abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214708437
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 23:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik ken echt alleen maar drama verhalen, zeker op het financiële vlak.
Dan ken je nu twee niet-drama verhalen ^O^
  woensdag 14 augustus 2024 @ 00:05:04 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214708457
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 23:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik ken echt alleen maar drama verhalen, zeker op het financiële vlak.
Echt nul drama.

Ik denk dat het de combinatie van eigenschappen is en wat we inmiddels al met elkaar hadden meegemaakt. Ik nam door omstandigheden het leeuwendeel op me, kreeg 100% vertrouwen en op alle cruciale beslismomenten konden we heel goed overleggen.

Ik moet zeggen dat ik nog altijd erg blij ben met deze aanpak, want ik wist me ook 100% gesteund in de soms hartverscheurende knopen die doorgehakt moesten worden.

Maar ik snap ook wel dat elk gezin weer anders is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214708504
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 22:54 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Nee, het huidige levenstestament geeft je direct de volmacht en daar gaat de notaris je een paar keer op wijzen bij het geven van de opdracht en nogmaals een paar keer bij het tekenen.

Onze notaris vertelde dat het vaker te veel gedoe was bij het in moeten leveren van de verklaringen van artsen om de wilsonbekwaamheid op papier te krijgen, of familieleden met andere plannen/ideeën gingen procederen, de boel vertragen en dat kan op momenten waar snel beslissingen genomen moeten worden de boel akelig frusteren.

Je geeft de ander of elkaar direct 100% volmacht over het gedeelte medisch en/of financieel
Ik bestrijd ook niet dat de volmacht per direct ingaat. Integendeel. Zou ook niet best zijn als dat niet zo was. En ik heb ook geen uitspraken gedaan over artsenverklaringen.
pi_214708511
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 23:58 schreef Queller het volgende:

[..]
Dan ken je nu twee niet-drama verhalen ^O^
Maak er bij deze maar drie van ^O^
pi_214709545
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 22:42 schreef PieterCornelis het volgende:
Wij wilden eigenlijk ook een "Zorg voor later" testament en hij vertelde dat dit toch problemen zou kunnen opleveren bij het laten activeren van het testament met of na de verklaring van een arts, omdat familieleden of andere belanghebbende de boel kunnen traineren of tegenhouden door te gaan procederen en dat kan op sommige momenten hele vervelende situaties opleveren. (Denk aan beslissen over leven of dood, wel of niet behandelen en dergelijke.)

Dat is één van de redenen om tegenwoordig direct de volmacht in te laten gaan, niemand kan achteraf bezwaar maken. (Wel mondeling maar niet juridisch want het testament is bij leven en welzijn opgesteld, de notaris heeft de verplichting om goed uit te zoeken en vast te stellen of niemand gedwongen daar de volmacht afgeeft.)

Dank voor de toelichting!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214709568
Ik weet dat mijn tante graag de zekerheid heeft dat ze dit zo goed mogelijk van tevoren geregeld heeft.
Bij haar moeder liep alles goed, dankzij harmonie tussen de kinderen die het op zich namen (en het erbuiten houden van sommige andere kinderen), en hebben de kinderen een bekwame vriendin die ook in de buurt van mijn oma woonde, gemachtigd tot veel beslissen. Maar alles informeel, en mijn tante heeft zaken liever formeler en duidelijker.

Ik denk ook dat er voor een deel ook vrees achter zit dat een ander familielid van haar zich snel geroepen voelt om veel verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken, en dat als ik niet kan zwaaien met een volmacht, die persoon door buitenstaanders inderdaad wordt gezien als iemand met zeggenschap.

Overigens heb ik de bevoegdheid om mijn bevoegdheid door te schuiven naar iemand anders.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214717199
quote:
7s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 08:12 schreef sigme het volgende:
Maar alles informeel, en mijn tante heeft zaken liever formeler en duidelijker.

Ik denk ook dat er voor een deel ook vrees achter zit dat een ander familielid van haar zich snel geroepen voelt om veel verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken, en dat als ik niet kan zwaaien met een volmacht, die persoon door buitenstaanders inderdaad wordt gezien als iemand met zeggenschap.

Overigens heb ik de bevoegdheid om mijn bevoegdheid door te schuiven naar iemand anders.
Met informeel kom je helemaal nergens. Ik weet niet of het nieuw is, maar wat je ook wilt regelen; je stuit op beton. De simpelste dingen waar je niet eens van vermoedt dat het niet zal lukken zonder machtiging. Aan één kant maar goed ook.
pi_214717308
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 23:43 schreef Queller het volgende:

[..]
Met informeel kom je helemaal nergens. Ik weet niet of het nieuw is, maar wat je ook wilt regelen; je stuit op beton. De simpelste dingen waar je niet eens van vermoedt dat het niet zal lukken zonder machtiging. Aan één kant maar goed ook.
Niet aan één kant. Aan alle kanten 😅
pi_214717616
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 00:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Niet aan één kant. Aan alle kanten 😅
De binnenkant ook? :')
En de zelfkant?
  donderdag 15 augustus 2024 @ 06:47:50 #40
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214717630
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 19:13 schreef sigme het volgende:
Een van mijn oudere familieleden is kinderloos en wil alvast allerlei zaken goed regelen.
Mij is gevraagd of ik in het testament wil worden aangewezen als executeur. Dat vind ik prima.

Maar nu is ze er achter gekomen dat dat mij geen zeggenschap geeft over haar wanneer zij bijvoorbeeld dement is geworden. Dat wil ze wel graag, want ze heeft gezien bij haar oude moedertje hoe lastig het is als er eigenlijk niemand bevoegd is tot het nemen van beslissingen terwijl die beslissingen wel genomen moeten worden.

Dus na overleg met de notaris is ze nu van plan om bij wijze van 'levenstestament', mij aan te wijzen als algemeen gevolmachtigde.
Dat betekent dat zodra die akte getekend is, ik *alles* mag doen uit/in haar naam. Hypotheken aangaan, haar huis verkopen, bankzaken regelen, medische poespas, alles. Natuurlijk ga ik dat alles niet doen, want zij is prima bij de tijd en ik ben niet op zoek naar gezeur.

Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die iets dergelijks geregeld hebben, of die op deze manier gevolmachtigd zijn voor iemand anders. Heeft iemand er ervaring mee?
Ja, ik. Heb al een algehele volmacht sinds 2020 of 2021. Ging in direct na het tekenen vh levenstestament. En mijn moeder is niet dement.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 15 augustus 2024 @ 06:49:36 #41
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214717635
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.


Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.

Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.

(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)
Ja, dat kan wél. Zo werkt een alhehele volmacht die meteen ingaat bij het tekenen vh levenstestament.

Ik heb die algehele volmacht en ik heb die ook al gebruikt. Bij banken en bij het tekenen vd akte van levering van het huis van mijn moeder.

En mijn moeder is NIET wilsonbekwaam.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_214717726
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 06:49 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ja, dat kan wél. Zo werkt een alhehele volmacht die meteen ingaat bij het tekenen vh levenstestament.

Ik heb die algehele volmacht en ik heb die ook al gebruikt. Bij banken en bij het tekenen vd akte van levering van het huis van mijn moeder.

En mijn moeder is NIET wilsonbekwaam.
Mag ik vragen waarom je die volmacht al wel gebruikt hebt, ondanks dat je moeder zelf nog heel goed in staat was bij banken en notaris te handelen?
  donderdag 15 augustus 2024 @ 07:25:48 #43
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214717745
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 07:19 schreef r_one het volgende:

[..]
Mag ik vragen waarom je die volmacht al wel gebruikt hebt, ondanks dat je moeder zelf nog heel goed in staat was bij banken en notaris te handelen?
Die volmacht is uiteraard in overleg gebruikt.

Maar ze is niet erg digitaal vaardig, dus is het handig als ik bepaalde bankzaken voor haar kan doen. En door omstandigheden was het handiger dat ik de akte van levering ging tekenen bij de notaris.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_214719853
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 07:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Die volmacht is uiteraard in overleg gebruikt.

Maar ze is niet erg digitaal vaardig, dus is het handig als ik bepaalde bankzaken voor haar kan doen. En door omstandigheden was het handiger dat ik de akte van levering ging tekenen bij de notaris.
En die omstandigheden waren van dien aard dat zij, zonder een levenstestament, dat onmogelijk zelf had gekund?
  donderdag 15 augustus 2024 @ 13:56:03 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720010
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 13:33 schreef r_one het volgende:

[..]
En die omstandigheden waren van dien aard dat zij, zonder een levenstestament, dat onmogelijk zelf had gekund?
Wat insinueer je?
The love you take is equal to the love you make.
pi_214720123
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 13:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat insinueer je?
Wat denk je zelf?
pi_214720125
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:07 schreef r_one het volgende:

[..]
Wat denk je zelf?
Geef es antwoord
  donderdag 15 augustus 2024 @ 14:08:54 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720135
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:07 schreef r_one het volgende:

[..]
Wat denk je zelf?
Nee, ik snap het niet. Je ziet kennelijk ergens een bezwaar in, maar ik zie niet welk bezwaar dat zou moeten zijn.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 15 augustus 2024 @ 14:22:42 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720231
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 20:12 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.

Tenminste, zo is het bij mijn moeder gegaan.

Het is dus ook zaak om niet te wachten met een levenstestament tot je tante wilsonbekwaam wordt, altijd goed om het NU al te regelen. Per slot van rekening kan ze morgen b.v. getroffen worden door een beroerte en acuut wilsonbekwaam worden. Geen notaris die dan nog tekent voor een levenstestament.

(Dat geldt overigens voor iedereen, ook voor jonge mensen de nou nog kerngezond zijn en nog een heel leven voor zich hebben)
Gaat het nog steeds hierover?

Mogelijk dat dit klopt voor hoe e.e.a. is geformuleerd in jullie geval.

Maar ik heb de stukken er hier nog eens op nageslagen en er staat nadrukkelijk in de algemene volmacht (over de financiële zaken) dat die onmiddellijk na tekenen ingaat.

In het levenstestament (over medische zaken) staat dat de volmacht geldt als de volmachtgever op enig moment niet in staat is tot redelijke afweging van diens medische belangen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214720340
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Gaat het nog steeds hierover?

Mogelijk dat dit klopt voor hoe e.e.a. is geformuleerd in jullie geval.

Maar ik heb de stukken er hier nog eens op nageslagen en er staat nadrukkelijk in de algemene volmacht (over de financiële zaken) dat die onmiddellijk na tekenen ingaat.

In het levenstestament (over medische zaken) staat dat de volmacht geldt als de volmachtgever op enig moment niet in staat is tot redelijke afweging van diens medische belangen.
Ja.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2024 14:36:40 ]
  donderdag 15 augustus 2024 @ 14:37:35 #51
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720352
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:36 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja.
Stik er maar in.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214720409
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:36 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja.
Dan projecteer je toch hoe het bij jouw moeders volmacht geregeld was op volmachten die heel anders werken?

De algemene volmacht zoals ik die krijg en anderen hier hebben gelden geheel en volledig, ook wanneer de volmachtgever compleet in staat is tot alle handelingen en beslissingen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214720546
Overigens hebben mijn ouders al meer dan 30 jaar een algemene volmacht van mij. Was heel handig destijds, op aanraden van de notaris, omdat ik naar het buitenland ging en zij zo dingen voor mij konden regelen. Volmacht is nooit door mij ingetrokken en mijn moeder heeft altijd een kopie in haar tas bij zich gehad.
  donderdag 15 augustus 2024 @ 15:11:43 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720580
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:07 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens hebben mijn ouders al meer dan 30 jaar een algemene volmacht van mij. Was heel handig destijds, op aanraden van de notaris, omdat ik naar het buitenland ging en zij zo dingen voor mij konden regelen. Volmacht is nooit door mij ingetrokken en mijn moeder heeft altijd een kopie in haar tas bij zich gehad.
Zo zie je maar weer.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214720604
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 06:33 schreef r_one het volgende:

[..]
De binnenkant ook? :')
En de zelfkant?
quote:
Stik er maar in.
pi_214720716
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Stik er maar in.
Wat wil je hiermee insinueren?
pi_214720731
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]

quote:
10s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:32 schreef r_one het volgende:

[..]
Wat wil je hiermee insinueren?


[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2024 15:36:15 ]
pi_214720750
quote:
5s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 14:46 schreef sigme het volgende:

[..]
Dan projecteer je toch hoe het bij jouw moeders volmacht geregeld was op volmachten die heel anders werken?

De algemene volmacht zoals ik die krijg en anderen hier hebben gelden geheel en volledig, ook wanneer de volmachtgever compleet in staat is tot alle handelingen en beslissingen.
Je vroeg naar ervaringen, ik heb je de mijne gegeven. Toen ging het mis, met je badinerende toontje.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2024 15:39:22 ]
  donderdag 15 augustus 2024 @ 15:41:50 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720781
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:37 schreef r_one het volgende:

[..]
Je vroeg naar ervaringen, ik heb je de mijne gegeven. Toen ging het mis, met je badinerende toontje.
Wie begon er nou met een badinerend toontje, met je ‘ Nee, dat kun je niet, tenminste niet als het levenstestament goed is beschreven. Pas als je tante wilsonbekwaam wordt, kun jij, namens haar, haar ´zaken doen´.’

En vooral niet toegeven dat misschien jouw ervaring niet maatgevend is. Vooral NIET toegeven.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 15 augustus 2024 @ 15:42:33 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214720790
quote:
10s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 15:32 schreef r_one het volgende:

[..]
Wat wil je hiermee insinueren?
Dat je je gedraagt als een zak hooi.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')