abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 3 september 2024 @ 09:21:22 #1
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214877579
Welke winkelketens zijn al failliet gegaan of staan op het punt van omvallen?

Een selectie van de meest opvallende winkelketens die de afgelopen jaren kopje onder gingen:

2024

• Bristol
• Esprit
• Game Mania

2023

• Vacansoleil - Reisorganisatie
• Big Bazar - Discounter
• BCC - Electronica
• Shoeby - Kleding
• Vero Moda - Kleding
• Scotch & Soda - Kleding
• AmazingKids - Kinderkleding
• Jan Sikkes - Stoffen en gordijnen

2022

• Otravo (Vliegtickets.nl) - Vliegtickets
• Riverdale - Overbodige huisinrichtingsprullen
• Miss Etam - Kleding

2021

• Deen - Supermarkten (bewust gestopt en overgenomen)
• BoekenVoordeel - Boeken & Entertainment (afgeslankt doorgestart)
• D-Reizen - Reisorganisatie (afgeslankt doorgestart)

2020

• Parfois - Mode-accessoires (2e keer, zie 2018)
• Didi - Kleding
• Steps - kleding
• Promiss - Kleding
• Leapp - Mobiele toestellen
• Sneakers - Schoenenketen

2019

• Hudson's Bay Nederland - Luxe warenhuis
• MotoZoom - Motorkleding & Toebehoren
• Witteveen - Kleding (2e en logischerwijs laatste keer, zie 2017)
• Thomas Cook / Neckermann Reizen - Reizen
• Noë - Schoenen
• Dungelmann Schoenen - Schoenen
• Pabo - Erotiekshop
• Keymusic - Muziekinstrumenten
• Emté - Supermarktketen (verdeeld door Jumbo & Coop)
• Via Mio - Mode
• Twinlife - Mannenmode
• Miller & Monroe - Mode
• Sissy-Boy - Kleding & Woonaccessoires (overgenomen)
• OP=OP - Persoonlijke verzorging
• Coolcat - Kleding (dubieuze doorstart)
• Bretoniere Groep - Damesschoenen en -tassen (overgenomen door Mexx)
• Intertoys - Speelgoed (afgeslankt doorgestart)
• Mycom - Computerspeciaalzaak

2018

• Lake Side - Kleding
• Parfois - Kleding
• Vrijbuiter - Campingspullen (afgeslankt doorgestart)
• Hans Struijk - Fietswinkelketen
• De Linnerie - Bedden- & Linnengoed
• Men At Work - Kleding
• Leapp - Refurbished Apple-apparaten
• Pabo - Seksspulletjes
• Lake Side - Kleding
• SuperTrash - Kleding
• Shoeline - Schoenen
• Kijkshop - Warenhuis

2017

• Setpoint - Kleding
• Witteveen - Kleding
• Maxwell - Witgoed
• The PhoneHouse - Telecom (afgeslankt doorgestart)
• Euroland - Discount
• Charles Vögele - Kleding

2016

• Dirkzwager (Mitra) - Drank
• MS Mode - Kleding (afgeslankt doorgestart)
• BartSmit - Overgegaan naar Intertoys
• McGregor Fashion Group (incl. Gaastra/Adam) - Kleding
• Scheer & Foppen - Elektronica
• Cora Kemperman - Kleding
• HoutBrox - Kleding
Dixons - Elektronica
• Perry Sport - Sportartikelen (afgeslankt doorgestart)
• Aktiesport - Sportartikelen
• Esprit - Kleding
• La Ligna - Kleding
• Paradigit - Computerspeciaalzaak
• Foto Klein - Speciaalzaak foto-, video- en geluidsapparatuur

2015

• V&D - Warenhuisketen - 10.000 werknemers, 62 filialen
• Macintosh - Schoenen
• DA Retailgroep - Drogisterij
• BAS Group - Telecom
• Telstar Holding - Sportwinkel
• Ardenberg BV - Schoenen
• Geddes & Gillmore - Kleding
• Miss Etam - Kleding (afgeslankt doorgestart)
• Schoenenreus - Schoenen
• House of Shoes - Schoenen
• Thom Broekman - Kleding
• Taft - Schoenen

2014

• Mexx - Kleding
• Halfords - Auto & Fietsonderdelen (afgeslankt doorgestart)
• Free Record Shop - Entertainment
• Polare - Boeken
• Siebel - Juweliersketen
• Maison de Bonneterie - Kleding

2013

• Henk ten Hoor - Kleding
• Oad - Reizen
• De Harense Smid - Elektronica
• iCentre - Apple-producten
• Block - Elektronica
• E-plaza - Computerspellen

2012

• Piet Kerkhof - Kleding
• Sabon - Cosmetica
• Expo - Wenskaarten en cadeaus

2011

• Hans Textiel - Kleding
  dinsdag 3 september 2024 @ 09:29:29 #2
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214877641
Laatste post in vorig topic, over Donner in Rotterdam:

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 09:20 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Het aanbod was vroeger groter (5 of 6 verdiepingen of zo?), maar uiterlijk vind ik het er juist op vooruit gegaan sinds ze in het oude ABN Amro-pand zitten.
Als antwoord op:

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 09:11 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Tja, het is al jaren aan de gang. Voor mij persoonlijk was de halve ondergang van boekwinkels heel pijnlijk. de meesten zijn nog maar een slap aftreksel van wat het ooit was. Ik herinner me Donner in Rotterdam nog. Daar trok ik een hele dag voor uit om over alle verdiepingen te struinen in dat ongelooflijke mooie pand. Nu zitten ze in een sfeerloze ruimte.

dinsdag 3 september 2024 @ 09:31:07 #3
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_214877654
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 09:11 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Tja, het is al jaren aan de gang. Voor mij persoonlijk was de halve ondergang van boekwinkels heel pijnlijk. de meesten zijn nog maar een slap aftreksel van wat het ooit was. Ik herinner me Donner in Rotterdam nog. Daar trok ik een hele dag voor uit om over alle verdiepingen te struinen in dat ongelooflijke mooie pand. Nu zitten ze in een sfeerloze ruimte.

Hier in Eindhoven hebben we nog een wat grotere boekhandel. Geen idee hoe die nu heet. Al een aantal keren van naam gewisseld. Die ziet er nog wel sfeervol uit, maar het assortiment is enorm geslonken en beneden in de kelder zit een hippe koffiebar, naast de kinderboeken, de ramsj en de studieboeken.

Ik kom eigenlijk nooit meer in een boekwinkel. Ik bestel intussen alles online. Vorig jaar ben ik in Duitsland nog in een boekwinkel geweest. Die had echt sfeer, en een flink aanbod. Voor het eerst in jaren heb ik een dik uur in een boekwinkel rondgehangen. Over een paar weken gaan we op vakantie in de buurt van Freiburg. Daar hebben ze maar liefst 4 boekwinkels. Ik ga daar ook een middag voor uittrekken. Zolang het in Duitsland nog een beetje ouderwets is, ga ik daar nog even van genieten.
Je bedoelt Van Piere en die was er ook bijna aan onderdoor gegaan. Ze doen het nu volgens mij weer erg goed :)

Verder idd eens wat betreft fysieke winkels: druk, onvriendelijk want overwerkt personeel, dingen niet in de maat die je zoekt, ik shop ook liever online.
Fear is the cockblocker of dreams
pi_214877664
Donner sfeerloos? Ik vind het er alles behalve sfeerloos eigenlijk. Ja, de buitenkant is niet echt gezellig, zoals het overgrote deel van het centrum van Rotterdam, maar van binnen vind ik het echt wel een fijne zaak.

Het is er ook altijd druk als ik er ben.
  dinsdag 3 september 2024 @ 09:40:31 #5
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_214877718
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 september 2024 09:31 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Je bedoelt Van Piere en die was er ook bijna aan onderdoor gegaan. Ze doen het nu volgens mij weer erg goed :)

Verder idd eens wat betreft fysieke winkels: druk, onvriendelijk want overwerkt personeel, dingen niet in de maat die je zoekt, ik shop ook liever online.
Kost meer tijd om allerlei winkels af te struinen op zoek naar een product, is vaak significant duurder. Je maakt ook vaak extra kosten voor vervoer/parkeren.

De lijst van nadelen van stenen winkels is behoorlijk lang, de lijst van voordelen vrij kort.

Over beleving gesproken: nu er meer ruimte in het winkelcentrum op de hoek is, is er o.a. een authentiek Franse bakker gekomen. Het verdwijnen van de dozenschuivers en het betaalbaarder worden van de winkelpandhuur heeft zo zijn voordelen :9
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 3 september 2024 @ 10:08:07 #6
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_214877937
Ach, misschien is het ook wel gewoon een dorps gevoel hier. Kom tijdens mijn rondje markt elke week wel bekenden tegen om even een praatje mee te maken. Druk is het alleen in december en heel soms op drukke zomerdagen (dan is de helft van de mensen Duits), personeel is hier gewoon aardig (want klantenbinding is nog belangrijk) en als ze iets niet hebben dan bestel ik het alsnog online (of als het geen haast heeft kijk ik in een andere stad).

En tja, welke dingen die je nog in de fysieke winkel koopt hebben haast. Een (kapot) onderdeel van technische apparatuur die direct vervangen moet worden moet je toch al online bestellen dus daar gaat het niet om. Dagelijkse dingen zijn altijd wel te krijgen en de rest van de spullen kan best een weekje of meer wachten. Tenzij je een dag van tevoren bedenkt dat je morgen kleding voor een bruiloft moet hebben (wat natuurlijk gewoon stom is, zowel het te laat bedenken als kleding voor één keer dragen/feest kopen).

[ Bericht 0% gewijzigd door Dagoduck op 03-09-2024 10:15:44 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_214877964
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 09:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
Donner sfeerloos? Ik vind het er alles behalve sfeerloos eigenlijk. Ja, de buitenkant is niet echt gezellig, zoals het overgrote deel van het centrum van Rotterdam, maar van binnen vind ik het echt wel een fijne zaak.

Het is er ook altijd druk als ik er ben.
Ik denk dat smaken verschillen. Ik werd gillend gek van dat tapijt. Ik zag niks anders meer dan dat tapijt. Beetje een boekenschuur ook. Maar goed, smaken verschillen.
  dinsdag 3 september 2024 @ 10:14:00 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214877983
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 10:12 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Ik denk dat smaken verschillen. Ik werd gillend gek van dat tapijt. Ik zag niks anders meer dan dat tapijt. Beetje een boekenschuur ook. Maar goed, smaken verschillen.
Felgekleurde (rood? geel? roze?) blokken/ruiten, in m'n herinnering. Die mogen ze wat mij betreft lekker laten liggen.

Inderdaad, een smaakverschil. Maar opvallen doet het zeker.
  dinsdag 3 september 2024 @ 10:20:38 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214878049
Winkels zijn vooral prima voor producten die je snel moet hebben. Of om verrast te kunnen worden als je bijvoorbeeld een cadeau zoekt of als er gepast moet worden.

Voor eenduidige producten zoals boeken (je weet immers altijd dat je dat boek krijgt en dat is overal hetzelfde) zijn fysieke winkels nauwelijks nog interessant. Het assortiment online is altijd beter.
  dinsdag 3 september 2024 @ 10:24:40 #10
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214878091
Je kunt er in een fysieke winkel wel lekker doorheen bladeren (tot een bepaalde grens, want het winkelpersoneel houdt er niet zo van).

Misschien kom je nog een boek tegen waar je in eerste instantie niet aan gedacht had. Het is datgene wat ze in het Engels 'serendipity' noemen. Maar dat is iets wat ik sowieso prettig vind, niet alleen bij boeken.

Dat snuffelen gaat online wat lastiger, zelfs met zogenaamde inkijkexemplaren.

[ Bericht 17% gewijzigd door Eightyone op 03-09-2024 10:30:05 ]
  dinsdag 3 september 2024 @ 10:24:53 #11
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_214878095
Nog even over Game Mania: Ik liep daar vroeger in als kind/in mijn jeugd wel eens naar binnen maar was niet zo'n grote gamer dus heb er nooit wat gekocht. Toch gewoon een geval van veranderende markt waarbij de markt nagenoeg volledig is verdwenen (i.e. alle games zijn nu digitaal). Nog meer dan bij de muziekwinkels die destijds sloten want die markt is er op kleinere schaal nog wel. Er lijkt nog een kleine markt te zijn voor fysieke gamewinkels want Nedgame bestaat nog wel? Benieuwd wanneer die (met de fysieke winkels) stoppen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_214878303
Het nadeel van online shoppen (wat dan ook), is dat er zoveel aanbod is, dat je soms door de bomen het bos niet ziet. Daarbij kan je bij kleding dingen als kwaliteit, kleur of stof beter inschatten in het echt.
  dinsdag 3 september 2024 @ 10:54:40 #13
38496 Perrin
pi_214878345
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2024 10:08 schreef Dagoduck het volgende:
Ach, misschien is het ook wel gewoon een dorps gevoel hier. Kom tijdens mijn rondje markt elke week wel bekenden tegen om even een praatje mee te maken.
Vind ik ook wel belangrijk maar daar hebben we de zaterdagmarkt nog voor hierzo.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 3 september 2024 @ 11:08:31 #14
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_214878481
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 10:20 schreef Hexagon het volgende:
Winkels zijn vooral prima voor producten die je snel moet hebben. Of om verrast te kunnen worden als je bijvoorbeeld een cadeau zoekt of als er gepast moet worden.

Voor eenduidige producten zoals boeken (je weet immers altijd dat je dat boek krijgt en dat is overal hetzelfde) zijn fysieke winkels nauwelijks nog interessant. Het assortiment online is altijd beter.
Boeken koop ik steeds vaker tweedehands.
pi_214878487
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2024 10:24 schreef Dagoduck het volgende:
Nog even over Game Mania: Ik liep daar vroeger in als kind/in mijn jeugd wel eens naar binnen maar was niet zo'n grote gamer dus heb er nooit wat gekocht. Toch gewoon een geval van veranderende markt waarbij de markt nagenoeg volledig is verdwenen (i.e. alle games zijn nu digitaal). Nog meer dan bij de muziekwinkels die destijds sloten want die markt is er op kleinere schaal nog wel. Er lijkt nog een kleine markt te zijn voor fysieke gamewinkels want Nedgame bestaat nog wel? Benieuwd wanneer die (met de fysieke winkels) stoppen.
Volgens mij is het probleem meer dat ze nooit op kunnen boksen tegen de online concurrentie. Die verkopen 10x zoveel producten en daar kan je met een fysieke winkel ook niet tegenop qua prijs.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_214878582
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Volgens mij is het probleem meer dat ze nooit op kunnen boksen tegen de online concurrentie. Die verkopen 10x zoveel producten en daar kan je met een fysieke winkel ook niet tegenop qua prijs.
Maar dat is toch ook weer het gevolg van het model van releasen? Steam heeft naast alle blockbusters ook een model waardoor moeiteloos vele indie games gepubliceerd kunnen worden, ontwikkelaars early access games voor een schijntje kunnen releasen en ga zo maar door waarbij ze ook continu updates kunnen publiceren en je vrij makkelijk een niet goed / geld terug garantie hebt.

Assortiment is online eigenlijk altijd wel een argument, maar ik zou zeggen dat je in veel gevallen nog wel voordeel hebt bij fysieke zaken in de vorm van deskundig advies, het echt kunnen zien van producten, kunnen passen en meer van dat soort zaken. In deze branch heeft een fysieke winkel echt alleen maar nadelen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 3 september 2024 @ 11:26:34 #17
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_214878634
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 10:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Vind ik ook wel belangrijk maar daar hebben we de zaterdagmarkt nog voor hierzo.
Ik ga dan ook vrijwel alleen op de zaterdag (tijdens de weekmarkt) naar de stad. Maar ook die is veel kleiner geworden dan vroeger.

Of in de zomer op dinsdag, dan hebben we de Juttersmarkt met kledingkraampjes, handwerken en eettentjes. Wel een ander publiek (veel toeristen, gepensioneerden en parttimers). Vroeger was die markt nog wel leuker en vooral drukker, met een mandenmaker en dat soort dingen. Er is dan ook altijd een bandje op een klein horecaplein maar dat is tegenwoordig ook op de zaterdag.
pi_214878959
De grootste boosdoeners zijn gewoon de fikse huurverhogingen van de vastgoedbonzen en andere kostenstijgingen. Het budget van de meeste mensen groeit meestal niet mee. En het is jammer dat mensen wel komen kijken in je winkel en vervolgens online bestellen. Mijn broer heeft een specifieke hobbywinkel maar verwacht over twee jaar te moeten stoppen als het zo doorgaat. Toch jammer. En wat komt ervoor in de plaats? Als ik een gok mag doen: een kapperszaak.
pi_214879063
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:57 schreef appeleibanaan het volgende:
De grootste boosdoeners zijn gewoon de fikse huurverhogingen van de vastgoedbonzen en andere kostenstijgingen. Het budget van de meeste mensen groeit meestal niet mee. En het is jammer dat mensen wel komen kijken in je winkel en vervolgens online bestellen. Mijn broer heeft een specifieke hobbywinkel maar verwacht over twee jaar te moeten stoppen als het zo doorgaat. Toch jammer. En wat komt ervoor in de plaats? Als ik een gok mag doen: een kapperszaak.
Of een telefoonzaak. Hier in het winkelcentrum zijn al 5 (!) kappers en net zoveel telefoonzaken.
pi_214879311
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:57 schreef appeleibanaan het volgende:
En het is jammer dat mensen wel komen kijken in je winkel en vervolgens online bestellen.
Dat ben ik met je eens, maar Gamemania was altijd 10-20% duurder dan de online concurrent en als je dan al niet veel te besteden hebt, dan kies je toch voor die concurrent.
pi_214879472
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 11:18 schreef Monolith het volgende:

[..]
Maar dat is toch ook weer het gevolg van het model van releasen? Steam heeft naast alle blockbusters ook een model waardoor moeiteloos vele indie games gepubliceerd kunnen worden, ontwikkelaars early access games voor een schijntje kunnen releasen en ga zo maar door waarbij ze ook continu updates kunnen publiceren en je vrij makkelijk een niet goed / geld terug garantie hebt.

Assortiment is online eigenlijk altijd wel een argument, maar ik zou zeggen dat je in veel gevallen nog wel voordeel hebt bij fysieke zaken in de vorm van deskundig advies, het echt kunnen zien van producten, kunnen passen en meer van dat soort zaken. In deze branch heeft een fysieke winkel echt alleen maar nadelen.
Dat laatste klopt en daardoor is een keten als Gamemania gewoon niet levensvatbaar.

De keuze tussen fysiek of digitaal releasen is wat gecompliceerder. Grofweg de helft van alle games zijn alleen digitaal te krijgen. Dat zijn bijna alle indie-games.

Maar fysiek kopen is bijna altijd voordeliger. In de eerste plaats omdat je jouw game dan weer kan doorverkopen, ruilen of weggeven. Maar in elk geval bij Playstation games kan je fysieke games bijna altijd goedkoper kopen dan digitaal. Om die 2 redenen alleen al zal er voor fysieke games nog lang een markt zijn.
pi_214880263
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 12:06 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Of een telefoonzaak. Hier in het winkelcentrum zijn al 5 (!) kappers en net zoveel telefoonzaken.
Oja die zie je ook veel. En wat denk je van al die snoepwinkels en wisselkantoortjes in de (grotere) steden?
  dinsdag 3 september 2024 @ 15:34:56 #23
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_214881023
Wacht wat.. deze uit de OP heb ik gemist. En de webshop is ook gewoon nog open?
quote:
2023
• Vero Moda - Kleding
pi_214881473
HMV uit Engeland wil ook in Nederland winkels openen.

Eind vorige maand werd in het Antwerpse Wijnegem de eerste Europese winkel van HMV geopend. Managing director Phil Halliday meldt in Entertainment Business dat de strategie is om in 2024 zo’n vijf stores te openen in België om ‘daarna de overstap te maken naar Nederland en de rest van Europa.’

Managing director Phil Halliday verwacht dat het Europese HMV-winkelbestand ‘uiteindelijk op hetzelfde aantal als in het Verenigd Koningrijk uitkomt. Halliday: “Je hebt het dan over 125 HMV-vestigingen. De volgende vraag is natuurlijk hoe snel we dat gaan realiseren. Ik schat dat we dit voor elkaar hebben binnen een jaar of vijf à zes. Het plan is om volgend jaar nog een stuk of vijf stores te openen in België en daarna de overstap te maken naar Nederland en de rest van Europa.”

Halliday meldt in de komende editie van Entertainment Business dat hij van verschillende retailers de vraag kreeg waarom HMV niet in Europa winkels had. “Ons totale entertainmentconcept zou daar ook goed werken. We zijn bij elkaar gaan zitten en de redenering was we kunnen in Europa hetzelfde doen wat wij in het Verenigd Koningrijk doen. Het bijzondere bij HMV is dat we niet heel lang praten over wat mogelijk is. We onderzoeken het en doen het dan vaak. Zo ook met de Europese plannen. De volgende stap was om locaties te zoeken. Al snel kwamen we in België uit als perfecte plek om te startten. Het zou voor de hand liggen om te beginnen in Parijs of Berlijn er is echter gekozen voor een stad met een iets minder groot profiel. In plaats van een 20.000 m2 grote flagship store in het centrum van Antwerpen kozen we voor 35000 m2 winkel in het drukbezochte Wijnegem winkelcentrum. Misschien niet zo spectaculair, maar op deze manier kunnen we een gezonde start garanderen en eventuele uitdagingen waar we tegenaan lopen snel oppakken en oplossen.”

https://www.entertainment(...)0rest%20van%20Europa.
  dinsdag 3 september 2024 @ 16:29:19 #25
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214881479
Dit lijkt me een soort Free Record Shop, en die is niet voor niets verdwenen.
  dinsdag 3 september 2024 @ 16:30:06 #26
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_214881485
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2024 16:28 schreef Mylene het volgende:

[ afbeelding ]

Eind vorige maand werd in het Antwerpse Wijnegem de eerste Europese winkel van HMV geopend. Managing director Phil Halliday meldt in Entertainment Business dat de strategie is om in 2024 zo’n vijf stores te openen in België om ‘daarna de overstap te maken naar Nederland en de rest van Europa.’

Managing director Phil Halliday verwacht dat het Europese HMV-winkelbestand ‘uiteindelijk op hetzelfde aantal als in het Verenigd Koningrijk uitkomt. Halliday: “Je hebt het dan over 125 HMV-vestigingen. De volgende vraag is natuurlijk hoe snel we dat gaan realiseren. Ik schat dat we dit voor elkaar hebben binnen een jaar of vijf à zes. Het plan is om volgend jaar nog een stuk of vijf stores te openen in België en daarna de overstap te maken naar Nederland en de rest van Europa.”

Halliday meldt in de komende editie van Entertainment Business dat hij van verschillende retailers de vraag kreeg waarom HMV niet in Europa winkels had. “Ons totale entertainmentconcept zou daar ook goed werken. We zijn bij elkaar gaan zitten en de redenering was we kunnen in Europa hetzelfde doen wat wij in het Verenigd Koningrijk doen. Het bijzondere bij HMV is dat we niet heel lang praten over wat mogelijk is. We onderzoeken het en doen het dan vaak. Zo ook met de Europese plannen. De volgende stap was om locaties te zoeken. Al snel kwamen we in België uit als perfecte plek om te startten. Het zou voor de hand liggen om te beginnen in Parijs of Berlijn er is echter gekozen voor een stad met een iets minder groot profiel. In plaats van een 20.000 m2 grote flagship store in het centrum van Antwerpen kozen we voor 35000 m2 winkel in het drukbezochte Wijnegem winkelcentrum. Misschien niet zo spectaculair, maar op deze manier kunnen we een gezonde start garanderen en eventuele uitdagingen waar we tegenaan lopen snel oppakken en oplossen.”

Oh prima. Kan mooi in het gat van Free Record Shop en Gamemania duiken.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_214881559
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 16:29 schreef Eightyone het volgende:
Dit lijkt me een soort Free Record Shop, en die is niet voor niets verdwenen.
Nieuw concept kennelijk.

quote:
De Britse popcultuurketen HMV opende donderdagochtend zijn eerste Belgische vestiging in Wijnegem. Vrijdag heropent ook het vlaggenschip aan Oxford Street (Londen). In april komt de keten ook naar City2 in Brussel.

K-Pop en vinyl

Donderdagochtend opende HMV zijn eerste winkel op het Europese continent, in winkelcentrum Wijnegem Shop Eat Enjoy. Hier vinden shoppers een aanbod van wel 10.000 items, waarin wekelijks nieuwigheden te ontdekken zijn. 50% van het aanbod is popcultuur: poppetjes, mokken, lampjes en andere hebbedingen van Marvel, Funko en Kenjiland tot K-Pop. Véél K-Pop: “We hebben het grootste aanbod van het land”, weet retailmanager Marc Renier.

Ook T-shirts van rockgroepen zijn er bij de vleet, maar afgaande op de belangstelling van de eerste bezoekers, scoort de keten vooral met zijn uitgebreide aanbod vinylplaten. Twee lp’s voor vijftig euro: dat is een scherpe prijs. Wel komen nieuwigheden zoals Hackney Diamonds van The Rolling Stones of de heruitgave van de beroemde rode en blauwe verzamelalbums van The Beatles aan fors hogere bedragen.

Brussel volgt

Wijnegem is slechts een begin: de retailer plant immers een heus Europees offensief. Als alles goed gaat, opent de tweede Belgische vestiging in april volgend jaar, in winkelcentrum City2 in Brussel. Die winkel zal dubbel zo groot zijn als de vestiging in Wijnegem.

Vrijdag heropent de keten bovendien zijn beroemde Londense vlaggenschip op Oxford Street, na een afwezigheid van vier jaar. In die winkel van 1.000 m² over drie verdiepingen vinden klanten wel meer dan 20.000 vinylalbums, zowat 4.000 popcultuuritems, en ook een ruim aanbod cd’s, dvd’s en muziekelektronica. De retailer organiseert er bovendien concerten.
https://www.retaildetail.(...)-wijnegem-en-londen/
  dinsdag 3 september 2024 @ 16:47:30 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214881630
Interessante ontwikkeling

Winkels hebben best toekomst. Maar ze moeten zichzelf heruitvinden.
  dinsdag 3 september 2024 @ 16:59:57 #29
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214881727
K-Pop.

*niet de doelgroep*
  dinsdag 3 september 2024 @ 17:21:11 #30
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_214881988
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 september 2024 15:34 schreef SEMTEX het volgende:
Wacht wat.. deze uit de OP heb ik gemist. En de webshop is ook gewoon nog open?
[..]

https://retailtrends.nl/n(...)s-failliet-verklaard
https://retailtrends.nl/n(...)n-door-moederbedrijf

:?
  dinsdag 3 september 2024 @ 17:24:50 #31
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_214882029
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2024 16:28 schreef Mylene het volgende:

[ afbeelding ]

In België heb je ook nog Fnac toch?
  dinsdag 3 september 2024 @ 17:55:54 #32
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214882408
Ja, en met veel mooie boeken.
  woensdag 4 september 2024 @ 09:27:30 #33
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_214886852
quote:
Met het faillissement van Game Mania verdwijnt opnieuw een bekende keten uit de winkelstraat. De gamewinkel komt op een groeiend lijstje met bedrijven die recent omvielen. Inflatie, concurrentie en een gebrek aan feeling met hun klanten spelen de ketens parten.

Bristol, Esprit, Handyman, Perry Sport, Aktiesport, BCC, Big Bazar, Scotch & Soda: ze verdwenen allemaal in de afgelopen twaalf maanden. Soms wordt een doorstart gemaakt, maar dat levert lang niet altijd succes op, getuige het dubbele faillissement van kledingketen Scotch & Soda.
quote:
Mulder verwacht nog meer faillissementen. "Ik denk dat je je van een aantal winkelketens kunt afvragen of ze het redden." Hij noemt desgevraagd geen namen.
https://www.nu.nl/economi(...)en-concurrentie.html

De deskundige verwacht nog meer faillissementen. Ik ben benieuwd.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  woensdag 4 september 2024 @ 09:39:26 #34
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_214887006
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 09:27 schreef jcdragon het volgende:

[..]
[..]

Daar moet je echt deskundige voor zijn ja
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  woensdag 4 september 2024 @ 13:28:12 #35
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_214889151
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 09:27 schreef jcdragon het volgende:

[..]
[..]

quote:
10s.gif Op woensdag 4 september 2024 09:39 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Daar moet je echt deskundige voor zijn ja
Stel je voor dat ie zegt "Nee, ik verwacht geen faillissementen meer, dit is het wel!" :D
pi_214889550
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 16:37 schreef Mylene het volgende:

[..]
Nieuw concept kennelijk.
[..]
https://www.retaildetail.(...)-wijnegem-en-londen/
Ik zal het wel niet begrijpen maar dit is op langere termijn toch niet levensvatbaar?
  woensdag 4 september 2024 @ 14:28:15 #37
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_214889651
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2024 17:24 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
In België heb je ook nog Fnac toch?
ja en eventueel de media markt die ook nog muziek, film en games verkoopt.
  woensdag 4 september 2024 @ 14:29:24 #38
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214889662
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 14:28 schreef kl1172 het volgende:

[..]
ja en eventueel de media markt die ook nog muziek, film en games verkoopt.
Jij bent er al een poosje niet meer geweest, zo te lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 4 september 2024 @ 14:32:57 #39
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_214889688
Het is niet meer wat het geweest was, bij de Fnac ook niet trouwens.

Maar qua muziek en film kan een deel wel opgevangen worden door film- en muziekbeurzen als je het fysiek wilt ervaren.

[ Bericht 48% gewijzigd door kl1172 op 04-09-2024 14:47:30 ]
pi_214889900
De boekenvoordeel is bijna het enige hier in de omgeving met een substantieel aanbod in films.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 4 september 2024 @ 15:37:16 #41
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_214890168
De kringloopwinkel hier heeft ook nog wel een en ander staan. Maar het is goedkoper om van tv op te nemen of wat streamingabo's af te sluiten.

Over die kringloopwinkel gesproken, die gaat niet failliet, die gaat juist uitbreiden. Ik heb het over kringloopwinkelketen Rataplan, begin jaren 1980 begonnen in Den Helder. Ze zijn bezig met een fusie/overname van Noppes waardoor ze de grootste kringloopwinkelketen van Nederland schijnen te worden. Al is Dorcas misschien groter, maar die hebben veel beperktere openingstijden.

Ok, ok, ik vlieg al naar het kringlooptopic. :@
pi_214892757
quote:
6s.gif Op woensdag 4 september 2024 15:37 schreef Dagoduck het volgende:
De kringloopwinkel hier heeft ook nog wel een en ander staan. Maar het is goedkoper om van tv op te nemen of wat streamingabo's af te sluiten.

Over die kringloopwinkel gesproken, die gaat niet failliet, die gaat juist uitbreiden. Ik heb het over kringloopwinkelketen Rataplan, begin jaren 1980 begonnen in Den Helder. Ze zijn bezig met een fusie/overname van Noppes waardoor ze de grootste kringloopwinkelketen van Nederland schijnen te worden. Al is Dorcas misschien groter, maar die hebben veel beperktere openingstijden.

Ok, ok, ik vlieg al naar het kringlooptopic. :@
rataplangenot
lekker faxen heel de dag echt genot
  woensdag 4 september 2024 @ 20:22:30 #43
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_214893494
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 19:22 schreef wolfrolf het volgende:

[..]
rataplangenot
Ik was vorige week voor het eerst in Zoetermeer.

/off topic
pi_214893601
quote:
9s.gif Op woensdag 4 september 2024 20:22 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik was vorige week voor het eerst in Zoetermeer.

/off topic

Zoetermeer is nog niet failliet *G*
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_214894012
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 14:29 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Jij bent er al een poosje niet meer geweest, zo te lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de prijs wilt weten van een game, dan moet je het gaan scannen bij zo'n scanner. Die werkt echt zo traag. Plak een fatsoenlijke prijssticker op. :')
Fuck the EBU
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_214894602
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 10:20 schreef Hexagon het volgende:

Ik koop nog regelmatig in een boekenwinkel. Vooral daar zie ik regelmatig boeken liggen die ik online nooit tegen zou zijn gekomen. Het zijn bij uitstek dat soort winkels waarvan ik hoop dat ze het redden.
Incelfrikandel
  woensdag 4 september 2024 @ 22:50:43 #47
38496 Perrin
pi_214894978
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 22:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Ik koop nog regelmatig in een boekenwinkel. Vooral daar zie ik regelmatig boeken liggen die ik online nooit tegen zou zijn gekomen. Het zijn bij uitstek dat soort winkels waarvan ik hoop dat ze het redden.
Beter online leren zoeken geen optie?
  woensdag 4 september 2024 @ 22:51:38 #48
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_214894986
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 22:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
'Verrassingen' tegenkomen, daar moet toch online ook wel een manier voor zijn? Bepaalde accounts volgen ofzo. Geen idee.
pi_214895093
quote:

[..]
De echte goede lopen nog als een trein dus die redden het wel. De AKO's, helemaal zonder sigarettenverkoop, niet.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
How to perform live
Magik 6, Live in Amsterdam
Only the brave survive when they sell their souls
pi_214895096
quote:
11s.gif Op woensdag 4 september 2024 22:50 schreef Perrin het volgende:

[..]
Beter online leren zoeken geen optie?
quote:
6s.gif Op woensdag 4 september 2024 22:51 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
'Verrassingen' tegenkomen, daar moet toch online ook wel een manier voor zijn? Bepaalde accounts volgen ofzo. Geen idee.
Doe ik al. Ik kom nog steeds verrassingen tegen. Maar jullie niet begrijp ik?
Incelfrikandel
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')