Geen uitstel (=afstel) omdat je medicijnen studeert, of, al dan niet tijdelijk, in het buitenland bent gaan wonen?quote:Op donderdag 5 september 2024 19:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet tegen de dienstplicht. Maar dan wel een eerlijke variant daarvan, dat behelst onder meer:
- gericht op opleiden, trainen van militairen en daadwerkelijke inzet ter verdediging van (bondgenootschppelijk) grondgebied. Dus niet gericht op heropvoeding, sociale cohesie of dat soort onzin.
- eerlijk op zowel collectieve als individuele schaal. Dus niet groepen uitloten of weet ik het wat. Iedereen of niemand (medische afkeur en dergelijke daargelaten uiteraard)
- buiten oorlogstijd begrensd in duur, een dienstplicht is primair om een capabele reserve op te bouwen, niet als goedkope arbeidskrachten om vacatures te vullen.
Uitstel is tot daar aan toe, daar kunnen goede reden voor zijn. Maar geen afstel.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen uitstel (=afstel) omdat je medicijnen studeert, of, al dan niet tijdelijk, in het buitenland bent gaan wonen?
Want zo ging het altijd wel.
Dat is in het verleden wel gebeurd. En is ook prima denkbaar als er bijvoorbeeld een full scale invasie van Polen zou plaatsvinden.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:06 schreef -XOR- het volgende:
Alsof we uberhaupt dienstplichtigen zouden inzetten in het buitenland
Hebben we ook nooit gedaan..oh wacht..quote:Op donderdag 5 september 2024 19:06 schreef -XOR- het volgende:
Er zijn er hier wat met een net iets te grote fantasie en te weinig skin in the game.
En hoe groot acht jij de kans dat er aan deze voorwaarden voldaan worden als we onder leiding van een VVD- of CDA-defensieminister de opkomstplicht weer terug invoeren?quote:Op donderdag 5 september 2024 19:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet tegen de dienstplicht. Maar dan wel een eerlijke variant daarvan, dat behelst onder meer:
- gericht op opleiden, trainen van militairen en daadwerkelijke inzet ter verdediging van (bondgenootschppelijk) grondgebied. Dus niet gericht op heropvoeding, sociale cohesie of dat soort onzin.
- eerlijk op zowel collectieve als individuele schaal. Dus niet groepen uitloten of weet ik het wat. Iedereen of niemand (medische afkeur en dergelijke daargelaten uiteraard)
- buiten oorlogstijd begrensd in duur, een dienstplicht is primair om een capabele reserve op te bouwen, niet als goedkope arbeidskrachten om vacatures te vullen.
Door wie?quote:Op donderdag 5 september 2024 19:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is in het verleden wel gebeurd. En is ook prima denkbaar als er bijvoorbeeld een full scale invasie van Polen zou plaatsvinden.
Andere tijden.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Hebben we ook nooit gedaan..oh wacht..
Russen. Je weet wel. De grootste bedreiging voor de Europese veiligheid sinds die afgekeurde kunstenaar met die snor.quote:
Nihil.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En hoe groot acht jij de kans dat er aan deze voorwaarden voldaan worden als we onder leiding van een VVD- of CDA-defensieminister de opkomstplicht weer terug invoeren?
En dat is al één reden waarom ik tegen een dienstplicht ben.quote:
Als we dienstplichtigen hebben zijn we daartoe feitelijk wel verplicht als een EU land wordt aangevallen. We hebben ons verplicht dan 'alle middelen' in te zetten bij de verdediging van dat land.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:06 schreef -XOR- het volgende:
Er zijn er hier wat met een net iets te grote fantasie en te weinig skin in the game.
Die hebben het al lastig genoeg met Oekraine, die gaan echt geen full scale oorlog met de NAVO beginnen en zo wel dan dat na een paddenstoel boven Berlijn en eentje boven Sint Petersburg ter retaliatie ook vrij snel afgelopen.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Russen. Je weet wel. De grootste bedreiging voor de Europese veiligheid sinds die afgekeurde kunstenaar met die snor.
Ze gingen Oekraïne ook niet invallen toch?quote:Op donderdag 5 september 2024 19:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die hebben het al lastig genoeg met Oekraine, die gaan echt geen full scale oorlog met de NAVO beginnen en zo wel dan dat na een paddenstoel boven Berlijn en eentje boven Sint Petersburg ter retaliatie ook vrij snel afgelopen.
Die bepaling moet je in het licht van z’n totstandkomingsgeschiedenis overigens wel iets genuanceerder lezen dan de letterlijke tekst doet vermoeden. Maar dan nog.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als we dienstplichtigen hebben zijn we daartoe feitelijk wel verplicht als een EU land wordt aangevallen. We hebben ons verplicht dan 'alle middelen' in te zetten bij de verdediging van dat land.
De experts zien handenwrijvend de zilvervloot binnenvaren.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ze gingen Oekraïne ook niet invallen toch?
Ze bouwen juist een gigantisch oorlogsapparaat op. Ik ben er bepaald niet gerust op. En de experts ook niet.
Ik ben blij dat ik nooit in dienst heb hoeven gaan, zou het compleet verschrikkelijk vinden. Ik zie niet graag dat jongen mannen en jonge vrouwen verplicht worden om hun leven te geven.quote:Op donderdag 5 september 2024 17:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij bent er op tegen?
Ik eerst ook maar merk dat ik aan het draaien ben.
Zeker als het redelijk vrijwillig blijft.
Vincent van Gogh?quote:Op donderdag 5 september 2024 19:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Russen. Je weet wel. De grootste bedreiging voor de Europese veiligheid sinds die afgekeurde kunstenaar met die snor.
...of andermans leven te nemen en daar trauma's aan over houden. Dat element wordt nog wel eens gemist.quote:Op donderdag 5 september 2024 19:15 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik nooit in dienst heb hoeven gaan, zou het compleet verschrikkelijk vinden. Ik zie niet graag dat jongen mannen en jonge vrouwen verplicht worden om hun leven te geven.
Maar stel je wordt morgen opgeroepen, ga je dan?quote:Op donderdag 5 september 2024 18:11 schreef capricia het volgende:
Als het enigszins vrijwillig kan, met een enquête/interview of je hier open voor staat als jongere, lijkt me dat een goede manier.
Ik?quote:Op donderdag 5 september 2024 19:17 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Maar stel je wordt morgen opgeroepen, ga je dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |