, juist de écht rijkere jongeren zijn zich vaak zeer bewust van de waarde van geld.
  donderdag 5 september 2024 @ 19:32:29 #239
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214901956
Misschien een verplichte dienstplicht in de zorg, dat lijkt me nuttiger eigenlijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_214901979
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Jawel, althans, zo eerlijk als redelijkerwijs mogelijk is.
In alle landen die opkomstplicht hebben, of in onze eigen geschiedenis, is het nooit eerlijk geweest.
Dat is een mooi streven en dat siert je. Maar ik heb daar gezien onze eigen geschiedenis een hard hoofd in.
- Goethe, “Faust”
pi_214901982
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:23 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik reken dat onder hetzelfde, want dat is geen fijn leven.

Het leger heeft voor iedere frontsoldaat ruwweg 9 man als support dus wees maar niet bang, er is echt wel een functie voor jou ;)

PS: het support aantal varieert uiteraatd per onderdeel
pi_214901984
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:32 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Het gaat wel om een ton dan hè. Het deel van de jeugd dat zó rijk is dat een halve stage van 10 maandjes even ‘afgekocht’ wordt met een ton is echt niet zo groot. Ik behoor(de) zelf vermoedelijk tot die groep, lid geweest etc, maar het aantal bekenden dat niet wakker ligt van een tonnetje meer of minder is echt op één hand te tellen. Sterker nog, juist de écht rijkere jongeren zijn zich vaak zeer bewust van de waarde van geld.
Ik ging bij een ton niet uit van 8 maanden, meer iets van 3-4 jaar. En dan is 3-4 jaar verlies meer dan een ton waard.
pi_214901986
Check al die boomers/pensionado's hier voor een dienstplicht zijn. Alsof ze de nieuwe generatie nog niet genoeg geneukt hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Origami94 op 05-09-2024 19:42:43 ]
pi_214901993
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:34 schreef capricia het volgende:

[..]
In alle landen die opkomstplicht hebben, of in onze eigen geschiedenis, is het nooit eerlijk geweest.
Dat is een mooi streven en dat siert je. Maar ik heb daar gezien onze eigen geschiedenis een hard hoofd in.
Ons systeem was naar mijn weten eerlijk, grosso modo.
pi_214901997
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:32 schreef -XOR- het volgende:
Misschien een verplichte dienstplicht in de zorg, dat lijkt me nuttiger eigenlijk.
Eén nadeel, wil jij dat een ongeïnteresseerde, onopgeleide jongere jouw ouders, kinderen of andere familieleden verzorgt?
pi_214902005
quote:
Je wil mensen die zorg nodig hebben het aan doen om zich te laten verzorgen door ongemotiveerde jongeren?
  donderdag 5 september 2024 @ 19:37:47 #247
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214902015
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:25 schreef capricia het volgende:
In de Scandinavische landen en in de VS enzo heeft het ook meer cachet om een tijdje in het leger te gaan. Hier levert het vaak toch een scheef gezicht op, of mensen denken er niet aan. Het is niet iets wat je vol trots doet in onze maatschappij.
Daar zit al een groot verschil.

Ken wel een paar mannen die in het corps commando troepen gezeten hebben (incl uitzendingen). Maar het is toch niet iets vanzelfsprekends dat je dit doet.
Dat zegt waarschijnlijk veel over onze maatschappij.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_214902018
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:36 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Je wil mensen die zorg nodig hebben het aan doen om zich te laten verzorgen door ongemotiveerde jongeren?
Vervangende dienstplicht. Bestond en bestaat al heel lang.
  donderdag 5 september 2024 @ 19:38:32 #249
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214902021
quote:
Maar dat mag dan weer niet. Bovendien is dat een sector waar je al helemáál geen ongemotiveerde en/of incapabele mensen neer wil zetten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214902031
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ons systeem was naar mijn weten eerlijk, grosso modo.
Dan ben je verkeerd geïnformeerd.
Vrouwen hoefden namelijk al niet.

Mijn vader (14 kinderen) hoefde niet vanwege broederplicht. Dan ben je dus voor je individuele opkomst afhankelijk van je plek in het gezin. Dat is niet eerlijk.

Bij mijn moeders familie (6 broers) is niemand gegaan: allemaal eindeloze studies en verblijven in het buitenland en voor een enkeling is er een boete betaald. En je had van die advocaten collectieven voor studenten. Die hielpen je zo om er onderuit te komen.

Dat is niet eerlijk. Ook hier niet.
Het is nooit eerlijk geweest.

Mijn man was wel de pineut: kreeg promotie en moest toen maanden langer blijven. _O-
Maar goed. Die zat in de militaire wielrenselectie en had het naar zijn zin..beetje wielrennen de hele dag.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')