abonnement Unibet Coolblue
pi_214811421
Zo weer even een ondoordringbare OP maken. :)

Er is tweemaal een herkomst te noemen, de eerste is Latijns 'conscienta' (medeweten) waar ook weer conscientie (geweten) van afgeleid is en in Hoogduits (gewissen)

Het medeweten, kennis dragen van iets, medeplichtigheid.
Het geweten, ethisch besef. (onze acties hebben consequenties)

Het tweede is Hoogduits 'bewissen' (weten) 'bewist' (weet hebben van) en die laatste kennen we huidig als bewust.

Bewust zijn is dus 'kennis hebben van', 'weet hebben van'.
Bewusten, 'kenbaar maken', bewust zijn van 'bekend zijn met' onbewust, 'onwetend'.

Er worden talloze discussies gevoerd over bewustzijn met de vraag wat het nu is en of bewustzijn de stoffelijke dood gaat overleven.
Daarom lijkt het me goed om eerst eens te duiken in de etymologie en de betekenis van het woord helder te hebben.
Er zijn nog veel meer toevoegingen te plaatsen zoals 'betwist(en)' en 'gewis' of 'ongewis' maar het gaat natuurlijk om het woord bewustzijn.

Bewustzijn is het 'vermogen tot besef' en hier in ligt al dat bewustzijn iets is dat niet op zichzelf staat, het latente vermogen is in de mens aanwezig om bewust te worden.
Ook kan het naar mijn mening geduid worden als het menselijk bewustzijn dat als een giftige kolkende rivier te beschrijven is van slangengif.
Misleiding genoeg en zelfs opzettelijk, helaas hebben mensen vaak niet door dat ze in gif baden of gif drinken.
Bewust en toch onbewust, bewust omdat men ergens weet van heeft, onbewust omdat men gif consumeert zonder zich ervan te gewissen wat het nu eigenlijk is dat ze aannemen en of in gaan zwemmen.
Het blijkt nogal moeilijk voor mensen om op eigen benen te staan, alleen te staan en achter te blijven met wat is.
Alleen staan, op eigen kracht ontdekken en bewust worden betekent dat we niet toestaan dat puur vervuild wordt.

Heb jij het nodig om gezegd te worden hoe je moet leven, hoe je moet zijn en hoe je je dient te gedragen?
Leeft er in jou geen ethisch besef? dat innerlijk weten zoals 'doe een ander niet wat jij niet wil dat jou geschiedt'.

Onbewuste mensen laten zich nogal drijven door hun dierlijke driften, dergelijke mensen zijn niets anders dan slaven.
Slaaf van hun verlangens en hebzucht, gemakzuchtig volgen zij ook doctrines omdat er iets te krijgen valt of uit angst omdat hen goed en fout aangeleerd is.

Bewustzijn is de inhoud van het menselijk bewustzijn en de inhoud is bewustzijn, dat kan een zoete mede zijn maar ook een giftige drank.
Mooi dan toch dat we het vermogen hebben om bewust te worden door alles wat we dachten te weten overboord te kiepen en opnieuw te bezien, herontdekken op eigen kracht zonder zomaar aan te nemen van anderen.

Neem het van mij dus ook maar niet aan. :)

Een wijze man over bewustzijn:

Met dank aan Bassie48 een AI gegenereerde afbeelding.

Bewustzijn en Vrije Wil
afbeelding ]

[ Bericht 4% gewijzigd door bedachtzaam op 28-08-2024 11:58:05 ]
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_214811504
Een nieuwe topic. Laat ik dan meteen beginnen met mijn oprechte excuses aan iedereen aan te bieden die ik geschoffeerd heb en iets heb geprobeerd op te dringen. Ook aan degenen die dat hebben meegelezen. Ook al zeggen de bronnen iets is het niet netjes om het op te dringen. En in alle oprechtheid Panterjong, ik ben Libertarisch niet (mag je natuurlijk wel denken, maar het zal alleen meer verwarring in de discussie creëren).
pi_214811596
Gewis is anders ook nog steeds een correct gangbaar te gebruiken Nederlands woord. :) Kan in gelijke context worden gebruikt als het Duitse "Das gewisse etwas" maar niet meer zo gebruikelijk.

Wij gebruiken deze wijze gewis om bv. aan de gewisse dood te ontsnappen.

:)
pi_214811652
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 18:12 schreef Watuntrik het volgende:
Gewis is anders ook nog steeds een correct gangbaar te gebruiken Nederlands woord. :) Kan in gelijke context worden gebruikt als het Duitse "Das gewisse etwas" maar niet meer zo gebruikelijk.

Wij gebruiken deze wijze gewis om bv. aan de gewisse dood te ontsnappen.

:)
Aan de dood is niet te ontsnappen, dood ga je.

De vraag is: wat betekent het?

De meeste mensen denken dat de dood het einde van het bewustzijn is. En dat, dat is zeker niet gewis ;)
  maandag 26 augustus 2024 @ 18:54:16 #5
545 dop
:copyright: dop
pi_214811925
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 17:58 schreef Zefi het volgende:
Een nieuwe topic. Laat ik dan meteen beginnen met mijn oprechte excuses aan iedereen aan te bieden die ik geschoffeerd heb en iets heb geprobeerd op te dringen. Ook aan degenen die dat hebben meegelezen. Ook al zeggen de bronnen iets is het niet netjes om het op te dringen. En in alle oprechtheid Panterjong, ik ben Libertarisch niet (mag je natuurlijk wel denken, maar het zal alleen meer verwarring in de discussie creëren).
En je was hier ook niet eerder onder een andere username?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214812040
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 18:20 schreef Libertarisch het volgende:
De vraag is: wat betekent het?
Gewisse zou kunnen staan voor de Bewuste oftewel de Gekende en ook Geheid of Beslist.

De bewuste (gewisse) man viel van het dak en is geheid aan de dood ontsnapt. Aan de gewisse dood ontsnappen is te nauwer nood aan de gekende dood ontsnappen. Het was bijna raak...

Hij gaat geheid vallen en dan gewis te laat komen.

Bewustzijn... Het gewisse fenomeen oftewel het bewuste fenomeen, het gekende fenomeen, waar we nog maar zo weinig van weten.

Gewis een prachtig woord.
pi_214812052
Zojuist een paar stukken gelezen over onderzoeken naar Bijna dood-ervaringen. Het bewijs is er dat bij een BDE hersenactiviteit is te zien en dat BDE's cultuurgebonden is. Zo ziet een moslim heel wat anders dan een christen. Dit gelezene te hebben doet me nu ernstig twijfelen aan het leven na de dood en het vermoeden dat geest en lichaam verschillende entiteiten zijn. Zou dus nu toch het bewustzijn het resultaat zijn van een biologisch proces?
pi_214812084
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:10 schreef Vincent_student het volgende:
Zojuist een paar stukken gelezen over onderzoeken naar Bijna dood-ervaringen. Het bewijs is er dat bij een BDE hersenactiviteit is te zien en dat BDE's cultuurgebonden is. Zo ziet een moslim heel wat anders dan een christen. Dit gelezene te hebben doet me nu ernstig twijfelen aan het leven na de dood en het vermoeden dat geest en lichaam verschillende entiteiten zijn. Zou dus nu toch het bewustzijn het resultaat zijn van een biologisch proces?
Als bewustzijn het resultaat is van hersenactiviteit, dan komt de hele (waargenomen) wereld uit je brein.

Dat vind ik zelf geen sterk idee.
pi_214812096
quote:
Zojuist een paar stukken gelezen over onderzoeken naar Bijna dood-ervaringen. Het bewijs is er dat bij een BDE hersenactiviteit is te zien
Bijna dood kun je dan ook niet zijn... Zo is een vrouw ook nooit bijna zwanger... Je bent het één (dood) of het ander (nog in leven) en daar is geen weg terug.

Dus die cultuur gebonden ervaring kan men dan ook beter in het leven zoeken, dan wordt er waarschijnlijk ooit verklaard.
pi_214812111
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:15 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Bijna dood kun je dan ook niet zijn... Zo is een vrouw ook nooit bijna zwanger... Je bent het één (dood) of het ander (nog in leven) en daar is geen weg terug.

Dus die cultuur gebonden ervaring kan men dan ook beter in het leven zoeken, dan wordt er waarschijnlijk ooit verklaard.
Dat begin ik nu ook te denken. Ik ging er altijd van uit dat een BDE buiten het lichaam plaats vond. Dat blijkt helemaal niet zo te zijn. En ook dat datgene wat je meemaakt sterk verbonden is met hoe je bent opgevoed. Dat zet het hele idee van een BDE op losse schroeven.
pi_214812214
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:16 schreef Vincent_student het volgende:
Ik ging er altijd van uit dat een BDE buiten het lichaam plaats vond. Dat blijkt helemaal niet zo te zijn.
Dat bewustzijn als een energie ook buiten het lichaam kan treden en waarnemen is eventueel nog te bedenken.
Wij zijn radioactief en stralen en ontvangen, dat hier mogelijkheden in schuil kunne gaan zou tot bepaalde hoogte aannemelijk kunnen zijn. Al heb ik hier de neiging te geloven dat het bewustzijn en het lichaam één zijn en elkaar dan ook nooit los kunnen laten. Stopt het lichaam dan stopt het bewustzijn. En da ben je dood...
pi_214812244
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:28 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat bewustzijn als een energie ook buiten het lichaam kan treden en waarnemen is eventueel nog te bedenken.
Wij zijn radioactief en stralen en ontvangen, dat hier mogelijkheden in schuil kunne gaan zou tot bepaalde hoogte aannemelijk kunnen zijn. Al heb ik hier de neiging te geloven dat het bewustzijn en het lichaam één zijn en elkaar dan ook nooit los kunnen laten. Stopt het lichaam dan stopt het bewustzijn. En da ben je dood...
Maar die twee zijn niet hetzelfde. Bewustzijn is namelijk ook puur subjectief, je kunt het niet vinden in de wereld.
  maandag 26 augustus 2024 @ 19:33:19 #13
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214812252
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 17:16 schreef Zefi het volgende:

[..]
Dat begrijp ik, “de realiteit” is moeilijk voor je om onder ogen te zien. De links heb ik al 3 of 4x gedeeld. Zoek het maar terug in dit topic. Het lukt je wel, echt. Druk op die paginaknoppen bovenaan de pagina en durf te lezen. Er is niks om te vrezen. Je kan het.

Je kan Panterjong nog vragen om met je mee te lezen. Kunnen jullie samen handjes vasthouden.
Realiteit, realiteit ....... geen woorden gebruiken die je niet begrijpt.
Science matters
pi_214812264
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:32 schreef Libertarisch het volgende:
Maar
Ontkennende maar opmerkingen zijn niet te beantwoorden dat is alleen maar vragen om nog meer "ja maar".
  maandag 26 augustus 2024 @ 19:48:18 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214812377
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als bewustzijn het resultaat is van hersenactiviteit, dan komt de hele (waargenomen) wereld uit je brein.

Dat vind ik zelf geen sterk idee.
Hierna stopt alles en de dood is eeuwig.

Je lost op in het niets.

Deze waarheid is me meegedeeld in mijn meditatie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214812435
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hierna stopt alles en de dood is eeuwig.

Je lost op in het niets.

Deze waarheid is me meegedeeld in mijn meditatie.
Mijn goeroe zegt dat we reïncarneren, die geloof ik eerder dan jij :D
  maandag 26 augustus 2024 @ 19:56:17 #17
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214812444
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je hebt daar een goeroe voor nodig ja...

Mijn mind is waarheid
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214812497
quote:

[..]
Maar die twee zijn niet hetzelfde. Bewustzijn is namelijk ook puur subjectief, je kunt het niet vinden in de wereld.
Nou lekker dan. Eerst zeg je dat bewustzijn alles is en nou zeg je dat het maar subjectief is. En maakt gelovigen voor rotte vis uit. Dan blijft er heel weinig over voor ons, verlichte goeroe. Dan krijgen atheïsten toch gelijk. We zijn niets meer dan een bewegende vleeshomp.
pi_214812522
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2024 18:54 schreef dop het volgende:

[..]
En je was hier ook niet eerder onder een andere username?
Opvallend zijn wel een paar feiten: Zefi "bestaat" nog maar twee weken. Maar goed, dat hebben er meer. Maar iets anders opvallends is: Als Zefi hier rondkuiert, is Libertarisch in geen velden of wegen te bekennen en als Libertarisch hier rondloopt schittert Zefi als grote afwezige. Ze hebben wel een overeenkomst: Ze zijn beiden zeer onaangename personen en maken mensen die er anders over denken uit voor rotte vis.
pi_214812532
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Is dat die goeroe met die karma dat die nou in India is geboren tussen de vliegen, overstromingen, enge ziektes en armoede?
pi_214812536
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:07 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Opvallend zijn wel een paar feiten: Zefi "bestaat" nog maar twee weken. Maar goed, dat hebben er meer. Maar iets anders opvallends is: Als Zefi hier rondkuiert, is Libertarisch in geen velden of wegen te bekennen en als Libertarisch hier rondloopt schittert Zefi als grote afwezige. Ze hebben wel een overeenkomst: Ze zijn beiden zeer onaangename personen en maken mensen die er anders over denken uit voor rotte vis.
En jij scheldt knetterhard terug...
pi_214812552
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
En jij scheldt knetterhard terug...
Dat heb ik van goeroe Libertarisch geleerd. En nou is je broertje er ook bij gekomen die ook van wanten weet vanaf de bouwsteigers.
pi_214812555
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:04 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Nou lekker dan. Eerst zeg je dat bewustzijn alles is en nou zeg je dat het maar subjectief is. En maakt gelovigen voor rotte vis uit. Dan blijft er heel weinig over voor ons, verlichte goeroe. Dan krijgen atheïsten toch gelijk. We zijn niets meer dan een bewegende vleeshomp.
Het interessante van bewustzijn is dat het immanent is en transcendent.

Het zit overal in de wereld (je zou zelfs kunnen zeggen dat het de wereld is) maar het heeft een puur subjectief gedeelte. Wat wij onze psyche noemen, is datgene wat niet waarneembaar is in de wereld.
  maandag 26 augustus 2024 @ 20:12:09 #24
545 dop
pi_214812568
quote:
Ook een aardige rabbit hole (bde) als je daar over gaat lezen. Wel interessant overigens.
Het onderwerp wordt door velle stromingen geclaimd.
Een beetje zoals @Libertarisch het onderwerp bewustzijn claimt in dit topic

[ Bericht 9% gewijzigd door dop op 26-08-2024 20:25:47 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  maandag 26 augustus 2024 @ 20:24:12 #25
545 dop
pi_214812652
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:07 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik snap je gedachte, en het zou kunnen kloppen, maar ik zie ook genoeg verschillen.
Dus vandaar dat ik de vraag aan @Zefi stel.
Mogelijk wil hij daar op antwoorden, en het ophelderen.
Zover ik weet is dit topic de eerste keer dat ik met hem discussieerde, maar hij gaf de indruk vaker met mij hebben gediscussieerd (gezien zijn verwijten), of hij zou uitgebreid de moeite moeten hebben genomen om in mijn post geschiedenis te duiken, iets wat ik niet gelijk verwacht van een nieuwe user, hij zou veel werk hebben om de PH van iedereen hier door te snuffelen. En als hij enkel in de mijne zou duiken dan zou ik verbaasd zijn over speciale interesse in mijn PH.
pi_214812716
quote:
Bewustzijn is namelijk ook puur subjectief, je kunt het niet vinden in de wereld.
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:11 schreef Libertarisch het volgende:
Het zit overal in de wereld (je zou zelfs kunnen zeggen dat het de wereld is)
Ok!? Overal en nergens dus... Wordt gevonden wanneer Pasen en Pinksteren op dezelfde dag valt.
pi_214812866
De normale situatie zou moeten zijn dat iedereen geleerd heeft op school over feit & mening, wat de logica ervan is. Dus ook de logica van het concept mening leren, en niet alleen leren over het concept feit. Dat is basiskennis, met die kennis is iedereen ge-emancipeerd om z'n eigen meningen te vormen, en z'n eigen feiten te verkrijgen.

Het is mij duidelijk dat het begrip van het concept mening verregaand wordt gemarginaliseerd. Zoiets van 99 procent van dit soort discussies, ook door de meest invloedrijke intellectuelen, gaan alleen maar over volstrekt geen begrip hebben van gewone subjectiviteit. Als men feit & mening had geleerd op school, zouden misschien 99 procent van de discussies op dit forum, inclusief deze, niet bestaan.

Dingen zoals mindfulness dat wordt gepushed op scholen, vind ik veel te ver gaan. Hou het gewoon bij basis kennis over feit & mening, en laat mensen het vervolgens zelf uitzoeken.
pi_214812918
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:16 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat begin ik nu ook te denken. Ik ging er altijd van uit dat een BDE buiten het lichaam plaats vond. Dat blijkt helemaal niet zo te zijn. En ook dat datgene wat je meemaakt sterk verbonden is met hoe je bent opgevoed. Dat zet het hele idee van een BDE op losse schroeven.
BDE = DMT, niet zo gek dus dat dat persoonsafhankelijk is.

The best trip is saved for last.
As above, so below.
pi_214813121
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:24 schreef dop het volgende:

[..]
Ik snap je gedachte, en het zou kunnen kloppen, maar ik zie ook genoeg verschillen.
Dus vandaar dat ik de vraag aan @:Zefi stel.
Mogelijk wil hij daar op antwoorden, en het ophelderen.
Zover ik weet is dit topic de eerste keer dat ik met hem discussieerde, maar hij gaf de indruk vaker met mij hebben gediscussieerd (gezien zijn verwijten), of hij zou uitgebreid de moeite moeten hebben genomen om in mijn post geschiedenis te duiken, iets wat ik niet gelijk verwacht van een nieuwe user, hij zou veel werk hebben om de PH van iedereen hier door te snuffelen. En als hij enkel in de mijne zou duiken dan zou ik verbaasd zijn over speciale interesse in mijn PH.
Het viel me op dat hij plotseling als een konijn uit de hoge hoed binnenkwam met hele verhalen. Daaraan kon je al zien dat hij het eerder had gedaan.
  maandag 26 augustus 2024 @ 21:39:37 #30
545 dop
pi_214813221
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 21:08 schreef Mijk het volgende:

[..]

Er zijn vermoedens dat DMT word aangemaakt in de hersenen, maar volgens mij is daar geen hard bewijs voor (de natuurlijke aangemaakte hoeveelheid zou heel laag zijn en moeilijk terug te vinden in de hersenen), verder zou het mogelijk een rol spelen bij de geboorte en de dood. (Ook geen hard bewijs zover ik weet)Save de best for last klopt dus niet helemaal als het ook een rol bij de geboorte speelt.
pi_214813281
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 21:08 schreef Mijk het volgende:

[..]

De DMT ervaring is niet soortgelijk aan de BDE ervaring, verder zijn de hersenen bijna helemaal dysfunctioneel tijdens een BDE.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:01:37 #32
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214814370
Wat zegt heden ten dage AI over de oorsprong van bewustzijn?

quote:
Antwoord:

De vraag naar de oorsprong van bewustzijn is een van de meest fundamentele en complexe vragen in de wetenschap en filosofie. Hoewel er nog geen definitief antwoord is, zijn er verschillende theorieën die proberen te verklaren hoe bewustzijn is ontstaan. Hier zijn enkele van de belangrijkste benaderingen:

1. Evolutionaire Theorieën
Veel wetenschappers geloven dat bewustzijn is geëvolueerd als een adaptief voordeel. Volgens deze theorieën zou bewustzijn organismen hebben geholpen om beter te navigeren in hun omgeving, efficiënter te reageren op bedreigingen, en effectievere beslissingen te nemen. Bewustzijn zou bijvoorbeeld kunnen zijn ontstaan als een manier om complexe informatie te verwerken en te integreren, wat cruciaal is voor overleving en voortplanting.

2. Neurowetenschappelijke Benaderingen
Vanuit een biologisch perspectief wordt bewustzijn vaak gezien als een product van neurale activiteit in de hersenen. Specifieke hersengebieden, zoals de hersenschors, het limbisch systeem, en de thalamus, worden vaak genoemd als cruciaal voor bewuste ervaringen. De "Global Workspace Theory" (GWT) is een bekende theorie die stelt dat bewustzijn ontstaat wanneer informatie in de hersenen wordt gedeeld tussen verschillende neurale netwerken, wat leidt tot een gecoördineerde, bewuste ervaring. :Y

3. Emergentie-Theorieën
Emergentie-theorieën suggereren dat bewustzijn niet direct kan worden teruggevoerd op een enkel mechanisme, maar in plaats daarvan ontstaat uit de interactie van complexe systemen. Wanneer een systeem, zoals het brein, een bepaalde mate van complexiteit bereikt, zou bewustzijn als een emergente eigenschap kunnen verschijnen, net zoals andere eigenschappen, zoals vloeibaarheid of magnetisme, verschijnen uit de interactie van materiële componenten.

4. Filosofische Theorieën
Filosofen hebben verschillende benaderingen voorgesteld om de oorsprong van bewustzijn te verklaren:

Dualisme: Bewustzijn wordt gezien als iets dat losstaat van de fysieke wereld. De Franse filosoof René Descartes stelde bijvoorbeeld dat de geest en het lichaam twee verschillende substanties zijn.

Materialisme: Deze benadering stelt dat bewustzijn volledig voortkomt uit fysieke processen, zoals neurale activiteit in de hersenen. Er is niets "speciaals" aan bewustzijn buiten de materiële wereld. :Y

Panpsychisme: Een minder conventionele benadering die stelt dat bewustzijn een fundamenteel kenmerk van het universum is, aanwezig in alle materie op een fundamenteel niveau. :N

5. Informatie-Theorieën
De "Integrated Information Theory" (IIT), voorgesteld door Giulio Tononi, is een prominente benadering die suggereert dat bewustzijn het resultaat is van de manier waarop een systeem informatie integreert. Hoe meer een systeem in staat is om informatie te combineren en samen te voegen tot een samenhangende ervaring, hoe bewuster het is. Dit betekent dat bewustzijn niet beperkt is tot biologische systemen, maar ook kan voorkomen in kunstmatige of andere complexe systemen.

Conclusie
Hoewel de exacte oorsprong van bewustzijn nog steeds niet volledig begrepen is, zijn er verschillende theorieën die suggereren dat het een product is van evolutionaire processen, complexe informatieverwerking, of een fundamenteel aspect van de materiële wereld. Het blijft een van de grootste mysteries in de wetenschap en filosofie, en onderzoek naar dit onderwerp gaat door.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bassie48 op 27-08-2024 07:12:21 ]
Science matters
pi_214814446
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 07:01 schreef Bassie48 het volgende:
Wat zegt heden ten dage AI over de oorsprong van bewustzijn?
[..]

AI zegt niks over bewustzijn, het werkt heel anders ook dan een menselijke intelligentie.

En wat betreft de oorsprong, zij weten niet hoe en waarom het ontstaat (het zou ook altijd bestaan kunnen hebben). Ze weten zelfs niet wat het is.

Maar onze empirische realiteit is duidelijk monistisch: er is één substantie en materie valt binnen het bewustzijn. Dat is ook precies onze ervaring als we buiten op straat lopen.

Dualisme, fundamenteel materialisme, en nog veel andere stromingen zijn gewoon verwarringen.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:11:31 #34
545 dop
pi_214814798
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 07:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
AI zegt niks over bewustzijn, het werkt heel anders ook dan een menselijke intelligentie.

En wat betreft de oorsprong, zij weten niet hoe en waarom het ontstaat (het zou ook altijd bestaan kunnen hebben). Ze weten zelfs niet wat het is.

Maar onze empirische realiteit is duidelijk monistisch: er is één substantie en materie valt binnen het bewustzijn. Dat is ook precies onze ervaring als we buiten op straat lopen.

Dualisme, fundamenteel materialisme, en nog veel andere stromingen zijn gewoon verwarringen.
Libertarisme!
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:19:05 #35
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214814833
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 07:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

:')
Science matters
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:08:48 #36
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214815205
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 09:11 schreef dop het volgende:

[..]
Libertarisme!
Libertarisme of panpsychisme is 1 van de meest niet-conventionele theorieën over de oorsprong van het bewustzijn.

AI leert ons het volgende over deze controversiële denkwijze:

quote:
Vraag van de eenvoudige sterveling Bassie48:
Waarom is panpsychisme een niet-concentionele theorie?

Antwoord van de alwetende kennisgod ChatGPT:
Panpsychisme wordt beschouwd als een niet-conventionele theorie in de filosofie van de geest vanwege de unieke en radicale opvatting over de aard van bewustzijn. Hier zijn enkele redenen waarom panpsychisme buiten de mainstream valt:

Alomtegenwoordigheid van Bewustzijn: Panpsychisme stelt dat bewustzijn een fundamenteel aspect is van alle materie, zelfs op het meest basale niveau, zoals bij atomen of subatomaire deeltjes. Dit betekent dat elk object, hoe klein of levenloos ook, een vorm van bewustzijn zou hebben. Deze opvatting staat in contrast met de gangbare theorieën die bewustzijn beperken tot complexe biologische organismen met een zenuwstelsel, zoals mensen en sommige dieren.

Contradictie met Fysisch Reductionisme: Veel conventionele theorieën over de geest zijn gebaseerd op fysisch reductionisme, de opvatting dat mentale toestanden volledig kunnen worden verklaard door fysieke processen in de hersenen. Panpsychisme daarentegen suggereert dat bewustzijn niet zomaar kan worden gereduceerd tot fysische processen, maar een intrinsiek aspect van de werkelijkheid is, wat botst met het reductionistische paradigma.

Problemen met Bewustzijnstoekenning: Een ander punt van kritiek is dat panpsychisme moeilijk uitlegt hoe eenvoudige bewustzijnsvormen in fundamentele deeltjes samenkomen om complexe bewustzijnsvormen, zoals het menselijk bewustzijn, te vormen. Dit wordt vaak het "combinatieprobleem" genoemd. Conventionele theorieën hebben geen dergelijke uitdaging, omdat zij bewustzijn alleen toeschrijven aan entiteiten met bekende neurale structuren.

Afwijzing door Traditionele Wetenschap: In de traditionele wetenschappelijke en filosofische gemeenschappen wordt panpsychisme vaak gezien als speculatief of zelfs metafysisch, omdat het bewustzijn aan objecten toeschrijft zonder empirisch bewijs. Veel wetenschappers en filosofen geven daarom de voorkeur aan theorieën die empirisch beter onderbouwd zijn, zoals materialisme of dualisme.

Samenvattend, panpsychisme is niet-conventioneel omdat het een fundamenteel ander beeld biedt van bewustzijn en de aard van de werkelijkheid dan de gangbare theorieën, en omdat het concepten introduceert die moeilijk te verenigen zijn met empirische en reductionistische benaderingen in de wetenschap.
Nou, dit is absoluut een aannemelijke verklaring waarom Libertarisme niet serieus moet worden genomen.
Science matters
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:10:30 #37
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214815226
Nou gaat Libertarisch hetzelfde doen met materialisme/ fysisch reductionisme. Wedden? :)
Science matters
pi_214815381
Waarom staat Idealisme nergens tussen?

"De wereld is simpelweg een droom / illusie van bewustzijn"
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:35:18 #39
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214815441
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 10:27 schreef Libertarisch het volgende:
Waarom staat Idealisme nergens tussen?

"De wereld is simpelweg een droom / illusie van bewustzijn"
Van wie is dan de wereld een droom? Dromen wij (en waarom "dromen" we dan min of meer allemaal tegelijkertijd hetzelfde) óf zijn wij allemaal een geestelijke manifestatie van de droom van de "Allerhoogste"?
Science matters
pi_214815463
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 10:35 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Van wie is dan de wereld een droom? Dromen wij (en waarom "dromen" we dan min of meer allemaal tegelijkertijd hetzelfde) of zijn wij allemaal een geestelijke manifestatie van de droom van de "Allerhoogste"?
Ja, je geeft zelf al het juiste antwoord.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:39:29 #41
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214815468
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 10:38 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, je geeft zelf al het juiste antwoord.
Ik stelde een vraag,

Antwoord svp
Science matters
pi_214815481
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 10:39 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik stelde een vraag,

Antwoord svp
Wij zijn allemaal een manifestatie van de droom van de Allerhoogste.

Als bewustzijn universeel is, en het heeft een bepaalde droom, dan is dat voor iedereen.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:49:43 #43
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214815523
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 10:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Wij zijn allemaal een manifestatie van de droom van de Allerhoogste.

Als bewustzijn universeel is, en het heeft een bepaalde droom, dan is dat voor iedereen.
Zoals je weet denk ik alleen in termen van kansberekening en mate van waarschijnlijkheid.
Voor mij zijn de "odds for the truth":
Materialisme: x%
Libertarisme: 0,000000000000000000000000000000000000x%
Science matters
pi_214815559
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 10:49 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Zoals je weet denk ik alleen in termen van kansberekening en mate van waarschijnlijkheid.
Voor mij zijn de "odds for the truth":
Materialisme: x%
Libertarisme: 0,000000000000000000000000000000000000x%
Het is geen kwestie van het één of het ander.

Materialisme klopt gewoon, de natuurwetten bestaan, de objectieve wetenschap blijft succesvol.

Alleen gebeurt het als ervaring van het bewustzijn.

Zoals ik zei, een gedeelde ervaring moet een mechanisch aspect hebben. Anders is een gedeelde ervaring niet mogelijk. Maar het mechanische aspect is niet de fundamentele realiteit, als je dat denkt leef je slechts in verwarring / onwetendheid.
pi_214815565
Dat terwijl het helemaal niet zo moeilijk is. Fundamenteel ontleed is bewust zijn levend en actief zijn. Onbewust is dood en inactief. Zelfs al slapende blijft het leven bewust actief, daar hoeven we niets anders voor te doen dan te eten en slapen. Bewustzijn manifesteert dus in het leven. In zoals alles en wij dus ook, alles wat leeft, leeft onbewust actief op de automatische piloot.

Maakt vooralsnog even niet uit waar de oorsprong ligt. Hoe vergezocht dan ook met de stelling om te draaien dat bewustzijn misschien de oorsprong van het leven is. Dan nog kan de één niet zonder de ander want tot nog toe alleen dat wat leeft, stelt de vraag wat is bewustzijn. En dan nog alléén de meest complex ontwikkelde en meest cognitieve levensvorm op aarde de mens stelt en uit zich over deze vraag.

Waar bij mij de schoen wringt in deze stelling is dat het er zo op lijkt dat bewustzijn het leven heeft veroorzaakt en daarmee een evolutieproces heeft opgestart om zichzelf te vinden. Toch? Indien bewustzijn weet wat het is dan waren we nooit op de vraag gekomen en hadden we het gewoon altijd geweten. Zo kun je tot de conclusie komen dat bewustzijn na miljoenen jaren zoeken eigenlijk helemaal niet zo slim is. Of bewustzijn speelt hier een smerig spelletje van verstoppertje en wil niet gevonden worden. Hoe dan ook vanuit deze stelling belanden we altijd in een ongefundeerde vicieuze cirkel.

Ik vermoed eerder dat ons knelpunt zit in de aanname dat we bewustzijn aan complexe cognitieve vaardigheden horen te koppelen. Dat terwijl fundamenteel gezien alles wat leeft hoe klein het ook is, het is wakker en neuraal actief, eten en slapen en is dus bewust. Het doet wat het doet het leeft en wij doen niet anders. Helaas zien wij lagere niet of minder cognitieve levensvormen liever als onbewuste vreetmachientjes op de automatische piloot.
We gaan er aan voorbij dat die automatische piloot de neurale activiteit nu net bewustzijn is. Leven is bewustzijn... En symbiotisch leven maakt complexer collectief neuraal actief bewustzijn.

Eencellig organisme is niet onbewust het is neuraal actief en leeft en zo kunnen we tak voor tak de levensboom beklimmen naar steeds complexere meercellige neuraal actieve symbiotische levensvormen die alleen maar meer bewuster worden. Tot in de kruin van die boom waar wij dan al zoekend bewustzijn en naar boven kijken. :') :?
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:19:12 #46
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214815737
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 10:55 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is geen kwestie van het één of het ander.

Materialisme klopt gewoon, de natuurwetten bestaan, de objectieve wetenschap blijft succesvol.

Alleen gebeurt het als ervaring van het bewustzijn.

Zoals ik zei, een gedeelde ervaring moet een mechanisch aspect hebben. Anders is een gedeelde ervaring niet mogelijk. Maar het mechanische aspect is niet de fundamentele realiteit, als je dat denkt leef je slechts in verwarring / onwetendheid.
Jouw geloof in jouw versie van het antropisch principe deel ik niet. Verre van.
Science matters
pi_214815781
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 11:19 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Jouw geloof in jouw versie van het antropisch principe deel ik niet. Verre van.
Ok, dus de waargenomen wereld komt uit mijn brein?

Dat geloof ik niet.

En waar komt het universum dan vandaan? *poef* uit het niets 13,7 miljard jaar geleden?

En hoe heeft het een fine-tuned universum ontworpen zodat er leven mogelijk is?
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:14:44 #48
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214816192
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 11:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ok, dus de waargenomen wereld komt uit mijn brein?

Dat geloof ik niet.

En waar komt het universum dan vandaan? *poef* uit het niets 13,7 miljard jaar geleden?

En hoe heeft het een fine-tuned universum ontworpen zodat er leven mogelijk is?
Het ontstaan van het heelal is een vraag waar wetenschappers en filosofen zich al eeuwenlang over buigen. Hoe kon vanuit het "Niets" het "Iets" ontstaan en waarom eigenlijk? We hebben nog steeds geen duidelijk antwoord, alleen theorieën (o.a. oerknal maar die roept ook verdere vragen op). Vreemd dat jij daarom Bassie48 ziet als iemand die wel het antwoord weet.
Science matters
pi_214816658

"De leer loslaten is de leer vervullen"
As above, so below.
pi_214816769
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 13:17 schreef Mijk het volgende:

"De leer loslaten is de leer vervullen"
"Awakening" gaat never nooit gebeuren zonder heel veel te mediteren.

Ja, ik weet dat er mensen zijn die zeggen dat je niks hoeft te doen want je bent al verlicht. Maar dat is dikke onzin.

Think "strenge zen-meester", die zit een stuk dichter bij de waarheid dan "woke (ik ben al perfect) snowflake".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')