https://www.rtl.nl/nieuws(...)bbeld-paar-jaar-tijdquote:Nieuwbouwhuizen worden steeds kleiner. Een gemiddelde Nederlandse woning was in 2023 ongeveer 15 tot 20 vierkante meter kleiner dan in voorgaande jaren. Een trendbreuk, kleiner wonen is onvermijdelijk om de woningnood op te lossen, zeggen deskundigen tegen RTL Z. "We waren in Nederland best wel verwend."
Dat blijkt uit analyse van woningbouwdata van het CBS door adviesbureau Buildsight op verzoek van RTL Z.
Trendbreuk
Nieuwe huurwoningen waren in 2023 gemiddeld 105 vierkante meter, bij nieuwe koopwoningen ging het om 184 vierkante meter. Dat is het kleinste oppervlakte in meer dan tien jaar, en een flinke daling ten opzichte van het jaar ervoor.
Ook werden er vorig jaar voor het eerst in lange tijd meer huurappartementen (28.015) dan koopwoningen (26.031) opgeleverd.
De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) ziet de krimp van de nieuwbouw ook. In 2020 had 21 procent van de te koop gezette nieuwbouwwoningen een oppervlakte kleiner dan 100 vierkante meter, in 2023 was dit verdubbeld naar 43 procent van alle nieuwbouw die op de markt kwam.
Volgens deskundigen is de krimp een reactie op de woningnood in Nederland. Doorgaan met royaal bouwen levert niet genoeg woningen op. Bovendien kunnen de mensen die een huis nodig hebben de grote nieuwe woningen niet meer betalen.
Bezuinigen op meters
"We hebben in Nederland lang vastgehouden aan de traditie van de eigen eengezinswoning, met tuintje voor en achter", zegt Michel van Eekert van Buildsight. "Maar grond is zo schaars, kavels worden steeds kleiner, en de bouwkosten zijn enorm gestegen door dure materialen en nieuwe techniek in de woning. Dan is kleiner bouwen de enige oplossing om het nog betaalbaar te houden."
Hoogleraar Woonbeleid Marja Elsinga (TU Delft) beaamt dat. De jarenlange trend dat woningen steeds groter worden, is ten einde gekomen.
"De prijzen van vastgoed zijn de afgelopen jaren harder gestegen dan de lonen, de enige manier waarop een nieuwbouwproject dan nog door kan gaan is door te bezuinigen op het aantal meters per woning. Dat gebeurt nu."
Er kan ook best wat vanaf, zegt Elsinga. Nederlanders wonen op gemiddeld 52 vierkante meter, terwijl het Europees gemiddelde 43 vierkante meter per persoon is.
Met een omvang van ruim 184 vierkante meter is een gemiddelde nieuwbouwwoning (koop) in Nederland nog steeds erg groot. Maar in grote steden ontstaat door de extreme vraag naar betaalbare koopwoningen nieuw segment van zogenaamde micro-appartementen. Dit zijn studio’s van 25 tot 35 vierkante meter, permanente woningen die een goedverdienende alleenstaande nog net zelfstandig kan kopen.
Groot aanbod micro-appartementen
Op Funda worden honderden micro-appartementen te koop aangeboden in nieuwbouwcomplexen in grote steden. Vaak plekken die goed bereikbaar zijn, zoals Corner Lofts nabij station Den Haag Hollands Spoor, of The Jay bij het Amstelstation in Amsterdam.
Sommige micro-appartementen zijn voorzien van speciaal meubilair om de schaarse ruimte optimaal te benutten, andere bieden gemeenschappelijke werkkamers of logeerkamers die bewoners alleen gebruiken als dat nodig is.
Marten Hofland kocht zijn micro-appartement van 27 vierkante meter een paar jaar geleden in de wijk Cruquiuseiland in Amsterdam. Dankzij slim ingebouwd meubilair, denk aan een hoogslaper en inbouwkasten, woont hij daar met veel plezier.
"Het is niet groot, maar ik heb wel iets voor mezelf en dat voelt goed. Bovendien ben ik in een drukke fase van m’n leven, ik zit niet veel thuis. Dit is dus prima."
Andere woningen in dit segment zijn voorzien van een opklapbed, dat na het opstaan tegen de wand omhoog kan worden gezet.
Generatiekloof woningmarkt
Volgens hoogleraar Elsinga ontstaat er een generatiekloof op de woningmarkt. "Ouderen vinden dit soort kleine woningen soms onmenselijk en zien dat als iets negatiefs. Maar een jonge starter heeft liever een opklapbed in zijn eigen woning, dan helemaal niets."
Volgens Elsinga bestaat 39 procent van de huishoudens uit één persoon en dat zal naar verwachting nog verder groeien. "Kleiner bouwen dus."
Keuken ter discussie
Elsinga heeft college heeft gegeven in Hong Kong en Shanghai. "In die steden delen mensen zelfs de verlichting, of een raam, dat gaat te ver en is een ondergrens."
"Er moet ook groot gebouwd worden voor de doorstroming", zegt Michel van Eekert van Buildsight. "Maar nu gebruiken te veel mensen te veel woonoppervlakte, ten koste van mensen die niets hebben. Als we door willen bouwen zullen er kleinere woningtypen op de markt moeten komen."
@michaelmoore lever die sleutel maar in.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:12 schreef Twiitch het volgende:
We moeten gewoon eigenaren van oudere huizen met grote tuinen gaan onteigenen. Die grond is beter te gebruiken. In die tuin kunnen vier tiny houses staan. En een voortuin is sowieso zooooo 1900s, dat kan echt niet meer. Een voortuin is een prima plaats voor extra parkeerplaatsen en laadpalen
er is ruimte zat al dat zielige geknijp , tegels uit je tuin halen terwijl 90% van nederland water, grond en dak isquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:12 schreef Twiitch het volgende:
We moeten gewoon eigenaren van oudere huizen met grote tuinen gaan onteigenen. Die grond is beter te gebruiken. In die tuin kunnen vier tiny houses staan. En een voortuin is sowieso zooooo 1900s, dat kan echt niet meer. Een voortuin is een prima plaats voor extra parkeerplaatsen en laadpalen voor reeds genoemde tiny houses.
In je uppie?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:06 schreef Scorpie het volgende:
Verwend, ik zit op 210m2 nieuwbouw in de Randstad en zou niet kleiner willen wonen
Heb zelf bijna 60m², geen nieuwbouw, maar groot zat in mijn uppie plus een Teckel. Aparte kamer ook voor mijn kleding en schoenen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:20 schreef KreKkeR het volgende:
Ben vooral benieuwd naar hoeveel vierkante meter per persoon en hoeveel vierkante meter per eenpersoonshuishouden, tweepersoonshuishouden, etc.
En het zijn juist de starters die moeten concurreren met migranten.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:03 schreef CoolGuy het volgende:
Volgens hoogleraar Elsinga ontstaat er een generatiekloof op de woningmarkt. "Ouderen vinden dit soort kleine woningen soms onmenselijk en zien dat als iets negatiefs. Maar een jonge starter heeft liever een opklapbed in zijn eigen woning, dan helemaal niets."
Dan is de oplossing ook veel simpeler, namelijk de hoogte in gaan en niet kavels kleiner gaan knippen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:22 schreef inslagenreuring het volgende:
Het is ook met name een winstoptimalisatie van projectontwikkelaars. Meer woningen op minder vierkante meter is gewoon meer geld.
Ik weet niet eens meer of dit serieus is of ironisch.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:12 schreef Twiitch het volgende:
We moeten gewoon eigenaren van oudere huizen met grote tuinen gaan onteigenen. Die grond is beter te gebruiken. In die tuin kunnen vier tiny houses staan. En een voortuin is sowieso zooooo 1900s, dat kan echt niet meer. Een voortuin is een prima plaats voor extra parkeerplaatsen en laadpalen voor reeds genoemde tiny houses.
In een situatie waarbij er woningnood is, accepteert men inderdaad ook een woning van mindere kwaliteit (bijvoorbeeld een kleinere woning), gewoon door het gebrek aan beter.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:22 schreef inslagenreuring het volgende:
Het is ook met name een winstoptimalisatie van projectontwikkelaars. Meer woningen op minder vierkante meter is gewoon meer geld.
Je krijgt infrastructuur problemen als iedereen een eigen auto wilt hebben.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan is de oplossing ook veel simpeler, namelijk de hoogte in gaan en niet kavels kleiner gaan knippen.
Mooi formaat voor een studentenkamer.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:24 schreef Momo het volgende:
Dus 27 m2 voor jongeren, die ook moeilijk doorstromen. En dan verbaasd zijn mensen laat kinderen of helemaal geen kinderen krijgen?
Gelukkig hebben we in Nederland genoeg infrastructuur om te zorgen dat niet iedereen een eigen auto nodig heeft.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je krijgt infrastructuur problemen als iedereen een eigen auto wilt hebben.
Ja dat is leuk, van die nieuwe wijken waar je GEEN auto mag, dwang dwang dwang.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:29 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we in Nederland genoeg infrastructuur om te zorgen dat niet iedereen een eigen auto nodig heeft.
Het is geen VS hier waar de supermarkt 15 kilometer van de woonwijk ligt.
Dat is waar, maar je ziet de infrastructuur dan ook wel steeds uitbreiden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:29 schreef Stoney3K het volgende:
Sowieso krijg je dat probleem hoe dan ook als je meer bevolkingsdichtheid wil, of je dat nu in de breedte of in de hoogte probeert te zoeken.
Ja maar deze zijn niet voor studenten maar goedverdienende alleenstaanden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mooi formaat voor een studentenkamer.
quote:nieuw segment van zogenaamde micro-appartementen. Dit zijn studio’s van 25 tot 35 vierkante meter, permanente woningen die een goedverdienende alleenstaande nog net zelfstandig kan kopen.
Gezinnetjequote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:19 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
In je uppie?
Ben vd randstad naar een suf stadje in Brabant gegaan. Zelfde oppervlakte als in Delft maar ¤300 per maand goedkoper.
Het enige wat ik mis is goedwerkend OV
Niet relevant want dat is niet waar het nu over gaat (maar natuurlijk is het trappen naar links weer lekker makkelijk).quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja dat is leuk, van die nieuwe wijken waar je GEEN auto mag, dwang dwang dwang.
Het gaat allemaal niet vrijwillig.
Dat klopt. Helaas stuit hoogbouw het meeste op weerstand van omwonenden. Privacy, uitzicht enzo.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan is de oplossing ook veel simpeler, namelijk de hoogte in gaan en niet kavels kleiner gaan knippen.
quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja maar deze zijn niet voor studenten maar goedverdienende alleenstaanden.
[..]
Wel grappig dit, ik zeg alleen "dwang dwang dwang" en jij associeert dat gelijk met links.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:31 schreef Stoney3K het volgende:
Niet relevant want dat is niet waar het nu over gaat (maar natuurlijk is het trappen naar links weer lekker makkelijk).
Dan moet de gemeente daar ook een afweging in maken en gewoon zeggen dat privacy en uitzicht van omwonenden helaas niet zwaar genoeg wegen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:31 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat klopt. Helaas stuit hoogbouw het meeste op weerstand van omwonenden. Privacy, uitzicht enzo.
Wel de realiteit van een alleenstaande die meer verdiend dan sociale huur normen maar ook weer geen ton per jaar verdiend.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:31 schreef ludovico het volgende:
[..]![]()
Knettertje gek.
Nee gewoon een leuke studentenkamer van een rijkere ouder voor zoon of dochterlief.
Mja en ik zou graag een tabel willen zien met:quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:22 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Heb zelf bijna 60m², geen nieuwbouw, maar groot zat in mijn uppie plus een Teckel. Aparte kamer ook voor mijn kleding en schoenen.
Met al dat thuiswerken, waarom niet in Delfzijl gaan wonen? Die giga prijzen in de steden kan toch ook een reden zijn om de steden te ontwijken?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Wel de realiteit van een alleenstaande die meer verdiend dan sociale huur normen maar ook weer geen ton per jaar verdiend.
Mijn zwembad is al 32m2. 🥳quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:13 schreef mascara-klodder het volgende:
27 vierkante meter. Dat heb ik alleen al nodig voor mijn kleding en schoenen
Eens. Meestal gaan de plannen ook gewoon door maar als men blijft procederen kan het jaren duren.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:33 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan moet de gemeente daar ook een afweging in maken en gewoon zeggen dat privacy en uitzicht van omwonenden helaas niet zwaar genoeg wegen.
Als overal een bezwaarprocedure voor serieus wordt genomen dan kunnen we inderdaad niets, op een gegeven moment moet er wel de mogelijkheid zijn voor een gemeente om voet bij stuk te houden en zeggen dat de buren niet moeten miepen. Het staat ze ook vrij om te verhuizen.
Mwah bij veel bedrijven wordt je toch wel weer 3 dagen per week op kantoor verwacht.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Met al dat thuiswerken, waarom niet in Delfzijl gaan wonen? Die giga prijzen in de steden kan toch ook een reden zijn om de steden te ontwijken?
Gebrek aan ruimte op plek X zal echt wel blijven.
Ik zag het laatst hier ook. Ze waren flats aan het bouwen en op de hekken er omheen hingen plakkaten met de vrolijke reclame: "Hier worden appartement gebouwd van meer dan 30 vierkante meter, voor maar 850 Euro per maand!"quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja maar deze zijn niet voor studenten maar goedverdienende alleenstaanden.
[..]
Maar we leven niet in Hong Kongquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:38 schreef ZarB het volgende:
Knap staaltje gaslighting.
![]()
Beroerd politiek beleid, maar nee de Nederlander is verwend omdat we niet op 27 m2 willen wonen. In Hong Kong hebben ze het slechter. Wees blij met je opklapbed want het is beter dan niks.
Dat is dus 8 bij 4 meter groot, kleiner dan de meeste woonkamers.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:40 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik zag het laatst hier ook. Ze waren flats aan het bouwen en op de hekken er omheen hingen plakkaten met de vrolijke reclame: "Hier worden appartement gebouwd van meer dan 30 vierkante meter, voor maar 850 Euro per maand!"Appartementjes van 32 vierkante meter dus.
De eerste generatie heeft het geld verdiend, de tweede generatie heeft het beheerd, de derde generatie heeft vrijetijdswetenschappen gestudeerd en de vierde generatie verkommert.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:30 schreef SpecialK het volgende:
Nederland in de jaren 50/60/70:
- Mensen verdienen meer rechten en beschermingen
- Mensen verdienen meer leefruimte en woongenot
- Mensen verdienen sociale zekerheid
- Mensen verdienen gezondheidszorg
We gaan dit regelen! Geen cultuur meer van uitknijpen en malaise! Ons toekomstbeeld is zonnig!
Nederland in de Jaren 2020-:
- Jullie kankerhoeren zijn verwend... ik ga alles van jullie afpakken want jullie hebben dat nooit verdiend. De volgende generatie zal zoals een zooi Bulgaren opgestapeld in een vochtig washokje moeten leven en de volgende stap is de afbraak van sociale voorzieningen want ... want... stik er gewoon in tyfuslijers.
"Mensen zijn verwend"
De toon is veranderd, mensen. Tijd voor ander stemgedrag.
Ja dat is het een hele generatie heeft prutstudies gedaan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:43 schreef Morri2 het volgende:
[..]
De eerste generatie heeft het geld verdiend, de tweede generatie heeft het beheerd, de derde generatie heeft vrijetijdswetenschappen gestudeerd en de vierde generatie verkommert.
Beter te betalen dan die van 1200 euro voor 60 m2...quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:40 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik zag het laatst hier ook. Ze waren flats aan het bouwen en op de hekken er omheen hingen plakkaten met de vrolijke reclame: "Hier worden appartement gebouwd van meer dan 30 vierkante meter, voor maar 850 Euro per maand!"Appartementjes van 32 vierkante meter dus.
1200 euro voor 60m2 is per vierkante meter toch echt goedkoper.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Beter te betalen dan die van 1200 euro voor 60 m2...
Nee. Maar het was wel polpulair om te doen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:45 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja dat is het een hele generatie heeft prutstudies gedaan.
Vooral projectontwikkelaars die geen woning-klussen meer aannemen van minder dan een half miljoen v.o.n. want dat is niet rendabel voor ze.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:49 schreef Confetti het volgende:
Hoe de fuck is een gemiddelde nieuwbouwwoning 184m2?
Zijn er dan zoveel rijken met enorme villa's die het gemiddelde oppompen?
Moet je als die alleenstaande wel aan de eisen voldoen om dat te mogen huren. Eis is vaak dat je 4 keer je huur moet verdienen nu. Dus in dit geval 4800 euro per maand.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:48 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
1200 euro voor 60m2 is per vierkante meter toch echt goedkoper.
De grootste studenten kamer waar ik in gewoond heb was 16m² en de kleinste iets van 8.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:41 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Waar we leven niet in Hong Kong
En 27m² is echt niks hoor als je volwassen bent.
Net wat groter dan de gemiddelde studentenkamer.
Je zal je baan maar verliezen oid. Hoe ga je dat dan ooit nog opbrengen?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Beter te betalen dan die van 1200 euro voor 60 m2...
Ik vind het bizar dat sommige 1200 euro voor een 60 m2 appartement moeten betalen terwijl anderen in dezelfde wijk 500 euro voor een 60 m2 appartement moeten betalen en de inkomens van beiden echt weinig verschillen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:52 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Je zal je baan maar verliezen oid. Hoe ga je dat dan ooit nog opbrengen?![]()
Weet van mezelf, ookal zou ik geen huurtoeslag meer krijgen dat ik het dan nog prima kan betalen. Maargoed mijn huur is ook behoorlijk laag.
Alles goed geïsoleerd dus ook amper stookkosten.
in mijn tijd werd er volop in de weilanden gebouwd en kon iedereen een huis kopen met de premie A regeling echt iedereenquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:30 schreef SpecialK het volgende:
We gaan dit regelen! Geen cultuur meer van uitknijpen en malaise! Ons toekomstbeeld is zonnig!
- Jullie kankerhoeren zijn verwend... ik ga alles van jullie afpakken want jullie hebben dat nooit verdiend. De volgende generatie zal zoals een zooi Bulgaren opgestapeld in een vochtig washokje moeten leven en de volgende stap is de afbraak van sociale voorzieningen want ... want... stik er gewoon in tyfuslijers.
"Mensen zijn verwend"
Is het ook.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik vind het bizar dat sommige 1200 euro voor een 60 m2 appartement moeten betalen terwijl anderen in dezelfde wijk 500 euro voor een 60 m2 appartement moeten betalen en de inkomens van beiden echt weinig verschillen.
Je ging samenwonen!quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:05 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik zat tot halverwege dit jaar op 110m2 in mn eentje. Dat is toen plotsklaps gehalveerd.
en dan vind men het raar dat er nauwelijks nog nederlandse kinderen geboren worden , vaak zijn de mensen die jongeren in een duivenhok wil proppen , dezelfde mensen die voor migratie zijnquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
De in zwang komende modus operandi is dat elke keer als zij die ervoor verantwoordelijk zijn dat voorzieningen en levensbehoeften functioneren eea jarenlang volkomen in het honderd hebben laten lopen, de daardoor benadeelde burger wordt afgeschilderd als een wereldvreemd prinsje dat maar eens met minder genoegen moet nemen.
Je wilt water uit de kraan? Wat een hoge eisen, dat lukt niet meer altijd hoor.
Je wilt onderwijs? Haha ja we hebben de aantrekkelijkheid van het beroep verkloot, vraag maar aan ChatGPT ofzo, AI gaat het oplossen.
Je wilt goed georganiseerde zorg? Ja gaat niet, kun je niet bij je buren of kinderen terecht?
Je wilt je auto waarmee je naar je werk moet ergens parkeren? Hebben we helemaal geen ruimte voor, probeer de trein eens.
Oh je hebt de trein al geprobeerd? Ja moet je maar niet in spitsuur of met slecht weer naar je werk gaan. We gooien de prijzen volgend jaar trouwens flink omhoog, zeikerd.
Je wilt een huis? Hier, een schoenendoos. Ja, vorige generaties konden wel in een normaal huis wonen maar je went er maar aan dat het voor jullie niet kan.
Mijn onderbuik zag de afgelopen 10 jaar voornamelijk grote alleenstaande huizen gebouwd worden of appartementjes. Al die alleenstaande huizen tikken wel aan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zoals eerder gezegd ik geloof er weinig van dat in d ejaren ervoor de gemiddelde nieuwbouwkoopwoning 200m2 was. Dat is echt groot.
Ik kan trouwens geen van de dingen uit de quote terughalen uit het gelinkte artikel. Klopt dit wel?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)bbeld-paar-jaar-tijd
Verwend omdat gemiddeld op 52m2 wonen in Nederland, terwijl het Europese gemiddelde 43m2 is. En dan vervolgens met micro 'appartementen' komen van 27m2. Dat is geen appartement, dat is een kast.
Precies. Gaslighting van hier tot en met.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
De in zwang komende modus operandi is dat elke keer als zij die ervoor verantwoordelijk zijn dat voorzieningen en levensbehoeften functioneren eea jarenlang volkomen in het honderd hebben laten lopen, de daardoor benadeelde burger wordt afgeschilderd als een wereldvreemd prinsje dat maar eens met minder genoegen moet nemen.
Je wilt water uit de kraan? Wat een hoge eisen, dat lukt niet meer altijd hoor.
Je wilt onderwijs? Haha ja we hebben de aantrekkelijkheid van het beroep verkloot, vraag maar aan ChatGPT ofzo, AI gaat het oplossen.
Je wilt goed georganiseerde zorg? Ja gaat niet, kun je niet bij je buren of kinderen terecht?
Je wilt je auto waarmee je naar je werk moet ergens parkeren? Hebben we helemaal geen ruimte voor, probeer de trein eens.
Oh je hebt de trein al geprobeerd? Ja moet je maar niet in spitsuur of met slecht weer naar je werk gaan. We gooien de prijzen volgend jaar trouwens flink omhoog, zeikerd.
Je wilt een huis? Hier, een schoenendoos. Ja, vorige generaties konden wel in een normaal huis wonen maar je went er maar aan dat het voor jullie niet kan.
quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik kan trouwens geen van de dingen uit de quote terughalen uit het gelinkte artikel. Klopt dit wel?
Vervolgens een heel stuk over micro appartementen incl een voorbeeld van iemand die zo'n ding gekocht heeft, wat 27m2 groot is.quote:Er kan ook best wat vanaf, zegt Elsinga. Nederlanders wonen op gemiddeld 52 vierkante meter, terwijl het Europees gemiddelde 43 vierkante meter per persoon is.
Kinderen krijgen was in de tijd van den Uyl ook al niet meer zo populair. In 1980 was het geboortecijfer al naar 1.6 gezakt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan vind men het raar dat er nauwelijks nog nederlandse kinderen geboren worden , vaak zijn dat dezelfde mensen die voor migratie zijn
ik blijf zeggen dat vroeger wel alles beter was
In de tijd van Den Uijl hadden we een ander soort links dan nu .
Het links van nu is, , ik woon goed, en stop maar met woningen bouwen voor jonge mensen .
Ik snap daar werkelijk geen reet van
Mijn kinderen zijn niet zo ( hoop ik)
Kan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:37 schreef Momo het volgende:
[..]
Mwah bij veel bedrijven wordt je toch wel weer 3 dagen per week op kantoor verwacht.
nou bij mij ging t prima en bij mijn broers en zussen ookquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kinderen krijgen was in de tijd van den Uyl ook al niet meer zo populair.
Maar vroeger was alles beter blijven we roepen..
vandaar dat er in 2040 een 6 miljoen ouderen zijn en dan de bejaardenhuizen sluiten ???quote:In 1980 was het geboortecijfer al naar 1.6 gezakt.
Ja vroeger was alles VEEL en VEEL beterquote:Maar vroeger was alles beter blijven we roepen..
Alle mensen willen water drinken, maar we hebben niet genoeg water voor alle mensen die water willen drinken. We zijn verwend met de hoeveelheid water die we willen drinken. Kijk, dit zijn cijfers van de mensen die water willen drinken, waarbij we amper onderscheid maken tussen mensen die pas sinds kort water drinken, mensen die al decennia water drinken, en waterdrinkers die geld hebben om heel veel water te drinken. Nieuwe waterdrinkers zouden ook best genoegen kunnen nemen met kleine hoeveelheden water waarbij ze net niet omkomen van de dorst.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
[..]
Vervolgens een heel stuk over micro appartementen incl een voorbeeld van iemand die zo'n ding gekocht heeft, wat 27m2 groot is.
quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Alle mensen willen water drinken, maar we hebben niet genoeg water voor alle mensen die water willen drinken. We zijn verwend met de hoeveelheid water die we willen drinken. Kijk, dit zijn cijfers van de mensen die water willen drinken, waarbij we amper onderscheid maken tussen mensen die pas sinds kort water drinken, mensen die al decennia water drinken, en waterdrinkers die geld hebben om heel veel water te drinken. Nieuwe waterdrinkers zouden ook best genoegen kunnen nemen met kleine hoeveelheden water waarbij ze net niet omkomen van de dorst.
Volgens hoogleraar Elsinga ontstaat er een generatiekloof op de watermarkt. "Ouderen vinden dit soort kleine hoeveelheden water soms onmenselijk en zien dat als iets negatiefs. Maar een jonge starter heeft liever een klein rantsoentje, dan helemaal niets."
Ge-mid-del-de ...kent u die uitdrukking?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou bij mij ging t prima en bij mijn broers en zussen ook
ik heb er drie en mijn vrouw wilde er eigenlijk 6
Ja blablabla man flikker een keer op met dat geouwehoer over premie A woningen en bejaardenhuizen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou bij mij ging t prima en bij mijn broers en zussen ook
ik heb er drie en mijn vrouw wilde er eigenlijk 6
voor een huis te kopen dat kon makkelijk met een inkomen , huizen zat
[..]
vandaar dat er in 2040 een 6 miljoen ouderen zijn en dan de bejaardenhuizen sluiten ???
[..]
Ja vroeger was alles VEEL en VEEL beter
Jaja, de weg-met-ons-beweging laat weer eens van zich horen!quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:13 schreef Kopiko het volgende:
Ah, we zijn ook nog eens op dat gebied verwend.
Wat zijn we toch verschrikkelijk.
Ik zag vooral veel rijwoningen en tweekappers met hier en daar vrijstaand.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mijn onderbuik zag de afgelopen 10 jaar voornamelijk grote alleenstaande huizen gebouwd worden of appartementjes. Al die alleenstaande huizen tikken wel aan.
Hier 4 volwassenen op 144 meter. Dat is gewoon krap en zero privacy.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:20 schreef KreKkeR het volgende:
Ben vooral benieuwd naar hoeveel vierkante meter per persoon en hoeveel vierkante meter per eenpersoonshuishouden, tweepersoonshuishouden, etc.
Dit jaar is nederland enkel door migratie gegroeid. Dat is alarmerend.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En het zijn juist de starters die moeten concurreren met migranten.
Wederom is de olifant in de kamer de massale immigratie.
Yep, de weg-met-ons-generatie.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:24 schreef Momo het volgende:
Dus 27 m2 voor jongeren, die ook moeilijk doorstromen. En dan verbaasd zijn mensen laat kinderen of helemaal geen kinderen krijgen?
Ja daar denken die projectontwikkelaars voor het gemak maar even niet aan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je krijgt infrastructuur problemen als iedereen een eigen auto wilt hebben.
Er zijn gewoon teveel voorzieningen, daarom Partij tegen de Burgerquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Alle mensen willen water drinken, maar we hebben niet genoeg water voor alle mensen die water willen drinken. We zijn verwend met de hoeveelheid water die we willen drinken. Kijk, dit zijn cijfers van de mensen die water willen drinken, waarbij we amper onderscheid maken tussen mensen die pas sinds kort water drinken, mensen die al decennia water drinken, en waterdrinkers die geld hebben om heel veel water te drinken. Nieuwe waterdrinkers zouden ook best genoegen kunnen nemen met kleine hoeveelheden water waarbij ze net niet omkomen van de dorst.
Volgens hoogleraar Elsinga ontstaat er een generatiekloof op de watermarkt. "Ouderen vinden dit soort kleine hoeveelheden water soms onmenselijk en zien dat als iets negatiefs. Maar een jonge starter heeft liever een klein rantsoentje, dan helemaal niets."
Ga eens kijken bij het museum het schip hoe men ooit woonde en niet zoveel klaagde maar allang blij was dat men uit de krotten weg was.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:07 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Hier 4 volwassenen op 144 meter. Dat is gewoon krap en zero privacy.
Eens. De weg-met-ons beweging roert zich weer. Negeren is het beste. Over een tijdje geven ze het weer op en hoor je hier niets meer over.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:30 schreef pokkerdepok het volgende:
kromme tenen als ik dit lees.het lef om dan de woningnood als reden te noemen.
Hehehe..quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:39 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb ook iedere dag genoeg eten en drinken. Voel me echt smerig verwend.
Ik kan mij ook niet zo goed voorstellen dat 144 vierkante meter krap is voor 4 personen. En dat je dan geen privacy hebt?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ga eens kijken bij het museum het schip hoe men ooit woonde en niet zoveel klaagde maar allang blij was dat men uit de krotten weg was.
xquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:30 schreef Ixia het volgende:
[..]
Ik kan mij ook niet zo goed voorstellen dat 144 vierkante meter krap is voor 4 personen. En dat je dan geen privacy hebt?
dat is inclusief trappen, gang, enz. effectief is het hooguit 30 meter per persoon. Dat is het formaat van een 1-kamer studentenflatje.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:30 schreef Ixia het volgende:
[..]
Ik kan mij ook niet zo goed voorstellen dat 144 vierkante meter krap is voor 4 personen. En dat je dan geen privacy hebt?
Dit inderdaad. Het is OF megagroot en peperduur, OF het is piepklein en nog steeds peperduur. Zogenaamd bedoeld voor de rijke alleenstaande, maar die haalt zijn neus op voor zulke kleine hokjes en kijkt even verder, om buiten de randstad iets moois te vinden. Als je genoeg geld hebt, is afstand geen bezwaar natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik zag vooral veel rijwoningen en tweekappers met hier en daar vrijstaand.
Appartementen waren vaak 60-90m2.
Dat komt ook overeen wat ik in het neiuwbouwplan zie waarin ik een woning heb gekocht vorig jaar.
Tweekappers rond de 175m2
Vrijstaand rond de 250 m2 (deze zijn ¤1.500.000 !)
Rijwoningen ca 115 m2.
Een koopwoning van een half miljoen, ja.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:06 schreef ToT het volgende:
184 vierkante meter het gemiddelde voor een nieuwe koopwoning?
Hebben we het hier echt over Nederland?
Dit.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:30 schreef SpecialK het volgende:
"Mensen zijn verwend"
En tegelijkertijd: "Het is de schuld van links!!!"quote:[b]Op vrijdag 16 augustus 2024 12:30 schreef Nederland in de Jaren 2020-:
"Mensen zijn verwend"
Nou.. ik zie maar weinig woningen van 5 ton die zo groot zijn. Eerder 120-140 m2. Als je echt richting 200m2 wonen gaat heb je het snel over huizen van rond een miljoen euro.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:53 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Een koopwoning van een half miljoen, ja.
goede postquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja blablabla man flikker een keer op met dat geouwehoer over premie A woningen en bejaardenhuizen.
Dat is min of meer wat er aan de hand is. En projectontwikkelaars zeggen: "Ja leuk dat er vraag naar is, maar het levert ons te weinig poen op, dus gaan we niet aan beginnen."quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:04 schreef Mutant01 het volgende:
Uit het artikel kan ik halen dat de laatste jaren vooral in het duurdere segment is bijgebouwd. Terwijl juist het tekort in het middensegment enorm is. Lees; een normale eengezinswoning van 125 m2.
Het is een samenspel tussen projectontwikkelaar die natuurlijk het onderste uit de kan wil halen en een gemeente die het onderste uit de kan wil halen door hoge opbrengsten uit verkoop van grond.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:05 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat is min of meer wat er aan de hand is. En projectontwikkelaars zeggen: "Ja leuk dat er vraag naar is, maar het levert ons te weinig poen op, dus gaan we niet aan beginnen."
lol. Wel 'ns in Mumbai (21.000/km2) of Manila (43.611/km2) geweest?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:13 schreef L3viathan het volgende:
Lekker met zijn allen nog dichter op elkaar wonen
Dat zal vast geen irritaties veroorzaken
ach hoezo?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:07 schreef Fok-it het volgende:
Jaartje of 8 op mezelf wonend nu
Al is 200m2 in je eentje ook beetje veel van het goede
Hoezo wat?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ach hoezo?
geen last van allerlei buren is ok wat waard
hoe krapper mensen wonen des te meer kinderen maken ze bij afwezigheid van andere gezelschapspellen , games of TVquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
lol. Wel 'ns in Mumbai (21.000/km2) of Manila (43.611/km2) geweest?
Heeft meer te maken met de afwezigheid van AOW en of minder vrouwen voldoende scholing hebben gehad.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hoe krapper mensen wonen des te meer kinderen maken ze bij afwezigheid van andere gezelschapspellen , games of TV
AOW ers maken geen kinderen , ten minste ik nietquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Heeft meer te maken met de afwezigheid van AOW.
Je snapt het weer 'ns niet. Het hebben van kinderen zijn in veel landen noodzakelijk voor de oudedagsvoorziening.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
AOW ers maken geen kinderen , ten minste ik niet
184 m2 gemiddeld vind ik eigenlijk best groot. Een normale tweekapper zoals de afgelopen jaren gebouwd worden zit als ik het even opzoek meer rond de 135 m2.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:06 schreef Scorpie het volgende:
Verwend, ik zit op 210m2 nieuwbouw in de Randstad en zou niet kleiner willen wonen
Hoezo, jij praat toch ook het liefst over zaken waar je verstand van hebt en daardoor dus mee kan doen?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja blablabla man flikker een keer op met dat geouwehoer over premie A woningen en bejaardenhuizen.
Ik denk dat veel mensen (zeker gezinnen) liever kleiner op de grond wonen ipv 'groot' op 20 hoog.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:23 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk aan waar he. Hier is dat heel normaal 200m2 of meer aan woonoppervlak, een perceel van 600 of meer en minder dan 5 ton. En dat zal in Drenthe, Groningen, Friesland ook wel zo zijn denk ik.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:57 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou.. ik zie maar weinig woningen van 5 ton die zo groot zijn. Eerder 120-140 m2. Als je echt richting 200m2 wonen gaat heb je het snel over huizen van rond een miljoen euro.
nou het is meer een ontbreken van geld , electra en neuken dat is er altijd wel mogelijkquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:33 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Je snapt het weer 'ns niet. Het hebben van kinderen zijn in veel landen noodzakelijk voor de oudedagsvoorziening.
wolkenkrabbers bouwen is heel erg duur bouwenquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:22 schreef Harvest89 het volgende:
Ben dat al een tijdje aan het roepen.
Boeren uitkopen, en dingen zoals wolkenkrabbers bouwen.
Dit is de enige reden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:22 schreef inslagenreuring het volgende:
hokkies van 25M2 verkopen voor 200.000 euroquote:
In dit appartementcomplex hebben de meeste mensen 2 kinderen. Dat is 4 personen op 103m2. Je zit dus nog heel riant.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:07 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Hier 4 volwassenen op 144 meter. Dat is gewoon krap en zero privacy.
Dit is eerder een uitwerking van grenzeloos kapitalisme, heeft weinig met groen of links te doen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hokkies van 25M2 verkopen voor 200.000 euro
ja dat wil wel
die bouw jongens zouden het liefst hokkies van 12m2 verkopen voor 140.000 euro met verplichtte biomassa verwarming van 300 euro per maand en een collectieve VVE deelname van 150 euro per maand ,
zonder parkeerplek uiteraard , die moet je apart huren
Lang leve de grenzeloze fantasie van groen Links
in 1970 woonden mijn schoonouders met 9 personen in een huurhuisje van 120 M2quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:43 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
In dit appartementcomplex hebben de meeste mensen 2 kinderen. Dat is 4 personen op 103m2. Je zit dus nog heel riant.
Alleen mijn huiskamer is al 44 m2. Verder keuken, bijkeuken, 4 slaapkamers, 2 badkamers. Schaam me nergens voor. Terras is 66 m2, voortuin 60 en achtertuin, exclusief terras ruim 350. Lekker toch!quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:13 schreef mascara-klodder het volgende:
Nieuwbouw? Hier ga je dat voor die prijzen niet vinden in elk geval en ik woon toch niet in een dure regioquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:27 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk aan waar he. Hier is dat heel normaal 200m2 of meer aan woonoppervlak, een perceel van 600 of meer en minder dan 5 ton. En dat zal in Drenthe, Groningen, Friesland ook wel zo zijn denk ik.
Minder dan 194 staan er in heel Nederland te koop voor 5 ton of minder. En dan heb ik het perceel al noodgedwongen op 500 m2 moeten zetten.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:27 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk aan waar he. Hier is dat heel normaal 200m2 of meer aan woonoppervlak, een perceel van 600 of meer en minder dan 5 ton. En dat zal in Drenthe, Groningen, Friesland ook wel zo zijn denk ik.
Pics or it didn't happenquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:13 schreef mascara-klodder het volgende:
Hier in het oosten, middelgrote stad die niet zo goed bekend staat: 178 m2, perceel 265. Gebouwd in 2021. 600k. Huizen van 200 m2 zitten echt flink daarboven en met zulke percelen al helemaal (al heb je die hier niet eens, misschien echt buitenaf).quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:27 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Arnhem? IEEEEEUWWW ZARB WOONT IN ARNHEM!!! LOSER!!!quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 17:54 schreef ZarB het volgende:
[..]
Hier in het oosten, middelgrote stad die niet zo goed bekend staat: 178 m2, perceel 265. Gebouwd in 2021. 600k. Huizen van 200 m2 zitten echt flink daarboven en met zulke percelen al helemaal (al heb je die hier niet eens, misschien echt buitenaf).
Oh staat Arnhem slecht bekend? Nou in dat geval staat mijn stad HEEL slecht bekendquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 17:57 schreef probeer het volgende:
[..]
Arnhem? IEEEEEUWWW ZARB WOONT IN ARNHEM!!! LOSER!!!
Ik heb zo'n zelfde schoonpa. Die zegt altijd 'ja, maar ik zit toch altijd op dezelfde vierkante meter, wat moet ik met de rest?!'quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in 1970 woonden mijn schoonouders met 9 personen in een huurhuisje van 120 M2
De man kon zo een royale Premie A woning kopen ,maar daar werd helemaal niet over gesproken
hoe wil jij dan de doorstroom en uitstroom in de volkshuisvesting dan weer op gang brengen ??quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
datacentres hebben geen last van stikstof , vliegvelden in lelystad wel , woningen ook , circuits in zandvoort weer nietquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 18:46 schreef spicymchaggis het volgende:
Lekker in een bezemkast wonen terwijl het land volgebouwd wordt met gigantische data- en distributiecentra, supergaaf!
je moet goede connecties hebben binnen het ambtenaren leger zowel provinciaal als in de gemeente , bij de provincie werken dat helpt enormquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hyperkapitalisme + hyperindividualisme = Nederland anno nu.
Dan moet je af en toe wat wegdoen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:13 schreef mascara-klodder het volgende:
Hyper dramaqueen gedrag vooral.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hyperkapitalisme + hyperindividualisme = Nederland anno nu.
Neuh... werkelijk alles wat met solidariteit of collectieve verantwoordelijkheid te maken heeft (en Nederland medio 20e eeuw zo welvarend voor iedereen maakte) is sinds de jaren '80 stelselmatig verdacht gemaakt en afgeserveerd als pseudo-communisme. Met daarbij uiteraard een nadruk op de zegeningen van een zo vrij mogelijke markt, individueel presteren en vooral zoveel mogelijk carriere maken.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hyper dramaqueen gedrag vooral.
Deze voor je!quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:47 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Dit topic doet me een beetje denken aan de Partij tegen de Burger.
En er is nog steeds een sociaal stelsel, met bijstand, toe en bijslagen, enorme nivellering, dus hou op met zo verschrikkelijk te overdrijven.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neuh... werkelijk alles wat met solidariteit of collectieve verantwoordelijkheid te maken heeft (en Nederland medio 20e eeuw zo welvarend voor iedereen maakte) is sinds de jaren '80 stelselmatig verdacht gemaakt en afgeserveerd als pseudo-communisme. Met daarbij uiteraard een nadruk op de zegeningen van een zo vrij mogelijke markt, individueel presteren en vooral zoveel mogelijk carriere maken.
Hmmja, je bent alleen sinds de participatiewet een halve crimineel die met veel wantrouwen bejegend wordt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En er is nog steeds een sociaal stelsel, met bijstand, toe en bijslagen, enorme nivellering, dus hou op met zo verschrikkelijk te overdrijven.
Wil je een zakdoek?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, je bent alleen sinds de participatiewet een halve crimineel die met veel wantrouwen bejegend wordt.
En wat is er mis met weg te gaan uit oostgroningen om elders een baan te gaan doen? Beetje in Friesland blijven hangen en in het Fries te foeteren dat het niet eerlijk is en je hand ophouden is een bijdrage aan de maatschappij?quote:Geen figuur maakte het zo bont als Henk Kamp trouwens, met zijn achterlijke 'verhuismaaralserelderswerkis'-proefballonnetje. Niets symboliseerde beter de totale devaluatie van huis, haard, afkomst en familie en vrienden dan het puur utilistische denken van Kamp en aanverwanten (PvdA'ers incluis, wie was het ook weer van die moestuin?)
Nee, Jan, omdat diezelfde wet ook van je verlangt dat je voor je eigen familie en buren zorgt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wil je een zakdoek?
[..]
En wat is er mis met weg te gaan uit oostgroningen om elders een baan te gaan doen? Beetje in Friesland blijven hangen en in het Fries te foeteren dat het niet eerlijk is en je hand ophouden is een bijdrage aan de maatschappij?
In nieuwbouwwoningen valt dat gek genoeg dus mee gezien de woningen zo goed geisoleerd zijn dat je je buren amper hoort. Het zijn niet van die dunne wandjes zoals vroeger waar je elk gestommel hoort evenals de poep en de plas van de buurmanquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:13 schreef L3viathan het volgende:
Lekker met zijn allen nog dichter op elkaar wonen
Dat zal vast geen irritaties veroorzaken
Waarom zou ik daarheen willen?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
lol. Wel 'ns in Mumbai (21.000/km2) of Manila (43.611/km2) geweest?
Ojee. Gaan de bussen daar ook alleen om het uur en in het weekend helemaal niet. Tenzij je twee uur van te voren belt?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:19 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
In je uppie?
Ben vd randstad naar een suf stadje in Brabant gegaan. Zelfde oppervlakte als in Delft maar ¤300 per maand goedkoper.
Het enige wat ik mis is goedwerkend OV
quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:07 schreef EmptyBox het volgende:
[..]
Ojee. Gaan de bussen daar ook alleen om het uur en in het weekend helemaal niet. Tenzij je twee uur van te voren belt?
Gr. uit Hoogeveen.
Ik heb als alleenstaande jaren in een studio van 25m2 gewoond en dat was prima.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)bbeld-paar-jaar-tijd
Verwend omdat gemiddeld op 52m2 wonen in Nederland, terwijl het Europese gemiddelde 43m2 is. En dan vervolgens met micro 'appartementen' komen van 27m2. Dat is geen appartement, dat is een kast.
Zo hoort het. Het gezin is de hoeksteen van de samenleving. Maar de politiek is dat ineens vergeten. Klassieke rolverdeling. En die is er niet voor niets, de moeder zorgt voor de kinderen, dat is zo door de natuur geregeld.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in 1970 woonden mijn schoonouders met 9 personen in een huurhuisje van 120 M2
De man kon zo een royale Premie A woning kopen ,maar daar werd helemaal niet over gesproken
https://www.telegraaf.nl/(...)lijkt-soms-het-motto
dat hoeft niet, echter de overheid verzuimt woningen te bouwen voor de bevolking speciaal voor jonge gezinnenquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:35 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Zo hoort het. Het gezin is de hoeksteen van de samenleving. Maar de politiek is dat ineens vergeten. Klassieke rolverdeling. En die is er niet voor niets, de moeder zorgt voor de kinderen, dat is zo door de natuur geregeld.
Ik kom er anders graag. Mensen klagen daar niet over bevolkingsdichtheid. Dat is namelijk typisch nederlandse jankneuzerij.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:04 schreef L3viathan het volgende:
[..]
Waarom zou ik daarheen willen?
Sowieso, omdat het daar nog kutter is betekent niet dat ze het hier ook zo moeten doen
Met het vliegtuig?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 21:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik kom er anders graag. Mensen klagen daar niet over bevolkingsdichtheid. Dat is namelijk typisch nederlandse jankneuzerij.
Je draait nog steeds om het punt heen dat er een sociaal stelsel is, en veel nivellering, niets turbo of hyper kapitalisme en individualisme.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, Jan, omdat diezelfde wet ook van je verlangt dat je voor je eigen familie en buren zorgt.
Het is nog altijd de taak van de overheid om werkgelegenheid te creëren, anders kunnen ze die provincies net zo goed aan Duitsland geven. Momenteel is het wel de lusten en niet de lasten, wel de rijkdom ontrekken uit Groningen, maar niks terug investeren.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wil je een zakdoek?
[..]
En wat is er mis met weg te gaan uit oostgroningen om elders een baan te gaan doen? Beetje in Friesland blijven hangen en in het Fries te foeteren dat het niet eerlijk is en je hand ophouden is een bijdrage aan de maatschappij?
Toch hebben de meeste mensen niet dezelfde luxe positie als de rijken en de hogere inkomens, daarom is het eigenlijk goed voor een land als er inkomensafhankelijke prijzen zouden worden gevraagd voor goederen en diensten.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En er is nog steeds een sociaal stelsel, met bijstand, toe en bijslagen, enorme nivellering, dus hou op met zo verschrikkelijk te overdrijven.
No shit, Sherlock!quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:23 schreef torentje het volgende:
[..]
Toch hebben de meeste mensen niet dezelfde luxe positie als de rijken en de hogere inkomens, daarom is het eigenlijk goed voor een land als er inkomensafhankelijke prijzen zouden worden gevraagd voor goederen en diensten.
Want zoals het al een tijdje gaat, betalen de rijken en de hogere inkomens procentueel gezien veel minder dan mensen met een midden-of lager inkomen.
Nederland is al propvol inderdaad.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:04 schreef L3viathan het volgende:
[..]
Waarom zou ik daarheen willen?
Sowieso, omdat het daar nog kutter is betekent niet dat ze het hier ook zo moeten doen
Wie betaalt voor die nivellering? Hint: niet de grote bedrijven.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 21:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je draait nog steeds om het punt heen dat er een sociaal stelsel is, en veel nivellering, niets turbo of hyper kapitalisme en individualisme.
Jij hebt dus liever niet dat alle mensen zien, dat de rijken en hogere inkomens voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?quote:
Want..? U komt zelf tekort?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:23 schreef torentje het volgende:
[..]
Toch hebben de meeste mensen niet dezelfde luxe positie als de rijken en de hogere inkomens, daarom is het eigenlijk goed voor een land als er inkomensafhankelijke prijzen zouden worden gevraagd voor goederen en diensten.
Want zoals het al een tijdje gaat, betalen de rijken en de hogere inkomens procentueel gezien veel minder dan mensen met een midden-of lager inkomen.
Misschien moeten we toch wat weilanden gaan volbouwen net als vroegerquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:41 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Nederland is al propvol inderdaad.
Je kan mensen hun tuintje afpakken, je kan ze twintig hoog op elkaar stapelen elk in een cuckhok van vijfentwintig vierkante meter, mensen zullen hun heil dan gewoon buitenshuis opzoeken.
Op een mooie zomerdag is dat helemaal goed zichtbaar; op de stranden, zwembaden, meren, terrasjes en parken zit men met de ruggen tegen elkaar aan geplakt. Mensen die niet hun eigen buitenruimte hebben eigenen gewoon een stukje stoep toe; bbq met een zwembadje voor de kids en een paar tuinstoelen en hopsakee.
Je zal rechtsom of linksom gewoon die vierkante meters die je mensen afpakt moeten compenseren, en dat is precies wat ze van plan zijn. Volgens het Schwabiaanse "you will own nothing and be happy" gedachtegoed is het beter als mensen helemaal niks hebben, de overheid zorgt wel voor communale buitenruimtes en recreatie.
Je ziet het al terug in nieuwbouw, hoge wolkenkrabbers met daarnaast een kut grasveldje met twee bomen voor de bewoners om te ontspannen.
Maar dat is toch slecht voor de biodiversiteit en het klimaat? Moeten we niet sl die natura-2000 gebieden beschermen?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Misschien moeten we toch wat weilanden gaan volbouwen net als vroeger
strontweilanden is geen , kan best 10% vanaf , in de EU oostlanden is weiland zat en geen last met stikstof daarquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:34 schreef EmptyBox het volgende:
[..]
Maar dat is toch slecht voor de biodiversiteit en het klimaat? Moeten we niet sl die natura-2000 gebieden beschermen?
bruto incl stoepen en straatquote:De bebouwingsdichtheid geeft het aantal woningen per oppervlakte-eenheid, meestal per hectare (10.000 m2).
Stedelijke gebieden hebben 60 of meer woningen per ha, terwijl landelijke bebouwing minder dan 25 woningen per ha heeft.
zeg 100.000 euro voor 20 woningenquote:Landelijk overzicht. De gemiddelde agrarische grondprijs in Nederland is in het 4e kwartaal van 2023 met 6,2% gestegen ten opzichte van het 3e kwartaal: van ¤ 77.600 naar ¤ 82.400 per ha (figuur 1). Over heel 2023 is de grondprijs uitgekomen op ¤ 78.800 per ha, 7,4% hoger dan in 2022 (¤ 73.400 per ha).30 jan 2024
.quote:De totale oppervlakte van Nederland is 4,2 miljoen hectare, inclusief binnen- en buitenwater. In 2015 werd ongeveer de helft hiervan gebruikt voor de landbouw.
Ongeveer een derde was natuur, water of in gebruik voor recreatie.
Een relatief klein deel van ons grondgebied is bestemd voor bebouwing en wegen
Inderdaad weilanden zat in NL, dus gaan met die banaan!quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De mensen met een midden-of lager inkomen hebben te weinig inkomsten om volledig mee te kunnen doen met het sociale leven.quote:
Heb je pech gehad.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:00 schreef torentje het volgende:
[..]
De mensen met een midden-of lager inkomen hebben te weinig inkomsten om volledig mee te kunnen doen met het sociale leven.
De bebouwing in nederland is niet zoals in dat laatste plaatje. Alles in het noorden en daaronder alles landbouw. De realistische hoeveelheid die je kunt volbouwen. En dat het ook nog een beetje mooi oogt. Zal een stuk kleiner zijn.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het zit wat onevenwichtig in elkaar , zoveel buitenruimte voor koeien die nooit zonlicht zien en 24/7 in de stal staan
alle ruimte om koeienvoer te kweken als voerdermais en voederbieten
Tijd voor een hele grote ruilverkaveling
[ afbeelding ]
Er is reeds veel gedaan om koopkracht e.d. te repareren.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:47 schreef torentje het volgende:
[..]
Zeker hebben de midden en lagere inkomens pech, er is teveel slecht.
Hallo ouwe zeur.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het zit wat onevenwichtig in elkaar , zoveel buitenruimte voor koeien die nooit zonlicht zien en 24/7 in de stal staan
alle ruimte om koeienvoer te kweken als voerdermais en voederbieten
Tijd voor een hele grote ruilverkaveling
[ afbeelding ]
Apart stokpaardje, ja. Maar voor eventuele besluiten tot flink bijbouwen kan men mij midden in de nacht wakker maken.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hallo ouwe zeur.
Die heb je zeker onder je standaard notities staan zodat je hem overal kan pushen en kan janken over weilanden.
nee ouwe zeur , mijn huizen in de loop der tijd , zijn gebouwd in weilanden en van zeer goede kwaliteit ,quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hallo ouwe zeur.
Die heb je zeker onder je standaard notities staan zodat je hem overal kan pushen en kan janken over weilanden.
dan al die jongeren opsluiten in hokjes van 27M2 is verstandig of alleen goed voor de bankenquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kinderen krijgen was in de tijd van den Uyl ook al niet meer zo populair. In 1980 was het geboortecijfer al naar 1.6 gezakt.
Maar vroeger was alles beter blijven we roepen..
Ik heb niet teveel noten op mijn zang, ik wil gewoon probleemloos een eerlijke prijs voor goederen en diensten kunnen betalen aan eerlijke ondernemers.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:55 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Er is reeds veel gedaan om koopkracht e.d. te repareren.
Het lijkt erop dat u (als minima kennelijk) wel erg veel noten op uw zang heeft, oftewel te hoge eisen stelt, terwijl het in NL ook voor wat lagere inkomens best redelijk goed toeven is.
U mag het zeggen.
Wat is dat?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 16:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weilanden en van zeer goede kwaliteit ,
woningen van na 1980 zijn van goede kwaliteit , na 1990 zeer goede kwaliteitquote:
Aaaah zo.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 18:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
woningen van na 1980 zijn van goede kwaliteit , na 1990 zeer goede kwaliteit
in 1960 tot 1970 werd er erg slecht gebouwd met vurenhouten kozinen, enkel glas , houten verdieping vloeren oude bedrading , kleine douches, geen CV, soms niet onderheid , vreselijk
wel grote tuinen want grond kostte niets toen
ik heb het allemaal meegemaakt van de zwaar betonnen binnenmuren tot en met de gipsbeton binnenwanden waar je met een beetje goede wil dwars doorheen kon lopenquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 18:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Aaaah zo.
Mn vaders huizen uit 1972 en 1982 hadden hardhout als kozijn, grote badkamers, cv, heipalen en betonvloeren. Ook naar zolder.
Standaard rijtjeshuizen en als ik bij vriendjes kwam in de straat/wijk, was de bouw hetzelfde.
Dus beetje raar dit.
Wat ben je ook een harteloze stomme lul die enkel aan zichzelf denkt.quote:
Ik heb daar geen last van. Jij wel. Succes ermee.quote:Op zondag 18 augustus 2024 19:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat ben je ook een harteloze stomme lul die enkel aan zichzelf denkt.
Zeer beschamend voor jouw baantje hier.
En zo nutteloos om dat altijd maar te laten weten aan mensen met iets meer pech in het leven. Beschamend op zijn minst dat soort puur onversneden egoïsme.. Geen procentje empathie bij jou te bespeuren. Harteloos. Zo jammer voor je.
Nee zoveel is duidelijk. Maar het is zo bijzonder onsympathiek.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb daar geen last van. Jij wel. Succes ermee.
Dat is geen last Cool, dat is een belangrijke eigenschap.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb daar geen last van. Jij wel. Succes ermee.
Ik heb een vriend die met vrouw en twee kinderen op 150m2 woont maar die heeft minder privé-ruimte dan ik. Bijvoorbeeld een enorme overloop (loze ruimte) en een hele grote woonkeuken.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:30 schreef Ixia het volgende:
[..]
Als ik dat zelf moet weten (wat ik zelf ook wel weet, maar, dank je) dan hoef je me natuurlijk niet al ja-ren hier te achtervolgen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee zoveel is duidelijk. Maar het is zo bijzonder onsympathiek.
Jij hebt daar geen last van maar het is ook niet heel veel duurder om wat empathie te hebben.
Maar kansloos weet ik ook wel. Jij bent gewoon de Isegrim die daar zelf geen last van heeft.
Moet je verder zelf weten.
184m2 doet in de randstad meer dan 5 ton. Dat gaat al snel richting 7 ton en ik populaire gebieden een miljoen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:53 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Ja, dank je, Boca, daar ben ik me van bewust.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is geen last Cool, dat is een belangrijke eigenschap.
Ja sorry man. Die harteloosheid triggert mij altijd. Ik weet ook wel dat mensen niet veranderen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als ik dat zelf moet weten (wat ik zelf ook wel weet, maar, dank je) dan hoef je me natuurlijk niet al ja-ren hier te achtervolgen.
Dat moet u verder zelf zien. Maar behalve veel anderen etaleren zélfs rijken kennelijk meer bescheidenheidquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 17:09 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb niet teveel noten op mijn zang, ik wil gewoon probleemloos een eerlijke prijs voor goederen en diensten kunnen betalen aan eerlijke ondernemers.
En dus niet zoals de rijken en hogere inkomens gaan beknibbelen op de prijzen van eerlijke ondernemers.
Precies dat. Ons gezin woonde op een ruim perceel en door middel van splitsen en mantelzorg kunnen we er allemaal blijven wonen. In een kleinere woning, maar wel vrijstaand. Bijkomend voordeel is bijna gegarandeerde oppas voor de kinderen en tzt zorg voor onze ouders.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:20 schreef Freak666 het volgende:
[..]
Ik heb een vriend die met vrouw en twee kinderen op 150m2 woont maar die heeft minder privé-ruimte dan ik. Bijvoorbeeld een enorme overloop (loze ruimte) en een hele grote woonkeuken.
Het is ook maar net hoe het ingedeeld is. In de jaren 90 propten ze zoveel mogelijk slaapkamers in het oppervlak, in andere periodes keek men daar anders tegenaan…
Oh, ik heb je schijnbaar de indruk gegeven dat ik interesse heb in uitleg over wáárom je me achtervolgd. Die heb ik niet. Of het reden A B of C is, het zal allemaal vast wel. Ik hoop dat je er niet wakker van ligt vanavond.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja sorry man. Die harteloosheid triggert mij altijd. Ik weet ook wel dat mensen niet veranderen.
Maar ik vind het dus altijd een beetje jammer van die hele grote broek die je aantrekt.
Dit dan zonder enig besef en begrip voor mensen die iets minder geluk hebben gehad in het leven.
En het verheffen van jouw levensgeluk tot de norm want anders heb je iets fout gedaan. Veel te makkelijk.
In Parijs is dit een hele woning. Met eigen ogen gezien.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:13 schreef mascara-klodder het volgende:
Ah ja, daar heb je een punt. Ik ga ook een beetje uit van m’n eigen situatie merk ik. Woon in een nieuwbouwhuis van zo’n 144 vierkante meter. Het is vrij logisch ingedeeld en denk dat je hier prima zou kunnen wonen met een groter gezin met daarbij privacy. Maar voor mij is het ook gewoon groot, wetende dat ik hiervoor samenwoonde op 60 vierkante meter ofzo.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:20 schreef Freak666 het volgende:
[..]
Ik heb een vriend die met vrouw en twee kinderen op 150m2 woont maar die heeft minder privé-ruimte dan ik. Bijvoorbeeld een enorme overloop (loze ruimte) en een hele grote woonkeuken.
Het is ook maar net hoe het ingedeeld is. In de jaren 90 propten ze zoveel mogelijk slaapkamers in het oppervlak, in andere periodes keek men daar anders tegenaan…
Daar red je het niet mee.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:53 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Ja ik snap de cijfers ook niet al vind ik de jouwe weer aan de lage kant voor een tweekapper.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
184 m2 gemiddeld vind ik eigenlijk best groot. Een normale tweekapper zoals de afgelopen jaren gebouwd worden zit als ik het even opzoek meer rond de 135 m2.
210 m2 is echt ruim meer dan de gemiddelde Nederlandse woning.
De woningen van tegenwoordig zijn vaak wel verstandiger ingericht qua ruimte. Slaapkamers en douche zijn vaak verstandig verdeeld en de hoge zolder kan vaak optimaal benut worden.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:20 schreef Freak666 het volgende:
[..]
Het klopt natuurlijk dat het maar net is hoe de ruimte is verdeeld, maar je laatste opmerking klopt niet. Ook de laatste decennia zijn nieuwbouwwoningen over het algemeen efficiënt ingedeeld: geen idioot grote keuken of woonkamer, kleine hal en overloop, drie kamers op de eerste verdieping, bescheiden badkamer, vrije riante zolder die naar behoefte kan worden ingedeeld en gebruikt.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:20 schreef Freak666 het volgende:
[..]
Jij en jouw rijke makkers betalen de hardwerkende ondernemers dus niet een eerlijke prijs voor hun goederen en diensten omdat jij en jouw rijke makkers geen dief van de eigen portemonnee wil zijn?quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:28 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat moet u verder zelf zien. Maar behalve veel anderen etaleren zélfs rijken kennelijk meer bescheidenheid, minder praatjes en eisenpakketten dan u.
![]()
Althans, zo komt het tenminste op mij over.
Je lokt het wel altijd uit deze reacties.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh, ik heb je schijnbaar de indruk gegeven dat ik interesse heb in uitleg over wáárom je me achtervolgd. Die heb ik niet. Of het reden A B of C is, het zal allemaal vast wel. Ik hoop dat je er niet wakker van ligt vanavond.
Ofwel het stikstofprobleem is alleen politiek en dus geen reëel probleem.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
datacentres hebben geen last van stikstof , vliegvelden in lelystad wel , woningen ook , circuits in zandvoort weer niet
Tata staal ook niet meer opeens, koeien wel en wolven weer niet
dat is heel complexe materie
Ik respecteer uw mening, en ontken absoluut niet alle werkelijke voordelen die rijken hebbenquote:Op maandag 19 augustus 2024 11:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij en jouw rijke makkers betalen de hardwerkende ondernemers dus niet een eerlijke prijs voor hun goederen en diensten omdat jij en jouw rijke makkers geen dief van de eigen portemonnee wil zijn?
Waarom zouden de midden-en lagere inkomens dan wel eerlijke prijzen voor goederen en diensten betalen aan de hardwerkende ondernemers?
Het is zeer zeker slecht voor de midden-en lagere inkomens, want zij kunnen niet goedkoop iemand inhuren om de noodzakelijke arbeid te doenquote:Op maandag 19 augustus 2024 12:46 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Ik respecteer uw mening, en ontken absoluut niet alle werkelijke voordelen die rijken hebben[ link | afbeelding ]
ten opzichte van de ''wat armere'' NL-er (in zoverre serieus te spreken valt over armoede in een land dat hoog op de ranglijst staat van rijke landen).
Maar goed, mensen als u doen voorkomen of zij het hier zo slecht hebben, en dat lokt reacties uit.![]()
Vind het verder allemaal wel best hoor, maar dat was mijn punt.
Scjvb
Zeer slecht zou ik het hoogstpersoonlijk niet willen noemen, maar het gegeven dat midden- en lagere inkomens zullen moeten roeien met alle voor hen beschikbare riemen die zij tot hun beschikking hebben is een gegeven. En dan nog is er bij lange geen sprake van armoede en financiële tekortkoming. Dat zit tussen de oren!quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is zeer zeker slecht voor de midden-en lagere inkomens, want zij kunnen niet goedkoop iemand inhuren om de noodzakelijke arbeid te doen
Dat kunnen de rijken en hogere inkomens wel.
Die beperkingen gelden dan weer niet wanneer het om bedrijventerreinen gaat, dan wordt moeiteloos hectare na hectare vrijgemaakt om het land kotsvol golfplaten loodsen en hallen te bouwen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 19:43 schreef Alpha0 het volgende:
We hebben in NL voor inbreiding gekozen, dat is bouwen op (schaarse) plekken in de bebouwde kom, ipv in de weilanden. Door deze keuze wordt het ook lastig om ruim te bouwen. Erg dom als je mij vraagt.
Oké dan. Stel: u verkeert werkelijk in een uitzonderingspositie; wat kunt u daar eventueel zelf aan doen om ondersteuning te verkrijgen?quote:Op maandag 19 augustus 2024 17:26 schreef torentje het volgende:
@:Scjvb,
Het is wel een slechte situatie, als men wegens te weinig geld de noodzakelijke arbeid niet uit besteden kan. Zeker als men ziet dat het leven van de rijken en hogere inkomens een langdurig groot feest is.
ja maar de bouw van bedrijven heeft geen last van stikstofquote:Op maandag 19 augustus 2024 21:22 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Die beperkingen gelden dan weer niet wanneer het om bedrijventerreinen gaat, dan wordt moeiteloos hectare na hectare vrijgemaakt om het land kotsvol golfplaten loodsen en hallen te bouwen.
De overheid zou de midden-en lagere inkomens dezelfde steun moeten geven als de rijken en hogere inkomens krijgen.quote:Op maandag 19 augustus 2024 21:34 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Oké dan. Stel: u verkeert werkelijk in een uitzonderingspositie; wat kunt u daar eventueel zelf aan doen om ondersteuning te verkrijgen?
Ik hoor het graag!
Scjvb
De lagere inkomens krijgen juist de meeste steun vanuit de overheid.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 10:15 schreef torentje het volgende:
[..]
De overheid zou de midden-en lagere inkomens dezelfde steun moeten geven als de rijken en hogere inkomens krijgen.
Dan zouden veel meer mensen gelukkiger en tevredener zijn.
Idd, zou zeggen dat de midden inkomens nu aan het kortste eind trekken vooral, geen goedkope sociale huur woning, geen toeslagen, te weinig verdienen voor vrijwel alle vrije sector woningen, koopwoningen ook lastig.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De lagere inkomens krijgen juist de meeste steun vanuit de overheid.
Waarom zijn dan veel voorzieningen veel te duur voor de lagere inkomens? De lagere inkomens kunnen bijv. namelijk niet zo vaak als de rijken en hogere inkomens naar sterrenrestaurants gaan om zich daar te laten verwennen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De lagere inkomens krijgen juist de meeste steun vanuit de overheid.
Net alsof Jan Modaal daar wel komt. Dat soort restaurants is maar voor een klein deel van de bevolking.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 13:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom zijn dan veel voorzieningen veel te duur voor de lagere inkomens? De lagere inkomens kunnen bijv. namelijk niet zo vaak als de rijken en hogere inkomens naar sterrenrestaurants gaan om zich daar te laten verwennen.
Dat is slechts een voorbeeld.
De onderklasse wil Schnitzel groot als een kettingkastquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 13:29 schreef Momo het volgende:
[..]
Net alsof Jan Modaal daar wel komt. Dat soort restaurants is maar voor een klein deel van de bevolking.
Dit inderdaad, waarom moeten we kleiner wonen, waarom alles inleveren, stop gewoon met importeren en laat de bevolking maar eens wat krimpen. In de jaren 70 en 80 ging het goed met 5 tot 8 miljoen mensen minder. Meer ruimte, geen crisissen en geen gedoe met een huis waarvoor je 2 bovenmodale inkomens moet hebben en je nier moet afstaan om de kosten van de aankoop te betalen. Vreselijk waar dit heen gaat.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:30 schreef SpecialK het volgende:
"Mensen zijn verwend"
Waarom niet eenvoudigweg meer bouwen?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:23 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
Dit inderdaad, waarom moeten we kleiner wonen, waarom alles inleveren, stop gewoon met importeren en laat de bevolking maar eens wat krimpen. In de jaren 70 en 80 ging het goed met 5 tot 8 miljoen mensen minder. Meer ruimte, geen crisissen en geen gedoe met een huis waarvoor je 2 bovenmodale inkomens moet hebben en je nier moet afstaan om de kosten van de aankoop te betalen. Vreselijk waar dit heen gaat.
Niks hebben, werken tot je 80ste en vooral je bek houden dat is wat er van je verwacht wordt en gelukkig zijn doe je maar in je eigen tijd als je tussen 6 plankjes ligt of als grijze stof in een urn.
We zijn nog dichtbevolkter als India en behoorlijk dicht bevolkt als je een grote groep eilanden uitsluit in dit vergelijkquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom niet eenvoudigweg meer bouwen?
Onzin. Nederland is voor een land dichtbevolkt, maar Nederland kan je ook gewoon zien als een heel dunbevolkte stad.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:29 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
We zijn nog dichtbevolkter als India en behoorlijk dicht bevolkt als je een grote groep eilanden uitsluit in dit vergelijk
https://www.populationpyramid.net/nl/bevolkingsdichtheid/2024/
Op een gegeven moment gaat de lol er vanaf zijn met bouwen. Al die wijken moeten energie hebben, wegen, die mensen moeten ergens werken, enz. dat is over 100 a 200 jaar niet houdbaar.
Inderdaad wat boeit het je dan nog aangezien je er geen last van hebt maar toch.
Ook bij sterrenrestaurants heb je gradaties in de prijzen he.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 13:29 schreef Momo het volgende:
[..]
Net alsof Jan Modaal daar wel komt. Dat soort restaurants is maar voor een klein deel van de bevolking.
Onzin, Nederland is nog steeds een land en we willen ook graag wat groen zonder dat je tegen een muur aankijkt.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Onzin. Nederland is voor een land dichtbevolkt, maar Nederland kan je ook gewoon zien als een heel dunbevolkte stad.
Men ziet u hier eigenlijk alleen maar continu zeuren. En dat u kennelijk onredelijk hoge eisen stelt wordt meer en meer duidelijk.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 13:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom zijn dan veel voorzieningen veel te duur voor de lagere inkomens? De lagere inkomens kunnen bijv. namelijk niet zo vaak als de rijken en hogere inkomens naar sterrenrestaurants gaan om zich daar te laten verwennen.
Dat is slechts een voorbeeld.
Ligt aan je gezinssituatie en levensfase vind ik: als je 60+ bent en je kinderen de deur uit zijn kun je best accepteren dat je die laatste 20 jaar van je leven op 50m2 woont. Als je 25-30 bent en nu als stel de stap wil zetten richting een carrière én gezinsuitbreiding is het heel anders.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:40 schreef Saboo het volgende:
We lopen allemaal te klagen over de woningcrisis, maar als je je vervolgens te goed voelt voor een woning van 50m2 creëer je toch echt je eigen probleem. Waarmee ik de woningcrisis niet wil ontkennen…. Maar sommige mensen mogen wel wat meer op zichzelf reflecteren.
Ja, maar zelfs dan…quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:44 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ligt aan je gezinssituatie en levensfase vind ik: als je 60+ bent en je kinderen de deur uit zijn kun je best accepteren dat je die laatste 20 jaar van je leven op 50m2 woont. Als je 25-30 bent en nu als stel de stap wil zetten richting een carrière én gezinsuitbreiding is het heel anders.
Maar dat doen mensen niet. Die voelen zich te goed voor 50m2. Laat staan wat ze voor die 50m2 moeten betalen. Nee, 'want vroeger....' blablabla.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:00 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ja, maar zelfs dan…
Begin gewoon ergens. Een gezin kun je ook starten op 50m2, vroeger deden ze niet anders. Dan kun je altijd verder kijken. Ik heb tot mijn 28e in het 33m2 huis gewoond en voelde me echt een bevoorrecht mens op mijn eigen kleine postzegeltje. Nogmaals, in onze arbeiderswoning van 55 m2 is een gezin van 4 opgegroeid. Zó krap was het ook eigenlijk niet (al zou ik 4 personen wel te veel vinden)
Boos bij je moeder blijven wonen omdat de aangeboden woningen niet je smaak zijn gaat ook niet bepaald helpen.
Het sneue vind ik dat je die verhalen altijd in de media hoort terwijl m.i. de echte slachtoffers de mensen zijn die niet kunnen scheiden, vast zitten in een gewelddadige relatie, of die geterroriseerd worden door de buurt of wat dan ook.
Maargoed. Dat zijn vaak niet de mensen die een nieuwbouwwoning van 180m2 hoeven.
Mensen blijven liever in hun slachtofferrol hangen dan dat ze de mouwen opstropen en instappen. Het moet allemaal precies in hun straatje passen anders doen ze het liever niet.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:00 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ja, maar zelfs dan…
Begin gewoon ergens. Een gezin kun je ook starten op 50m2, vroeger deden ze niet anders. Dan kun je altijd verder kijken. Ik heb tot mijn 28e in het 33m2 huis gewoond en voelde me echt een bevoorrecht mens op mijn eigen kleine postzegeltje. Nogmaals, in onze arbeiderswoning van 55 m2 is een gezin van 4 opgegroeid. Zó krap was het ook eigenlijk niet (al zou ik 4 personen wel te veel vinden)
Boos bij je moeder blijven wonen omdat de aangeboden woningen niet je smaak zijn gaat ook niet bepaald helpen.
Het sneue vind ik dat je die verhalen altijd in de media hoort terwijl m.i. de echte slachtoffers de mensen zijn die niet kunnen scheiden, vast zitten in een gewelddadige relatie, of die geterroriseerd worden door de buurt of wat dan ook.
Maargoed. Dat zijn vaak niet de mensen die een nieuwbouwwoning van 180m2 hoeven.
Gedraag ik me als een drammende priester/pastoor is het weer niet goed. Wat wil U dan eigenlijk lezen?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:37 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Men ziet u hier eigenlijk alleen maar continu zeuren. En dat u kennelijk onredelijk hoge eisen stelt wordt meer en meer duidelijk.
Ja, dat komt dus 'omdat vroeger'. Maar vroeger komt nooit meer terug, dus als dát is wat je wil, dan ga je nooit instappen, en daar is helemaal 0,0 mis mee, maar als je blijft hangen in zeuren over 'vroeger', dan bevalt dat 'nooit instappen' je dus schijnbaar niet, want anders had je daar geen last van en was je ook niet bezig met vergelijkingen trekken naar vroeger.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mensen blijven liever in hun slachtofferrol hangen dan dat ze de mouwen opstropen en instappen. Het moet allemaal precies in hun straatje passen anders doen ze het liever niet.
Hell, het hele televisie format van Kopen zonder Kijken is gestoeld op het feit dat teveel mensen liever geen concessies doen aan hun wensen en daarom maar blijven zitten en klagen dat er niks voor hun is.
Eigenlijk niets meer.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Gedraag ik me als een drammende priester/pastoor is het weer niet goed. Wat wil U dan eigenlijk lezen?
Die eisen waar je mee komt zijn vooral wénsen. Als je niet alles kunt realiseren kun je óf kijken wat niet absoluut prioriteit heeft, óf geen van je wensen willen wegstrepen en vervolgens boos aan de zijlijn blijven staan en alles en iedereen anders dan je eigen halsstarrigheid de schuld geven inderdaad.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:33 schreef ieniminimuis het volgende:
Tegenwoordig zijn er natuurlijk ook andere eisen. Men wil graag een open keuken, liefst met kookeiland. Dat kost ruimte tov van de keukens van vroeger. De keukens zijn tegenwoordig ook groter door apparatuur.
We willen het liefst een aparte wasruimte met wasmachine en droger.
Een garage en oprit.
De bedden zijn groter geworden, we hebben meer kastruimte nodig.
Dus ja meer ruimte is nodig als je aan de hedendaagse eisen zal willen voldoen.
Dit zijn natuurlijk geen eisen maar wensen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:33 schreef ieniminimuis het volgende:
Tegenwoordig zijn er natuurlijk ook andere eisen. Men wil graag een open keuken, liefst met kookeiland. Dat kost ruimte tov van de keukens van vroeger. De keukens zijn tegenwoordig ook groter door apparatuur.
Een garage en oprit.
Ik denk dat de meeste mensen met een budget onder de 3ton wel realistisch zijn en niet aan dat soort dingen denken. Wat mensen wel graag zien is tenminste 50m2 en een aparte slaapkamer.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:33 schreef ieniminimuis het volgende:
Een garage en oprit.
En als jij die open keuken niet kunt betalen houdt het op. Als je geen keukeneiland kunt betalen, houdt het op. Geen aparte wasruimte kunnen betalen, dan houdt het op, idem voor een oprit, een garage en en en. Als je al die dingen ziet als eisen of als 'de standaard', waar je blijkbaar geen concessies op wil doen, dan is het probleem niet dat er geen huizen zijn, dan is het dat je teveel noten op je zang hebt voor wat je aan budget hebt.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:55 schreef ieniminimuis het volgende:
Een open keuken is geen wens, maar tegenwoordig de standaard hoor.
#wegmetonsquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:13 schreef Kopiko het volgende:
Ah, we zijn ook nog eens op dat gebied verwend.
Wat zijn we toch verschrikkelijk.
Dat is wel heel erg kort door de bocht.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En als jij die open keuken niet kunt betalen houdt het op. Als je geen keukeneiland kunt betalen, houdt het op. Geen aparte wasruimte kunnen betalen, dan houdt het op, idem voor een oprit, een garage en en en. Als je al die dingen ziet als eisen of als 'de standaard', waar je blijkbaar geen concessies op wil doen, dan is het probleem niet dat er geen huizen zijn, dan is het dat je teveel noten op je zang hebt voor wat je aan budget hebt.
quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En als jij die open keuken niet kunt betalen houdt het op. Als je geen keukeneiland kunt betalen, houdt het op. Geen aparte wasruimte kunnen betalen, dan houdt het op, idem voor een oprit, een garage en en en. Als je al die dingen ziet als eisen of als 'de standaard', waar je blijkbaar geen concessies op wil doen, dan is het probleem niet dat er geen huizen zijn, dan is het dat je teveel noten op je zang hebt voor wat je aan budget hebt.
Ja dag, een keukeneiland willen en daar geen concessies op willen doen omdat dat 'tegenwoordig de standaard is' is simpelweg belachelijk als je niet eens aan de 250k aan hypotheek kunt komen met je inkomen. Dan zul je toch echt wat wensen moeten gaan laten varen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:20 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Wil je een zakdoek?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:36 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
Onzin, Nederland is nog steeds een land en we willen ook graag wat groen zonder dat je tegen een muur aankijkt.
Je vergelijking slaat natuurlijk nergens op.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:30 schreef SpecialK het volgende:
"Mensen zijn verwend"
Hou op hoor. Dit slaat echt nergens op. Dit is verwend millennial gedrag die teveel Instagram of TikTok hebben gekeken.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:55 schreef ieniminimuis het volgende:
Een open keuken is geen wens, maar tegenwoordig de standaard hoor.
Onzin. Jij denkt dat mensen in die tijd met stenen sabeltand tijger huiden aan het snijden waren?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:53 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Je vergelijking slaat natuurlijk nergens op.
De jaren 50, 60, 70.. dat was hard werken en vergeleken met nu een erg primitief bestaan.
1 persoon kon met 1 full-time werk een huis kopen en een gezin voeden. Idd.quote:De man fulltime aan het werk, vrouw achter het aanrecht en voor de rest een weekje kamperen in het jaar?
Een simpele kleine kutauto voor de deur.
Het enige deel van je betoog wat ergens op slaat. Inderdaad. Tegenwoordig is de norm om 1 of zelfs 2 vliegvakanties per jaar te hebben. En het feit dat dat nog steeds soort van betaalbaar is is een godswonder.quote:Nu moet iedereen de wereld zien.
Vroeger was er een auto voor de deur. Tegenwoordig is de norm veel meer dat mensen (vooral in de stad) bezig zijn met deel-auto's en met de fiets of andere micro-mobility dingen naar hun werk gaan. 2 auto's is echt niet de norm in Nederland. Je fantaseert.quote:Minimaal twee auto's voor de deur.
Was in de jaren 60/70 ook al. Toen was dat nog prima betaalbaar met 1 salaris.quote:Het huis moet o zo comfortabel zijn, modern ingericht enz.
Parttime werken maar wel 2 salarissen, he. Remote is niet de norm. Heeft ook niks met de discussie te maken. Werk is werk.quote:Oja parttime werken, remote natuurlijk,
Gemiddeld netto salaris voor nederland is volgens mij 3100 euro. Wederom fantasie.quote:en minimaal 5k netto per maand verdienen.
Ze zijn veel te veel verwend lijkt mij. Kijk maar eens dat ze ook te maken zullen hebben met schulden en zo. Dus zowel ze denken dat ze makkelijk rond kunnen komen, wordt het veel moeilijker. Ze komen heus wel achter dat het niet kan. Bedrijven gaan in de toekomst goedkopere medewerkers aannemen zowel oudere ervaren medewerker te duur zijn. Niet elk bedrijf kan een man of vrouw 5k netto per maand betalen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:53 schreef Joppiez het volgende:
[..]
De jaren 50, 60, 70.. dat was hard werken en vergeleken met nu een erg primitief bestaan.
De man fulltime aan het werk, vrouw achter het aanrecht en voor de rest een weekje kamperen in het jaar?
Nu moet iedereen de wereld zien. Minimaal twee auto's voor de deur. Het huis moet o zo comfortabel zijn, modern ingericht enz. Oja parttime werken, remote natuurlijk, en minimaal 5k netto per maand verdienen. Kinderen een iPhone een dag nadat ze zindelijk geworden zijn. enz.
5559 euro ., gemiddelde salaris in jaren 70quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Onzin. Jij denkt dat mensen in die tijd met stenen sabeltand tijger huiden aan het snijden waren?
[..]
1 persoon kon met 1 full-time werk een huis kopen en een gezin voeden. Idd.
Tegenwoordig zijn er zelfs geen woningen meer voor 2 starters die full time werken en hun geld samenvoegen.
Dat is achteruitgang. Hoe je het ook probeert te goed te lullen.
[..]
Het enige deel van je betoog wat ergens op slaat. Inderdaad. Tegenwoordig is de norm om 1 of zelfs 2 vliegvakanties per jaar te hebben. En het feit dat dat nog steeds soort van betaalbaar is is een godswonder.
[..]
Vroeger was er een auto voor de deur. Tegenwoordig is de norm veel meer dat mensen (vooral in de stad) bezig zijn met deel-auto's en met de fiets of andere micro-mobility dingen naar hun werk gaan. 2 auto's is echt niet de norm in Nederland. Je fantaseert.
[..]
Was in de jaren 60/70 ook al. Toen was dat nog prima betaalbaar met 1 salaris.
[..]
Parttime werken maar wel 2 salarissen, he. Remote is niet de norm. Heeft ook niks met de discussie te maken. Werk is werk.
[..]
Gemiddeld netto salaris voor nederland is volgens mij 3100 euro. Wederom fantasie.
In de jaren 70 was het modale JAARinkomen ¤ 5.559 euro ZONDER inflatiecorrectie... Dan snap je wellicht waarom het zinloos is om met harde cijfers rond te gaan smijten.
Als je inflatiecorrectie meerekent zal je ontdekken dat mensen vroeger meer besteedbaar inkomen hadden en meer opties hadden op de huizenmarkt en in de supermarkt dan vandaag.
ik kon inderdaad een woning kopen toen voor 110 .000 guldenquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:04 schreef SpecialK het volgende:
1 persoon kon met 1 full-time werk een huis kopen en een gezin voeden. Idd.
Tegenwoordig zijn er zelfs geen woningen meer voor 2 starters die full time werken en hun geld samenvoegen.
Dat is achteruitgang. Hoe je het ook probeert te goed te lullen.
ja we hadden geen TV , ook geen kleuren tv dusquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:53 schreef Joppiez het volgende:
De man fulltime aan het werk, vrouw achter het aanrecht en voor de rest een weekje kamperen in het jaar?
Klopt. En ze moeten dat in elk topic ook even melden maar oh wee als je kritiek hebtquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:23 schreef Fok-it het volgende:
Coolguy en Scorpie zijn echt walgelijke boomers met hun afbetaalde hypotheekje, lekker verwend niet willen settelen voor minder dan 200m2 maar ondertussen janken om de generatie die 'elke week een nieuwe iPhone wil 'flikker een end op
ik denk dat men een huis wil , dondert niet wat voor keukenquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
Ja dag, een keukeneiland willen en daar geen concessies op willen doen omdat dat 'tegenwoordig de standaard is' is simpelweg belachelijk als je niet eens aan de 250k aan hypotheek kunt komen met je inkomen. Dan zul je toch echt wat wensen moeten gaan laten varen.
Is niet afbetaald, ik ben verre van een boomer, ik heb gesetteld voor minder dan 200m2 (en geen eens een keukeneiland!) en mijn 1e huis had al helemaal niks van dat alles.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:23 schreef Fok-it het volgende:
Coolguy en Scorpie zijn echt walgelijke boomers met hun afbetaalde hypotheekje, lekker verwend niet willen settelen voor minder dan 200m2 maar ondertussen janken om de generatie die 'elke week een nieuwe iPhone wil 'flikker een end op
Ik een boomerquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:23 schreef Fok-it het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)bod-kiezen~a172946c/quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is niet afbetaald, ik ben verre van een boomer, ik heb gesetteld voor minder dan 200m2 (en geen eens een keukeneiland!) en mijn 1e huis had al helemaal niks van dat alles.
Maar als je er eenmaal tussen zit wordt alles een stuk makkelijker. Maar hey, lekker vanaf de zijlijn blijven janken dat het oneerlijk is. Daarvan zul je vast snel wél een huis kunnen kopen dat aan alle wensen eisen voldoet.
Of niet, en dan blijf je tot in het einde der tijden janken 'boehoehoehoe het is de schuld van hunnie'.
"Met één modaal inkomen heb je 1,7 procent van het totale woningaanbod om uit te kiezen"quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik een boomerhardop gelachen.
Een harde eis dat er een open keuken in je huis moet zitten alvorens je überhaupt het wil kopen is natuurlijk geen eis maar gewoon een beetje een domme redenatie en heeft bar weinig met realiteitszin te maken.
Zoals CG al zegt zijn ook wij begonnen met veel minder dan we zouden willen, omdat we ook wel door hadden dat je als starters op de markt beter kan beginnen met wat minder eisen en daarna opbouwen dan dat je continue aan de zijkant roept hoe erg het allemaal wel niet is en je continue buiten de boot piest.
Ik heb toch nooit meegedaan met het bouwen van te kleine woningen? De schuld ligt dan toch bij anderen?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:33 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Eigenlijk niets meer.
Hooguit misschien wanneer u hier eindelijk met berichten komt waaruit blijkt dat u aan uw problemen werkt en de schuld niet bij anderen legt.
De langspeelplaat loopt vastquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is niet afbetaald, ik ben verre van een boomer, ik heb gesetteld voor minder dan 200m2 (en geen eens een keukeneiland!) en mijn 1e huis had al helemaal niks van dat alles.
Maar als je er eenmaal tussen zit wordt alles een stuk makkelijker. Maar hey, lekker vanaf de zijlijn blijven janken dat het oneerlijk is. Daarvan zul je vast snel wél een huis kunnen kopen dat aan alle wensen eisen voldoet.
Of niet, en dan blijf je tot in het einde der tijden janken 'boehoehoehoe het is de schuld van hunnie'.
Ah daar komt de langspeelplaat van 25 geleden weer op de proppen, alles en iedereen met ook maar een beetje inkomen moet een eengezinswoning in hartje Amsterdam kunnen kopen. Gaap.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:47 schreef Fok-it het volgende:
[..]
"Met één modaal inkomen heb je 1,7 procent van het totale woningaanbod om uit te kiezen"
'extreem' veeleisend wel ja
Mss kunt u voor 'n prikkie een alvast leeggekomen loods op het terrein van TATA huren.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:51 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb toch nooit meegedaan met het bouwen van te kleine woningen? De schuld ligt dan toch bij anderen?
Die 1,7 procent slaat niet op Amsterdam maar op heel het land.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ah daar komt de langspeelplaat van 25 geleden weer op de proppen, alles en iedereen met ook maar een beetje inkomen moet een eengezinswoning in hartje Amsterdam kunnen kopen. Gaap.
Ja, en als je gelezen had waar hij met zijn rode waas op gereageerd had, had je gezien dat ik met name de lui die al 10 jaar lang aan de zijlijn staan met onrealistische “eisen” zoals een open keuken terwijl je als starter net begint aanspreek. Die lui missen de boot, al tien jaar lang.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Die 1,7 procent slaat niet op Amsterdam maar op heel het land.
Ik wist niet dat eengezinswoningen in hartje Amsterdam 98,3% van het woningaanbod uitmaken.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ah daar komt de langspeelplaat van 25 geleden weer op de proppen, alles en iedereen met ook maar een beetje inkomen moet een eengezinswoning in hartje Amsterdam kunnen kopen. Gaap.
vroeger (1990 ) had je Premie A en Premie B subsidie voor laagst betaalden , toen kon IEDEREEN een huis kopenquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, en als je gelezen had waar hij met zijn rode waas op gereageerd had, had je gezien dat ik met name de lui die al 10 jaar lang aan de zijlijn staan met onrealistische “eisen” zoals een open keuken terwijl je als starter net begint aanspreek. Die lui missen de boot, al tien jaar lang.
Maar blijf vooral hameren over hoe je met een modaal salaris geen huis kan kopen. Dat kon je 15 jaar geleden ook al niet meer, ondertussen vaart die boot steeds verder weg.
Dit.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, en als je gelezen had waar hij met zijn rode waas op gereageerd had, had je gezien dat ik met name de lui die al 10 jaar lang aan de zijlijn staan met onrealistische “eisen” zoals een open keuken terwijl je als starter net begint aanspreek. Die lui missen de boot, al tien jaar lang.
Maar blijf vooral hameren over hoe je met een modaal salaris geen huis kan kopen. Dat kon je 15 jaar geleden ook al niet meer, ondertussen vaart die boot steeds verder weg.
Ja en nu niet meer. Jammer dan. Vroeger komt niet terug.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vreoger had je Premie A en Premie B subsidie voor laagst betaalden , toen kon IEDEREEN een huis kopen
echt IEDEREEN
Dat zou wel moeten, willen we weer jonge Nederlandse gezinnen of alleen import en statushouders die hun familie gaan ophalenquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja en nu niet meer. Jammer dan. Vroeger komt niet terug.
En dat is dan moderator..quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja en nu niet meer. Jammer dan. Vroeger komt niet terug.
Hij zegt iets wat niet waar is? Of bevalt het antwoord je gewoon niet en ga je daarom maar huilen?quote:
De tranen staan op m'n wangen inderdaad.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hij zegt iets wat niet waar is? Of bevalt het antwoord je gewoon niet en ga je daarom maar huilen?
Dat je vervalt in persoonlijke aanvallen zegt inderdaad wel genoeg ja.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:36 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
De tranen staan op m'n wangen inderdaad.
Mensen die modaal verdienen missen de boot omdat ze massaal een open keuken willen? Willen ze ook allemaal iPhones en avocado toasts?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ok man, bedankt voor je mening.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat je vervalt in persoonlijke aanvallen zegt inderdaad wel genoeg ja.
het antwoord is dom , kortzichtig en erg kort met de simpele bedoeling om andere meningen te stuitenquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hij zegt iets wat niet waar is? Of bevalt het antwoord je gewoon niet en ga je daarom maar huilen?
Heb je het topic überhaupt gelezen of reageer je gewoon alleen op de laatste paar opmerkingen?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Mensen die modaal verdienen missen de boot omdat ze massaal een open keuken willen?
Het zou wel moeten? Leuk, dan vind jij even een tijdmachine uit. Vergane tijd komt niet terug.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het antwoord is dom en erg kortzichtig en erg kort met de bedoeling om andere meningen te stuiten
natuurlijk kan er weer zulke regelingen gemaakt wordenquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het zou wel moeten? Leuk, dan vind jij even een tijdmachine uit. Vergane tijd komt niet terug.
Je vergeet de briljante opmerking dat zo’n regeling helemaal niet veel geld hoeft te kosten.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het zou wel moeten? Leuk, dan vind jij even een tijdmachine uit. Vergane tijd komt niet terug.
Oh, ik heb gereageerd eerder in het topic.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Heb je het topic überhaupt gelezen of reageer je gewoon alleen op de laatste paar opmerkingen?
heel veel makkelijker echt waarquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:49 schreef Solotovski het volgende:
Een jaar of 10/15 was het toch wat makkelijker om op die trein te springen als starter, dat kun je moeilijk ontkennen
Dat is al 30 jaar niet meer het geval, dus waarom is dat nu opeens een argument in een discussie over het feit dat mensen die al 15 jaar aan de zijlijn staan te klagen continue de boot missen?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Oh, ik heb gereageerd eerder in het topic.
Ik reageer op je overreactie op die open keuken en doet alsof alle woningzoekende dat soort eisen hebben en het daarom hun schuld is dat ze niet kunnen kopen. Terwijl het groot probleem is voor een grote groep, niet enkel een paar prinsjes die een hele eisenlijst hebben.
Antwoord jij eens op het tweede deel van mijn post. Is het je eigen schuld als je geen woning kan vinden als je lerares of bankmedewerker bent, had je dan maar beter je best moeten doen in je leven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |