Aan de dood is niet te ontsnappen, dood ga je.quote:Op maandag 26 augustus 2024 18:12 schreef Watuntrik het volgende:
Gewis is anders ook nog steeds een correct gangbaar te gebruiken Nederlands woord. Kan in gelijke context worden gebruikt als het Duitse "Das gewisse etwas" maar niet meer zo gebruikelijk.
Wij gebruiken deze wijze gewis om bv. aan de gewisse dood te ontsnappen.
En je was hier ook niet eerder onder een andere username?quote:Op maandag 26 augustus 2024 17:58 schreef Zefi het volgende:
Een nieuwe topic. Laat ik dan meteen beginnen met mijn oprechte excuses aan iedereen aan te bieden die ik geschoffeerd heb en iets heb geprobeerd op te dringen. Ook aan degenen die dat hebben meegelezen. Ook al zeggen de bronnen iets is het niet netjes om het op te dringen. En in alle oprechtheid Panterjong, ik ben Libertarisch niet (mag je natuurlijk wel denken, maar het zal alleen meer verwarring in de discussie creëren).
Gewisse zou kunnen staan voor de Bewuste oftewel de Gekende en ook Geheid of Beslist.quote:
Als bewustzijn het resultaat is van hersenactiviteit, dan komt de hele (waargenomen) wereld uit je brein.quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:10 schreef Vincent_student het volgende:
Zojuist een paar stukken gelezen over onderzoeken naar Bijna dood-ervaringen. Het bewijs is er dat bij een BDE hersenactiviteit is te zien en dat BDE's cultuurgebonden is. Zo ziet een moslim heel wat anders dan een christen. Dit gelezene te hebben doet me nu ernstig twijfelen aan het leven na de dood en het vermoeden dat geest en lichaam verschillende entiteiten zijn. Zou dus nu toch het bewustzijn het resultaat zijn van een biologisch proces?
Bijna dood kun je dan ook niet zijn... Zo is een vrouw ook nooit bijna zwanger... Je bent het één (dood) of het ander (nog in leven) en daar is geen weg terug.quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:10 schreef Vincent_student het volgende:
Zojuist een paar stukken gelezen over onderzoeken naar Bijna dood-ervaringen. Het bewijs is er dat bij een BDE hersenactiviteit is te zien
Dat begin ik nu ook te denken. Ik ging er altijd van uit dat een BDE buiten het lichaam plaats vond. Dat blijkt helemaal niet zo te zijn. En ook dat datgene wat je meemaakt sterk verbonden is met hoe je bent opgevoed. Dat zet het hele idee van een BDE op losse schroeven.quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:15 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Bijna dood kun je dan ook niet zijn... Zo is een vrouw ook nooit bijna zwanger... Je bent het één (dood) of het ander (nog in leven) en daar is geen weg terug.
Dus die cultuur gebonden ervaring kan men dan ook beter in het leven zoeken, dan wordt er waarschijnlijk ooit verklaard.
Dat bewustzijn als een energie ook buiten het lichaam kan treden en waarnemen is eventueel nog te bedenken.quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:16 schreef Vincent_student het volgende:
Ik ging er altijd van uit dat een BDE buiten het lichaam plaats vond. Dat blijkt helemaal niet zo te zijn.
Maar die twee zijn niet hetzelfde. Bewustzijn is namelijk ook puur subjectief, je kunt het niet vinden in de wereld.quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:28 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat bewustzijn als een energie ook buiten het lichaam kan treden en waarnemen is eventueel nog te bedenken.
Wij zijn radioactief en stralen en ontvangen, dat hier mogelijkheden in schuil kunne gaan zou tot bepaalde hoogte aannemelijk kunnen zijn. Al heb ik hier de neiging te geloven dat het bewustzijn en het lichaam één zijn en elkaar dan ook nooit los kunnen laten. Stopt het lichaam dan stopt het bewustzijn. En da ben je dood...
Realiteit, realiteit ....... geen woorden gebruiken die je niet begrijpt.quote:Op maandag 26 augustus 2024 17:16 schreef Zefi het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, “de realiteit” is moeilijk voor je om onder ogen te zien. De links heb ik al 3 of 4x gedeeld. Zoek het maar terug in dit topic. Het lukt je wel, echt. Druk op die paginaknoppen bovenaan de pagina en durf te lezen. Er is niks om te vrezen. Je kan het.
Je kan Panterjong nog vragen om met je mee te lezen. Kunnen jullie samen handjes vasthouden.
Ontkennende maar opmerkingen zijn niet te beantwoorden dat is alleen maar vragen om nog meer "ja maar".quote:
Hierna stopt alles en de dood is eeuwig.quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als bewustzijn het resultaat is van hersenactiviteit, dan komt de hele (waargenomen) wereld uit je brein.
Dat vind ik zelf geen sterk idee.
Mijn goeroe zegt dat we reïncarneren, die geloof ik eerder dan jijquote:Op maandag 26 augustus 2024 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hierna stopt alles en de dood is eeuwig.
Je lost op in het niets.
Deze waarheid is me meegedeeld in mijn meditatie.
Je hebt daar een goeroe voor nodig ja...quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mijn goeroe zegt dat we reïncarneren, die geloof ik eerder dan jij
Nou lekker dan. Eerst zeg je dat bewustzijn alles is en nou zeg je dat het maar subjectief is. En maakt gelovigen voor rotte vis uit. Dan blijft er heel weinig over voor ons, verlichte goeroe. Dan krijgen atheïsten toch gelijk. We zijn niets meer dan een bewegende vleeshomp.quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar die twee zijn niet hetzelfde. Bewustzijn is namelijk ook puur subjectief, je kunt het niet vinden in de wereld.
Opvallend zijn wel een paar feiten: Zefi "bestaat" nog maar twee weken. Maar goed, dat hebben er meer. Maar iets anders opvallends is: Als Zefi hier rondkuiert, is Libertarisch in geen velden of wegen te bekennen en als Libertarisch hier rondloopt schittert Zefi als grote afwezige. Ze hebben wel een overeenkomst: Ze zijn beiden zeer onaangename personen en maken mensen die er anders over denken uit voor rotte vis.quote:Op maandag 26 augustus 2024 18:54 schreef dop het volgende:
[..]
En je was hier ook niet eerder onder een andere username?
Is dat die goeroe met die karma dat die nou in India is geboren tussen de vliegen, overstromingen, enge ziektes en armoede?quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mijn goeroe zegt dat we reïncarneren, die geloof ik eerder dan jij
En jij scheldt knetterhard terug...quote:Op maandag 26 augustus 2024 20:07 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Opvallend zijn wel een paar feiten: Zefi "bestaat" nog maar twee weken. Maar goed, dat hebben er meer. Maar iets anders opvallends is: Als Zefi hier rondkuiert, is Libertarisch in geen velden of wegen te bekennen en als Libertarisch hier rondloopt schittert Zefi als grote afwezige. Ze hebben wel een overeenkomst: Ze zijn beiden zeer onaangename personen en maken mensen die er anders over denken uit voor rotte vis.
Dat heb ik van goeroe Libertarisch geleerd. En nou is je broertje er ook bij gekomen die ook van wanten weet vanaf de bouwsteigers.quote:Op maandag 26 augustus 2024 20:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
En jij scheldt knetterhard terug...
Het interessante van bewustzijn is dat het immanent is en transcendent.quote:Op maandag 26 augustus 2024 20:04 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Nou lekker dan. Eerst zeg je dat bewustzijn alles is en nou zeg je dat het maar subjectief is. En maakt gelovigen voor rotte vis uit. Dan blijft er heel weinig over voor ons, verlichte goeroe. Dan krijgen atheïsten toch gelijk. We zijn niets meer dan een bewegende vleeshomp.
Ook een aardige rabbit hole (bde) als je daar over gaat lezen. Wel interessant overigens.quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:10 schreef Vincent_student het volgende:
Zojuist een paar stukken gelezen over onderzoeken naar Bijna dood-ervaringen. Het bewijs is er dat bij een BDE hersenactiviteit is te zien en dat BDE's cultuurgebonden is. Zo ziet een moslim heel wat anders dan een christen. Dit gelezene te hebben doet me nu ernstig twijfelen aan het leven na de dood en het vermoeden dat geest en lichaam verschillende entiteiten zijn. Zou dus nu toch het bewustzijn het resultaat zijn van een biologisch proces?
Ik snap je gedachte, en het zou kunnen kloppen, maar ik zie ook genoeg verschillen.quote:Op maandag 26 augustus 2024 20:07 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Opvallend zijn wel een paar feiten: Zefi "bestaat" nog maar twee weken. Maar goed, dat hebben er meer. Maar iets anders opvallends is: Als Zefi hier rondkuiert, is Libertarisch in geen velden of wegen te bekennen en als Libertarisch hier rondloopt schittert Zefi als grote afwezige. Ze hebben wel een overeenkomst: Ze zijn beiden zeer onaangename personen en maken mensen die er anders over denken uit voor rotte vis.
quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:32 schreef Libertarisch het volgende:
Bewustzijn is namelijk ook puur subjectief, je kunt het niet vinden in de wereld.
Ok!? Overal en nergens dus... Wordt gevonden wanneer Pasen en Pinksteren op dezelfde dag valt.quote:Op maandag 26 augustus 2024 20:11 schreef Libertarisch het volgende:
Het zit overal in de wereld (je zou zelfs kunnen zeggen dat het de wereld is)
BDE = DMT, niet zo gek dus dat dat persoonsafhankelijk is.quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:16 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat begin ik nu ook te denken. Ik ging er altijd van uit dat een BDE buiten het lichaam plaats vond. Dat blijkt helemaal niet zo te zijn. En ook dat datgene wat je meemaakt sterk verbonden is met hoe je bent opgevoed. Dat zet het hele idee van een BDE op losse schroeven.
Het viel me op dat hij plotseling als een konijn uit de hoge hoed binnenkwam met hele verhalen. Daaraan kon je al zien dat hij het eerder had gedaan.quote:Op maandag 26 augustus 2024 20:24 schreef dop het volgende:
[..]
Ik snap je gedachte, en het zou kunnen kloppen, maar ik zie ook genoeg verschillen.
Dus vandaar dat ik de vraag aan @:Zefi stel.
Mogelijk wil hij daar op antwoorden, en het ophelderen.
Zover ik weet is dit topic de eerste keer dat ik met hem discussieerde, maar hij gaf de indruk vaker met mij hebben gediscussieerd (gezien zijn verwijten), of hij zou uitgebreid de moeite moeten hebben genomen om in mijn post geschiedenis te duiken, iets wat ik niet gelijk verwacht van een nieuwe user, hij zou veel werk hebben om de PH van iedereen hier door te snuffelen. En als hij enkel in de mijne zou duiken dan zou ik verbaasd zijn over speciale interesse in mijn PH.
Er zijn vermoedens dat DMT word aangemaakt in de hersenen, maar volgens mij is daar geen hard bewijs voor (de natuurlijke aangemaakte hoeveelheid zou heel laag zijn en moeilijk terug te vinden in de hersenen), verder zou het mogelijk een rol spelen bij de geboorte en de dood. (Ook geen hard bewijs zover ik weet)Save de best for last klopt dus niet helemaal als het ook een rol bij de geboorte speelt.quote:Op maandag 26 augustus 2024 21:08 schreef Mijk het volgende:
[..]
BDE = DMT, niet zo gek dus dat dat persoonsafhankelijk is.
The best trip is saved for last.
De DMT ervaring is niet soortgelijk aan de BDE ervaring, verder zijn de hersenen bijna helemaal dysfunctioneel tijdens een BDE.quote:Op maandag 26 augustus 2024 21:08 schreef Mijk het volgende:
[..]
BDE = DMT, niet zo gek dus dat dat persoonsafhankelijk is.
The best trip is saved for last.
quote:Antwoord:
De vraag naar de oorsprong van bewustzijn is een van de meest fundamentele en complexe vragen in de wetenschap en filosofie. Hoewel er nog geen definitief antwoord is, zijn er verschillende theorieën die proberen te verklaren hoe bewustzijn is ontstaan. Hier zijn enkele van de belangrijkste benaderingen:
1. Evolutionaire Theorieën
Veel wetenschappers geloven dat bewustzijn is geëvolueerd als een adaptief voordeel. Volgens deze theorieën zou bewustzijn organismen hebben geholpen om beter te navigeren in hun omgeving, efficiënter te reageren op bedreigingen, en effectievere beslissingen te nemen. Bewustzijn zou bijvoorbeeld kunnen zijn ontstaan als een manier om complexe informatie te verwerken en te integreren, wat cruciaal is voor overleving en voortplanting.
2. Neurowetenschappelijke Benaderingen
Vanuit een biologisch perspectief wordt bewustzijn vaak gezien als een product van neurale activiteit in de hersenen. Specifieke hersengebieden, zoals de hersenschors, het limbisch systeem, en de thalamus, worden vaak genoemd als cruciaal voor bewuste ervaringen. De "Global Workspace Theory" (GWT) is een bekende theorie die stelt dat bewustzijn ontstaat wanneer informatie in de hersenen wordt gedeeld tussen verschillende neurale netwerken, wat leidt tot een gecoördineerde, bewuste ervaring.
3. Emergentie-Theorieën
Emergentie-theorieën suggereren dat bewustzijn niet direct kan worden teruggevoerd op een enkel mechanisme, maar in plaats daarvan ontstaat uit de interactie van complexe systemen. Wanneer een systeem, zoals het brein, een bepaalde mate van complexiteit bereikt, zou bewustzijn als een emergente eigenschap kunnen verschijnen, net zoals andere eigenschappen, zoals vloeibaarheid of magnetisme, verschijnen uit de interactie van materiële componenten.
4. Filosofische Theorieën
Filosofen hebben verschillende benaderingen voorgesteld om de oorsprong van bewustzijn te verklaren:
Dualisme: Bewustzijn wordt gezien als iets dat losstaat van de fysieke wereld. De Franse filosoof René Descartes stelde bijvoorbeeld dat de geest en het lichaam twee verschillende substanties zijn.
Materialisme: Deze benadering stelt dat bewustzijn volledig voortkomt uit fysieke processen, zoals neurale activiteit in de hersenen. Er is niets "speciaals" aan bewustzijn buiten de materiële wereld.
Panpsychisme: Een minder conventionele benadering die stelt dat bewustzijn een fundamenteel kenmerk van het universum is, aanwezig in alle materie op een fundamenteel niveau.
5. Informatie-Theorieën
De "Integrated Information Theory" (IIT), voorgesteld door Giulio Tononi, is een prominente benadering die suggereert dat bewustzijn het resultaat is van de manier waarop een systeem informatie integreert. Hoe meer een systeem in staat is om informatie te combineren en samen te voegen tot een samenhangende ervaring, hoe bewuster het is. Dit betekent dat bewustzijn niet beperkt is tot biologische systemen, maar ook kan voorkomen in kunstmatige of andere complexe systemen.
Conclusie
Hoewel de exacte oorsprong van bewustzijn nog steeds niet volledig begrepen is, zijn er verschillende theorieën die suggereren dat het een product is van evolutionaire processen, complexe informatieverwerking, of een fundamenteel aspect van de materiële wereld. Het blijft een van de grootste mysteries in de wetenschap en filosofie, en onderzoek naar dit onderwerp gaat door.
AI zegt niks over bewustzijn, het werkt heel anders ook dan een menselijke intelligentie.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 07:01 schreef Bassie48 het volgende:
Wat zegt heden ten dage AI over de oorsprong van bewustzijn?
[..]
Libertarisme!quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 07:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
AI zegt niks over bewustzijn, het werkt heel anders ook dan een menselijke intelligentie.
En wat betreft de oorsprong, zij weten niet hoe en waarom het ontstaat (het zou ook altijd bestaan kunnen hebben). Ze weten zelfs niet wat het is.
Maar onze empirische realiteit is duidelijk monistisch: er is één substantie en materie valt binnen het bewustzijn. Dat is ook precies onze ervaring als we buiten op straat lopen.
Dualisme, fundamenteel materialisme, en nog veel andere stromingen zijn gewoon verwarringen.
quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 07:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
AI zegt niks over bewustzijn, het werkt heel anders ook dan een menselijke intelligentie.
En wat betreft de oorsprong, zij weten niet hoe en waarom het ontstaat (het zou ook altijd bestaan kunnen hebben). Ze weten zelfs niet wat het is.
Maar onze empirische realiteit is duidelijk monistisch: er is één substantie en materie valt binnen het bewustzijn. Dat is ook precies onze ervaring als we buiten op straat lopen.
Dualisme, fundamenteel materialisme, en nog veel andere stromingen zijn gewoon verwarringen.
Libertarisme of panpsychisme is 1 van de meest niet-conventionele theorieën over de oorsprong van het bewustzijn.quote:
Nou, dit is absoluut een aannemelijke verklaring waarom Libertarisme niet serieus moet worden genomen.quote:Vraag van de eenvoudige sterveling Bassie48:
Waarom is panpsychisme een niet-concentionele theorie?
Antwoord van de alwetende kennisgod ChatGPT:
Panpsychisme wordt beschouwd als een niet-conventionele theorie in de filosofie van de geest vanwege de unieke en radicale opvatting over de aard van bewustzijn. Hier zijn enkele redenen waarom panpsychisme buiten de mainstream valt:
Alomtegenwoordigheid van Bewustzijn: Panpsychisme stelt dat bewustzijn een fundamenteel aspect is van alle materie, zelfs op het meest basale niveau, zoals bij atomen of subatomaire deeltjes. Dit betekent dat elk object, hoe klein of levenloos ook, een vorm van bewustzijn zou hebben. Deze opvatting staat in contrast met de gangbare theorieën die bewustzijn beperken tot complexe biologische organismen met een zenuwstelsel, zoals mensen en sommige dieren.
Contradictie met Fysisch Reductionisme: Veel conventionele theorieën over de geest zijn gebaseerd op fysisch reductionisme, de opvatting dat mentale toestanden volledig kunnen worden verklaard door fysieke processen in de hersenen. Panpsychisme daarentegen suggereert dat bewustzijn niet zomaar kan worden gereduceerd tot fysische processen, maar een intrinsiek aspect van de werkelijkheid is, wat botst met het reductionistische paradigma.
Problemen met Bewustzijnstoekenning: Een ander punt van kritiek is dat panpsychisme moeilijk uitlegt hoe eenvoudige bewustzijnsvormen in fundamentele deeltjes samenkomen om complexe bewustzijnsvormen, zoals het menselijk bewustzijn, te vormen. Dit wordt vaak het "combinatieprobleem" genoemd. Conventionele theorieën hebben geen dergelijke uitdaging, omdat zij bewustzijn alleen toeschrijven aan entiteiten met bekende neurale structuren.
Afwijzing door Traditionele Wetenschap: In de traditionele wetenschappelijke en filosofische gemeenschappen wordt panpsychisme vaak gezien als speculatief of zelfs metafysisch, omdat het bewustzijn aan objecten toeschrijft zonder empirisch bewijs. Veel wetenschappers en filosofen geven daarom de voorkeur aan theorieën die empirisch beter onderbouwd zijn, zoals materialisme of dualisme.
Samenvattend, panpsychisme is niet-conventioneel omdat het een fundamenteel ander beeld biedt van bewustzijn en de aard van de werkelijkheid dan de gangbare theorieën, en omdat het concepten introduceert die moeilijk te verenigen zijn met empirische en reductionistische benaderingen in de wetenschap.
Van wie is dan de wereld een droom? Dromen wij (en waarom "dromen" we dan min of meer allemaal tegelijkertijd hetzelfde) óf zijn wij allemaal een geestelijke manifestatie van de droom van de "Allerhoogste"?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:27 schreef Libertarisch het volgende:
Waarom staat Idealisme nergens tussen?
"De wereld is simpelweg een droom / illusie van bewustzijn"
Ja, je geeft zelf al het juiste antwoord.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:35 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Van wie is dan de wereld een droom? Dromen wij (en waarom "dromen" we dan min of meer allemaal tegelijkertijd hetzelfde) of zijn wij allemaal een geestelijke manifestatie van de droom van de "Allerhoogste"?
Ik stelde een vraag,quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, je geeft zelf al het juiste antwoord.
Wij zijn allemaal een manifestatie van de droom van de Allerhoogste.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:39 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik stelde een vraag,
Antwoord svp
Zoals je weet denk ik alleen in termen van kansberekening en mate van waarschijnlijkheid.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wij zijn allemaal een manifestatie van de droom van de Allerhoogste.
Als bewustzijn universeel is, en het heeft een bepaalde droom, dan is dat voor iedereen.
Het is geen kwestie van het één of het ander.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:49 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Zoals je weet denk ik alleen in termen van kansberekening en mate van waarschijnlijkheid.
Voor mij zijn de "odds for the truth":
Materialisme: x%
Libertarisme: 0,000000000000000000000000000000000000x%
Jouw geloof in jouw versie van het antropisch principe deel ik niet. Verre van.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van het één of het ander.
Materialisme klopt gewoon, de natuurwetten bestaan, de objectieve wetenschap blijft succesvol.
Alleen gebeurt het als ervaring van het bewustzijn.
Zoals ik zei, een gedeelde ervaring moet een mechanisch aspect hebben. Anders is een gedeelde ervaring niet mogelijk. Maar het mechanische aspect is niet de fundamentele realiteit, als je dat denkt leef je slechts in verwarring / onwetendheid.
Ok, dus de waargenomen wereld komt uit mijn brein?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:19 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Jouw geloof in jouw versie van het antropisch principe deel ik niet. Verre van.
Het ontstaan van het heelal is een vraag waar wetenschappers en filosofen zich al eeuwenlang over buigen. Hoe kon vanuit het "Niets" het "Iets" ontstaan en waarom eigenlijk? We hebben nog steeds geen duidelijk antwoord, alleen theorieën (o.a. oerknal maar die roept ook verdere vragen op). Vreemd dat jij daarom Bassie48 ziet als iemand die wel het antwoord weet.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, dus de waargenomen wereld komt uit mijn brein?
Dat geloof ik niet.
En waar komt het universum dan vandaan? *poef* uit het niets 13,7 miljard jaar geleden?
En hoe heeft het een fine-tuned universum ontworpen zodat er leven mogelijk is?
"Awakening" gaat never nooit gebeuren zonder heel veel te mediteren.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |