Wij hebben onze levenstestamenten in 2021 op laten stellen, net mijn reactie iets aangepast nog net voor ik jouw reactie las, het zou gedoe kunnen opleveren met andere belanghebbenden.quote:
Tja, ik wens ze veel succes met procederen. Zodra dat volmacht er is, dan is die er ook. Daar ben ik niet zo bang voor. Dit is overigens wel de reden waarom er maar een gevolmachtigde is.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:15 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Wij hebben onze levenstestamenten in 2021 op laten stellen, net mijn reactie iets aangepast nog net voor ik jouw reactie las, het zou gedoe kunnen opleveren met andere belanghebbenden.
In de meeste families zal het best goed lopen, in andere families loopt het soms ook spaak tussen de kinderen onderling, dan heeft de één toch een andere kijk op zaken dan de ander.
Mijn ervaring is anders.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tja, ik wens ze veel succes met procederen. Zodra dat volmacht er is, dan is die er ook. Daar ben ik niet zo bang voor. Dit is overigens wel de reden waarom er maar een gevolmachtigde is.
Meerdere kapiteins op een schip werkt niet.
Ik ken echt alleen maar drama verhalen, zeker op het financiële vlak.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mijn ervaring is anders.
Mijn broer en ik waren beide gevolmachtigd voor onze moeder. Voor medische zaken mochten we elk apart beslissen (vanwege mogelijke urgente zaken), financieel moesten we alles gezamenlijk beslissen.
Ik kan je verklaren dat er niet één wanklank is geweest en alles in absolute harmonie is verlopen.
Dan ken je nu twee niet-drama verhalenquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik ken echt alleen maar drama verhalen, zeker op het financiële vlak.
Echt nul drama.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik ken echt alleen maar drama verhalen, zeker op het financiële vlak.
Ik bestrijd ook niet dat de volmacht per direct ingaat. Integendeel. Zou ook niet best zijn als dat niet zo was. En ik heb ook geen uitspraken gedaan over artsenverklaringen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 22:54 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Nee, het huidige levenstestament geeft je direct de volmacht en daar gaat de notaris je een paar keer op wijzen bij het geven van de opdracht en nogmaals een paar keer bij het tekenen.
Onze notaris vertelde dat het vaker te veel gedoe was bij het in moeten leveren van de verklaringen van artsen om de wilsonbekwaamheid op papier te krijgen, of familieleden met andere plannen/ideeën gingen procederen, de boel vertragen en dat kan op momenten waar snel beslissingen genomen moeten worden de boel akelig frusteren.
Je geeft de ander of elkaar direct 100% volmacht over het gedeelte medisch en/of financieel
Maak er bij deze maar drie vanquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 23:58 schreef Queller het volgende:
[..]
Dan ken je nu twee niet-drama verhalen
Dank voor de toelichting!quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 22:42 schreef PieterCornelis het volgende:
Wij wilden eigenlijk ook een "Zorg voor later" testament en hij vertelde dat dit toch problemen zou kunnen opleveren bij het laten activeren van het testament met of na de verklaring van een arts, omdat familieleden of andere belanghebbende de boel kunnen traineren of tegenhouden door te gaan procederen en dat kan op sommige momenten hele vervelende situaties opleveren. (Denk aan beslissen over leven of dood, wel of niet behandelen en dergelijke.)
Dat is één van de redenen om tegenwoordig direct de volmacht in te laten gaan, niemand kan achteraf bezwaar maken. (Wel mondeling maar niet juridisch want het testament is bij leven en welzijn opgesteld, de notaris heeft de verplichting om goed uit te zoeken en vast te stellen of niemand gedwongen daar de volmacht afgeeft.)
Met informeel kom je helemaal nergens. Ik weet niet of het nieuw is, maar wat je ook wilt regelen; je stuit op beton. De simpelste dingen waar je niet eens van vermoedt dat het niet zal lukken zonder machtiging. Aan één kant maar goed ook.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:12 schreef sigme het volgende:
Maar alles informeel, en mijn tante heeft zaken liever formeler en duidelijker.
Ik denk ook dat er voor een deel ook vrees achter zit dat een ander familielid van haar zich snel geroepen voelt om veel verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken, en dat als ik niet kan zwaaien met een volmacht, die persoon door buitenstaanders inderdaad wordt gezien als iemand met zeggenschap.
Overigens heb ik de bevoegdheid om mijn bevoegdheid door te schuiven naar iemand anders.
Niet aan één kant. Aan alle kanten 😅quote:Op woensdag 14 augustus 2024 23:43 schreef Queller het volgende:
[..]
Met informeel kom je helemaal nergens. Ik weet niet of het nieuw is, maar wat je ook wilt regelen; je stuit op beton. De simpelste dingen waar je niet eens van vermoedt dat het niet zal lukken zonder machtiging. Aan één kant maar goed ook.
De binnenkant ook?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 00:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niet aan één kant. Aan alle kanten 😅
Ja, ik. Heb al een algehele volmacht sinds 2020 of 2021. Ging in direct na het tekenen vh levenstestament. En mijn moeder is niet dement.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 19:13 schreef sigme het volgende:
Een van mijn oudere familieleden is kinderloos en wil alvast allerlei zaken goed regelen.
Mij is gevraagd of ik in het testament wil worden aangewezen als executeur. Dat vind ik prima.
Maar nu is ze er achter gekomen dat dat mij geen zeggenschap geeft over haar wanneer zij bijvoorbeeld dement is geworden. Dat wil ze wel graag, want ze heeft gezien bij haar oude moedertje hoe lastig het is als er eigenlijk niemand bevoegd is tot het nemen van beslissingen terwijl die beslissingen wel genomen moeten worden.
Dus na overleg met de notaris is ze nu van plan om bij wijze van 'levenstestament', mij aan te wijzen als algemeen gevolmachtigde.
Dat betekent dat zodra die akte getekend is, ik *alles* mag doen uit/in haar naam. Hypotheken aangaan, haar huis verkopen, bankzaken regelen, medische poespas, alles. Natuurlijk ga ik dat alles niet doen, want zij is prima bij de tijd en ik ben niet op zoek naar gezeur.
Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die iets dergelijks geregeld hebben, of die op deze manier gevolmachtigd zijn voor iemand anders. Heeft iemand er ervaring mee?
Ja, dat kan wél. Zo werkt een alhehele volmacht die meteen ingaat bij het tekenen vh levenstestament.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.
Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.
Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.
(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)
Mag ik vragen waarom je die volmacht al wel gebruikt hebt, ondanks dat je moeder zelf nog heel goed in staat was bij banken en notaris te handelen?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, dat kan wél. Zo werkt een alhehele volmacht die meteen ingaat bij het tekenen vh levenstestament.
Ik heb die algehele volmacht en ik heb die ook al gebruikt. Bij banken en bij het tekenen vd akte van levering van het huis van mijn moeder.
En mijn moeder is NIET wilsonbekwaam.
Die volmacht is uiteraard in overleg gebruikt.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 07:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Mag ik vragen waarom je die volmacht al wel gebruikt hebt, ondanks dat je moeder zelf nog heel goed in staat was bij banken en notaris te handelen?
En die omstandigheden waren van dien aard dat zij, zonder een levenstestament, dat onmogelijk zelf had gekund?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 07:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die volmacht is uiteraard in overleg gebruikt.
Maar ze is niet erg digitaal vaardig, dus is het handig als ik bepaalde bankzaken voor haar kan doen. En door omstandigheden was het handiger dat ik de akte van levering ging tekenen bij de notaris.
Wat insinueer je?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:33 schreef r_one het volgende:
[..]
En die omstandigheden waren van dien aard dat zij, zonder een levenstestament, dat onmogelijk zelf had gekund?
Nee, ik snap het niet. Je ziet kennelijk ergens een bezwaar in, maar ik zie niet welk bezwaar dat zou moeten zijn.quote:
Gaat het nog steeds hierover?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.
Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.
Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.
(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)
Ja.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 14:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Gaat het nog steeds hierover?
Mogelijk dat dit klopt voor hoe e.e.a. is geformuleerd in jullie geval.
Maar ik heb de stukken er hier nog eens op nageslagen en er staat nadrukkelijk in de algemene volmacht (over de financiële zaken) dat die onmiddellijk na tekenen ingaat.
In het levenstestament (over medische zaken) staat dat de volmacht geldt als de volmachtgever op enig moment niet in staat is tot redelijke afweging van diens medische belangen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |