abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214729307
Volgens Nordstream 1 :

7.4 billion = total investment of Nord Stream
3 billion euros = cost of pipes and pipeline material
2 billion euros = cost of pipe-laying contracts

Dus 7.4 miljard voor eerste twee leidingen (Nord Stream 1). Nord Stream 2 had ik ergens gelezen een kleine 10 miljard. Dus in totaal inderdaad 20 miljard zeker, dus 5 miljard euro per leiding.

Er is nog 1 over, misschien wordt 'die weer operationeel ;)
pi_214729319
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 11:32 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Deze D66 mongolen bijvoorbeeld:

En ook de mainstream media dook er gelijk bovenop:

En daarnaast werd iedereen op internet, inclusief op fok, weer meteen voor 'wappie' / 'baudetlover' / 'putinpijper' uitgemaakt als diegene twijfelde aan dit verhaal en stelde dat het wel eens de VS of Oekraïne zelf geweest zouden kunnen zijn.

Als iemand jou een wappie heeft genoemd had je waarschijnlijk wel meer gedaan dan de optie openhouden dat het wellicht ook Oekraïne geweest kon zijn. Dat wemelen in slachtofferschap is zo triest.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:53:42 #178
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214729325
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 11:46 schreef Akathisia het volgende:

[..]
En wel met een land dat onze infrastructuur opblaast? Of dat heeft goedgekeurd, achtergehouden...? De vraag wordt op een gegeven moment welk land meer of minder onze of DL haar vijand is.
maar het was niet onze infrastructuur
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_214729330
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 11:47 schreef skrn het volgende:

[..]
Er zit 1 miljoen ton staal per pijpleiding. 4 miljoen in totaal. Staal kost ongeveer 1000 EUR / ton, dus inkoopkosten staal alleen is al miljarden euros.

Het was een gigantisch project. Weinig gedaan op gelijke schaal ergens anders op wereld.
Een deel is gefinancierd door Gazprom, vandaar dat de kosten voor bedrijven in de EU laag bleven.

Sowieso was Nord Stream grotendeels privaat aangelegd, o.a. Uniper, Wintershall Dea, OMV, Engie en Shell hebben de kosten / leningen opgebracht, Gazprom de rest.
pi_214729351
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 11:46 schreef Akathisia het volgende:

[..]
En wel met een land dat onze infrastructuur opblaast? Of dat heeft goedgekeurd, achtergehouden...? De vraag wordt op een gegeven moment welk land meer of minder onze of DL haar vijand is.
Onze band met Oekraïne kan wel een stootje hebben. Maar het helpt niet mee, uiteraard.

Een groot deel van de kosten van Nord Stream is door Gazprom betaald, dus het zijn niet alleen Europese bedrijven die het vervroegd hebben moeten afschrijven.

Vanuit Oekraïne begrijp ik het deels ook nog wel, je wil tenslotte dat de vijand waar je je tegen verdedigt zo min mogelijk inkomsten heeft om die oorlog in gang te houden. Nord Stream was een inkomstenbron voor Rusland.
pi_214729356
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een deel is gefinancierd door Gazprom, vandaar dat de kosten voor bedrijven in de EU laag bleven.

Sowieso was Nord Stream grotendeels privaat aangelegd, o.a. Uniper, Wintershall Dea, OMV, Engie en Shell hebben de kosten / leningen opgebracht, Gazprom de rest.
Constructie en staallevering bovendien grotendeels gedaan door Europese bedrijven.

In geld is er weinig verloren gegaan, daar ben ik het wel mee eens.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:57:51 #182
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_214729361
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 11:51 schreef skrn het volgende:
Volgens Nordstream 1 :

Er is nog 1 over, misschien wordt 'die weer operationeel ;)
nee

europa heeft het wel gehad met een gas deal met Ruzzia

Trump had gelijk in 2018 maar Mw Merkel die wilde niet luisteren , afhankelijk willen zijn van een dictator is heel erg dom

https://www.bnr.nl/nieuws(...)rview-sinds-aftreden

quote:
Internationaalo8 jun '22 11:42
Merkel blijft achter Ruslandbeleid staan in eerste interview sinds aftreden
Auteur: BNR Webredactie
Angela Merkel veroordeelt de Russische invasie in Oekraïne, maar vindt niet dat ze zelf te pro-Russisch is geweest in haar tijd als bondskanselier.

Dat zei Merkel gisterenavond in het eerste interview sinds haar aftreden in december 2021.
Als leider van Duitsland heeft ze tot haar aftreden altijd geprobeerd de banden met Rusland aan te halen.
quote:
De periode 2007/2008 is cruciaal in de discussie over de relatie tussen Oekraïne en het Westen.

Het waren bondskanselier Merkel en de toenmalige Franse president Sarkozy die er in 2008 tijdens een belangrijke NAVO-top in Roemenië voor zorgden dat Oekraïne geen lid werd.
Het jaar daarvoor gaf Poetin aan tijdens de jaarlijkse Veiligheidsconferentie in München dat er wat hem betreft een einde moest komen aan de 'unipolaire wereldorde', waarin de Verenigde Staten de enige wereldmacht is.

Deze speech wordt gezien als de eerste keer dat Poetin openlijk verklaarde dat Rusland zich tegen het Westen zou keren.

[ Bericht 19% gewijzigd door michaelmoore op 16-08-2024 12:06:21 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_214729364
Vraag is ook, wat wist Rutte. En als Rutte het wist moet Schoof het ook geweten hebben.
pi_214729368
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 11:58 schreef Dutchguy het volgende:
Vraag is ook, wat wist Rutte. En als Rutte het wist moet Schoof het ook geweten hebben.
En dan?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_214729379
quote:
Rutte heeft er vast geen actieve herinnering aan ;)
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:00:24 #186
323876 michaelmoore
pi_214729382
quote:
doet er toch geen zaak toe, het resultaat is prima, weg met die pijpen,
nooit meer gaspijpen met Ruzzia , laat ze het naar brengen om de zuid met lng schepen

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 11:59 schreef nostra het volgende:

[..]
En dan?
ja en dan , en wat dan nog
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_214729393
D
quote:
Die heeft daar vast geen actieve herinnering aan :+
pi_214729396
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 12:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Rutte heeft er vast geen actieve herinnering aan ;)
Oh jij was me voor :D
pi_214729414
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 11:59 schreef nostra het volgende:

[..]
En dan?
Stap 1 is dit boven tafel krijgen. De rest is aan de politiek.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:06:56 #190
323876 michaelmoore
pi_214729424
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 12:05 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Stap 1 is dit boven tafel krijgen. De rest is aan de politiek.
niks boven water, prima zo
pi_214729464
Pompte Groningen toen nog gas op? Dan hebben we er toch prima aan verdiend?
pi_214729466
Goedpraters be like"Joah nee het is eigenlijk wel prima dat mijn buurman mijn auto heeft opgeblazen. Ik wilde toch al afvallen en mijn reisvermogen leverde zijn concurrent, de appie, teveel geld op. Nu kan ik alleen nog met de fiets boodschappen doen bij zijn vriend, de Jumbo. Mensen zouden eigenlijk vaker mijn spullen moeten opblazen. Vooral als ze goed kunnen uitleggen hoe het in hun én mijn voordeel is."
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_214729476
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 12:14 schreef Ulx het volgende:
Pompte Groningen toen nog gas op? Dan hebben we er toch prima aan verdiend?
'Wij' hebben ons blauw betaald aan exorbitante gasprijzen. En de effecten op de voedselprijzen is nog steeds aanwezig. Dus nee, ik heb er in ieder geval geen reet aan verdiend.
pi_214729502
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 12:14 schreef Akathisia het volgende:
Goedpraters be like"Joah nee het is eigenlijk wel prima dat mijn buurman mijn auto heeft opgeblazen. Ik wilde toch al afvallen en mijn reisvermogen leverde zijn concurrent, de appie, teveel geld op. Nu kan ik alleen nog met de fiets boodschappen doen bij zijn vriend, de Jumbo. Mensen zouden eigenlijk vaker mijn spullen moeten opblazen. Vooral als ze goed kunnen uitleggen hoe het in hun én mijn voordeel is."
Eens hoor.

Oekraine is zijn boekje ver te buiten gegaan.
pi_214729529
Al die Militaire Russische basissen in de wereld zijn ook een groot gevaar.

oh wacht
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:22:37 #196
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214729539
quote:
het was alleen niet jouw auto

het was de auto van je buurman waar jij aan mee hebt betaald om te carpoolen terwijl je wist dat dat een hele schimmige man was die bij andere mensen handgranaten in de tuin laat slingeren ... een van die andere mensen heeft de banden lek geprikt
pi_214729543
quote:
Ik wil dat het niet escaleert. Straks moeten onze kindertjes voor Big Energy gaan vechten in Oekraïne. Dat moeten we vermijden, nietwaar?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2024 12:23:27 ]
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:24:02 #198
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214729553
ik had het kwalijker gevonden als de Amerikanen het idd gedaan hadden

Oekrainers die een Russische pijpleiding opblazen vind ik niet zo heel interessant tbh
pi_214729565
quote:
88s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 12:24 schreef sp3c het volgende:
ik had het kwalijker gevonden als de Amerikanen het idd gedaan hadden

Oekrainers die een Russische pijpleiding opblazen vind ik niet zo heel interessant tbh
Dat sowieso.

Want dan was het NAVO-land tegen NAVO-land.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:25:48 #200
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214729569
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 12:25 schreef skrn het volgende:

[..]
Dat sowieso.

Want dan was het NAVO-land tegen NAVO-land.
Rusland is geen lid van de NAVO
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')