abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214811421
Zo weer even een ondoordringbare OP maken. :)

Er is tweemaal een herkomst te noemen, de eerste is Latijns 'conscienta' (medeweten) waar ook weer conscientie (geweten) van afgeleid is en in Hoogduits (gewissen)

Het medeweten, kennis dragen van iets, medeplichtigheid.
Het geweten, ethisch besef. (onze acties hebben consequenties)

Het tweede is Hoogduits 'bewissen' (weten) 'bewist' (weet hebben van) en die laatste kennen we huidig als bewust.

Bewust zijn is dus 'kennis hebben van', 'weet hebben van'.
Bewusten, 'kenbaar maken', bewust zijn van 'bekend zijn met' onbewust, 'onwetend'.

Er worden talloze discussies gevoerd over bewustzijn met de vraag wat het nu is en of bewustzijn de stoffelijke dood gaat overleven.
Daarom lijkt het me goed om eerst eens te duiken in de etymologie en de betekenis van het woord helder te hebben.
Er zijn nog veel meer toevoegingen te plaatsen zoals 'betwist(en)' en 'gewis' of 'ongewis' maar het gaat natuurlijk om het woord bewustzijn.

Bewustzijn is het 'vermogen tot besef' en hier in ligt al dat bewustzijn iets is dat niet op zichzelf staat, het latente vermogen is in de mens aanwezig om bewust te worden.
Ook kan het naar mijn mening geduid worden als het menselijk bewustzijn dat als een giftige kolkende rivier te beschrijven is van slangengif.
Misleiding genoeg en zelfs opzettelijk, helaas hebben mensen vaak niet door dat ze in gif baden of gif drinken.
Bewust en toch onbewust, bewust omdat men ergens weet van heeft, onbewust omdat men gif consumeert zonder zich ervan te gewissen wat het nu eigenlijk is dat ze aannemen en of in gaan zwemmen.
Het blijkt nogal moeilijk voor mensen om op eigen benen te staan, alleen te staan en achter te blijven met wat is.
Alleen staan, op eigen kracht ontdekken en bewust worden betekent dat we niet toestaan dat puur vervuild wordt.

Heb jij het nodig om gezegd te worden hoe je moet leven, hoe je moet zijn en hoe je je dient te gedragen?
Leeft er in jou geen ethisch besef? dat innerlijk weten zoals 'doe een ander niet wat jij niet wil dat jou geschiedt'.

Onbewuste mensen laten zich nogal drijven door hun dierlijke driften, dergelijke mensen zijn niets anders dan slaven.
Slaaf van hun verlangens en hebzucht, gemakzuchtig volgen zij ook doctrines omdat er iets te krijgen valt of uit angst omdat hen goed en fout aangeleerd is.

Bewustzijn is de inhoud van het menselijk bewustzijn en de inhoud is bewustzijn, dat kan een zoete mede zijn maar ook een giftige drank.
Mooi dan toch dat we het vermogen hebben om bewust te worden door alles wat we dachten te weten overboord te kiepen en opnieuw te bezien, herontdekken op eigen kracht zonder zomaar aan te nemen van anderen.

Neem het van mij dus ook maar niet aan. :)

Een wijze man over bewustzijn:

Met dank aan Bassie48 een AI gegenereerde afbeelding.

Bewustzijn en Vrije Wil
afbeelding ]

[ Bericht 4% gewijzigd door bedachtzaam op 28-08-2024 11:58:05 ]
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_214811504
Een nieuwe topic. Laat ik dan meteen beginnen met mijn oprechte excuses aan iedereen aan te bieden die ik geschoffeerd heb en iets heb geprobeerd op te dringen. Ook aan degenen die dat hebben meegelezen. Ook al zeggen de bronnen iets is het niet netjes om het op te dringen. En in alle oprechtheid Panterjong, ik ben Libertarisch niet (mag je natuurlijk wel denken, maar het zal alleen meer verwarring in de discussie creëren).
pi_214811596
Gewis is anders ook nog steeds een correct gangbaar te gebruiken Nederlands woord. :) Kan in gelijke context worden gebruikt als het Duitse "Das gewisse etwas" maar niet meer zo gebruikelijk.

Wij gebruiken deze wijze gewis om bv. aan de gewisse dood te ontsnappen.

:)
pi_214811652
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 18:12 schreef Watuntrik het volgende:
Gewis is anders ook nog steeds een correct gangbaar te gebruiken Nederlands woord. :) Kan in gelijke context worden gebruikt als het Duitse "Das gewisse etwas" maar niet meer zo gebruikelijk.

Wij gebruiken deze wijze gewis om bv. aan de gewisse dood te ontsnappen.

:)
Aan de dood is niet te ontsnappen, dood ga je.

De vraag is: wat betekent het?

De meeste mensen denken dat de dood het einde van het bewustzijn is. En dat, dat is zeker niet gewis ;)
  maandag 26 augustus 2024 @ 18:54:16 #5
545 dop
:copyright: dop
pi_214811925
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 17:58 schreef Zefi het volgende:
Een nieuwe topic. Laat ik dan meteen beginnen met mijn oprechte excuses aan iedereen aan te bieden die ik geschoffeerd heb en iets heb geprobeerd op te dringen. Ook aan degenen die dat hebben meegelezen. Ook al zeggen de bronnen iets is het niet netjes om het op te dringen. En in alle oprechtheid Panterjong, ik ben Libertarisch niet (mag je natuurlijk wel denken, maar het zal alleen meer verwarring in de discussie creëren).
En je was hier ook niet eerder onder een andere username?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214812040
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 18:20 schreef Libertarisch het volgende:
De vraag is: wat betekent het?
Gewisse zou kunnen staan voor de Bewuste oftewel de Gekende en ook Geheid of Beslist.

De bewuste (gewisse) man viel van het dak en is geheid aan de dood ontsnapt. Aan de gewisse dood ontsnappen is te nauwer nood aan de gekende dood ontsnappen. Het was bijna raak...

Hij gaat geheid vallen en dan gewis te laat komen.

Bewustzijn... Het gewisse fenomeen oftewel het bewuste fenomeen, het gekende fenomeen, waar we nog maar zo weinig van weten.

Gewis een prachtig woord.
pi_214812052
Zojuist een paar stukken gelezen over onderzoeken naar Bijna dood-ervaringen. Het bewijs is er dat bij een BDE hersenactiviteit is te zien en dat BDE's cultuurgebonden is. Zo ziet een moslim heel wat anders dan een christen. Dit gelezene te hebben doet me nu ernstig twijfelen aan het leven na de dood en het vermoeden dat geest en lichaam verschillende entiteiten zijn. Zou dus nu toch het bewustzijn het resultaat zijn van een biologisch proces?
pi_214812084
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:10 schreef Vincent_student het volgende:
Zojuist een paar stukken gelezen over onderzoeken naar Bijna dood-ervaringen. Het bewijs is er dat bij een BDE hersenactiviteit is te zien en dat BDE's cultuurgebonden is. Zo ziet een moslim heel wat anders dan een christen. Dit gelezene te hebben doet me nu ernstig twijfelen aan het leven na de dood en het vermoeden dat geest en lichaam verschillende entiteiten zijn. Zou dus nu toch het bewustzijn het resultaat zijn van een biologisch proces?
Als bewustzijn het resultaat is van hersenactiviteit, dan komt de hele (waargenomen) wereld uit je brein.

Dat vind ik zelf geen sterk idee.
pi_214812096
quote:
Zojuist een paar stukken gelezen over onderzoeken naar Bijna dood-ervaringen. Het bewijs is er dat bij een BDE hersenactiviteit is te zien
Bijna dood kun je dan ook niet zijn... Zo is een vrouw ook nooit bijna zwanger... Je bent het één (dood) of het ander (nog in leven) en daar is geen weg terug.

Dus die cultuur gebonden ervaring kan men dan ook beter in het leven zoeken, dan wordt er waarschijnlijk ooit verklaard.
pi_214812111
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:15 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Bijna dood kun je dan ook niet zijn... Zo is een vrouw ook nooit bijna zwanger... Je bent het één (dood) of het ander (nog in leven) en daar is geen weg terug.

Dus die cultuur gebonden ervaring kan men dan ook beter in het leven zoeken, dan wordt er waarschijnlijk ooit verklaard.
Dat begin ik nu ook te denken. Ik ging er altijd van uit dat een BDE buiten het lichaam plaats vond. Dat blijkt helemaal niet zo te zijn. En ook dat datgene wat je meemaakt sterk verbonden is met hoe je bent opgevoed. Dat zet het hele idee van een BDE op losse schroeven.
pi_214812214
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:16 schreef Vincent_student het volgende:
Ik ging er altijd van uit dat een BDE buiten het lichaam plaats vond. Dat blijkt helemaal niet zo te zijn.
Dat bewustzijn als een energie ook buiten het lichaam kan treden en waarnemen is eventueel nog te bedenken.
Wij zijn radioactief en stralen en ontvangen, dat hier mogelijkheden in schuil kunne gaan zou tot bepaalde hoogte aannemelijk kunnen zijn. Al heb ik hier de neiging te geloven dat het bewustzijn en het lichaam één zijn en elkaar dan ook nooit los kunnen laten. Stopt het lichaam dan stopt het bewustzijn. En da ben je dood...
pi_214812244
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:28 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat bewustzijn als een energie ook buiten het lichaam kan treden en waarnemen is eventueel nog te bedenken.
Wij zijn radioactief en stralen en ontvangen, dat hier mogelijkheden in schuil kunne gaan zou tot bepaalde hoogte aannemelijk kunnen zijn. Al heb ik hier de neiging te geloven dat het bewustzijn en het lichaam één zijn en elkaar dan ook nooit los kunnen laten. Stopt het lichaam dan stopt het bewustzijn. En da ben je dood...
Maar die twee zijn niet hetzelfde. Bewustzijn is namelijk ook puur subjectief, je kunt het niet vinden in de wereld.
pi_214812252
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 17:16 schreef Zefi het volgende:

[..]
Dat begrijp ik, “de realiteit” is moeilijk voor je om onder ogen te zien. De links heb ik al 3 of 4x gedeeld. Zoek het maar terug in dit topic. Het lukt je wel, echt. Druk op die paginaknoppen bovenaan de pagina en durf te lezen. Er is niks om te vrezen. Je kan het.

Je kan Panterjong nog vragen om met je mee te lezen. Kunnen jullie samen handjes vasthouden.
Realiteit, realiteit ....... geen woorden gebruiken die je niet begrijpt.
pi_214812264
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:32 schreef Libertarisch het volgende:
Maar
Ontkennende maar opmerkingen zijn niet te beantwoorden dat is alleen maar vragen om nog meer "ja maar".
  maandag 26 augustus 2024 @ 19:48:18 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214812377
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als bewustzijn het resultaat is van hersenactiviteit, dan komt de hele (waargenomen) wereld uit je brein.

Dat vind ik zelf geen sterk idee.
Hierna stopt alles en de dood is eeuwig.

Je lost op in het niets.

Deze waarheid is me meegedeeld in mijn meditatie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214812435
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hierna stopt alles en de dood is eeuwig.

Je lost op in het niets.

Deze waarheid is me meegedeeld in mijn meditatie.
Mijn goeroe zegt dat we reïncarneren, die geloof ik eerder dan jij :D
  maandag 26 augustus 2024 @ 19:56:17 #17
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214812444
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je hebt daar een goeroe voor nodig ja...

Mijn mind is waarheid
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214812497
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:32 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar die twee zijn niet hetzelfde. Bewustzijn is namelijk ook puur subjectief, je kunt het niet vinden in de wereld.
Nou lekker dan. Eerst zeg je dat bewustzijn alles is en nou zeg je dat het maar subjectief is. En maakt gelovigen voor rotte vis uit. Dan blijft er heel weinig over voor ons, verlichte goeroe. Dan krijgen atheïsten toch gelijk. We zijn niets meer dan een bewegende vleeshomp.
pi_214812522
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2024 18:54 schreef dop het volgende:

[..]
En je was hier ook niet eerder onder een andere username?
Opvallend zijn wel een paar feiten: Zefi "bestaat" nog maar twee weken. Maar goed, dat hebben er meer. Maar iets anders opvallends is: Als Zefi hier rondkuiert, is Libertarisch in geen velden of wegen te bekennen en als Libertarisch hier rondloopt schittert Zefi als grote afwezige. Ze hebben wel een overeenkomst: Ze zijn beiden zeer onaangename personen en maken mensen die er anders over denken uit voor rotte vis.
pi_214812532
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Is dat die goeroe met die karma dat die nou in India is geboren tussen de vliegen, overstromingen, enge ziektes en armoede?
pi_214812536
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:07 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Opvallend zijn wel een paar feiten: Zefi "bestaat" nog maar twee weken. Maar goed, dat hebben er meer. Maar iets anders opvallends is: Als Zefi hier rondkuiert, is Libertarisch in geen velden of wegen te bekennen en als Libertarisch hier rondloopt schittert Zefi als grote afwezige. Ze hebben wel een overeenkomst: Ze zijn beiden zeer onaangename personen en maken mensen die er anders over denken uit voor rotte vis.
En jij scheldt knetterhard terug...
pi_214812552
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
En jij scheldt knetterhard terug...
Dat heb ik van goeroe Libertarisch geleerd. En nou is je broertje er ook bij gekomen die ook van wanten weet vanaf de bouwsteigers.
pi_214812555
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:04 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Nou lekker dan. Eerst zeg je dat bewustzijn alles is en nou zeg je dat het maar subjectief is. En maakt gelovigen voor rotte vis uit. Dan blijft er heel weinig over voor ons, verlichte goeroe. Dan krijgen atheïsten toch gelijk. We zijn niets meer dan een bewegende vleeshomp.
Het interessante van bewustzijn is dat het immanent is en transcendent.

Het zit overal in de wereld (je zou zelfs kunnen zeggen dat het de wereld is) maar het heeft een puur subjectief gedeelte. Wat wij onze psyche noemen, is datgene wat niet waarneembaar is in de wereld.
  maandag 26 augustus 2024 @ 20:12:09 #24
545 dop
pi_214812568
quote:
Ook een aardige rabbit hole (bde) als je daar over gaat lezen. Wel interessant overigens.
Het onderwerp wordt door velle stromingen geclaimd.
Een beetje zoals @Libertarisch het onderwerp bewustzijn claimt in dit topic

[ Bericht 9% gewijzigd door dop op 26-08-2024 20:25:47 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  maandag 26 augustus 2024 @ 20:24:12 #25
545 dop
pi_214812652
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:07 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik snap je gedachte, en het zou kunnen kloppen, maar ik zie ook genoeg verschillen.
Dus vandaar dat ik de vraag aan @Zefi stel.
Mogelijk wil hij daar op antwoorden, en het ophelderen.
Zover ik weet is dit topic de eerste keer dat ik met hem discussieerde, maar hij gaf de indruk vaker met mij hebben gediscussieerd (gezien zijn verwijten), of hij zou uitgebreid de moeite moeten hebben genomen om in mijn post geschiedenis te duiken, iets wat ik niet gelijk verwacht van een nieuwe user, hij zou veel werk hebben om de PH van iedereen hier door te snuffelen. En als hij enkel in de mijne zou duiken dan zou ik verbaasd zijn over speciale interesse in mijn PH.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')