abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214779064
quote:
Rechter bepaalt: behandeling met elektroshocks bij Lisa (15) gaat door, ondanks bezwaar ouders

De 15-jarige Lisa uit Strijen moet de behandeling met elektroshocks blijven ondergaan, ondanks de bezwaren van haar ouders. De rechter besloot dit nadat de ouders een kort geding hadden aangespannen in de hoop de behandeling te stoppen
.
De rechter spreekt over een ‘trieste kwestie, waarin de ouders en artsen allebei hetzelfde willen: dat Lisa beter wordt en weer het normale leven kan leven van een 15-jarig meisje’. Maar de eis van de ouders om de behandeling met elektroshocks gedurende twee weken te stoppen, wordt afgewezen.

Begin dit jaar kreeg Lisa plotseling een aandoening waardoor ze nu al maanden met gesloten ogen in bed ligt. De rechter ziet geen reden om van de ‘deskundige opinie van de artsen af te wijken’ en concludeert dat het geven van zogenoemde B12-injecties, waarvoor de ouders pleitten, ‘niet wetenschappelijk onderbouwd’ en ‘niet nodig’ is.

Vader Henny laat in een reactie weten ‘teleurgesteld’ te zijn. ,,Jammer, maar helaas.” Hij zegt dat hij er eigenlijk al op rekende, maar noemt het ‘fijn’ dat het Openbaar Ministerie er serieus naar heeft gekeken. ,,Wij gaan ons nu beraden met de advocaten op wat de volgende stap wordt.”

Het is in strijd met de artsen­richt­lijn om een redelijk verzoek te weigeren

Lisa’s ouders spanden op donderdag 15 augustus een kort geding aan. Ze vinden de behandeling met lorazepam en elektroconvulsietherapie (ECT) gevaarlijk en eisten dat Lisa twee weken lang vitamine B12-injecties krijgt. De artsen vinden dit een ‘medisch zinloze behandeling’, omdat uitgesloten is dat bij Lisa sprake is van een B12-tekort. Ook stellen de artsen dat deze behandeling invasief en pijnlijk is en niet zonder bijwerkingen. De artsen vinden het opschorten van de behandeling met Lorazepam en ECT onverantwoord.

Depressie als oorzaak

Lisa’s ouders, Henny en Esther, voelen zich machteloos, vertelden ze eerder aan deze site. Ze hebben geen toestemming gegeven voor de behandeling van hun 15-jarige dochter Lisa, die eind april werd gediagnosticeerd met katatonie. Bij dit syndroom gaat plots iets mis met de cellen in de hersenen. Klachten zijn moeite met bewegen, niet meer praten of niet meer reageren op de omgeving.

De artsen stellen dat Lisa aan een depressie lijdt, omdat ze geen fysieke oorzaak kunnen vinden. De artsen willen haar behandelen volgens het protocol, met lorazepam en ECT. Lisa’s ouders vinden in plaats van depressie een B12-tekort de meest logische oorzaak voor de katatonie. Lisa eet namelijk al drie jaar veganistisch vanwege haar soja- en koemelkallergie. Door dit dieet krijgt ze nauwelijks vitamine B12 binnen, aangezien dit vooral in dierlijke producten zit. Bovendien kan Lisa in hun ogen niet depressief zijn. Voordat ze ziek werd, was ze immers een opgewekt meisje, stellen ze.

In de ogen van Henny en Esther is een behandeling met elektroshocks ‘schadelijk voor het brein in ontwikkeling’. De rechter begrijpt de bezorgdheid van de ouders over mogelijke nadelige gevolgen van ECT, met name geheugenverlies. Maar stelt dat ‘geen enkele medische behandeling zonder risico is en er geen aanwijzingen zijn dat ECT onverantwoord is’.

Zes sessies elektroshocks
Volgens het protocol ondergaat Lisa in totaal zes sessies met elektroshocks, waarvan ze er nu nog drie te gaan heeft. Vervolgens zal worden beoordeeld of er nog meer sessies nodig zijn. Meike Terhorst, de advocaat van de ouders, noemt de afwijzing ‘onbegrijpelijk’. ,,Het is in strijd met de artsenrichtlijn om een redelijk verzoek te weigeren. De arts moet de patiënt doorverwijzen naar een collega die het wel wil doen.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)aar-ouders~ae3ef4fd/

Lastig verhaal, maar ben het eens met de rechter. Mogelijk zijn de ouders ook opgenaaid door de B12 mafia..

Vraag me wel af of dit een volgende stap in de behandeling is, zover ik weet staat ECT niet als nummer 1 op het lijstje van het behandelen van een depressie.

[ Bericht 2% gewijzigd door sp3c op 22-08-2024 21:16:53 ]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_214779242
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator donderdag 22 augustus 2024 @ 21:17:01 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214779467
lijkt me meer iets voor NWS
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_214779484
quote:
88s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 21:17 schreef sp3c het volgende:
lijkt me meer iets voor NWS
Mij ook, vandaar dat ik het topic op KLB niet gezien had..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  Moderator donderdag 22 augustus 2024 @ 21:21:36 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214779532
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 21:18 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Mij ook, vandaar dat ik het topic op KLB niet gezien had..
maakt niet uit, topics kunnen prima dubbel bestaan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_214779544
Heb je weer van die vmbo wappie ouders die het allemaal beter weten. Dit gaan we nog veel vaker zien helaas.
pi_214779648
" Jammer, maar helaas."
He jakkes, wat sneu nou.
Jeetje, zo rot!
Het is me toch wat zeg!
Ah gossie toch!
Volgende keer beter he!

Sta je daar een beetje met je handen in je zakken.
pi_214779708
Lastig verhaal maar die behandelingen zijn wel standaard bij katatonie. Neem aan dat ze haar bloedwaarden ook hebben. Bloedarmoede door B12 was dan zeker gevonden.

Maar begrijp die ouders wel. Dit soort heftige behandelingen zijn voor iedereen ingrijpend.
pi_214779867
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 21:22 schreef Jahr00n het volgende:
Heb je weer van die vmbo wappie ouders die het allemaal beter weten. Dit gaan we nog veel vaker zien helaas.
Man, je weet totaal niet waar je over praat.
pi_214779882
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 20:54 schreef The-BFG het volgende:
De artsen vinden dit een ‘medisch zinloze behandeling’, omdat uitgesloten is dat bij Lisa sprake is van een B12-tekort. Ook stellen de artsen dat deze behandeling invasief en pijnlijk is en niet zonder bijwerkingen.
Huh?

En een behandeling met een paardenmiddel als Lorazepam en electroshocks is NIET zonder pijn, of bijwerkingen?! :o

Het eeuwige gezever van artsen over Vitamine B12-injecties en dat die gevaarlijk zouden zijn...
Bovendien.. is er rekening gehouden bij het vaststellen van het eventueel B12-tekort met 1) meerdere bloedparameters te meten en niet alleen B12-serumwaarde of Holo-TC (Actief B12)? Omdat je je B12 in de cellen wilt weten en dat geen rechtstreekse meting is of kan zijn?
En 2) of dit kind al B12 supplementen kreeg en een (bloed)waarde derhalve vals verhoogd kan zijn?
Plus 3) dat een bloedwaarde voor B12 voor kinderen veel hoger mag liggen dan in de reguliere medische wetenschap als aanvaardbaar wordt gehouden?

Echt.

Zo krom dit allemaal... :{

P.S. opnieuw een pleidooi (imHo) tégen een vegan dieet en zeker bij kinderen, al kan het meisje in dit geval waarschijnlijk weinig anders gezien de allergieën. Maar ze kan toch wel (alleen) vlees eten, lijkt me? En eieren?
Prima bronnen voor B6 en B12....

NIET OM NU EEN DISCUSSIE TE STARTEN OMTRENT WEL/NIET VEGANISTISCH ETEN.
Ik ben zelf principieel anti-vegan. Je krijgt te weinig binnen van goede voedingsstoffen. En nee, het is niet allemaal uit een potje te halen. Helemaal B12 niet als je daar een opnameprobleem van hebt.
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_214780012
Geef haar gewoon wat B12 prikjes.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_214780069
wat een middeleeuwse technieken :')
  donderdag 22 augustus 2024 @ 22:30:09 #13
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_214780494
Hier wat info over EST, het is dus niet gevaarlijk.

https://www.hersenstichti(...)nvulsietherapie-ect/

Misschien hebben mensen te veel films gezien die een verkeerd beeld geven.
Of over hoe het er vroeger aan toe ging.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_214780769
Ik begon het artikel te lezen en dacht: waarschijnlijk klagerige ouders. Na het lezen van het hele artikel begrijp ik de ouders ook wel. Als hun dochter verschillende allergieën heeft en daardoor een ongebruikelijke voedingspatroon, dan lijkt mij dat de katatonie vermoedelijk een medische oorzaak heeft. Blijkbaar hebben de artsen niets kunnen vinden, en gooien ze het op hun laatste redmiddel, depressie, maar in dit geval lijkt het mij waarschijnlijker dat er een medische aanleiding is. Goede kans dat over 30 jaar deze dame wel de juiste diagnose krijgt en de juiste behandeling, gewoon omdat de medische wetenschap dan verder is. Lastige zaak voor de rechter, want misschien voel je aan dat er iets niet klopt, maar als rechter moet je je op feiten baseren, dus je kan niets met een gevoel.

De artsen op dit dossier moeten misschien extern advies inwinnen, of bijvoorbeeld een universiteit vragen om deze zaak te onderzoeken. Om haar te helpen en de medische wetenschap te vergroten.
pi_214780898
Dat je geen elektroshocks wil is te begrijpen. Het is nou eenmaal geen fijne behandeling, die ook niet altijd goed uitpakt.

Maar wat betreft de B12-injecties vind ik het een hoop gezeur. Ga je als ouder eens verdiepen in de wetenschap, en niet op 'eigen onderzoek' wat geen reet voorstelt.
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 20:54 schreef The-BFG het volgende:
en eisten dat Lisa twee weken lang vitamine B12-injecties krijgt. De artsen vinden dit een ‘medisch zinloze behandeling’, omdat uitgesloten is dat bij Lisa sprake is van een B12-tekort.
pi_214780931
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 23:29 schreef luxerobots het volgende:
Dat je geen elektroshocks wil is te begrijpen. Het is nou eenmaal geen fijne behandeling, die ook niet altijd goed uitpakt.

Maar wat betreft de B12-injecties vind ik het een hoop gezeur. Ga je als ouder eens verdiepen in de wetenschap, en niet op 'eigen onderzoek' wat geen reet voorstelt.
[..]

Met hun eis voor B12-injecties hebben de ouders ook een beperkte blik. Het is waarschijnlijker dat de oorzaak medisch is, maar iets dat nu nog niet ontdekt is. In ieder geval niet bekend is onder Nederlandse artsen.
pi_214781075
Die ouders hadden haar beter in het verleden onder dwang biefstuk laten eten, i.p.v. meegaan in dat softe gedoe.
  vrijdag 23 augustus 2024 @ 01:59:48 #18
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_214781212
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 23:01 schreef Jojoke het volgende:
Ik begon het artikel te lezen en dacht: waarschijnlijk klagerige ouders. Na het lezen van het hele artikel begrijp ik de ouders ook wel. Als hun dochter verschillende allergieën heeft en daardoor een ongebruikelijke voedingspatroon, dan lijkt mij dat de katatonie vermoedelijk een medische oorzaak heeft. Blijkbaar hebben de artsen niets kunnen vinden, en gooien ze het op hun laatste redmiddel, depressie, maar in dit geval lijkt het mij waarschijnlijker dat er een medische aanleiding is. Goede kans dat over 30 jaar deze dame wel de juiste diagnose krijgt en de juiste behandeling, gewoon omdat de medische wetenschap dan verder is. Lastige zaak voor de rechter, want misschien voel je aan dat er iets niet klopt, maar als rechter moet je je op feiten baseren, dus je kan niets met een gevoel.

De artsen op dit dossier moeten misschien extern advies inwinnen, of bijvoorbeeld een universiteit vragen om deze zaak te onderzoeken. Om haar te helpen en de medische wetenschap te vergroten.
Hier lees je alleen het verhaal van de ouders, niet van het ziekenhuis. Dit is blijkbaar de gangbare behandeling bij katatonie die doorgaans goed werkt. Als een patiënt na de behandeling opknapt kunnen ze op zoek gaan naar de oorzaak om herhaling te voorkomen. Dat is heel wat anders dan dat de artsen geen idee hebben wat ze aan het doen zijn en daarom maar wat aanmodderen met gevaarlijke behandelingen (wat ook erg meevalt overigens).
Ik haal uit het artikel dat de artsen het gevaarlijk vinden om die behandeling twee weken te staken om te zien wat er gebeurt met die b12, ze hebben dat blijkbaar overwogen.
Uiteindelijk kun je er weinig mee als lezer, want de meesten van ons zijn geen arts, we kennen Lisa's dossier niet, dit verhaal wordt maar van een kant belicht en zelfs als leek staat online bevestigd dat de behandeling die de artsen zijn gestart goed resultaat geeft bij dit ziektebeeld dus ik vraag me af waarom je op basis van dit artikel nog de kant van de ouders zou kiezen.
Tenzij die ouders ook arts zijn, maar als dat zo zou zijn stond het vast wel in het artikel.
pi_214781259
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 01:59 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Hier lees je alleen het verhaal van de ouders, niet van het ziekenhuis. Dit is blijkbaar de gangbare behandeling bij katatonie die doorgaans goed werkt. Als een patiënt na de behandeling opknapt kunnen ze op zoek gaan naar de oorzaak om herhaling te voorkomen. Dat is heel wat anders dan dat de artsen geen idee hebben wat ze aan het doen zijn en daarom maar wat aanmodderen met gevaarlijke behandelingen (wat ook erg meevalt overigens).
Maar als de oorzaak van een B12-tekort niet is weggenomen (en zie daarover ook mijn opmerkingen in mijn post, omdat artsen hadden gezegd dat ze dat niet zou hebben), dan heeft het óók geen zin.

Mijns inziens, dan.

quote:
Ik haal uit het artikel dat de artsen het gevaarlijk vinden om die behandeling twee weken te staken om te zien wat er gebeurt met die b12, ze hebben dat blijkbaar overwogen.
Uiteindelijk kun je er weinig mee als lezer, want de meesten van ons zijn geen arts, we kennen Lisa's dossier niet, dit verhaal wordt maar van een kant belicht en zelfs als leek staat online bevestigd dat de behandeling die de artsen zijn gestart goed resultaat geeft bij dit ziektebeeld dus ik vraag me af waarom je op basis van dit artikel nog de kant van de ouders zou kiezen.
Tenzij die ouders ook arts zijn, maar als dat zo zou zijn stond het vast wel in het artikel.
...nou ...ja... Dit ongeveer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sally op 23-08-2024 03:52:01 ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_214781392
Als je allergisch bent voor soja en koemelk hoef je toch niet veganistisch te eten? Waarom zou je geen biefstukje kunnen eten als je allergisch voor melk bent?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_214781547
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 21:45 schreef Sally het volgende:

[..]
Huh?

En een behandeling met een paardenmiddel als Lorazepam en electroshocks is NIET zonder pijn, of bijwerkingen?! :o

Het eeuwige gezever van artsen over Vitamine B12-injecties en dat die gevaarlijk zouden zijn...
Bovendien.. is er rekening gehouden bij het vaststellen van het eventueel B12-tekort met 1) meerdere bloedparameters te meten en niet alleen B12-serumwaarde of Holo-TC (Actief B12)? Omdat je je B12 in de cellen wilt weten en dat geen rechtstreekse meting is of kan zijn?
En 2) of dit kind al B12 supplementen kreeg en een (bloed)waarde derhalve vals verhoogd kan zijn?
Plus 3) dat een bloedwaarde voor B12 voor kinderen veel hoger mag liggen dan in de reguliere medische wetenschap als aanvaardbaar wordt gehouden?

Echt.

Zo krom dit allemaal... :{

P.S. opnieuw een pleidooi (imHo) tégen een vegan dieet en zeker bij kinderen, al kan het meisje in dit geval waarschijnlijk weinig anders gezien de allergieën. Maar ze kan toch wel (alleen) vlees eten, lijkt me? En eieren?
Prima bronnen voor B6 en B12....

NIET OM NU EEN DISCUSSIE TE STARTEN OMTRENT WEL/NIET VEGANISTISCH ETEN.
Ik ben zelf principieel anti-vegan. Je krijgt te weinig binnen van goede voedingsstoffen. En nee, het is niet allemaal uit een potje te halen. Helemaal B12 niet als je daar een opnameprobleem van hebt.
Dit standaard verhaaltje kan je voor veel "eigen onderzoek" gevallen gebruiken.

Iemand roept wat en hele groepen geloven die leek vs de experts.

Mijn ervaring met zo'n beetje alle psychiaters die ik gehad heb; is dat ze open staan voor zaken zoals vitamine tekorten of andere medische oorzaken.

Maar er is ook een grens en dan moet je het overlaten aan de experts, wat soms heel lastig is. Want ja ook experts zitten er wel eens naast..
pi_214781550
Mensen, lees het artikel eens goed. Er staat: een B12 tekort is uitgesloten. Of te wel, dat is al onderzocht.
pi_214781563
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 22:30 schreef MissButterflyy het volgende:
Hier wat info over EST, het is dus niet gevaarlijk.

https://www.hersenstichti(...)nvulsietherapie-ect/

Misschien hebben mensen te veel films gezien die een verkeerd beeld geven.
Of over hoe het er vroeger aan toe ging.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_214781565
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 08:02 schreef dudewhereismycar het volgende:
Mensen, lees het artikel eens goed. Er staat: een B12 tekort is uitgesloten. Of te wel, dat is al onderzocht.
Er is wel een eerste artikel (premium) waar het verhaal van de ouders uitgebreider is. En dan hebben ze het over een casus in ik geloof het VK, waarbij schijnbaar het B12 tekort niet te meten was in het bloed. Maar ja om nu voor één voorbeeld heel het protocol te negeren is ook zo wat.
pi_214781597
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 08:06 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Er is wel een eerste artikel (premium) waar het verhaal van de ouders uitgebreider is. En dan hebben ze het over een casus in ik geloof het VK, waarbij schijnbaar het B12 tekort niet te meten was in het bloed. Maar ja om nu voor één voorbeeld heel het protocol te negeren is ook zo wat.
Ik snap die ouders wel hoor. Je wilt alles doen voor je kind.

Blijft een triest en lastig verhaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')