Mijn moeder moet eerst ziek genoeg zijn, dan ben ik dit voor mijn moeder.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:13 schreef sigme het volgende:
Een van mijn oudere familieleden is kinderloos en wil alvast allerlei zaken goed regelen.
Mij is gevraagd of ik in het testament wil worden aangewezen als executeur. Dat vind ik prima.
Maar nu is ze er achter gekomen dat dat mij geen zeggenschap geeft over haar wanneer zij bijvoorbeeld dement is geworden. Dat wil ze wel graag, want ze heeft gezien bij haar oude moedertje hoe lastig het is als er eigenlijk niemand bevoegd is tot het nemen van beslissingen terwijl die beslissingen wel genomen moeten worden.
Dus na overleg met de notaris is ze nu van plan om bij wijze van 'levenstestament', mij aan te wijzen als algemeen gevolmachtigde.
Dat betekent dat zodra die akte getekend is, ik *alles* mag doen uit/in haar naam. Hypotheken aangaan, haar huis verkopen, bankzaken regelen, medische poespas, alles. Natuurlijk ga ik dat alles niet doen, want zij is prima bij de tijd en ik ben niet op zoek naar gezeur.
Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die iets dergelijks geregeld hebben, of die op deze manier gevolmachtigd zijn voor iemand anders. Heeft iemand er ervaring mee?
Is dat dan nu al geregeld en is er een bepaling om vast te stellen dat ze 'ziek genoeg' is, of gaat je moeder zo'n akte opstellen als ze ziek genoeg is?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mijn moeder moet eerst ziek genoeg zijn, dan ben ik dit voor mijn moeder.
Ook door je moeder opgesteld en geldig toen zij nog prima te pas was?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef Lienekien het volgende:
Ja, wij hadden zo’n volmacht voor mijn moeder.
Dat is nu al geregeld. Verklaring van haar huisarts is een moment, of als dit via rechter verzocht word.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Is dat dan nu al geregeld en is er een bepaling om vast te stellen dat ze 'ziek genoeg' is, of gaat je moeder zo'n akte opstellen als ze ziek genoeg is?
Ze was al tanende. En de volmacht ging onmiddellijk in.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Ook door je moeder opgesteld en geldig toen zij nog prima te pas was?
Deze tante van mij is van plan om pas over 20 jaar dood te gaan, en ik ben dus per direct volledig gevolmachtigd. Ze is van plan de akte in oktober te gaan tekenen.
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is nu al geregeld. Verklaring van haar huisarts is een moment, of als dit via rechter verzocht word.
Mijn tante heeft bewust, in overleg met de notaris, gekozen dat het direct ingaat, en niet (pas) na verklaring van een arts. Ik begreep dat de rest van de formuleringen/keuzes nogal standaard was (of weinig te kiezen), maar dat er juist over dit punt gesproken is en hiervoor gekozen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze was al tanende. En de volmacht ging onmiddellijk in.
Ik zou in het geval van je tante wel even het advies vragen aan de notaris over wanneer de volmacht in zou moeten gaan en hoe dat dan gaat. Als er nog geen enkele aanleiding is, is direct in laten gaan wel een ding. Geeft je dat ook direct een verantwoordelijkheid?
Zie je daar een verschil met dezelfde toestand wanneer ik (nog) niet gevolmachtigd zou zijn? Ik zie dat zo snel niet, maar ik heb ook geen enkele ervaring in die hoek.quote:En ik weet ik dus niet hoe dat bijv. werkt bij in laten gaan bij dementie: wie gaat dat dan vaststellen? Werkt een geriater daar aan mee? Wat als je tante dan niet wil meewerken?
Ja, dat lijkt me wel passend. In die zin vind ik het ook (uitnodigen tot) een verdieping van onze relatie.quote:Het is wel mooi dat je tante jou zo vertrouwt. Je zou ook nog kunnen denken aan het met haar bespreken van wat ze tzt medisch nog wel en niet wil en hoe ze die wensen laat vastleggen.
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:54 schreef sigme het volgende:
In de volmacht staat dan ook dat ik jaarlijks verslag aan haar moet uitbrengen, want ik kan dus per direct namens haar 'zaken doen'.
Oh. Goh. Misschien ben ik niet achterlijk en kan ik wel lezen wat er staat?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.
Oh. Goh. Tsja, dat zal dan wel de juridische enig mogelijk manier zijn. slogies.quote:Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.
Als je eerst zoveel onzin uitslaat dan verliest zo'n oproep toch wel wat aan waarde.quote:Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.
(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)
Wat zouden dat dan voor zaken zijn waarover je verslag zou moeten uitbrengen?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:54 schreef sigme het volgende:
[..]
[..]
Mijn tante heeft bewust, in overleg met de notaris, gekozen dat het direct ingaat, en niet (pas) na verklaring van een arts. Ik begreep dat de rest van de formuleringen/keuzes nogal standaard was (of weinig te kiezen), maar dat er juist over dit punt gesproken is en hiervoor gekozen.
In de volmacht staat dan ook dat ik jaarlijks verslag aan haar moet uitbrengen, want ik kan dus per direct namens haar 'zaken doen'.
[..]
Zie je daar een verschil met dezelfde toestand wanneer ik (nog) niet gevolmachtigd zou zijn? Ik zie dat zo snel niet, maar ik heb ook geen enkele ervaring in die hoek.
[..]
Ja, dat lijkt me wel passend. In die zin vind ik het ook (uitnodigen tot) een verdieping van onze relatie.
De formulering is 'De gevolmachtigde is jaarlijks verplicht rekening en verantwoording aan mij af te leggen over het voorafgaande jaar. Na goedkeuring van de rekening en verantwoording zal ik de gevolmachtigde décharge verlenen. Indien () als gevolmachtigde optreedt, zal zij, ingeval ik wilsonbekwaam ben, geen rekening en verantwoording moeten afleggen.'quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat zouden dat dan voor zaken zijn waarover je verslag zou moeten uitbrengen?
Deze situatie is dus weer anders, er is noch een 'in werking treding als bepaalde toestand', noch een 'handelingsonbekwaam' nodig; ik ben per oktober 2024 gevolmachtigd.quote:En ik weet dat dus niet wat het in werking laten treden als een bepaalde toestand zich aandient vs. het handelingsonbekwaam laten verklaren via de rechter. Een verschil is in ieder geval wel dat er dan al iemand is aangewezen door de persoon die het betreft.
quote:Goed bespreken wat de verwachtingen zijn.
Ja gelukkig wel. Moet ze dan een notariële akte van laten opmaken, mij schriftelijk mededeling daarvan doen, een kopie van die mededeling aan de bewaarder van de akte sturen en die maakt er dan aantekening van op de akte.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:36 schreef Lienekien het volgende:
Overigens, als het je tante niet zou bevallen wat je doet, dan kan ze in principe op elk moment de volmacht weer intrekken.
Ja, dat vind ik ook nogal wat. Ik had ook niet verwacht dat het zo in elkaar zou zitten als het nu blijkt te zitten, dus dat dat vertrouwen op per direct en voor de hele periode tot aan haar dood (of de mijne) zou gaan gelden.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:54 schreef Doedezemaar het volgende:
Dus verder geen concrete ervaring maar ik vond het nogal wat om zo direct de boel bij mij/ons in handen te geven, er sprak echt een absoluut vertrouwen uit.
Oh. Goh. Zoek het lekker uit zeg, met je afsluitende vraag in de OP.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh. Goh. Misschien ben ik niet achterlijk en kan ik wel lezen wat er staat?
[ afbeelding ]
[..]
Oh. Goh. Tsja, dat zal dan wel de juridische enig mogelijk manier zijn. slogies.
[..]
Als je eerst zoveel onzin uitslaat dan verliest zo'n oproep toch wel wat aan waarde.
Als je alsnog wel iets zinnigs hebt toe te voegen hoor ik het graag.
Ik ben niet op zoek naar onzin. Dit is WGR. Melden dat ik geen zaken kan doen namens haar terwijl dat uitdrukkelijk wel het geval is, is onzin. Ga dat maar elders spuien.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 21:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Oh. Goh. Zoek het lekker uit zeg, met je afsluitende vraag in de OP.
Johquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 21:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ben niet op zoek naar onzin. Dit is WGR.
Dus als je niks doet, kan je verslag kort zijn.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:43 schreef sigme het volgende:
[..]
De formulering is 'De gevolmachtigde is jaarlijks verplicht rekening en verantwoording aan mij af te leggen over het voorafgaande jaar. Na goedkeuring van de rekening en verantwoording zal ik de gevolmachtigde décharge verlenen. Indien () als gevolmachtigde optreedt, zal zij, ingeval ik wilsonbekwaam ben, geen rekening en verantwoording moeten afleggen.'
Alles wat ik gedaan heb in mijn rol als gevolmachtigde, denk ik. Dus namens haar een lening afgesloten, of een huis gekocht, of een hypotheek afgelost, in rechte opgetreden, plus al het overige dat opgesomd staat. Wat kort & goed erop neerkomt dat ik gevolmachtigd voor alles ben tenzij ik dood ben, of failliet, of wilsonbekwaam.
[..]
Deze situatie is dus weer anders, er is noch een 'in werking treding als bepaalde toestand', noch een 'handelingsonbekwaam' nodig; ik ben per oktober 2024 gevolmachtigd.
[..]
Jaquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 21:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus als je niks doet, kan je verslag kort zijn.
Mijn partner en ik hebben samen elk een levenstestament met elkaar als volmachtige, zowel financieel als medisch, onze ervaring is niet meer dan opstellen, tekenen en dat is het.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:13 schreef sigme het volgende:
Een van mijn oudere familieleden is kinderloos en wil alvast allerlei zaken goed regelen.
Mij is gevraagd of ik in het testament wil worden aangewezen als executeur. Dat vind ik prima.
Maar nu is ze er achter gekomen dat dat mij geen zeggenschap geeft over haar wanneer zij bijvoorbeeld dement is geworden. Dat wil ze wel graag, want ze heeft gezien bij haar oude moedertje hoe lastig het is als er eigenlijk niemand bevoegd is tot het nemen van beslissingen terwijl die beslissingen wel genomen moeten worden.
Dus na overleg met de notaris is ze nu van plan om bij wijze van 'levenstestament', mij aan te wijzen als algemeen gevolmachtigde.
Dat betekent dat zodra die akte getekend is, ik *alles* mag doen uit/in haar naam. Hypotheken aangaan, haar huis verkopen, bankzaken regelen, medische poespas, alles. Natuurlijk ga ik dat alles niet doen, want zij is prima bij de tijd en ik ben niet op zoek naar gezeur.
Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die iets dergelijks geregeld hebben, of die op deze manier gevolmachtigd zijn voor iemand anders. Heeft iemand er ervaring mee?
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Is dat dan nu al geregeld en is er een bepaling om vast te stellen dat ze 'ziek genoeg' is, of gaat je moeder zo'n akte opstellen als ze ziek genoeg is?
Dat is zo'n 'ouderwetse' uit of rond 2009-2012 en noemden ze bij Netwerk Notarissen "Zorg voor later".quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mijn moeder moet eerst ziek genoeg zijn, dan ben ik dit voor mijn moeder.
Nee, het huidige levenstestament geeft je direct de volmacht en daar gaat de notaris je een paar keer op wijzen bij het geven van de opdracht en nogmaals een paar keer bij het tekenen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.
Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.
Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.
(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)
Nee. Vrij recent.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 22:42 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
[..]
Dat is zo'n 'ouderwetse' uit of rond 2009-2012 en noemden ze bij Netwerk Notarissen "Zorg voor later".
Wij hebben onze levenstestamenten in 2021 op laten stellen, net mijn reactie iets aangepast nog net voor ik jouw reactie las, het zou gedoe kunnen opleveren met andere belanghebbenden.quote:
Tja, ik wens ze veel succes met procederen. Zodra dat volmacht er is, dan is die er ook. Daar ben ik niet zo bang voor. Dit is overigens wel de reden waarom er maar een gevolmachtigde is.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:15 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Wij hebben onze levenstestamenten in 2021 op laten stellen, net mijn reactie iets aangepast nog net voor ik jouw reactie las, het zou gedoe kunnen opleveren met andere belanghebbenden.
In de meeste families zal het best goed lopen, in andere families loopt het soms ook spaak tussen de kinderen onderling, dan heeft de één toch een andere kijk op zaken dan de ander.
Mijn ervaring is anders.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tja, ik wens ze veel succes met procederen. Zodra dat volmacht er is, dan is die er ook. Daar ben ik niet zo bang voor. Dit is overigens wel de reden waarom er maar een gevolmachtigde is.
Meerdere kapiteins op een schip werkt niet.
Ik ken echt alleen maar drama verhalen, zeker op het financiële vlak.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mijn ervaring is anders.
Mijn broer en ik waren beide gevolmachtigd voor onze moeder. Voor medische zaken mochten we elk apart beslissen (vanwege mogelijke urgente zaken), financieel moesten we alles gezamenlijk beslissen.
Ik kan je verklaren dat er niet één wanklank is geweest en alles in absolute harmonie is verlopen.
Dan ken je nu twee niet-drama verhalenquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik ken echt alleen maar drama verhalen, zeker op het financiële vlak.
Echt nul drama.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik ken echt alleen maar drama verhalen, zeker op het financiële vlak.
Ik bestrijd ook niet dat de volmacht per direct ingaat. Integendeel. Zou ook niet best zijn als dat niet zo was. En ik heb ook geen uitspraken gedaan over artsenverklaringen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 22:54 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Nee, het huidige levenstestament geeft je direct de volmacht en daar gaat de notaris je een paar keer op wijzen bij het geven van de opdracht en nogmaals een paar keer bij het tekenen.
Onze notaris vertelde dat het vaker te veel gedoe was bij het in moeten leveren van de verklaringen van artsen om de wilsonbekwaamheid op papier te krijgen, of familieleden met andere plannen/ideeën gingen procederen, de boel vertragen en dat kan op momenten waar snel beslissingen genomen moeten worden de boel akelig frusteren.
Je geeft de ander of elkaar direct 100% volmacht over het gedeelte medisch en/of financieel
Maak er bij deze maar drie vanquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:58 schreef Queller het volgende:
[..]
Dan ken je nu twee niet-drama verhalen
Dank voor de toelichting!quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 22:42 schreef PieterCornelis het volgende:
Wij wilden eigenlijk ook een "Zorg voor later" testament en hij vertelde dat dit toch problemen zou kunnen opleveren bij het laten activeren van het testament met of na de verklaring van een arts, omdat familieleden of andere belanghebbende de boel kunnen traineren of tegenhouden door te gaan procederen en dat kan op sommige momenten hele vervelende situaties opleveren. (Denk aan beslissen over leven of dood, wel of niet behandelen en dergelijke.)
Dat is één van de redenen om tegenwoordig direct de volmacht in te laten gaan, niemand kan achteraf bezwaar maken. (Wel mondeling maar niet juridisch want het testament is bij leven en welzijn opgesteld, de notaris heeft de verplichting om goed uit te zoeken en vast te stellen of niemand gedwongen daar de volmacht afgeeft.)
Met informeel kom je helemaal nergens. Ik weet niet of het nieuw is, maar wat je ook wilt regelen; je stuit op beton. De simpelste dingen waar je niet eens van vermoedt dat het niet zal lukken zonder machtiging. Aan één kant maar goed ook.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:12 schreef sigme het volgende:
Maar alles informeel, en mijn tante heeft zaken liever formeler en duidelijker.
Ik denk ook dat er voor een deel ook vrees achter zit dat een ander familielid van haar zich snel geroepen voelt om veel verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken, en dat als ik niet kan zwaaien met een volmacht, die persoon door buitenstaanders inderdaad wordt gezien als iemand met zeggenschap.
Overigens heb ik de bevoegdheid om mijn bevoegdheid door te schuiven naar iemand anders.
Niet aan één kant. Aan alle kanten 😅quote:Op woensdag 14 augustus 2024 23:43 schreef Queller het volgende:
[..]
Met informeel kom je helemaal nergens. Ik weet niet of het nieuw is, maar wat je ook wilt regelen; je stuit op beton. De simpelste dingen waar je niet eens van vermoedt dat het niet zal lukken zonder machtiging. Aan één kant maar goed ook.
De binnenkant ook?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 00:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niet aan één kant. Aan alle kanten 😅
Ja, ik. Heb al een algehele volmacht sinds 2020 of 2021. Ging in direct na het tekenen vh levenstestament. En mijn moeder is niet dement.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:13 schreef sigme het volgende:
Ja, dat kan wél. Zo werkt een alhehele volmacht die meteen ingaat bij het tekenen vh levenstestament.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.
Mag ik vragen waarom je die volmacht al wel gebruikt hebt, ondanks dat je moeder zelf nog heel goed in staat was bij banken en notaris te handelen?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, dat kan wél. Zo werkt een alhehele volmacht die meteen ingaat bij het tekenen vh levenstestament.
Ik heb die algehele volmacht en ik heb die ook al gebruikt. Bij banken en bij het tekenen vd akte van levering van het huis van mijn moeder.
En mijn moeder is NIET wilsonbekwaam.
Die volmacht is uiteraard in overleg gebruikt.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 07:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Mag ik vragen waarom je die volmacht al wel gebruikt hebt, ondanks dat je moeder zelf nog heel goed in staat was bij banken en notaris te handelen?
En die omstandigheden waren van dien aard dat zij, zonder een levenstestament, dat onmogelijk zelf had gekund?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 07:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die volmacht is uiteraard in overleg gebruikt.
Maar ze is niet erg digitaal vaardig, dus is het handig als ik bepaalde bankzaken voor haar kan doen. En door omstandigheden was het handiger dat ik de akte van levering ging tekenen bij de notaris.
Wat insinueer je?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:33 schreef r_one het volgende:
[..]
En die omstandigheden waren van dien aard dat zij, zonder een levenstestament, dat onmogelijk zelf had gekund?
Nee, ik snap het niet. Je ziet kennelijk ergens een bezwaar in, maar ik zie niet welk bezwaar dat zou moeten zijn.quote:
Gaat het nog steeds hierover?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 14:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Gaat het nog steeds hierover?
Mogelijk dat dit klopt voor hoe e.e.a. is geformuleerd in jullie geval.
Maar ik heb de stukken er hier nog eens op nageslagen en er staat nadrukkelijk in de algemene volmacht (over de financiële zaken) dat die onmiddellijk na tekenen ingaat.
In het levenstestament (over medische zaken) staat dat de volmacht geldt als de volmachtgever op enig moment niet in staat is tot redelijke afweging van diens medische belangen.
Dan projecteer je toch hoe het bij jouw moeders volmacht geregeld was op volmachten die heel anders werken?quote:
Zo zie je maar weer.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:07 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens hebben mijn ouders al meer dan 30 jaar een algemene volmacht van mij. Was heel handig destijds, op aanraden van de notaris, omdat ik naar het buitenland ging en zij zo dingen voor mij konden regelen. Volmacht is nooit door mij ingetrokken en mijn moeder heeft altijd een kopie in haar tas bij zich gehad.
quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:33 schreef r_one het volgende:
[..]
De binnenkant ook?![]()
En de zelfkant?
quote:Stik er maar in.
Je vroeg naar ervaringen, ik heb je de mijne gegeven. Toen ging het mis, met je badinerende toontje.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 14:46 schreef sigme het volgende:
[..]
Dan projecteer je toch hoe het bij jouw moeders volmacht geregeld was op volmachten die heel anders werken?
De algemene volmacht zoals ik die krijg en anderen hier hebben gelden geheel en volledig, ook wanneer de volmachtgever compleet in staat is tot alle handelingen en beslissingen.
Wie begon er nou met een badinerend toontje, met je ‘ Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.’quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Je vroeg naar ervaringen, ik heb je de mijne gegeven. Toen ging het mis, met je badinerende toontje.
Jouw ervaring was dat de algemene volmacht waar ik naar vroeg niet was wat ik zei dat het was?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Je vroeg naar ervaringen, ik heb je de mijne gegeven. Toen ging het mis, met je badinerende toontje.
Dat is totaal NIET relevant.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:33 schreef r_one het volgende:
[..]
En die omstandigheden waren van dien aard dat zij, zonder een levenstestament, dat onmogelijk zelf had gekund?
Is het ook van pas gekomen? Was het nodig, was het handig?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 16:12 schreef Seeburg54 het volgende:
Ja, voor mijn moeder en voor een goede vriend die terminaal ziek was.
Jazeker. Mijn moeder heeft moeite om bepaald financiële dingen te regelen, dit doe ik voor haar. Verder redt ze zich nog aardig, maar ze is kwetsbaar. Ze vindt het fijn om te weten dat ik alles kan regelen, mocht het nodig zijn.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 16:16 schreef sigme het volgende:
[..]
Is het ook van pas gekomen? Was het nodig, was het handig?
Ik ben er ook weer even ingedoken, want al ben je getrouwd, dan nog mag je eega niet automatisch namens jou handelen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 16:19 schreef sigme het volgende:
Dank overigens aan iedereen met bijdragen, reuze nuttig.
Niet alleen voor de machtiging door tante, maar ook als denkvoer over of ik niet zelf zoiets wil vastleggen.
Mijn oude moedertje zou natuurlijk ook iets dergelijks moeten regelen, maar die flipt totaal de tent uit als ze over dit soort zaken probeert na te denken. Dus dat wordt mogelijk nog een probleem in de toekomst. Zonder machtiging dus.
Heftig.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 16:25 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Jazeker. Mijn moeder heeft moeite om bepaald financiële dingen te regelen, dit doe ik voor haar. Verder redt ze zich nog aardig, maar ze is kwetsbaar. Ze vindt het fijn om te weten dat ik alles kan regelen, mocht het nodig zijn.
Mijn vrijgezelle vriend wilde dat ik alles regelde toen hij terminaal was. Hij wist dat hij waarschijnlijk door uitzaaiingen in zijn hoofd gekke dingen kon gaan doen, daarom heeft hij alles vanaf moment van diagnose aan mij over gelaten. Ook moest ik beslissen wanneer het tijd was om te gaan voor hem, mocht het te erg worden en hij zelf niet meer kon beslissen. Rare tijden waren dat.
Ja dat was het zeker.quote:
Ja, dat kan ik me voorstellen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 16:49 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja dat was het zeker.
Aan de andere kant ook wel weer mooi dat iemand je zo vertrouwt. Ik kan je wel vertellen, het heeft me veel slapeloze nachten gebracht.
Ja, ik weet dat ik het naar omstandigheden goed heb gedaan. Ik weet zeker dat hij trots zou zijn.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 16:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat kan ik me voorstellen.
Kijk je er wel zonder schuldgevoel op terug?
“Oh, goh.“ Vooral de zin erna niet quoten.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wie begon er nou met een badinerend toontje, met je ‘ Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.’
En vooral niet toegeven dat misschien jouw ervaring niet maatgevend is. Vooral NIET toegeven.
Als je de laatste zin nou had weggelaten, had ik nog een inhoudelijke reactie gegeven. Niet op deze manier. Maar ga gerust zelf verder met je ad hominems.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Jouw ervaring was dat de algemene volmacht waar ik naar vroeg niet was wat ik zei dat het was?
Je bent een WGR-verkloter in optima forma.
Omdat ik whiskers vraag om verduidelijking?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat je je gedraagt als een zak hooi.
Oké. Dan houdt het (voor mijn beeldvorming) op.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 16:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is totaal NIET relevant.
Oh ok. Ik neem die laatste zin terug.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 18:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Als je de laatste zin nou had weggelaten, had ik nog een inhoudelijke reactie gegeven. Niet op deze manier. Maar ga gerust zelf verder met je ad hominems.
Doei
Door de manier waarop je dat doet en dat je daarbij ook nog steeds vasthoudt aan jouw geval als ‘enig juist’.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 18:13 schreef r_one het volgende:
[..]
Omdat ik whiskers vraag om verduidelijking?
Omdat ik mijn eigen (kennelijk andere) ervaring deel?
Owwwwkee.
Oh noes, mijn aanstootgevende toon alleen al he ...quote:Op donderdag 15 augustus 2024 19:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Door de manier waarop je dat doet
Mijn god, hoeveel voorzichtig(er) had je het dan graag willen zien, lieve Lienekien?quote:
Dat jij het VERDOMT om hier ...quote:Op donderdag 15 augustus 2024 19:49 schreef Lienekien het volgende:
en dat je daarbij ook nog steeds vasthoudt aan jouw geval als ‘enig juist’.
... een disclaimer in te lezen, is jouw probleem, niet de mijne.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:
Does rustig. Het is een mooie avond, ga naar buut'n, lekker genieten, laar het forum het forum joh.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat jij het VERDOMT om hier ...
[..]
... een disclaimer in te lezen, is jouw probleem, niet de mijne.
Zo, (ook @:CoolGuy), ik ben er klaar mee nu, met dat geflame richting mij.
Mijn ervaring was dat in het levenstestament náást de algemene volmacht (die idd direct ingaat) óók de omstandigheden van het geval omschreven staan waarin ik bevoegd was de volmacht te gebruiken.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Jouw ervaring was dat de algemene volmacht waar ik naar vroeg niet was wat ik zei dat het was?
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:
Zal ik echt niet nalaten (kom net van anderhalf uur wandelen met hondquote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Does rustig. Het is een mooie avond, ga naar buut'n, lekker genieten, laar het forum het forum joh.![]()
Die volmacht gaat NIET meteen in als er medische (of andere) voorwaarden zijn waar aan voldaan moet worden..quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:59 schreef r_one het volgende:
[..]
Mijn ervaring was dat in het levenstestament náást de algemene volmacht (die idd direct ingaat) óók de omstandigheden van het geval omschreven staan waarin ik bevoegd was de volmacht te gebruiken.
Dat dat bij jou wellicht niet beschreven staat kan, vandaar mijn disclaimer
[..]
Je bijdrage is niet constructief. Jij gaat uit van een totaal andere situatie qua volmacht..quote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:01 schreef r_one het volgende:
[..]
Zal ik echt niet nalaten (kom net van anderhalf uur wandelen met hond) maar vind het topic te interessant om niet een constructieve bijdrage aan te leveren (ook al is het klaarblijkelijk niet naar ieders zin maar dat zal me jeuken).
Ook in mijn geval ging de algehele volmacht WEL per direct in. Maar dat hield niet in dat ik 'card blanche' had, onder ALLE omstandigheden, zonder welke condities dan ook (en dan heb ik het niet over doktersverklaringen enzo).quote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die volmacht gaat NIET meteen in als er medische (of andere) voorwaarden zijn waar aan voldaan moet worden..
@:sigme en ik (en de anderen die hier over onze ervaringen vertellen) hebben WEL een algehele volmacht die WEL meteen in gaat.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Niet constructief? Owwwwwkee.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je bijdrage is niet constructief. Jij gaat uit van een totaal andere situatie qua volmacht..
Met alle verschuldigd respect, je bijdragen tot op heden zijn niet constructief. Ten eerste qua inhoud niet, want jouw situatie lijkt in de verte wel wat op het besproken onderwerp, maar is essentieel anders.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet constructief? Owwwwwkee.
Ja, als jullie liever hebben dat ik mij terugtrek uit dit topic, omdat mijn ervaring niet 1-op-1 matcht met die van jou of TS, dan wil dat best doen hoor.
Zeg het maar.
Oke, jij bent de TS, ik wil niet een rode lap of de zak hooi zijn.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Met alle verschuldigd respect, je bijdragen tot op heden zijn niet constructief. Ten eerste qua inhoud niet, want jouw situatie lijkt in de verte wel wat op het besproken onderwerp, maar is essentieel anders.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2024 21:41:34 ]
quote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Oke, jij bent de TS, ik wil niet een rode lap of de zak hooi zijn.
Jullie kunnen het prima af zonder mij, veel plezier nog met het zoeken (en vinden) van bevestiging bij elkaar![]()
* r_one geet noar buut'n pilsje pakk'n, tabee
Heeft iemand je wel eens iets uitgelegd over vlek op vlek?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doe nou gewoon niet. Je zat ernaast; kan gebeuren. Schouders ophalen en door.
Proost Qquote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:47 schreef Queller het volgende:
[..]
Heeft iemand je wel eens iets uitgelegd over vlek op vlek?
Doe nou gewoon niet. Je zat ernaast; kan gebeuren. Schouders ophalen en door.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |