Snap de ophef niet zo? 15 is JUIST een goede leeftijd. Kinderen moet je vertrouwen deze dingen te doen.quote:Presentatrice Kirstie Allsopp onder vuur omdat ze zoon (15) alleen op treinvakantie liet gaan
De Britse presentatrice Kirstie Allsopp (52) heeft de poppetjes aan het dansen. Menigeen vindt het niet kunnen dat Kirstie haar 15-jarige zoon met een vriend van 16 heeft laten interrailen door Europa. Het zou onverantwoord zijn, zo klinkt het op X.
"Je kunt ze niet altijd beschermen"
Kirsties zoon Oscar Hercules (die inmiddels 16 jaar is geworden) was drie weken weg samen met een vriend. Per trein reisde het tweetal door Europa. 'Als er iets mis was gegaan, had je het jezelf nooit vergeven', schrijft een criticus richting Kirstie, die programma's als Love It or List It UK en Location, Location, Location presenteert.
Een ander: 'Je kunt ze niet altijd beschermen, maar de wereld kan gevaarlijk zijn voor een 15-jarige. Hij is niet volwassen genoeg voor iedereen die hij kan ontmoeten.'
Kirstie heeft zelf inmiddels gereageerd op de kritiek aan haar adres. 'In deze steeds meer risicomijdende wereld is het van cruciaal belang dat we manieren vinden om onze kinderen het vertrouwen te geven dat alleen ontstaat als je ze vertrouwt', schrijft ze. 'Natuurlijk miste ik de zomer met mijn zoon. Maar wat ik daarmee verloor weegt niet op tegen wat hij met zijn reis gewonnen heeft.'
Oscar Hercules is samen met zijn vriend naar behoorlijk wat Europese steden afgereisd. De twee bezochten onder meer Amsterdam, Parijs, Brussel, München, Barcelona en Marseille.
Omdat je ze niet vertrouwt of vanwege externe factoren?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 19:56 schreef XDo het volgende:
Ik zou het voor MIJN kinderen te jong vinden.
Snap die afkeer tegen Marseille nooit echt zo goed. Heb me er nooit minder onveilig gevoeld dan in Nederlandquote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:01 schreef nostra het volgende:
RTL-stagiair verzamelt wat tweets. Lekker boeiend. En natuurlijk kan je interrailen op je vijftiende, jeez. Marseille zou ik dan weer niet doen, maar bon.
Rond de haven niet, nee.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Snap die afkeer tegen Marseille nooit echt zo goed. Heb me er nooit minder onveilig gevoeld dan in Nederland
Boos omdat je zelf het genot van een 60-daagse interrail vakantie tijdens je studententijd niet meer kan meemakenquote:
Dit ook ja. Mensen vallen je alleen aan als je echt gaat leven.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:05 schreef littlemindy het volgende:
Waar bemoeien mensen zich mee?
Als ze hem op zolder met junkfood videogames had laten spelen hoorde je niemand.
bootjes gepakt, barhoppen, alle tourist traps bezoeken, maar ook gewoon een urenlange wandeling door de stad heen. Buiten het centrum zijn mensen juist wat minder kil.quote:
Ik ben best vaak in Parijs en heb daar nooit wat verkeerds meegemaakt. Mooie stad (ok, ben daar wel alleen omdat het 1 van de weinige internationale bestemmingen is met een goede treinverbinding, maar tochquote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:10 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Loop anders ff door bepaalde wijken daar![]()
Marseille, gezellig ook![]()
Shithole frankrijk.
Intensieve bendeoorlog in Grenoble; in vijf jaar nog nooit zo'n geweld gezienquote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:10 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Loop anders ff door bepaalde wijken daar![]()
Marseille, gezellig ook![]()
Shithole frankrijk.
Zelf ook op mijn 16e wezen interrailen, niks mis mee inderdaad.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:05 schreef littlemindy het volgende:
Waar bemoeien mensen zich mee?
Als ze hem op zolder met junkfood videogames had laten spelen hoorde je niemand.
En dat is een besluit dat jij als ouder van jouw kinderen het beste kan makenquote:Op woensdag 21 augustus 2024 19:56 schreef XDo het volgende:
Ik zou het voor MIJN kinderen te jong vinden.
En was jij dan de tiener of waren de hoeren dat?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:16 schreef halfway het volgende:
Tienertour gedaan 3 jaar lang, langs de hoeren in Adam
Je zegt hier dat je je in Marseille altijd onveiliger hebt gevoeld dan in Nederland. (Oké, technisch gezien ≤ i.p.v. <)quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Snap die afkeer tegen Marseille nooit echt zo goed. Heb me er nooit minder onveilig gevoeld dan in Nederland
quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:13 schreef maily het volgende:
[..]
Intensieve bendeoorlog in Grenoble; in vijf jaar nog nooit zo'n geweld gezien
quote:De beruchte crimineel Mehdi Boulenouane had jarenlang de complete drugshandel in één wijk van Grenoble in handen en werd in 2016 veroordeeld tot 10 jaar cel.
Los van dit geneuzel een geweldig mooie stadquote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:13 schreef maily het volgende:
[..]
Intensieve bendeoorlog in Grenoble; in vijf jaar nog nooit zo'n geweld gezien
Wij waren 13.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:20 schreef timmmmm het volgende:
[..]
En was jij dan de tiener of waren de hoeren dat?
quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:16 schreef halfway het volgende:
Tienertour gedaan 3 jaar lang, langs de hoeren in Adam
Staat hier primaquote:
Dit dus, rond 2000 gingen wij met ons 16de alleen op vakantie. Dat was toen ook niet raar maar de afgelopen 15 jaar lijkt dat sterk veranderd te zijn.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:01 schreef nostra het volgende:
RTL-stagiair verzamelt wat tweets. Lekker boeiend. En natuurlijk kan je interrailen op je vijftiende, jeez. Marseille zou ik dan weer niet doen, maar bon.
quote:Op woensdag 21 augustus 2024 23:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
Staat hier prima
Maar het is wel fophef hoor, die leeftijd ging ik ook gewoon alleen
-> FOP dan?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 23:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
Staat hier prima
Maar het is wel fophef hoor, die leeftijd ging ik ook gewoon alleen
Precies. Tja wij hadden tienertour op die leeftijd of met de fiets door België(Ardennen).quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:16 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik vind het wel wat aan de jonge kant. Maar ook niet extreem, hooguit een jaartje of zo. Als dat kind zich voor zijn leeftijd verstandig gedraagt, zie ik het probleem niet zo.
om een bewering gelijk onder het labeltje: "Fophef" (ouderwetse mensen noemden dat 'Komkommertijd-nieuws', naar de tijd dat de komkommers rijp zijn, wat vroeger in de zomer was, maar momenteel ergens in februari het geval is)quote:... zo klinkt het op X
Zou wel echt het drukste forum op fok! Zijn volgens mijquote:
Mee eens. Ik had het op die leeftijd prima gekund en ik zou het mijn kinderen ook toevertrouwen.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 22:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Hangt van zoveel dingen af. Een 15 jarige kan een losbol zijn die net aan het puberen is, hij kan ook al bijna uitgepuberd zijn, verstandig en een baantje met verantwoordelijkheid hebben. Het maakt ook uit wat voor duo het is, zijn ze een team, zijn ze bedachtzaam en hebben ze sociale intelligentie?
Totale nonsens om dat van een afstandje puur op de leeftijd te veroordelen. Zeker moeders die zwelgen in hun eigen overbezorgdheid en dan gaan uithalen naar de moeder die wel de voor haar moeilijke beslissing neemt ipv de makkelijke.
Je vergeet de klassieker "wanneer zou je als vrouw banger zijn? Als je een man of een beer in het wild tegenkomt?" Waarbij een paar hysterische wijven dan allemaal gaan gillen dat ze banger zijn voor een man dan voor een beer.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:42 schreef Zoddie het volgende:
Ik weet niet wat het is met internet tegenwoordig maar mensen die dag en nacht op internet zitten zijn de meest wereldvreemde mensen lijkt wel.
Met name betreft veiligheid.
"jij gaat naar buiten naar de winkel zonder zonderbrandcreme over je hele lichaam te smeren? Wil je dood of zo?!!"
"19 en je hebt een relatie met een 23 jarige? Wat een smerige groomer en verkrachter! Blijf weg van die pedofiel!"
"Je laat je kinderen op de schommel? weet je wel niet dat er 1 op 10 miljoen kans is dat je kind zichzelf ophangt aan de ketting?! Kinderbescherming bellen!"
"Je gaat als het donker is over straat?!! Zou ik NOOIT doen! De kans om aangevallen te worden is zo veel groter, het is bijna 100%!"
etc etc.
Lijkt wel alsof we onszelf steeds bang maken met allemaal paranoide beelden, zou me niets verbazen als het door clickbait media komt.
