Belachelijk, arme jeugd praktisch dwingen omdat ze anders een enorme achterstand hebben en rijke jeugd hoeft niet.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:19 schreef -XOR- het volgende:
Schimmelpenninck opperde trouwens eens om de dienstplicht te koppelen aan een starterstonnetje voor de jeugd.
Chantage, dus. Dit is in principe de optie om je dienstplicht af te kopen, maar dan omgekeerd.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:19 schreef -XOR- het volgende:
Schimmelpenninck opperde trouwens eens om de dienstplicht te koppelen aan een starterstonnetje voor de jeugd.
Is altijd al zo geweest. Niets nieuws onder de zon.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Belachelijk, arme jeugd praktisch dwingen omdat ze anders een enorme achterstand hebben en rijke jeugd hoeft niet.
Ik reken dat onder hetzelfde, want dat is geen fijn leven.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
...of andermans leven te nemen en daar trauma's aan over houden. Dat element wordt nog wel eens gemist.
Nee ik spreek dan ook uit dat ik er tegen ben, maar het maakt het een stuk makkelijker uiteraard als je zelf niet hoeft te gaan om dan wel een ander te verplichten het wel te doen.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik?
Nee. Die brief kan nooit voor mij bedoeld zijn geweest.
Jij?
Dat bedoelde ik met mijn eerdere opmerking over eerlijke dienstplicht.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet tegen de dienstplicht. Maar dan wel een eerlijke variant daarvan, dat behelst onder meer:
- gericht op opleiden, trainen van militairen en daadwerkelijke inzet ter verdediging van (bondgenootschppelijk) grondgebied. Dus niet gericht op heropvoeding, sociale cohesie of dat soort onzin.
- eerlijk op zowel collectieve als individuele schaal. Dus niet groepen uitloten of weet ik het wat. Iedereen of niemand (medische afkeur en dergelijke daargelaten uiteraard)
- buiten oorlogstijd begrensd in duur, een dienstplicht is primair om een capabele reserve op te bouwen, niet als goedkope arbeidskrachten om vacatures te vullen.
Ik verplicht niemand.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:24 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee ik spreek dan ook uit dat ik er tegen ben, maar het maakt het een stuk makkelijker uiteraard als je zelf niet hoeft te gaan om dan wel een ander te verplichten het wel te doen.
quote:Op donderdag 5 september 2024 19:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Belachelijk, arme jeugd praktisch dwingen omdat ze anders een enorme achterstand hebben en rijke jeugd hoeft niet.
Het idee was dat de staat je een mooi duwtje in de rug geeft als je je leven gaat beginnen maar dat daar verplicht wat tegenover staat, die dienstplicht is niet vrijblijvend. Een soort nieuw sociaal contract tussen burger en staat dus.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Chantage, dus. Dit is in principe de optie om je dienstplicht af te kopen, maar dan omgekeerd.
Ik denk dat dat niet bestaat.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik met mijn eerdere opmerking over eerlijke dienstplicht.
Je zou mij in elk geval geen geweer hoeven geven, want ik kan het niet opbrengen om individuele soldaten dood te schieten voor de fouten van hun politieke leiders. De soldaten die ons aanvallen zijn over het algemeen net zo goed slachtoffers.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:23 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Kunnen we anders geen compromis sluiten en een beetje rekening houden met de kwaliteiten van een persoon. In een veldslag heb je echt bijzonder weinig aan mij, zelfs niet als afleiding. Misschien kan ik weer helpen door de sfeer op het kamp goed te houden en de motivatie hooghouden.
Het gaat wel om een ton dan hè. Het deel van de jeugd dat zó rijk is dat een halve stage van 10 maandjes even ‘afgekocht’ wordt met een ton is echt niet zo groot. Ik behoor(de) zelf vermoedelijk tot die groep, lid geweest etc, maar het aantal bekenden dat niet wakker ligt van een tonnetje meer of minder is echt op één hand te tellen. Sterker nog, juist de écht rijkere jongeren zijn zich vaak zeer bewust van de waarde van geld.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
In alle landen die opkomstplicht hebben, of in onze eigen geschiedenis, is het nooit eerlijk geweest.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Jawel, althans, zo eerlijk als redelijkerwijs mogelijk is.
Het leger heeft voor iedere frontsoldaat ruwweg 9 man als support dus wees maar niet bang, er is echt wel een functie voor jouquote:Op donderdag 5 september 2024 19:23 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik reken dat onder hetzelfde, want dat is geen fijn leven.
Kunnen we anders geen compromis sluiten en een beetje rekening houden met de kwaliteiten van een persoon. In een veldslag heb je echt bijzonder weinig aan mij, zelfs niet als afleiding. Misschien kan ik weer helpen door de sfeer op het kamp goed te houden en de motivatie hooghouden.
Ik ging bij een ton niet uit van 8 maanden, meer iets van 3-4 jaar. En dan is 3-4 jaar verlies meer dan een ton waard.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:32 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Het gaat wel om een ton dan hè. Het deel van de jeugd dat zó rijk is dat een halve stage van 10 maandjes even ‘afgekocht’ wordt met een ton is echt niet zo groot. Ik behoor(de) zelf vermoedelijk tot die groep, lid geweest etc, maar het aantal bekenden dat niet wakker ligt van een tonnetje meer of minder is echt op één hand te tellen. Sterker nog, juist de écht rijkere jongeren zijn zich vaak zeer bewust van de waarde van geld.
Ons systeem was naar mijn weten eerlijk, grosso modo.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:34 schreef capricia het volgende:
[..]
In alle landen die opkomstplicht hebben, of in onze eigen geschiedenis, is het nooit eerlijk geweest.
Dat is een mooi streven en dat siert je. Maar ik heb daar gezien onze eigen geschiedenis een hard hoofd in.
Eén nadeel, wil jij dat een ongeïnteresseerde, onopgeleide jongere jouw ouders, kinderen of andere familieleden verzorgt?quote:Op donderdag 5 september 2024 19:32 schreef -XOR- het volgende:
Misschien een verplichte dienstplicht in de zorg, dat lijkt me nuttiger eigenlijk.
Je wil mensen die zorg nodig hebben het aan doen om zich te laten verzorgen door ongemotiveerde jongeren?quote:Op donderdag 5 september 2024 19:32 schreef -XOR- het volgende:
Misschien een verplichte dienstplicht in de zorg, dat lijkt me nuttiger eigenlijk.
Dat zegt waarschijnlijk veel over onze maatschappij.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:25 schreef capricia het volgende:
In de Scandinavische landen en in de VS enzo heeft het ook meer cachet om een tijdje in het leger te gaan. Hier levert het vaak toch een scheef gezicht op, of mensen denken er niet aan. Het is niet iets wat je vol trots doet in onze maatschappij.
Daar zit al een groot verschil.
Ken wel een paar mannen die in het corps commando troepen gezeten hebben (incl uitzendingen). Maar het is toch niet iets vanzelfsprekends dat je dit doet.
Vervangende dienstplicht. Bestond en bestaat al heel lang.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:36 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je wil mensen die zorg nodig hebben het aan doen om zich te laten verzorgen door ongemotiveerde jongeren?
Maar dat mag dan weer niet. Bovendien is dat een sector waar je al helemáál geen ongemotiveerde en/of incapabele mensen neer wil zetten.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:32 schreef -XOR- het volgende:
Dan ben je verkeerd geïnformeerd.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ons systeem was naar mijn weten eerlijk, grosso modo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |