abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214704764
Een van mijn oudere familieleden is kinderloos en wil alvast allerlei zaken goed regelen.
Mij is gevraagd of ik in het testament wil worden aangewezen als executeur. Dat vind ik prima.

Maar nu is ze er achter gekomen dat dat mij geen zeggenschap geeft over haar wanneer zij bijvoorbeeld dement is geworden. Dat wil ze wel graag, want ze heeft gezien bij haar oude moedertje hoe lastig het is als er eigenlijk niemand bevoegd is tot het nemen van beslissingen terwijl die beslissingen wel genomen moeten worden.

Dus na overleg met de notaris is ze nu van plan om bij wijze van 'levenstestament', mij aan te wijzen als algemeen gevolmachtigde.
Dat betekent dat zodra die akte getekend is, ik *alles* mag doen uit/in haar naam. Hypotheken aangaan, haar huis verkopen, bankzaken regelen, medische poespas, alles. Natuurlijk ga ik dat alles niet doen, want zij is prima bij de tijd en ik ben niet op zoek naar gezeur.

Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die iets dergelijks geregeld hebben, of die op deze manier gevolmachtigd zijn voor iemand anders. Heeft iemand er ervaring mee?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214704820
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:13 schreef sigme het volgende:
Een van mijn oudere familieleden is kinderloos en wil alvast allerlei zaken goed regelen.
Mij is gevraagd of ik in het testament wil worden aangewezen als executeur. Dat vind ik prima.

Maar nu is ze er achter gekomen dat dat mij geen zeggenschap geeft over haar wanneer zij bijvoorbeeld dement is geworden. Dat wil ze wel graag, want ze heeft gezien bij haar oude moedertje hoe lastig het is als er eigenlijk niemand bevoegd is tot het nemen van beslissingen terwijl die beslissingen wel genomen moeten worden.

Dus na overleg met de notaris is ze nu van plan om bij wijze van 'levenstestament', mij aan te wijzen als algemeen gevolmachtigde.
Dat betekent dat zodra die akte getekend is, ik *alles* mag doen uit/in haar naam. Hypotheken aangaan, haar huis verkopen, bankzaken regelen, medische poespas, alles. Natuurlijk ga ik dat alles niet doen, want zij is prima bij de tijd en ik ben niet op zoek naar gezeur.

Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die iets dergelijks geregeld hebben, of die op deze manier gevolmachtigd zijn voor iemand anders. Heeft iemand er ervaring mee?
Mijn moeder moet eerst ziek genoeg zijn, dan ben ik dit voor mijn moeder.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:22:11 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214704845
Ja, wij hadden zo’n volmacht voor mijn moeder.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214704846
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Is dat dan nu al geregeld en is er een bepaling om vast te stellen dat ze 'ziek genoeg' is, of gaat je moeder zo'n akte opstellen als ze ziek genoeg is?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214704857
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef Lienekien het volgende:
Ja, wij hadden zo’n volmacht voor mijn moeder.
Ook door je moeder opgesteld en geldig toen zij nog prima te pas was?
Deze tante van mij is van plan om pas over 20 jaar dood te gaan, en ik ben dus per direct volledig gevolmachtigd. Ze is van plan de akte in oktober te gaan tekenen.
pi_214704865
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef sigme het volgende:

[..]
Is dat dan nu al geregeld en is er een bepaling om vast te stellen dat ze 'ziek genoeg' is, of gaat je moeder zo'n akte opstellen als ze ziek genoeg is?
Dat is nu al geregeld. Verklaring van haar huisarts is een moment, of als dit via rechter verzocht word.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:32:14 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214704976
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:23 schreef sigme het volgende:

[..]
Ook door je moeder opgesteld en geldig toen zij nog prima te pas was?
Deze tante van mij is van plan om pas over 20 jaar dood te gaan, en ik ben dus per direct volledig gevolmachtigd. Ze is van plan de akte in oktober te gaan tekenen.
Ze was al tanende. En de volmacht ging onmiddellijk in.

Ik zou in het geval van je tante wel even het advies vragen aan de notaris over wanneer de volmacht in zou moeten gaan en hoe dat dan gaat. Als er nog geen enkele aanleiding is, is direct in laten gaan wel een ding. Geeft je dat ook direct een verantwoordelijkheid?
En ik weet ik dus niet hoe dat bijv. werkt bij in laten gaan bij dementie: wie gaat dat dan vaststellen? Werkt een geriater daar aan mee? Wat als je tante dan niet wil meewerken?

Het is wel mooi dat je tante jou zo vertrouwt. Je zou ook nog kunnen denken aan het met haar bespreken van wat ze tzt medisch nog wel en niet wil en hoe ze die wensen laat vastleggen.
pi_214705287
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is nu al geregeld. Verklaring van haar huisarts is een moment, of als dit via rechter verzocht word.
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ze was al tanende. En de volmacht ging onmiddellijk in.

Ik zou in het geval van je tante wel even het advies vragen aan de notaris over wanneer de volmacht in zou moeten gaan en hoe dat dan gaat. Als er nog geen enkele aanleiding is, is direct in laten gaan wel een ding. Geeft je dat ook direct een verantwoordelijkheid?
Mijn tante heeft bewust, in overleg met de notaris, gekozen dat het direct ingaat, en niet (pas) na verklaring van een arts. Ik begreep dat de rest van de formuleringen/keuzes nogal standaard was (of weinig te kiezen), maar dat er juist over dit punt gesproken is en hiervoor gekozen.

In de volmacht staat dan ook dat ik jaarlijks verslag aan haar moet uitbrengen, want ik kan dus per direct namens haar 'zaken doen'.

quote:
En ik weet ik dus niet hoe dat bijv. werkt bij in laten gaan bij dementie: wie gaat dat dan vaststellen? Werkt een geriater daar aan mee? Wat als je tante dan niet wil meewerken?
Zie je daar een verschil met dezelfde toestand wanneer ik (nog) niet gevolmachtigd zou zijn? Ik zie dat zo snel niet, maar ik heb ook geen enkele ervaring in die hoek.

quote:
Het is wel mooi dat je tante jou zo vertrouwt. Je zou ook nog kunnen denken aan het met haar bespreken van wat ze tzt medisch nog wel en niet wil en hoe ze die wensen laat vastleggen.
Ja, dat lijkt me wel passend. In die zin vind ik het ook (uitnodigen tot) een verdieping van onze relatie.
pi_214705505
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:54 schreef sigme het volgende:
In de volmacht staat dan ook dat ik jaarlijks verslag aan haar moet uitbrengen, want ik kan dus per direct namens haar 'zaken doen'.
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.

Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.

Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.

(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2024 20:14:30 ]
pi_214705758
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.
Oh. Goh. Misschien ben ik niet achterlijk en kan ik wel lezen wat er staat?

quote:
Oh. Goh. Tsja, dat zal dan wel de juridische enig mogelijk manier zijn. slogies.
quote:
Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.

(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)
Als je eerst zoveel onzin uitslaat dan verliest zo'n oproep toch wel wat aan waarde.
Als je alsnog wel iets zinnigs hebt toe te voegen hoor ik het graag.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:33:12 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214705830
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:54 schreef sigme het volgende:

[..]
[..]
Mijn tante heeft bewust, in overleg met de notaris, gekozen dat het direct ingaat, en niet (pas) na verklaring van een arts. Ik begreep dat de rest van de formuleringen/keuzes nogal standaard was (of weinig te kiezen), maar dat er juist over dit punt gesproken is en hiervoor gekozen.

[..]
Zie je daar een verschil met dezelfde toestand wanneer ik (nog) niet gevolmachtigd zou zijn? Ik zie dat zo snel niet, maar ik heb ook geen enkele ervaring in die hoek.
[..]
Ja, dat lijkt me wel passend. In die zin vind ik het ook (uitnodigen tot) een verdieping van onze relatie.
Wat zouden dat dan voor zaken zijn waarover je verslag zou moeten uitbrengen?

En ik weet dat dus niet wat het verschil is tussen in werking laten treden als een bepaalde toestand zich aandient vs. het handelingsonbekwaam laten verklaren via de rechter. Een verschil is in ieder geval wel dat er dan al iemand is aangewezen door de persoon die het betreft.

Goed bespreken wat de verwachtingen zijn.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:36:58 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214705893
Overigens, als het je tante niet zou bevallen wat je doet, dan kan ze in principe op elk moment de volmacht weer intrekken.
pi_214705980
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat zouden dat dan voor zaken zijn waarover je verslag zou moeten uitbrengen?
De formulering is 'De gevolmachtigde is jaarlijks verplicht rekening en verantwoording aan mij af te leggen over het voorafgaande jaar. Na goedkeuring van de rekening en verantwoording zal ik de gevolmachtigde décharge verlenen. Indien () als gevolmachtigde optreedt, zal zij, ingeval ik wilsonbekwaam ben, geen rekening en verantwoording moeten afleggen.'

Alles wat ik gedaan heb in mijn rol als gevolmachtigde, denk ik. Dus namens haar een lening afgesloten, of een huis gekocht, of een hypotheek afgelost, in rechte opgetreden, plus al het overige dat opgesomd staat. Wat kort & goed erop neerkomt dat ik gevolmachtigd voor alles ben tenzij ik dood ben, of failliet, of wilsonbekwaam.

quote:
En ik weet dat dus niet wat het in werking laten treden als een bepaalde toestand zich aandient vs. het handelingsonbekwaam laten verklaren via de rechter. Een verschil is in ieder geval wel dat er dan al iemand is aangewezen door de persoon die het betreft.
Deze situatie is dus weer anders, er is noch een 'in werking treding als bepaalde toestand', noch een 'handelingsonbekwaam' nodig; ik ben per oktober 2024 gevolmachtigd.

quote:
Goed bespreken wat de verwachtingen zijn.
:Y
pi_214706020
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:36 schreef Lienekien het volgende:
Overigens, als het je tante niet zou bevallen wat je doet, dan kan ze in principe op elk moment de volmacht weer intrekken.
Ja gelukkig wel. Moet ze dan een notariële akte van laten opmaken, mij schriftelijk mededeling daarvan doen, een kopie van die mededeling aan de bewaarder van de akte sturen en die maakt er dan aantekening van op de akte.

Mijn opzegoptie is iets eenvoudiger want ik hoef daarvan geen akte te laten opmaken.
pi_214706162
Mijn schoonmoeder had mij in haar levenstestament als gevolmachtigde aangewezen voor financiële zaken en voor de andere zaken haar zoon en mij samen. Ze had het levenstestament net getekend toen ze vrij snel daarna overleed, ik had echt net de boel bij de ING vastgelegd en heb nog een paar kleine administratieve dingetjes kunnen regelen en toen ging het reguliere testament in werking.
Dus verder geen concrete ervaring maar ik vond het nogal wat om zo direct de boel bij mij/ons in handen te geven, er sprak echt een absoluut vertrouwen uit.
pi_214706300
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:54 schreef Doedezemaar het volgende:
Dus verder geen concrete ervaring maar ik vond het nogal wat om zo direct de boel bij mij/ons in handen te geven, er sprak echt een absoluut vertrouwen uit.
Ja, dat vind ik ook nogal wat. Ik had ook niet verwacht dat het zo in elkaar zou zitten als het nu blijkt te zitten, dus dat dat vertrouwen op per direct en voor de hele periode tot aan haar dood (of de mijne) zou gaan gelden.
Ik was meer uitgegaan van een of ander 'moment' waarop het geactiveerd zou worden, dus wat @investeerdertje bijvoorbeeld beschrijft, na een artsverklaring. Of wanneer ik er een beroep op zou doen ofzo, dat het dan op mijn gezag vanaf dan 'geldt'.
Overigens is mijn liefste aangewezen als mijn vervanger mocht ik de functie niet kunnen of willen vervullen. Wat ik wel nóg een grotere vertrouwensstap vind.
pi_214706359
quote:
82s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:28 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh. Goh. Misschien ben ik niet achterlijk en kan ik wel lezen wat er staat?
[ afbeelding ]
[..]
Oh. Goh. Tsja, dat zal dan wel de juridische enig mogelijk manier zijn. slogies.
[..]
Als je eerst zoveel onzin uitslaat dan verliest zo'n oproep toch wel wat aan waarde.
Als je alsnog wel iets zinnigs hebt toe te voegen hoor ik het graag.
Oh. Goh. Zoek het lekker uit zeg, met je afsluitende vraag in de OP.
pi_214706391
quote:
16s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 21:09 schreef r_one het volgende:

[..]
Oh. Goh. Zoek het lekker uit zeg, met je afsluitende vraag in de OP.
Ik ben niet op zoek naar onzin. Dit is WGR. Melden dat ik geen zaken kan doen namens haar terwijl dat uitdrukkelijk wel het geval is, is onzin. Ga dat maar elders spuien.
pi_214706542
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 21:11 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik ben niet op zoek naar onzin. Dit is WGR.
Joh :')
Dat hoef je -uitgesproken- mij niet te vertellen hoor.

Maar zoals gezegd, zoek het lekker zelf uit :6 :W
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:35:25 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214706791
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:43 schreef sigme het volgende:

[..]
De formulering is 'De gevolmachtigde is jaarlijks verplicht rekening en verantwoording aan mij af te leggen over het voorafgaande jaar. Na goedkeuring van de rekening en verantwoording zal ik de gevolmachtigde décharge verlenen. Indien () als gevolmachtigde optreedt, zal zij, ingeval ik wilsonbekwaam ben, geen rekening en verantwoording moeten afleggen.'

Alles wat ik gedaan heb in mijn rol als gevolmachtigde, denk ik. Dus namens haar een lening afgesloten, of een huis gekocht, of een hypotheek afgelost, in rechte opgetreden, plus al het overige dat opgesomd staat. Wat kort & goed erop neerkomt dat ik gevolmachtigd voor alles ben tenzij ik dood ben, of failliet, of wilsonbekwaam.
[..]
Deze situatie is dus weer anders, er is noch een 'in werking treding als bepaalde toestand', noch een 'handelingsonbekwaam' nodig; ik ben per oktober 2024 gevolmachtigd.
[..]
:Y
Dus als je niks doet, kan je verslag kort zijn.
pi_214706930
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 21:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dus als je niks doet, kan je verslag kort zijn.
Ja :Y.
Maar ook dan heb ik dus décharge nodig. Er staat niks over de vorm of de verslaglegging etc. Of de termijn, of de sancie bij uitblijven van een van beide. Dus het lijkt me ook zelfs bij wel handelen een tamelijk papieren letter.
Na overlijden kunnen erfgenamen wel een verslag van mijn over het laatste jaar voor overlijden vragen.
pi_214707706
quote:

Mijn partner en ik hebben samen elk een levenstestament met elkaar als volmachtige, zowel financieel als medisch, onze ervaring is niet meer dan opstellen, tekenen en dat is het.

Maar wat wil je weten, waar zoek je naar?
pi_214707789
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef sigme het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is zo'n 'ouderwetse' uit of rond 2009-2012 en noemden ze bij Netwerk Notarissen "Zorg voor later".

Het is zo'n beetje hetzelfde als een levenstestament met als verschil dat de notaris een verklaring van een arts nodig heeft om het te activeren. (Niks mis mee, alleen stellen ze dit soort documenten volgens mij niet meer op?)

Nog een aanvulling naar aanleiding wat onze notaris ons vertelde bij het eerste gesprek.

Wij wilden eigenlijk ook een "Zorg voor later" testament en hij vertelde dat dit toch problemen zou kunnen opleveren bij het laten activeren van het testament met of na de verklaring van een arts, omdat familieleden of andere belanghebbende de boel kunnen traineren of tegenhouden door te gaan procederen en dat kan op sommige momenten hele vervelende situaties opleveren. (Denk aan beslissen over leven of dood, wel of niet behandelen en dergelijke.)

Dat is één van de redenen om tegenwoordig direct de volmacht in te laten gaan, niemand kan achteraf bezwaar maken. (Wel mondeling maar niet juridisch want het testament is bij leven en welzijn opgesteld, de notaris heeft de verplichting om goed uit te zoeken en vast te stellen of niemand gedwongen daar de volmacht afgeeft.)

[ Bericht 24% gewijzigd door PieterCornelis op 13-08-2024 23:12:14 ]
pi_214707931
quote:

[..]

Nee, het huidige levenstestament geeft je direct de volmacht en daar gaat de notaris je een paar keer op wijzen bij het geven van de opdracht en nogmaals een paar keer bij het tekenen.

Onze notaris vertelde dat het vaker te veel gedoe was bij het in moeten leveren van de verklaringen van artsen om de wilsonbekwaamheid op papier te krijgen, of familieleden met andere plannen/ideeën gingen procederen, de boel vertragen en dat kan op momenten waar snel beslissingen genomen moeten worden de boel akelig frusteren.

Je geeft de ander of elkaar direct 100% volmacht over het gedeelte medisch en/of financieel
pi_214708133
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 22:42 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
[..]
Dat is zo'n 'ouderwetse' uit of rond 2009-2012 en noemden ze bij Netwerk Notarissen "Zorg voor later".
Nee. Vrij recent.
pi_214708175
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 23:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee. Vrij recent.
Wij hebben onze levenstestamenten in 2021 op laten stellen, net mijn reactie iets aangepast nog net voor ik jouw reactie las, het zou gedoe kunnen opleveren met andere belanghebbenden.

In de meeste families zal het best goed lopen, in andere families loopt het soms ook spaak tussen de kinderen onderling, dan heeft de één toch een andere kijk op zaken dan de ander.

Onze notaris raadde de 100% volmachten bij ons aan, gedaan met de bedoeling er hopelijk geen gebruik van hoeven te maken... :)
pi_214708373
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 23:15 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Wij hebben onze levenstestamenten in 2021 op laten stellen, net mijn reactie iets aangepast nog net voor ik jouw reactie las, het zou gedoe kunnen opleveren met andere belanghebbenden.

In de meeste families zal het best goed lopen, in andere families loopt het soms ook spaak tussen de kinderen onderling, dan heeft de één toch een andere kijk op zaken dan de ander.

Tja, ik wens ze veel succes met procederen. Zodra dat volmacht er is, dan is die er ook. Daar ben ik niet zo bang voor. Dit is overigens wel de reden waarom er maar een gevolmachtigde is.

Meerdere kapiteins op een schip werkt niet.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:47:04 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214708388
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 23:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Tja, ik wens ze veel succes met procederen. Zodra dat volmacht er is, dan is die er ook. Daar ben ik niet zo bang voor. Dit is overigens wel de reden waarom er maar een gevolmachtigde is.

Meerdere kapiteins op een schip werkt niet.
Mijn ervaring is anders.

Mijn broer en ik waren beide gevolmachtigd voor onze moeder. Voor medische zaken mochten we elk apart beslissen (vanwege mogelijke urgente zaken), financieel moesten we alles gezamenlijk beslissen.

Ik kan je verklaren dat er niet één wanklank is geweest en alles in absolute harmonie is verlopen.
pi_214708411
Mijn ouders hebben het drie jaar geleden geregeld; mijn broer en ik mogen alles. Ik kan vooral zeggen: regel het op tijd. Het is zo verdomd handig. Vooral als ze het ineens zelf niét meer blijken te kunnen. Het hebben van een volmacht opent deuren en daar ben je blij mee op het moment dat het nodig is.

Overigens hebben mijn betere helft en ik het afgelopen maart over en weer ook geregeld.

En verder wat Lienekien hierboven zegt. Mijn broer en ik regelen dus al een jaar of 3 alle zaken die onze ouders niet meer willen of niet meer kunnen. We hebben beiden maar één doel en dat is eea zo goed mogelijk voor ze in orde maken. Hoewel we niet per se elkaars favo zijn, gaat dit zonder problemen.
pi_214708432
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 23:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Mijn ervaring is anders.

Mijn broer en ik waren beide gevolmachtigd voor onze moeder. Voor medische zaken mochten we elk apart beslissen (vanwege mogelijke urgente zaken), financieel moesten we alles gezamenlijk beslissen.

Ik kan je verklaren dat er niet één wanklank is geweest en alles in absolute harmonie is verlopen.
Ik ken echt alleen maar drama verhalen, zeker op het financiële vlak.
pi_214708437
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 23:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan ken je nu twee niet-drama verhalen ^O^
  woensdag 14 augustus 2024 @ 00:05:04 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214708457
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 23:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Echt nul drama.

Ik denk dat het de combinatie van eigenschappen is en wat we inmiddels al met elkaar hadden meegemaakt. Ik nam door omstandigheden het leeuwendeel op me, kreeg 100% vertrouwen en op alle cruciale beslismomenten konden we heel goed overleggen.

Ik moet zeggen dat ik nog altijd erg blij ben met deze aanpak, want ik wist me ook 100% gesteund in de soms hartverscheurende knopen die doorgehakt moesten worden.

Maar ik snap ook wel dat elk gezin weer anders is.
pi_214708504
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 22:54 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Nee, het huidige levenstestament geeft je direct de volmacht en daar gaat de notaris je een paar keer op wijzen bij het geven van de opdracht en nogmaals een paar keer bij het tekenen.

Onze notaris vertelde dat het vaker te veel gedoe was bij het in moeten leveren van de verklaringen van artsen om de wilsonbekwaamheid op papier te krijgen, of familieleden met andere plannen/ideeën gingen procederen, de boel vertragen en dat kan op momenten waar snel beslissingen genomen moeten worden de boel akelig frusteren.

Je geeft de ander of elkaar direct 100% volmacht over het gedeelte medisch en/of financieel
Ik bestrijd ook niet dat de volmacht per direct ingaat. Integendeel. Zou ook niet best zijn als dat niet zo was. En ik heb ook geen uitspraken gedaan over artsenverklaringen.
pi_214708511
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 23:58 schreef Queller het volgende:

[..]
Dan ken je nu twee niet-drama verhalen ^O^
Maak er bij deze maar drie van ^O^
pi_214709545
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 22:42 schreef PieterCornelis het volgende:
Wij wilden eigenlijk ook een "Zorg voor later" testament en hij vertelde dat dit toch problemen zou kunnen opleveren bij het laten activeren van het testament met of na de verklaring van een arts, omdat familieleden of andere belanghebbende de boel kunnen traineren of tegenhouden door te gaan procederen en dat kan op sommige momenten hele vervelende situaties opleveren. (Denk aan beslissen over leven of dood, wel of niet behandelen en dergelijke.)

Dat is één van de redenen om tegenwoordig direct de volmacht in te laten gaan, niemand kan achteraf bezwaar maken. (Wel mondeling maar niet juridisch want het testament is bij leven en welzijn opgesteld, de notaris heeft de verplichting om goed uit te zoeken en vast te stellen of niemand gedwongen daar de volmacht afgeeft.)

Dank voor de toelichting!
pi_214709568
Ik weet dat mijn tante graag de zekerheid heeft dat ze dit zo goed mogelijk van tevoren geregeld heeft.
Bij haar moeder liep alles goed, dankzij harmonie tussen de kinderen die het op zich namen (en het erbuiten houden van sommige andere kinderen), en hebben de kinderen een bekwame vriendin die ook in de buurt van mijn oma woonde, gemachtigd tot veel beslissen. Maar alles informeel, en mijn tante heeft zaken liever formeler en duidelijker.

Ik denk ook dat er voor een deel ook vrees achter zit dat een ander familielid van haar zich snel geroepen voelt om veel verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken, en dat als ik niet kan zwaaien met een volmacht, die persoon door buitenstaanders inderdaad wordt gezien als iemand met zeggenschap.

Overigens heb ik de bevoegdheid om mijn bevoegdheid door te schuiven naar iemand anders.
pi_214717199
quote:
7s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 08:12 schreef sigme het volgende:
Maar alles informeel, en mijn tante heeft zaken liever formeler en duidelijker.

Ik denk ook dat er voor een deel ook vrees achter zit dat een ander familielid van haar zich snel geroepen voelt om veel verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken, en dat als ik niet kan zwaaien met een volmacht, die persoon door buitenstaanders inderdaad wordt gezien als iemand met zeggenschap.

Overigens heb ik de bevoegdheid om mijn bevoegdheid door te schuiven naar iemand anders.
Met informeel kom je helemaal nergens. Ik weet niet of het nieuw is, maar wat je ook wilt regelen; je stuit op beton. De simpelste dingen waar je niet eens van vermoedt dat het niet zal lukken zonder machtiging. Aan één kant maar goed ook.
pi_214717308
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 23:43 schreef Queller het volgende:

[..]
Met informeel kom je helemaal nergens. Ik weet niet of het nieuw is, maar wat je ook wilt regelen; je stuit op beton. De simpelste dingen waar je niet eens van vermoedt dat het niet zal lukken zonder machtiging. Aan één kant maar goed ook.
Niet aan één kant. Aan alle kanten 😅
pi_214717616
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 00:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Niet aan één kant. Aan alle kanten 😅
De binnenkant ook? :')
En de zelfkant?
  donderdag 15 augustus 2024 @ 06:47:50 #40
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214717630
quote:

Ja, ik. Heb al een algehele volmacht sinds 2020 of 2021. Ging in direct na het tekenen vh levenstestament. En mijn moeder is niet dement.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 15 augustus 2024 @ 06:49:36 #41
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214717635
quote:

[..]

Ja, dat kan wél. Zo werkt een alhehele volmacht die meteen ingaat bij het tekenen vh levenstestament.

Ik heb die algehele volmacht en ik heb die ook al gebruikt. Bij banken en bij het tekenen vd akte van levering van het huis van mijn moeder.

En mijn moeder is NIET wilsonbekwaam.
pi_214717726
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 06:49 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ja, dat kan wél. Zo werkt een alhehele volmacht die meteen ingaat bij het tekenen vh levenstestament.

Ik heb die algehele volmacht en ik heb die ook al gebruikt. Bij banken en bij het tekenen vd akte van levering van het huis van mijn moeder.

En mijn moeder is NIET wilsonbekwaam.
Mag ik vragen waarom je die volmacht al wel gebruikt hebt, ondanks dat je moeder zelf nog heel goed in staat was bij banken en notaris te handelen?
  donderdag 15 augustus 2024 @ 07:25:48 #43
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214717745
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 07:19 schreef r_one het volgende:

[..]
Mag ik vragen waarom je die volmacht al wel gebruikt hebt, ondanks dat je moeder zelf nog heel goed in staat was bij banken en notaris te handelen?
Die volmacht is uiteraard in overleg gebruikt.

Maar ze is niet erg digitaal vaardig, dus is het handig als ik bepaalde bankzaken voor haar kan doen. En door omstandigheden was het handiger dat ik de akte van levering ging tekenen bij de notaris.
pi_214719853
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 07:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Die volmacht is uiteraard in overleg gebruikt.

Maar ze is niet erg digitaal vaardig, dus is het handig als ik bepaalde bankzaken voor haar kan doen. En door omstandigheden was het handiger dat ik de akte van levering ging tekenen bij de notaris.
En die omstandigheden waren van dien aard dat zij, zonder een levenstestament, dat onmogelijk zelf had gekund?
  donderdag 15 augustus 2024 @ 13:56:03 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720010
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 13:33 schreef r_one het volgende:

[..]
En die omstandigheden waren van dien aard dat zij, zonder een levenstestament, dat onmogelijk zelf had gekund?
Wat insinueer je?
pi_214720123
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 13:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat insinueer je?
Wat denk je zelf?
pi_214720125
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:07 schreef r_one het volgende:

[..]
Wat denk je zelf?
Geef es antwoord
  donderdag 15 augustus 2024 @ 14:08:54 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720135
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:07 schreef r_one het volgende:

[..]
Wat denk je zelf?
Nee, ik snap het niet. Je ziet kennelijk ergens een bezwaar in, maar ik zie niet welk bezwaar dat zou moeten zijn.
  donderdag 15 augustus 2024 @ 14:22:42 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720231
quote:

[..]

Gaat het nog steeds hierover?

Mogelijk dat dit klopt voor hoe e.e.a. is geformuleerd in jullie geval.

Maar ik heb de stukken er hier nog eens op nageslagen en er staat nadrukkelijk in de algemene volmacht (over de financiële zaken) dat die onmiddellijk na tekenen ingaat.

In het levenstestament (over medische zaken) staat dat de volmacht geldt als de volmachtgever op enig moment niet in staat is tot redelijke afweging van diens medische belangen.
pi_214720340
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Gaat het nog steeds hierover?

Mogelijk dat dit klopt voor hoe e.e.a. is geformuleerd in jullie geval.

Maar ik heb de stukken er hier nog eens op nageslagen en er staat nadrukkelijk in de algemene volmacht (over de financiële zaken) dat die onmiddellijk na tekenen ingaat.

In het levenstestament (over medische zaken) staat dat de volmacht geldt als de volmachtgever op enig moment niet in staat is tot redelijke afweging van diens medische belangen.
Ja.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2024 14:36:40 ]
  donderdag 15 augustus 2024 @ 14:37:35 #51
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720352
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:36 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja.
Stik er maar in.
pi_214720409
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:36 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja.
Dan projecteer je toch hoe het bij jouw moeders volmacht geregeld was op volmachten die heel anders werken?

De algemene volmacht zoals ik die krijg en anderen hier hebben gelden geheel en volledig, ook wanneer de volmachtgever compleet in staat is tot alle handelingen en beslissingen.
pi_214720546
Overigens hebben mijn ouders al meer dan 30 jaar een algemene volmacht van mij. Was heel handig destijds, op aanraden van de notaris, omdat ik naar het buitenland ging en zij zo dingen voor mij konden regelen. Volmacht is nooit door mij ingetrokken en mijn moeder heeft altijd een kopie in haar tas bij zich gehad.
  donderdag 15 augustus 2024 @ 15:11:43 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720580
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:07 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens hebben mijn ouders al meer dan 30 jaar een algemene volmacht van mij. Was heel handig destijds, op aanraden van de notaris, omdat ik naar het buitenland ging en zij zo dingen voor mij konden regelen. Volmacht is nooit door mij ingetrokken en mijn moeder heeft altijd een kopie in haar tas bij zich gehad.
Zo zie je maar weer.
pi_214720604
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 06:33 schreef r_one het volgende:

[..]
De binnenkant ook? :')
En de zelfkant?
quote:
Stik er maar in.
pi_214720716
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Stik er maar in.
Wat wil je hiermee insinueren?
pi_214720731
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]

quote:
10s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:32 schreef r_one het volgende:

[..]

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2024 15:36:15 ]
pi_214720750
quote:
5s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:46 schreef sigme het volgende:

[..]
Dan projecteer je toch hoe het bij jouw moeders volmacht geregeld was op volmachten die heel anders werken?

De algemene volmacht zoals ik die krijg en anderen hier hebben gelden geheel en volledig, ook wanneer de volmachtgever compleet in staat is tot alle handelingen en beslissingen.
Je vroeg naar ervaringen, ik heb je de mijne gegeven. Toen ging het mis, met je badinerende toontje.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2024 15:39:22 ]
  donderdag 15 augustus 2024 @ 15:41:50 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720781
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:37 schreef r_one het volgende:

[..]
Je vroeg naar ervaringen, ik heb je de mijne gegeven. Toen ging het mis, met je badinerende toontje.
Wie begon er nou met een badinerend toontje, met je ‘ Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.’

En vooral niet toegeven dat misschien jouw ervaring niet maatgevend is. Vooral NIET toegeven.
  donderdag 15 augustus 2024 @ 15:42:33 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720790
quote:
10s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:32 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat je je gedraagt als een zak hooi.
pi_214720920
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:37 schreef r_one het volgende:

[..]
Jouw ervaring was dat de algemene volmacht waar ik naar vroeg niet was wat ik zei dat het was?

[ Bericht 3% gewijzigd door sigme op 15-08-2024 19:04:48 (oh ok) ]
pi_214721009
Ja, voor mijn moeder en voor een goede vriend die terminaal ziek was.
  donderdag 15 augustus 2024 @ 16:15:47 #63
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214721032
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 13:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat is totaal NIET relevant.
pi_214721041
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:12 schreef Seeburg54 het volgende:
Ja, voor mijn moeder en voor een goede vriend die terminaal ziek was.
Is het ook van pas gekomen? Was het nodig, was het handig?
pi_214721064
Dank overigens aan iedereen met bijdragen, reuze nuttig.
Niet alleen voor de machtiging door tante, maar ook als denkvoer over of ik niet zelf zoiets wil vastleggen.

Mijn oude moedertje zou natuurlijk ook iets dergelijks moeten regelen, maar die flipt totaal de tent uit als ze over dit soort zaken probeert na te denken. Dus dat wordt mogelijk nog een probleem in de toekomst. Zonder machtiging dus.
pi_214721110
quote:
7s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:16 schreef sigme het volgende:

[..]
Is het ook van pas gekomen? Was het nodig, was het handig?
Jazeker. Mijn moeder heeft moeite om bepaald financiële dingen te regelen, dit doe ik voor haar. Verder redt ze zich nog aardig, maar ze is kwetsbaar. Ze vindt het fijn om te weten dat ik alles kan regelen, mocht het nodig zijn.
Mijn vrijgezelle vriend wilde dat ik alles regelde toen hij terminaal was. Hij wist dat hij waarschijnlijk door uitzaaiingen in zijn hoofd gekke dingen kon gaan doen, daarom heeft hij alles vanaf moment van diagnose aan mij over gelaten. Ook moest ik beslissen wanneer het tijd was om te gaan voor hem, mocht het te erg worden en hij zelf niet meer kon beslissen. Rare tijden waren dat. :'(
  donderdag 15 augustus 2024 @ 16:33:15 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214721164
quote:
7s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:19 schreef sigme het volgende:
Dank overigens aan iedereen met bijdragen, reuze nuttig.
Niet alleen voor de machtiging door tante, maar ook als denkvoer over of ik niet zelf zoiets wil vastleggen.

Mijn oude moedertje zou natuurlijk ook iets dergelijks moeten regelen, maar die flipt totaal de tent uit als ze over dit soort zaken probeert na te denken. Dus dat wordt mogelijk nog een probleem in de toekomst. Zonder machtiging dus.
Ik ben er ook weer even ingedoken, want al ben je getrouwd, dan nog mag je eega niet automatisch namens jou handelen.

(Ik herinner me wel ons notarisbezoek toen we nog in de samenlevingscontractfase waren. Toen bracht ik de volmacht ter sprake en de notaris was er vrij kort over dat hij ons dat afraadde. We waren toen 2 jaar samen, misschien was dat de voornaamste reden. Toen was er nog een duidelijke scheiding tussen het mijn en het zijn.)
  donderdag 15 augustus 2024 @ 16:34:46 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214721175
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:25 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Jazeker. Mijn moeder heeft moeite om bepaald financiële dingen te regelen, dit doe ik voor haar. Verder redt ze zich nog aardig, maar ze is kwetsbaar. Ze vindt het fijn om te weten dat ik alles kan regelen, mocht het nodig zijn.
Mijn vrijgezelle vriend wilde dat ik alles regelde toen hij terminaal was. Hij wist dat hij waarschijnlijk door uitzaaiingen in zijn hoofd gekke dingen kon gaan doen, daarom heeft hij alles vanaf moment van diagnose aan mij over gelaten. Ook moest ik beslissen wanneer het tijd was om te gaan voor hem, mocht het te erg worden en hij zelf niet meer kon beslissen. Rare tijden waren dat. :'(
Heftig. :{
pi_214721274
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Heftig. :{
Ja dat was het zeker.
Aan de andere kant ook wel weer mooi dat iemand je zo vertrouwt. Ik kan je wel vertellen, het heeft me veel slapeloze nachten gebracht.
  donderdag 15 augustus 2024 @ 16:53:34 #70
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214721309
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:49 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ja dat was het zeker.
Aan de andere kant ook wel weer mooi dat iemand je zo vertrouwt. Ik kan je wel vertellen, het heeft me veel slapeloze nachten gebracht.
Ja, dat kan ik me voorstellen.

Kijk je er wel zonder schuldgevoel op terug?
pi_214721358
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, dat kan ik me voorstellen.

Kijk je er wel zonder schuldgevoel op terug?
Ja, ik weet dat ik het naar omstandigheden goed heb gedaan. Ik weet zeker dat hij trots zou zijn.
pi_214722102
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wie begon er nou met een badinerend toontje, met je ‘ Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.’

En vooral niet toegeven dat misschien jouw ervaring niet maatgevend is. Vooral NIET toegeven.
“Oh, goh.“ Vooral de zin erna niet quoten.
pi_214722127
quote:
10s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:58 schreef sigme het volgende:

[..]
Jouw ervaring was dat de algemene volmacht waar ik naar vroeg niet was wat ik zei dat het was?
Je bent een WGR-verkloter in optima forma.
Als je de laatste zin nou had weggelaten, had ik nog een inhoudelijke reactie gegeven. Niet op deze manier. Maar ga gerust zelf verder met je ad hominems.

Doei :W

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2024 18:08:19 ]
pi_214722176
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat je je gedraagt als een zak hooi.
Omdat ik whiskers vraag om verduidelijking?
Omdat ik mijn eigen (kennelijk andere) ervaring deel?

Owwwwkee.
pi_214722205
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 16:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat is totaal NIET relevant.
Oké. Dan houdt het (voor mijn beeldvorming) op.
pi_214722674
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 18:07 schreef r_one het volgende:

[..]
Als je de laatste zin nou had weggelaten, had ik nog een inhoudelijke reactie gegeven. Niet op deze manier. Maar ga gerust zelf verder met je ad hominems.

Doei :W
Oh ok. Ik neem die laatste zin terug.
  donderdag 15 augustus 2024 @ 19:49:53 #77
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214723105
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 18:13 schreef r_one het volgende:

[..]
Omdat ik whiskers vraag om verduidelijking?
Omdat ik mijn eigen (kennelijk andere) ervaring deel?

Owwwwkee.
Door de manier waarop je dat doet en dat je daarbij ook nog steeds vasthoudt aan jouw geval als ‘enig juist’.
pi_214723755
Volgens mij zijn we hier in WGR, niét op de kleuterspeelplaats.
pi_214724035
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 19:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Door de manier waarop je dat doet
Oh noes, mijn aanstootgevende toon alleen al he ...
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 07:19 schreef r_one het volgende:

[..]
Mag ik vragen ... (vraag)
Mijn god, hoeveel voorzichtig(er) had je het dan graag willen zien, lieve Lienekien?
pi_214724076
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 19:49 schreef Lienekien het volgende:
en dat je daarbij ook nog steeds vasthoudt aan jouw geval als ‘enig juist’.
Dat jij het VERDOMT om hier ...
quote:
... een disclaimer in te lezen, is jouw probleem, niet de mijne.

Zo, (ook @CoolGuy), ik ben er klaar mee nu, met dat geflame richting mij.
pi_214724100
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 20:55 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat jij het VERDOMT om hier ...
[..]
... een disclaimer in te lezen, is jouw probleem, niet de mijne.

Zo, (ook @:CoolGuy), ik ben er klaar mee nu, met dat geflame richting mij.
Does rustig. Het is een mooie avond, ga naar buut'n, lekker genieten, laar het forum het forum joh. :Y ^O^
pi_214724133
quote:
10s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn ervaring was dat in het levenstestament náást de algemene volmacht (die idd direct ingaat) óók de omstandigheden van het geval omschreven staan waarin ik bevoegd was de volmacht te gebruiken.

Dat dat bij jou wellicht niet beschreven staat kan, vandaar mijn disclaimer
quote:
pi_214724186
quote:
14s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 20:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Does rustig. Het is een mooie avond, ga naar buut'n, lekker genieten, laar het forum het forum joh. :Y ^O^
Zal ik echt niet nalaten (kom net van anderhalf uur wandelen met hond O+ ) maar vind het topic te interessant om niet een constructieve bijdrage aan te leveren (ook al is het klaarblijkelijk niet naar ieders zin maar dat zal me jeuken).
  donderdag 15 augustus 2024 @ 21:09:42 #84
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214724283
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 20:59 schreef r_one het volgende:

[..]
Mijn ervaring was dat in het levenstestament náást de algemene volmacht (die idd direct ingaat) óók de omstandigheden van het geval omschreven staan waarin ik bevoegd was de volmacht te gebruiken.

Dat dat bij jou wellicht niet beschreven staat kan, vandaar mijn disclaimer
[..]

Die volmacht gaat NIET meteen in als er medische (of andere) voorwaarden zijn waar aan voldaan moet worden..

@sigme en ik (en de anderen die hier over onze ervaringen vertellen) hebben WEL een algehele volmacht die WEL meteen in gaat.

Hoe moeilijk kan het zijn? |:(
  donderdag 15 augustus 2024 @ 21:11:54 #85
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214724308
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 21:01 schreef r_one het volgende:

[..]
Zal ik echt niet nalaten (kom net van anderhalf uur wandelen met hond O+ ) maar vind het topic te interessant om niet een constructieve bijdrage aan te leveren (ook al is het klaarblijkelijk niet naar ieders zin maar dat zal me jeuken).
Je bijdrage is niet constructief. Jij gaat uit van een totaal andere situatie qua volmacht..
pi_214724368
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 21:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Die volmacht gaat NIET meteen in als er medische (of andere) voorwaarden zijn waar aan voldaan moet worden..

@:sigme en ik (en de anderen die hier over onze ervaringen vertellen) hebben WEL een algehele volmacht die WEL meteen in gaat.

Hoe moeilijk kan het zijn? |:(
Ook in mijn geval ging de algehele volmacht WEL per direct in. Maar dat hield niet in dat ik 'card blanche' had, onder ALLE omstandigheden, zonder welke condities dan ook (en dan heb ik het niet over doktersverklaringen enzo).

Bottomline daarvan: pas als moeder zelf niet meer in staat was zaken te regelen, was ik bevoegd. Meteen.

Ik snap niet wat daar verkeerd aan is, aan die constructie |:(
pi_214724398
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 21:11 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je bijdrage is niet constructief. Jij gaat uit van een totaal andere situatie qua volmacht..
Niet constructief? Owwwwwkee.

Ja, als jullie liever hebben dat ik mij terugtrek uit dit topic, omdat mijn ervaring niet 1-op-1 matcht met die van jou of TS, dan wil dat best doen hoor.

Zeg het maar.
pi_214724612
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 21:19 schreef r_one het volgende:

[..]
Niet constructief? Owwwwwkee.

Ja, als jullie liever hebben dat ik mij terugtrek uit dit topic, omdat mijn ervaring niet 1-op-1 matcht met die van jou of TS, dan wil dat best doen hoor.

Zeg het maar.
Met alle verschuldigd respect, je bijdragen tot op heden zijn niet constructief. Ten eerste qua inhoud niet, want jouw situatie lijkt in de verte wel wat op het besproken onderwerp, maar is essentieel anders.
pi_214724710
quote:
7s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 21:32 schreef sigme het volgende:

[..]
Met alle verschuldigd respect, je bijdragen tot op heden zijn niet constructief. Ten eerste qua inhoud niet, want jouw situatie lijkt in de verte wel wat op het besproken onderwerp, maar is essentieel anders.
Oke, jij bent de TS, ik wil niet een rode lap of de zak hooi zijn.
Jullie kunnen het prima af zonder mij, veel plezier nog met het zoeken (en vinden) van bevestiging bij elkaar ^O^

* r_one geet noar buut'n pilsje pakk'n B:)B , tabee :W

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2024 21:41:34 ]
pi_214724830
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 21:38 schreef r_one het volgende:

[..]
Oke, jij bent de TS, ik wil niet een rode lap of de zak hooi zijn.
Jullie kunnen het prima af zonder mij, veel plezier nog met het zoeken (en vinden) van bevestiging bij elkaar ^O^

* r_one geet noar buut'n pilsje pakk'n B:)B , tabee :W

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heeft iemand je wel eens iets uitgelegd over vlek op vlek?
Doe nou gewoon niet. Je zat ernaast; kan gebeuren. Schouders ophalen en door.
pi_214724857
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 21:47 schreef Queller het volgende:

[..]
Heeft iemand je wel eens iets uitgelegd over vlek op vlek?
Doe nou gewoon niet. Je zat ernaast; kan gebeuren. Schouders ophalen en door.
Proost Q B:)B 2

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2024 21:50:17 ]
  donderdag 15 augustus 2024 @ 22:19:51 #92
6941 APK
Factual, I think.
pi_214725336
Een van de bijkomende eigenaardigheden van een volmacht, of deze nou direct ingaat of getriggerd wordt door een bepaalde gebeurtenis, lijkt een kort lontje te zijn.
Heb ik ook wel eens last van :+

Mijn moeder heeft een levenstestament (ik ben gevolmachtigde) en dat wordt geïnitieerd zodra een dokter schriftelijk verklaart dat mijn moeder niet meer wilsbekwaam is.

Niet erg handig momenteel. Een familielid is onlangs overleden en mijn moeder en ik zijn erfgenaam en we moeten allerlei beslissingen nemen.
Mijn moeder is flink aan het dementeren en is eigenlijk al lang wilsonbekwaam.
Ondanks dat ze al behoorlijk ver heen is ga ik (nog) niet een arts bellen om haar wilsonbekwaam te laten verklaren, die stap vind ik gewoon nog te groot.

Het zou zaken waarschijnlijk wel een stuk makkelijker maken.
Mijn ervaring, misschien helpt het in dit topic.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_214726514
Toen mijn broer 20+ jaar geleden -tijdelijk- naar het buitenland vertrok heeft ie mn vader gemachtigd om hier dingen te regelen. Hij heeft dus via de notaris mijn vader gevolmachtigd om namens hem op te treden. Laten we zeggen, waarvoor dat nodig zou zijn en dat ie 1 op 1 mijn broer zou kunnen vervangen.

De ervaringen: vele jaren later gezeik met instanties, bijvoorbeeld om een brommer van zn naam te kunnen krijgen. De baliemedewerkers kenden zo'n volmacht niet of accepteerden 'm niet. Blablabla. Paar pogingen gedaan, daarna het er maar bij gelaten..

Al met al: reken op problemen, ook al heb je een ondertekende en notarieel opgemaakte volmacht. Vooral door onbekendheid waarschijnlijk, maar wel iets om rekening mee te houden.

Die volmacht heeft ie nog steeds trouwens. Is nooit ingetrokken. Geen idee hoelang zoiets geldig blijft, maar in principe zou mn vader dus vanalles doen op zijn naam en namens hem. Geen medische redenen, geen noodzaak, maar gewoon een volmacht om namens hem te kunnen handelen dus mocht dat nodig zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door Inbox op 15-08-2024 23:16:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')