Ik zou serieus even twijfelen over het beantwoorden van die vraag. Als ik in de donkere periodes van het jaar naar m'n werk fiets, ben ik op de afgelegen stukken altijd alert. En dat is niet vanwege beren.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:17 schreef Saboo het volgende:
[..]
Je vergeet de klassieker "wanneer zou je als vrouw banger zijn? Als je een man of een beer in het wild tegenkomt?" Waarbij een paar hysterische wijven dan allemaal gaan gillen dat ze banger zijn voor een man dan voor een beer.
Reddit heeft echt een te grote invloed gehad op onze cultuur.
M'n eerste dagtripjes in m'n eentje naar Amsterdam maakte ik stiekem, zeggend dat ik naar Nijmegen of Eindhoven was geweest (vonden ze al ver genoeg) en dat het gewoon wat lang had geduurd.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:14 schreef Saboo het volgende:
Huismoeders die verbolgen zijn over hun eigen saaie jeugd en dat dan afreageren.
Mijn ouders waren gescheiden, dus ging vanaf mijn 8e alleen met de trein naar de andere kant van het land. Wel een rechtstreekse trein en een ouder die me op het spoor van aankomst op kwam, maar dat was in het begin. Uiteindelijk sprak het allemaal wel voor zich.
Op mijn 15e met een vriendinnetje naar New York gevlogen, waar uiteraard ook familie was. Maar we mochten (gelukkig!) wel ook gewoon alleen naar de stad. Na de middlebare school meteen een wereldreis met rugzak gemaakt in mijn eentje.
Ben er erg zelfstandig van geworden en hoop van harte dat ik mijn kinderen ooit hetzelfde vertrouwen mee kan geven. Niets mis mee. Spastisch gedoe tegenwoordig. Laura vaarde op haar 14e al de hele wereld over in haar eentje.
Ja die ook.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:17 schreef Saboo het volgende:
[..]
Je vergeet de klassieker "wanneer zou je als vrouw banger zijn? Als je een man of een beer in het wild tegenkomt?" Waarbij een paar hysterische wijven dan allemaal gaan gillen dat ze banger zijn voor een man dan voor een beer.
Reddit heeft echt een te grote invloed gehad op onze cultuur.
Fair enough, er zijn ook zeker contexten waarbij ik liever een beer tegenkom dan een vent (in een donker afgelegen bos bv. waar een beer niet onlogisch is en een mens wel.)quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zou serieus even twijfelen over het beantwoorden van die vraag. Als ik in de donkere periodes van het jaar naar m'n werk fiets, ben ik op de afgelegen stukken altijd alert. En dat is niet vanwege beren.
Ik geloof dat ik in een verlaten bos ook nog steeds banger zou zijn voor een beer.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:38 schreef Saboo het volgende:
[..]
Fair enough, er zijn ook zeker contexten waarbij ik liever een beer tegenkom dan een vent (in een donker afgelegen bos bv. waar een beer niet onlogisch is en een mens wel.)
Maar kan in het algemeen toch niet stellen dat ik minder bang ben voor beren dan voor mannen, al heb je in Nederland weinig te vrezen van eerstgenoemde.
Om het wat meer ontopic te maken: ik deed het als twaalfjarige al. Het kon niet anders. In de regel fietsten we in groepjes naar school, maar ik zat als enige op het gymnasium en had vaak een ander rooster. Ik ben wel eens een podloodventer tegengekomen in het bos.quote:Als vrouw alleen in het donker fietsen op een afgelegen plek is gewoon niet optimaal, of er nou beren zijn of niet. Maar dat heeft meer met verstand te maken dan irrationele angsten denk ik.
Wat is dat nou voor rare opmerking, je kan aan een getal feilloos aflezen hoe volwassen een volslagen vreemde is? Er zijn ook genoeg twintigers die compleet naïef zijn en totaal niet weten hoe de wereld werkt, maar dan kan het opeens wel? En de kans is m.i. groter dat je 15-jarige puber zo iemand wordt als je 'm nooit eens iets zelf laat proberen. En als er toch iets misgaat maak je makkelijker contact dan ooit tevoren, vroeger was het "als ik morgen een telefoon kan vinden ergens dan bel ik je, misschien"quote:Een ander: 'Je kunt ze niet altijd beschermen, maar de wereld kan gevaarlijk zijn voor een 15-jarige. Hij is niet volwassen genoeg voor iedereen die hij kan ontmoeten.'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |